Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
11-02-2010
EEN BEETJE KLIMMEN
Vlaanderen Vakantieland in de Alpen
Vlaanderen Vakantieland-reporter Ben Roelants beklom samen met ex-Giro-winnaar Johan Demuynck enkele cols in Le Pays De Maurienne, waaronder Le Col du Galibier. Herbekijk het verslag!
Roelants nam Johan Demuynck onder de arm om hem wegwijs te maken op de legendarische bergpassen in Le Pays De Maurienne. Starten deed het duo met de Col du Mont Cenis (2081m), ideaal voor beginners.
De Col de la Madeleine was meteen een ander paar mouwen. Met een stijgingspercentage van 8% in het begin en 11% op het einde is dit een col voor gevorderden. Vervolgens stonden de Cols Des Sybelles op het programma. De Glandon is een uitputtingsslag van jewelste, maar de afdaling langs de Tourklassieker de Croix De Fer maakt veel goed.
En dan kwam de hoofdbrok: de Col du Galibier (2646m). Start in Saint Michel De Maurienne, met de Col Du Télégraphe als opwarmertje. Na een pauze in Valloir begint een 17 km lange strijd op de Galibier aan een gemiddeld stijgingspercentage van 11%, om dan bovenaan te eindigen met 12%.
Grinta! lanceert de campagne 'Zet 'm op je kop'. Als magazine voor de actieve fietser houdt het een warm pleidooi voor het dragen van een fietshelm. Profrenner Kurt Hovelijnck is het boegbeeld van de campagne.
Kurt Hovelijnck is het boegbeeld van de campagne. (foto grinta!)
Hovelijnck kroop vorig jaar door het oog van de naald toen hij zwaar ten val kwam op training. Hij droeg geen helm en zweefde wekenlang tussen leven en dood.
Nu ligt al die ellende achter de rug: Kurt koerst weer maar heeft één grote les getrokken... Hij kruipt nooit meer in het zadel zonder die fietshelm op z'n kop!
'Zet 'm op je kop' is een initiatief van Grinta! en krijgt de steun van helmfabrikant UVEX, dat bij ons verdeeld wordt door Wolvenberg.
Zeven Pro Teams zijn het beu om commentaar te krijgen op het lukraak weggooien van bidons in de vrije natuur. Daarom gebruiken onder andere Quick Step en Omega Pharma-Lotto dit seizoen biologisch afbreekbare bidons.
Zeven Pro teams dragen dit seizoen met de Tacx Shiva bij tot een beter milieu. (foto tacx)
De renners van Rabobank, Quick Step, Milram, Lampre, Omega Pharma-Lotto, Saxo Bank en Astana hopen dit seizoen met de TacxShiva bij te dragen tot een beter milieu. Deze bidon is vervaardigd van 100% biologisch afbreekbaar kunststof.
Door een kleine toevoeging van het materiaal Bio-batch wordt de moleculaire structuur aangetast waardoor het materiaal uiteindelijk uiteenvalt in biogas en biomassa. Dit voedt de bodem en wordt door de natuur opgenomen. Licht, warmte en vocht hebben geen invloed op de kwaliteit van het product.
De Shiva wielerbidon wordt geleverd in 500 en 750 cc en is verkrijgbaar bij de betere tweewielerspecialist. Prijzen: 500cc: 3,75 euro en 750cc 4,50 euro.
Het Project One-systeem van Trek beschikt nu ook over de Team RadioShack replica. Je kan dus de fiets van Armstrong en co laten nabouwen, al zal je dat wel een fikse duit kosten.
Deze Team RadioShack replica kost je minstens 7.500 euro. (foto trek)
Momenteel is het Project One-systeem de enige weg waarlangs je een echte Madone 6.9 Team RadioShack replica kan aanschaffen. Alleen al deze RadioShack-look kost je wel 1.250 euro, waarvan 150 euro rechtstreeks naar de Lance Armstrong Foundation gaat.
Als je de teamfiets in zijn geheel wilt nabouwen, kost je dat minstens 7.500 euro. Uiteraard kan je in het Project One-systeem naar hartelust experimenteren met verschillende groepen en componenten om de prijs wat te drukken.
Elk frame wordt met de hand gespoten door dezelfde lui die ook instaan voor de teamfietsen. Bovendien wordt het persoonlijk gesigneerd door de artiest.
Shimano heeft de nieuwe 2011 105-groep geïntroduceerd. De nieuwe serie zou alle technologische snufjes van Dura-Ace en Ultegra moeten bevatten en dat alles tegen een beduidend lagere prijs dan de vorige groep.
De nieuwe Shimano 105 groep komt in mei/juni op de markt. (foto shimano)
De nieuwe Shimano 105 Dual Control schakelaars zijn vergelijkbaar met die van de Dura-Ace en Ultegra, maar dan met aluminium schakelverstellers in plaats van carbon. Ook hier loopt de versnellingskabel onder het stuurlint.
De Hollowtech II crankstellen zijn er als dubbel (52-39 of 53-39), compact (50-34) en triple (50-39-30) met de keuze uit cranks van 165, 170, 172,5 of 175 mm.
De achterderailleur RD-5700 is verkrijgbaar in twee versies: SS (korte kooi voor dubbel en compact en cassettes van maximaal 28 tanden) en GS (medium kooi voor triple aandrijving). Er zijn ook twee voorderailleurs voor compact/dubbel en triple.
De Dual-Pivot remmen zijn voorzien van remblokjes met een vernieuwde compound die beter zouden moeten functioneren bij nattigheid. Cassettes zijn verkrijgbaar in 12-27, 12-25, 11-25 en 11-28.
De dubbel en compact groep komt in mei 2010 op de markt, de triple een maand later. De prijs is nog niet bekend, maar zal zeker 10% onder die van de huidige groep ligg
Sven Nys heeft na de GVA Trofee in Lille ook de Superprestige in Zonhoven gewonnen. Na een superspannende laatste ronde haalde hij het van Stybar en Pauwels. Albert eindigde vijfde.
Nys pakte in Zonhoven zijn 14de zege van het seizoen. (foto belga)
Met een voorsprong van amper 3 punten op wereldkampioen Zdenek Stybar vertrok Niels Albert aan de zevende van acht manches in de Superprestige. Ook Sven Nys, winnaar zaterdag in Lille, was met een 13-punten achterstand nog niet volledig kansloos voor de eindzege.
CLIJSTERS
Het vernieuwde parcours in Zonhoven bevatte naast een erg lange oplopende zandstrook ook twee spektaculaire afdalingen. Onder het goedkeurend oog van Kim Clijsters nam Nys de kopstart. Stybar, Pauwels, Vanthourenhout, VantornoutAernouts, De Knegt en zelfs Albert waren goed mee weg. Bart Wellens miste zijn start. Hij stapte nog voor halfweg koers uit de westrijd.
Albert wisselde al in de eerste ronde van fiets. De ex-wereldkampioen moest dus het leidende groepje van 7 weer zien bij te halen. Stybar nam vooraan over van Nys. Albert sloot weer aan, ook Jonathan Page en Tim Van Nuffel keerden knap terug. Echt vol door getrokken werd er vooraan niet, zo kon ook de afscheidnemende Erwin Vervecken aansluiten.
Vantornout reed op zijn beurt op kousenvoeten weg. Zo ging het tempo vooraan de hoogte in en werd een eerste serieuze schifting doorgevoerd. Van de 12 koplopers bleven er maar 6 meer over: Vantornout, Albert, Nys, Stybar, De Knegt en Pauwels. Omdat het tempo weer stokte kwamen vanuit de achtergrond weer een heleboel renners terug, maar de zes waren duidelijk de sterkste renners in koers.
ALBERT VERSNELT, NYS LOST
Albert versnelde op zijn gekende manier, Stybar, Vantornout, Pauwels volgden, Nys en De Knegt moesten passen. Albert hield het tempo erg hoog en bleef de prikken uitdelen. Nys probeerde, met Aernouts in zijn wiel, vanuit de achtergrond terug te keren. Ook Vanthourenhout en Vervecken volgende nog binnen de 10 seconden.
Nys overleefde zijn dipje en sloot met Aernouts weer vooraan aan. Zo waren er opnieuw zes leiders. En werd erg hard gekoerst. Eerste slachtoffer was Aernouts. Stybar had ondertussen vooraan overgenomen van Albert, maar het tempo stokte voor de zoveelste keer. Vervecken, Aernouts en Vanthourenhout keerden weer terug.
TWEEDE ADEM NYS
Nys had duidelijk zijn tweede adem gevonden en probeerde op zijn beurt de grote kopgroep weer uit te dunnen. Vantornout ging mee in het spoor van de Belgische landskampioen. Ook de versnelling van Nys bracht geen definitieve afscheiding. Alleen moesten Vervecken, Aernouts en Vanthourenhout er voor de zoveelste keer af. Stybar vond zijn tijd gekomen om een prik uit te delen. Ook zonder al te veel succes.
Aan het begin van een van de twee steile afdalingen kwam Vantornout ten val. Zonder al te veel erg. Hij moest wel achtervolgen. Met succes. Ook een erg sterke Vervecken en Aernouts sloten nog maar eens aan. Zo kregen we opnieuw 7 leiders in de laatste ronde.
THRILLER IN LAATSTE RONDE
Vantornout nam meteen de kop en reed voor de tweede keer op kousenvoeten weg. Stybar probeerde het gat te dichten. Nys volgde in het spoor van de wereldkampioen. Albert volgde in vierde positie. Vantornout was vooraan ontketend. We kregen een razendspannende laatste ronde. Stybar reed sterk het gat met de nummer 2 van het WK dicht. Net op dat moment versnelde Nys. Stybar ging in de achtervolging. Maar Nys hield knap stand. Stybar werd tweede, Pauwels derde. Vantornout finishte als vierde. Albert vervolledigde de top-5. Voro Nys de 14de overwinning van het seizoen, zijn 51 ste in de Superprestige.
De laatste manche van de Superprestige wordt gereden op 14 februari in Vorselaar. In de Superprestige-tussenstand hebben Stybar en Albert nu evenveel punten (95). Stybar leidt wel omdat hij in Zonhoven een beter resultaat haalde dan Albert. Nys heeft 86 punten.
NYS: "DEN OUWE IS NOG NIET VERSLETEN"
"Op dit Albert-parcours voelde ik me erg sterk," zei Nys. "Ik heb bewust gekozen om de beslissing in de laatste ronde te laten vallen. Bij mijn versnelling was niemand in staat om mijn wiel te houden. Mijn ervaring heeft een grote rol gespeeld. De ouwe is nog niet versleten."
ALBERT: "GA ME EENS GOED ZAT ZUIPEN"
"Fysiek en mentaal ben ik op", zei een gefrustreerde Albert. "Het wordt krabben tot het einde van het seizoen. De benen zijn op. Ik moet nu veel rusten. Ik moet me proberen te motiveren voor het slotweekend. Ik heb niet meer het plezier van in het begin van het seizoen. Ik ga me eens goed zat zuipen."
Massaal waren de leden van wc heirnis komen opdagen op deze druillige zaterdagmorgen
Was het om de voorzitter een hart onder de riem te steken of was het om nog eens ijsvrij te kunnen fietsen wie zal zeggen
Vanaf de eerste meters doken we veld of bos in en van opwarmen was dit keer geen sprake
Voor velen werd het afzien voor weinigen genieten
Voor mij zou het een rustig en kalm ritje worden: de reden was een loodzware training op vrijdag en we zouden zelfs niet mogen fietsen van de trainer maar het fietsen is sterker dan onszelf
Aan de splitsing koos elk zijn eigen parcours voor de ene is het de grote en voor de andere is het een kleinere rit en dat is juist het mooie en het leuke ervan: fietsen wat men zelf wil
Met mijn fietspartner kozen we voor de lange tocht samen met een grote groep van wtc heirnis: dachten we
Maar plots waren we nog maar met ons beiden op het parcours waar de anderen gebleven waren konden we enkel maar raden
Vandaag kregen we nog eens een echte vtt voor de wielen geschoven: alles wat er voor handen was in de Scheldemeersen van Kalken, Laarne en Heusden kregen we voorgeschoteld in één woord schitterend
Ook de bevoorrading werd door menig gesmaakt
Nog 19 km lag op ons te wachten: terug werd in groep gestart
Door de werkzaamheden in Laarne was het een beetje zoeken naar het juiste parcours maar niets om ons druk over te maken
Gesappig schoven de kilometers voorbij en kon er al eens een grapje gemaakt worden
Maar als men ergens niet welkom is het beter dat we onze eigen rit verder zetten: één jaar gezaag is en was voor mij voldoende om mij er nog druk over te maken fietsen en al de rest: tja
Maar ook aan deze schitterende rit maar toch wel redelijke zware rit kwam er een einde maar toch konden we het niet laten om de laatste kilometers nog eens het gas open te zetten(maar aan niemand zeggen He)
Sven Nys heeft voor de zesde keer de GVA Trofee in Lille gewonnen. Hij vloerde wereldkampioen Zdenek Stybar in een millimeterspurt. Kevin Pauwels werd derde voor de slecht gestarte Niels Albert.
Bij de start van de voorlaatste manche van de GVA Trofee in Lille was het vooral uitkijken naar
Nét niet voor Stybar (foto belga)
wereldkampioen Zdenek Stybar, Belgisch kampioen Sven Nys en Niels Albert. Nys en Stybar voerden meteen de forcing in het mulle zand, Albert miste zijn start compleet en kon vanop de 17de plaats aan een inhaalrace beginnen. Enrico Franzoi verraste op de derde plaats, voorBart Aernouts. De voor eigen volk afscheidnemende Erwin Vervecken had materiaalpech en er zat voor hem niets anders op dan een flink stuk lopend afwerken.
Stybar en Nys werkten vlot samen en diepten zo al vroeg een mooie kloof uit op de schaduwfavorieten. Kevin Pauwels en Aernouts volgden op tien seconden. Albert keek tegen een achterstand van 20 seconden aan. Terwijl de renners van BKCP er alles aan deden om hun kopman Albert weer naar voor te brengen, won Sven Nys de eerste tussenspurt.
LEKKE BAND VOOR STYBAR
Met nog zeven ronden te gaan kwam een sterke Pauwels vooraan aansluiten. Het trio Albert-Vanthourenhout-Aernouts volgde op elf seconden. In de zandstrook zette een snipverkouden Nys telkens de puntjes op de i. Stybar reed lek, maar de wereldkampioen zat vlakbij de materiaalzone en dus liep hij amper averij op.
Halfkoers reden Nys en Stybar soeverein op kop. Pauwels werd opnieuw ingelopen door Albert en volgde samen met Vanthourenhout en Aernouts op 17 seconden. De ex-wereldkampioen zette alles op alles om zijn klassement te redden. De achterstand bleef een tijdje status quo, maar daarna kwam ook bij Albert het verval.
Nys en Stybar losten elkaar van geen meter en dus bracht een spurt beslissing. Daarin was Nys een fractie sneller dan zijn Tsjechische rivaal. Kevin Pauwels vloerde een ontgoochelde Albert voor de derde plaats. Sven Vanthourenhout werd knap vijfde.
Sven Nys: 'Mijn neus zat dicht, maar mijn benen niet'
In de stand heeft Nys nu 14 punten voorsprong op Niels Albert. Hij staat dus comfortabel aan de leiding met nog één GVA Trofee-wedstrijd voor de boeg op 21 februari in Oostmalle.
"Dit was geen spurt zoals in het begin van het seizoen, maar Stybar kloppen lukt niet elke dag", zei winnaar Nys. "Ik had de hele wedstrijd al het gevoel dat ik een tikkeltje beter was, maar ik kon Zdenek niet lossen. Mijn neus zit potdicht, maar gelukkig mijn benen niet (lachje)."
De wereldtitels zijn toegekend met voor het eerst sinds 1996 geen titel voor de Belgische crossers. Tijdens de GVA Trofee in Lille krijgen onze landgenoten de kans om iets recht te zetten.
Albert wil in Oostmalle iets rechtzetten na een mislukt WK, Nys gaat zijn leidersplaats in de GVA Trofee echter niet zomaar afstaan. (foto belga)
Een van de geheimen die dit seizoen nog prijsgegeven moet worden, is wie de Gazet van Antwerpen Trofee Veldrijden zal winnen. Bij de elite leidt Sven Nys de dans met 143 punten en dat zijn er drie meer dan Niels Albert en tien meer dan de kersverse nieuwe wereldkampioen Zdenek Stybar.
Zowel zaterdag aan de Lilse Bergen als twee weken later in de Sluitingsprijs van Oostmalle staat er dus nog heel wat op het spel.
"Ik kan maar een klassement meer winnen en dat is de Gazet van Antwerpen Trofee Veldrijden", zegt Van Nys. "Daar zal ik mijn uiterste best voor doen want een eindzege is toch het minimum na al mijn succesvolle jaren."
Nys: 'Ik kan maar een klassement meer winnen en dat is de Gazet van Antwerpen Trofee Veldrijden'
"In het begin van het seizoen zag het er naar uit dat ik alle klassementen zou winnen", zegt Niels Albert. "Maar als ik niet oplet, blijf ik met lege handen over na het seizoen. De Wereldbeker is me door ongelukkige omstandigheden door de neus geboord, in de Gazet van Antwerpen Trofee Veldrijden heeft Sven Nys me van de leidersplaats gekegeld en in de Nissan Superprestige zal ik tot het bittere einde moeten kampen tegen Zdenek Stybar. Lege handen is na totaal mislukte kampioenschappen het laatste wat ik wil." Met Stybar als lachende derde staan ons dus nog leuke duels te wachten.
De herkansing mag er dus zijn. Dat geldt ook voor Bart Wellens die in de slotwedstrijden van het seizoen toch nog moet proberen om enige kleur te geven aan een totaal mislukt seizoen, voor Erwin Vervecken die zijn einde als crosser ziet naderen maar die met opgeheven hoofd wil vertrekken en voor alle andere Belgen die in het koude Tsjechië teleurstelden.
Lance Armstrong mikt deze zomer opnieuw op het hoogste schavotje in de Tour. Achter de schermen wordt er momenteel druk gewerkt aan zijn tijdritfiets. Bekijk de beelden uit het Trek-atelier op Youtube!
Op het eerste filmpje is te zien hoe Ben Coates van Trek de tijdritfiets van Armstrong afstelt. Het gaat om de splinternieuwe Trek Speed Concept Time Trial Bike. Op het tweede filmpje zie je de fiets in detail in Mellow Johny's, de fietsenwinkel van The Boss.
Spanninga heeft een fietslampje speciaal voor dames ontwikkeld. Het is een trendy licht dat er ook nog goed uitziet. Bovendien is het handig in gebruik, want geen schroevendraaier nodig.
(foto spanninga)
De Star Cute is klein en ziet er ook nog 'cute' uit. Met slechts 18 gram is de Star Cute een heel licht achterlichtje voor op de fiets. Makkelijk te bevestigen, ook op een handtas of rugzak. Maar ook gemakkelijk eraf te halen en mee te nemen in de tas.
Spanninga heeft verder een klein koplampje de Compact Front, slechts iets groter dan een lipstick. Klein maar met voldoende licht: 3 leds geven een heldere straal voor minimaal 50 uur.
Zondag vindt in Blankenberge de voorlaatste manche van het MTB Kustcriterium plaats. Het strand, de golfbrekers en de duinen liggen vol ongeduld te wachten op zowel de topmountainbikers als de recreatievelingen.
De Blankenbergse Strand- en Duinenrace is de vierde manche van het Mountainbike Kustcriterium. (foto gert van horebeek)
De bikers krijgen een prachtig parcours onder de wielen geschoven, met start ter hoogte van de beroemde Pier. Na de start zet het parcours haar weg verder richting Zeebrugge waar via het evenementenplatform naar de Zeedijk wordt gereden.
Via een nieuwe stuk parcours in de duinen wordt vervolgens opnieuw het Blankenbergse strand opgezocht. Via doortochten op en onder de Pier gaat het op het strand naar het keerpunt aan de haven en het staketsel.
Afhankelijk van de gekozen afstand kunnen meegereisde supporters de deelnemers 3 of 5 keer zien voorbijstuiven. Van op de Pier kan men de renners zelfs in 4 verschillende richtingen zien rijden.
Het Pierplein vormt dan weer het kloppende hart van de wedstrijd waarvan de nieuwe finishlijn zal getrokken worden onder die Pier in de 'Autodroom'. Onmiddellijk na de aankomst worden de winnaars er gehuldigd op het podium.
Onder de reeds meer dan 500 vooringeschreven deelnemers bevinden zich - naast een pak recreatievelingen - Belgische toprenners zoals Bjorn 'King of the Beach' Rondelez (menig strandrace op zijn palmares en ex-winnaar van het Mountainbike Kustcriterium), Nico Berckmans (huidig leider in het Kustcriterium en tweevoudig eindwinnaar), Kevin Van Hoovels (winnaar editie 2009 en eindwinnaar in datzelfde jaar), Kris Hertsens (BK masters 2 in XC en MX), Kris Henderieckx en tal van andere Belgische top-20 renners en strandspecialisten.
VIERDE MANCHE MOUNTAINBIKE KUSTCRITERIUM
Met nog slechts twee wedstrijden op het programma (Blankenberge en Knokke) belooft het ongemeen spannend te worden. Nico Berckmans, telkens tweede in de drie voorbije wedstrijden, zal in Blankenberge opnieuw aantreden in de gele leiderstrui van het Kustcriterium en gaat ongetwijfeld op zoek naar zijn eerste zege in deze editie van het Kustcriterium.
Davy Commeye, kersvers prof bij Landbouwkrediet en winnaar van de openingsmanche in De Panne, volgt als tweede en telt 65 punten achterstand op Berckmans. Kevin Van Hoovels, die in Bredene minder sterk voor de dag kwam dan we van hem gewend zijn, staat momenteel derde maar ligt ongetwijfeld gebrand op een tweede opéénvolgende zege op het Blankenbergse strand. Zonder pech gaat zeker één iemand van dit trio met de eindzege aan de haal.
Bij de dames voert Grace Verbeke met ruime voorsprong de ranking aan. De wegrenster van Lotto-Bodysol tekende voor een zuivere hattrick en won op overtuigende wijze in De Panne, De Haan en Bredene. In de strijd om de roze trui zijn Belgische kampioene Kristien Nelen en Fien Lammertyn de eerste achtervolgers.
De derde editie van de Blankenbergse Strand- en Duinenrace is een organsiatie van de Zandbikers samen met de stadsbesturen van Blankenberge en Brugge en portaalsite Mountainbike.be.
Wanneer: zondag 7 februari 2010 Start: strand ten westen van de Pier om 12u. Afstanden: 26 km (2 en ½ ronden) en 48 km (3 en ½ ronden) Finish: Autodroom t.h.v Pierplein Daginschrijving: sportcomplex Sportdoze van 8.00 tot 11.00u Kleedkamers, douches, fietsreininging: sportcomplex Sportdoze Huldiging: +/- 16.00 u in sportcomplex Sportdoze Categoriën: heren, dames, masters en juniores (voor beide afstanden)
Ludo NV, de groep rond Granville en Scott Benelux is voornemens om in tien winkels in België een eigen verkoopconcept uit te rollen. Recentelijk is dat gebeurd bij een winkel in Kampenhout, andere winkels zullen vlot volgen.
Het Cyclepassion verkoopconcept is een initiatief van Ludo NV, de groep rond Granville, GuruSport en sinds 1989 ook de Benelux-importeur van het Amerikaanse merk Scott. Het Cyclepassion concept zal de verkoop van deze merken moeten stimuleren.
"Het is zeker niet zo dat we met eigen winkels gaan beginnen," zegt Dirk van den Berk, productmanager bij Granville op Tweewieler.nl. "In het verkoopconcept in de winkel in Kampenhout hebben we overigens geparticipeerd, omdat dit voor ons een testcase is. Het is de bedoeling dat ondernemers ermee aan de slag gaan, maar dit wel in eigen beheer doen."
De winkel in Antwerpen (opening 25 februari) is volledig in beheer van de fietshandelaar. "Bij deze winkel hebben wij geen enkele financiële participatie, maar zijn wij een ondersteunend partner op het gebied van management, productbeheer en merkuitstraling op een manier die uitgestippeld is een 'management' contract," aldus Van den Berk.
GEEN EIGEN WINKELS
Volgens algemeen directeur Johan Huygens wil Scott geen eigen winkels openen zoals Giant en Specialized. "Daarom hebben wij zelf een eigen verkoopconcept ontwikkeld, dat ons veel feed-back uit de markt gaan geven."
"We verwachten niet dat huidige dealers ons als concurrent gaan zien, maar wel als partner." Van den Berk zegt het daarom ook zeer omzichtig aan te pakken. "Wij zijn heel transparant in wat we doen en reeds vele dealers hebben hun interesse laten merken. Sommige regio's vragen om een financiële participatie of ondersteuning."
Op de lange termijn willen Ludo NV het concept breder gaan toepassen en dan zou dat best tot bepaalde evoluties kunnen leiden, maar vooralsnog is er geen sprake van 'eigen winkels'. "Wij zien onszelf eerder als ondersteunend partner die dealer een hoger rendement schenkt. We willen in de eerste plaats een goede leverancier zijn en streven naar een tevreden consument," licht Van den Berk toe.
Een dag na machtsvertoon blikte wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar zijn in Mechelen terug op zijn knalprestatie in Tabor.
Zdenek Stybar. (foto belga)
"Het was niet zo makkelijk als iedereen denkt. Ik had krampen in de laatste twee ronden, is pijn maar 'tijdelijk. Victory is forever', parafraseerde Stybar Lance Armstrong. "Ik had kippenvel in de laatste ronde, en het was echt speciaal in de laatste meters op het asfalt Toen kon ik mijn supporters bedanken.
Stybar heeft ook al de eindzege in de Wereldbeker op zak, maar wil meer. "Ik zou willen eindigen in schoonheid met een eindzege in de Superprestige, maar op Lange Termijn moet ik nog nadenken. Zeker is dat de concurrentie binnenkort groter zal zijn met veel nieuwe talenten die klaar zijn om te ontluiken".
'Hallo fietser! Laat je voet hier maar even rusten...'
Qua fietsvriendelijkheid kunnen heel wat steden een voorbeeld nemen aan Kopenhagen. Daar doken onlangs handige leuningen en voetsteunen voor fietsers op in het straatbeeld.
(foto copenhagenize)
Aan de railing kunnen ze zich vasthouden en afzetten en op de steun kunnen ze hun voet zetten. Deze fietsvriendelijke constructies werden op verschillende kruispunten in Kopenhagen geplaatst waar fietsers vaak moeten wachten voor de verkeerslichten.
Op de voetsteun staat geschreven "Hallo fietser! Laat je voet hier maar even rusten... en bedankt om te fietsen in de stad!" Als boodschap kan dat tellen!
Het is misschien een detail, maar voor de fietsers betekent het toch een beetje luxe. Misschien ook een ideetje voor onze ministers?
Heb je graag een muziekje op tijdens het fietsen, maar vind je die oortjes maar niks? Dan is de Shake Sound Generator voor fietshelmen van Tunebug misschien iets voor jou!
De Shake Sound Generator. (foto tunebug)
De Shake Sound Generator gebruikt de gepatenteerde SurfaceSound Technology om geluidsgolven door eender welk oppervlak waarop het steunt te sturen. Zo vormt het je helm om tot een mini-speaker. Volgens producent Tunebug heel wat veiliger dan de oortjes die het omgevingsgeluid volledig dempen.
Je kan de Shake Sound Generator eenvoudig op je helm monteren. Het geheel weegt 68 gram. De ingebouwde LiPoly batterij gaat 5 uur mee en is via USB te herladen. De verbinding met je mp3-speler gebeurt via Bluetooth of een traditionele hoofdtelefoonkabel.
De Google Streetview-wagens duiken op steeds meer plaatsen op in het straatbeeld. Op zo'n moment kan je bijvoorbeeld maar beter niet vallen met de fiets. Bekijk de fotospecial!
De Google Streetview-wagen fotografeerde deze valpartij vast in Denemarken. (foto google)
In Denemarken legde Google een fietser, die nota bene net zelf een foto wou maken van de Streetview-wagen, op de gevoelige plaat vast. Google Denemarken gebruikte deze foto zelfs om de lancering in het land te hypen.
In het Nederlandse Amersfoort kwam een fietsster ten val toen een brandweerwagen passeerde. Opvallend: de beelden zijn enkel nog te bekijken dankzij printscreens van enkele snuggere surfers omdat Google ze ondertussen offline heeft gehaald.
Google Streetview maakt het mogelijk om 360°-panorama-foto's te bekijken van straten. In België wordt er sinds vorig jaar gefilmd, maar de beelden staan momenteel nog niet online. In Nederland is dit voor heel wat steden en dorpen wel al het geval.
Wie wereldkampioen veldrijden wil worden, moet niet enkel over goeie benen beschikken. Ook de bandenkeuze is cruciaal. Sven Vanthourenhout geeft tips voor de sneeuw- en ijsvlakte van Tabor.
Sven Vanthourenhout, specialist op sneeuw en ijs. (foto belga)
Bondscoach Rudy De Bie had geen plaats voor Sven Vanthourenhout in de Belgische WK-selectie. Nochtans staat de West-Vlaming bekend als een specialist voor omlopen op sneeuw en ijs, zoals die van Tabor. Wij doen wel een beroep op Vanthourenhout en vroegen hem voor welke keuzes de WK-deelnemers zondag op materiaalvlak staan.
"Er zijn drie belangrijke bandenfabrikanten in het crossmilieu: Dugast, Tufo en Challenge. 90 procent van de renners kiest voor Dugast, zeker de toppers", aldus Vanthourenhout, die zelf ook met Dugast rijdt. "Vervolgens komt het erop aan het gepaste bandenprofiel, de gewenste bandbreedte en de ideale bandenspanning te bepalen. Maar hét ideale bandentype, de ideale combinatie voor sneeuw en ijs bestaat niet. Dat hangt af van het gevoel van de renner."
HET PROFIEL
"Dugast heeft drie profielen: pipistrello (Italiaans voor vleermuis, nvdr), grifo(griffioen) en rhino (neushoorn). De pipistrello's hebben quasi geen profiel. Je kan het vergelijken met de slicks in de Formule 1. Het profiel bestaat uit heel kleine diamantvormpjes. Grifo is een allroundprofiel. In 80 procent van de crossen wordt daarop gereden. Rhino is een heel grof, zwaar profiel. Ideaal voor in de modder en voor technische parcoursen waar je veel schuift."
Sven Vanthourenhout: 'De sneeuw en het ijs van Tabor hebben weinig invloed op de profielkeuze.'
"De sneeuw en het ijs van Tabor hebben weinig invloed op de profielkeuze", verrast Vanthourenhout. "Als het schuift, dan schuift het. Op hard bevroren ondergronden heb je sowieso weinig grip. Vele renners voelen zich goed bij een bepaalde tube en hebben de profielkeuze nu al in hun hoofd, ook al hebben ze het parcours nog niet verkend. Die parcoursverkenning zal doorgaans weinig veranderen aan de profielkeuze."
"Zondag zullen we dan ook de drie verschillende profielen zien opduiken. Ik ben er zo goed als zeker van dat Albert voor rhino's kiest. Daar voelt hij zich het best mee. Nys en Stybar kiezen waarschijnlijk voor pipistrello, nog anderen voor grifo."
DE BREEDTE
De bandbreedte dan. "35 millimeter is de maximumbreedte volgens het UCI-reglement", weet Vanthourenhout. "Ook hier zijn er drie courante opties voor de renners: 30 millimeter, 32 millimeter of 34 millimeter. De keuze van de breedte is belangrijker dan dat van het profiel. Zondag wordt het 32 of 34 millimeter. Ik denk dat Nys voor 34 zal kiezen en Albert en Stybar voor 32."
"Bij 34 heb je een - vind ik - comfortabeler gevoel. Keerzijde van de medaille is dat je meer weerstand ondervindt op het asfalt dan bij 32 millimeter. Dat kan uiteraard een nadeel zijn in de sprint. Stybar is snel aan de meet en speculeert dus mogelijk op een sprint en daarom denk ik dat hij voor 32 millimeter zal opteren. Nadeel van de 32 is dat je in het veld de schokken minder goed kan opvangen."
DE SPANNING
Sven Vanthourenhout: 'De allerbelangrijkste keuze die gemaakt moet worden is die van de bandenspanning.'
"De allerbelangrijkste keuze die gemaakt moet worden is die van de bandenspanning. Via de bandenspanning moet je proberen een beetje weerstand te creëren op het ijs. Hoe lager de spanning, hoe minder kans op schuiven. Het hangt ook af van je gewicht. De banden van iemand die meer dan 70 kilogram weegt, zullen harder staan dan die van iemand van 65 kilogram."
"De bandenspanning zal zondag tussen de 1,6 en 2 kilogram (bar) liggen. Nys kiest waarschijnlijk voor de laagste spanning. Ik durf gokken op 1,6 à 1,7 kilogram. Albert rijdt waarschijnlijk met de hardst opgepompte banden - 1,9 mogelijk - en Stybar ergens tussenin. 1,8 laat ons zeggen."
VERANDEREN?
"Al die keuzes zijn niet onherroepelijk. Als het vlak voor de cross plots begint te dooien, kan er meteen een band met een ander profiel of een andere breedte gemonteerd worden of kan de bandenspanning aangepast worden. Ook tijdens de cross kan er gewisseld worden. De renners roepen dan naar hun mecaniciens wat er moet veranderen. Alle materiaal is voorhanden in de materiaalposten."
"Maar ik denk niet dat het zondag een materiaalslag zal worden. Uiteindelijk zal blijken dat de wereldkampioen niet gewisseld heeft tijdens de cross", voorspelt Vanthourenhout.
Lino Gastaldello, de sterke man achter het Italiaanse koersfietsenmerk Wilier, is vorige week omgekomen nadat hij op een fietstochtje frontaal geraakt werd door een auto.
Gastaldello was ondanks zijn leftijd nog een fanatiek fietser. (foto wilier)
Het ongeluk gebeurde op een kruispunt in San Zenone degli Ezzelini in de buurt van Treviso. De 71-jarige Gastaldello werd 30 meter verder geslingerd en overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Gastaldello, ondanks zijn leeftijd zelf nog een fanatiek fietser, blies samen met zijn broer Antonio nieuw leven in Wilier na een bankroet in de jaren zeventig.