Meer dan ooit blijft het jarige Futuroscope een attractiepark met een avontuurlijke, ludieke maar vooral pedagogische waarde. De 20ste verjaardag die in 2007 wordt gevierd, staat bol van activiteiten die nieuwe sensaties en ongekende emoties met zich brengen.
Het attractiepark lokt jaarlijks meer dan één miljoen bezoekers, 32 miljoen sedert de opening in 1987. De nieuwe attracties verstevigen de drie items van het park, nl. het beleven van ongebreidelde sensaties, de wereld op een andere manier leren bekijken en dromen van de toekomst.
Tot de nieuwe attracties behoren o.m. een expeditie op de Blauwe Nijl, een waterbeleving eclabousse, dansen met robots en futurobot. Futurokids is een verzamelnaam voor talrijke attracties die de kinderen centraal plaatsen en hen een betoverende toekomst laten beleven.
Nieuw is anderzijds het concept Futuroscope Resort dat op initiatief van het hotel Plaza en in samenwerking met het Palais de Congrès en het attractiepark wordt gelanceerd. Initiatiefnemer Alain Joffard wil met dit nieuwe concept de drie partners een ruimer aandeel in het zakentoerisme en het evenemententoerisme in Frankrijk bezorgen.
Het Plaza hotel biedt 274 kamers op twee comfortniveaus, nl. het Plaza hotel en de Top Club Plaza. Dit laatste segment beantwoordt integraal aan de strengste eisen van de moderne zakenman. Met 4 vergaderzalen en 8 boardrooms kan het Plaza hotel diverse meetings herbergen. Diverse gastronomische projecten zorgen ervoor dat het exclusieve kader van zowel het comfortniveau Plaza als het luxueuzere comfortniveau Top Club Plaza Exclusive, de gasten optimaal verwennen.
Het nabijgelegen Palais de Congrèsknipoogt met 17 modulabele zalen rechtstreeks naar het meetingtoerisme, de zalen zijn immers perfect geschikt voor groepsactiviteiten en /of commissievergaderingen. Bovendien beschikt met Congressenpaleis over maar liefst drie Amfitheaters, het Groot Amfitheater kan tot 1150 deelnemers herbergen, het Nieuwe amfitheater zowat 300 en het Kleine Amfitheater nog 150. Ook de restauratieruimte van 1100m² kan op meerdere manieren worden ingedeeld.
Het Parc Futuroscope tenslotte zorgt voor diverse activiteiten inzake teambuilding, groepswerk en individuele opdrachten. Vanzelfsprekend kan het Parc Futuroscope ook als ontspanningsact in het Congrestoerisme worden opgenomen.
Meerdere attracties kunnen volledig worden afgehuurd maar ook avondlijke projecten zitten in het aanbod verweven. Het restauratie-aanbod omvat o.m. een leerrijke ervaring met de moleculaire keuken van Henri This, in het park gepromoot door Noël Gutrin.
Tot de ontspanningsmogelijkheden in de onmiddellijke omgeving behoren o.m. golf, zeilen, paardrijden, autosporten en schattenjagen. Maar ook de Marais Poitevin, de haven van La Rochelle en de kastelen van de Loire zijn minder dan een uurtje rijden van het Futuroscope Resort verwijderd.
Gevulde peren met Aoste Authentique Kalkoengebraad
Ingrediënten 16 sneetjes Aoste Authentique Kalkoengebraad (2 pakjes), 2 peren, 1 limoen, 1 rode ui, 150 g champignons, 50 g blauwe kaas, 1 el gehakte dragon, 1 el olijfolie, 1 mespunt kaneel, versgemalen peper en zout
Bereiding Schil de peren, snijd in twee en verwijder het klokhuis. Giet er wat limoensap over. Snipper de ui en de dragon fijn. Snijd de champignons in zeer kleine blokjes of schijfjes. Stoof de gesnipperde ui glazig en doe er vervolgens de champignons bij. Laat al roerend bakken. Kruid met een mespunt kaneel, peper en zout. Schik wat kalkoengebraad in de peer en voeg er de champignonmengeling met de blauwe kaas aan toe.
Delacre brengt dubbele hommage voor 100e verjaardag van Hergé
In 2007 vieren we de 100ste verjaardag van Hergé, de geestelijke vader van Kuifje, Quick en Flupke en tal van andere, onvergetelijke personages. Delacre en Moulinsart, dat het erfgoed van Hergé beheert, slaan opnieuw de handen in elkaar en presenteren twee magnifieke koekjestrommels naar aanleiding van dit feestelijke jubileum.
Eerbetoon aan de meester
We schrijven 22 mei 1907 wanneer Georges Remi wordt geboren, de geniale graficus en auteur die met zijn initialen als pseudoniem de wereld zou veroveren. Het werk van Hergé werd een bron van plezier voor vele miljoenen lezers. Het spreekt iedereen aan en is toch heel herkenbaar van bij ons. Ook nieuwe generaties blijven gefascineerd door zijn universum, dat hij in unieke, klare lijnen op papier zette.
Lange doos met personages op de zijkant
Met hun langwerpig formaat springen deze trommels direct in het oog. Origineel, modern en extra handig als bewaarbox. Op de korte kanten herkennen we aan de ene zijde Jo, Suus en Jokko, aan de andere Quick, Flupke en Agent 15. Op de lange zijdes vinden we tal van personages uit de entourage van Kuifje terug, met uiteraard trouwe vrienden als Haddock, Zonnebloem en Bobbie. Ook notoire schurken als Allan en Müller duiken op, net als de ergerlijke meneer Lampion en Abdallah, nachtmerrie aller ouders. De signatuur van Hergé staat als een bekroning boven deze eregalerij. De Quick en Flupke trommel - de allereerste van Delacre - zal des te gegeerder zijn bij verzamelaars omdat de oplage nog beperkter is dan die van de Kuifje-trommel.
De Kuifje-trommel
Het deksel van de Kuifje-trommel toont de avontuurlijke reporter rechts, met links Jansen en Janssen tegen een warmrode achtergrond. Kuifje is in een vrolijke conversatie gewikkeld met de geheimagenten. De bijzondere afmetingen van de trommel passen wonderwel bij de figuren, het beeld lijkt net een strip uit een album van Hergé.
Uniek assortiment voor de Hergé-trommel
Het assortiment in deze Hergé-editie onderstreept de kwaliteitstraditie van Delacre. Uiteraard vinden we klassiekers terug als de Marquisettes en de Biarritz. De Delichocverleidt met zowel pure als melkchocolade, en die verleiding wordt nog groter met Suprèmes, Caracas en Brazil in het aanbod. De Cigarette Russe mocht evenmin ontbreken, in originele versie en met cacao. De trommel bevat twee afzonderlijke, luchtdicht verpakte schaaltjes. Zo staan er altijd heerlijk verse koekjes op de koffietafel.
Belgische iconen
De namen van Delacre en Hergé zijn verweven met de geschiedenis van België en Brussel. Charles Delacre begon met de productie en verkoop van chocolade in de jaren '70 van de 19de eeuw. Zijn eerste winkel bevond zich vlakbij de Grote Markt. Dankzij de exceptionele kwaliteit werd Delacre toen al hofleverancier.
Wanneer Hergé in 1907 werd geboren, in hartje Brussel, was Delacre sterk gegroeid en met zijn productie naar Vilvoorde verhuisd. Heel wat koekjesvariëteiten ontstonden in die periode. Terwijl Hergé aan zijn oeuvre werkte, bleef Delacre zijn aanbod verfijnen. Kwaliteit was (en is) daarbij altijd de eerste en de grootste zorg. Net als bij Hergé, die aan de tekentafel - wellicht met een koffie en Delacrekoekje bij de hand - zijn stijl bleef perfectioneren.
Een feestelijk jaar voor Hergé
Naast de feestelijke editie van deze trommels kunnen we ook uitkijken naar andere initiatieven die terugblikken op het leven en werk van Georges Remi.
Op 10 januari 2007, de verjaardag van Kuifje, wordt een fresco van de avontuurlijke reporter ingehuldigd in het Zuidstation. En van 7 mei tot 19 augustus 2007 loopt de musical Kuifje en de Zonnetempel in Oostende.
Kuifje zal bovendien de wereld rondreizen met De Post: België, Frankrijk en Zwitserland brengen speciale Hergé-postzegels uit in dit jubileumjaar.
Stralend de lente in met de TEX-collectie bij Carrefour
Natuurlijk lichte weefsels en pittige kleuren laten het zomeren in de hypermarkt
Weer of geen weer, met de TEX-collectie halen mode- én prijsbewuste fashionistas vanaf deze lente gegarandeerd de zon in huis. Carrefour trekt immers resoluut de kleurenkaart. Felle tinten - onderling gecombineerd, gedragen met (gebroken) wit of als contrast met donkere kleuren - fleuren de garderobes op. Turkoois, alle variaties van roze, paars, felgeel, al dan niet met zilveren accenten, prints of patronen Passie en pit te over in de rekken van de hypermarkt! Dé trend voor de lente is echter de monochrome wit / zwartlook, voor de verrassing gecombineerd met beige. Qua modellen blijven ¾ broeken en bermudas het straatbeeld domineren, evenals broeken en rokken in alle vormen wijd en vrolijk, stijlvol strak of kort en krachtig. Een must in 2007: de legging, die vanonder getailleerde maxipull-overs, tuniekkleedjes en korte rokjes de benen strekt. Tot slot is ook denim dit seizoen opnieuw een topper, gaande van de skinny jeans over boy-ish modellen tot de befaamde hot pants. Alle deze ultravrouwelijke trends worden overigens zowel voor dames als voor jonge meisjes ontwikkeld.
Ook voor de heren wordt de zomer modieus en zacht van prijs. De casual trend gaat voor stoere kleurencombinaties als indigo en rood, kaki en roze of nog grijs en oranje op gewassen katoenen hemden. Stonewashed of wrinkled jeans worden gedragen met prints, geborduurde hemden, fijne katoenen truien of cardigans met kap. De klassiekere Sailor-collectie gaat voor de marinelook. Veel strepen dus, onder meer voor de polotruitjes. Groen, rood, donkerblauw en bruin domineren het kleurenpalet. Ook katoenlinnen witte hemden met fantasiemotieven beloven een leuke lente voor de heren.
Voor de kinderen tenslotte wordt de zomer één vrolijke boel: springlevende kleuren in combinatie met elkaar, dynamische bloemen- en Hawaï-prints en sportieve denimlooks met trendy accessoires zetten de toon. Meisjes mogen al eens hun romantische kant laten zien met bloemenjurkjes en paisley-motieven in fuchsia en roostinten; de jongens kiezen voor hip en stoer met het rugby of het surfer thema. Voor iets formelere gelegenheden kunnen beide dan weer terecht bij de tijdloze, stijlvolle matrozenlook.
Dit nieuwe boek van Peter De Clercq is een uitnodiging om eerst languit te liggen lezen en daarna nog heel vaak ter hand te nemen om familie en vrienden te overtuigen van je kookkunst. Het is evenzeer een mooi kijkboek, dankzij de schitterende fotos van Lennert Depretere (gerechten) en Magali Sibille (locaties).
Dit boek is veel meer dan een schitterend grill- en barbecueboek, geschreven door de absolute BBQ-kampioen Peter De Clercq. Jawel, er staan heel wat bereidingen in die de creativiteit van Peter, perfect combineren met het feit dat iedereen ze makkelijk zelf kan klaarmaken. Een boek, gewoonweg boordevol ideeën uit het brein van een culinaire meester die gepassioneerd is door vuur.
Daarenboven biedt het boek ook een boeiende en niets verhullende kijk achter de schermen van de programmareeksen Petermolen die aanvankelijk op een aantal regionale zenders te zien waren en latere edities nationaal op S.televisie. Het boek toont de bekende Vlamingen die aan het programma deelnamen, de sfeer voor en achter de camera, onze eigen Belgische kust, maar meer nog in de prachtige streek van Elounda op Kreta waar de S.televisiereeks Petermolen op de rooster werd opgenomen. BVs werden figuurlijk op de rooster gelegd, terwijl Peter het roosteren letterlijk uitvoerde.
Peter De Clercq is eigenaar en chef-kok van restaurant Elckerlyc in Malgedem, waar grillen en barbecuen de specialiteit van het huis zijn. Met sprekend gemak temt hij de vlammen tot een rode gloed; hij slaagt er steeds weer in perfecte gegrilde en gebarbecuede gerechten te serveren. Zijn geheim is geen geheim: kennis van zaken en ingrediënten van topkwaliteit.
Eerder publiceerde hij bij Roularta Books de Eigentijdse barbecuen; Grill & barbecue voor alle seizoenen, Roken en Barbecue de wereld rond.
Petermolen Outdoor Cooking
Uitgeverij Roularta Books
ISBN 978 90 8679 061 6 prijs 20
Petermolen is een uitdaging en een aansporing. Jezelf overtuigen van je kookkunst en lekker dagdromend genieten van talloze gezellige momenten en van heerlijke gezonde bereidingen.
EXKi is op nauwelijks enkele jaren uitgegroeid tot een snelkeukenconcept van topkwaliteit met aandacht voor natuurlijke en verse producten.
Het concept steunt op vier belangrijke pijlers: EXKi, natural, fresh & ready. EXKi betekent de beste ingrediënten die door meesterkok Frank Fol in overheerlijke recepten werden samengebracht. Door deze kwaliteitsaanpak met absoluut streven om de authentieke smaak van haar producten te behouden en te bevorderen, werd EXKi zelfs opgenomen in de vereniging van Eurotoques.
Dagverse producten zijn beter voor de gezondheid, EXKi heeft hierbij resoluut geopteerd voor groenten. In het moderne voedingspatroon heerst een absoluut chronisch tekort aan groenten, bij EXKi voeren ze de boventoon. Verder wordt het vetgehalte verlaagd en gebruikt EXKi geen boter of mayonaise, maar wel tapenades, légumaises® en verse pesto van groenten.
In opdracht van EXKi werden gedurende 18 maanden door Dieteo, de Informatiedienst voor diëtisten en hun patiënten, samen met het CIRIHA, het centrum voor informatie en onderzoek omtrent voedseltolerantie en gezonde voeding, analyses uitgevoerd die als basis moesten dienen voor de ontwikkeling van een nieuw, duidelijk en nauwkeurig systeem voor voedingsinformatie:EKiLIBRE by DIETEO.
De voedselpiramide is het uitgangspunt met als resultaat dat bij EXKi, elk product een duidelijke analysefiche meekrijgt met voor de klant erg precieze informatie over wat hij eet.
De informatieve fiches vermelden tevens de caloriewaarde van elk product. Alle informatie werd in een voedingsbijbel van meer dan 100 blz. gebundeld, maar is eveneens op het internet consulteerbaar via www.exki.com
In het nieuwe lentegamma worden andermaal enkele topproducten verwerkt. De toevoeging van o.m. truffelbereidingen en gerookte eend tijdens de feestperiode, heeft overduidelijk aangetoond dat de EXKi-klanten doelbewust kiezen voor gezonde producten met zelfs een luxueus tintje.
De opening van een exploitatie in Parijs, augustus 2006, is bijzonder succesvol. Parijzenaars zien gezonde voeding duidelijk anderzijds dan de Belgen. Klanten maken geen keuze uit enkele losse hapjes, maar stellen doelbewust en geconcentreerd een gezond menu samen.Parijs krijgt nog dit jaar een 2de exploitatie, co-founder Nicolas Steisel stipt aan dat ook Gent zijn exploitatie krijgt. Nog dit jaar komen er bovendien twee nieuwe exploitaties in Wallonië en wellicht ook eentje aan de kust.
DRIE-GENERATIE-VAKANTIE STEEDS POPULAIRDER blijkt uit stijging boekingen met twintig procent binnen drie jaar
De Belgische gezinnen opteren steeds meer voor de vakantieformule de drie-generaties. Die conclusie kan men trekken naar aanleiding van een representatieve opiniepeiling die, in opdracht van Center Parcs, door DirectResearch werd uitgevoerd in drie landen, waaronder België. Het versterken van de familiale banden voor de grootouders, een vergrote vrijheid voor de ouders en de mogelijkheden om nieuwe dingen te ontdekken voor de kinderen. Dat zijn de argumenten die de bevraagde mensen het meeste naar voren brengen.
Al geruime tijd signaleert Center Parcs een stijgende behoefte aan groepsvakanties. In vergelijking met 2004 is sprake van een stijging met ongeveer 20 procent.
Voor Center Parcs weerspiegelt dit fenomeen zich dan ook in de cijfers: steeds meer reserveren de gasten cottages die ruimer zijn of die naast elkaar gelegen zijn. Ook de vraag naar activiteiten die men in groep kan uitoefenen blijft groeien. Zich goed bewust van deze evolutie, gaven de verantwoordelijken van Center Parcs de opdracht aan een onderzoeksbureau om een enquête uit te voeren naar het concept de drie-generatie-vakantie. Deze enquête werd uitgevoerd in drie landen: België (Wallonië en Vlaanderen), Nederland en Duitsland.
Grootouders steeds belangrijker
Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat deze vakantie in opmars is in België. Een gezamenlijke vakantie versterkt de band tussen de drie generaties zegt 45 procent van de Vlamingen en 44 procent van de Walen. Grootouders spelen een steeds belangrijkere rol in het leven en de opvoeding van hun kleinkinderen,licht Willy Faché, emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Gent en specialist vrije tijd en toerisme toe. Daarnaast geven alle kinderen aan vooral heel veel plezier te maken met opa en oma en vinden ze het natuurlijk fijn extra verwend te worden.
Maatwerk voor groepen
Center Parcs speelt in op de populariteit van de drie-generatie-vakantie door in haar aanbod onder de noemer GetTogether maatwerk aan groepen te bieden. Zo biedt zij cottages voor twee tot twaalf personen. De laatste zijn voorzien van onder meer flatscreens, een grote zitruimte en voorzieningen voor spelactiviteiten, zoals een tafeltennistafel en een BBQ buiten. Als de groep groter is, kunnen gasten ook meerdere cottages boeken die dichtbij elkaar zijn gelegen. Daarnaast hebben gasten een ruime keuze aan activiteiten waaraan iedereen, jong en oud, kan meedoen, van een avontuurlijke speurtocht, Nordic Walkingen een bowlingtoernooi tot tal van andere sportieve en gezellige groepsactiviteiten. Uit onderzoek blijkt dat de driegeneraties het zeer waarderen als hierbij een deel van de organisatie uit handen wordt genomen. Daarom heeft Center Parcs in alle categorie vijf parken personen speciaal opgeleid voor de functie van Personal Planner. Hierdoor beschikken gasten over één contactpersoon die alles regelt: van het bezorgen van taart in de cottage tot en met het regelen van een GPS-speurtocht en allerlei andere activiteiten. De ervaring leert daarnaast dat de drie generaties een duidelijke voorkeur hebben voor gemeenschappelijke activiteiten en het delen van ervaringen. Daarom heeft Center Parcs een aantal nieuwe activiteiten ontwikkelt, waaronder de Park Olympics waarbij families een sportieve krachtmeting met elkaar aangaan en de GPS-speurtocht.
In 1988 realiseerde Tam Nguyen haar eerste hightech Aziatisch restaurant volgens de traditionele waarden met opgedofte interieurs, verplichte draken en rode tinten. De Gallery etaleerde grote glaspartijen en metaal met overwegend blauwe en grijze mozaïeken. Met het nieuwe Millennium gaf ze het restaurant Gallery evenwel een prachtige designstijl mee en herschikte de kaart. Ietwat beknopter spitste ze zich toe op dagsuggesties zonder daarbij evenwel de natuurlijke smaken van de eigen Vietnamese keuken en de geur van Thaise kruiden opzij te schuiven.
Het decor en meubilair, door de eigenaar ontworpen in samenwerking met een architectenbureau uit Saigon, trekt de minimalistische, gedempte kaart zonder het comfort over het hoofd te zien. Uit het verleden werden slechts enkele elementen bewaard, in de nieuwe homogeniteit zijn de zetels bekleed met beige leder temidden een meubilair in zwart beuken en wit marmer. De rijk aandoende combinatie van zwart en wit worden in het midden van de zaal hernomen, hier wordt het centraal bankje opgesmukt met schilderijen van Boeddha in zwarte, houten kaders. Het derde deel van het restaurant herneemt dit thema in het licht van de zwarte banieren, bedrukt met het logo van de Gallery. Achteraan de zaal, maakt een aparte ruimte, omgeven door lederen bankjes, meer vertrouwelijke bijeenkomsten mogelijk.
Dit nieuwe gevoel voor volume geeft de kaart de nodige marge om zich anders te ontplooien. In de kaart vinden we accenten terug van een gemengde, natuurlijk of pikantere keuken, ze werd onder toezicht van de charmante Lanh, de echtgenote van Tam Nguyen, in een nieuw jasje gestoken en biedt ook diverse suggesties zoals de raviolisoep met langoustines op Pakse-wijze, een gesauteerde kip met cajounoten en verse ananas of gegrilde Angus beef met lop-bladeren, dit recept wordt eveneens een Saigonversie aangeboden. De suggesties omkaderen een korte, precieze en geparfumeerde kaart. Alle huisspecialiteiten zijn onderverdeeld in dim-sum, soepen, zeevruchten, gevogelte, vlees, rijst en groenten. Bij de uitbouw werd absolute prioriteit gegeven aan een perfecte prijs-kwaliteitverhouding.
Verse vruchten en kruiden krijgen de voorkeur. Net als gegrild, gesauteerd, gelakt en gestoomd. De langoustines worden op Indische wijze gegrild, met citroenkruid, of bereid met groene curry in een halve ananas; de zeeduivel wordt opgediend in satévorm in limoenblaadjes of als filet in een caquelon op Saigonwijze. Gegrilde kip en gesauteerde eend worden bereid met kokos en curry, met vers citroenkruid of Sechouanpeper zonder echter de gelakte Pekingeend of de tchi tchi-saus naar de achtergrond te verdringen.
Bij de voorgerechten vinden we op de juiste plaats de dim-sum, nems met krab en langoustines en andere gefrituurde Gallery-assortimenten, ook een smakelijke Vietnamese carpaccio op basis van nuoc-nam, limoensap, gegrilde pindanoten en fijngesnipperde basilicumblaadjes, geeft present. Daarnaast vinden we verscheidene Thaise soepen en zeevruchtenbereidingen met kokos of rode curry.
Alhoewel de suggesties deel uitmaken van de nieuwe initiatieven blijft de lunch heel aantrekkelijk want hij omvat een voorgerecht en hoofdschotel voor 9.5 Euro.
Tijdens onze degustatie werden we bij het voorgerecht alvast heerlijk verrast door een schitterend assortiment Dim Sum heerlijke Keizerlijke krabkroketten. De aspergesoep met krab was bijzonder lekker, maar onze smaakpupillen werden vooral begeesterd door de soep Tom Kha Kai met kip en kokosmelk. Zowel de kip met gele curry en aubergines met rijst als de gelakte Pekingeend gaven ruime bevestiging van het rijke smakenpalet van de Gallery. Bij de wijn hadden we iets minder geluk, de eerste fles Chardonnay Walter Blass 2003 droeg overduidelijke stopselsporen, ze werd evenwel prompt en zonder morren door een andere vervangen. Een degelijke keuze bleek achteraf want de combinatie van het rijke aroma en kruidenpalet van de Vietnamese-Aziatische keuken met wijnen uit de Australische regio werd een voltreffer van formaat.
In de Gallery hebben vooral de Loire, Elzas en Provence recht op roséwijnen, terwijl qua rode wijnen, de meest passende bij de Aziatische keuken werden geselecteerd: Saumur Champigny, château de Villeneuve; Sancerre rouge Henri Brochard; Beaujolais Brouilly, Pisse Viel de Loron & fils. Bij de Bordeaux vinden we bovendien de 1ers côtes de Blaye, Medoc cru Bourgeois evenals een Pauillac 5ème cru classé château Haut Bages Liberal. Ook enkele wereldwijnen uit Chili, Argentinië, Australië en Zuid-Afrika sieren de kaart. Men kan er eveneens Champagne Deutz proeven of genieten van een hele horde cocktails zoals Mai Thai, Mojito of Saigon Sunset.
Uitgesproken pluspuntjes van de Gallery zijn de kwaliteit van de service en het sympathieke onthaal dat model staat voor de nauwe familiebanden die ook binnen het bedrijf van kracht zijn. Tam Nguyen en zijn echtgenote Lanh, leiden de zaak en staan achter het fornuis terwijl Ngoc, Tams broer de bar en de zaal beheert.
Gallery Grote Hertstraat 7 1000 Brussel tel 02/511 80 35
Met minder suiker & Met Guanabana: De smaak van het avontuur
Capri-Sonne hoeven we natuurlijk niet meer voor te stellen, wie kent er niet deze gezonde vruchtendrankjes in hun flexibel jasje? Niet alleen kinderen zijn er gek op maar ook hun ouders. Logisch, want Capri-Sonne bevat alleen maar natuurlijke ingrediënten en geen kunstmatige additieven. Bovendien zijn deze vruchtendrankjes superhandig en niet kapot te krijgen.De unieke vederlichte verpakking kan niet lekken, houdt de drank lang fris en kan overal mee naartoe naar school bijvoorbeeld.
Naast de klassieke smaak orange zijn ook de verrassende multi-smaken zoals Safarien Multivitamin overal verkrijgbaar. Sinds 1 jaar zijn er ook 2 « minder suiker » varianten op de markt : Orange-PassionFruit & Apple-Cassis. Deze bevatten 30% minder suiker dan Capri-Sonne Orange.
Een nieuwe « minder suiker » smaak die kinderen zeker zal aanspreken is de avontuurlijke JungleDrink. Dit originele drankje bevat de guanabanavrucht.
Deze hartvormige vrucht van de guanabanaboom komt uit het Zuid-Amerikaanse Amazonegebied, heeft een geel-groene pel en wit vruchtvlees. De inwoners eten de vrucht vaak om zijn geneeskrachtige werking. De zacht-zure smaak geeft de JungleDrink zijn bijzonder exotisch-frisse smaak.
Sleepy, marktleider op het vlak van slaapcomfort, heeft voor deze campagne de handen in elkaar geslagen met Saatchi & Saatchi - The Ideas Company. "Slapen wordt in onze Vlaamse cultuur al te vaak als tijdverspilling bekeken. De ochtendstond heeft goud in de mond, slaapkop, wie uit wil gaan moet kunnen opstaan,...
We kennen het allemaal wel, en we hebben er ons gedrag vaak ook aan aangepast: pochen over de minimale hoeveelheid slaap die we nodig hebben, we hebben het allemaal wel eens gedaan. Er zijn ook weinig goede voorbeelden: het heersende rolmodel voor de Vlaming is de harde werker die bij voorkeur zo weinig mogelijk tijd in bed doorbrengt. Kijk maar naar onze regering tijdens het begrotingsconclaaf, de regeringsvorming of ander topoverleg.
Als marktleider in slaapoplossingen weigert Sleepy zich neer te leggen bij deze houding. Natuurlijk is een goede nachtrust nodig voor ons lichamelijk en geestelijk welzijn, maar er is meer. Slapen is daarnaast ook gewoon genieten, en het wordt tijd dat onze slaapkamer ook terug in die zin wordt geappreciëerd. En dat is wat de campagne moet gaan doen: mensen terug van hun bed leren genieten: of je er nu in leest, slaapt, vrijt, werkt, eet,...
Dat is de attitudewijziging die we willen bewerkstelligen: net zoals je van een goede maaltijd kan genieten, of van een aangename reis, mag je dat ook doen met die schaarse uren in je bed. En hopelijk komen mensen dan tot de conclusie dat die iets minder schaars mogen worden.
De nieuwe standaard in webcams dankzij de autofocustechnologie, de echte 2.0-megapixelsensor, de glazen precisielens en de dubbele microfoons.
Creative ondigt de nieuwe Live! Cam Optia AF aan, 's werelds eerste webcam met autofocustechnologie en een CMOS-sensor van effectief 2,0 megapixels! De webcam heeft een glanzend zwarte behuizing en een nieuwe, meerdelige glazen precisielens. Zijn videokwaliteit vormt de nieuwe standaard voor webcams.
Dankzij de autofocustechnologie komt de spreker altijd scherp in beeld. Samen met de hoogwaardige, meerdelige glazen lens zorgt dat voor een natuurlijkere ervaring bij het online chatten. Dankzij de hoogresolutie CMOS-sensor worden videobeelden opgenomen in zeer hoge resoluties tot 1600x1200. De superieure camera is ook voorzien van dubbele microfoons en de Live! Audio-technologie, die zorgen voor een hoogwaardige spraakweergave zonder vervelende achtergrondruis.
"De unieke Live! Cam Optia AF draagt bij tot een betere communicatie tussen mensen", verklaart Eoin Leyden, Europees Product Group Manager bij Creative. "Dankzij de uitzonderlijke beeldkwaliteit en onze innovatieve audiotechnologieën kunnen mensen op een natuurlijkere manier chatten en informatie uitwisselen dan ooit tevoren. Bovendien maakt de eenvoudige installatie zonder stuurprogramma's het gemakkelijker voor elke gebruiker om al binnen enkele minuten na het openen van het pakket aan de slag te gaan."
nieuw toeristisch magazine op alle regionale TV-omroepen
Donderdag 22 maart startte op alle Vlaamse regionale TV-omroepen een nieuw toeristisch magazine 'BESTEMMING VLAANDEREN' waarin de kijkers wekelijks tips krijgen geserveerd over uitstappen in Vlaanderen.
Bestemming Vlaanderen is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Telenet, Toerisme Vlaanderen, de 5 Provinciale toeristische organisaties (Westtoer, Toerisme-Oost-Vlaanderen, Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Limburg en Toerisme Vlaams-Brabant) en de Vlaamse regionale TV- omroepen (verenigd in NORTV).
Verleden zomer overlegden de regionale televisiezenders met minister Bourgeois met het oog op de toeristische promotie van Vlaanderen op de binnenlandse markt. Via een aanbod van Telenet komt er nog geen jaar later al een gloednieuw toeristisch magazine op antenne. Doel: de promotie van "vakantie in Vlaanderen".
In elke uitzending (20 min.) zitten 5 reportages, telkens in een andere Vlaamse provincie. Het nieuwe magazine sluit naadloos aan bij de nieuwe marketingstrategie van Toerisme Vlaanderen voor de binnenlandse markt. "Toerisme Vlaanderen dient de komende jaren nog meer te fungeren als centraal platform voor de toeristische sector, als aanstuurder en realisator van de plannen en inspanningen van iedereen, binnen én buiten het toerisme. Bestemming Vlaanderen brengt die samenwerking mooi in de praktijk" stelt de toerismeminister.
De koppeling aan een digitaal platform biedt heel wat nieuwe mogelijkheden voor de toeristische sector. Met digitale en interactieve applicaties kan op termijn niet alleen info vergaard worden via het televisietoestel, maar kunnen ook tickets besteld worden en zelfs hotelverblijven geboekt worden. Bestemming Vlaanderen vormt voor de sector een uitgelezen laboratorium om alle mogelijkheden te kunnen verkennen.
Pastasalade met Aoste Authentique Kalkoengebraad
Ingrediënten 240 g Aoste Authentique Kalkoengebraad (2 pakjes), 200 g ongekookte pasta, 750 ml kippenbouillon, 1 teentje knoflook, 8 takjes dragon, 10 groene olijven, 1 1/2 roze pompelmoes, 1 eetlepel frambozenwijnazijn, 2 eetlepels dressing, max. 40% vetgehalte, peper en zout
Bereiding Breng de kippenbouillon met de knoflook en 4 takjes dragon aan de kook. Voeg de pasta toe en kook deze gaar. Verwijder de dragon en de knoflook. Snijd het kalkoengebraad in reepjes en meng met de frambozenwijnazijn, de dressing en de rest van de dragonblaadjes. Breng op smaak met zout en peper. Pel de pompelmoes en snijd in partjes. Meng de pasta met de olijven, de pompelmoespartjes en de kalkoenreepjes. Dien koud of lauwwarm op.
Rap geraspt Cuisipro stelt assortiment handraspen met gepatenteerde technologie voor
Raspen, het kan een strijd zijn: de rasp die uit je handen schiet, mesjes die niet scherp genoeg zijn, taaie ingrediënten die niet meewillen... Cuisipro maakt voortaan komaf met al deze problemen en introduceert een uitgebreide collectie handraspen die zelfs de hardste kaas en stugste groente in een mum van tijd een kopje kleiner maken.
De raspen van Cuisipro functioneren op een heel andere manier dan de traditionele raspen. Ze zijn voorzien van de gepatenteerde Accutec®-technologie waarbij de kleine, scheermesachtige kantjes zijn aangebracht met een etsprocédé en niet, zoals meestal, door het metaal geslagen. Bovendien zijn de mesjes langs twee zijden scherp gemaakt. Gevolg is een uiterst efficiënte werking waarbij je in een handomdraai zelfs de hardste ingrediënten klein krijgt.
De meeste raspen scheuren het voedsel waardoor een gedeelte van de smaak verloren gaat. Dankzij de Accutec®-technologie glijden de mesjes als het ware over het te raspen ingrediënt, waardoor alle smaak behouden blijft.
Cuisipro heeft verschillende handraspen in haar assortiment, elk ontwikkeld voor een bepaalde toepassing. Ze zijn gemaakt van roestvrij staal en hebben een ergonomische, ronde tot ovale greep voor meer comfort. Bovendien zijn ze voorzien van een antislipvoet. Plaats de rasp over een kom of schuin op het aanrecht en het raspen kan beginnen.
Om de vingers te beschermen biedt Cuisipro ook een handbeschermer aan die perfect past op de handraspen van Cuisipro. Hij glijdt over de rasp heen en beschermt zo niet alleen je vingers maar houdt ook het voedsel stevig op zijn plaats, zodat je meer van het ingrediënt kan raspen.
conventioneel keukenhulpje in een niet-conventioneel jasje
De klopper is al generaties lang een onmisbaar instrument in de keuken. Nochtans is zijn design heel eenvoudig: een aantal metalen draden wordt gebogen en samengehouden door een greep. Nieuwe materialen zoals silicone hebben de bescheiden klopper nog krachtiger gemaakt. En nu zorgen nieuwe onconventionele vormen voor een nog betere efficiëntie. Maak kennis met de spatelklopper van Cuisipro! Zoals zijn naam laat vermoeden, is de spatelklopper van Cuisipro, gemaakt van roestvrij staal en hittebestendig silicone, niet zomaar een klopper. Naast het kloppen van sauzen, eieren of room, kan je het voedsel namelijk ook omspatelen en de pot schoonschrapen. Door de elliptische vorm geeft deze klopper meer weerstand bij het kloppen en volgt hij perfect de rondingen van de pot of pan.
Deze klopper met silicone heeft dezelfde eigenschappen als een roestvrijstalen klopper maar maakt geen krassen. Bovendien is hij hittebestendig tot 400°C en dus uiterst geschikt voor gebruik in bakpannen met een antikleeflaag.
Materiaal: roestvrij staal, 5 draden omwikkeld met silicone. Verkrijgbaar in 2 afmetingen en in de kleuren rood en transparant.
De bekende LF-routes, de langeafstandsfietsroutes die Vlaanderen verbinden met de buurlanden, worden voortaan digitaal beheerd. In Vlaanderen gaat het om 1.800 km LF-traject, bewegwijzerd met 4.000 palen en 7.000 borden. De vrijwilligers die de kwaliteit van de paden controleren, kunnen onderhouds- en reparatieaanvragen en andere bemerkingen via een speciale webapplicatie invoeren, en zo meteen bij de juiste dienst terechtkomen. Dat maakte Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois zopas bekend op de wandel- en fietsbeurs in Roeselare.
Hij nodigt de provinciale toeristische organisaties uit om mee te stappen in dit systeem en zo op termijn een volledig digitale fietskaart van Vlaanderen te tekenen. Dit moet in de toekomst zelfs GPS-gestuurde fietstochtjes in heel Vlaanderen mogelijk maken.
De fietstoerist zorgt jaarlijks voor een omzet van honderden miljoen euro's en is goed voor duizenden arbeidsplaatsen, zo blijkt uit studies. "Als we meer toeristen willen om Vlaanderen vanop de fiets te ontdekken, moeten onze fietsroutes er altijd piekfijn bijliggen," weet minister
Bourgeois. In zijn Fietsactieplan 2006-2010 is de kwaliteit van de bewegwijzering en de routes dan ook een van de strategische doelstellingen. "Ons nieuw digitaal systeem garandeert snelle onderhoudsingrepen en voortdurende verbeteringen aan de LF-routes. 1.800 km fietsplezier in Vlaanderen zit nu al verankerd in de databank. De komende jaren willen we die vervolledigen met alle provinciale fietslussen en netwerken." Ook de randinfrastructuur, zoals fietsverhuur, fietsvriendelijk logies, fietsinrijpunten ... kan moeiteloos in het systeem worden opgeslagen.
Het landelijke fietsroutenetwerk krijgt de komende maanden bovendien een ingrijpende facelift. Bourgeois heeft 800.000 euro uitgetrokken voor de kwaliteitsbewaking en optimalisering ervan. Daarmee worden nieuwe bordjes geplaatst en komen er een aantal trajectwijzigingen in functie van veiligheid en het fietscomfort.
Sinds 2000, het jaar waarin Cédric Poncelet zijn restaurant opende, is hij niet meer weg te denken uit het leven van Knokke. Zijn kooktalent, zijn spontane vriendelijkheid en het respect voor zijn beroep hebben hem niet alleen verzekerd van een trouwe plaatselijke klantenkring, maar ook van het geregeld bezoek van gastronomen uit Brussel, Luik, Antwerpen, Brugge, Gent .
Cédric behoort tot de generatie van jonge chefs die zichzelve voortdurend in vraag stellen. Vanuit deze optiek en de bekommernis om steeds beter te presteren, vernieuwde hij de inrichting van zijn zaaken wijzigde hij de infrastructuur van zijn restaurant. De structurele wijzigingen zijn overduidelijk. Het terras ontworpen door Peter van Roy is een bijzonder leuke aanvulling, het dak kan s zomers zelfs worden opengeschoven. Het heeft zonder enige twijfel de aantrekkingskracht enorm versterkt en talloze gasten vinden er een aangenaam plekje om rustig van Cedrics rijke tafelen te genieten.
De extra ruimte van het terras, bood de kans om in de eetzaal een behaaglijk salon in bibliotheekstijl uit te bouwen, waar de klanten desgewenst van het aperitief en de koffie kunnen genieten. Herwig Hostens, verantwoordelijk voor de binnenhuisinrichting, opteerde voor lichtgrijze en tabaksbruine tinten, waardoor het chique meubilair beslist tot zijn recht komt. De antieke kroonluchters zorgen voor een geraffineerde sfeer en kronen zich tot verzamelobject. Het cosy gevoel wordt extra onderlijnd door sobere muurversieringen, terwijl de lichtgrijze overgordijnen de intimiteit van het interieur extra aanvullen. Het elegant gedrapeerde, smetteloos witte tafellinnen en het boeket verse bloemen doen je vol verwachting uitkijken naar de komende tafelgenoegens.
In de zaal heerst Olivier Dereu die tevens als volleerd wijnkelner fungeert. Olivier debuteerde als commis de salle bij Pierre Romeyer, nadien was hij twee jaar chef de rang en wijnkelner in Comme chez Soi bij Pierre Wijnants. Dezelfde functies vervult hij gedurende vijf jaar in de Villa Lorraine, de lokroep van de kust beantwoordt Olivier door gedurende vier jaar als maître dhôtel aan de slag te gaan in LEsmeralda in Knokke. De culinaire loopbaan van Olivier wordt aangevuld met stages in LOasis van Michel Bleys, Chez Marius en Provence en Lucas-Carton in Parijs. Voor chef Cédric Poncelet is het dan ook een makkie om zich volop op zijn domein, de keuken te concentreren.
Cedric werd in 1975 geboren en volgde de middelbare school in Dison, omdat hij zich aangetrokken voelde tot de gastronomie liep hij van 1990 tot 1993 school in de Notre Dame in Heusy en deed zijn eerste horeca-ervaring op in Aux Etangs de la Vieille Ferme in Herve. Toch trok vooral Knokke hem aan en hij speelde het klaar om aan de slag te gaan in La Réserve. Vrij snel keert hij naar Brussel terug en vindt werk in de Villa Lorraine, restaurant waar hij ontdekt wordt door Michel Haquin, deze biedt hem een plaats in Le Trèfle à Quatre van het Château du Lac in Genval.
Cédric Poncelet wou evenwel internationale ervaring opdoen en werd assistant-manager van het restaurant Le Gavroche in Londen, om nadien sommelier te worden in het restaurant Windows van het Hilton Park Lane London. Nadien verzeilt hij als manager-kok in het restaurant Les Champs-Elysées op Cyprus. Op aanraden van Pierre Fonteyne volgt hij een stage bij Bruneau om nadien samen met Pierre Fonteyne een bar-restaurant The Griffins op het Oosthoekplein in Knokke te leiden. Hier vindt hij een geschikte locatie en opent zijn eigen restaurant Cédric.
Actief in een open keuken waardoor de gasten alle bereidingen kunnen volgen, serveert Cédric permanent twee verschillende menus, nl het menu prestige en het menu de la Mer. De samenstelling van deze voltreffers, verandert om de veertien dagen. Er is eveneens een dagelijkse lunch, samengesteld op basis van dagverse marktproducten en de gasten kunnen er eveneens à la carte eten. Allerhande visbereidingen zijn Cédrics favorieten maar ook tal van vleesbereidingen vormen een aangename verrassing. Bij tal van gelegenheden verrast Cédric zijn gasten met speciale menus die zowel productgebonden, bv hoppescheuten of asperges in het daglicht stellen maar evengoed Valentijn, Carnaval, Pasen of andere themas meekrijgen.
Proevertjes en desserten tovert Cédric met grote creativiteit op het bord, maar ook deze kleine recepten zorgen voor een rijk smaakaroma en een aanlokkelijk kleurenpalet.
Restaurant Cédric Koningslaan 230 a 8300 Knokke tel 050-60 77 95
Oklahomas Barbecues : De Rolls Royce van de barbecues
Eenmaal in uw tuin geparkeerd, lopen uw barbecuefeestjes als een trein
Hij ziet er uit als een sierlijke treinlocomotief maar vergis u niet : de Oklahoma is een stevig uit de kluiten gewassen barbecue. Op de Oklahoma barbecue grilt u naast en niet boven - de warmtebron waardoor het vlees niet alleen gezonder maar ook sappiger blijft. Dat het voedsel niet in contact komt met het vuur, is zowat de grootste troef van de Oklahoma.
Aangezien alle roosteractiviteiten gebeuren onder gesloten deksel verleent dit barbecuestel zich tot gebruik in alle seizoenen. Regen of sneeuwval, niets zal je nog belemmeren om te barbecuen. Lekker eten en achteraf niet afruimen wie wil dat niet ? De Oklahoma vraagt weinig onderhoud. Hier geen vettige aangekoekte roosters in het bakgedeelte. Alleen het stookgedeelte vraagt wat onderhoud.
"Niets is gezelliger dan buiten koken. De aangename en relaxte sfeer hierbij draagt bij tot een meer dan geslaagde zomeravond. Let wel, barbecuen vereist een noodzakelijke kennis van zaken en begint reeds bij de aanschaf van degelijk materiaal. Na zorgvuldig testen zijn we tot de conclusie gekomen dat de Oklahoma barbecue het summum is voor elke houtskoolliefhebber. Aangezien de Oklahoma nergens in België te verkrijgen was rees onmiddellijk het idee om dit gerenommeerde Amerikaanse merk in te voeren. Amerika is het land van de barbecue! Heel wat Amerikanen leven grotendeels in hun tuin, rond de barbecue. De culinaire verwachtingen zijnmisschien niet zo hoog als bij ons, toch hanteren ze dezelfde criteria qua gebruiksgemak, snelheid en kwaliteit" aldus Charly Van den Bosch.
Het was Joe Davidson uit Stillwater, Oklahoma USA, die het revolutionair barbecuesysteem van de Oklahoma bedacht, nl. een multifunctioneel toestel van echt koolstofplaatstaal. Drie buisvormige elementen zijn op elkaar gemonteerd : in de laag gemonteerde horizontale haardbox stook je met hout of houtskool, de horizontale roosterkoker grilt en houdt de bereidingen warm en de verticale rookschouw, gemonteerd op de roosterkoker, recupereert de warmte en de rook om vlees of vis lekker te roken.
Door zijn vooruitstrevende techniek, roosteren naast de warmtebron, voldoet de Oklahoma barbecue bijna aan de perfectie. Het voedsel komt niet in direct contact met het vuur en blijft hierdoor sappiger. Ook raken de producten niet oververhit, zoals bij een klassieke barbecue, waardoor zich ook geen kankerverwekkende stoffen (PCAK's) ontwikkelen. Ook is de Oklahoma barbecue voorzien van een snel hanteerbaar takelsysteem om de rooster hoog boven de hittebron te brengen. Verder zijn alle Oklahoma's uitgerust met een speciaal systeem om het afdruipend vet te verwijderen waardoor het verbranden wordt tegengehouden.
Voedsel niet in contact met het vuur en dus sappiger
Charly Van den Bosch : De basisregels voor de barbecue blijven dezelfde voor iedereen gelijk welk toestel je gebruikt. Altijd eerst vrij hoge temperaturen aanmaken en die dan laten zakken. Maar de Oklahoma is een belevenis op zich. Het grote voordeel van de Oklahoma is de scheiding tussen de vuurhaard, waar de houtblokken branden, en het gedeelte waar het voedsel gegaard wordt. Het eigenlijke bakken gebeurt met de hete stoom die zich via de rookzuil door de barbecue naar het bakgedeelte verspreidt. Het gaat dus om een indirecte manier van bakken. Vlees of vis komen dus nooit rechtstreeks in contact met het vuur waardoor je alle risico¹s op verbranding uitsluit.
Vermits het bakgedeelte gesloten is, kan je ook blij slecht weer aan de slag. En de hele Oklahoma is opgetrokken uit een stevige legering van staal en koolstof, een ideale combinatie om de warmte van het vuur vast te houden en te geleiden. Ander groot voordeel van de Oklahoma is dat je de temperatuur perfect kan regelen en dat je dus ook bij lage temperatuur kan bakken. Daardoor blijven vlees en vis veel sappiger en smaakvoller
Volgens Charly kan je al zalm roken bij een temperatuur van 29 graden. In dat geval heb je wel geen vuur maar alleen wat rook. Charly gebruikt dan geen hout, maar zagemeel vermengd met wat kruiden. Ook van een gewoon stukje ham kan je op die manier een een culinaire lekkernij maken. Daar heb je dan wel tijd voor nodig en niet overhaast te werk willen
gaan. Maar wat is er zaliger dan s morgens een stukje zalm of hesp op de rooster te leggen die tegen de avond subtiel en lekker gerookt is ?, aldus Charly Van den Bosch.
Oklahomas hebben ook het voordeel dat je echte houtsblokken bij voorkeur gebruikt wat toch een invloed heeft op de smaak van de bereide gerechten. Het moet wel hard hout zijn zoals eik en beuk en het hout moet poederdroog zijn om rookvorming te voorkomen. Elke houtsoort heeft zijn eigen specifieke smaakaccent.
Je hoeftzeker geen prof te zijn om met de Oklahoma overweg te kunnen maar je moet wel een passie voor barbecuen hebben. Voor wie de knepen van het barbecuen onder de knie wil krijgen, zijn er verschillende cursussen te volgen bij de Smoky Charly Club.
Tijdelijk extra korting voor kampeervakantie nabij Parijs
Gezinnen die een uitstap met de kinderen plannen, worden in mei extra in de watten gelegd. Speciaal voor hen biedt Vacansoleil een extra voordelig arrangement aan in Le Chêne Gris, een topcamping op een kwartiertje rijden van Disneyland Parijs. Dicht bij de stad, en toch in het groen.
Een betaalbare vakantie
Vacansoleil, bekend van de luxueuze kampeervakanties, verlaagt van 28/04 tot en met 31/05 de prijs van een verblijf nabij Disneyland Parijs. Met camping Le Chêne gris, gelegen in het Franse plaatsje Pommeuse, biedt Vacansoleil een waardig alternatief voor de dure hotels in de regio. Tijdens de actie-periode betaal je voor een verblijf slechts 74 per nacht per stacaravan (6 personen) . Voorwaarde is wel dat je minstens twee nachten blijft slapen. Communicantjes en hun familie doen nog meer voordeel. Zij betalen slechts 69 en krijgen er met het hele gezin een gratis pizza bovenop. Het aanbod van Vacansoleil is ideaal voor late beslissers. Boeken kan tot 21 april, op het nummer 089 464 000 onder vermelding van code DIS.
in alle rust en comfort
Camping Le Chêne Gris ligt in een rustige, groene omgeving en werd onder impuls van Vacansoleil volledig opgefrist. De gasten beschikken er over een verwarmd overdekbaar zwembad, een kinderbad, een vernieuwd sanitair blok en een prima bar en restaurant. Bovendien is er vanuit Pommeuse een rechtstreekse treinverbinding naar Parijs. Het aanbod op Le Chêne Gris bestaat uit een stacaravan van het type Bali of Tahiti. Beide types bieden plaats aan vier volwassenen en twee kinderen. Ze beschikken over een volledig uitgeruste keuken, airconditioning en één of twee douches en toiletten. In het voor- en najaar gelden extra kortingen. Boek je langer dan een paar dagen, dan krijg je 7 nachten voor de prijs van 6 of 14 nachten voor de prijs van 10.
Steunpunt Buitenlands Beleid, Toerisme en Recreatie van start
Vlaams minister van Buitenlands Beleid en Toerisme Geert Bourgeois opende de allereerste vergadering van het gloednieuwe steunpunt Buitenlands Beleid, Toerisme en Recreatie. Dit steunpunt moet de kloof tussen wetenschap en overheidsbeleid verkleinen en de Vlaamse regering wetenschappelijke ondersteuning bieden in de beleidsdomeinen Buitenlands Beleid en Toerisme.
Het Steunpunt zal werken rond twee sporen: Internationale Samenwerking enerzijds en Toerisme anderzijds. Beide sporen worden telkens door een stuurgroep aangestuurd. Daarin zijn, naast het departement en het betrokken agentschap (Vlaams Agentschap voor Internationale Samenwerking en Toerisme Vlaanderen), verschillende grote Vlaamse universiteiten en hogescholen vertegenwoordigd.
In de stuurgroep Toerisme en Recreatie is Peter Cabus van de K.U.Leuven aangesteld als wetenschappelijk coördinator. Andere wetenschappers in deze stuurgroep zijn Dominique Vanneste (K.U.Leuven), Filip Van Roye (Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende) en Marc Declercq (Katholieke Hogeschool Mechelen). In de stuurgroep Buitenlands Beleid coördineert Koen Defeyter van de Universiteit Antwerpen. In het wetenschappelijke team zitten daarnaast Hendrik Vos (Universiteit Gent), Caroline Pauwels (VUB) en Jan Melissen (Universiteit Antwerpen).
De stuurgroepen sturen beleidsrelevant wetenschappelijk onderzoek aan. Een beheersovereenkomst (2007-2011) tussen het Steunpunt en de Vlaamse Regering bepaalt met een Meerjarenplan per stuurgroep, de lange termijn opdrachten. Voor het spoor Toerisme focust de stuurgroep op onderzoek naar permanente meetsystemen, de relatie tussen toerisme en economie, de beeldvorming van bestemming Vlaanderen en duurzaam toerisme.
Voor het spoor Buitenlands Beleid situeert het onderzoek in de thema's: Europese en mondiale verhoudingen; culturele diversiteit en subsidiariteit; mensenrechten; globalisering en ontwikkelingssamenwerking.
Daarnaast kan de bevoegde minister opdrachten geven voor korte termijn onderzoeken. Die opdrachten mogen ten hoogste 30% van de beschikbare werktijd van het Steunpunt omvatten.