:!::wink:
Flagshipstore Stijn Helsen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Er is lang over gepraat, maar eindelijk is het zover: de nieuwe Stijn Helsen flagshipstore opende de deuren. In een compleet nieuw pand aan de Diesterstraat laat de Belgische ontwerper zijn kledinglijnen zien, in combinatie met een uitgelezen selectie andere merken én meubelen.
Stijn Helsen is een eerste klas kleermaker die het vak leerde in Milaan, en nadien werkte bij Vivienne Westwood in Londen en Valentino in Rome. Ook voor Joseph Ettedgui creëerde Stijn Helsen enkele seizoenen terug een herenlijn. Hij werkte in Hollywood mee aan de filmkostuums van onder meer Spiderman en Sea Biscuit. Tegelijk werkte hij zijn eigen collecties verder uit.
De Stijn Helsen herencollectie is classic with a twist getuige daarvan details als een fuchsia voering in een klassiek kostuumvest. In de nieuwe zaak lopen ready to wear en maatwerk hand in hand. De su misura lijn is veelbelovend, omdat alles kan: de mooiste stoffen, knopen en voering naar keuze, naam in de voering, etc. Heren kunnen zich verheugen op een heel aparte omgeving op de eerste verdieping die lijkt op een hedendaagse versie van de dressing. Nieuw is de sportlijn SH4U, met sportieve T-shirts en hemden, en sportschoenen. Een toegankelijke collectie voor jongeren die Helsen-minded zijn.
De dameslijn van Stijn Helsen is op de benedenverdieping te vinden, net als een mooie selectie andere merken: Loewe (leder jasjes en handtassen), Viktor & Rolf (dameslijn), Jil Sander (herenlijn) en een schare accessoires van diverse ontwerpers.
Heel nieuw is dat Stijn Helsen ook designobjecten in de winkel aanbiedt. Dingen die hij mooi vindt en ook voor zichzelf zou willen kopen: dat gaat van een grote spiegel tot een bijzondere vaas en zelfs een fitness-toestel.
De winkel is een ontwerp van Stijn Helsen zelf, in samenspraak met architect Guy Marie Huys, een vriend van de familie Helsen. Stijn bedacht een concept verdeeld over twee verdiepingen. De sfeer is duidelijk jaren dertig met een hedendaagse touch. De flair van Chicago met zijn wit-zwart cool-factor en tegelijk warme uitstraling. Ik wou een grootstedelijk gevoel, zegt Stijn. En tegelijk een plek waar service centraal staat. Dus koos hij voor imposante zuilen buiten en in de winkel, grote, moderne glaspartijen aan de voorkant, en niet voor de hand liggende materialen die toch een luxueus aspect meegeven. Van travertin tot wit beton en zwarte steen. Op de benedenverdieping steelt de toonbank de show: zwevend haast en dus een huzarenstukje op zich.
Wie zich naar de eerste verdieping begeeft, ontmoet op de trappen vier woorden die de wereld van Stijn Helsen omarmen: intuïtie, fantasie, emotie, evolutie. Eens boven zorgt een koepel met gebombeerd glas voor daglicht en een niet te missen ruimtegevoel.
De Stijn Helsen flagshipstore is tekenend voor hedendaags Hasselt. Het is de plek die de ontwerper bewust gekozen heeft, om er thuis te komen na alweer een verre reis. Allicht wordt de nieuwe zaak een referentie. En niet alleen in de modewereld. RVH. www.stijnhelsen.com
|