Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
02-07-2011
30 STE KNESSELARE-KLUISBERGEN-KNESSELARE
30ste
Knesselare-Kluisbergen-Knesselare
Al vele jaren is dit onze
laatste rit voor de vakantie en ook dit jaar was het niet anders
Na 4 weken van antibiotica en
pijnstillers kon ik deze rit pijn vrij rijden en dit was een hele verademing en
terug een plezier van fietsen
Rond de klok van 8uur waren we
op de baan en dit in het zog van wtc Zomergem die met een groot peloton op baan
waren
Deze rit had terug geen geheimen
voor ons en uit voor gaan de jaren wisten we dat we het eerste deel moesten doseren
en ons goed wegsteken: andere hadden dit niet zo begrepen en stormden ons
voorbij
Bellem, Lotenhule, Meigem
waar de groep een beetje stilviel zodat we in Deinze al een voorsmaakje kregen voor
wat nog komen zou
Langs het kanaal in Deinze
begon de wind de verkeerde kant te blazen en moest er een tandje extra
bijgestoken worden voor we na 31 km de controle plaats bereikten
Hier geen Café of taverne
maar een feest tent met de nodige koekjes en drank
Na even te hebben gesnoept
van al dat lekkers konden we aan de volgende 29 km beginnen
Wontergem, Aarsele en dan
Kanegem waar we het centrum links lieten liggen om richting Ruislede te rijden
Het snelle eerste deel begon
voor sommige zijn tol te eisen want de wind en het open terrein maakte deze
vlakke rit plots een flink stuk lastiger
In Kruiskerke draaiden we
kanaal van Aalter op en werd het plots even naar lucht happen
Met ons beiden konden we ons
ritme goed aanhouden ondank de felle tegen wind: gelukkig hadden we het eerste
deel rustig aangevat
Van Aalter tot in Knesselare
was het zwaarste van deze rit hier had de wind echt geen genade en was het nog
stevig door trappen om de snelheid niet te veel te laten zakken
Maar ook aan deze laatste rit
voor het verlof kwam een eind en ja het was een pittig ritje en dit dank zij
onze zo vertrouwde maar gehate wind
Een col beklimmen is een vak apart, maar ook afdalen vraagt de nodige behendigheid. Een goede zonnebril is daarbij geen overbodige luxe. Beide topics komen aan bod in Cyclo Sprint.
(foto belga)
DE WEG NAAR BENEDEN
Veel fietsers trekken in de zomermaanden de bergen in. Het klimmen is vooral een kwestie van kracht, maar dalen vergt voornamelijk techniek en durf.
Durf, daar valt niet zo veel rond te adviseren. Durf kan alleen maar groeien door iets veel te doen en de techniek bij te schaven, zodat je je veiliger en zekerder voelt. Op technisch vlak kunnen we wél meehelpen.
Lees deze tips grondig door en pas ze toe, eerst in korte afdalingen dicht bij huis, en later in het hooggebergte. Alle tips die je hier leest, test je sowieso beter eerst uit tegen lagere snelheden voordat je topsnelheden gaat opzoeken. En bovenal: denk tijdens het dalen niet te veel na over deze richtlijnen, maar zorg ervoor dat je ze zo snel mogelijk als natuurlijk aanvoelt.
Uiteraard moet je materiaal in orde zijn om veilig te kunnen dalen. Check voor de afdaling je banden of tubes op onregelmatigheden, onder andere steentjes die in het bandenprofiel zitten. Rij je met tubes, zorg er dan voor dat ze zeer zorgvuldig aan je velg zijn gelijmd. Je remkabels heb je natuurlijk al vóór je vakantie nagekeken of vervangen, en ook je remblokjes zijn zeker nog niet aan vervanging toe. Hoe rechter je wiel loopt, hoe minder bewegingen je remmen moeten opvangen en hoe effectiever je remblokken dus vastgrijpen op de velg.
Een fietsbril is een modeartikel bij uitstek. Renners willen er zo 'cool' mogelijk uitzien. Maar wat belangrijker is: een bril beschermt je ogen tegen zon, wind en stof. En insecten. Maar waar moet je nu op letten bij aanschaf? Cyclo Sprint zet het op een rij.
Een fietsbril is voor velen een basisonderdeel van de uitrusting. Profs lijken zelfs niet meer zonder te kunnen. Probeer op tv maar eens een renner zonder bril te ontdekken. Om dat nu te imiteren, dat gaat ons te ver: op zeker moment kún je dan zelfs niet meer zonder donkere bril.
Je ogen kunnen heus wel tegen een beetje zon, hebben daar zelfs baat bij, maar je moet ze wel de kans geven om eraan te wennen. Door de schuld van het befaamde gat in de ozonlaag is de roep om bescherming tegen uv-straling natuurlijk luider geworden. Brillen moeten daarbij helpen. Alle testbrillen hebben een CE-logo, wat erop wijst dat ze licht met een golflengte tot 400 nm blokkeren (UV-A, UV-B en UV-C). Met die bescherming zit het dus wel goed.
Vlak voor de Tour de France stelde Selle Italia in thuisbasis Asolo hun nieuwste vinding aan de pers voor. Monolink is een nieuw zadelconcept dat wrijvingsloos fietsen mogelijk moet maken, en dus prestatieverbetering.
foto selle italia
Selle Italia vindt al sinds 1984 manieren om zadels beter te maken en de constante drang om innovatief voorop te staan leverde al heel wat sprongen voorwaarts op, als je de historie van het bedrijf bekijkt. Het maakt van Selle Italia ook wereldmarktleider op het gebied van high-end zadels, een positie die men graag wil behouden in Asolo.
De introductie van het Monolink systeem vond vorig jaar op Eurobike al plaats, maar tot gisteren bleef het verder eigenlijk vrij stil rond het nieuwe supersmalle zadel dat bevestigd moet worden op een zadelpen met een speciale monorail. Reden: professor Luca Bartoli had meer tijd en onderzoek nodig om het concept beter te onderbouwen.
Een twintigtal journalisten kreeg een uitvoerige uitleg over het hoe en wat van friction free (wrijvingsloos) fietsen met Monolink, en kon aansluitend natuurlijk zelf ervaren of en hoe de theorie in de praktijk tot uiting kwam. Ook Cycling.be maakte het ritje mee, in de heuvelzone parallel aan de uitlopers van de Alpen/Dolomieten, waar het klimaat fantastisch is en de omgeving paradijselijk.
Het Monolink zadel ? nu nog enkel in een SLR-versie met carbon rail en zadelpen ? zal in meerdere modellen op de markt komen en ook in aluminium uitvoering, zodat het voor een breed publiek betaalbaar wordt. Selle Italia wil dan ook vooral het concept van wrijvingsloos fietsen promoten. Dat concept is gebaseerd op een zeer smalle voorste zadelhelft waardoor de binnenkant van de dijen geen (of nauwelijks nog) contact meer maakt tijdens de trapbeweging. Omdat de gebruikelijke, traditionele rails van een race- of mountainbikezadel die vrije trapbeweging alsnog zouden hinderen, ontwikkelden de ingenieurs uit Asolo een monorail-systeem, zodat er niets meer onder het zadel uitsteekt.
Bijkomende voordelen van de monorail zijn een grotere voor/achter-instelbaarheid (respectievelijk 10 en 25 mm) en een supereenvoudige en snelle montage. Selle Italia wil middels Monolink zijn voortrekkersrol als zadelfabrikant verder uitbouwen en liet weten ook al verder te denken richting het systeem zadel-fietszeem, want een goed zadel met een slechte broek (of vice versa) geeft alsnog een slecht resultaat. Er valt dus nog het een en ander te ontwikkelen, zo bleek in Asolo. We houden het voor u allemaal in de gaten en komen terug op Monolink in Cyclo Sprint.