De grootste familiale en onafhankelijke brouwer van het land, PALM Breweries, maakt er nog steeds een erezaak van om tijdens de eindejaarsperiode hét feestbier Dobbel Palm aan dezelfde prijs als Speciale Palm aan te bieden!
Alfred Van Roy, die inmiddels 93 is geworden, lanceerde 59 jaar geleden Dobbel Palm, het was bedoeld als een feestbier om de 200ste verjaardag van de brouwerij te vieren. Hij bood het zonder meerprijs aan, als attentie, om deel te nemen in de feestvreugde. Het bier was zo succesvol dat hij het later rond de eindejaarsperiode op de markt bleef brengen.
Zijn opvolger, Jan Toye, zet deze mooie traditie verder,het populaire eindejaarsbier Dobbel Palm zal vanaf 23 oktober bier in het café en in de winkel geïntroduceerd worden. Dobbel Palm is een karaktervol amberbier van hoge gisting,volmondig met een uniek aroma en specifieke smaakaccenten. Dobbel Palm is met een alcoholvolume van 6 %het ideale degustatiebier voor de eindejaarsdagen.Dit jaar wordt het in een 33cl fles gepresenteerd en voor de winkels en de drinkcenters zijn er handige draagkoffertjes met 12 flesjes ontwikkeld.
PALM Breweries: Belgian ▪ Unique ▪ Independent
PALM Breweries is een Belgische onafhankelijke familiale brouwerijgroep (familieholding Diepensteyn), met vestigingen in België, Nederland en Polen. Zij hebben een gezamenlijke productiecapaciteit van 2,5Mio HL en een geconsolideerde omzet van 120Mio euro.
PALM Breweries is de enige brouwerijgroep ter wereld die Belgische authentieke bieren produceert volgens de 4 aloude gistingswijzen hoge, gemengde (zure), spontane (zure) en lage gisting en heeft hiermede een unieke positie.
Zij is in oorsprong brouwer van Brabantse hoge gisting bieren onder het merk PALM (Spéciale, Dobbel en Royale) en is daarmee ruim marktleider in de Benelux in het segment van de amberbieren. De overname van brouwerij DE GOUDEN BOOM te Brugge in 2001 verruimde het aanbod hoge gisting bieren in het zware segment met Brugge Tripel, Brugge Blond en de abdijbieren van Steenbrugge. Een 50/50 joint venture met brouwerij Duvel-Moortgat creëerde het Brabants witbier Steendonk.
Uit haar bewogenheid voor het Belgisch bierpatrimonium verwierf ze de brouwerij RODENBACH, bekend voor haar flemish red-brown bieren van gemengde (zure) gisting (RODENBACH, RODENBACH Grand Cru en Redbach) en haar unieke foederzalen, waar de bierengedurende twee jaar rijpen op eiken vaten.
De 50/50 joint venture met de geuzebrouwer Frank Boon beschouwt ze als haar cultuurproject voor het behoud van de onvervalste traditionele geuze-lambiek van spontane gisting met langdurige rijping op eiken vaten en hun dito fruitversies.
Met de gedurfde sprong naar Polen, de grootste groeimarkt voor bier in Europa, en de bouw in 1998 in Kielce van een gloednieuwe brouwerij van 1,5Mio HL werd definitief de internationalisering ingezet. Browar Belgia is op heden de 4e brouwerij van Polen.Zij heeft een niche strategie, hoofdzakelijk met bieren van lage gisting en het imago van innoverende brouwerij. Opmerkelijke creaties zijn de smaakbieren Gingers (gember), Lemons, Wojak superstrong en Frater, het eerste Poolse abdijbier.
Dit rijke portfolio, gebaseerd op unieke Belgische traditie, innovatie en knowhow is de troef voor verdere groei in de twee thuismarkten en in export.rvh.
De grootste familiale en onafhankelijke brouwer van het land, PALM Breweries, maakt er nog steeds een erezaak van om tijdens de eindejaarsperiode hét feestbier Dobbel Palm aan dezelfde prijs als Speciale Palm aan te bieden!
Alfred Van Roy, die inmiddels 93 is geworden, lanceerde 59 jaar geleden Dobbel Palm, het was bedoeld als een feestbier om de 200ste verjaardag van de brouwerij te vieren. Hij bood het zonder meerprijs aan, als attentie, om deel te nemen in de feestvreugde. Het bier was zo succesvol dat hij het later rond de eindejaarsperiode op de markt bleef brengen.
Zijn opvolger, Jan Toye, zet deze mooie traditie verder,het populaire eindejaarsbier Dobbel Palm zal vanaf 23 oktober bier in het café en in de winkel geïntroduceerd worden. Dobbel Palm is een karaktervol amberbier van hoge gisting,volmondig met een uniek aroma en specifieke smaakaccenten. Dobbel Palm is met een alcoholvolume van 6 %het ideale degustatiebier voor de eindejaarsdagen.Dit jaar wordt het in een 33cl fles gepresenteerd en voor de winkels en de drinkcenters zijn er handige draagkoffertjes met 12 flesjes ontwikkeld.
PALM Breweries: Belgian ▪ Unique ▪ Independent
PALM Breweries is een Belgische onafhankelijke familiale brouwerijgroep (familieholding Diepensteyn), met vestigingen in België, Nederland en Polen. Zij hebben een gezamenlijke productiecapaciteit van 2,5Mio HL en een geconsolideerde omzet van 120Mio euro.
PALM Breweries is de enige brouwerijgroep ter wereld die Belgische authentieke bieren produceert volgens de 4 aloude gistingswijzen hoge, gemengde (zure), spontane (zure) en lage gisting en heeft hiermede een unieke positie.
Zij is in oorsprong brouwer van Brabantse hoge gisting bieren onder het merk PALM (Spéciale, Dobbel en Royale) en is daarmee ruim marktleider in de Benelux in het segment van de amberbieren. De overname van brouwerij DE GOUDEN BOOM te Brugge in 2001 verruimde het aanbod hoge gisting bieren in het zware segment met Brugge Tripel, Brugge Blond en de abdijbieren van Steenbrugge. Een 50/50 joint venture met brouwerij Duvel-Moortgat creëerde het Brabants witbier Steendonk.
Uit haar bewogenheid voor het Belgisch bierpatrimonium verwierf ze de brouwerij RODENBACH, bekend voor haar flemish red-brown bieren van gemengde (zure) gisting (RODENBACH, RODENBACH Grand Cru en Redbach) en haar unieke foederzalen, waar de bierengedurende twee jaar rijpen op eiken vaten.
De 50/50 joint venture met de geuzebrouwer Frank Boon beschouwt ze als haar cultuurproject voor het behoud van de onvervalste traditionele geuze-lambiek van spontane gisting met langdurige rijping op eiken vaten en hun dito fruitversies.
Met de gedurfde sprong naar Polen, de grootste groeimarkt voor bier in Europa, en de bouw in 1998 in Kielce van een gloednieuwe brouwerij van 1,5Mio HL werd definitief de internationalisering ingezet. Browar Belgia is op heden de 4e brouwerij van Polen.Zij heeft een niche strategie, hoofdzakelijk met bieren van lage gisting en het imago van innoverende brouwerij. Opmerkelijke creaties zijn de smaakbieren Gingers (gember), Lemons, Wojak superstrong en Frater, het eerste Poolse abdijbier.
Dit rijke portfolio, gebaseerd op unieke Belgische traditie, innovatie en knowhow is de troef voor verdere groei in de twee thuismarkten en in export.rvh.
De start van het nieuwe wildseizoen is voor Jean Marc Cosijns volop de gelegenheid zijn creatieve signatuur tentoon te spreiden. Restaurant Meerdael, een ietsje ten zuiden van Leuven, is een kleine maar verfijnde eetgelegenheid aan de rand van het Meerdaelwoud.
De rustige, huiselijk en intieme sfeer van dit restaurant krijgt versterking van een prachtig terras dat het Meerdaelwoud als achtergronddecor heeft. Dat de menus van dit restaurant dan ook bij uitstek bindingen maken en raakpunten vertonen met de natuur, het woud en het wild zal niemand verbazen. Van het terras kan men in herfst en winter jammer genoeg geen gebruik maken. Ann heeft evenwel een verassing in petto en creëert een unieke sfeer dank zij een imposante open haard die gretig en lustig zijn kleurrijke gensters de schouw injaagt. Gezelligheid troef bij het onthaal, maar ook de gerechten brengen je in vervoering.
Toen Ann en Jean Marc hun restaurant een 10-tal jaar terug opstartten, werd de directe binding met de natuur trouwens de rode draad die door hun aanbod zou lopen en nog steeds loopt. Voor Jean Marc een prima gelegenheid om zijn streven naar continue kwaliteit en verse producten kracht bij te zetten. Anderzijds een ideale opportuniteit om de menukaart in sinologie met de wisselende kleurenpracht van het woud, op regelmatige tijdstippen nieuwe producten en dito bereidingen mee te geven. De klassieke Franse toets die Jean Marc aan zijn ruime waaier van vis- en vleesgerechten meegeeft, zorgt voor geurende, aromarijke suggesties die menig lekkerbek begeesteren.
Wij genoten van een heerlijk Meerdael-menu waarin Jean Marc diverse verrassingen verborg. De driehoek van paella met chorizo en tijgergarnaal en zachte knoflookmayonaise was niet alleen een streling voor het oog, maar ook onze smaakpaletten genoten optimaal. De geklaarde bouillon van kalfsschenkel met kleine groentjes was perfect. Kwamen de moeilijke keuzes, tussen een gebakken ganzenlever met gekonfijte kippenvleugels, chutney en koriander of een gegrilde zeetongfilet met een coulis van paprika en opgevulde inktvis met ratatouille wordt niet altijd evident gekozen. Dan maar beide maar wie de beste keuze maakte blijft een geheim aangezien iedereen volop genoot van een zalige degustatie.
Bij de hoofdschotel was de keuze al even moeilijk, wildliefhebbers kunnen moeilijk een wilde eend links laten liggen in ruil voor een tarbotfilet, dus opnieuw beide. De wilde eendenfilet kreeg een zachte met limoen gebonden jus mee met enige winterse groenten en fijne aardappelkroketjes. De tarbotfilet viel een ragout van cocobonen en cantharellen en een lichte jus met olijfolie te beurt. Beide partijen kregen een prachtige decoratieve schotel, boordevol topproducten die een absoluut rijk aromapalet ten beste gaven. Als voorbereiding op een kunstzinnig dessert was er een assortiment van Belgische en Frans kazen. Het dessert zelf een parfait van bittere chocolade met amaretto-ijs en cocosmousse kaderde prachtig in het sfeervolle interieur.
Het nieuwe decennium dat Ann en Jean Marc met hun restaurant opstarten is geen lofkreet van bejubelde successen, integendeel. De toekomst van Restaurant Meerdael ligt aldus Jean Marc zonder de minste twijfel geborgen in een continue streven naar creatieve vernieuwingen en het bereiden van dagverse natuurlijke producten waardoor de gasten van een intens smaken- en aromapalet kunnen genieten.
Het lopende wildseizoen brengt Jean Marc een schitterend meesterkok wildmenu met o.m. bosduif met een slaatje van rode kool en okkernoten, ganzenlever en een chutney van mango; gebraden fazant met stoemp van spruiten en saus van jeneverbes, geglaceerde zeetongfilets met Zeeuwse mosselen en garnalen of gebakken Sint Jacobsvruchten met pompoen, knolselder en blanke boter. Als topdessert biedt hij verloren brood met appeltjes en huisbereid vanille-ijs naast een confituur van melk.
Gastronomische topmomenten die mede dankzij het rustbrengende buitendecor van het Meerdaelwoud, een destresserende werking hebben. De wintermenus van restaurant Meerdael zorgen zonder enige discussie voor prachtige degustatieve momenten in een uitzonderlijk kader waar de knetterende haard alle zorgen opbrandt. RVH.
DELHAIZE INTRODUCEERT DOOR NUTRADIA ONTWIKKELD VEZELBROOD OP DE BELGISCHE MARKT.
Brood rijk aan vezels en arm aan calorieën
Gezondheid is sinds jaar en dag een strategische prioriteit van Delhaize. Delhaize kiest er bewust voor om haar klanten ertoe aan te zetten om voor gezonde voeding te kiezen. In het kader van deze focus op gezondheid lanceerde Delhaize zopas, samen met Nutradia, een nieuw gezond brood dat uniek is op de markt door zijn rijkdom aan vezels.
Delhaize is een pionier op het vlak van gezonde voeding en de promotie daaromtrent. Er worden dan ook elk jaar tal van acties gelanceerd rond evenwichtige voeding. Zo worden de recepten van de bereide maaltijden aangepast zodat ze evenwichtige maaltijden vormen en krijgen ze ook een logo om dit weer te geven. Daarnaast zijn er verschillende andere nutritionele logos ontwikkeld die de klant aangeven welke producten weinig vet of suiker bevatten of rijk zijn aan vitaminen, omega 3, enz. Bovendien kunnen mensen met specifieke voedingsbehoeften er terecht als ze op zoek zijn naar producten zonder gluten, zonder zout, enz. De klant kan zich uitgebreid informeren over gezonde voeding met de talrijke brochures die in de Delhaize-winkels worden verspreid. Samen met de Olympic Health Foundation spoort Delhaize bovendien jongeren aan om gezonder te eten en meer te bewegen. De samenwerking met de jonge onderneming Nutradia past dan ook perfect binnen deze strategie.
De voordelen van vezels
De lancering van het nieuwe vezelbrood van Nutradia past perfect binnen de aandacht voor gezondheid, dit brood is niet alleen lekker maar biedt bovendien een nutritionele meerwaarde. De vezels die het brood bevat, vormen een essentieel onderdeel van een evenwichtige voeding. Vezels houden de darmflora in evenwicht en dragen bij tot de darmtransit. Daarenboven geven ze een gevoel van verzadiging en bevorderen ze de vertering. Het vezelbrood van Nutradia is een kwaliteitsproduct dat zowel geschikt is voor mensen die kiezen voor evenwichtige voeding als voor diabetici.
Het vezelbrood van Nutradia bestaat in drie varianten: wit brood, bruin brood en meergranenbrood. Aangezien het brood arm is aan suikers en vetten, bevat een snede minder dan 47 kcal. Een snede normaal brood daarentegen bevat gemiddeld zon 55 kcal.
Het brood is uiterst rijk aan vezels en bevat tot 3 tot 8 keer meer vezels dan een normaal brood. Zelfs het witte vezelbrood bevat 15% vezels terwijl een normaal wit brood slechts 1 à 2%* vezels bevat. Eén snede van zon vezelbrood dekt maar liefst 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels van een volwassene.
Het vezelbrood van Nutradia is exclusief te verkrijgen in alle supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, City Delhaize en Shopn Go-winkels. Dit komt neer op meer dan 580 verkooppunten. De prijs bedraagt 1,89 euro voor een brood van 400 gram.
Nutradia en Delhaize als partners
Delhaize heeft ervoor gekozen om samen te werken met Nutradia omwille van haar expertise binnen de ontwikkeling van producten met een nutritionele meerwaarde. Bovendien ondersteunt deze jonge organisatie verschillende diabeticiverenigingen in België. RVH.
Met de nodige fierheid werd de 25e editie van de culinaire Champérard gids voorgestel. Marc de Champérard verwees hierbij naar de enorme evolutie die de topgastronomie de voorbije decennia doormaakte, toch is de begeleidende taak van de gidsen nog lang niet uitgespeeld.
De theologische vervreemding van de doorsnee burger voor de gastronomie is aldus Marc de Champérard eerder symbolisch, meer dan ooit verwachten gastronomen en fijnproevers dat de culinaire gidsen de nodige ondersteuning geven. Anderzijds is de consument heel wat bewuster geworden en wil hij zijn persoonlijk smaakpalet uittesten, verrijken en vooral verfijnen. De opdracht van de gidsen blijft dan ook een objectieve en eerlijke informatie.
Opmerkelijk alleszins dat in deze jubileumeditie, de hegemonie van de Parijse topgastronomie verder afzwakt ten voordele van de restaurants in het Franse binnenland. Een andere vaststelling is de verdere terugloop van het kransje van absolute toppers. Een directe conclusie kan men niet trekken al speelt de overstap van sommige topchefs naar andere voedingsformules ongetwijfeld een belangrijke rol. Ook de veranderde eetgewoontes spelen ongetwijfeld mee. De steile opgang van een terugkeer naar absolute smaak en eigenheid van de basisproducten wordt als extra argument naar voren geschoven.
De nieuwe generatie chefs die zich aanmeldt staat borg voor hoopgevende resultaten. Hun credo is en blijft het respect voor de versheid en diversiteit van de basisproducten met het herlanceren van verwaarloosde groenten. Bovendien moet elke regio, elk land zich vol overtuiging richten naar de authenticiteit van de eigen producten. Een meesterkok moet er zich aldus Marc de Champérard van bewust zijn dat hij kookt voor het plezier van zijn gasten, dat hij hen telkenmale opnieuw moet verrassen. Een permanente herbronning en bijscholing is dan ook onontbeerlijk voor een nieuwe bloei van de topgastronomie.
Ook de ambachtelijke voedingssector is een onbetwistbaar onderdeel van de gastronomie. Dit jaar werden maar liefst 345 nieuwe ambachtslui in de gids opgenomen. Gids die de voorbije jaren is uitgegroeid tot een volwaardige encyclopedie met maar liefst 4800 restaurants, 4500 producenten en ambachtslui, 1800 hotels en 800 droomweekends.
In Busnes, departement Nord-Pas de Calais, werden enkele vooraanstaande prijzen uitgereikt aan nabijgelegen horecazaken. Marc Meurin, Château de Beaulieu, Busnes, werd laureaat in de CIDIL-competitie terwijl Christophe Scherpereel de trofee beste jonge chef van Badoit in ontvangst mocht nemen. Delphine Mémain, La Pléiade in Calais, kreeg de trofee Peugeot als beste kelner terwijl Nicole Germond, Restaurant Sébastopol in Lille als beste sommelière, de trofee Metro kreeg toegereikt.
Jongeren staan te trappelen om zich de topgastronomie eigen te maken. Elke gids blijft dan ook een leidraad die mensen rondom de rijkdommen van een culinaire tafel samenbrengt, hun een intens genot bezorgt maar ze tevens dichter bij mekaar brengt. RVH.
Jef de Galas, alias Jef Stoemp, die in Brussel o.m. t Kelderke, La Roue dOr en Le Cerfoprichtte, heeft zijn actieradius naar Knokke verlegd. Het pand op het Oosthoekplein, waar tot voor kort restaurant The Griffins een onderkomen vond, heeft hij tot de Bistro de la Mer getransformeerd. Het Oosthoekplein heeft zijn gezellige drukte van weleer behouden, mede onder impuls van moeder Siska die hier een wafelimperium uitbouwde en ooit de bekendste en beste Brusselse wafels bakte.
De kracht van het Oosthoekplein schuilt in het feit dat het de jaren heeft weten te trotseren zonder zijn landelijke karakter prijs te geven. Naast moeder Siska vestigden er zich enkele andere waardevolle vazallen zoals het Hof van Vlaanderen, de fruithandel Castel, het restaurant la Sapinière, het kwaliteitshuis De Oosthoek en een echte Vlaamse bistro van weleer, De Vier Wegen.
Een paar kleine ingrepen van binnenhuisarchitecte Dominique Koch zorgen voor een verrukkelijke poëtische bloemendecoratie en prachtig interieur dat samen met de heerlijke combinaties voor fijngevoeligheid en tact zorgt.
De nieuwe inrichting is betoverend. Een zwarte buiskachel, typische tegels, oude lampen, hengels en visnetten hebben allemaal hun plaatsje gekregen, terwijl de wanden en het plafond precies de kastanje- en chocoladebruine tinten vertonen die je vroeger in de cafés aan de zee placht te zien. Op geruite tafelkleedjes is met wit bistroservies gedekt en de gestreepte bekleding van de stelen draagt bij aan de onvervalst antieke stijl. Met haar aandacht voor zelfs de kleinste details, heeft Dominque Koch ook de veranda aan de voorkant gewijzigd door het een dak met oude pannen te geven. Heel apart is ook een 19e eeuws schilderij dat het gastronomisch genot toont uit de tijd toen er nog niet van diëten gesproken werd.
Jef doet in de keuken van Bistro de la Mer een beroep op Annie Plumat die de laatste jaren, na diverse ervaringen o.m. in het Casino van Knokke, in The Griffins aan de zijde stond van meesterkok Pierre Fonteyne, chef die haar enkel culinaire geheimpjes toevertrouwde. Deze magistrale bereidingen brengt ze thans met tal van andere gerechten die de uitgebreide kaart sieren, tot volledige culinaire ontplooiing.
De pittige roodharige Annie Plumat geboren in de buurt van Bergen, ging eerst naar school in Hornu. Op 14-jarige leeftijd was ze reeds in de horeca actief, gevolggevend aan een onweerstaanbare roeping. Acht jaar vestigt ze zich in Knokke waar ze trouwt met de chef-kok van het Casino, Freddy Varilone. In de volgende jaren perfectioneert ze zich in de bediening alvorens haar manin de keuken bij te staan, nadien verzeilt ze in The Griffins.
Op het menu een uitgebreid assortiment vis- en vleesgerechten, zowel bij de voorgerechten als de hoofdschotels. Kiezen wordt echt moeilijk, was het een voorgevoel of gewoon toeval, maar de gemarineerde tonijn met kruiden, op een bedje van sla en zoetzure vinaigrette, stijl Sashimi, was gewoonweg verrukkelijk en bood ruimschoots de kans tot heerlijk degusteren boordevol smaak en aroma. Als hoofdgerecht kozen wevoor een gebakken roggevleugel met kappertjes, peterselie en citroen. Opnieuw een pleiade van smaakcombinaties en aromas alhoewel de eigenheid van de rog toch behouden bleef.
Andere merkwaardige voorgerechten zijn o.m. fijn gesneden rauwe zalm met kruiden op een bedje van griesmeel en krab; een coppa van Parma, notensla, tomatenbeignets, pecorino en truffelvinaigrette of gebakken reuzengarnalen met basilicum, gekonftijte tomaten en pesto op een gemengde sla.
Bij de hoofdgerechten vinden we o.m. filet van zeebaars, gegrild à la plancha op een bedje van venkel en tomaten met Oscarlino olie en grenaille aardappeltjes; een gecarameliseerd varkenshammetje met salade van witloof en een lamskroon met tijm, fijne boontjes en aardappelgratin dauphinois.
Chris en Jef, een beroemd koppel van de Belgische gastronomie, hebben vaak samengewerkt. Of het nu was in La Roue dOr, of in t Kelderke. Nu bestaat hun rijk uit Le Cerf in Brussel en Bistro de la Mer in Knokke. Chris heeft een aangeboren gevoel voor goed ontvangen, je mag het zelfs een kunst noemen zoals ze tact, fijngevoeligheid en discretie weet te combineren met een praktische aanpak. Omdat ze ook nog een bijzonder aantrekkelijke vrouw is, voegt ze aan dit alles een grote charme toe die bij het veeleisend cliënteel van Knokke bijzonder in de smaak valt. RVH.
Le Bistro de la Mer Oosthoekplein 2 8300 KnokkeHeist tel 050/62 86 98
Pas geopend maar terugblikkend op Jefs reputatie groeit deze zaak op korte tijd in het mondaine Knokke tot the place to be.
Breydelham presenteert Halloweenreceptjes om in de sfeer te komen
Decoraties met heksen, spinnen en pompoenen verraden dat het griezelfeest Halloween opnieuw voor de deur staat. Om helemaal in de sfeer te komen, stelt vleeswarenproducent Breydelham creatieve receptjes voor om je familie en vrienden te verrassen tijdens Halloween. De combinatie tussen pompoen en ovenverse Breydelham is té lekker om niet van het moment te profiteren!
Halloween is een oud-Keltisch feest dat oorspronkelijk alleen in de Verenigde Staten werd gevierd. In de laatste nacht van oktober (aanstaande zondag) verkleden vooral kinderen zich in allerlei griezelige en mysterieuze figuren. Ze gaan daarbij van deur tot deur en vragen de bewoners om iets lekkers (treats), zoniet zullen ze het huis beheksen en kattekwaad uithalen (trick). Vandaar de keuze die ze aan de bewoners laten: trick or treat?. Traditioneel valt Halloween samen met de pompoenenoogst. De uitgeholde pompoenen waarin een gezicht wordt gekerfd en een kaarsje wordt geplaatst, is uitgegroeid tot het symbool van dit griezelfeest. Al even traditioneel, gaat Halloween gepaard met een gezellig samenzijn in de tuin, rond een houtvuur. In dit vuur worden dan spiesjes met marshmallows (schuimachtig suikerwerk of spekken) of andere lekkernijen geroosterd. Vrij recent waaide de Halloween-traditie over naar Europa, waar dezelfde sfeer wordt gecreëerd door de organisatie van allerlei thematische activiteiten.
Breydelham met pompoen en kampernoelies, fusillipasta en parmesankaas
Ingrediënten voor 4 personen:
500 gr breydelham, 500 gr pompoenblokjes, 250 gr kampernoelies, 500 gr fusilli, olijfolie, 4 teentjes look, 2 uien, 50 gr gehakte peterselie, 500 cc gevogelte- of groentebouillon 250 cc magere room, peper en zout, gemalen nootmuskaat, versgemalen parmesankaas
Bereidingswijze: Verwarm de olijfolie en voeg de geperste look en versnipperde ui toe. Voeg de pompoenblokjes toe en laat eventjes meebakken. Kruiden met peper, zout en nootmuskaat. Bevochtig het geheel met de bouillon en laat de pompoenblokjes bijna gaar koken. Giet alles door een zeef en kook het vocht met de magere room tot sausdikte.
Kook de pasta al dente gaar in ruim gezouten water. Meng de pasta, de pompoenblokjes, de gebakken champignons, de gehakte peterselie en de reepjes Breydelham met de saus. Giet alles in een vuurvaste schaal. Bestrooi alles met parmesan en laat gratineren in de oven.
Kaasfondue uit de pompoen met Breydelham en grotpaddestoelen:
Recept van Felix Alen
Ingrediënten voor 4 personen:
1 kleine pompoen - 1/2 l melk - 2 el roux - 350 g kaasmix voor fondue - 2 dl room - peper en zout - muskaatnoot - 300 g Breydelham - 300 g gebakken grotpaddestoelen
Bereidingswijze: Snijd een deksel uit de pompoen en hol hem een beetje uit. Dat gaat best met een eetlepel. Snijd daarna ongeveer 300 g van het pompoenvlees in stukjes en kook ze gaar in licht gezouten water. Giet af en maal dit in de keukenrobot tot een zeer gladde puree.
Breng de melk aan de kook en doe er peper en zout bij. Bind met wat roux en voeg er de kaassoorten, room, muskaatnoot en de pompoenpuree bij. Voeg eventueel wat melk of pompoenkookvocht bij als de bereiding te dik zou zijn. Giet de kaassaus in de pompoen, zet het deksel er terug op en verpak het geheel met aluminiumfolie. Maak buiten een houtvuur aan, waarop je kan grillen. Zet vervolgens de pompoen gedurende minstens een uur aan de zijkant van het vuur, zodat de inhoud terug zacht kan worden. Rijg ondertussen de in blokjes gesneden ham en de paddestoelen op stokjes en grill ze boven het houtvuur. Open de pompoen en laat de gasten hun spiesjes doppen in de kaassaus. Smakelijk! RVH.
De Tara .Logic, een nieuwe geavanceerde kranenserie van Dornbracht, is gebaseerd op de vormentaal van Tara Classic een moderne designklassieker, maar is qua design bewust uitgerekt en geverticaliseerd. Door het weloverwogen weglaten van een rozet komt de lijnvoering nog slanker en langgerekter over. Een verticaliteit, die ook terug te vinden is in de architectuur van de Tara .Logic ritueelbadkamer.
Het resultaat is een minimalistische kraan, die overtuigt door de zuiverheid van haar vorm. De Tara .Logic doet denken aan de extreem ranke, sierlijke sculpturen van de Zwitserse kunstenaar Alberto Giacometti. Maar ook aan de minimalisering van hightech zoals die momenteel te vinden is bij bijvoorbeeld Apples iPod Nano. Een vorm die de hoogte in groeit.
De zes zones van de Tara .Logic ritueelbadkamer zijn gebaseerd op het idee van een actieve spa opgezet als de verschillende onderdelen van een circuittraining in een fitnesstudio, die in vaste volgorde af te werken zijn, maar ook afzonderlijk kunnen worden gebruikt. RVH.
Telefunken introduceert nieuwe lijn TVs in België
Herintroductie merk Telefunken met technologische hoogstandjes
Telefunken, met 20.000 patenten pionier in de elektronicasector, kondigt vandaag een reeks innovatieve televisies aan. Hiermee komt het merk na enkele jaren van afwezigheid terug op de Belgische markt. Onder de nieuwe productielijnen vallen draadloze televisies en televisies met zes in plaats van drie primaire kleuren.
Draadloos kijkgenot
Telefunkens 5.2 GHz Digital Wireless Large Flat Screen TVs is een serie draadloze flatscreen HD Ready televisies, leverbaar in 37, 42 en 50 inch. Deze serie maakt lelijke kabels overbodig. Het draadloze systeem is, dankzij haar 5.2 GHz transmissie, volledig vrij van storingen en onderbrekingen in de programmering, wat veel voorkomende problemen zijn bij minder verfijnde, laagfrequente draadloze technologieën.
Kleurrijk spektakel
Voor een superhelder beeld, introduceert Telefunken een lijn HD Ready LCD-TVs met vier en vijf primaire kleuren. Aan het standaard beeldkleurengamma rood, blauw en groen (RGB), zijn in deze serie twee primaire kleuren toegevoegd: geel en cyaan (turkoois). Door de uitbreiding van het RGB-spectrum in de televisies van Telefunken, kunnen consumenten van een beeld genieten dat tegelijkertijd kleurrijk, levendig en helder is.
Telefunkens 50 inch HD Ready DLP®-televisie heeft maar liefst zes primaire kleuren, de eerste in zijn soort in Europa. Naast geel en cyaan is magenta aan het kleurenpakket (rozerood) toegevoegd. Dankzij de DLP® technologie in combinatie met BrilliantColor technologie van Texas Instruments, laten deze televisies kijkers genieten van een optimaal beeld op een groot scherm.
Full HD LCD-TVs
Telefunkens nieuwe serie Full HD-televisies van 37 inch en 42 inch stelt de consument in staat te genieten van zijn eigen thuisbioscoop. Als tegenreactie op de overgang binnen de industrie van Standard Definition (SD) naar HD Ready (720p) waarvan de beelddefinitie twee keer beter is dan SD, biedt het merk Telefunken nu een nog betere beeldresolutie met Full HD (1080p), waardoor de beelddefinitie vier keer beter is dan met SD.
De Telefunken televisies zijn vanaf november 2006 leverbaar in België. RVH.
Nieuw KEF-systeem uitgeroepen tot beste homecinema-luidsprekerset. !
De gerenommeerde Europese vakorganisatie EISA heeft het nieuwste luidsprekersysteem van KEF verkozen tot beste homecinema-installatie van het jaar. De luidsprekerset KHT 3005 kreeg lof omwille van zijn technische, esthetische en gebruiksvriendelijke kwaliteiten. Deze prijs komt niet zomaar uit de lucht vallen, want ook in 2001 en 2003 onderscheidde de fabrikant zich al in dezelfde categorie met de systemen KHT 2005 en KHT 1005.
Als ontwikkelaar, producent en verkoper van hoogwaardige hifi-luidsprekers en elektronica, is de van origine Britse onderneming KEF al tientallen jaren een gevestigde waarde in de sector. Om deze toonaangevende positie te bestendigen is het bedrijf steeds gebrand om uitzonderlijke innovatieve producten af te leveren. Het is dan ook een hele eer om na de KHT 1005 (2001) en de KHT 2005 (2003) opnieuw de prestigieuze onderscheiding van de EISA (European Imaging and Sound Association) te mogen ontvangen.
De bekroning tot beste homecinema-luidsprekerset van het jaar benadrukt niet alleen de technische en luisterkwaliteiten van het systeem, maar ook de esthetische kenmerken en het gebruiksgemak ervan. Intussen is het grote publiek eveneens overtuigd van de vele troeven waarover de KHT 3005 beschikt. Sinds de officiële lancering op de vakbeurs ISE (Integrated
Systems Europe) afgelopen februari is het product bijzonder in trek. Deze onderscheiding is dan ook de ultieme bevestiging na een aanhoudende reeks van lovende recensies door consumentenorganisaties en internationale media. RVH.
60GB OPSLAGCAPACITEIT VOOR MUZIEK, FILMS EN FOTOS
De ZEN Vision:M 60GB met dubbele opslagcapaciteit en rechtstreekse fotodownload van digitale cameras voor nog meer plezier
Creative (Nasdaq: CREAF), wereldwijd marktleider op het vlak van digitaal entertainment, kondigt vandaag aan dat de bekroonde ZEN Vision:M nu beschikbaar is met maar liefst 60GB opslagcapaciteit. De nieuwe ZEN Vision:M, waarvan er al een 30GB-model bestond, bevat de interessante USB Host-functie. Die functie ondersteunt rechtstreekse fotodownloads van uw digitale camera, zonder dat er een pc aan te pas komt. De opslagcapaciteit is goed voor tot 240 uur videomateriaal of wel 15.000 songs. De optionele videokabel zorgt voor een gemakkelijke aansluiting op een tv-toestel, zodat de gebruiker op het grote scherm beelden en filmpjes met vrienden en familie kan delen.
Als u op reis bent en uw digitale camera raakt vol met fotos, dan kunt u ze met een USB-kabel rechtstreeks naar de ZEN Vision:M 60GB overladen. Geen zorgen meer dus om terug bij uw pc te geraken, aldus Geraldine De Bonis, European business manager bij Creative. Met zijn enorme opslagcapaciteit en fantastische mogelijkheden is de ZEN Vision:M het reisaccessoire bij uitstek.
Achter het stijlvolle, veelzijdige design steekt een modern hogeresolutiescherm dat tot 262.144 heldere kleuren kan weergeven, met een betere kleurenreproductie en levensechte filmpjes en beelden tot gevolg. Met de herlaadbare batterij kunt u tot 5 uur video- en tot 16 uur geluidsmateriaal afspelen. De ZEN Vision:M ondersteunt de geluidsformaten WMA (met DRM), MP3 en WAV; de videoformaten MPEG (1/2/4), DivX, XviD en WMV, alsook het JPG (JPEG)-formaat voor stilstaande beelden. De gepatenteerde ZEN-interface maakt de speler buitengewoon gebruiksvriendelijk.
De ZEN Vision:M 60GB is beschikbaar vanaf eind september. RVH.
Sphinx 300 [New Eurobase] gaat de tweede fase in. Na de succesvolle lancering vorig jaar van de eerste serie producten van de projectlijn, is het nu de beurt aan elf aanvullende toiletten, wastafels en fonteinen. Sphinx 300 is de algemene standaard in projectsanitair en heeft de voor Sphinx kenmerkende kwaliteit. De serie zorgt voor design in het basisassortiment. De tweede fase van Sphinx 300 is vanaf nu verkrijgbaar, na de voorstelling van de producten tijdens de vakbeurs voor Verwarming, Sanitair, Klimaat en koudetechnieken (VSK).
Modern design gecombineerd met optimale functionaliteit
De totale serie Sphinx 300 bestaat uit wastafels in verschillende maten en vormen, fonteinen, wandtoiletten, zittingen en baden. Alle producten passen in het vormgevingsthema minder is meer, met uitnodigende vormen en sierlijke maar sterke lijnen. Dat alles zorgt voor een modern design, gecombineerd met optimale functionaliteit.
CeraTect in optie
Sphinx 300 is optioneel leverbaar met CeraTect. Deze glazuurlaag blijft tijdens de levensduur vrijwel intact, omdat vuildeeltjes en bacteriën er zich vrijwel niet aan kunnen hechten. De microporiën van de keramiek zijn bijna volledig gesloten, waardoor een zeer glad keramisch oppervlak ontstaat. Alle sifonkappen zijn standaard voorzien van het bevestigingssysteem CeraFix. Dit garandeert een snelle montage én demontage. De toiletten beschikken over een intelligente spoelknop DualFlush, waarmee gekozen kan worden uit een hele en een halve spoeling. RVH.
RADISSON SAS NEEMT OUDSTE VIJFSTERREN HOTEL IN DUBAI OVER
Een strategische locatie voor de verdere uitbreiding van het merk in de regio
Radisson SAS Hotels & Resorts, het eerste klasse merk van het in Brussel gebaseerde Rezidor SAS Hospitality, heeft het beheer overgenomen van het InterContinental Hotel Dubai, het oudste vijfsterren hotel op de Emiraten in het hart van het zakendistrict van de stad. Het hotel opende drie decennia geleden en is sindsdien een mijlpaal aan de Deira Creekside.
Dit is het derde Radisson SAS Hotel in de Verenigde Arabische Emiraten, bovendien zijn er nog drie andere hotels in ontwikkeling waaronder het hotel op de The Palm in Jumeirah.
Het Deira Creek hotel is van levensbelang voor onze expansiestrategie. Het is één van de meest prominente hotels op de emiraten en het is een uitstekend visitekaartje naar toeristen en zakenreizigers toe. Dubai blijft groeien als een regionale zaken- en toeristische trekpleister en daar wil Radisson SAS aan meewerken. Met momenteel 15 succesvolle hotels in acht landen in het Midden Oosten, zijn we duidelijk aan groei toe zegt Jean-Marc Busato, Vice President Midden Oosten, Rezidor SAS Hospitality.
Het Radisson SAS Hotel, Dubai Deira Creek heeft 287 kamers, inclusief 39 suites, 16 restauratie- en drankgelegenheden en talrijke vergaderfaciliteiten.
Dit is een belangrijke mijlpaal voor ons en wij kijken er naar uit om de Radisson SAS waarden als onze Yes I Can! dienstenfilosofie en 100% guest satisfaction guarantee te delen met medewerkers en gasten, zegt Andreas Fluckiger, General Manager, Radisson SAS Hotel, Dubai Deira Creek. Dit hotel is geliefd bij zowel zakenreizigers als toeristen en we zullen ons blijven richten tot deze marktsegmenten.
Rezidor SAS kijkt er naar uit om tegen 2010 zijn merkenportefeuille in het Midden Oosten verder uit te breiden met nieuwe Radisson SAS, Park Inn, Regent en Missoni hotels. RVH.
LG Electronics (LG) stelt de DP171 voor, een draagbare DVD-speler voor onderweg én thuis. Of u nu in de auto, de trein, het vliegtuig, op het strand, in de tuin of thuis bent, u kunt altijd en overal genieten van uw favoriete films, muziek en fotos (VCD, SVCD, WMA, JPEG, CD-R, RW DVD±R, RW en DivX).
Het 7 inch Wide LCD draaibaar scherm, de ingebouwde stereo luidsprekers en een batterijduur van 3,5 uur zorgen voor een ontspannen filmervaring. Indien je toch nog langer wenst te kijken, zorgt de 12V auto adapter voor de nodige energie. Een lange auto- of busreis, een vlucht naar zonnige oorden of files vliegen zo voorbij.
De DP171 is uitermate handig in gebruik. Het scherm kan immers worden gedraaid en opgevouwen, zodat het nauwelijks plaats inneemt, wat een groot voordeel biedt in beperkte ruimtes zoals de trein, vliegtuig of auto. Het opbergtasje waarin de DP171 zit, kan in een handomdraai veilig worden bevestigd aan de zetel. De spanriemen zorgen voor een stabiel en comfortabel beeld.
Zijn coole, witte kleur en het afgeronde ontwerp maken van de DP171 een trendy LG product zodat hij perfect past naast de witte KG800 (witte Chocolate Phone), de FM12, FM15 en de FM35 (witte MP3-speler met DMB), aldus Stefaan Lowet, sales manager bruingoed LG Electronics. Bovendien is de DP171 heel compact waardoor hij een ideale reisgenoot is." RVH.
Accor Services prikkelt beslissingnemers: hebben zij zin voor prioriteit?
Voor zijn nieuwe reclamecampagnes voor Ticket Restaurant® en Ticket Compliments®, heeft Accor Services België een beroep gedaan op het reclameagentschap Shake, dat voor een resoluut uitdagende toon opteerde.
Accor Services heeft als marktleider inzake dienstencheques besloten om de beslissingnemers te prikkelen door hun zin voor prioriteit centraal te stellen in haar nieuwe campagne. Inderdaad, in de huidige sociaal-economische context, zijn sociale voordelen - zoals Ticket Restaurant® en Ticket Compliments®, een gamma geschenkcheques waarvan Supreme Award de meest verspreid in België is een middel geworden om werknemers aan zich te binden en te belonen eerder dan een louter motiveringsmiddel.
Deze nieuwe campagne van Accor Services wordt toegepast in diverse media en speelt op een humoristische manier met de argumenten.In elke aankondiging is een baas heel fier zijn werkenemers zijn beloning aan te kondigen :
-voor Ticket Restaurant® : een bijenkorf, westernlaarzen als werfschoenen en Marguerite de koe!
-voor Ticket Compliments® : een mechanische stier, een kerstkalkoen en een doedelzakband!
Zou hij zin voor prioriteit hebben, dan zou hij aan Ticket Restaurant® en Ticket Compliments® denken. Rvh.
De eerste internationale Ducktrail is een feit. Vanaf heden is de Eendenrally ook te boeken vanuit de Radisson SAS Hotels in Spa, België. Bij het hotel staan minimaal 8 Eenden klaar om een middagrit door de Belgische Ardennen te maken. Deze zeer gevarieerde rit komt door bekende plaatsen als Coo en Stavelot. Dit is te combineren met een diner of overnachting in het Radisson SAS Balmoral Hotel of het Radisson SAS Palace Hotel.
Ducktrail is een Nederlands initiatief. Met behulp van 47 nostalgische 2 CV's (Lelijke Eenden) en een unieke limousine Eend organiseert Ducktrail BV bedrijfsevenementen voor groepen van 30 tot 50 deelnemers, voornamelijk in Nederland. Elk programma is uitgezet in een fraaie omgeving. Geen doorgaande wegen, alleen smalle straatjes, dijkjes, bospaadjes, etc. De tochten kenmerken zich door de vele stops onderweg die de autorit extra aantrekkelijk maken. Ook komt men hindernissen zoals een veerpont of een kudde schapen op de weg tegen. Oefeningen met de auto's, vragenlijsten én klassementsproeven bij lokale bezienswaardigheden zorgen voor de nodige spanning bij de deelnemers.
Sinds kort steekt Ducktrail ook de Belgische grens over en organiseert in samenwerking met het Radisson SAS Balmoral Hotel en het Radisson SAS Palace Hotel in Spa een origineel arrangement om de Belgische Hoge Venen te ontdekken.
Inbegrepen zijn: Welkomstkoffie bij aankomst, de Ducktrail route met een drankje en een hapje onderweg en een passage op of rondom het F1 circuit van Spa-Francorchamps, een picknick, een prijsuitreikings ceremonie, een driegangenmenu in één van beide hotels en een overnachting met ontbijtbuffet. RVH.
In het eerste half jaar van 2006 is het aantal inkomende toeristen naar Nederland gestegen met 13%. Dit is de hoogste groei sinds de jaren negentig. Met name Belgen, Duitsers, Scandinaviërs en Zuid-Europeanen hebben in de eerste zes maanden van 2006 een sterke groei laten zien. Het aantal bezoekers uit België en Duitsland is gestegen met respectievelijk 13 en 16%. Met name het goed lopende Rembrandt 400 jaar, het groeiend aantal low cost vliegverbindingen en de gunstige vakantiespreiding van de Belgen en de Duitsers zijn redenen voor de positieve stijging.
De verblijfsrecreatieve accommodaties (bungalows en campings) hebben van de stijging geprofiteerd, het aantal gasten is met 25% toegenomen. Daarnaast is het aantal buitenlandse gasten in hotels met 11% gestegen.
Duitsland, dé belangrijkste herkomstmarkt voor het inkomende toerisme naar Nederland, is in het eerste half jaar met maar liefst 16% gestegen. Vooral het toerisme naar de kust en het groene achterland is gegroeid. Voor de Duitsers is Nederland een bestemming waar vaak in het voor- en najaar de tweede of derde vakantie wordt gehouden. Nu de Duitse economie weer wat aantrekt, heeft de Duitse consument ook meer te besteden en dit is gunstig voor Nederland vakantieland.RVH.
Verstuur je uitgesproken quote naar FRISK en win je eigen reclamecampagne!
FRISK®, het bekende merk van ademverfrissers, daagt je uit! In een creatieve maar vooral interactieve wedstrijd wordt gezocht naar de allerleukste slogan. Die mag zelfs een beetje gewaagd zijn... De aankondiging van deze actie gebeurt via TV-spots, Boomerang-postkaarten, mousepads en advertenties in Metro. Via deze laatste kunnen quotes worden ingestuurd per SMS. De winnaar mag zich verheugen op de volledige uitwerking van zijn quote tot een grootse mediacampagne. Het initiatief past in een ruimere marketingactie die FRISK® heeft opgezet onder de titel 'Don't be afraid to open your mouth'.
Stout, assertief, gewaagd,... dat is de richting waarin je mag zoeken om een leuke quote te verzinnen. Wil je op een creatieve manier je ongezouten mening kwijt? Of je gezonde frustratie omzetten in een spitse formulering? Laat dan je fantasie de vrije loop!
Deelnemen is heel eenvoudig. Tot 13 november (12u) surf je naar www.frisk.com, waar je je originele vondst kan 'neerpennen'. Hier vind je tevens de quotes die de andere deelnemers hebben ingestuurd. Achter elke inzending staat een stemknop waarmee je een beoordeling kan achterlaten. Ofwel hemel je de beste ideeën op, ofwel sabel je de concurrentie gewoon neer. Op die manier wordt er elke week een top 10 samengesteld met de meest geapprecieerde quotes. De weekwinnaar valt al meteen in de prijzen en krijgt van FRISK® 5 t-shirts met zijn slogan erop.
Uit de 50 beste inzendingen (de top 10 van 5 weken) kiest FRISK® uiteindelijk de grote winnaar. Zijn (of haar!) quote zal gebruikt worden om een grootschalige mediacampagne mee te voeren. Zo zal de vondst van de winnaar reuzengroot geprojecteerd worden op de gevel van een gebouw, zullen er krantenadvertenties gepubliceerd worden en zal de quote massaal verspreid worden via postkaarten.
Deze actie werd uitgewerkt door 'These Days' en kende al veel succes in Nederland en Zwitserland. Ze past bovendien in een ruimere mediacampagne van het internationale reclameagentschap BBH. Onder de slogan 'Don't be afraid to open your mouth' loopt sinds juni een reeks van initiatieven die iedereen aanzet om zijn mond te openen. RVH.
Eurostar, de hogesnelheidsoperator die België en Frankrijk met het Verenigd Koninkrijk verbindt, realiseerde tijdens het derde trimester van 2006 een uiterst sterke groei in reizigersaantallen en ticketverkoop en behaalde daarnaast een recordpunctualiteit.
Tussen juli en september van dit jaar, kozen 2,15 miljoen reizigers voor Eurostar. Dit is het hoogst gerealiseerde reizigersaantal ooit voor een derde kwartaal en betekent een stijging van 9,9% in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar.
De totale verkoop tijdens het derde trimester van 2006 bedroeg £130,4 miljoen, wat een stijging van 21% betekent in vergelijking met de £107,9 miljoen die in dezelfde periode van vorig jaar werd gerealiseerd. De zakenmarkt blijft het, dankzij een stijging van de verkoop van business tickets met 27%, uiterst goed doen.
In het derde trimester van dit jaar bedroeg de punctualiteit van Eurostar voor al haar routes samen 91,4%. Dit resultaat omvat eveneens de week in september waarin Eurostar haar beste wekelijkse punctualiteit ooit van 98% behaalde. Eurostar blijft het met deze resultaten beter doen dan vele van de concurrerende luchtvaartmaatschappijen op haar routes.
Simon Montague, Directeur Communicatie van Eurostar, verduidelijkt: "Het is een uitzonderlijk derde trimester geweest voor Eurostar. We hebben een sterke toename van onze reizigersaantallen gekend, en meer in het bijzonder van onze zakenreizigers die voor Eurostar blijven kiezen voor hun reis naar Londen." RVH.
LG Electronics breidt gamma MP3-spelers verder uit met FM12 en FM15
Sportieve uitstraling, snelle prestaties
LG Electronics breidt zijn gamma MP3-spelers uit met twee witte, compacte en sportieve MP3-spelers, de FM12 en FM15. Eerder dit jaar werden de FM20, FM30 en JM53 al gelanceerd.
FM12
De FM12 beschikt over een stevig omhulsel en praktisch design. Hierdoor vormt hij meteen het ideale gezelschap tijdens sportactiviteiten en heeft hij geen moeite met een massa volk. Met zijn beperkte afmetingen (58 x 36 x 17,65 mm) en een gewicht van slechts 27 gram (inclusief batterij) heeft hij alle eigenschappen aan boord die de consument verwacht van een eigentijdse MP3-spelers: geheugen van 512Mb, LCD scherm, voice recording, Line-in recording, USB 2.0 poort, AAA alkaline batterij die garant staat voor 18 uur onderbroken luisterplezier. Dankzij de joystick navigeer je heel snel doorheen het menu en de muziekbestanden (MP3, WMA).
FM15 Net zoals de FM12 kan de FM15 berusten op een stevig, wit en compact design. Met zijn beperkte afmetingen van 24 x 63 x 25 mm (B x H x D) en een gewicht van amper 25 gram (inclusief batterij) is hij heel discreet, maar alles behalve bescheiden: Een geheugen van 1 Gb, ingebouwde USB Connector, Voice Recording, Line-in Recording, USB 2.0 poort, Multi format compatibel (MP3, WMA), LCD Display en een handige joysctick zorgen ervoor dat hij heel gemakkelijk in gebruik is.