:!:
7 days in Havanade film in samenwerking met Havana Club xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
een bijzondere blik op de Cubaanse cultuur
Havana Club is vooral een baken van de traditie van de Cubaanse rum. Alle rums van het merk worden 100% in Cuba geproduceerd en de kwaliteit is alom bekend en alom geprezen. Bovendien is het merk via het programma Havana Cultura ook een uitstalraam van Cubaanse kunst over de hele wereld. Het doel en de ambitie zijn eenvoudig: het Cubaanse talent helpen ontluiken en hun creativiteit delen met een zo ruim mogelijk publiek. Het Havana Club International-project bereikte dit jaar een hoogtepunt met xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />de 7 days in Havana. Deze film werd vertoond in Cannes in het luik Un Certain Regard en gaat over zeven dagen in Havana in evenveel verhalen van de schrijver Leonardo Padura. Zeven verhalen uit het dagelijkse leven in de unieke en fascinerende sfeer van Havana, die ook niet in de val van de clichés trappen.
7 days in Havana is een fragmentopname van Havana in 2011: een eigentijds portret van deze bruisende stad die tegelijk tijdloos en modern is. Een film in zeven hoofdstukken, elk geregisseerd door internationale filmmakers en niet de minste: Benicio Del Toro, Pablo Trapero, Laurent Cantet, Elia Suleiman, Juan Carlos Tabío, Gaspar Noé en Julio Medem. De regisseurs werd bij aanvang gevraagd zich aan één ding te houden: hun eigen gevoeligheden, roots en filmstijlen te behouden om de warmte en de intensiteit van deze unieke en veelzijdige stad te vatten.
Deze mozaïekfilm vermijdt de toeristische gemeenplaatsen en vat met zin voor humor en mooie emoties perfect de ziel van deze mythische stad via de buurten, diverse sferen, generaties en culturen. De zeven hoofdstukken zijn onafhankelijk van elkaar maar door de film heen blijken er banden doorheen de verhalen zodat een gevoel van dramatische eenheid ontstaat. Zo zijn typische plekken zoals de Oude Stad, de Malecon of het Hotel Nacional het decor van diverse scènes. Sommige personages komen ook voor in meer verhalen. Zo is het hoofdpersonage van een verhaal dan weer een bijrol in een ander hoofdstuk. Op een subtiele manier ontstaan er lijnen tussen de verschillende verhalen die aantonen dat in Havana het sociale leven met elkaar verbonden is, parallel evolueert en soms op verschillende momenten in de week met elkaar botst.
De film 7 days in Havana is het orgelpunt van het programma dat Havana Club International opstartte. De inzet van het merk in de uitstraling van de Cubaanse cultuur ging nog nooit zover. De samenwerking stond immers voor veel meer dan het peterschap of de steun aan een project, maar voor een samenwerking op elk moment van het project: van bij de eerste ideeën tot het uitbrengen van de film in de zalen tot het smeden van de banden met de producenten Full House en Spanish Morena Films.
|