Tijdens de editie van 2011 bundelden verschillende exposanten reeds hun krachten in de Caribbean Village, Asian-Pacific Village, Nordic Village en African Village. Samen met de Cruise Village stonden ze als een rode draad doorheen het Salon opgesteld. Die conceptuele aanpak wordt in 2012 doorgetrokken met de nieuwe Latijns-Amerikaanse en Noord-Amerikaanse Village.
De nieuwe aanpak, waarbij exposanten thematisch gegroepeerd worden in villages, heeft vorig jaar duidelijk zijn vruchten afgeworden. In deze samenwerking schuilen grote opportuniteiten: de bezoekers kunnen zich makkelijker oriënteren en vinden dus efficiënter de informatie die ze nodig hebben. De exposanten profiteren van de groepsdynamiek om meer visibiliteit te verwerven. Bovendien zorgen alle villages afwisselend voor animatie, waardoor er nog meer leven is op het Salon. Dit jaar wordt die holistische aanpak doorgetrokken met de nieuwe Latijns-Amerikaanse en Noord-Amerikaanse Village.
Enkele opvallende nieuwkomers op het Salon 2012 zijn o.m. Japan en Nepal (die de nieuwe Asia-Pacific Village zal vervoegen), Argentinië (Latijns-Amerikaanse Village), Peru, Ecuador, Chili, Mauritius, New Caledonia, La Réunion, Suriname en Kenya.
Bij de touroperators is Jetair voor het eerst aanwezig op het Vakantiesalon op de stand van Gigatour, een belangrijke nieuwkomer, met een boekingskantoor waar verschillende touroperators beurscondities aanbieden. Ook enkele andere touroperators bieden deze boekingsmogelijkheid aan tijdens de beurs.
Voor het vierde jaar op rij stelt het Vakantiesalon in 2012 opnieuw het Holiday Forum voor. Dit platform van reisinformatie laat de verschillende specialisten aan het woord zodat zij hun ervaringen kunnen delen. Nieuw in 2012 is het Holiday Plaza, een unieke ontmoetingsplaats met bekende Belgen en ervaren reizigers.
Dit jaar zullen opnieuw de reizigers zelf, televisiepersoonlijkheden en bekende Belgen als experts aan het woord gelaten worden. Met sessies door mediapartners Radio 2, Liberty TV en Vlaanderen Vakantieland belooft het weer een boeiende interactie te worden. Het Holiday Forum wordt zo meer dan ooit een draaischijf van reisnieuws! RVH.
Thema van het Vakantiesalon 2012 is Op Vakantie met Garantie. Zowel naar de reisprofessional zelf, via de Brussels Travel Top, als naar de consument toe wil de sector de voordelen van georganiseerd reizen in de kijker zetten. Meer dan ooit is dit thema hot en meer dan ooit is het opportuun om het aanbod, de kennis en ervaring en de betrouwbaarheid van de vergunde reisagent of touroperator te benadrukken.
Jaarlijks vertrouwen meer dan 4 miljoen Belgen hun vakantie toe aan de georganiseerde reissector. De voordelen zijn dan ook talrijk en hun vertrouwen wordt niet beschaamd. Qua klantentevredenheid scoort de sector zeer goed. In 2011 werden slechts 90 klachtendossiers behandeld door de Geschillencommissie Reizen, een percentage van amper 0,002%1.
Volgens resultaten van het WES-onderzoek, maakten in 2010 7,5 miljoen Belgen 10,4 miljoen reizen. Daarvan boekten zij er 4,3 miljoen via de reisindustrie. 3,2 miljoen landgenoten gingen niet op vakantie.
In Belgë zijn er zon 30 zuivere touroperators, die alleen via reiskantoren verkopen, en een veelvoud aan bedrijven die zowel touroperator als rechtstreeks verkoper zijn. In Vlaanderen tellen we 740 hoofdkantoren en 389 bijkantoren in de reissector. In Wallonië zijn er 388 hoofdkantoren, 296 bijkantoren en 24 oude vergunningen. In totaal zijn er dus 1.837 erkende verkoopspunten in België (resultaten op basis van het WES-onderzoeksrapport editie zomer 2010).
Wie via de erkende touroperator of reisagent zijn reis regelt, kan rekenen op de nodige bijstand en hulp. Toch bestaat er bij de consument nog heel wat onduidelijkheid over de georganiseerde reissector. Om aan deze vraag tegemoet te komen, speelt het Vakantiesalon 2012 in op dit thema met een infostand in paleis 5 van exposanten ABTO (Association of Belgian Touroperators), VVR (Vereniging Vlaamse Reisbureaus), UPAV (Union Professionelle des Agences de Voyage), het Garantiefonds Reizen, VLARA (Vlaamse Associatie van Reisagenten) en CIB, afdeling toeristische verhuurkantoren (Confederatie van Immobiliënberoepen). Deze campagne voor de vergunde reissector wordt bovendien door Toerisme Vlaanderen ondersteund.Op Vakantie met Garantie Infopunt: Paleis 5, stand 5516. RVH.
Eregast van de 54e editie van het Vakantiesalon is Indonesië. Het grootste schiereiland ter wereld wint al jaren aan populariteit als toeristische bestemming bij de Belgen en wil onder het thema Wonderful Indonesia als eregast op het Salon haar kwaliteitsvolle vakantieproduct in de kijker zetten.
Indonesië ligt in Zuid-Oost Azië en is het grootste schiereiland ter wereld, met maar liefst 17.508 eilanden en drie tijdzones die door het land lopen. In de laatste jaren is toerisme een van de belangrijkste economische pijlers van het land gebleken en was Indonesië zelfs een van de zeldzame toeristische bestemmingen die de crisis van 2009 doorstond en groeicijfers mocht noteren. Het thema waarmee Indonesië zichzelf dit jaar als eregast profileert is Wonderful Indonesia, dat doelt op de natuurlijke pracht van het land, haar rijke cultuur, diverse keuken, gastvrije inwoners en vooral prijs-kwaliteit hoogwaardige aanbod. Het land telt 359 etnische groepen en een waaier aan diversiteit die de reiziger zullen verstommen!
De belangrijkste toeristische trekpleisters zijn Java, Bali, Sumatra, Kalimantan (het Indonesische deel van Borneo, het eiland wordt gedeeld door Indonesië, Maleisië en
Bruneï), Sulawesi, Nusa Tenggara en Moluccas.
Zijn Excellentie Arif Havas Oegroseno, ambassadeur van de Republiek Indonesië voor België, Luxemburg en de Europese Unie, opent het Vakantiesalon 2012 met een unieke kijk op de diversiteit van het land: Indonesië biedt voor elk wat wils. Haar rijke cultuur, prachtige natuurlijke schoonheid, diverse keuken en gastvrije bevolking kunnen aan de noden van elke reiziger tegemoet komen. De meeste toeristen zijn bekend met Bali en Sumatra, en als eregast van het Vakantiesalon 2012 willen we aantonen dat Indonesië nog veel meer is en de verscheidenheid en de verschillende toeristische trekpleisters naar voren schuiven.
Belgische reizigers hebben geen vooraf aangekocht visum nodig om Indonesië binnen te komen, enkel een geldig paspoort (tot 6 maanden na aankomst). Een aankomstvisum voor 30 dagen wordt uitgegeven op elk van de 19 luchthavens waarop vakantiegangers het land aanvliegen. De stand van Indonesië is terug te vinden in paleis 7 van het Salon. RVH.
Op 2 februari 2012 opent het Vakantiesalon 2012 in Brussels Expo voor de 54e keer zijn deuren, tot en met maandag 6 februari 2012 kan de bezoeker er telkens terecht van 10u tot 18u. Het belooft opnieuw een schitterende editie te worden met Indonesië als eregast.
In vijf paleizen nemen meer dan 700 standhouders de bezoeker mee op ontdekkingreis naar onbekende verre oorden of mooie plekjes dichtbij, met avontuurlijke reisformules en nieuwe citytripbestemmingen. Paleis 4 staat helemaal in het teken van Frankrijk - toch nog altijd de belangrijkste toeristische bestemming voor de Belgische toerist. Gastregio van deze editie is La Champagne Ardenne.
Paleis 5 is voorbehouden voor de Europese bestemmingen en de Middellandse Zee. In paleis 6 vindt de bezoeker het Holiday Forum met het Holiday Plaza en de Benelux Zone terug. In paleis 7 worden de verre bestemmingen ondergebracht, met gastland Indonesië in de hoofdrol.
De grote nieuwigheid van deze editie is de organisatie van de Brussels Travel Top tijdens het Salon. Op de eerste dag van het Vakantiesalon 2012, donderdag 2 februari, zal paleis 10 exclusief voorbehouden zijn voor de reisprofessional, die zich zo kan informeren onder collegas.
Het is ook voor het eerst dat het Vakantiesalon opgebouwd wordt rond een thema. In 2012 staat daarbij Op Vakantie met Garantie in de kijker. Zowel touroperators en reisagenten als overkoepelende beroepsfederaties zetten, in samenwerking met Toerisme Vlaanderen, de voordelen van georganiseerd reizen voor de bezoeker uit. De wettelijke bescherming en de kennis vanuit de vergunde reissector worden daarbij in de kijker geplaatst.
Na het overweldigende succes van vorig jaar, wordt de conceptuele aanpak van het Vakantiesalon, waarbij exposanten in villages gegroepeerd worden, doorgetrokken. Op die manier kan de vakantieganger zich nog efficiënter oriënteren en kunnen professionele en andere bezoekers zich eenvoudiger informeren. Exposanten winnen bovendien aan visibiliteit en mogelijkheden door de voordelige opstelling. Nieuw dit jaar is de Latijns-Amerikaanse en Noord-Amerikaanse Village.
Onder de exposanten bevinden zich uiteraard ook heel wat nieuwkomers. En daarnaast mogen de veteranen van het Vakantiesalon in 2012 uiteraard niet ontbreken. Verder staan ook de touroperators op het Salon de reizigers bij met raad en daad om een zorgeloze vakantie te garanderen. Nieuw daarbij is de aanwezigheid van Gigatour met een boekingskantoor waar verschillende touroperators, met voor het eerst ook Jetair, beurscondities aanbieden.
Tenslotte stelt het Vakantiesalon, voor het vierde jaar op rij, het Holiday Forum voor. Zowel bekende Belgen, televisiepersoonlijkheden als de reizigers zelf vinden hier een platform voor het uitwisselen van reisadvies. Het Holiday Plaza, waar er Meet&Greets zullen plaatsvinden en persoonlijke ontmoetingen met bekende Belgen en ervaren reizigers opgezet worden, vindt dit jaar voor de eerste keer plaats. RVH.
Servië is in opkomst als toeristische bestemming. Ondanks de economische malaise van de afgelopen jaren, weten steeds meer Belgen de weg naar dit land in de Balkan te vinden. In de eerste 11 maanden van 2011 steeg het aantal Belgische bezoekers met 33% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het aantal overnachtingen van Belgische vakantiegangers in Servië steeg zelfs met 46%. De verwachting is dat deze trend zich dit jaar verder zal voortzetten. Servië zal zich dit jaar dan ook weer op het jaarlijkse Vakantiesalon in Brussel presenteren, dat van 2 t/m 6 februari in Brussels Expo plaatsvindt.
Vooral individuele vakantiegangers weten hun weg te vinden naar Servië. De hoofdstad Belgrado wordt steeds populairder als stedentrip bestemming. Belgrado kenmerkt zich als een hippe stad met veel bezienswaardigheden, maar staat vooral ook bekend om zijn vele restaurantjes, cafeetjes en zijn bruisende nachtleven. Dit jaar hebben in Belgrado weer verschillende nieuwe hotels hun deuren geopend en inmiddels vliegt ook prijsvechter Wizzair op Belgrado.
De afgelopen jaren heeft Servië flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van de Donau fietsroute welke het land over bijna 700 km doorkruist. Ook nieuwe wandelroutes werden uitgezet. Niet alleen het ecotoerisme is sterk in opkomst maar ook nieuwe plattelandsaccommodaties rijzen als paddenstoelen uit de grond.
Servië heeft een rijke byzantijnse cultuurhistorie en telt honderden middeleeuwse kloosters. Daarnaast vormde Servië lange tijd de noordgrens van het Romeinse rijk en heeft hierdoor een schat aan Romeins erfgoed. De afgelopen jaren zijn een aantal culturele routes ontwikkeld die het culturele erfgoed van Servië met elkaar verbinden.
Verschillende touroperators en reisagenten hebben Servië inmiddels in hun reisprogrammas opgenomen met grote diversiteit aan keuzemogelijkheden zoals culinaire rondreizen, camper rondreizen, fietstochten door de hoofdstad Belgrado en nightlife tours. RVH.
Van 2 tot 6 februari 2012 is Frankrijk van de partij in paleis 4 van Brussels Expo.
Kom en maak kennis met alle Franse regios en verschillende departementen.
Champagne-Ardenne is de eregast van het Frankrijkdorp op het Brusselse Vakantiesalon.
Van 2 tot 6 februari 2012 is Frankrijk van de partij in paleis 4 van Brussels Expo. Diverse regios en verschillende departementen bieden hier alle nuttige en nodige informatie met Champagne-Ardenne in een hoofdrol.
Plezier en cultuur, fascinatie en originaliteit, ongewoon en uniek, hier ontdekt men 101 manieren om te genieten van de Champagne-Ardenne! Afspraak met de regio Champagne-Ardenne voor een reis naar het hart van de meest prestigieuze drank ter wereld en voor de ontdekking van een karaktervolle streek die gul is voor lichaam en geest.
Er zullen 40 exposanten aanwezig zijn, verdeeld over drie themas: Wijngaarden & champagne, Wellness, natuur & vrijetijdsbesteding en City-Break, geschiedenis & erfgoed
In de champagnebar, een plaats voor gezellige ontmoetingen, kunnen de bezoekers de verschillende wijnen van de Champagne ontdekken. Tal van animaties maken uw bezoek extra aangenaam: proeverijen van champagne, wijnen en gastronomische producten, ateliers het werk op de wijngaard, kuiper , animaties voor kinderen met uitdelen van suikerspinnen. Ridders nemen u mee naar vervlogen tijden, terwijl jachthoorns, Bagad Arduin, en een marionettenspektakel klein en groot charmeren.
De broederschappen van de Ardennen wandelen rond in de gangen van het Salon en de broederschappen Confrérie des Sacres de Champagne en de Ordre des chevaliers du Malt betreden het podium ter gelegenheid van verschillende intronisaties.
En dat is nog niet alles ! Op de stand van Atout France ontmoet u specialisten van het toerisme in Frankrijk. Aarzel niet om hen vragen te stellen over uw vakantie in Frankrijk.
PRAKTISCHE INFORMATIE
Datum van het salon: van donderdag 2 februari tot maandag 6 februari 2012
Amsterdam Airport Schiphol : Netwerk en marktaandeel van Schiphol in 2011 gegroeid
Met bijna 50 miljoen passagiers weer vierde luchthaven van Europa
In 2011 hebben 49,8 miljoen passagiers gebruik gemaakt van Amsterdam Airport Schiphol. Dat is 10,2 % meer dan het jaar ervoor, toen de luchthaven 45,2 miljoen passagiersverwelkomde. Het vrachtvervoer bleef vrijwel gelijk met 1,5 miljoen ton vracht. Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer nam toe met 8,8% van 386.319 naar 420.245 vliegtuigbewegingen.
Deze voorlopige vervoerscijfers maakte Jos Nijhuis, President-directeur van Schiphol Group, tijdens de nieuwjaarsreceptie bekend. "De vervoersresultaten zijn positief. In 2011 hebben we een recordaantal passagiers bediend: bijna 50 miljoen. Daarmee is het marktaandeel van Schiphol in Europa ook gegroeid. Schiphol heeft het afgelopen jaar de miljardste passagier sinds haar ontstaan in 1916 mogen verwelkomen. Qua passagiersaantallen neemt Schiphol weer de vierde plaats in Europa in.Het netwerk is in 2011 verder uitgebreid, van 301 naar 313 directe bestemmingen. Met name dankzij KLM en SkyTeam-partners werd een aantal belangrijke intercontinentale bestemmingen toegevoegd, zoals Guangzhou, Hangzhou, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Havana en Orlando. Ook in Europa is het aantal bestemmingen uitgebreid, van 162 naar 169. Ons uitgebreide netwerk van bestemmingen is van belang voor het behoud van een aantrekkelijk vestigingsklimaat in Nederland."
"Dit jaar wordt een uitdagend jaar, waarin we een stabilisatie van het aantal passagiers en een krimp van vracht verwachten.", aldus Jos Nijhuis.
Investeren in capaciteit en kwaliteit:
Op de langere termijn verwacht Schiphol dat de passagiersaantallen en vracht weer zullen toenemen. Daarom zal Schiphol in de toekomst meer terminal- en pier-capaciteit nodig hebben. Jos Nijhuis: "Schiphol moet grote stappen zetten om Europe's preferred airport te blijven, ook op de lange termijn. Dit betekent dat wij gaan investeren in capaciteit en kwaliteit. We bereiden momenteel een investeringsprogramma voor om onze mainport verder te ontwikkelen. De precieze plannen hiervoor worden de komende maanden in overleg met onze belangrijkste stakeholders uitgewerkt."
Schiphol heeft een eigen channel op YouTube (www.youtube.com/schiphol). Dit betekent dat al het filmmateriaal over de luchthaven voor een nog groter publiek toegankelijk is.
Amsterdam Airport Schiphol is een onderdeel van Schiphol Group, een exploitant van luchthavens in binnen- en buitenland. Amsterdam Airport Schiphol heeft als ambitie om Europes preferred airport te zijn en blijven. RVH.
Op dinsdag 24 januari wordt het tweede nieuwe schip, de Spirit of France opgeleverd. De overdracht van dit schip van 180 miljoen gaat door tijdens een ceremonie in de STX Europe shipyard in Rauma Finland.
De Spirit of France kan dan beginnen aan haar reis van 1.400 mijl (2.253 km) naar Dover met Kapitein Steve Johnson, Senior Master, aan het roer. Het schip wordt in Dover verwacht op zondag 28 januri. Na berthing trials in zowel Dover als Calais zal het vanaf midden februari de dienst verzekeren op de route Calais-Dover.
Met meer dan 47.000 bruto ton en 213 meter lengte, zijn de Spirit of France, en zusterschip Spirit of Britain (die vorig jaar in dienst kwam), de grootste ferrys ooit gebouwd voor het Kanaal. De gezamenlijke prijs van 360 miljoen is de grootste investering ooit door P&O Ferries gemaakt.
P&O Ferries onderhoudt routes vanuit Frankrijk, Nederland, België, Noord-Ierland en Ierland naar Groot-Brittannië. P&O Ferries vervoert 9 miljoen passagiers, meer dan 1,5 miljoen autos en 2 miljoen vrachteenheden per jaar. RVH.
Technische fiche Spirit of France:
Bruto ton: 47.592 ton.Lengte: 213m.Breedte: 31.43m. Aantal dekken: 12.
Op dinsdag 24 januari wordt het tweede nieuwe schip, de Spirit of France opgeleverd. De overdracht van dit schip van 180 miljoen gaat door tijdens een ceremonie in de STX Europe shipyard in Rauma Finland.
De Spirit of France kan dan beginnen aan haar reis van 1.400 mijl (2.253 km) naar Dover met Kapitein Steve Johnson, Senior Master, aan het roer. Het schip wordt in Dover verwacht op zondag 28 januri. Na berthing trials in zowel Dover als Calais zal het vanaf midden februari de dienst verzekeren op de route Calais-Dover.
Met meer dan 47.000 bruto ton en 213 meter lengte, zijn de Spirit of France, en zusterschip Spirit of Britain (die vorig jaar in dienst kwam), de grootste ferrys ooit gebouwd voor het Kanaal. De gezamenlijke prijs van 360 miljoen is de grootste investering ooit door P&O Ferries gemaakt.
P&O Ferries onderhoudt routes vanuit Frankrijk, Nederland, België, Noord-Ierland en Ierland naar Groot-Brittannië. P&O Ferries vervoert 9 miljoen passagiers, meer dan 1,5 miljoen autos en 2 miljoen vrachteenheden per jaar. RVH.
Technische fiche Spirit of France:
Bruto ton: 47.592 ton.Lengte: 213m.Breedte: 31.43m. Aantal dekken: 12.
Citytrippers vandaag willen een stad niet als een silly tourist bezoeken, maar hun selectie aan stadsgeneugten ervaren. En ze doen dat het liefst zoals de locals: boodschappen doen op de markt in Rome, picknicken in het park in Bordeaux, fietsen in Parijs, ... Voor Thomas Cook is een citytrip meer dan de reis van en naar de stad organiseren. Om alles ter plaatse zo vlot mogelijk te laten verlopen, biedt de reisorganisator zn klanten vanaf dit seizoen ook een gratis plooibare stadsmap aan met leuke en informatieve weetjes.
Omdat het dinermoment tijdens citytrips een belangrijk moment is, heeft Thomas Cook ook diners passes en diner cruises in het aanbod. Voor houders van een diners pass worden tafels geboekt in geselecteerde restaurants in Parijs en Londen, op een diner cruise geniet je van je diner op een rivierboot, terwijl Parijs, Praag, Boedapest of Amsterdam aan de oever voorbijschuift. Ook tickets voor musicals en expos kan je via Thomas Cook vooraf reserveren. Steeds vaker worden ook korte breaks geboekt naar minder voor de hand liggende citytripsteden zoals Nantes of Bordeaux, Toulouse of Cannes.
En wie zegt eigenlijk dat citytrips per se op het Oude Continent moeten geregeld worden? Het Verre Oosten wordt steeds meer het uithangbord van de Nieuwe Wereld en met de gecombineerde citytrip Chinese metropolen (Beijing, Xian, Shanghai) biedt Thomas Cook de kosmopolitische reiziger bvb. de mogelijkheid om deze steden van de toekomst nu al te ontdekken.
Met de pas geïntroduceerde rechtstreekse vlucht Brussel-Bangkok i.s.m. Thai Airways International treft Thomas Cook elke zon & oosterse cultuur minnende reiziger recht in het hart. Nu kan je 3 maal per week met een non-stop vlucht naar Bangkok Suvarnabhumi, wat oneindig veel mogelijkheden geeft om vanuit die vertrekbasis een reis op maat samen te stellen: een citytrip Bangkok, één van de klassiekere rondreizen naar het Noorden van Thailand (Chiang Mai), een minder klassieke rondreis in het Noord-Oosten (Isaan), een strandverblijf Phuket of op een van de eilanden zoals Koh Samui, De mogelijkheden zijn legio, het reisplezier daardoor maximaal.RVH.
Voor de kwaliteit & authenticiteit minnende Italië-liefhebber
Reizen die je met een maximum aan flexibiliteit zelf kan samenstellen en waar je honger naar authenticiteit meteen gestild wordt: geen land waar dat beter kan dan in Italië. Thomas Cook breidt zn aanbod begeleide reizen en self drives dit zomerseizoen gevoelig verder uit, en heeft voor de reiziger die steeds weer op zoek gaat naar echtheid en authenticiteit een paar onvergetelijke Italiaanse reiservaringen in petto.
Helemaal nieuw in het Thomas Cook-aanbod voor zomer 2012: Elba, het kleine, nog heel authentieke eiland op 10 km van de Toscaanse kust, waar je heen reist voor de rust en de natuur, maar ook voor de levendige jachthavens, mooie stranden en duikmogelijkheden.
Met zn uitbreiding van de vakantievluchten vanuit de luchthaven van Luik biedt Thomas Cook niet alleen een maximum aan bestemmingen en flexibiliteit, maar ook vliegreizen tegen de scherpste prijzen op de markt.
Het animatieconcept van de Junior Clubs dat Thomas Cook samen met Studio 100 heeft opgezet, is een succes. Kinderen van 4 tot 12 jaar duiken in juli en augustus op hun vakantiebestemming helemaal onder in de wereld van K3, Piet Piraat, het Huis Anubis en Mega Mindy. Nieuw voor de zomer is dat alle Junior Clubs uit het vlieg-en autovakantiesegment worden gebundeld in een aparte brochure Thomas Cook Junior Clubs, 4 hotels stellen hun Junior Clubs al open in mei en juni voor kinderen van 3 tot 6 jaar: Resta Grand Resort in Marsa Alam, Sea World Resort & Spa in Side, Viva Cala Mesquida Park & Club op Mallorcaen Stella Makadi in Makadi Bay, Hurghada.
In totaal vind je niet minder dan 11 Thomas Cook Junior Clubs in deze brochure, waaronder alweer 3 nieuwkomers: Xanthe Resort in Side, Resta Grand Resort in Marsa Alam, Club Eldorador Aladin in Djerba. RVH.
DFDS Seaways en LD Lines plannen nieuwe route Calais-Dover
De Kamer van Koophandel van Parijs besliste gisteren, met onmiddellijke ingang, tot een liquidatie van SeaFrance, operationeel op de route Calais-Dover. Nog in 2011 besloten de maatschappijen DFDS Seaways en LD Lines een aantal activa van SeaFrance onder te brengen in een joint venture maar de bid werd door de Parijse Kamer van Koophandel afgewezen in december jl.
De logica van een joint venture tussen DFDS Seaways en LD Lines blijft intussen overeind, zoals eerder reeds werd gesteld. Bovendien is onze joint venture een unieke kans voor het creëren van een reeks duurzame Franse jobs en voor het in de vaart zetten van schepen onder Franse vlag.
Om die reden kunnen wij dan ook bevestigen dat wij de installatie van een nieuwe route Calais-Dover zullen blijven nastreven. Het is onze intentie op dit traject twee schepen onder Franse vlag in te zetten, met Franse bemanning. Voor het opstarten van de verbinding, het bieden van een kwalitatieve service, mikken we op een staf van 300 personen waarvan we hopen de aanwerving snel te kunnen starten.
Op de nieuwe route zullen schepen ingezet worden die nu eigendom zijn van de joint venture of die beschikbaar zijn op de markt. RVH.
Een Thomas Cook-klant krijgt ook meer waar voor zn geld: dat is absoluut geen holle slogan, maar een dagelijkse zorg waar op elk moment rekening mee gehouden wordt. Met de inmiddels gekende de sneeuwgarantie en de nieuwe unieke short sun
zongarantie komt Thomas Cook tegemoet aan de behoefte van de klant om op safe te spelen, een uniek aanbod op de Belgische vakantiemarkt.
De vroegboekkorting die Thomas Cook voor het zomerseizoen aanbiedt loopt tot 16 januari 2012 en levert fijne kortingen op. Met zn vroegboekgarantie gaat Thomas Cook een heel eerlijk engagement met de klant aan: de reisorganisator garandeert zn klanten dat ze de ruimste keuze én de beste prijs krijgen voor eender t welke reis, tot 31 oktober 2012. Gaan de prijzen bij Thomas Cook omlaag na 16 januari, dan krijg je als klant het verschil terugbetaald in de vorm van een Thomas Cook waardebon.
De vrije tijd die we kunnen doorbrengen met onze kinderen is haast altijd korter dan we zouden willen, de gezamenlijke vakantie is dan ook een ideaal moment om die schade in te halen. Thomas Cook stelt alles in het werk om die gezamenlijke familievakanties zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Reizende families moeten van de talloze voordelen kunnen genieten: vaste prijzen voor meereizende kinderen bij de vliegvakanties, een ruim aanbod aan familiekamers op de meest populaire bestemmingen, kinderen waarvan de ouders een autovakantie geboekt hebben, logeren vaak gratis tot 14 jaar.
Sinds kort kan je de Thomas Cook brochures ook downloaden op je i-pad. Milieuvriendelijk, makkelijk, handig én de perfecte instap voor doe-het-zelvers die vaak gewoon niet weten welke mogelijkheden en extras de reisorganisator hen allemaal te bieden heeft.
Het volstaat om de app GRATIS te downloaden en je kan meteen terecht op een hele boekenplank vol Thomas Cook brochures. Maak vervolgens je eigen reisprofiel op en stel je reisverlanglijstje samen. Niet toevallig dus dat de reisorganisator met deze nieuwe app de Travel Magazine Award Innovatie van het Jaar 2011 won! RVH.
Reizen in 2012, we doen het compleet anders dan decennia geleden. Waar vroeger één lange familievakantie per jaar werd geboekt kiezen mensen nu steeds meer voor
verschillende kortere vakanties en breaks, soms met het hele gezin, maar soms ook met 2 of onder vrienden. Omdat iedereen een steeds drukker leven leidt is vrije tijd een schaars goed geworden en willen we die vijf vakantieweken per jaar op een zo slim en zo leuk mogelijke manier invullen. Risico nemen is uit den boze, een vakantie moet tegenwoordig absolute garantie op welslagen bieden! We kiezen ze zorgvuldig uit met oog voor kwaliteit en precies op onze maat en onze behoefte van het moment gesneden.
Reisorganisator Thomas Cook komt helemaal tegemoet aan die veranderende vakantiebehoeften: het ruimste aanbod, dichtbij of verder weg, voor elk moment van het jaar, voor elke gelegenheid, voor elk gezelschap en of je nu veel tijd ter beschikking hebt of nood aan een korte, verkwikkende break, Thomas Cook heeft de vakanties die je op het lijf geschreven is in de aanbieding.
Van een klein charmehotel in de Champagne waar je een voorraadje champagne kunt inslaan tot het all-inclusive resort aan de Turkse Rivièra waar de kinderen eindeloos plezier beleven aan de Studio 100-animatie van de Thomas Cook Junior Club, van het vakantiedomein in het Franse zuiden waar je met het hele gezin in de zomermaanden heen gaat tot het wellnesshotel dat je boekt voor een vriendinnenweekend, van de motortocht met maten door de Baltische staten tot een onvergetelijke rondreis doorheen Zuid-India met zn tweetjes: Thomas Cook heeft een veel ruimer aanbod dan je zou denken!
Voorts beseft de reisorganisator ook dat een maximum aan flexibiliteit daarbij primordiaal is. De belangrijkste vakantiebestemmingen worden s zomers haast dagelijks aangevlogen zodat je alle vrijheid hebt zelf je vertrek- en aankomstdag te bepalen, de Thomas Cookreiziger krijgt ruime mogelijkheden aangereikt om ter plekke zijn vakantie volgens zijn ritme en zijn noden samen te stellen. RVH.
Brussels Airlines met splinternieuwe Business en Economy Class naar New York en Afrika
Naar New York of naar één van de vele Afrikaanse bestemmingen vliegen met Brussels Airlines wordt comfortabeler dan ooit. Brussels Airlines investeert dit jaar 30 miljoen euro in luxueuze flat bed zetels in Business Class, superieur zitcomfort in Economy Class, trendy design en revolutionaire entertainmenttechnologie van de allerlaatste generatie. Met dit nieuwe kwaliteitsproduct herpositioneert Brussels Airlines zich als een kwalitatieve trendsetter.
De passagierscabines van de Airbus A330 van Brussels Airlines ondergaan in de loop van 2012 een ware metamorfose waarin design, innovatie, comfort en de hoogste kwaliteit centraal staan. Onze verwachtingen en ambities zijn hoog gespannen want we introduceren een superieur in-flight product gebaseerd op de laatste nieuwe technologie en gebaseerd op de feedbackvan duizenden passagiers , zegt co-CEO Bernard Gustin.
Brussels Airlines Business Class passagiers kunnen binnenkort genieten van een nieuwe trendy zetel die in een handomdraai kan omgetoverd worden tot een volledig flat bed (180° horizontale positie) van bijna twee meter lang. Het flat bed is uitgerust met een pneumatisch luchtkussen zodat de passagier zelf de zachtheid of hardheid van zijn zetel kan regelen.
De Economy Class passagiers reizen binnenkort in een stijlvolle, ergonomisch gevormde zetel die door Italiaanse designers werd ontworpen en die meer beenruimte en zitcomfort biedt. Passagiers zullen de 83cm beenruimte weten te appreciëren, die hen zal toelaten om nog beter te ontspannen tijdens de vlucht.
Revolutionair is zonder twijfel de nieuwe RAVE in-flight entertainment technologie waarvoor Brussels Airlines tot de launch customers behoort. Zowel in Business Class als in Economy Class zal het RAVE programma beschikkbaar zijn in zes verschillende talen.
Het eerste vliegtuig zal deze lente in gebruik worden genomen. De werken zijn toevertrouwd aan Lufthansa Technik. De nieuwe lijnvluchten naar New York zullen met het nieuwe in-flight product worden uitgevoerd en geleidelijk aan zullen in de loop van 2012 ook de Afrikaanse bestemmingen van deze impressionante upgrade kunnen genieten. RVH.
De Champagne ESTERLIN draagt de meest romantische en tederste van zijn cuvées, de CLEO Rosé de saignée, aan verliefde paartjes en mooie dagen op.
CLEO Rosé «de saignée» zit in een sobere fles met bijna vrouwelijke rondingen die zelf verpakt is in een elegante, ronde en glanzende doos. Een verfijnd geschenk voor Valentijn of om de lente en de eerste mooie dagen te vieren.
Achter de fascinerende kleur, de toetsen van rode vruchten en de kruidige basis van deze uitzonderlijke cuvée schuilt een concentraat van frisheid waarvan de visuele schoonheid enkel geëvenaard wordt door de aromatische densiteit.
CLEO Rosé «de saignée» laat het plezier voortduren tot in de zomer en is het perfecte gezelschap tijdens een gezellig avondje met vrienden, een leuke barbecue op de buiten of een romantisch etentje bij valavond.
Deze cuvée wordt uitgebracht in een beperkte editie van 2160 exemplaren.
Aanbevolen verkoopprijs: 49,00 alles inbegrepen
Informatie en lijst met verkooppunten: 02/308.58.33
TECHNISCHE FICHE CUVEE CLEO ROSE DE SAIGNEE
Rosé de saignée is een champagne waarbij de schil van de zwarte druiven na hetpersen het sap heeft gekleurd. Andere rosé champagnes worden vervaardigd door een kleine hoeveelheid rode wijn, geproduceerd onder de benaming Champagne, te mengen met de witte champagnewijn.
Assemblage: 100 % Pinot Meunier (afkomstig van 3 percelen met oude wijnstokken van Mancy).
Een gisting van ongeveer 14 uur, gevolgd door het vullen van de vaten. De alcoholische fermentatie gebeurt in vaten (gedurende ongeveer 15 dagen). Vervolgens worden de wijnen in inox vaten gegoten.
DEGUSTATIECOMMENTAAR
De neus is fris en expressief. De indruk van een mand vol rode vruchten dringt zich op: de aanzet is direct en rechtuit. De aromas van rode bes, zwarte bes, braambes en kers worden verrijkt met een subtiel vleugje vinositeit. De afdronk is vlezig en imposant. Deze rosé wordt gekenmerkt door een speels, opvallend roze met heldere
weerspiegeling.
De vorm van de fles van de Cuvée Cléo is zo apart dat iedere vorm van mechanisering uitgesloten is. Het draaien en degorgeren gebeurt dus manueel.
CLEO Rosé de saignée past perfect bij een stukje lamsvlees, gegrilde vis en een zurig dessert met rode vruchten.
CHAMPAGNE ESTERLIN:
25 avenue de Champagne 51200 EPERNAY -www.champagne-esterlin.com
De Champagne ESTERLIN draagt de meest romantische en tederste van zijn cuvées, de CLEO Rosé de saignée, aan verliefde paartjes en mooie dagen op.
CLEO Rosé «de saignée» zit in een sobere fles met bijna vrouwelijke rondingen die zelf verpakt is in een elegante, ronde en glanzende doos. Een verfijnd geschenk voor Valentijn of om de lente en de eerste mooie dagen te vieren.
Achter de fascinerende kleur, de toetsen van rode vruchten en de kruidige basis van deze uitzonderlijke cuvée schuilt een concentraat van frisheid waarvan de visuele schoonheid enkel geëvenaard wordt door de aromatische densiteit.
CLEO Rosé «de saignée» laat het plezier voortduren tot in de zomer en is het perfecte gezelschap tijdens een gezellig avondje met vrienden, een leuke barbecue op de buiten of een romantisch etentje bij valavond.
Deze cuvée wordt uitgebracht in een beperkte editie van 2160 exemplaren.
Aanbevolen verkoopprijs: 49,00 alles inbegrepen
Informatie en lijst met verkooppunten: 02/308.58.33
TECHNISCHE FICHE CUVEE CLEO ROSE DE SAIGNEE
Rosé de saignée is een champagne waarbij de schil van de zwarte druiven na hetpersen het sap heeft gekleurd. Andere rosé champagnes worden vervaardigd door een kleine hoeveelheid rode wijn, geproduceerd onder de benaming Champagne, te mengen met de witte champagnewijn.
Assemblage: 100 % Pinot Meunier (afkomstig van 3 percelen met oude wijnstokken van Mancy).
Een gisting van ongeveer 14 uur, gevolgd door het vullen van de vaten. De alcoholische fermentatie gebeurt in vaten (gedurende ongeveer 15 dagen). Vervolgens worden de wijnen in inox vaten gegoten.
DEGUSTATIECOMMENTAAR
De neus is fris en expressief. De indruk van een mand vol rode vruchten dringt zich op: de aanzet is direct en rechtuit. De aromas van rode bes, zwarte bes, braambes en kers worden verrijkt met een subtiel vleugje vinositeit. De afdronk is vlezig en imposant. Deze rosé wordt gekenmerkt door een speels, opvallend roze met heldere
weerspiegeling.
De vorm van de fles van de Cuvée Cléo is zo apart dat iedere vorm van mechanisering uitgesloten is. Het draaien en degorgeren gebeurt dus manueel.
CLEO Rosé de saignée past perfect bij een stukje lamsvlees, gegrilde vis en een zurig dessert met rode vruchten.
CHAMPAGNE ESTERLIN:
25 avenue de Champagne 51200 EPERNAY -www.champagne-esterlin.com
Voor Sint-Valentijn creëerde Pierre Ledent een verleidelijke makaron in zalig rood, gevuld met vanilleganache en in het midden een gehemeltestrelende siroop van krieken. Het krokante en romige koekje werd op smaak gebracht met enkele stukjes amandelen, zachte ganache en een verrassende kriekensiroop die zich op het moment dat men vol overgave in het koekje bijt met de andere componenten mengt. Een cocktail van smaak en genot in de mond,een moment van puur genoegen om te delen.
Pierre Ledent ontwikkelde een hartvormig doosje in dezelfde kleur als de makarons. Het bevat 8 stuks van deze heerlijke snoeperij. De hartvormige Sint-Valentijnset bevat 8 makarons en is te koop voor 12 euro in de winkel van Pierre Ledent, Boterstraat 19, Brussel.
Pierre Ledent werd in 1971 in België geboren. Zijn talent werd in 1994 in Tokio bekroond met de gouden medaille van het prestigieuze Internationale Concours voor Jonge Patissiers, Confiseurs, IJsbereiders en Chocolatiers. Hij scheert in zijn vak momenteel hoge toppen met een heerlijk gamma Franse makarons in verleidelijke en verrassende smaken. RVH.
PIERRE LEDENT - Boterstraat 19 -1000 Brussel
Tel: 02 513 99 14 -www.pierreledent.be
open elke dag van 11 tot 19.30 uur behalve maandag van 13 tot 19.30 uur.
De Champagne ESTERLIN draagt de meest romantische en tederste van zijn cuvées, de CLEO Rosé de saignée, aan verliefde paartjes en mooie dagen op.
CLEO Rosé «de saignée» zit in een sobere fles met bijna vrouwelijke rondingen die zelf verpakt is in een elegante, ronde en glanzende doos. Een verfijnd geschenk voor Valentijn of om de lente en de eerste mooie dagen te vieren.
Achter de fascinerende kleur, de toetsen van rode vruchten en de kruidige basis van deze uitzonderlijke cuvée schuilt een concentraat van frisheid waarvan de visuele schoonheid enkel geëvenaard wordt door de aromatische densiteit.
CLEO Rosé «de saignée» laat het plezier voortduren tot in de zomer en is het perfecte gezelschap tijdens een gezellig avondje met vrienden, een leuke barbecue op de buiten of een romantisch etentje bij valavond.
Deze cuvée wordt uitgebracht in een beperkte editie van 2160 exemplaren.
Aanbevolen verkoopprijs: 49,00 alles inbegrepen
Informatie en lijst met verkooppunten: 02/308.58.33
TECHNISCHE FICHE CUVEE CLEO ROSE DE SAIGNEE
Rosé de saignée is een champagne waarbij de schil van de zwarte druiven na hetpersen het sap heeft gekleurd. Andere rosé champagnes worden vervaardigd door een kleine hoeveelheid rode wijn, geproduceerd onder de benaming Champagne, te mengen met de witte champagnewijn.
Assemblage: 100 % Pinot Meunier (afkomstig van 3 percelen met oude wijnstokken van Mancy).
Een gisting van ongeveer 14 uur, gevolgd door het vullen van de vaten. De alcoholische fermentatie gebeurt in vaten (gedurende ongeveer 15 dagen). Vervolgens worden de wijnen in inox vaten gegoten.
DEGUSTATIECOMMENTAAR
De neus is fris en expressief. De indruk van een mand vol rode vruchten dringt zich op: de aanzet is direct en rechtuit. De aromas van rode bes, zwarte bes, braambes en kers worden verrijkt met een subtiel vleugje vinositeit. De afdronk is vlezig en imposant. Deze rosé wordt gekenmerkt door een speels, opvallend roze met heldere
weerspiegeling.
De vorm van de fles van de Cuvée Cléo is zo apart dat iedere vorm van mechanisering uitgesloten is. Het draaien en degorgeren gebeurt dus manueel.
CLEO Rosé de saignée past perfect bij een stukje lamsvlees, gegrilde vis en een zurig dessert met rode vruchten.
CHAMPAGNE ESTERLIN:
25 avenue de Champagne 51200 EPERNAY -www.champagne-esterlin.com
Nieuwe EXKi Beurs in Brussel in teken van duurzaamheid
EXKi, de specialist in kwalitatieve snelrestauratie, speelt in op de huidige trends met haar nieuwe restaurant op het Beursplein van Brussel. Deze 18e EXKi in Brussel staat geheel in het teken van het ecoconcept en zal dienen als pilootproject voor toekomstige EXKis.
Het merendeel van het meubilair is gemaakt van gerecycleerd materiaal. Met wat verbeelding, is alles herbruikbaar! Zo zijn de banken en krukken bedekt met een stof die is gemaakt van gerecycleerde plastic flessen. Oude tafels zijn gebruikt om nieuwe hoge en lage tafels te maken. Om de ecologische voetafdruk nog verder te verlagen, is alle verlichting in LED of met laag verbruik.
De WeBike is een ronde tafel met drie fietsstoelen en drie stopcontacten, waar je door te fietsen tegelijkertijd je GSM, laptop of tablet kunt opladen. En dat terwijl je gewoon geniet van bijvoorbeeld een koffie, een broodje, en salade of een dessert. WeBike is ontwikkeld door het startersbedrijf WeWatt, een echte innovatie die perfect past bij het concept van EXKi. En een ideale manier om te genieten én in vorm te blijven!
Nieuw in de EXKi Beurs, Beursplein 2, open 7/7, is dat ze ook s avonds open is, tot 22u30. Het restaurant (450m²) situeert zich op 2 verdiepingen en biedt 130 plaatsen binnen en 120 plaatsen op het terras.
En bij nieuwe openingstijden horen ook nieuwe gerechten, zoals de EXKi carrées, gemaakt van biopizzadeeg; de Mitonnées, stoofpotjes met kip of ham; de Consommés, soep in Thaise of Indische stijl, en speciale formules voor 8,75 . De borden die s avonds worden gebruikt zijn herbruikbaar.
EXKi is de specialist in de betere fastfood, het EXKi-netwerk omvat 52 restaurants in België, Frankrijk, Luxemburg, Italië en sinds juni 2011 ook in Nederland. Chef Frank Fol bedacht de gerechten die een ruime keuze bieden tussen gezonde, evenwichtige recepten die bereid zijn met natuurlijke en verse eersteklas ingrediënten. RVH.