Chocolate Moose
Foto

Ga ook eens kijken bij
  • Chocolate Moose : Foto's
  • Chocolate Moose : Muziek
  • Chocolate Moose : Boeken

  • Laatste commentaren
  • shahrahan (shahrahan)
        op Residentieel wonen in het groen
  • isfahanvisit (isfahanvisit)
        op Residentieel wonen in het groen
  • sepahanfoolad (sepahanfoolad)
        op Residentieel wonen in het groen
  • sarmad (sarmad)
        op Residentieel wonen in het groen
  • echoob (echoob)
        op Residentieel wonen in het groen
  • sheykhbahaeihotel (sheykhbahaeihotel)
        op Residentieel wonen in het groen
  • sheykhbahaeihotel (sheykhbahaeihotel)
        op Residentieel wonen in het groen
  • partchoob (partchoob2)
        op Residentieel wonen in het groen
  • ehdasgostar (ehdasgostar)
        op Residentieel wonen in het groen
  • marjanhadad (marjanhadad)
        op Residentieel wonen in het groen
  • poonehmedia (poonehmedia)
        op Residentieel wonen in het groen
  • sepahanfoolad (sepahanfoolad)
        op Residentieel wonen in het groen
  • atashmahar (atashmahar)
        op Residentieel wonen in het groen
  • kolahdoozancarpet (kolahdoozancarpet)
        op Residentieel wonen in het groen
  • isfahanvisit (isfahanvisit)
        op Residentieel wonen in het groen

  • Zoeken in blog


    Inhoud blog
  • Sex blijft een goede drijfveer
  • Pragmatisch vogelen
  • Soepzus en snoepzus
  • De poes piest
  • De kat kwaakt
  • Publiek bezit
  • Diep geloof in het broeikaseffect
  • Het blogcomplot
  • Wandelen op de Mier
  • Kloten koken
  • De nieuwe generatie
  • Staat er haar op?
  • Communicatie ad absurdum
  • Wuhu-huh! Huhuh! Huhu-huh! Wraaaaaaaaaah!
  • Het mysterie van de bijziende jodin
  • Speakin on ze feun
  • Muggenziften
  • Wachten op kleinkinderen
  • Pompen of verzuipen
  • Spitse vondst van 't gepoeste
  • Winston en de vettige bende van Van Slembrouck
  • In ruggenspraak met het vakbondsfront
  • Caroline Gennez in The Crazy Horse
  • Boys & Grills
  • Diep in het rood II
  • Diep in het rood
  • Keuzes maken
  • Obama in Duitsland
  • Huiveren in Sarlat-la-Canéda
  • Shakespeare iz ded
  • Ciao bella!
  • Residentieel wonen in het groen
  • Het koppig model
  • Het bewijs
  • Bedrijfswagen gevraagd

    If the future isn't bright, at least it will be colourful
    28-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag - visdag 3 : Over hengels en bootjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vrijdag visdag, maar om vis te eten moet je de vis eerst vangen natuurlijk. En vis vang je met een hengel. Hoe je dit best doet kun je vinden achter deze link :  http://www.dumpalink.com/media/1141040171/Born_Loser

    28-04-2006, 18:55 geschreven door Hill


    27-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Psssswcccccht... aaaaah
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Robby moest plassen. Hij stond op van zijn bureau en liep naar het halletje. Onderweg werd hij tegengehouden door Walter. Of Robby zijn mening kon geven over het ontwerp van het nieuwe computerprogramma. Eventjes maar, een eerste idee. Robin wijfelde even, maar gaf toe. Hij blikte een vijftal minuten op de analyse, gaf zijn mening en sprintte naar het halletje.

    Robby moest nu dringend plassen. Hij trok aan de deur naar de hal en trok meteen de klink los. Ze kletterde op de grijze tegels. Omdat bij ons nogal wat duur informatica materiaal staat is onze verdieping afgesloten met een veiligheidsdeur die altijd in het slot springt. Robby kreeg de deur dus niet open. Ook Danny kwam kijken en Peter en Kurt, maar het hielp allemaal niets. Zelfs onze secretaresse, die overal raad op weet, kreeg de deur niet open.
    Na een kwartiertje gewrikkel en gewriemel aan het slot kwam iemand op het idee om de Filip te bellen. Die zat op zijn eentje testen uit te voeren een verdieping hoger. De telefoon bleef rinkelen.
    Dan maar Mark geprobeerd op het derde. Zijn telefoon was doorgeschakeld naar een andere Peter. Tegen dat die boven was, waren we nog een kwartiertje verder. Peter opende de deur en Robby stormde naar buiten, naar het toilet op het einde van het halletje.

    Je kon hem twee verdiepingen ver horen borrelen en zuchten slaken van opluchting.

    27-04-2006, 22:31 geschreven door Hill


    26-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doedelzak
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als melomaan en muzikale allesvreter heb ik een breed uitwaaierende muziekcollectie. Je kunt er Death Metal vinden naast vettige Duitse Tekkno. Jacques Brel staat er broederlijk naast Prince. Op het schap eronder staat een metertje Reggae, met links daarvan de bekendste Flamenco grootmeesters uit de jaren '70. Soms luister ik naar Mahler en als niemand meekijkt naar Lange Jojo. Je mag dus rustig besluiten dat ik ruimdenkend ben op gebied van muziek.

    Nu is er één muziekinstrument waar ik spontaan van ga ruiven. Muziekinstrument is hier een misplaatst woord. Marteltuig is al heel wat beter, oorlogsmachinatie komt stilaan in de buurt. Wacht, ik beschrijf het eens.
    Het bestaat uit een varkensblaas, jawel daar waar een levend zwijn zijn urine in bewaart, ik kan er ook niet aan doen, dat is nu eenmaal zo. Daarin stopt men vijf holle pijpen. Door pijp één blaast men de zak op (vandaar de uitdrukking, ge kunt mijnen zak opblazen!) en door de andere vier kriept de lucht er weer uit. Het werkt volgens het principe van een ballon.
    In de zomer zie je soms kinderen een ballonnetje opblazen om dan snerpend via het ventieltje de lucht weer te laten ontsnappen. Precies eender hier. En het klinkt ook precies eender. Om nog enigszins de show te redden zijn in één van die pijpen gaatjes geboord en volkomen willekeurig kun je daar je vingers op zetten om het gejank van toonhoogte te doen wijzigen. Goede verstaanders hebben maar een half woord nodig. Ik heb het hier over -bwah, ik proef precies iets vies- de d-d-doedelzak, beikes. Ik schreef daarstraks "goede verstaanders hebben maar een half woord nodig", wel beluisteraars van gedoedel hebben maar een half oor nodig. Zo jammeren, zo kriepen, en zoveel decibels ! Tot de zak leeg is. Vroeger kun je niet stoppen. Hoe belachelijk.
    Om je een voorbeeld te geven welk mottig instrument het is : ik heb 'doedelzak' ingetikt op wikepedia en de site is gewoon vastgelopen. Dat is typisch doedelzak. En dan de naam : doedelzak. Zoiets verzin je toch niet. Doedelzak. In het Engels : Bagpipes. Zakpijpen. Pijpezak. Och och och.
    Wisten jullie trouwens dat de doedelzak een oorlogswapen was ? Toen de Engelsen in de Middeleeuwen de Rokken wouden aanvallen zaten die verscholen in het wakke gras, aan het oog onttrokken door hun beroemde mist. Op een afgesproken sein begonnen overal doedelzakken te mekkeren. De Engelsen kenden de misthoorn nog niet en vluchtten. Dat is een doedelzak. En dat is ook de enige bestaansreden voor een doedelzak. Mensen wegjagen.
    Eén heel moedige beweert nu misschien "maar ik hou van de klank van een doedelzak". Jawel, Hitler hield ook van de klank van kanonnen en Saddam van het klieven van vlees met een bot mes. Laat je nakijken !  
    Gelukkig is de doedelzak bijna uitgestorven. Ik bid dagelijks voor zijn voorspoedig einde. En meer woorden wil ik hier echt niet aan vuil maken. 

    Vrijdag was het Nekka-nacht in het Sportpaleis. En ik daar naartoe. De centrale gasten waren Kadril en die hadden hun folkcollega's uitgenodigd : Laïs, Urban Trad, 't Kliekske,... Lieve vriendelijke mensen allemaal. Alleen... ik was vergeten dat die folkies allemaal een klein orgasme krijgen van pijpezakken. Aaaarg. Bij iedere, maar dan ook iedere groep zat er wel ergens een bebaarde vijftiger tussen die aan zo'n doedelpijp kwam lurken. Het absolute dieptepunt was wel het Kliekske. Die hadden, en ik overdrijf hier niet, H-o-n-d-e-r-d-d-e-r-t-i-g (=130!!!) doedelzakspelers meegebracht. Het was zo'n oorverdovend gekerm dat één beeldscherm er spontaan de brui aan gaf. Het gele lampje zei, fuck you, hiervoor ben ik geen beeldschermlampje geworden. Ik héb de rit uitgezeten, met mijn vingers in mijn oren en daarover mijn T-shirt, maar alleen omdat ik wist dat Laïs nog zou terugkeren om het Smidtje te zingen. Je kunt je niet voorstellen wat een opluchting het was, toen ik die engelachtige figuurtjes opnieuw zag opduiken vanuit de coulissen.
    Ze hebben me gered. Menslief, wat hou ik van die meiden.

    26-04-2006, 18:27 geschreven door Hill


    25-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avondwandeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteravond had ik zoooo'n kop. Goed, ik heb altijd een beetje zo'n kop, maar nu was het wel heel erg. De hele avond was ik bezig geweest op de PC en dan nog in een net te klein lettertype. Het was al na twaalven toen ik het voor bekeken hield.
    Omdat bij koppijn de slaap toch niet komt, maakte ik nog een avondwandeling. Ik liep de Italiëlei af tot aan de Noorderlaan en daar sloeg ik links af naar het Willemdok, waar de jachthaven ligt. Het was een heldere avond, de warmte van de dag zat nog in het asfalt en geen enkel briesje dat het wateroppervlak rimpelde.
    Ik keek naar de als bevroren onbeweeglijk liggende jachten. Ik keek naar de weerspiegelingen van de luxeflats in het zachte water. Caruso op de iPod, mijn handen in de zakken. Vlak langs de kade slenterde ik zo het haventje rond. Ik zag twee koppeltjes lief doen, ik zag een schichtige kat. Ik zag een man in pijama en lederen sloefen met de hond wandelen. Ik zag de protserige jachten zachtjes deinen. Het meertouw echter zag ik niet. Ik struikelde. De kade naderde. Heel snel kwam het water dichterbij. Ik rook zijn zilte wasem. Op een fractie van een seconde pompte mijn, ja mijn wat ?, de adrenaline door heel mijn lijf. Tot in mijn kop, tot in de toppen van mijn vingers. Hoe ik het gedaan heb, ik weet het niet, maar ik ben niet in het water gevallen. Veel zal het alleszins niet gescheeld hebben.  

    Nog natrillend deed ik thuis de voordeur op slot. De slaap kon ik niet vatten. Ik leefde nog teveel.

    25-04-2006, 18:57 geschreven door Hill


    24-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oud-collega en oud-leraar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze middag had ik afgesproken met een vroegere collega. We zouden samen iets gaan eten in een restaurantje vlak bij waar ik werk. Tegen halftwaalf hadden we afgesproken tussen het station en het restaurant.
    Ik zag haar het eerst maar zij was eerder met zwaaien. Na de kussen en de hoewistallesgoedjazekerenmetjou'en stapten we naar het restaurantje : Gesloten op maandag. Verdorie, Hill, je huiswerk niet goed gedaan. Maar daarnaast is een pizzeria. Er hangt een bordje : open vanaf twaalf uur. En het is nu, jep, 11u35. Waarom overkomt mij dat nu eens altijd ?

    Maar een eethuisje vinden in centrum Antwerpen is niet echt een klus. Ik wist nog wel een lekkere Italiaan op een pleintje achter het station (Vóór het station eigenlijk, of eigenlijk nog beter links van... het doet er niet toe.) Het terrasje was open en we namen daar dan ook plaats, zij met de rug naar het pleintje, ik keek erop uit. Best wel een gezellig pleintje eigenlijk, ware het niet dat vlak voor het terrasje een kiepwagen stond (da's niet het Antwerps voor pluimveemobiel, maar het is een vrachtwagen die aarde vervoert en kan kiepen). Een handvol Turken en Grieken waren druk in de weer met het in de grond rammen van kasseitjes, met zo'n voorhamer. Een lange, maar dan ook een hele lange slungel, bediende een slijpschijf. Lekker rustig zo, eten op een terrasje, gezellig ook. Hoor, de vogeltjes, neen het is een auto-alarm. En is dat het ruisen van de wind door de bomen, neen de trein naar Roosendaal remt het station binnen.

    Maar dat is allemaal niet zo belangrijk als het gezelschap maar goed is. We praatten honderduit, we hadden elkaar ook al anderhalf jaar niet meer gezien en het had altijd al geklikt tussen ons. We waren zo aan het tetteren dat we eigenlijk vergaten te bestellen. Toen de ober een tweede maal terugkwam, viel de keuze op een pizza Sofia Loren voor mij (maja, vroeger was dat nog een knappe) en net geen pizza Quattro Stagione voor haar. Neen, daar liggen garnaaltjes op en die eet ik niet. Je lust geen garnaaltjes ?  Jawel, maar ik mag er nu geen eten... Ik ben niet de snelste in huiselijke weetjes, het duurde dan ook even voor haar antwoord tot mij doordrong. Dus, je bedoelt dat je ? Ja, bloosde ze heel mooi, ik verwacht nog een kindje.
    Fantastisch toch ! En ze was al zo'n lieve mama en nu nog eentje erbij. Ik vind het altijd heel fijn als een vriendin mij zegt dat ze zwanger is, ik weet niet waarom, maar ik word daar altijd heel vrolijk van.

    Op dat moment gaat mijn GSM af. Vergeten af te zetten, schaam je Hill. Het is een SMSje. Ik kan het nu net zo goed maar lezen ook. Het is een berichtje van een vriend. Een vroegere leraar van me is zopas overleden aan een hartaanval. Verleden week nog, net verleden week nog had ik met veel vuur en passie verteld over die man.

    Nieuw leven en nieuwe dood. Op twintig seconden. Van uitbundig opgetogen naar droevig ingetogen.
    Verdomme. Ik kan hier echt niet tegen. 

    24-04-2006, 18:47 geschreven door Hill


    23-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooie vrouwen ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze morgen op het Frans Halsplein zat een meisje mooi te wezen. Een rostje, van het Ierse type, met een heel blanke huid met miljoenen sproetjes in het gezicht en op de blote armen. Een klein zonnebrilletje. Eentje dat eigenlijk in de mode was een drietal jaar geleden, maar het stond haar heel goed.
    Ze deed niks. Ze zat op een bankje. Gewoon te zitten. De ogen gesloten. Eventjes van de zon genieten. Meer niet.

    Mijn neef heeft een heel andere kijk op vrouwen dan ik heb. Telkens ik hem wijs op een 'schoon kind', dan schudt hij meewarig het hoofd, hij bekijkt me wat schevig en zegt dat ik weinig kritisch ben. Jij vindt iedere vrouw knap, jij. Het klinkt bijna als een verwijt. 
    Da's niet waar denk ik dan ; ik vind niet alle vrouwen mooi. Maar ik zie wel het mooie in elke vrouw.

    En dat vind ik eigenlijk wel goed gevonden van mezelf.

    23-04-2006, 22:06 geschreven door Hill


    22-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Turks brood
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De zon scheen de kamer binnen, de koffie pruttelde. Dit beloofde de aanzet van een mooi w-e te worden. Het enige wat nog aan de ontbijttafel mankeerde, waren kraakverse broodjes en de krant. En misschien een knappe Vlaamse schone à la Evi Hanssen of zo. (Om naar te kijken natuurlijk...). Maar die laatste zal wel een ochtendhumeur hebben, dus zonder zal ook wel gaan.

    Ik haalde de broodjes bij een Turkse warme bakker uit de buurt. Zijn amandelkoeken zijn niet te versmaden en je wordt bediend door een alleraardigst dametje. Met hoofddoek en hele grote donkere ogen. Ze praat nagenoeg perfect Nederlands, zij het met een Hollandse tongval. Maar zij mag dat. Ik wou zo'n broodjes die in een stervorm aan elkaar gebakken worden. Omdat mijn Turks niet van dien aard is dat ik er zware conversaties mee kan voeren (mijn Turks is eigenlijk van geen aard), wees ik aan wat ik wou, daar die broodjes daar, neen, daaronder, iets naar links, ja, dat graag.
    Omdat streekgerechten zoveel lekkerderderder smaken als je weet hoe ze in de taal van oorsprong heten (wat is lekkerst : Spaghetti, maccaroni, fetuccini of 'deegwaren' ?), vroeg ik haar hoe zo'n brood heette. Pirroweerrobrrrr, verstond ik. Pirroweerrobrrrr ? Zo kan dat echt niet heten. Sorry, ik heb je niet goed begrepen. Kun je het nog eens herhalen ? "Pistoleetjesbrood" herhaalde ze. Maar je mag ook bloembrood zeggen, dat verstaan wij ook.
    Soms is het leven verdraaid simpel.

    Toen ik thuis de krant in het midden opensloeg, lachte een paginagrote Evi Hanssen me toe...

    22-04-2006, 20:34 geschreven door Hill


    20-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pol
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Pol werkt bij ons. Al negen maanden. Pol is Indiër en heeft een snor.
    Pol is de verbindingspersoon tussen een computerbedrijf in België en een batterij Indiërs ginderachter. Pol is dertig. Eigenlijk heet Pol niet Pol maar iets onuitspreekbaars met achtenveertig letters verdeeld over negen lettergrepen. Omdat dat nogal moeilijk communiceert noemen wij hem Pol. En Pol vindt dat wel fijn.

    Pol zit aan een bureau net tegenover Jan en Koen, onze twee technische cracks op het gebied van netwerken. Nu is het eigene aan netwerken dat die nogal vaak weigeren van te werken, met net of zonder.
    Koen is een beer van een kerel, die zich nogal goed kan inleven in zijn werk. Als er dan iets verkeerd zit met het netwerk, kan je hem drie blokken ver horen zuchten. Hij gooit zijn armen in de hoogte, slaat zijn ogen ten hemel alsof hij een verloren gewaande Peruaanse godheid aanroept, en brult van : Man man man man man, miserie, miserie ! Met klemtonen op de eerste 'man' en op de 'zéééérie's. Het leuke is dat Jan, zijn buurman, dat ook al overgenomen heeft. Bij problemen klinkt het vanuit die hoek dan ook unisono : Màn man man man man... Wij kijken daar al niet meer van op want het gebeurt zo ongeveer om de twee dagen.
    Pol, de Indiër, spreekt alleen Indisch en Engels. De eerste keer dat hij die oerkreet hoorde, kroop hij net niet onder tafel, uit schrik dat Koen hem zou villen. Minstens villen. Maar ondertussen reageert zelfs hij niet meer op het gejammer van Koen en Jan.

    Verleden week was het D-day voor Pol. Hij moest een presentatie geven over een stukje computerprogrammatuur dat zijn Indische achterban opgeleverd had. De demo kwam nogal sputterend op gang en het wilde niet echt lukken. Pol kon er niet mee lachen en wij toehoorders hoorden hem spontaan zuchtten : Man man man man man. Alleen dan met een gek accent erop. We kwamen niet meer bij van het lachen.
    Pol heeft het ondertussen toegegeven. Het zijn de enige woorden Nederlands die hij kent, maar hij zal ze van zijn leven nooit meer vergeten, ook al wordt hij een honderdenvijfjarige grijsaard ergens in een achterhoek van Bangalore. Zijn kleinkinderen zullen het geweten hebben. 

    20-04-2006, 19:07 geschreven door Hill


    19-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kettingroken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ook dit tafereeltje speelde zich verleden week af in de trein.

    Op het perron in Kortrijk kwam een behoorlijk nerveuze man naast mij zitten. (Dus tussen mij en mijn Nepalese schone). Hij zag er een beetje sjofel uit : hemdje een knopje te ver open, borsthaar eruitkrullend, afgelopen sneakers en een versleten jeans met gaten erin. En het was geen broek met modieus geplaatste gaten, zoals twintigers wel eens dragen die in hun tienerjaren zijn blijven haperen. Het was echt een versleten jeans.
    Hij rookte. Toen zijn sigaret voor vier-vijfde op was, tastte hij al in zijn binnenzak naar zijn pakje. Een rood pakje, Marlboro waarschijnlijk. Nog een laatste diepe haal aan zijn eerste sigaret, het einde vonkend over de sporen wegschieten, en onmiddellijk het vuur in zijn nieuwe sigaret zuigen. In een tijdspanne van een kwartier heeft hij er zeker vier gerookt. Toen de trein al het station binnenreed, stak hij nog vlug een vijfde op die hij in twee-drie trekken volledig binnenzoog. Dan pas sprong hij op de trede de trein binnen. Hij nam plaats verderop in de coupé waar ik hem niet kon zien.

    Ondertussen was ik mij aan het concentreren op mijn Aziaatje, maar onze aandacht werd getrokken door een opgeschoten, slome pummel op de bank naast ons. Hij brabbelde in Frans Frans (dus geen Waals Frans) tegen zijn vriend, een kortgeschoren rosse kerel, maar wel met een intelligent gezicht, dat hij nu, onmiddellijk, stante pede, echt wel een sigaret nodig had, en of zijn vriend hem geen kon lenen. Hijzelf was te nerveus om er zelf eentje te draaien. Zijn vriend bood hem een Gitanes aan en de slungel verdween richting toiletten.
    Hij zat er nog niet helemaal op, of de nerveuze gast vanop het perron in Kortrijk verscheen er ook met een sigaret in zijn handen. Je zag hem binnensmonds vloeken. Verdomme, hij moest zijn nicotine binnenhebben en het toilet was nu wel bezet zeker. Toen de Fransman de toiletdeur opende, rukte de tweede ze hem bijna uit handen. De laatste schoot het toilet binnen om zelf zijn dosis binnen te trekken.
     
    Zo hebben ze elkaar elk twee keer afgelost gedurende de rit. Op den duur hadden ze zelf plezier in de situatie. Zo zie je maar, vriendschap ontstaat op de gekste plaatsen.  

    19-04-2006, 18:43 geschreven door Hill


    18-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recepties
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag was het weer zo ver. En gisteren had ik er ook al eentje achter de rug. Een sociale happening waar je met een groepje relatief onbekenden samengegooid wordt in een overhit lokaaltje. En je twee uur met elkaar moet babbelen over schaapjes en lammetjes. Ik bedoel natuurlijk : de receptie. Om er zonder kleerscheuren door te geraken heb je een speciaal talent nodig, en ik vrees dat ik het niet heb. Ik ben heel slecht in smalltalk en op recepties is dat wel een handicap.

    Maandag viel het nog mee. Een vriend van me had er nog een kindje bij en het was doopreceptie. De gastheer was zeer attent en ik had een onderwerp waar ik nogal wat succes mee had. Kom je nu speciaal voor ons van Antwerpen (de recepties was in de Vlaanders)? Neen, van nog veel verder, ik kom van Bretagne. Van Bretagne ? Op congé geweest ?  Ja, en bam, ik was vertrokken voor een half uur. Hetzelfde verhaal nog drie keer doen bij telkens andere groepjes en de receptie was voorbij. Set match go.

    Daarstraks was het moeilijker, een receptie op het werk. Maar niet met de naaste collega's, daar zou ik mij nog wel uit weten te redden, maar wel met een samenraapseltje dat ze uit allerlei verschillende afdelingen en diensten geplukt hadden. Ik kende de meeste wel vaagweg, maar net niet genoeg om zinnige verhalen tegen te vertellen. En daar sta je dan. Toepidoepidoe. Nog een glaasje schuimwijn ? Welja waarom niet. Je bent aan je derde glaasje schuimwijn en je beseft net te laat : Oow, da's ook waar, ik heb nog niet gegeten. Net als je je kop rood voelt kleuren. Waarom moeten recepties altijd op een lege maag gebeuren ? Dan is de drank al eens gratis en je mag er niet aankomen of je bent licht in het hoofd. Daar zou toch iets op moeten gevonden worden. Okee, er zijn wel broodjes, maar met die micropistoleetjes vul je je maag niet. En je kunt moeilijk zo'n broodje of vijftien naar binnenproppen.

    Maar goed, je staat daar, en de ruimte condenseert stilletjesaan in groepjes van vier-vijf man. Je kiest ook maar een groepje, dat waar die grapjas tussen zit. En je staat daar. De verhalen kun je niet volgen, want zij kennen elkaar al jaren en jij mist elke context bij de grappen die ze vertellen. Ongemerkt wissel je van het ene groepje naar het andere, maar ook daar is het niet veel beter. Nu ja, ik ben er geweest, de meesten hebben me gezien, ik heb mijn socale daad weer uitgevoerd voor vandaag, ik mag naar huis. Het is wel nog vroeg, dus je probeert ongezien naar de deur te sluipen. Je bent er bijna en dan spreekt je baas je nog aan. Hij vertelt misschien wel interessante dingen, maar die drommelse schuimwijn begint serieus op je luistervermogen te werken. Alle klanken verworden tot een grote brij. Drie glaasjes maar ! Eindelijk laat hij je los, je verontschuldigt je omdat je weg moet, en je stapt in de lift.

    Je bent al beneden als je merkt dat je je fluitglas nog in de hand hebt.   

    18-04-2006, 20:10 geschreven door Hill


    17-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parelmoeren tanden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ze was een beetje in de war. Teveel treinen en te veel drukte voor haar te kleine kopje.
    Een beetje angstig keek ze om zich heen. Ze deed me denken aan een lijster die pas tegen het raam gevlogen is. Ze wist het ook eventjes niet meer.

    Een jonge vrouw was ze, een eind in de twintig, met een Aziatisch uiterlijk, maar ik kon niet thuisbrengen uit welke regio : hele donkere pupillen in relatief wijde spleetogen, maar haar huid was net iets te donker, vol sproetjes ; donkerbruin (niet zwart !) haar in een staartje gebonden, een kleine mond en putjes in de wangen als ze lachte. Ze was mooi.    

    Ze keek om zich heen, haar blik zocht hulp. Ik leek haar betrouwbaar genoeg en ze kwam naar me toe. Op welk perron ze moest zijn voor Gent ? Track three right here, but not this train, take the next one. Ze keek alsof ze me begreep.
    Ik liep weg van perron drie om een flesje water te halen uit de automaat aan de ingang van het station. Toen ik terugkwam stond ze er nog steeds een beetje ongerust bij. Ze herkende me een haar gezichtje opende in een glimlach. Next train ?  vroeg ze. Neen, not track two, track three. Hierheen. Ik moet ook deze trein hebben.
    Een beetje ongemakkelijk toch, wachtte ze naast mij op de harde bank. Bij iedere oproep van de speaker spitste ze de oren of er geen Gent tussenzat. Toen inderdaad een trein binnenreed op spoor drie, tergelijkertijd met de "Gent" van de speaker zag ik haar ontspannen. Ze had nu een houvast. Ik stapte op en zij kwam me achterna. Ze ging tegenover me zitten en staarde naar buiten. Haar zwarte pupillen in de nauwe spleetoogjes schoten heen en weer over het mist-troostige landschap van een voorbijrazend verzopen Harelbeke. Als ze merkte dat ik haar gezichtje bekeek, glimlachte ze even haar parelwitte, korte, gelijkmatige tandjes bloot.
    Ze was van Nepal, en op weg naar haar zus in Gent. Weer dat lachje, en weer die mooie tanden. Ofwel gebruiken ze in Nepal weinig suiker ofwel poetsen ze hun tanden daar heel grondig. Maar ze had de meest witte tanden die ik ooit "live" gezien heb. Ze wist niet dat er twee Genten waren, Sint-Pieters en Dampoort. Weer heel even die ongeruste blik, maar de "Sint-Pieters" leek bij haar fonetisch wel een belletje te doen rinkelen. Na een moeizame babbel -ze sprak heel stil- en een veel te kort treinritje, wankelde de trein Gent binnen. Vanonder haar lange wimpers zochten haar ogen weer bevestiging en ik knikte haar toe.
    Ik hielp haar nog eventjes met haar koffer. Ze drukte op de groene knop en de dubbele deur vouwde open.
    Nog eenmaal draaide ze zich om. "Tenk joe" zei ze. Met weer die stralende glimlach.

    Opmerking voor mezelf : Je hebt nog geen afspraak voor de jaarlijkse controle bij je tandarts.

    17-04-2006, 18:48 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog eens een tussenwerpsel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De fotograaf was niet thuis.
    De ontwikkelingshelper had de donkere kamer voor zichzelf alleen.

    17-04-2006, 00:00 geschreven door Hill


    16-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Papa stond met kleine Milan aan de hand de eendjes te voeren.

    Deze morgen was het zonnetje zelf hen komen wekken door op hun neus te schijnen, door de gaatjes in het rolluik. Aan de ontbijttafel vroeg mama aan Stien of ze zin had om naar de kinderboerderij te gaan. Ja-aaa riep Stien. En Ja-aaa riep Milan. Maar eerst jullie boterhammetjes opeten, probeerde papa nog, maar veel zin had het niet, de kleuters waren al veel te opgewonden om nog te geven om eten.
    De laarsjes werden aangegespt. Stien twee wit plastieken met roze hartjes erop, Milan blauwe met race-auto's.

    Dat was nu een uurtje geleden en nu stond papa met Milan dus de eendjes te voeren. Zijn grote zus (Stien was al vijf ! - één opengesperd handje oud), zat met mama op de wip. Daarstraks waren ze ook al gaan kijken naar de stal met het varken. Dat was altijd het hoogtepunt van de trip naar de kinderboerderij : het varken. Het heette Benny en had op zijn rug lange blonde harde haren. Papa moest dan Stien altijd optillen tot ze over het hekje kon kijken en met haar arm helemaal gestrekt nog eventjes Benny's rug kon aaien. Ze vond het eigenlijk griezelig maar ook een beetje spannend. Zo eventjes met het handje vlug voelen aan het varken en daarna het handje terugtrekken. En maar giechelen.
    Algauw had Stien genoeg van de wip en nu trok ze met mama en papa en Milan naar de loopweide. Daar liepen enkele geitjes rond, met van die grappige sikjes. Milan overwoog of hij een uitval zou doen naar de dichtsbije geit en aan diens sik trekken (precies de floche van de kermis), maar hij liet het maar zo. Die horens stonden daar te gevaarlijk kortbij.
    Wat zijn dit, papa ? vroeg Stien, terwijl ze naar de geiten wees. Dat zijn nu schapen, Stien, zei papa. Stien knikte en mama ook. Milan keek geconcentreerd naar de eerste hommel die voorbijzoemde. 

    De jeugd wordt alsmaar slimmer zeggen ze. Waar komen al die domme ouders dan vandaan ?

    16-04-2006, 00:00 geschreven door Hill


    15-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedachten lezen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een drietal weken geleden, moest ik nog eens in hartje Kortrijk zijn. Ik was met mijn zus meegereden, die daar ook in de buurt nog iets te doen had. Ze verstopte haar wagen in een ondergrondse parking.
    We namen de trappen naar boven en kwamen uit op een heraangelegd pleintje. Winkelende mensen, beladen met kartonnen en plastic zakken liepen kris kras door elkaar. Ik zag er met frivole draagtasjes van de Zara, een paar met plastic tassen van de Mexx en eentje met twee blauw-gele Aldi sleurzakken. Ze kwetterden met elkaar of waren in discussie met hun jengelende kinderen. Maar mama, ik wil helemaal geen ijsje. Gij gaat een ijsje eten zeg ik u ! Maar mama... Neen, niet waar, het was andersom geloof ik.
     
    Al wandelend nam ik die beelden in me op, tot ik plots stilstond en geschrokken, maar ook geamuseerd om me heen keek. Mijn zus had het gezien en stopte ook. Ze raadde meteen mijn gedachten.
    Vreemd hé, zei ze, al die mensen, in een echte stad en ze praten Westvlaams. Dat ben je niet meer gewend hé ?  Ik schrok ook altijd toen ik nog in Gent woonde en als ik naar Kortrijk of Brugge ging shoppen, en de mensen gewoon Westvlaams praatten.

    Je mist de vreemdste zaken als je 'je streek' verlaat. Maar dit had ik toch nooit zien aankomen. Zo zie je maar, René Froger had gelijk : alles kan een mens gelukkig maken.

    Maar wat nog veel frappanter was ; mijn zus wist precies wat op dat moment door mijn hoofd ging. Ik weet niet of ik dat nu leuk moet vinden of eerder vervelend. De volgende keer dat ik haar zie ga ik eens keihard denken aan een koffietafel in haar nieuwe huis, met twee soorten cake, een goed taske koffie met een cognac'je toe. Ik ben benieuwd of...

    15-04-2006, 00:00 geschreven door Hill


    14-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag visdag deel 2 : De Haai
    Klik op de afbeelding om de link te volgen











    Een 4x4 ontmoet een haai.
    Haai, groet de Jeep
    Yeep, repliceert de haai.


    Okee, okee, ik weet het, ik weet het.
    Maar het is dan ook vrijdag natuurlijk...

    14-04-2006, 00:00 geschreven door Hill


    12-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krasse knarren karren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We dachten dat we jong waren. We dachten dat varkentje zullen we wel eens wassen. We dachten, ik ga hier de anderen eens een poepje laten ruiken. We dachten, ach we dachten veel te veel.
    The day after, na het karten dus, vroeg ik mijn mede-racers of ze ook zo stijf waren. Een greep uit de reacties in mijn mailbox :

    Het was heel tof, maar...

    Man man man man man, miserie, miserie !
    Ik heb geen pijn meer in mijn benen, maar mijn rug is compleet gekraakt. In het midden van mijn rug, echt helemaal in het midden knal op mijn ruggengraat zit een blauwe plek van 15 cm doormeter. Omzeggens niet geslapen van de pijn.
    Ik moet toch een unieke rijstijl hebben...
    (eindigde 7de)

    Mijn portable in en uit de auto krijgen was een ramp. De koffiekan heb ik deze morgen met 2 handen moeten vastnemen.
    Ik kan mijn linkerhand niet meer laten rusten als ik iets intik op mijn klavier omwille van een blaar die strategisch geplaatst is.
    Mijn rechterkant heeft een redelijk blauw plekske van ook zo'n 20cm en mijn benen zijn nog altijd van flanelle.
    't Is triestig gesteld met mijn conditie... Een half uurtje in zo'n karretje en 'k heb een paar dagen nodig om te recupereren.
    Sorry voor de eventuele tikfouten, maar de backspace toets ligt wat omgemakkelijk. Ik moet er nl. mijn pols voor bewegen.
    Gekraakte groetjes,
    (eindigde tweede)

    't Is precies alsof mijn schoers (=schouders nvdr) vastgebetonneerd zitten. Ik ben zo stijf als een plank.
    (eindigde vijfde)

    Alleen mijn rechterarm heeft het wat moeilijk. Ik kom best goed weg als ik julie zo hoor. Maar misschien ben ik nog te moe om al mijn breuken te voelen.
    (eindigde zesde)

    De enige conclusie hier kan zijn :
    Ofwel was het een race op het scherp van de snee ofwel... Laten we het misschien houden op wat Peter Koelewijn in '77 zong.


    Je wordt ouder papa

    Oh, je kent ze wel want je kent mij ook
    In de dertig en één en al lach
    Zo één die denkt dat 'ie alles kan en vooral dat 'ie alles mag
    Maar m'n zoon van acht noemt mij al bij z'n vrienden m'n ouwe heer
    Soms daag ik 'm uit voor het pingpongspel en dat win ik nog elke keer
    Maar het kost hem weinig moeite maar mij steeds meer

    Oh je wordt ouder papa, geef het maar toe
    Je wil er alles aan doen maar je weet niet hoe
    Je wordt ouder papa
    Je wordt ouder papa, geef het maar toe
    Want je bent nog snel maar ook eerder moe
    Je wordt ouder papa

    (...)
    Maar ik tel wel mee in 't cafe want daar swing ik nog als een trein
    Net als de rest die net als ik geen 20 meer kan zijn
    Daar zijn de dorst en de babbels groot maar de daden klein

    (...)
    En ik voetbal mee één keer per jaar voor de meiden van het bedrijf
    En je blijft maar lachen al stort je in en al ben je dagenlang stijf
    Heel veel praatjes op kantoor en je zegt het recht voor z'n raap
    Maar als een strobaal val je 's avonds laat voor de kleuren-TV in slaap
    Tot het ruisen 's nacht van dat ding je wakker maakt

    Zo pijnlijk waar allemaal...

    12-04-2006, 17:03 geschreven door Hill


    11-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kloeke kerels karten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit w-e verjaarde Björn voor de 31ste keer en Bruno besloot dit te vieren door familie en vrienden uit te nodigen op een wedstrijdje karten. Met twaalf rijders en een handvol supporters gaven we present verleden zondag.
    Ik moest ook meedoen. (zie ook tekstje van 26-02-2006). Ik had wel wat voorbehoud over mijn stuurmanskunsten in zo'n palet op wielen, maar als ik Björn daarmee een plezier kon doen, waarom niet ?

    Vooraleer we mochten beginnen, moesten we een formuliertje invullen op de computer : Naam, adres, en dan een heleboel wettelijke bepalingen waarin we afstand deden van onze rechten bij ongeval, bij lichamelijk letsel, bij doodrijden/overlijden, enzovoorts. Tot in de puntjes gedetailleerd, het enige dat nog ontbrak was het adres van de persoon aan wie ze je nieren zouden overlaten bij overlijden. Allemaal heel geruststellend, moet ik zeggen, dat beloofde.
    Nog voor we begonnen vertelde de meest ervaren piloot van ons groepje, dat zijn kart ooit eens in brand was gevlogen, en hij het zelf niet doorhad. Gelukkig had de koerscommissaris het opgemerkt of het had verkeerd kunnen aflopen. Yup, nog meer geruststellend dus. Ik zag het zwaar zitten.

    We kregen elk een helm, een plastieken haarnetje (smelt lekker bij hoge temperatuur), en een katoenen overall. (Katoen, brandt dat niet heel gemakkelijk, vroeg ik mij nog af). Na een kwartiertje in dat pak, wist ik dat er geen gevaar was. Je zweet daar zo hard in dat het in een mum van tijd doorweekt is. En nat katoen zal wel niet branden. Alleen nijdig roken.
    De jarige was zeer in zijn nopjes. Een tweetal weken daarvoor was hij er ook geweest (stiekem wezen trainen, jaja) en toen kreeg hij een extra large. Nu, twee weken later dus, een large. Zie je wel, dat ik vermagerd ben, lachte hij. Hij trok zijn overall aan, en onmiddellijk scheurde het kruis eruit. En toen lachten al de anderen.

    Ondertussen was iedereen netjes ingepakt, klaar om te vertrekken, maar eerst kregen we nog een opleiding. Op het circuit worden seinen gegeven aan de hand van vlaggen en die betekenissen werden nog eens doorgenomen.
    De verschillende vlaggen : geel wil zeggen, pas op er is gevaar; blauw wil zeggen : gevaar, maak plaats want je rijdt te traag; zwart is : stop maar, er is groot gevaar (vb wanneer je wagen in brand staat) en gele lichten zijn : trager rijden want gevaar. Heel... inderdaad, geruststellend.

    Zijn er nog vragen vroeg de instructeur : Euh, ja wat doe je bij brand, vroeg ik. Brand komt niet vaak voor hoor, legde hij uit. Het is alleen mogelijk als je bvb benzine gemorst hebt, of als je te vaak gas geeft en remt tergelijkertijd. Dan kunnen je remmen het begeven of je vliegt in brand. Nice, als je in brand staat kun je nog niet stoppen ook. Heel... inderdaad.
    Maar per slot van rekening, het zijn eigenlijk maar grasmachine motortjes en hoe vaak staat een grasmachine nu in brand, hahaha ? Ik werd van langs om stiller. Ik BEN er namelijk ooit in geslaagd om die bij mijn ouders. Heel... yup.

    Nu goed, we kregen elk zo'n grasmaaiertje toegewezen.
    Je neemt plaats, je wil de gordel aantrekken, maar je vindt die niet.  ... Inderdaad.
    Ok, een kart heeft geen gordels, dit is niet erg. Dit is echt niet erg. En als je verongelukt zal je lever dienen om een alcoholieker een jaar of vier verder te helpen, dus why worry ?

    Het startsein werd gegeven en we vertrokken. Bij de eerste bocht werd het al duidelijk : servostuur op een cart is er dus ook niet. Je moest rukken aan je stuur alsof je een vliegdekschip moest parkeren. Na één rondje zat je al volledig verkrampt. Nu ja, zo goed en zo kwaad als ik kon, slipte ik mij het parkoers door. Veel van de race heb ik niet gezien want mijn helm bedampte. Ik reed dan maar op het gevoel. Altijd vooruit en als ik iets raakte de andere kant opsturen. Ik eindigde precies in het midden in de stand. Niet slecht vond ik, temeer, als ik niet had moeten wachten voor die trein op een rondje van het einde was ik misschien nog dichter geëindigd.

    De race was afgelopen en we mochten allemaal proberen uit onze kart te sukkelen. Wat moelijker is dan het lijkt, want er is niets om je aan op te trekken of af te duwen. Ja, toch wel, rechts van je was er een zwarte kubus precies, ik kon niet goed zien wat het was met mijn bedampte helm. Ik stootte mij erop af. Wahaah. Een gloeiende motor. Ik hoor mijn rechterhandpalm nog nasissen. Volledig uitgeput wankelden we allemaal naar de cafetaria, maar daar mochten we niet binnen. Neen, er was eerst nog prijsuitreiking. Kon mij dat schelen, ik had dorst.
    De eerste drie kregen een beker. Een lege. Pfuh, triestige organisatie.

    In de cafetaria werd de race nog eens overgedaan. En zoals het hoort werden de verhalen prachtiger en prachtiger. Weet je nog toen ik aan volle touche in de chicane aankwam en daar in één beweging Marceau voorbijschoot. Ja, maar toen heb jij mij van de baan gereden met die slip toen ik de helling af drifte enzovoort...

    De dertigers waren weer even kleine jongetjes. Zelfs de twee meiden die meereden.

    (Morgen krijgen jullie een samenvatting van een aantal commentaren over 'the day after').    

    11-04-2006, 18:53 geschreven door Hill


    10-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Horror tussen Kortrijk en Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de trein kijk ik graag naar het wegschuivend landschap. Een kudde donzen schaapjes die tot hun knieën in de modder staan, een koe die staat te bubbelgummen, een roekeloze die zijn dak herstelt,...

    Als ik op zondagavond de trein neem, dan luister ik altijd met gespitste oortjes naar de grappen en grollen van de studenten die opnieuw een weekje van onder moeders rokken zijn. Ik hou wel van hun verhalen die meestal krioelen van de sterke anekdotes.

    -"En toen viel mijn vader van zijn paard met zijn kop op een paal en die paal zat dwars door zijn hoofd en hij bleef daar hangen. Het paard liep naar huis en verwittigde zijn ouders en toen die hem vonden was hij al helemaal koud. En hij bleef daar maar hangen. Ze hebben hem losgetrokken en naar de kliniek gevoerd, maar hij was al dood. En toen kwam daar dr. Vandersyppe toevallig langs en die zei, haal hem maar uit de vriezer, en die stroopte de mouwen van zijn leren vest op en hij heeft met een gewone boor, ik zweer het U, vijf gaten in mijn vaders kop geboord, en die hebben de klonters weggekregen en mijn vader is met een hartmasage weer tot leven gekomen..."
    -"En is dat daarvan dat hij blind is aan één oog ? "
    -"Nee, dat was van die keer dat hij van acht meter naar beneden gevallen is, met zijn hoofd eerst, van de hangar. Ze hebben toen zijn bril moeten uit zijn gezicht opereren. Hij heeft toen twee maanden in coma gelegen."
     -"Ja, nogal een stevige je vader, heb jij."
    -" Ja, maar ik ook hoor. Ik ben eens bijna verdronken in zee, en ik ben toen een keer of vijf met mijn kop vooruit tegen de golfbrekers gegooid geweest, maar ik had gelukkig niets. Alleen de volgende dag een bloedvergiftiging van het zeezout in de schaafwonden..."

    Toen ben ik toch eventjes rechtgestaan, zogezegd om mijn broek op te trekken, maar eigenlijk om te kijken welke kop die kerel had. Het leek me echt niet zo'n stevig gevalletje nochtans.

    Maar onverstoorbaar bleef hij doorgaan. Van Kortrijk tot Gent. Een half uur horrorverhalen over het uitzonderlijk sterk gestel van zijn vader, van zichzelf, van zijn schoonbroer, van zijn hele familie en al zijn kennissen. Hij heette waarschijnlijk Massis, die gast.

    En dan bedenk ik, heb ik ook geen sterke verhalen over mijn geweldig gestel. Ik ben ook struis gebouwd. Maar ik kom niet verder dan die keer dat ik ook heftige pijn had. Toen ik me op het werk sneed aan een blad papier...
    Daar kan ik moeilijk een stukje over schrijven, dacht ik nog.

    10-04-2006, 23:29 geschreven door Hill


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tiereliereliera liere luut
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met het uitdoven van de sneeuwklokjes en het openbloeien van de krokussen, wordt nog een fenomeen uit zijn winterslaap gewekt. De eerste zonnestralen sporen niet alleen de cafébazen aan tot terraszetten, maar in donkere garages worden kleine lawaaimonstertjes uit hun winterslaap gewekt.
    Her en der te lande worden ze opgefrist, nog eens met een natte doek afgestoft en van spinnenwebben ontdaan. De olie ververst, de bandenspanning gecontroleerd, een por met de sleutel in het stopcontact. De motor pruttelt eerst nog tegen, het dieselbezinksel moet even bekomen, maar dan, met een kuch en een puf hobbelt het bestelwagentje de binnenplaats op. De diepvriezers worden gevuld met 6 verschillende soorten ijs en 8 soorten frisco's. De sirene wordt opgezet en het oude ijskarretje slentert stapvoets de woonwijken door.

    Is het jullie al opgevallen dat het altijd oude ijskarretjes zijn ? Het model van vier generaties terug. Ik vraag me altijd af waar je zoiets kunt kopen. Je stapt een garagewinkel binnen en vraagt : goedemiddag meneer, ik had graag uw modellen ijskreemkar gezien ? Bestaat er zoiets als het ijskreemkarautosalon op de Heizel ? Actie min 10% als je op ski's komt ? Volgens mij zijn die ijskarren allemaal tweedehands bestelwagens die voor een prikje opgekocht worden en omgebouwd. Omgebouwde Belgacom-camionnetjes of afgeschreven politiecombi's. Van cokedealer naar ijscodealer, het is een kleine stap.
    Och, een rammelend ijscokarretje heeft wel een zekere charme. Ik kan me geen zomer voorstellen zonder dat getingel rond zevenen 's avonds. Alle kinderen van de wijk stormen naar de kar van Crème Angèle of Frisco Freddy. Kleine pummeltjes met een rood portemonneetje in hun polletjes met daarin precies geteld 30 frank (gekregen van tante Liliane) om een ijsje te kopen. Het hoort bij de lente/zomer zoals zonnebrandolie en muggen in je wijnglas. Een mooie traditie.

    Waar ik wel korzelig van wordt, dat is van hun begeleidende muziekjes, van de bandjes die ze afspelen, van hun toeters, van hun sirenes, van hun bovenmenselijke lawaai-uitstoot.
    Ik weet niet of ik hier mag veralgemenen, maar zowel in die Westvlaamse uithoek waar ik uit de klei gestampt ben, als in de Antwerpse stad waar ik blijven plakken ben, wel, op beide plaatsen 125 km van elkaar af, klinken de ijskreemkarren precies even erg. Wacht, ik doe het even voor.
    Antwerpen : Tiereliereliera liere luut. Tureluut. Tureluut. Tiereliereliera liere luut... En zovoorts. In De Vlaanders is dat : Tureluu, tureluu, turelu tuut. Tsikkeboem tsjikkeboem tsikkeboem boem et cetera. Hebben jullie het herkend ? Für Elise van van Beethoven en de 40ste Symfonie van Mozart. En afgerammeld op een overstuurd muziekdoosje.
    Waarom ? Waarom ?  Ik vraag het U God in volle vertwijfeling : Waarom ? Jaren heeft den Amadee zitten sleutelen aan zijn symfonie en waarom ? Om als jukeboxjingle te dienen op een ijskar. Ik weet het wel, op de meeste klassieke werken rusten geen auteursrechten meer en dan moet je SABAM niet betalen. Dat weet ik wel, maar toch, wees toch eens wat creatiever... Veel rock 'n' roll en oude reggae is ook rechtenvrij. Reggae en een ijscokar, een winnende combinatie toch ?

    Maar waar ik mij vooral aan stoor, dat is aan hun toontje. Gewoon gruwelijk. Kijk, we zijn in het tijdperk van de GSMs met twaalf hifi-, quadrophonia-, geluidschips. We zitten in het tijdperk van de iPod (40 Gigabyte muziek= 7000 liedjes) op een wit apparaatje de grootte van een platgereden sigarettenpakje. Maar die ijskar, neen, die is blijven steken in de midi sinusgolf. Alleen tuut. En dan nog tuut in de meest metalige vorm. De gemiddelde ijskar heeft drie (3!) verschillende liedjes. Crème Angèle had er eentje. Plus een bel zoals de trams. Tuut tuut. En dan tingeling. De bel werd bediend door aan het touwtje te trekken. Ocharme Angèle. Het menske heeft iedere zomer een tenniselleboog van hier tot in Tokio. Sommige sectoren zijn gewoon gedoemd om tenonder te gaan...
     
    Maar de mens is een taai beest, een overlever. Zolang er ijskarren rondrijden, ga ik op blote voeten mijn friscootje likken.
    Mét propjes in de oren.

    10-04-2006, 00:15 geschreven door Hill


    09-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag Mark...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het verlaten stadspark op een vrijdagnamiddag.
    Ik was in een jolige bui. Mijn neef was in een jolige bui. We dolden met liedjes en liedjesteksten. We dachten terug aan allerlei persiflages op Vlaamse klassiekers en zongen, eerst met gedempte stem, daarna bijna uit volle borst : Zeven kanjers van frambozen (zeven anjers, zeven rozen), Daar is de postbode, daar is den John (daar is de lente, daar is de zon), O.C.M.W. (Y.M.C.A), Sifilis, wij willen sifilis, wij zijn van niks nie vies, wij willen sifilis A-ja-ja ! (Aangebrand, de soep is aangebrand).
    Dat niveau dus. We waren volop op toeren aan het komen (Sifilis !), tot neef teken deed van, ssshhht, daar zit iemand op een bank. Rijkelijk laat.

    Je komt je collega's tegen op de zotste plaatsen...

    09-04-2006, 00:00 geschreven door Hill


    Archief per week
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 01/01-07/01 2007
  • 24/12-30/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs