Italiaans cultdrankje als perfect aperitief voor je (business)lunch. Of je nu gemoedelijk onder collegas bent of tijdens een businesslunch een professionele samenwerking verkent, met de frisse en bitterzoete smaak van Crodino teken je voor een geslaagde start. Ontdek hoe een klein flesje een verrassende impact kan hebben!
Met een goudgele glans, een bitterzoete smaak en een sympathiek flesje is Crodino het ideale alcoholvrije alternatief voor de vele aperitiefklassiekers. Deze Italiaanse cultdrank dankt zijn exclusieve smaak aan een mix van vruchten, kruiden en specerijen. De sensatie is ronduit uniek: bitterzoet en sprankelend. Ideaal om een geslaagde (business)lunch in te zetten!
Crodino werd in 1964 gelanceerd als enige echte alcoholvrije aperitief. Vandaag maakt het merk zijn slogan meer dan waar. Bij ons is het aperitief nog relatief onbekend, maar in Italië is dit sympathieke drankje het meest gedronken non-alcoholische aperitief.
Geheim recept : Crodino is genoemd naar de Italiaanse Terme di Crodo, in het noorden van Piemonte. Basis van Crodino is het bronwater uit dit kleine kuuroord. De eeuwenoude bron Fonte Lisiel werd in 1685 in Crodo ontdekt, vlakbij het Lago Maggiore.
Het recept voor Crodino is een goed bewaard geheim. De typische smaak wordt gehaald uit kruiden en extracten van 12 verschillende vruchten. Na de persing en enkele weken rust worden deze extracten aangevuld met het zuivere mineraalwater.
Serveren doe je koel, volgens de regels van de kunst. Schenk Crodino puur uit in een glas, gevuld met enkele blokjes ijs en een schijfje sinaasappel. En doordat Crodino alcoholvrij is, kan je uiteraard blijven klinken op een professionele samenwerking!
Leffe Lentebier : de afspraak voor een fris en intens aperitiefmoment is terug!
Wat is er aangenamer dan het seizoen van de eerste terrasjesaperitieven te vieren met een bier met die typische unieke lentesmaak? Na het overdonderend succes van vorig jaar, is Leffe terug met een seizoensbier dat tegelijk verfrissend en karaktervol is en alle bierliefhebbers opnieuw verrast: Leffe Lentebier, met zijn fruitige smaak, delicaat parfum, gekruid met kruidnagel en vanille, in combinatie met een vleugje caramel.
Het bier heeft een licht zoete smaak, zijn bitterheid is zuiver, maar evenwichtig. Leffe Lentebier heeft een alcoholpercentage van 6,6%, is smeuig en oranjerood van kleur. Dit bier heeft alles in zijn mars om al je zintuigen te prikkelen. De terugkeer van de mooie dagen is nu een feit, laat de magie haar werk dus doen !
Leffe Lentebier wordt gebrouwen met respect voor de eeuwenoude traditie van de Abdij van Leffe, is herkenbaar aan zijn rode kleur met roestkleurige toetsen en heeft een delicate fruitige en geraffineerde smaak. Dit authentieke seizoensbier wordt slechts in een beperkte hoeveelheid gebrouwen en is ook dit jaar terug op de markt om de terugkeer van de mooie lentedagen in te luiden.
Zijn licht en elegante smaak geeft het gehemelte een verfrissende sensatie en de volheid aan smaken herinnert eraan dat het gaat om een abdijbier dat gebrouwen wordt volgens de traditie. Het bier wordt thuis gedegusteerd of op een terrasje, en, waarom niet, in combinatie met seizoensgroenten: asperges, erwten, aardappelen, of nog bij lamsvlees.
Leffe Lentebier is beschikbaar tot juni 2012 in de meeste grootwarenhuizen in België en wordt verkocht in een verpakking van 6 x 33 cl flesjes. De aanbevolen verkoopprijs is 5,61. Leffe Lentebier is eveneens te verkrijgen bij de drankenhandel en op vat in de horeca.
Opening van het eerste hubiz-verkooppunt in België: een specifiek producten- en dienstenaanbod afgestemd op de diverse behoeften van de pendelaars
Een nieuw winkelconcept doet zijn intrede in Brussel: hubiz richt zich tot regelmatige gebruikers van het openbaar vervoer en biedt hen een producten- en dienstenaanbod op maat voor hun specifieke behoeften. Dit eerste verkooppunt is de vrucht van de samenwerking tussen een dochter van de groep Lagardère en de MIVB. Het neemt zijn intrek in het hart van metrostation Louiza. De hubiz-winkel is vlot toegankelijk en perfect gelegen langs het dagelijkse traject van de pendelaars. Originaliteit van het concept: het aanbod wordt in de loop van de dag voortdurend aangepast aan de evolutie van de behoeften.
hubiz is een initiatief van Lagardère Services, dat al eigenaar is van de krantenwinkels Press Shop en Relay. Het voerde verschillende onderzoeken uit naar de gewoonten en de verwachtingen van consumenten die geregeld het openbaar vervoer nemen. s Ochtends, s middags en s avonds biedt hubiz de pendelaars een ruim assortiment producten dat in de loop van de dag afgestemd wordt op hun behoeften en wensen van het moment. Ze vinden er, volgens een self service-formule, dranken en verse voeding, koffie(koeken), een selectie dagbladen en magazines, gezonde en snelle menus en diverse producten en diensten (telefoonkaarten, batterijen, enz.).
De klanten vinden in de winkel hun weg via drie specifieke kleurcodes die elk overeenstemmen met een sleutelmoment van de dag en het bijhorende productengamma: geel voor s ochtends, groen voor s middags en roze voor s avonds. De hubiz-verkooppunten zijn speciaal ontworpen om de toegankelijkheid, vlotheid en snelheid te bevorderen: een grote ingang, veel ruimte tussen de rekken, groepering van de producten afhankelijk van de sleutelmomenten van de dag, enz. Pendelaars vinden er gemakkelijk en snel de producten die ze nodig hebben, gebundeld in één enkel verkooppunt.
Met het nieuwe magazine Blik op de Ardennen wil de toeristische federatie de bewoners van Belgisch Luxemburg aan het woord laten, de beste ambassadeurs zijn toch de Luxemburgers zelf. Wie kan beter de Ardennen promoten dan zij die er leven en werken?
In het magzazine komen verschillende onderwerpen aan bod: de natuur en de vele activiteiten die ermee samenhangen, de verrassende, tijdloze verblijfsmogelijkheden in de natuur, de smaakvolle streekproducten, de landschappen en de verhalen errond. Elke rubriek heeft een speciale menselijke touch
In dit tijdschrift vindt u ontmoetingen met mensen die op het terrein werken, roadbooks met mooie wandel- of fietsroutes, actualiteit, een natuuragenda en enkele paginas speciaal voor jonge lezers.
En omdat de FTLB zoveel mogelijk mensen aan het woord wil laten worden de lezers uitgenodigd om actief mee te werken aan dit magazine via hun kijk op de Ardennen, hun activiteiten, hun goede adressen en sympathieke plekjes. Een interactie met de website www.arden-nature.be is ook voorzien.
Het proefnummer is gratis te verkrijgen bij de Maisons du Tourisme, op beurzen en salons en via natuurorganisaties.
De RENAULT ZOE wordt als eerste ter wereld uitgerust met de nieuwe MICHELIN ENERGY E-V band
Een nieuwe auto, nieuwe technologieën en nieuwe banden! Alles is uniek aan de Renault ZOE, inclusief de MICHELIN ENERGGY E-V banden (waarbij E-V staat voor Electric Vehicle). Deze nieuwe banden zijn ontwikkeld in een vierjarig onderzoek- en innovatieprogramma dat Renault en Michelin gezamenlijk hebben uitgevoerd. Ze zijn uiterst energie-efficiënt en dragen daarmee bij aan een grotere algemene autonomie van de auto.
Alle Renault ZOE modellen die op 15 en 16 inch wielen staan, worden voorzien van de nieuwe MICHELIN ENERGYY E-V banden. Deze innovatieve productenbenadering die de constructeur volgt. De « Range OptimiZEr » voor de Renault ZOE combineert verschillende innovaties die de reële autonomie van het voertuig, ongeacht de rijomstandigheden, moeten verbeteren. In verstedelijkte gebieden buiten de echte stadscentra heeft de ZOE, dankzij de MICHELIN ENERGY E-V banden (en afhankelijk van het type gebruik), tot 6% meer autonomie.
Michelin heeft zich tot doel gesteld om banden te ontwerpen waarmee het brandstofverbruik kan worden teruggedrongen terwijl de hoge veiligheidsprestaties (met name de grip op nat wegdek) en de lange levensduur behouden blijven. Michelin wil altijd verschillende eigenschappen tegelijkertijd verbeteren. Deze constante focus op het evenwicht in prestaties was een belangrijke reden voor Renault om dit partnership voor ontwikkeling met Michelin aan te gaan.
De MICHELIN ENERGY E-V band is het resultaat van meer dan 20 jaar onderzoek naar brandstofbesparing en vermindering van de CO2 emissie. Deze band heeft de meest geavanceerde MICHELIN technologieën voor een schonere en veiligere elektrische mobiliteit in zich. En dat is ook precies wat de Renault ZOE biedt. RVH.
Touroperator Corendon start met een nieuw concept, speciaal voor kinderen: Kids & Co. In mei vertrekt de eerste Kids &Co vlucht vanop Schiphol en zullen mascottes Loeloe en Tijger het speciale Kids & Co-toestel officieel dopen met (kinder-) champagne.
Met Kids & Co richt Corendon zich op de allerkleinste vakantievierders van 0 tot 3 jaar (Baby & Co) en op oudere kinderen tot 12 jaar. De allerkleinsten krijgen van Corendon alles wat zij nodig hebben. Van een flessenwarmer tot kinderstoel en babybed. Voor oudere kinderen is er een ervaren, Nederlandstalig animatieteam die met hen waterspelletjes spelen, knutselen of naar de mini-disco gaan. Het Kids & Co
animatieteam staat de hele dag (6 dagen per week) voor de kinderen klaar, zodat de ouders ook aan hun rust toekomen. Over de kosten hoeven ouders zich geen zorgen te maken, want de animatie, drankjes en maaltijden zijn bij Kids & Co allemaal inbegrepen in de reissom.
Tot dusver noteerde Corendon reeds 10 000 boekingen voor Kids & Co. De boekingen zijn vrijwel gelijk verdeeld over de zeven vakantieparken van Kids & Co op Kos, Rhodos en Kreta in Griekenland, Bodrum en Antalya in Turkije en de Algarve in Portugal.
Dat Kids&Co verdergaat dan de traditionele animatie blijkt uit initiatieven als het Kids & Co vakantielab, waar kinderen kunnen bedenken hoe het hotel nog leuker gemaakt
kan worden. Het beste idee vind je volgend jaar terug in de Kids & Co hotels. Met Kids & Eco betrekt Corendon de jongste vakantieganger dan weer bij het milieu, de omgeving van het hotel en de fauna en flora op de bestemming.
Kids & Co is voor de Belgische vakantieganger boekbaar voor de vakantieparken in
Het jaar van de gastronomie Brusselicious bereikt zijn kruissnelheid! Na het Brusselicious ontbijt en de Tram Experience komen nu de themadiners aan bod. Een uitgelezen ogenblik om een unieke ervaring te beleven terwijl u van heerlijke gerechten geniet op de meest ongebruikelijke plekjes van Brussel. Op zaterdag 14 april 2012 kunt u in het Trammuseum aanschuiven voor het eerste diner met als thema: het Diner van de Belgische Wijnbouwers.
VISITBRUSSELS organiseert in het totaal 8 themadiners gedurende het Brusselicious-jaar. Diversiteit en kennis maken met nieuwe dingen staan daarbij centraal. Het is niet alleen de bedoeling om lekker te gaan eten, de bezoekers krijgen ook de kans om dat in een uniek kader te doen. De themadiners worden verbonden met een specifiek Brussels evenement. Zo worden diners georganiseerd om het 150-jarig bestaan van Les Misérables te vieren, de 90ste verjaardag van Toots Thielemans en nog veel meer.
Bij wijze van opening van de derde editie van de Belgovino-beurs, die op 15 april in het Trammuseum wordt gehouden, kunnen de wijnliefhebbers zowel amateur- als beroepsoenologen in avant-première komen proeven van de wijnen van de Belgische producenten. Heel wat domeinen worden ook in het buitenland door landgenoten uitgebaat, voornamelijk in de streek rond Bordeaux.
Na een cocktail en een bezoek aan de beurs zelf kunt u aanschuiven voor de heerlijke maaltijd bereid door chef Lionel Rigolet van het restaurant Comme Chez Soi, in het gezelschap van de Belgischewijnbouwers. Zij nemen plaats aan uw tafel. Conversatie, gezelligheid en nieuwsgierigheid troef tijdens deze avond.
De ticketverkoop is nu geopend voor het publiek. Als bezoeker mag u deze unieke ontmoeting met de Belgische wijnbouwers niet missen! RVH.
Zin in frisse lucht, natuur en sport na deze sombere winter? De Logis hotel-restaurants zijn met hun speciale voorzieningen voor fietsen en routes binnen het bereik van alle tweewielers de ideale plaats voor alle liefhebbers van het stalen ros.
Verspreid over heel België en het Groothertogdom Luxemburg, positioneren de fietshotels van het Logis netwerk zich als dé partner bij uitstek voor (actieve, volgende of louter toekijkende) amateurs van fietstochten. Kaarten met route-beschrijvingen van bevallige baantjes, fiets(her)stelplaatsen, verhuur- en uitleen-diensten van mountainbikes, begeleide wandelingen, een aangepast menu dit zijn slechts enkele van de faciliteiten die aangeboden worden door deze hotel-restaurants die lid zijn van de Fédération Internationale des Logis die naar goede traditie voorkeur geeft aan recreatie die even milieuvriendelijk als gezond is.
Gelegen in de mooiste uithoeken van de wereld, ontvangen de Logis hun gasten in een idyllisch kader dat alvast hun zin naar excursies verder zal aanwakkeren. Al onze hotelhouders maken er een erezaak van om fietsfanaten zo te ontvangen dat ze hun passie ten volle kunnen beleven, vertellen Michel Son, Voorzitter van de Logis België, en Francis Dimmer, Ondervoorzitter van de Logis Luxemburg.
Zo presenteert de Auberge le XIXèmein het Henegouwse Thulin heel wat bucolische RAVeL natuurwandelingen, een Waals netwerk van wandelingen waar gemo-toriseerde voertuigen verboden zijn. Het hotel Le Beau Site in Trois-Ponts (Provincie Luik) is hier geen uitzondering op: naast andere RAVeL wandelingen, bevinden zich drie mountainbike circuits in de buurt van het dorp.
De Hostellerie de La Claire Fontaine in Roche-en-Ardenne (provincie Luxembourg) ontvangt zijn gasten in een groen kader dat zich perfect leent voor sport en ontspanning. De Vertige des Saveursin Martelange (provincie Luxembourg) - tevens erkend voor zijn gastronomische kwaliteiten en geclassificeerd als Table Distinguée of Verfijnde Tafel - biedt tal van boswandelingen aan in Anlier.
In het hart van de Vlaamse Ardennen, te Parike-Brakel, bevindt zich dan weer de Molenwiek(Oost-Vlaanderen), die kaarten en fietsen ter beschikking stelt. Gelegen tussen Brugge, Damme en de kust, is ook hotel Rostunete Sijsele (West-Vlaanderen), met een fietsenparking, het ideale startpunt voor een paar mooie wandelingen doorheen het platteland.
In het Hôtel de la Sûre en Restaurant "Comte Godefroy" in Esch-sur-Sûre, aan de voet van de ruïnes van één van de oudste kastelen van het Groothertogdom Luxemburg en in het centrum van het Öwersauer natuurpark, kan men kiezen tussen talloze begeleide fietsexcursies. Het Hôtel-Restaurant Dimmerin Wallendorf-Pont (Groothertogdom Luxemburg), in het Luxemburgse Klein-Zwitserland - niet ver van Trier - zal de bezoekers verrukken met zijn aanzienlijke aanbod charmante wandelingen. RVH.www.logishotels.com
Na het onverhoopte succes van vorig jaar, stelt Vino Magazine de derde editie voor van Belgovino, het salon van de Belgische Wijnbouwers zonder Grenzen. Op dit salon krijgen de bezoekers niet alleen de gelegenheid meer dan honderd wijnen van Belgische wijnbouwers te proeven, ze kunnen zich ook laten meevoeren door de mooie verhalen achter deze wijnen.
Belgische wijnliefhebbers en Belgische verdelers tonen steeds meer interesse voor wijn gemaakt door Belgen. De onderliggende gedachte is dat wanneer een Belg wijn maakt, hij dat goed doet en met passie. In België, een zogenaamd niet-producerend wijnland, hebben we een betere wijnkennis dan in producerende landen, waar de producenten enkel de wijnen uit eigen streek kennen. Het helikopterperspectief maakt dat Belgische wijnbouwers een hogere kwaliteitsstandaard hebben. Ze willen niet zomaar wijn maken, ze willen de best mogelijke wijn maken. Het resultaat kan iedereen komen proeven op zondag 15 april.
Nieuw bij deze uitgave die onder de vleugels van Brusselicious plaatsvindt, is dat het salon voorafgegaan wordt door een gezellig galadiner waarbij men samen met de Belgische wijnbouwers de voeten onder tafel kan schuiven om lekker te proeven en bij te praten.
Plaats: Trammuseum - Avenue de Tervuren 364b -1150 Brussel
Datum salon : Zondag 15 april, van 11 tot 18 uur - Toegansprijs: 10 /persoon
Het Novotel Porto Alegre in het 150ste hotel van de Accorgroep in Brazilië en werd net tegenover de internationale luchthaven ingeplant. Eigen aan de Novotelbrand biedt ook dit hotel een uitgebreide meeting en event infrastructuur met een duidelijk accent op kleine en middelgrote vergaderingen.
Met gratis Wi-Fi voor klanten, webcorners met Mac computers en vrije internet-toegangen beantwoordt het volkomen aan de standaards die de groep voor dit type hotels vooropstelt. Businessman en women kunnen net als de families gebruik maken van het wellnesscentrum.
Het eerste hotel van de groep werd onder de Novotelvleugels 34 jaar geleden geopend in Sao Paulo Morumbi. De 150 hotels zijn gespreid over alle brands van de groep, die in 2011 maar liefst 9 hotels, 1300 kamers, in Brazilië opende. De target is tegen 2015 globaal 250 hotels in Brazilië te bezitten, waarvan 25 ibis budget units. Wellicht geen ijdele hoop aangezien reeds 80 projecten werden goedgekeurd en zich in een realisatiefase bevinden
Aquariaz, het grootste waterparadijs in de bergen.
In juli 2012 opent in skioord Avoriaz 1800 het grootste waterparadijs in de bergen: Aquariaz, een realisatie van de groep Pierre & Vacances -Center Parcs.
Het waterparadijs, dat op een zeer knappe manier de typische architectuur van dit vakantieoord combineert met de sfeer van een exotisch landschap, heeft een totale oppervlakte van 2400m².
Jacques Labro, architect van het vakantieoord, ontwierp ook dit complex. De architectuur sluit perfect aan bij de andere gebouwen in de omgeving, zodat het waterparadijs vlot in het skioord integreert. Het 17 meter hoge gebouw heeft grote glazen wanden die uitkijken op de vallei. Door de vensters kan het zonlicht overal binnenvallen. Verder is er een vrij uitzicht op de skiërsboulevard en de verschillende skipistes.
Een paradox tijdens de wintersport: een tropisch waterparadijs in de bergen! Deze realisatie midden in Avoriaz 1800 is een nooit eerder gezien concept. De tropische sfeer wordt onder meer gecreëerd door een grote groene ruimte. Omdat de temperatuur varieert van 29° in het hoogseizoen tot 13° wanneer het station gesloten is, was het belangrijk om plantensoorten te kiezen die tegen zulke sterke schommelingen bestand zijn. Soorten die men aantreft op de Kilimanjaro, bijvoorbeeld.
Jean Henkens, bioloog en landschapsarchitect van Center Parcs, sloot een overeenkomst met een boomkwekerij in Thailand voor meer dan 1570 planten, waarvan 183 bomen, goed voor meer dan 260 soorten. De exotische planten komen zeer mooi tot hun recht tussen de rotsen en de houtsculpturen.
Een eerste deel, de Waterboom, is speels en kleurrijk, speciaal voor de allerkleinsten. Een tweede deel is bedoeld voor de waaghalzen: van meer dan 10 meter hoog glijd je hier via een spectaculaire halfpipe op een grote band naar beneden. Een derde deel is het centrale zwembad, voor alle leeftijden. RVH.
Cycleur de Luxe, pionier in Vélocouture, stelt nieuwe schoenencollectie lente/zomer 2012 voor
Cycleur de Luxe heeft zijn eigen Vélocouture-lijn sinds 2010 en is daarmee een trendsetter in een van de snelst groeiende communities ter wereld, het wielrennen. Met de lente/zomercollectie 2012 is Cycleur de Luxe al aan zijn derde seizoen toe.
Met Cycleur de Luxe gaan we voor pure nostalgie en trekken we de kaart van de Vlaamse wielercultuur, vertelt Patrick Vanneste, brein achter het merk. Cycleur de Luxe wil die specifieke sfeer en hype van toen meegeven in zijn actuele schoenencollecties.
De collectie van Cycleur de Luxe is sportief, mannelijk en eigentijds. Ze barst van karakter, oogt zowel hip als authentiek met een knipoog naar de oude fietsschoenen van weleer. Typerend zijn de V-vorm van het inzetstuk met veterogen, de hoekige tong en het geperforeerde leder. Qua design grijpen we terug naar de vintage stijl, maar dan wel met de beste kwaliteit voor wat betreft de gebruikte ledersoorten en de afwerking. De volledige collectie is in Portugal met de hand vervaardigd.
Cycleur de Luxe ontstond in 2010 toen Patrick Vanneste, als amateurfietser en verdeler van verschillende schoenenmerken, de authentieke wereld van de Flandriens en het snelgroeiende modegebeuren in de wielersport opmerkte. Overal, van Taipei over Parijs, Londen en New York, ontmoette hij gepassioneerde wielerfans die hun uniek arsenaal aan materiaal en collectors items wilden delen.
Cycleur de Luxe wil niet alleen ode brengen aan de Flandriens van weleer, maar ook aan iedereen die zich op een sportieve manier een weg door het leven baant. In het bijzonder richt Cycleur de Luxe zich tot de levensgenieters die hun wielersportpassie als een levensvisie beschouwen.
Cycleur de Luxe is de pionier in Vélocouture sinds 2010. Het lifestyle schoenenmerk heeft als doel de nostalgie, hype en passie van het wielrennen te weerspiegelen in zijn hedendaagse schoenencollecties. RVH.
www.vannestelifestylegroup.com en www.cycleurdeluxe.com
Het wijngebied van de Gigondas wordt omzoomd door de Dentelles de Montmiral en bestaat voornamelijk uit kalkgronden die de Grenache een bijzondere mineraliteit meegeven die uitmondt in geraffineerde wijnen met een fris karakter. Dit zorgt meteen voor een serieuze diepgang met lange bewaartermijnen, wat niet wegneemt dat ook de jonge wijnen zeer aantrekkelijk zijn. De kalkgronden geven echter ook voldoende steun aan de teelt van de Syrah en Mourvèdre.
De wijnboeren staan hier gekend voor hun koppig temperament dat tegelijk gastvrij en discreet is. Zij streven naar het behoud van de essentiële kenmerken van hun terroirs, zijn geduldig en zorgen voor uitmuntende bergwijnen. De cru Gigondas bestaat reeds meer dan 40 jaar en wordt geteeld op ruim 1250 ha. Met een opbrengst van 36hl/ha, globaal 40.000hl per jaar, is dit een van de laagste producties in Frankrijk wat niet wegneemt dat het resultaat uitvloeit in fruitige wijnen, licht houterig maar feilloos evenwicht.
Het agrilo-zand ontsnapt niet aan de erosie waardoor een grote verscheidenheid een kenmerk wordt, de wijnranken moeten niet alleen de felle zomerse hitte trotseren, maar moeten tevens afrekenen met de mistralwinden, globaal kunnen ze toch op zowat 2800 zonuren per seizoen genieten.
De rode wijnen gaan van rubis tot donker granaat, zorgen voor een fruitig boeket in de neus, soms met een tikkeltje rijp zwart fruit. In de mond hebben ze een krachtig, aromatisch palet met delicate kruidige toets en zijn een mooie complexe wijn.
De rosé wijnen vertegenwoordigen slechts 1% van de globale productie, maar zorgen voor een verrassende ampleur in de mond met een parfum van amandelen.
De eerste degustatietoetsen van de jaargang 2010 geven alvast aanwijzingen voor een krachtige, elegant wijn met verrassende frisheid die een mogelijke lange bewaarperiode laat doorschemeren.
De Vacqueyraswijnen dragen sinds 1990 een AOC label en worden voornamelijk in het zuidelijke deel van de Rhônevallei geteeld. Deze regio geniet nog voor een groot deel van de uitlopers van de Dentelles de Montmiral en heeft dus vruchtbare ondergronden. Globaal staan hier ruim 1390 ha wijngaarden die goed zijn voor een jaarproductie van 44.000hl met een gereglementeerde productie van 36hl/ha.
In tegenstelling met de andere regios van de Rhônevallei worden hier zowel voor de witte als voor de rode wijnen, meerdere druivenrassen weergevonden. Algemeen mag men evenwel stellen dat Vacqueyras symbool staat voor eerder krachtige wijnen die een mooie balans uitstralen.
De rode en rosé wijnen worden bekomen door de druivenrassen Grenache Noir, Syrah, Mourvèdre en Cinsault. In de neus zorgen ze meestal voor een complex geheel met o.m. rode vruchten, zijn genereus en tonen bij de bewaarwijnen ook toetsen van vijg. In de mond proeven ze onmiddellijk als een volle krachtige wijn met subtiele vleugjes van witte peper die evenwel moet wijken voor de rode vruchten. Toch blijft ondanks de complexiteit van deze wijnen, het evenwicht mooi bewaard.
De roséwijnen geven in de neus een mooi parfum en fris boeket, terwijl ze in de mond toch voldoende generositeit uitstralen die gepaard gaat met charme en frisheid met aantrekkelijk einderesultaat.
De witte wijnen zijn divers, hebben een zekere frisheid al kunnen hier eerder moeilijk algemene conclusies worden getrokken, mede door de veelheid aan gebruikte druivenrassen: Grenache Blanc, Bourboulene, Clairette, Marsanne, Russanne en Viognier. RVH.
De wijnen uit de Rhônevallei rusten op vier belangrijke pijlers, nl Crozes-Hermitage, Gigondas, Saint Joseph en Vacqueyras.
Crozes-Hermitage is een prestigieuze cru uit deze vallei met een verleidelijke elegantie en met ruim 1430 ha wijngaarden ook de grootste appellatie van de Côte du Rhône. De aanplantingen bevinden zich hoofdzakelijk op keigronden uit de ijstijdperken Riss en Würms, soms gemengd met wit zand, soms ook bedekt met een laagje graniet met loess.
De AOC Crozes-Hermitage werd reeds in 1937 toegekend en bevindt zich in het hart van het heuvellandschap van de Drôme. Toch moeten de wijnranken hun vruchtbare gronden delen met abrikozen- en perzikenboomgaarden. De jaarlijkse productie bedraagt zowat 60.000 hl waarvan 56.000 hl rode wijn en heeft een maximale opbrengst van 45hl/ha. De Syrahdruif speelt een hoofdrol en zorgt als nobel en autochtoon ras voor verfijnde rode wijnen. De rode wijn is hier enkel van de Syrah afkomstig; niet alleen de Syrah maar ook de Marsanne edelmoedige witte wijnen en de Roussanne eerder geraffineerde witte wijnen evenals de boomgaarden genieten van de delicate zonnestralen die toch kwitsig over het landschap worden uitgestrooid.
De rode wijnen geven een grote diversiteit in het glas, zijn meestal zacht met leuke en aangename florale toetsen zonder daarom van hun robuust karakter in te boeten. Het zijn mooie foodpairingwijnen die voor leuke verrassingen kunnen zorgen bij konijn, gevogelte en charcuterie, een pittig gevoel etaleren bij diverse kazen, maar vooral hun karaktereigenschappen etaleren bij eend, rood vlees en wild.
De witte wijnen bieden ook florale toetsen maar vooral frisheid, zijn eerder droog van aard en passen perfect bij gegrilde vis.
De wijnen van Saint Joseph doen terugdenken aan het vroeger verleden waarbij de Franse koningen voor de nodige pracht en praal zorgden en hierbij de wijnen bijzonder rijkelijk lieten vloeien. Een van de voorlopers van de Saint Josephwijnen is de Vin de Mauves, een wijn die liederlijk aan een lokale patroonheilige St Joseph werd aangemeten.
Hierbij werd evenwel geen rekening gehouden met de Jezuïeten die ook deze wijn dronken. Zij vonden het ongehoord dat de wijn zo maar aan een patroonheilige werd toegewezen zonder de wijn zijn naam droeg. De wijn werd dan ook prompt herdoopt, een beslissing die zonder al te veel hinder ook de goedkeuring van de koningen kreeg.
De regio waar de Saint Joseph, officiële appellatie sinds 1956, wordt geteeld bestaat uit vrij sterk hellende terrassen, die volop van de zon genieten al moeten de gronden af en toe wel enige drainage meekrijgen. Het is een langgerekte strook van zowat 50km die de verbinding maakt tussen Condrieu en Cornas.
Hier wordt de rode wijn uitsluitend gemaakt van 100% Syrahdruiven op een oppervlakte van zowat 1200 ha, goed voor een jaarlijkse productie van 40.000 hl, 90% van de wijnen zijn rood, de rest bestaat uit witte wijnen. De rode Saint Joseph krijgt een stabiele dieprode kleur en is eerder aromatisch. De witte wijnen op basis van Roussanne en Marsannedruiven bezitten een evenwichtige smaak, evenwel met variërende structuren. RVH.
Ontdek de belangrijkste gastronomische producten van Canada
in Sofitel Brussels Europe en Le Louise"
Van 13 tot 17 februari 2012 staat Canada, en dan vooral de kwalitatie gastronomische producten,in de schijnwerpers in de Sofitel-hotels van Brussel!
In het kader van een reeks initiatieven ter bevordering van de Canadese gastronomie in 2012 werken de ambassade van Canada en de hotels Sofitel Brussels Europe en Sofitel Brussels Le Louise samen om enkele van de belangrijkste producten van de Canadese gastronomie onder de aandacht te brengen.
s Middags en s avonds zullen de chefs van Sofitel Brussels Le Louise en Sofitel Brussels Europe volgens hun smaak en creativiteit een menu samenstellen met vier Canadese producten met wereldfaam: kreeft, rund, bizon en zwarte kabeljauw (sablefish).
Een samenwerking tussen Sofitel en de ambassade van Canada lag voor de hand. Sofitel Europe verwelkomt immers talrijke Canadese delegaties en de chef van Sofitel Le Louise, dhr. Tjaco van Eijken, maakt deel uit van de delegatie van Franstalige chefs die uitgenodigd zijn om hun culinaire ervaringen te delen met chefs uit Québec, tijdens het evenement Montréal en lumière. Dit evenement zal van 16 tot 26 februari plaatsvinden in Montréal, met speciale aandacht voor de gastronomie uit Wallonië en Brussel. We zijn verheugd van het prestige en de uitmuntendheid van Sofitel te mogen genieten om deze prachtige producten voor te stellen en de kwaliteit van onze landbouw te tonen, aldus Zijne Excellentie de Heer Louis de Lorimier, ambassadeur van Canada in Brussel.
Tijdens deze week zullen de chefs van SofitelEurope en Sofitel Le Louise de meest befaamde producten van de Canadese gastronomie in de schijnwerpers plaatsen: kreeft uiteraard, maar ook rund, bizon en een grote nieuwigheid voor het Belgische publiek: zwarte kabeljauw.
De zwarte kabeljauw leeft in de diepe wateren van de Noordelijke Stille Oceaan, op een diepte van 300 tot 2700 m. Deze soort onderscheidt zich door zijn donkere, fluweelachtige huid en zijn parelwitte vlees. Zijn hoge gehalte aan olie en in het bijzonder aan omega-3 zorgt voor een zachte textuur en een rijke en smeuïge smaak.
Bizon behoorde al tot de basisvoeding ten tijde van de precolumbiaanse beschavingen in Noord-Amerika. De bizon was met uitsterven bedreigd aan het einde van de 19e eeuw, maar in het begin van de jaren 90 slaagden Canadese fokkers er weer in om een aanzienlijke kudde op te bouwen. In tegenstelling tot het ruwe beeld dat de wilde Canadese bizon met zijn dikke vacht oproept, is het vlees fijn, mager en zeer lekker.
Het Canadese rund is het resultaat van Britse en Europese rassen, befaamd om de superieure kwaliteit van hun vlees. Tot de populairste rassen in Canada behoren Angus, Hereford, Charolais en Simmental. Deze rassen zijn bekend om hun doorregen, mals en smakelijk vlees.
De Canadese kreeft hoeft ongetwijfeld niet meer te worden voorgesteld. De zuivere en koude wateren van Canada garanderen hun absolute kwaliteit.
Om deze typisch Canadese producten, bereid door de getalenteerde en creatieve chefs van het Sofitel, te ontdekken en te proeven, kunt u uw tafel reserveren in:Sofitel Brussels Europetel 02 235 51 00 Canadees menu aan 28 (2 gangen) en 38 (3 gangen) of bij Sofitel Brussels Le Louise tel 02 514 22 00. RVH.
In 2008 zorgde de UIVC, de vereniging van wijnboeren van de Cahorsstreek voor een revolutionair eigen glas, waarbij het middenstuk tussen voet en kelk door een ring werd gevormd die de permanente zorg voor betere producten symboliseert. Sedertdien werden ruim 150.000 van deze glazen verkocht aangezien hun presentatie wonderwel samengaat met deze wijnen.
2012 werd opgestart met een andere revolutionaire nieuwigheid onder het motto Malbec in black. De wijnen krijgen immers de toenaam van zwarte wijnen toegemeten wat de producenten op het idee bracht om het ringvormige glas een gans apart tintje mee te geven. Het resultaat werd een zwart chocoladekleurig glas. Facet waarmee meteen de binding tussen chocolade en wijn wordt gemaakt.
Het is immers al langer geweten dat er erg goede smaakassociaties bestaan tussen wijn en chocolade. Zwarte chocolade krijgt de echte cacaosmaak mee en geeft de nodige diepgang aan het product. Door de creatie van donker gekleurde glazen verhoogt de geheimzinnigheid van de wijnen en vormen de diepe smaken een absoluut genoegen voor de smaakpapillen. Complexiteit, souplesse en tannines kunnen op deze manier naar waarde worden geschat.
Fijnproevers kunnen voor 15 in de Villa Cahors Malbec 6 hoogwaardige wijnen in de nieuwe chocoladeglazen degusteren. De artisanale glazen kunnen desgewenst worden aangekocht aan 10 per stuk, een exclusief glas om thuis volop na te genieten.
Maar liefst acht oenologische en Amerikaanse universiteitsteams hebben in het Frans Consulaat Generaal in New York deelgenomen aan de selectieproeven van de Commanderie du Bontemps. Doel van de wedstrijd was een plaatsje te bemachtigen in de internationale finale die in juni in Bordeaux wordt georganiseerd.
De eerste proef onder het toeziend oog van Grand Maître Emmanuel Cruse was een test over de theoretische kennis van de Médoc, Graves, Sauternes en Barsacwijnen. Nadien volgden drie verschillende blind degustaties waarbij fijngevoeligheid, subtiele smaakgevoelens en getrainde smaakpapillen de verschillen moesten aantonen.
Uiteindelijk sleepten de Wharton Business school of the University of Pennsylvania en de University of Chicago school of Business, een finaleticket uit de brand.
De finale georganiseerd op 28 juni in het Château Lafite Rotschild in Pauillac, wordt betwist tussen 15 hogescholen en universiteiten uit Europa, Azië en Amerika. De wedstrijd loopt onder het voorzitterschap van Baron Eric de Rotschild.
De uitstraling en het belang van de grote wijnen van de rive gauche de Bordeaux wordt door dit interculturele treffen verder uitgedragen, een ontmoeting en een wedstrijd die draaien rond de gemeenschappelijke passie wijn.
Mijn eerste Spa® met « Deep Nature Spa® » en Pierre & Vacances premium
Pierre & Vacances premium is synoniem voor authenticiteit, uitstekende dienstverlening en wellness. Wat is er aangenamer dan na een mooie skidag je te laten verwennen in één van de Deep Nature Spa®s van Pierre & Vacances premium. En waarom je kinderen niet meenemen ? Pierre & Vacances premium denkt ook aan het hele gezin en opent haar wellnessfaciliteiten voor kinderen.
Mijn eerste Spa® biedt aan kinderen van 6 tot 16 jaar een eerste massage- en behandelingservaring in samenwerking met Deep Nature Spa®. Een volwassen spa-bezoek, te ontdekken op een leuke manier, samen met de ouders. Kinderen kunnen hiervan vollop genieten in Aime-la-Plagne, Arc 1800, Arc 1950, Chamonix, Les Carroz dArâches, Les Menuires en Méribel-Village.
Het innovatief complex is met steen afgewerkt en omvat een aantal zacht verlichte grotten die de bezoekers transporteren naar een wereld van natuurlijke zuiverheid. In de badruimten vindt u een unieke mix van warm en koud: een zwembad, jacuzzis, avonturendouches met koude nevel, een hamam, een ontspanningsruimte, saunas en een buitenterras met sauna. Er zijn 7 verzorgingscabines, zowel enkele als dubbele, en een dubbele cabine met een uitzonderlijk uitzicht op de Mont Blanc.
Voorbeeld van behandeling: Mijn eerste Spa® (6-10 jaar/20min) 27 - Initiatiemassage: rug, gezicht, hoofd, schouders, armen en handen. Mijn eerste Beauty-stappen (11-16 jaar/1u) 74 - Beauty-sessie : een gepersonaliseerde gezichts-behandeling en make-up tips.
De voordelen van Pierre & Vacances premium :Internationaal gerenommeerde bestemmingen op uitzonderlijke locaties, een gepersonaliseerde service en onthaal, ruime appartementen, allen uitgerust en ontworpen door bekende designers. Inbegrepen hoteldiensten : opgemaakte bedden bij aankomst, wifi-toegang, levering van de aankopen en ontbijten Ontspanningsinfrastructuren zijn perfect uitgerust voor een kort verblijf, met : spa, fitness, zwembad RVH.
Maar liefst acht oenologische en Amerikaanse universiteitsteams hebben in het Frans Consulaat Generaal in New York deelgenomen aan de selectieproeven van de Commanderie du Bontemps. Doel van de wedstrijd was een plaatsje te bemachtigen in de internationale finale die in juni in Bordeaux wordt georganiseerd.
De eerste proef onder het toeziend oog van Grand Maître Emmanuel Cruse was een test over de theoretische kennis van de Médoc, Graves, Sauternes en Barsacwijnen. Nadien volgden drie verschillende blind degustaties waarbij fijngevoeligheid, subtiele smaakgevoelens en getrainde smaakpapillen de verschillen moesten aantonen.
Uiteindelijk sleepten de Wharton Business school of the University of Pennsylvania en de University of Chicago school of Business, een finaleticket uit de brand.
De finale georganiseerd op 28 juni in het Château Lafite Rotschild in Pauillac, wordt betwist tussen 15 hogescholen en universiteiten uit Europa, Azië en Amerika. De wedstrijd loopt onder het voorzitterschap van Baron Eric de Rotschild.
De uitstraling en het belang van de grote wijnen van de rive gauche de Bordeaux wordt door dit interculturele treffen verder uitgedragen, een ontmoeting en een wedstrijd die draaien rond de gemeenschappelijke passie wijn. RVH.
Luxecruisemerk Silversea en Cruise Selection slaan handen in elkaar
De Monegaskische luxecruisemaatschappij Silversea en het Belgische Cruise Selection hebben een overeenkomst bereikt waarbij Cruise Selection het sales support-team wordt voor de Benelux en het Midden-Oosten. Cruise Selection zal het vijfsterrencruisemerk Silversea voortaan bijstaan op het vlak van verkoop, marketing en
communicatie, zowel naar consumenten als reisagenten.
Wij zijn zeer verheugd met de ondertekening van deze overeenkomst en kijken enorm uit naar de samenwerking met Silversea, aldus Rony Broun, Managing Director van Cruise Selection. De leemte die het gevolg was van het vertrek van een ander luxecruiseproduct dat met een zustermerk fusioneerde, wordt door de komst van Silversea op onevenaarbare wijze gevuld. Bovendien worden de gevestigde relaties met andere cruisepartners onverminderd voortgezet. Het is trouwens de ambitie van Cruise Selection om de betrekkingen met reisagentschappen en consumenten nog te versterken en uit te breiden.
In de late lente organiseert Silverse speciaal voor de Benelux-markt twee cruises: een met vertrek vanuit Oostende en een vanuit Amsterdam. Het is de eerste keer dat een vijfsterrencruiseschip Oostende als vertrekplaats kiest. De Silver Cloud vertrekt op 22 mei 2012 met 296 passagiers aan boord vanuit Amsterdam en vaart dan naar Hamburg, Lübeck, Travemunde, Rone (op het Deense eiland Bornholm) en tenslotte naar Kopenhagen, waar ontscheept wordt. Drie dagen later, op 25 mei 2012, zet de Silver Whisper vanuit Oostende koers naar de Baltische Zee voor een 11-daagse cruise. De 380 passagiers bezoeken Warnemunde, Helsinki, Sint-Petersburg (verblijf van drie dagen) en Tallinn. Het eindpunt van deze reis is opnieuw Kopenhagen.
Silversea, waarvan de hoofdzetel gevestigd is in Monaco, baat schepen uit in het ultra-luxueuze cruisesegment. Het bedrijf werd in het begin van de jaren 90 opgericht door de Romeinse Lefebvre-familie, de gewezen eigenaars van Sitmar Cruises. De vloot bestaat uit een nieuw type kleinere schepen, die gemakkelijk in mooie, kleinere havens kunnen aanmeren. Deze elitevaartuigen werden speciaal ontworpen om meer ruimte te bieden aan minder passagiers in combinatie met een persoonlijke service van topkwaliteit.
Het eerste Silversea-expeditieschip, de Prince Albert II, werd in de vaart genomen in juni 2008. In 2011 werd het schip omgedoopt tot de Silver Explorer. Op dit schip wordt luxe gecombineerd met een exotische maar zeer interessante reisroutes, die garant staan voor een totaal nieuwe cruise-ervaring. RVH.