:-8)
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Gemeenschapsrestauratie in voortdurende evolutie
De UBC is de beroepsvereniging van gemeenschapsrestaurateurs die zich ertoe verbonden hebben bepaalde ethische waarden na te leven evenals de milieu-en sociale wetgeving te respecteren. De UBC garandeert voorzieningen die zowel consumenten, als werknemers en klanten ten goede komen.
In 1989 beslisten de actoren uit de sector van de gemeenschapsrestauratie om hun krachten en competenties te bundelen en een beroepsvereniging op te richten, de Unie der Belgische Catering. De UBC, met haar vijf leden (Sodexho, Compass Group, Aramark, ISS Catering en BD Food), is een actief lid van FERCO (de Europese federatie van de gemeenschapsrestauratie).
Zowel in de bedrijven-, de onderwijs-als in de gezondheidssector zetten de 7500 mensen die in deze sectoren werken zich in om te voldoen aan de behoeften van de collectiviteiten door te investeren in voedselveiligheid en permanente vorming en door de opstelling van ethische regels en goede praktijken.
Het toenemende aantal gevallen van obesitas houdt ook de leden van de UBC bezig. Samen met de overheid nemen zij actief deel aan de opstelling van goede voedingsgewoonten die al van kindsbeen af toegepast kunnen worden.
De doelstellingen van de UBC zijn duidelijk: het imago van de sector helpen verbeteren, privé-en openbare markten openen die in zelfbeheer zijn, de goedkeuring van nationale voorschriften steunen die de uitbreiding van het beroep willen garanderen en de groei van haar leden en het welzijn van hun werknemers waarborgen. De UBC steunt tevens een proactieve aanpak van de voedselveiligheid.
De markt van de gemeenschapsrestauratie is voortdurend in beweging. In de nieuwe tendensen staat de consument meer dan ooit centraal. In het assortiment dat hem wordt aangeboden, ligt de nadruk op gezonde maaltijden en snacks, producten van zeer goede kwaliteit, welzijn, enz. Het personeel moet steeds polyvalenter en flexibeler zijn, opleiding is noodzakelijk, het contact met de klant is een topprioriteit, enz. De focus ligt op de consumenten en op de kwaliteit. De leden van de UBC hebben dat goed begrepen. RVH.
|