:roll:
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Holland Art Cities: in 2009-2010 ware kunst- en cultuurexplosie
In 2009 en 2010 staan tien topmusea en de vier grootste steden van Nederland in het teken van het evenement Holland Art Cities. Tijdens dit evenement concentreren de musea en steden hun programmering rond verschillende themas die elkaar opvolgen in de tijd. De (her)openingen van de Hermitage Amsterdam, het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum in Amsterdam geven het evenement extra cachet. Holland Art Cities levert de hoogste concentratie kunst- en cultuuractiviteiten per vierkante kilometer ter wereld op. Het is een ware kunst- en cultuurexplosie, aldus Bernard Wientjes, voorzitter van de Stichting International Events Holland die het evenement coördineert. De Stichting verwacht met het evenement 200.000 extra buitenlandse bezoekers naar Nederland te trekken.
Op basis van het programma Cultuur en Economie opgesteld door het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap is het project Holland Art Cities ontwikkeld. Ik ben erg tevreden dat het de heer Wientjes is gelukt om de vier grote steden en de musea op één lijn te krijgen en dat nu gezamenlijk het Nederlands museale aanbod internationaal gepromoot gaat worden. Dit gaat Nederland in 2009 en 2010 veel extra toeristen opleveren, aldus staatssecretaris Frank Heemskerk van het ministerie van Economische Zaken.
Holland Art Cities omvat de themas Internationale invloeden, Jong, hedendaagse kunst en design en Hollandse meesters. Over de inhoud van een vierde thema beslist de Stichting binnenkort. Rond de themas ontwikkelen de steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht een uitgebreid cultureel en toeristisch programma. Tien topmusea nemen deel aan het kernprogramma van Holland Art Cities. In Amsterdam zijn dit het Van Gogh Museum, Hermitage Amsterdam, Rijksmuseum en het Stedelijk Museum; in Den Haag zijn dit het Gemeentemuseum en museum het Mauritshuis; in Utrecht participeren Museum Catharijneconvent en het Centraal Museum en in Rotterdam Museum Boijmans van Beuningen en de Kunsthal. Namens de betrokken steden zijn het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau, Den Haag Marketing, Rotterdam Marketing en Utrecht Toerisme & Recreatie betrokken. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen is verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van de (inter)nationale marketing. RVH.
|