:!:
België op de 8ste plaats in
de top 10 Best in Travel 2014 van Lonely Planet
Lonely Planet verleent
België de 8ste plaats van niet te missen bestemmingen in 2014. Samen met de
andere steden van het land wordt Brussel als een van de trekpleisters
gepresenteerd. Volgens VISITBRUSSELS is dit wel degelijk het bewijs dat het
toerismebeleid dat sinds enkele jaren wordt gevoerd haar vruchten afwerpt.
Het is immers een feit dat
het Brusselse toerisme de voorbije 5 jaar een uitgesproken groei kende. Zo is
het aantal overnachtingen met meer dan 17% gestegen, waarbij meer dan 80% van
de toeristen uit het buitenland komt. Brussel en haar omgeving nemen maar
liefst 1/3de van het Belgische toerisme voor hun rekening. Daaruit blijkt dat
de strategie die zowel door de regionale en gemeentelijke instanties als door
het Brusselse toerismekantoor, VISITBRUSSELS, werd uitgedokterd haar vruchten
afwerpt. De plaats in de Lonely Planet-top is hoogstwaarschijnlijk een voorbode
van een nog sterkere groei in de nabije toekomst.
Hoewel een dergelijke top
meestal niet veel te betekenen heeft, is een plaats in de top 10 van Lonely
Planet voor het toerisme vergelijkbaar met een ster in de Michelin-gids voor
een restaurant. De rangschikking in deze top is echter geen toeval, maar wel
het gevolg van ambitieuze cultuurprojecten (Margritte Museum, renovatie van het
Atomium, toekomstige biertempel, museum voor moderne kunst) en investeringen in
toeristische infrastructuur door openbare en private instanties, zoals het
Square-conferentiecentrum of de aanleg van nieuwe hotels, zoals Thon Hotel (400
kamers), Pullman (270 kamers), Motel One (490 kamers),...
Die projecten zijn stuk voor
stuk te danken aan het besef van het bestuur en zijn partners dat toerisme een
cruciale economische rol speelt en dat er voor deze sector een enorm
toekomstpotentieel is weggelegd. Dankzij een gestructureerd aanbod, het verbond
van toeristische spelers en een doelgerichte promotie naar professionals uit de
toeristische sector en de internationale pers toe nam de toeristische
ontwikkeling stilaan een professionelere gedaante aan. Dit alles ging hand in
hand met een evenementenbeleid als aanvulling op de centrale strategie
(Brussels Comic Festival, Brusselicious, Winterpret, Welkom Brussel,
)
In 2010 verbond
VISITBRUSSELS zich ertoe het aantal overnachtingen tegen 2020 te laten
verdubbelen. Hoewel sommigen in die tijd zeer sceptisch tegenover die
aankondiging stonden, kunnen we op heden enkel vaststellen dat iedereen erin
gelooft. Wie had 4 jaar geleden ooit gedacht dat Lonely Planet België in zijn
Best in Travel-gids zou opnemen?
Brussel is dus duidelijk op
de goede weg! Wanneer het toerisme in de toekomst aan de gewesten zal worden
overgedragen, zou die positieve evolutie nog uitgesprokener moeten worden
aangezien alle aspecten van het Belgische toerisme in de kijker zullen worden
geplaatst.
|