GASTRONOMIE & TOERISME Rendez-vous avec le Nord Gastronomie & Toerisme verschijnt vijf maal per jaar en is een realisatie van de vzw Horizon, Astridlaan 90 b1, 8620 Nieuwpoort en vzw Reizen & Smullen, Bassevillestraat 101, 8434 Westende, met als doel de horeca, het toerisme, vrije tijd, lifestyle en interieur in al hun vormen te promoten. De redactie bestaat uitsluitend uit vrijwilligers. Al deze reportages zijn wekelijks te beluisteren op de FM 106,1 Radio Beach, elke vrijdagvoormiddag even na 10 u.
VERSPREIDING
Het magazine wordt gratis selectief verspreid naar een bestand van levensgenieters, gastronomen, reislustigen, managers, zonnekloppers en natuurliefhebbers + gratis verdeling via VVV-kantoren aan de kust, Brugge, Gent, Veurne, Diksmuide, Noord-Frankrijk en Zeeuws-Vlaanderen en in een reeks geselecteerde winkels. Wie een persoonlijk abonnement op adres wenst kan dit mits overschrijving van 20 euro per jaar, over te maken op het PCR-nummer 000-0483943-10 met vermelding "Abonnement 2009".
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt (op gelijk welke manier) zonder schriftelijke toestemming van de uitgever. Publicitaire teksten blijven buiten verantwoordelijkheid van de uitgever.
Magazine Gastronomie & Toerisme
Gastro, Toerisme, Lifestyle, Interieur, Auto
10-11-2015
GOSPEL & JAZZ IN CHARLES LINDSBERGH OOSTENDE
Vrijdag 20 November in CHARLES LINDBERGH
A Night at New
Orleans
Lekkerbekken
stippen alvast vrijdag 20 november aan in hun agenda. Charles Lindbergh in
Oostende maakt er voor u een avondje NEW ORLEANS van, aanvullend een ALL YOU
CAN EAT.
Aan wat
denk je als je New Orleans hoort? Heerlijk eten, opzwepende Gospel- en Jazz,
Mardi Gras en verfrissende cocktails. Op 20 november vliegen wij met Charles
Lindbergh voor een avondje naar New Orleans. Geniet van All you can eat
Yambolaya voor de prijs van 15 euro per
persoon. Proef zeker ook van de exclusieve Hurricane cocktails terwijl je danst
op de leuke deuntjes van de New Orleans Stageband onder leiding van muzikale
duizendpoot Jean-Pierre Severens.
Gerenommeerd
toeleveraar van horecamateriaal Geert Casteleyn uit Leffinge haalde voor de
gelegenheid een flink stuk horeca uit de middenkust en hinterland voor een
avondje voetbal naar het Albertstadion met KVO RC Genk als hoofdschotel.
Dank zij de uitstekende prestaties van KVO steekt de horeca bij elke wedstrijd
een tandje bij en pikt hiermee uiteraard een graantje mee. Vandaar het idee om
hen eens te belonen voor hun inzet, stelt initiatiefnemer Geert Casteleyn.
Het is meteen duidelijk, de
horeca smult van het vernieuwd Oostends voetbal. Het is hier om de veertien
dagen volle bak aan zee. Voetbal aan zee is dan ook de nieuwe slogan die KVO
met succes de ether in slingert.Vooraleer
de wedstrijd op zaterdagavond of zondagmiddag bij te wonen genieten heel wat
supporters van de bezoekende ploeg van een leuk dagje aan zee, zetten die in of
sluiten die af met tafelwerk in de vele eethuizen van de stad, zegt Geert
Casteleyn, te midden van zijn genodigden. En of hij gelijk heeft. De horeca in
zijn drie geledingen, hotel, restaurant en café ziet de resultaten van KVO
resulteren in een hogere omzet. Bezoekende supporters kiezen gretig voor een
weekendje Oostende-met-voetbal, boeken een hotelkamer en gaan s middags of s
avonds lekker tafelen in een van de vele restaurants. Vooral de eethuizen om en
bij het Albertpark genieten met volle teugen van de uitstekende uitslagen van
KVO. De restauranthouders van Het Strandhuis, The North, Boucquet en onder
andere El Rey hoor je dan ook niet klagen. De cafés vullen zich dan weer als
vanouds met de op en top KVO supporters.
TEAROOM
Niet alleen de restaurants
zitten op de KVO-golven, ook de tearooms zitten op rozen. Ik zou zelfs durven
stellen dat de tearooms, ijssalons al dan niet met terrassen, de hoofdvogel
afschieten, zegt Peter Vanhaecke, zaakvoerder Lunch & Grill De Markt op
het Wapenplein in Oostende. Terwijl de mannen in de namiddag de voetbaltempel
van KVO bezoeken gaan de dames zich nestelen op een of ander terrasje om zich
te goed te doen aan een ijscoupe, pannenkoek of een smaakvol punt taart. Dit
zijn 100% extras voor elke zaak.
VOETBAL-AAN-TAFEL
Niet alleen de plaatselijke
horeca is bijzonder tevreden met de inpakt van het Oostendse voetbal, ook op
KVO zelf ziet men de belangstelling voor het voetbal-aan-tafel gestadig
groeien. Deze business diners vinden plaats aan de VIP-tribune. Exclusief voor
de business-klanten verzorgt De Feestarchitect bij elke thuiswedstrijd een
Culinair VIP Dinner met alles er op en eraan. Sales medewerker Danick Minne
in samenwerking met commercieel directeur Patrick Orlans en sales manager Geert
Vergauwe vult het VIP restaurant makkelijk met zon 500 man. Bij de komst
van SC Anderlecht, Club Brugge, Standard, RC Genk of AA Gent voorzien we zelfs
bijna 800 plaatsen, allen aan tafel voor een uitgebreid diner, van aperitief
tot en met de koffie. Na de match wordt a gogo aangeschoven voor een
kaasbuffet. De belangstelling toont aan dat het voetbal in Oostende weer leeft.
Tegelijk is dit voor de VIPS een ideaal moment om hun netwerk uit te breiden,
stelt Danick Minne met brede glimlach.
TOTAALGEBEUREN
Het is meteen duidelijk,
voetbal in Oostende is intussen een totaalgebeuren. Gastheer Geert Casteleyn en
eega Nancy namen dan ook de gelegenheid te baat om heel wat vrienden binnen het
horecawereldje uit te nodigen. Daar KVO steeds op zaterdag of zondag speelt
kunnen veel horecalui nooit zelf de match bijwonen. Spelen op dinsdag kwam dus
goed uit, voetbalfeest dat niet alleen afgerond werd met 3-2 eindscore, maar
besloten werd met de overhandiging van een cheque ad 5.000 euro, het resultaat
van een mega pronostiek en gewonnen door de familie Jonckheere, hotel-tearoom
De Golf, Kapelstraat 73 in Bredene, bij afwezigheid overhandigd aan Johan Douchy,
zaakvoerder Wijnen Douche. KVO-voorzitter Marc Coucke tenslotte ondersteunde
het initiatief van Geert Casteleyn en loofde de inspanningen van de vele
supporters om KVO dermate te steunen. Ik ben slechts een klein stukje van KVO,
het grootste part kom van mensen zoals Geert Casteleyn, gemotiveerde lui die
via het voetbal hun wereld via netwerk omvormen tot een totaalgebeuren, hier in
Oostende, de enige voetbalstad aan zee.
Hoogtepunt van de avond, de
pronostiekcheque Firma Casteleyn van 5.000 euro gewonnen door restaurant De
Golf uit Bredene. Op de groepsfoto herkennen we Danick Minne, Geert Casteleyn, Johan Douchy,
Nancy Casteleyn en KVO-voorzitter Marc Coucke.
Foto 2: Nancy Casteleyn - Marc Coucke - Geert Casteleyn
Foto 3: Danick Minne - Nancy Casteleyn - Patrick Orlans
Foto 4. Pascal Laplace (Casino Middelkerke) - Peter Vanhaecke (De Markt Oostende) en Dany Vanden Broele (Spijshuis Godelieve Gistel)
Voor
de 19de keer opent toeristisch Middelkerke het winterseizoen met
niets dan Champagne. De kurken vliegen vanaf vrijdag 13 november om 20 uur
volop in het rond. Het geknal eindigt op zondagavond 15 november na een
bruisende sfeernamiddag om 20 uur. Bubbels en gezelligheid zijn de twee trefwoorden
die in het casino straks aan de orde zijn. Het resultaat van meer dan veertig jaar
jumelage met Epernay, de bakermat van de Champagne.
Elf ambachtelijke
champagnebouwers uit Epernay en omgeving stellen in het Casino hun beste
flessen voor. In de horeca zetten de chefs drie dagen lang uitgelezen menus op
tafel. Het Champagneweekend is het resultaat van een vlotte samenwerking tussen
de Handelaarsbond, de Horeca en hetJumelagecomité van Middelkerke en Epernay, onder supervisie van Michel
Landuyt, schepen voor Toerisme & Evenementen en Carine De Jonghe,
voorzitter Directiecomité vzw Toerisme Middelkerke geruggensteund door
burgemeester Janna Rommel-Opstaele.De Champagnehuizen
brengen hun beste flessen mee en die kunnen geproefd worden in de
Champagnebeurs: Champagne Prévoteau-Perrier, Michel Genet, Marcel Vautrain,
Paul Clouet, Bonnaire, Bourdaire-Gallois, Moussy Père et Fils, Bernard
Hennequin, Henri Mandois, Robert Allait en Dhondt-Grellet. Bezoekers van de
beurs kopen hun eigen champagneglas aan 5 euro. Zonder glas kan er immers niet
gedegusteerd worden.
CHAMPAGNE OP
TAFEL
In dertien restaurants
zetten de chefs een Champagnemenu op tafel, een uitgelezen menu met Champagne
in het glas, te genieten van 60 tot en met 90 euro. Een afzonderlijke brochure,
gratis te bekomen bij de dienst voor Toerisme, laat nu alvast genieten van de
menus in deze restaurants: Casino Il Circo, Ramblas, Marquize, Tempête, Eat
& Sea, Columbus, Kapelle, Kristoffel, Lanteirne, Honfleur, Chaplin, La
Tulipe en Villa Marie-Jopseph.
PROGRAMMA
Het driedaagse
Champagnefeest start op vrijdagavond 13 november om 19.30 uur met om 20 uur de
officiële opening, gevolgd door de inhuldiging van de Ridder in de Orde van de
Champagne, titel sinds enkele jaren toegekend aan iemand die zich inzet voor
Middelkerke op het gebied van toerisme en gastronomie. Een special guest zet de
Baccarazaal vanaf 21 uur op stelten terwijl dj Tim de avond mag rondmaken tot 1
uur. Zondag 14 november verzorgt Jo Lemaire het aperitiefconcert om 11.30 u. en
pakt Ignace Baert om 14 uur uit met pianocovers. Om 21 uur mag dj Paige de
Champagneparty op gang trekken. Het aperitiefconcert op zondag 15 november
start om 11.30 uur met Patrick Riguelle en Jan Hautekiet. Het Champagneweekend
wordt afgerond met bruisende sfeernamiddag die loopt van 14 tot 20 uur, waarna
afspraak tot op de jubileumeditie 20 Jaar Champagneweekend 2016.
CHAMPAGNE
PREVOTEAU-PERRIER
U las het eerder al in deze
krant, het Fonds van de Burgemeester pakt elk jaar ook uit met een speciale
fles met exclusief etiket en dito capsule en dit tegen een democratische prijs.
Het Fonds koos dit jaar voor een van de pioniers, intussen een meer dan
gevestigde waarde.Champagne
Prévoteau-Perrier was er 19 jaar geleden ook al bij en weet zich elk jaar
schitterend te ontplooien op het Champagneweekend.
Gesticht in 1946 door het
echtpaar Henri Prévoteau-Perrier zetten Delphine Prévoteau en Christophe
Boudard het pionierswerk vandaag met grote klasse verder. Intussen wist dit
jonge echtpaar de harten van heel wat Vlamingen en Middelkerkenaars te winnen.
Niet alleen bij de Middelkerkse horeca met daarbij onder andere Hostellerie
Renty aan de Louis Logierlaan in de schaduw van de watertoren, maar ook bij de
particulier die al ruim een decennia geniet van het parelende gelukzalig vocht
dat Champagne Prévoteau-Perrier is. Het familiaal karakter van deze wijnbouwers
is hier dan ook niet vreemd aan. Een invoerderin België hebben we niet en willen we ook niet. Het product dient voor
zichzelf te spreken. Kwaliteit in de fles doet verkopen. We zijn de expliciete
tegenpool van de supermarkt. Persoonlijk contact is voor ons heilig. Al onze
klanten zijn intussen vrienden geworden, vertelt Delphine Prévoteau, met ons
op stap in de wijngaarden van het gezellige domein, 21 ha groot en jaarlijks
goed voor zowat 200.000 flessen. (Meer info: www.champagne-prevoteau-perrier.fr)