:wink:
Belg houdt van charcuteriexml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
In opdracht van VLAM, analyseerde het marktonderzoeksbureau GfK PanelServices Benelux, het verbruik van charcuterie in België. Hieruit blijkt dat de gemiddelde Belg jaarlijks ongeveer 16 kg charcuterie verbruikt. Het thuisverbruik van vleeswaren steeg in 2006 lichtjes met 1.5%. Binnen de charcuterie is er de laatste jaren winst voor gevogeltebereidingen, ten nadele van zoutwaren (o.a. spek en gedroogde ham). Globaal nemen de zoutwaren nog steeds de grootste hap uit het charcuterieverbruik: 23% in 2006. Gekookte hammen stonden met 22% op de tweede plaats.
De Waal, 17.2 kg per kop, verorbert ruim 1 kg charcuterie meer dan de Vlaming, 16kg per kop. Gevogeltebereidingen, salami en paté vallen meer in de smaak bij de Vlaming, terwijl zoutwaren, gekookte ham, kookworsten en andere kookwaren populairder zijn in Wallonië.
Binnen de verschillende charcuteriesoorten scoort de beenhouwer met 33% marktaandeel het best voor speciale bereidingen waaronder droge worsten, varkensgebraad en rosbief. Ook paté en de categorie andere kookwaren scoren met marktaandelen van respectievelijk 24% en 22% opmerkelijk goed bij de speciaalzaak. In de grote supermarkten worden in verhouding meer salami en gekookte ham gekocht, terwijl de discounters en de buurtsupermarkten vooral een groter marktaandeel behalen voor de kalkoen- en kipbereidingen. RVH.
zie ook www.6minutes.be
|