:-8)
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
330 MILJOEN m² GIPSPLATEN
IN BELGISCHE GEBOUWEN
50 jaar Gyproc: het bouwsysteem van de toekomst
Gipsplaten staan in ons land reeds 50 jaar lang synoniem met het merk Gyproc. Op deze korte tijd verwierf het gipssysteem een prominente positie als bouwmateriaal en als duurzaam materiaal voor binneninrichting. Door tegemoet te komen aan de alsmaar strenger wordende wetgeving inzake geluidsisolatie en de steeds hogere eisen die men stelt aan gebruikscomfort en warmte-isolatie vormt Gyproc meer dan ooit het bouwsysteem van de toekomst. Daar waar de baksteen er 1000 jaar over heeft gedaan om zijn huidige plaats in de markt te bekleden, heeft Gyproc op 50 jaar tijd een volwaardig alternatief uitgebouwd.
Gyproc-platen zijn gipsplaten bestemd voor de binnenafwerking, zowel voor nieuwbouw als voor renovatie. Ze zijn samengesteld uit een kern van onbrandbaar gips, omhuld met speciaal, sterk karton. De platen onderscheiden zich door hun samenstelling en door de vorm van hun zijkanten. Gyproc-systemen vormen een volwaardig en duurzaam alternatief voor de traditionele bouwmaterialen.
De specifieke voordelen van gips, zoals brandveiligheid, akoestische isolatie, flexibiliteit en warmtegevoel doen professionals en doe-het-zelvers resoluut kiezen voor gipsplaten en systemen.
Gipsplaten: een ware revolutie in de nieuwbouw
Gyproc startte in 1957 als eerste in de Benelux met de productie en de verkoop van gipsplaten en gipspleisters. Deze innoverende systemen voor vloer, wand en plafond vonden snel aansluiting bij een grote doelgroep van zowel doe-het-zelvers als bouwprofessionals. Op amper 50 jaar tijd groeide Gyproc uit tot een volwaardig alternatief voor de traditionele binnenbouwmethodes met baksteen en beton. Het nieuwe Justitiepaleis van Antwerpen, volledig afgewerkt met Gyproc, illustreert de multi-inzetbaarheid en flexibiliteit van dit bouwmateriaal. Met dit project sleepte Gyproc dan ook de prestigieuze BPB Trophy in de wacht in 2006. Vandaag vinden we in de Belgische gebouwen maar liefst 330 miljoen m² gipsplaten terug, ofwel 105.000 km indien we de platen achter elkaar zouden leggen. Anders gezegd: met alle Gyproc-platen die reeds in België werd verkocht, kunnen we meer dan 2,5 keer rond de aarde gaan!
Innovatie: Gyproc speelt in op maatschappelijke trends
In onze maatschappij waar we met veel personen op een kleine oppervlakte wonen, is geluidsisolatie een factor waar meer en meer belang wordt aan gehecht. De onlangs geïntroduceerde nieuwe geluidsnorm stelt dan ook strenge eisen aan aangrenzende woningen of appartementen, en aan scheidingswanden binnenin de woning. Waar traditioneel het principe gold: hoe zwaarder de muur, hoe beter de geluidsisolatie, biedt Gyproc nu een kant-en-klare oplossing waarbij een slanke massieve woningscheidende wand kan gecombineerd worden met een lichte Gyproc-voorzetwand. Dankzij dit systeem kan men op een eenvoudige en budgetvriendelijke manier een zeer goede geluidsisolatie garanderen.
Gyproc bouwt Passieve kantoorgebouwen
Ook de trend van het bewuster omgaan met leefmilieu en energie heeft zich vertaald in de materialen en bouwmethodes in nieuwbouw en renovatie. Zo kiezen meer en meer mensen voor een ecologische en energiezuinige bouwstijl. Gyproc speelt in op deze nieuwe eisen door een krachtige warmte-isolatie te bieden, naast de voordelen van brandzekerheid, waterwerendheid (voor de badkamer) en een grote flexibiliteit. Het ultieme voorbeeld van een energiezuinige woning is het concept van het Passiefhuis. Deze term verwijst naar een specifieke constructiestandaard voor woningen met een goed binnenklimaat gedurende winter zowel als zomer, zonder traditioneel verwarmings- of koelsysteem. Als voortrekker in zijn sector, investeert Gyproc in 2007 maar liefst 4,9 miljoen euro in de bouw van nieuwe, passieve burelen aan de productie-eenheid te Kallo.
Gyproc: facts & figures
Het merk Gyproc bestaat in 2007 precies 50 jaar, en wordt sinds 2002 verdeeld onder de koepel van BPB Belgium. BPB Belgium commercialiseert de merken Gyproc, Placo en Plâtres Lambert en maakt deel uit van de Saint-Gobain Groep. Vandaag kondigt Gyproc een nieuwe naam aan voor het bedrijf: BPB Belgium wordt voortaan GYPROC, een naam die door elke Belg gekend is en die een betere identificatie voor het bedrijf betekent. De naam GYPROC geeft een onmiddellijke link naar de activiteiten van het bedrijf en de producten die het aanbiedt. Gyproc stelt 240 personen te werk, en kent een jaarlijkse omzet van +/- 65 miljoen euro.
|