Binnen het kader van hartje winter Brugge wordt in het najaar, aandacht besteed aan de Vlaamse Primitieven en hun keuken. Onder de titel Vlaamse primitieven: een terugblik op de toekomst van de smaak bieden verschillende restaurants in Brugge een gerecht aan dat eeuwen geleden al op tafel kwam. Deze historische gerechten, die je de middeleeuwen opnieuw op je bord laten beleven, worden verpakt in een eigentijds kleedje.
Je kan deze pareltjes van de Vlaamse Primitieven in het Groeningemuseum bewonderen, van 4 november tot 20 december, proeven van Middeleeuwse gerechten en overnachten aan voordeeltarieven.
Het vernieuwde Museum voor Schone Kunsten in Gent pakt dit najaar uit met de prestigieuze tentoonstelling British vision Observatie en verbeelding in de Britse kunst, 1750-1950.
Tafelen in Vlaanderen ging in het kader van deze tentoonstelling op zoek naar bijzondere adresjes waar je kan proeven van een klassiek English breakfast, een afternoon tea of andere culiaire geneugten met een Britse toets. Tot eind januari 2008 kan je hier terecht na je museumbezoek.
Tot 23 december biedt het project lekker wandelen in Scheldeland in de provincie Antwerpen, een voorsmaakje op het wandelwegennetwerk in het land van Stille Waters dat in maart 2008 verschijnt.
Ook voor Tafelen in Vlaanderen is het Scheldeland een meer dan idyllische locatie om te wandelen en te fietsen. In deze regio kan je bovendien de rijke culinaire traditie leren kennen met als centraal gegeven de paling. Het wandel- of fietstraject maakt de lus van Mariekerke tot St Amands, hierbij gebruik makend van de veren in beide gemeenten. In een aantal horeca-zaken langsheen het traject kan je genieten van overheerlijke palingbereidingen. De bon in de wandelfolder, verdeeld door de toeristische diensten, biedt trouwens recht op een extratje van de zaak.
Lekker weg aan zee:
Tot 21 december, kan je ook buiten het hoogseizoen kennis maken met de kust in al zijn facetten. Overnachten kan tegen een voordeeltarief in een van de 35 deelnemende hotels, de prijs van het arrangement is afhankelijk van het aantal sterren dat het hotel heeft.
Met dit overnachtingsinitiatief kan je in het kader van tafelen in Vlaanderen, tegelijk proeven van al het lekkers in het ruime aanbod van restaurants aan de kust. RVH.
NH Hoteles voegt twee hotels toe aan zijn Belgische hotelportfolio. Met de overname van twee Sofitel hotels in Brugge en Gent wordt NH Hoteles een steeds grotere speler op de Belgische hotelmarkt. De hotelketen van Spaanse origine beschikt in België nu over 11 hotels in de steden Brussel (6), Gent (2), Genk, Mechelen en Brugge met in totaal 1634 kamers en 59 vergaderzalen. Arco Buijs Business Unit Director Benelux, UK, France & Afrika is trots op de twee nieuwe aanwinsten NH speelde in België met 8 hotels al een rol van betekenis. Vooral in de regio Brussel is NH nú met 6 hotels goed vertegenwoordigd. Met de overname van de 2 hotels; een eerste NH hotel in Brugge en een tweede NH hotel in Gent is er een mooie 25% groei gerealiseerd. De steden Antwerpen en Luik staan nu hoog op ons verlanglijstje en passen goed in de huidige portfolio en sterke uitbreidingsstrategie van NH Hoteles.
Het voormalige Sofitel Brugge en Sofitel Gent Belfort worden onder de namen NH BruggeenNH Gent Belfortin eigendom opgenomen in de huidige hotelportfolio. Op 1 november neemt NH Hoteles het volledige management van de hotels over. NH Hoteles zet het huidige management voort en zal naar synergie streven met andere NH hotels op het gebied van reserveringen, inkoop, sales & marketing programmas en diverse operationele zaken. In de komende maanden zal NH starten met de rebranding naar NH Hoteles.
NH Brugge:
Dit 4 sterren hotel is gebouwd in een klooster uit de 17de eeuw, dat een opvallend gebouw is in de middeleeuwse stad. In het centrum van Brugge, beschikt het hotel over 149 kamers en een restaurant. Met verwarmd zwembad, stoombad en fitnessruimte is dit hotel uitermate geschikt voor een weekendje weg of een langer verblijf. 13 vergaderzalen met een maximum capaciteit van 250 personen maakt dit hotel een ideale locatie voor vergaderingen en evenementen.
NH Gent Belfort
Het voormalige Sofitel Gent Belfort hotel is gesitueerd in het centrum van Gent. Met haar Art Nouveau geïnspireerde architectuur, biedt het hotel 174 rooms, inclusief 8 suites en een bar die uitkijkt op het mooie stadhuis van Gent. Met fitnessruimte en sauna en de 11 vergaderzalen met een maximum capaciteit van 450 personen is het hotel de perfecte locatie voor zowel zakelijke bijeenkomsten als weekendje weg. Combinaties met NH Gent het eerste hotel van NH in deze stad behoren ook tot de mogelijkheden.
Alle kamers zullen in de komende maanden voorzien worden van de standaard services van NH Hoteles, zoals WIFI internetaansluiting, Aqua de la Tierra badproducten, NH Women Style Rooms, NH Pillowzzzz (keuze in hoofdkussens) en de NH Endless Sundays. Verder is er circa 2 miljoen euro gereserveerd voor het restylen van een selectie hotelkamers en het restaurant van NH Gent Belfort in de zo kenmerkende NH stijl. RVH.
De concurrentie knijpt ze: de kreeftenpot van Demeyere
Geen culinaire feestneus die zich niet achter de nieuwe kreeftenpot van Demeyere schaart! Want met deze speciale kookpot wordt kreeft bereiden... een feest. Handig met het eindejaar in zicht én geruststellend, want zelfs de meest veeleisende smaakpapillen zullen trillen van genot. De enige die ze nu nog knijpt, is de gastvrouw/gastheer van volgend jaar. En de kreeft natuurlijk.
Met een diameter van 30 cm, een hoogte van 15,6 cm en een inhoud van 10 liter kan hij met gemak de bereiding van enkele kreeften aan. Daarnaast is de kreeftenpot van Demeyere ideaal voor grote hoeveelheden zeevruchten. In de zomer leent hij zich dan weer probleemloos om de zoetste confituur in klaar te maken. Voor optimaal gebruiksgemak zorgen het speciaal hengsel, het handvat aan de zijkant en de gietrand.
De kreeften-/zeevruchtenpot wordt geleverd met een bijhorend deksel en is gemaakt van blinkend roestvrij staal 18/10. Hij is voorzien van een 5 lagenbodem van 5,5 mm dikte voor een optimale warmtegeleiding. Verder is hij geschikt voor alle vuren, inclusief inductie, kan hij in de oven gebruikt worden en is hij vaatwasmachinebestendig. Voor particulier gebruik geldt er een garantie van 2 jaar.De aanbevolen verkoopprijs is 149,00 euro (inclusief BTW). RVH.
Horeca Expo, de grootste vakbeurs van de Benelux voor de horeca in Flanders Expo Gent, komt er binnen enkele weken aan. Traditiegetrouw is deze beurs de gelegenheid om een stand van zaken in de Belgische horeca op te maken. De cijfers van vorig jaar betroffen het jaar 2005 en lieten een eerder somber plaatje zien. De nieuwste cijfers (2006) tonen echter een vrij opvallend herstel.
De Belgische horeca heeft nu ook, zij het blijkbaar met enige vertraging, kunnen meeprofiteren van de economische groei in ons land. De globale omzet van alle horecabedrijven samen groeide in 2006 met 5,7 %, dat is dubbel zo veel als de groei van de Belgische economie in 2006 (2,8 %). De investeringen stegen zelfs met 12,2 % tegenover 2006 en deze stijging is te zien in alle deelsectoren en in alle gewesten (behalve voor de hotels in Wallonië).
Het herstel is duidelijk maar blijft broos. Volgens de meest recente statistieken van de FOD Economie gingen tussen 1 september 2006 en 31 augustus 2007 1393 horecazaken failliet - een gemiddelde van 26 per week.
Brussel blijft in vrijwel alle domeinen de meest rendabele regio voor de exploitatie van een horecazaak. Dat geldt zowel voor hotels en restaurants als voor drankgelegenheden. Vooral de hotelsector blijft er boomen. Het aantal overnachtingen in de hoofdstad nam in 2006 toe tot 4,5 miljoen. Vorig jaar stegen de investeringen in de Brusselse hotels met liefst 128 %, het hoogste percentage in de voorbije tien jaar. De gemiddelde jaaromzet van een hotel in Brussel is drie keer hoger dan in Vlaanderen en ruim vijf keer hoger dan in Wallonië. Ook in Vlaanderen zijn hotels aan het investeren en innoveren ( +21.6%).
In 2005 waren de Belgische restaurants globaal verlieslatend, ook hier is er in 2006 een bescheiden herstel. De gemiddelde jaaromzet steeg met 4,1 % tegenover een inflatie van 2,3 %. Een Belgisch restaurant haalt thans een gemiddelde jaaromzet van 178.004. Het aantal restaurants blijft toenemen (+ 2,2 %), maar de groei was opnieuw het sterkst in Brussel (+ 4,1 %). De investeringen in de restaurantbranche groeiden dan weer het meest in Wallonië (+ 8,8 %).
Heeft de invoering van het rookverbod sinds 1 januari 2007 een invloed gehad op de omzet en de rentabiliteit van de restaurants? Op dit moment zijn er, ondanks alle doemvoorspellingen, nog geen aanwijzingen voor een (sterk) negatieve invloed. Het aantal faillissementen van restaurants bij voorbeeld is de jongste maanden zeker niet toegenomen. Toch zullen we moeten wachten tot we alle cijfers van 2007 in handen hebben eer we een juiste beoordeling kunnen maken.
2006 kende opnieuw een daling van het aantal cafés en drankgelegenheden (17 948 of - 2,9 %). Op tien jaar tijd (1997-2006) is ons land bijna één derde cafés armer geworden (- 28,2 %). Toch is zeker niet alles kommer en kwel in deze deelsector. Er wordt opnieuw geïnvesteerd (+ 7,7 % in 2006 en zelfs + 67,8 % in Brussel), terwijl de investeringen in 2005 nog een vrij forse daling kenden. De gemiddelde jaaromzet van een café in ons land blijft aan de lage kant (gemiddeld 86.659), maar ook hier is de rendabiliteit aan het verbeteren. De gemiddelde jaaromzet nam in 2006 immers toe met 6,3 %.
Dat de grootkeukens en cateringbedrijven blijven groeien zal niemand verwonderen. In deze branche zien we nu de gevolgen van de fusies van de voorbije jaren, maar ook van de groei van de buitenshuisconsumptie in het algemeen.
Over de werkgelegenheid in de Belgische horeca in 2006 zijn nog geen cijfers bekend. De FOD Statistiek maakt bovendien alleen voor hotels en restaurants aparte statistieken. In deze twee branches is de officieel ingeschreven werkgelegenheid tussen 2003 en 2005 nauwelijks gegroeid (1,4 %), hoewel juist de controles op zwartwerk in deze periode zeer sterk zijn toegenomen. Dit gegeven weerspiegelt niet alleen de moeilijke periode die de horeca in deze jaren heeft doorgemaakt, maar vooral het acute personeelsprobleem. Ook vandaag blijven horecazaken in ons land schreeuwen om geschoold én ongeschoold personeel. RVH.
In 2008 viert Côte dOr zijn 125ste verjaardag. Reeds 4 generaties lang is deze chocolade met zijn intense smaak, de lieveling van chocoladeliefhebbers in België! Het is een feit dat België wereldwijd bekendheid geniet dankzij zijn tennisvedetten, zijn bier en natuurlijk ook zijn chocolade! De Belgen zelf, zijn heuse chocoholics en het merk met de olifant heeft altijd al hun voorkeur genoten. Côte dOr maakt als het ware deel uit van hun genetisch erfgoed!
Hoewel Côte dOr nu deel uitmaakt van de wereldgroep Kraft Foods, wordt de uitverkoren chocolade van de Belgen nog steeds in België geproduceerd, door Belgen. Ook de innovaties worden bij ons gecreëerd door meester-chocolatiers op basis van een oud recept; een recept dat Côte dOr al sedert 1883 koestert Van de selectie van de cacaobonen tot de verpakking van de overheerlijke chocolade, Côte dOr beheerst alle fasen vanuit zijn Belgische productievestigingen. Dit zowel voor België als voor de rest van de wereld!
Het verhaal begint in 1883 wanneer Charles Neuhaus, die reeds in 1870 een ambachtelijke chocoladesnoepfabriek opstartte, het merk Côte dOr deponeert. Voor de naamgeving verwijst hij naar de Goudkust, het huidige Ghana van waaruit hij een deel van zijn cacaobonen importeert. Hij verkoopt zijn fabriek eind 19de eeuw.
Het logo van Côte dOr, een olifant drie piramiden en een palmboom ziet het daglicht in 1906. Opnieuw speelt Ghana een rol in het imago van Côte dOr omdat het logo is geïnspireerd op een postzegel uit het land van de cacao.
Al meer dan 100 jaar staat de olifant symbool voor een krachtig merk, zonder ook maar even buiten adem te raken, zonder ook maar even een rimpel te vertonen. Côte dOr is niet weg te denken uit de chocolademarkt: één chocoladeproduct op 5 dat in België wordt verkocht is afkomstig van Côte dOr. Van de verschillende segmenten zijn het zonder enige twijfel de tabletten die de toon aangeven: niet minder dan 6 tabletten op 10 zijn tabletten van Côte dOr. Ook heel kenmerkend voor het merk zijn de chocoladerepen, een overigens typisch Belgisch product.
Het moet gezegd worden: het gamma van Côte dOr is enorm. Aan nieuw ideeën geen gebrek en steeds wordt er gezocht naar nieuwe smaken Het merk blijft de kenners ongeacht stijl of herkomst verbazen, een optie dat het nog lang wil blijven doen!
Côte dOr wil zijn verjaardag in stijl vieren door zijn passie voor de intense smaak met alle Belgen te delen en samen met hen deze onovertroffen smaak te vieren. Een smaak die het resultaat is van een oud recept dat de tand des tijds glansrijk heeft doorstaan
Eerst en vooral keert Côte dOr in januari terug naar hartje Brussel en dit met de opening van een boetiek die volledig in het teken van de olifant staat. De boetiek wordt het uithangbord van het merk en diens unieke smaak, chocoholics kunnen er zich overgeven aan hun passie en kennismaken met een waaier aan exclusieve creaties.
En om zijn passie met alle Belgen te delen, doorkruist Côte dOr ook een jaar lang het hele land met een rondreizend dorp dat leeft op het ritme van de chocolade, een dorp waar groot en klein meer kunnen leren over dit mysterieuze ingrediënt dat zijn oorsprong vindt bij de Azteken. En verhaal dat begint bij het plukken van de cacaoboon en eindigt met het degusteren RVH.
De nieuwe DomLounge op de bovenste verdieping van het Radisson SAS Hotel in Berlijn opende zopas zijn deuren. Met zijn 1.400 m² flexibele ruimtes verspreid over twee verdiepingen met onwaarschijnlijk uitzicht over Berlijn, belooft het de perfecte locatie te worden voor de organisatie van evenementen en conferenties. Het Radisson SAS hotel verdubbelt hiermee zijn vergadercapaciteit en kan nu tot 1.500 deelnemers ontvangen.
Bovenop zijn fantastisch zicht op de Berlijnse TV toren, het Rotes Rathaus, de Gendarmenmarkt en het Museum Eiland (UNESCO wereld erfgoed site), biedt de nieuwe DomLounge in het Radisson SAS Hotel de combinatie van flexibele ruimtes, de meest geavanceerde technologieën en op maat gemaakte diensten voor de organisatie van eender welk evenement. Algemeen Directeur Wolfgang Wagner is enthousiast: De DomLounge wordt gegarandeerd een succes. Van alle vijfsterren hotels in Berlijn, zijn wij de eerste met een conferentieruimte net onder het dak met schitterende zalen, kamerhoge ramen en uniek zicht op de mijlpalen van de Duitse hoofdstad. Hoogtepunt van de DomLounge is natuurlijk zijn ingang via de AquaDom de grootste vrijstaande cylindervormige aquarium in de wereld.
De vijf vergaderzalen (variërend tussen 50 en 600 m²) en de vier foyers bieden meer dan genoeg ruimte voor de organisatie van kleine of grote vergaderingen, presentaties, recepties, tentoonstellingen of galadiners. Tijdens de renovaties werden alle zalen uitgerust met de meest geavanceerde technische technieken, zoals geluidsdichtheid en draadloze hoge snelheid internettoegang, gratis in alle Radisson SAS Hotels voor hotel- en conferentiegastenen de meest kwalitatieve tools als overhead projectoren, schermen en geluidssystemen.
Het bekende Berlijnse architectenbureau BHPS stond in voor de design van de DomLounge. Het warme oranje biedt een mooi contrast met het schitterende glas en de stalen dakconstructie, de stijlvolle design stoelen en het lichtgekleurd hout creëren een ontspannende sfeer. Het element van water wordt ook hier geaccentueerd in de DomLounge hangt een levensgrote foto van water in al zijn vormen die herinnert aan de DomAqua en de Rijn die aan de voet van het hotel stroomt.
Een hoogtepunt van elk bezoek is een tocht door de AquaDom met zijn 2.500 tropische vissen en één miljoen liter zout water. De twee verdiepingen hoge lift kan tot 48 gasten meenemen tijdens een reis van 10 minuten door het vrijstaande cylindervormige aquarium, doorheen de scholen van nieuwsgierige vissen. Enkel voor mensen zonder hoogtevrees echter, de enige weg terug is een 25 meter hoge glazen brug die naar de DomLounge leidt. Verder brengen twee elegante express liften de gasten naar de DomLounge. RVH.
Een jaar na de lancering van het Frequent Flyer Programma VLM Encore van VLM Airlines hebben al ruim 35.000 klanten zich ingeschreven op het programma.
Om zijn eerste verjaardag te vieren, introduceert VLM Airlines een nieuwe klasse voor de meest trouwe klanten. Deze frequent flyers krijgen niet alleen een VLM Encore kaart, ze komen vanaf nu ook in aanmerking voor extra voordelen, zoals een snellere check-in in Brussels Airport, toegang tot de businesslounge in Antwerpen, en een aantal andere voordelen die nog worden ontwikkeld. VLM Airlines bekijkt op dit moment mogelijke partnerships met hotels en andere ondernemingen. Op die manier wil het aan alle VLM Encore leden nog meer mogelijkheden bieden om hun punten te kunnen besteden.
Johan Vanneste, Managing Director van VLM Airlines: Uit recent onderzoek blijkt dat 83,9 procent van onze zakenreizigers lid is van VLM Encore. Daarom willen we dat programma verder uitbreiden en bijkomende tools ontwikkelen voor klanten die zeer vaak vliegen. Op die manier kunnen wij hen extra voordelen aanbieden wanneer ze met onze luchtvaartmaatschappij vliegen.
VLM Encore werd gelanceerd in september 2006 en in tegenstelling tot andere getrouwheidsprogrammas zijn er geen hoge inruilvoorwaarden of beperkingen die het gebruik van zulke programmas onaantrekkelijk maken. Nieuwe leden kunnen zich gemakkelijk online inschrijven en meteen punten beginnen te verdienen. Leden kunnen steeds hun persoonlijke profiel oproepen en hun verdiende punten en inruilmogelijkheden raadplegen op www.flyvlm.com.
Leden verdienen punten op basis van prijsklassen per gevlogen segment. De puntenniveaus van VLM Encore zijn zeer transparant en punten verzamelen is mogelijk voor alle vluchten en alle reservatie- en vluchtklassen. Geregistreerde gebruikers krijgen bij het online boeken automatisch punten aangeboden. Getrouwheidspunten voor het VLM Encore programma zijn ook beschikbaar voor offline boekingen: in dat geval creëert de klant zijn eigen profiel op de website en vult na elke vlucht zijn unieke ticketnummer in op de website van VLM Airlines. RVH.
Overheden, of ze nu regionaal, provinciaal of lokaal zijn, maken te weinig gebruik van de troeven van streekproducten. Dat is de mening van de Stuurgroep Streekproducten van VLAM. Overheden maken voor hun p.r. graag gebruik van elementen die hun eigenheid benadrukken. Vroeger ging het dan om historische gebouwen of charmante plekjes. Nadien is men zo slim geweest dat uit te breiden tot alles wat onder de noemer heemkunde valt. Sinds een aantal jaren zie je bij een aantal wakkere overheden ook erfgoed opduiken in de marketing- en communicatiestrategie.
Erfgoed, een wat beladen woord, staat net zo goed voor materiële zaken als voor immateriële zaken waaronder voeding. En zo komen we terecht bij traditionele streekproducten.
Streekproducten scheppen heel wat mogelijkheden voor de marketingstrategie van een overheid, zegt Jo Van Caenegem, consultant Streekproducten bij VLAM. Ze zijn toeristisch interessant, niet duur en leggen een link naar lokale ondernemers. Ze zijn een slimme, duurzamemanier om de eigen gemeente of streek op het voorplan te krijgen en ze liggen goed bij de publieke opinie.
Traditionele streekproducten hebben de potentie meer ziel en diepgang te geven aan de identiteit van een overheid. Aan alle streekproducten hangen verhalen vast, ze zijn aards en direct verbonden met de bevolking.
Nu zijn er wel wat overheden die resoluut de kaart van de streekproducten trekken en er hun voordeel uithalen. Maar globaal bekeken laten heel veel overheden kansen liggen. En dan gaat het zeker niet alleen over de kleinere gemeentes, zegt Van Caenegem.
Er zijn meerdere elementen die een rol kunnen spelen. Men is bijvoorbeeld zelf weinig vertrouwd met de streekproducten, men heeft geen contacten met de producenten of geen inzicht in de kwaliteit van de producten.
De schroom om traditionele streekproducten op de kaart te zetten is moeilijk te begrijpen, een gezond chauvinisme is hier wel op zn plaats. De hindernissen om streekproducten actief te betrekken in het beleid zijn bovendien makkelijk te overbruggen., aldus Jo Van Caenegem. Zo zijn er specialisten bij wie je te rade kan om de producten en hun verhaal te leren kennen, de Academie voor Streekgebonden Gastronomie bijvoorbeeld. Op de website www.streekproduct.be is ook veel info te vinden. De producten die het label STREEKPRODUCT.BE mogen voeren, bieden een garantie op gebied van authenticiteit en betrouwbaarheid.
In de eerste plaats is het aan de producent zelf om zijn product bekend te maken. Een erkenning via STREEKPRODUCT.BE speelt hierin een belangrijke rol. Overheden, geïnteresseerd in de meerwaarde van deze producten, staan ervoor open om ze te integreren in hun verschillende activiteiten.
Ons gastronomisch erfgoed regelmatig in de kijker zetten helpt enorm bij de bewustmaking. Ten slotte bouwt ook VLAM verder aan deze bewustwording met hulp van de Vlaamse overheid. RVH. zie ook www.6minutes.be
De heropening van de Antwerpse stadsfeestzaal op de Meir is meteen de start van een voor België, totaal nieuw restaurantconcept dat vanuit Nederland wordt ingevoerd.
La Place, in 1987 voor het eerst opgestart in Utrecht en ondertussen uitgegroeid tot circa 200 exploitaties in Nederland, kan het best omschreven worden als een marktrestaurant. Het concept onderscheidt zich door verse en bij voorkeur biologische producten en ingrediënten op een transparante manier te presenteren enaan te bieden in een aantrekkelijk geprijsd assortiment van huisgemaakte gerechten.
Met zijn vestiging in Antwerpen zet La Place zijn eerste buitenlandse stap. La Place is één van Nederlands grootste restaurantketens, met jaarlijks 35 miljoen bezoekers in meer dan 200 locaties, waar ruim 4.500 medewerkers werken. La Place werd onlangs door de Nederlandse consumenten gekozen tot Beste Restaurant- en Horecaketen van Nederland. De Antwerpse vestiging telt van bij de start 60 mensen personeelen staat onder leiding van Belgisch management. De opening in Antwerpen is erg belangrijk voor La Place en een eerste stap in de Belgische markt.
Versheidbetekent datalle producten s morgens vers worden aangevoerd. Elke avond wordt er dus opnieuw nagedacht over het verse marktaanbod en de keuze voor de volgende dag. La Place gebruikt eerlijke bij voorkeur biologische- grondstoffen, waarvoor het zowel lokaal als internationaal inspiratie haalt. Het restaurant onderhoudt graag een persoonlijke band met zijn producenten. Transparantie duidt dan weer op de verse producten die liggen uitgestald in het restaurant en à la minute en in het zicht van de gasten worden klaargemaakt tot een ruim assortiment, waarvan de gasten in een gezellige sfeer kunnen genieten. Ook in de gebruikte grondstoffen en hun herkomst is La Place transparant.
Het aanbod van La Place volgt het aanbod in de markt en van het seizoen van dat moment. Het restaurant op de Antwerpse Meir gebruikt ook Belgische ingrediënten en producten en heeft zijn assortiment aangevuld met typisch Belgische gerechten en producten, zoals Belgische kazen als Passendale en Wijnendale, Belgische bieren en een meer uitgebreide selectie van vis- en schaaldieren en wijnen.
Paul Bringmann, directeur van La Place: De Belgische markt lonkte al een hele tijd. De culinaire traditie van België sluit immers goed aan bij wat we als La Place willen uitstralen; verse producten die ter plekke worden bereid. We zijn zeer verheugd dat we in Antwerpen in de prachtig gerenoveerde Stadsfeestzaal van start mogen gaan.
La Place biedt een zevental formules aan met o.a. keuze uit La Place Marché du Monde, het wereldrestaurant van la Place met Thaise, Toscaanse en Mediterrane keuken. La Place Mangerie is een grote take-away-formule met broodjes, salades en complete gerechten. Binnen de voorgestelde formules werd ook aan ondernemingen en bedrijven gedacht met La Place Evenementencatering: een grootschalige publiekscatering op locatie zoals beurzen, lifestylefairs, concerten en grote sportevenementen en La Place Partyservice, een take-away catering jaarrond en speciaal tijdens de feestdagen. Hier kan men online bestellen en afhalen in één van de La Place-vestigingen.
La Place Antwerpen biedt in het complex van de stadsfeestzaal, een restaurant met 340 zitplaatsen op een oppervlakte zowat 900m² maar eveneens een take-away. Dagelijks worden 65 wisselende en vooral verse gerechten aangeboden. La Place is open van maandag tot zaterdag van 10 tot 20 uur, ook op de koopzondagen is het restaurant en de take-away toegankelijk en dit van 11 tot 18 uur. RVH.
Etap Hotel breidt verder uit in Noord Europa en opende zopas zijn vijfde hotel in België: Etap Hotel Raeren Aachen Grenze, gelegen aan de Duitse grens. Deze merknaam werd door Accor in 1991 ontwikkeld, en biedt een economische formule om slim te slapen. Dat de formule al een groot aantal klanten heeft kunnen verleiden is niet verwonderlijk en dit zowel zakenlui als toeristen.
Het concept Etap laat de gasten toe hun budget optimaal te beheersen verduidelijkt Thomas Dubaere, Operations Manager. Zakenlui kunnen zo hun verplaatsingskosten beter onder controle houden en de toeristen kunnen zich iets extra veroorloven zonder te moeten inboeten op de kwaliteit van hun verblijf.
Etap Raeren Aachen Grenze is gelegen aan het drielandenkruispunt België, Duitsland en Nederland, op 25 minuten van Luik, 10 minuten van Aken en 30 minuten van Maastricht. De heringerichte parking langs de autosnelweg heeft naast het hotel een nieuw Total benzinestation, een Autogrill restaurant en een toeristisch informatiepunt van de Duitstalige gemeenschap.
Het hotel beschikt over 86 kamers, voor rokers en niet-rokers, een kamer voor mindervalide; de prijs van per kamer is 42 voor 1, 2 of 3 personen. Alle kamers zijn voorzien van airconditioning en beschikken over een tweepersoonsbed en een verhoogd éénpersoonsbed. Er is een eigen WC, douche, televisie, automatische wekker, een opbergvak voor kleding en kleine werktafel. In de lobby bevindt zich een internetcorner met 24/24 uur connectie en betaaltelefoon. Alle kamers beschikken eveneens over een vaste internetaansluiting en/of draadloos internet.
Het ontbijtbuffet à volonte wordt van maandag tot vrijdag geserveerd van 6u30 tot 10 uur, op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 7u en 10u30. Dispensers met warme en koude dranken, gezouten en gesuikerde snacks staan 24 uur per dag ter beschikking aan de receptie. RVH.
De kabelbaan, elevador, is een heel origineel vervoermiddel, een bezienswaardigheid in Lissabon en een must voor toeristen. Elevador is de gezamenlijke naam voor lift en/of kabelbaan. Met de elevador kun je van de beneden- naar de bovenstad (Bairro Alto) gaan en omgekeerd.
De Elevador de Santa Justa is één van de 4 kabelbanen in Lissabon. Hij is in 1855 gebouwd door een leerling van Eiffel, Mesnier du Ponsard, en de invloeden van de meester zijn goed terug te zien in deze oudste kabelbaan, die Rua do Ouro (Baixa) en Igreja do Carmo (Chiado) met elkaar verbindt.
De andere drie kabelbanen zijn: Elevador da Glória (1885): kabelbaan tussen Restauradores en Rua de S.Pedro de Alcântara (Bairro Alto), elevador da Bica (1888): kabelbaan tussen Rua do Loreto (Bairro Alto) en Rua de S.Paulo (Cais do Sodré) en elevador da Lavra (1884): kabelbaan tussen Anunciada (Restauradores) en Travessa do Forno do Torel (Anjos). RVH.
Restaurant 't Vlaemsch Galjoen en het aanpalende auditorium kijken uit over de uitgestrekte jachthaven in Nieuwpoort. Een unieke locatie met een gevoel van 'the sky is the limit'.
Het auditorium met 50 zitplaatsen is ideaal voor seminaries, dealermeetings, verkoopstrainingen, persconferenties enz. De klant beschikt over twee projectoren, projectiescherm, presentatiebord en airco. Het panoramisch zicht op de jachthaven en de IJzermonding zet de voordrachten hier extra kracht bij.
Het auditorium kan enkel gebruikt worden in combinatie met een ontbijt, lunch of diner in het aanpalende restaurant. De huur van het auditorium is in de cateringprijs inbegrepen. Er is keuze uit verschillende formules geïnspireerd op de hedendaagse wereldkeuken, met of zonder dranken. Capaciteit restaurant: 30 tot 100 personen.
Bedrijven die aan teambuilding willen doen, kunnen een zeilinitiatie inbouwen. Per plekke worden zeilactiviteiten voor een dag of een halve dag georganiseerd, met ontbijt en teatime in de clubbar van VVW Nieuwpoort vzw, op de benedenverdieping van 't Vlaemsch Galjoen. Ook strandactiviteiten, natuurwandelingen, excursies met motorjachten, jetskitrials enz. behoren tot de mogelijkheden. RVH.
Extra vlucht naar Curaçao in het ArkeFly Winterschema.
In het winterschema van Nederlandse luchtvaartmaatschappij ArkeFly wordt vanaf 2 december een vijfde vlucht naar Curaçao toegevoegd vanuit Schiphol. Dit winterschema wordt tot eind maart 2008 aangehouden. De extra vlucht zal op zondag worden uitgevoerd met een tussenstop op Sint Maarten. Nu vliegt ArkeFly nog vier keer per week naar Curaçao namelijk op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag. Naast ArkeFly verzorgen ook KLM en Martinair vluchten naar Curaçao vanuit Schiphol. RVH.
SWISS opnieuw benoemd tot Europas beste luchtvaartmaatschappij
SWISS is op 9 oktober jongstleden in Newcastle wederom benoemd tot Europas beste Airline in de 14e editie van de World Travel Awards. De winnaars van de World Travel Awards zijn gebaseerd op de stemmen van meer dan 150 000 reisagenten en specialisten van over de hele wereld.
We zijn verheugd met het behalen van deze Award. We zijn trots en vereerd dat luchtvaartspecialisten vanuit 190 verschillende landen SWISS opnieuw hebben verkozen tot Europes top carrier, aldus Christoph Beckmann, Hoofd Marketing en Strategy Officer SWISS. Deze award bevestigt nog eens extra dat de reiswereld onze hoge standaarden en uitstekende service, onze innovatieve flair en klantvriendelijkheid sterk waardeert.
Dit is het tweede opeenvolgende jaar dat SWISS de Award in ontvangst mag nemen. SWISS heeft het in de competitie op moeten nemen tegen 14 andere luchtvaartmaatschappijen, en dat zorgde onder meer voor een extra motivatie om de hoogste standaarden goed te blijven waarborgen. RVH.
Er zit verandering in de lucht en zelfs grote verandering, maar één ding is zeker: de Lemaire blijft de Lemaire.
Na heel wat discussies en juridisch touwtrekken presenteert de Henry Lemaire Gids 2008 zich als een 100% Belgische gids. Het is alleszins de eerste van de culinaire gidsen waarvan de editie 2008 het daglicht ziet. De Henry Lemaire Gids wil het de gastronomen makkelijker maken om net dat restaurant(je) te vinden dat ze zoeken, hetzij in de stad, langsheen een drukke of verlaten weg of op het platteland.
In vergelijking met de vorige uitgaven, is de Gids 2008 geen telefoonboek meer maar blijft hij beperkt tot 732 adressen de editie 2007 telde nog 1217 adressen. Maar liefst 237 restaurants werden voor de eerste keer opgenomen in de Henry Lemaire Gids. Restaurants die niet meer werden opgenomen zijn per definitie niet echt oninteressant of slecht, maar brengen volgens de uitgever onvoldoende vernieuwing.
Een andere reden voor het terugschroeven van het aantal restaurants is de conclusie dat er weinig correlatie is tussen het cliënteel dat restaurants in België aandoet en degene die restaurants in het Groothertogdom Luxemburg bezoeken. Voor die reden verdwijnt het Groothertogdom Luxemburg uit de uitgave 2008
Een andere nieuwigheid is de quotering op 10 en niet meer op 100. De gids telt nu 336 paginas, en 732 restaurants. Alle restaurants worden voorgesteld in twee talen, Nederlands en Frans.
De nieuwe Henry Lemaire Gids 2008, met zijn nieuw formaat en nieuwe presentatie is te koop in de betere boekhandels voor de prijs van 12 euro. Met fierheid beweert de uitgever dat alle restaurants, die in de Henry Lemaire Gids 2008 zijn opgenomen, ook wel degelijk zijn bezocht. De uitgever bevestigt en dit zonder polemiek dat er geen restaurants werden gequoteerd die zijn deuren nog niet heeft geopend of die té nieuw zijn in het Belgisch gastronomisch landschap. De objectiviteit van de Lemaire heeft volgens de uitgever geen prijs. Wij ontdekten nochtans enkele schoonheidsfoutjes, sommige restaurants die maanden geleden hun deuren sloten en volledig getransformeerd werden in een aan de horeca totaal vreemde exploitatie, krijgen in de editie 2008, merkwaardig hoge cijfers.
In de Henry Lemaire Gids 2008, staan 22 restaurants op het hoogste schavot. Zij streven naar perfectie en de grootste voldoening van de klant, dit met sterk uiteenlopende decors, variërend van zeer luxueus, over romantisch tot gewoon aangenaam.
De toppers 2008 met 9.5/10 zijn, alfabetisch gerangschikt, Arenberg - Heverlee, Auberge du Moulin Hideux-Noirefontaine, De Barrier Houthalen, La Bergerie- Lives-sur-Meuse, Bon-Bon Ukkel, Le Chalet de la Forêt Ukkel, Château du Mylord Ellezelles, Clos St-Denis Kortessem, Comme chez Soi Brussel, LEcailler du Palais Royal Brussel, Hof van Cleve Kruishoutem, De Karmeliet-Brugge,Maison Lemonnier - Lavaux-Sainte-Anne, t Molentje Zeebrugge, t Oud Konijntje Waregem, The Paddock Keerbergen, Le Prieuré Saint-Géry Beaumont, Sea Grill Brussel, Slagmolen Opglabbeek, Spuds Etterbeek, La Truffe Noire Elsene en La Villa Lorraine Brussel.
De Henry Lemaire Gids 2008 bevestigt eens te meer onze Belgische traditie dat de culinaire commentaren met het nodige korreltje zout, Antigues Himalaya of ander, moet worden genuttigd, maar net dit aspect maakt het ontdekken van de diverse restaurants bijzonder aangenaam. RVH.
De Groep Pierre & Vacances en Accor lanceren een nieuw product Adagio City Aparthotel een residentieel stadsconcept waarbij elke residentie tussen de 80 en 140 appartementen krijgt voor huur op lange termijn en dit in de 3 en 4-sterren hotelbranche.
Deze residenties zullen in de belangrijkste Europese steden worden opgetrokken om zakenmensen die traditioneel langere periodes van huis zijn, vanaf 4 dagen tot enkele maanden, een aangenaam verblijf te bezorgen. Elk appartement beschikt over een ingerichte keuken, badkamer, living, slaapkamer, tv, internet en een volledig uitgerust bureau. Ook extra diensten zoals parking, ontbijt, was en droogkuis, maar ook dagelijks onderhoud worden in de nieuwe projecten ingebouwd.
Momenteel zijn reeds een 16-tal exploitaties lopende o.m. in Parijs, Marseille, Monaco en Rome met in totaal 2300 appartementen. Voor 2008 wordt de opening van drie nieuwe projecten gepland, nl Montrouge, Annecy en Paris Opéra. In 2009 worden Adagio City Aparthotels verwacht in Brussel, Bazel, Wenen, Straatsburg en Nantes. De komende 5 jaar worden nog een 50-tal nieuwe exploitaties in het vooruitzicht gesteld. RVH.
Met het overlijden van Paul Vanderkeerssen, sloot het restaurant Chez Stans de deuren. Meteen verdween een mythisch oord waar vooral acteurs, schrijvers en kunstenaars en zeer zeker de doorsnee Brusselaar mekaar terugvonden. Ook de erg typische Brusselse keuken verdween. Een vluchtige, maar amateuristische heropening liet het gemis nog veel sterker aanvoelen. Gelukkig daagde zakenman Daniel Verhoeft op die het etablissement Chez Stans nieuw leven inblies, niet alleen qua traditie en inrichting maar voornamelijk mbt de typische Brusselse keuken.
Chez Stans ontleent zijn naam aan de voornaam van de eerste bazin, Constance, de moeder van Paul Stans, die in werkelijkheid Joseph Vanderkeerssen heette. In die tijd was dit een eenvoudig buurtcafé met geverniste banken, houten tafeltjes en een lange bar waar een vaste groep van stamklanten aanschoof. De bazin troonde altijd midden in het café, onveranderlijk gekleed in een stofjas van zwart satinet. Constance, gewoonlijk Stans genoemd, was een echte Brusselse met een bloemrijke woordenschat en veel gevoel voor humor. Omdat het Théâtre des Galeries en het Théâtre du Vaudeville vlakbij waren liepen er vanzelfsprekend veel acteurs binnen na de voorstelling. Deze toeloop bracht de zoon des huizes op het idee ook enkele schotels met streekgerechten te serveren. Een briljant idee want Chez Stans werd een populair adres van heel uitgaand Brussel.
Met de heropening heeft Daniel Verhoeft weliswaar het aantal couverts lichtjes opgetrokken, zonder daarbij de behaaglijke sfeer verloren te laten gaan. Daarvoor staan het rustiek meubilair, de karmijnrode tegelvloer en de geruite tafelkleedjes garant. De gelambriseerde wanden zijn authentiek en dragen het nodige bij aan de warme uitstraling, zeker nu er s avonds romantische kaarsen op de tafels staan. De rode gordijnen herinneren ons eraan dat deze plek nauwe bindingen heeft met het theater en het toneel. Trouwens, boven de bar zien we een muurschildering die een scène uit Le mariage de Mademoiselle Beulemans voorstelt, met Jacques Lippe en Christiane Lenain in de hoofdrollen. In de zaal die uitkijkt op de trappen van de Prinsengalerij, ontdekken we een fresco met personages van de Commedia dellarte en onze beroemdste poppenspeler José Géal alias Toone VII, zonder twijfel een van de authentiekste hoeders van de geest van deze wijk. Een ander beeld roept clown Footitt opnieuw tot leven in het programma Le mariage uit de rolbezetting Chocolat.
Daniel Verhoeft behaalde zijn diploma industrieel ingenieur en startte een bouwonderneming met accenten op ontwerp en renovaties. Met zowat 200 werknemers in dienst en actief in meerdere landen verwerft hij in 1985 door een associatie met de firma Blaton, de eerste horeca-ervaring. In februari 2002 leerde hij Lucilène kennen, een aantrekkelijke Braziliaanse met wie hij huwt. Samen openen ze het restaurant Show Brasil!. In 2005 verkrijgt Daniel een Braziliaanse diplomatieke functie in België en dit jaar startte hij Chez Stans. Zijn relaties met kunstenaars en de wereld van het toneel hebben hem zeer duidelijk geholpen om het originele decor maximaal te bewaren.
Als specialist van de streekkeuken is Cootie, troetelnaam van chefkok Jean-Claude Vankriekenveldt, een groot liefhebber van de Belgische streekgerechten. Zijn bijnaam heeft hij te danken aan zijn bewondering voor de trompettist uit het orkest van Duke Ellington: Cootie Williams. Op het gemeenteplein in Linkebeek verrichtte hij wonderen als chef van Le Chevalier. Cootie was begonnen in de slagerij Ferdinand van zijn ouders Felix en Rosa op het Alfons Lemmensplein in Anderlecht. In 1980 zette hij een traiteurdienst op poten die nadien tot Le Chevalier uitgroeide. De laatste jaren leidde hij een hotel-restaurant-bar in Costa Rica, terwijl hij ook kooklessen gaf in het Marriott Hotel in San José. Nu staat hij aan het hoofd van de keuken in Chez Stans.
Tot de nostalgische en mythische gerechten van dit restaurant behoort de befaamde steak Nergal. De samenstelling van deze kunstenaarssaus is een zeer goed bewaard geheim dat momenteel enkel wordt gedeeld door de baas, de chef-kok en dit op aangeven van gastronoom Marc Danval.
Deze saus is een geesteskind van acteur Jean Nergal die in 1962 de toneelprijs Eve du Théâtre in ontvangst mocht nemen. Hij leidde aan het eind van zijn loopbaan het Théâtre Royal du Parc, waar zijn borstbeeld trouwens de hal siert. In de samenstelling van de saus verwijst Nergal naar het geheimzinnige van de godenwereld, het onsterfelijke en het intense genot van de gastronomie.
Wie deze saus, maar ook tal van andere Brusselse streekgerechten wil ontdekken vindt in het restaurant Chez Stans meer dan zijn gading. Bovendien worden er tal van culturele manifestaties georganiseerd die de aantrekkingskracht aanzienlijk vergroten. RVH.
Restaurant Happy Wok, naast de Zeelandhallen in Goes, brengt de echte Oriëntaalse keuken dichterbij. Na de vestiging in Doetinchem, is dit het tweede Happy Wok restaurant dat de fijnproevers hartig verwent.
Eigenaar Shao Hao bezit een duidelijk optie over de manier waarop hij de fijne en delicate aspecten van de kwalitatieve Oriëntaalse keuken aan een ruimer Westers getint publiek moet presenteren. Zijn echtgenote Wei Fan Yao, die een koksopleiding genoot in China heeft een controlerende functie op de diverse bereidingen en de gebruikte ingrediënten. In de open keuken zwaait H.F. Wu de plak, Wu heeft naast zijn Aziatische opleiding reeds een 10-tal jaar Europese ervaring en realiseert een perfecte dosering tussen fijne groenten en meer pikante Oosterse kruiden.
Happy Wok biedt een dubbele functie. Enerzijds een uitgelezen stek om met familie en vrienden gezellig te gaan eten en volop te genieten van de sfeer en charmes van de Oosterse keuken. Anderzijds is het een restaurant waar men dankzij het wokken een zeer ruim zelfbedieningsconcept kan uitbouwen voor groepen.
Individuelen kunnen voor een vaste prijs van 19.5 Euro per persoon, kinderen tot 12 jaar betalen 10 Euro, onbeperkt genieten van het quasi onuitputtelijke buffet. Er zijn soepen, koude voorgerechten, sushis, warme voorgerechten, fruit, groenten, een warm buffet met zowel verrassend als erg Oosterse bereidingen. Ook teppan yakispecialiteiten, wok hoofdgerechten en een vruchten- en ijsbuffet horen er thuis. Ook verrassende benamingen zoals de bibi pangang, mini loempia kerry of foe yong hai tomaten komen niet zo regelmatig voor terwijl de leliebloem als groenten al even ongebruikelijk is.
In het warme buffet ontdekten we enkele verrassende suggesties die op het eerste zicht niet super Oriëntaals overkomen. Frankfurter worst, varkensgebraad en aardappelpuree of frieten temidden pastabereidingen en talrijke rijstsoorten zijn ten slotte een ongekende luxe.
Blijft het volledig wokassortiment dat de consument naar eigen goeddunken kan samenstellen. De klant kan een keuze maken uit maar liefst 8 verschillende sauzen variërend van een licht pikante zoetzure vruchtensaus met limoen en gember tot een zeer pikante Gon Bao ( chilisaus, oestersaus, knoflook en sambai) of Teppan saus (sambal,tomatenketchup en gember).
Afronden doet men in de Oriëntaalse keuken net als bij ons met tal van zoetigheden, ijsjes en gebakjes. Ook dit assortiment zit in de prijs begrepen.
Voor incentives en/of grotere groepen kunnen bepaalde prijsafspraken worden gemaakt rekening houdend met diverse elementen die in gezamenlijk overleg worden bepaald.
Shao Hao heeft een simpele verklaring voor de uiteindelijke prijszetting en het buffet met Westerse invloeden. Op deze manier kunnen een maximaal aantal consumenten probleemloos kennismaken met de rijkdommen van de Oriëntaalse keuken. Als extraatje heeft Happy Wok een take away service die reeds vanaf 11u30 een beperkte selectie wokgerechten en snacks aanbiedt.
We kunnen enkel beamen dat het Happy Wokconcept de fijnproevers een meer dan geslaagde culinaire ontdekking van de Oriëntaalse keuken laat beleven. RVH.
Happy Wok De Vinciplein 6 4462 GX Goes Nederland
www.happywok.nl tel 31-113-21 20 70 dagelijks van 16 tot 22 uur.
Norfolkline, de ferrydienst die de verbinding regelt tussen het Franse Dunkerque en Dover, vernieuwtzijn website en maakt die gebruiksvriendelijker voor de klant.
www.norfolkline.comkunt u in verschillende talen raadplegen, ook in het Nederlands. Op een zeer duidelijke homepage kunt u doorklikken naar verscheidene infobestanden waar u alles te weten komt over Norfolkline (routes, bestemmingen, tarieven, veel gestelde vragen). Eenoverzichtelijke registratiefiche op de homepage maakt het online boeken voor iedereen toegankelijk. Daarenboven zijn met de aanmaak van de nieuwe website de reserveringsmogelijkheden verruimd. U kunt nu meteen reserveren voor een VIP Lounge en voortaan kunt u ook de overtocht van uw huisdier (kat of hond) online boeken.
Norfolkline vaart de klok rond met om de twee uur een dienst, zowel van uit Dunkerque als van uit Dover. Een dagje Engeland is dus best mogelijk en voor de prijs hoeft u het niet te laten. Een retourbiljet heeft u reeds vanaf 65 en dat voor een wagen met vier inzittenden. Dunkerque is minder ver dan Calais en vlot bereikbaar via de autosnelweg. Met Norfolkline reist u comfortabel en na aankomst in Dover, rijdt u meteen een schitterende streek binnen met tal van mogelijkheden voor een lange of korte vakantie en zelfs voor een dagtrip. Met Norfolkline is Engeland verrassend dichtbij huis! RVH.
Wie een vakantiewoning zoekt en boekt via www.eurorelais.be, zal ongetwijfeld opmerken dat de website van Euro Relais is vernieuwd. Een verhoging van het gebruiksgemak en uitbreiding van de zoekmogelijkheden tijdens de online zoektocht naar de gewenste vakantiewoning waren de belangrijkste redenen om de website te vernieuwen. Ook het uiterlijk van de site heeft een metamorfose ondergaan. Een belangrijke nieuwe zoekfunctie is het grensoverschrijdend zoeken op kaart (prik je punaise). Deze functie biedt Euro Relais in samenwerking met Google Maps tot nu toe als enige aanbieder van vakantiehuizen aan. Andere nieuwe functies zijn: zoeken op hotspots meerdere manieren om huizen te zoeken, overzicht van toeristische informatie van de omgeving, zoeken en boeken van bijpassend vervoer, zoekopdracht bewaren en huizen direct met elkaar vergelijken. RVH.