Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
04-04-2013
De Ridley Fenix van Jürgen Roelandts
Stijfheid, een laag gewicht en aerodynamisch voordeel zijn tegenwoordig de norm als het gaat om fietsen van profwielrenners. Op het eerste gezicht hoort de Ridley Fenix Classic niet in het profwereldje thuis. Toch weerhield het Jürgen Roelandts van Lotto-Belisol er niet van om op een Fenix Classic derde te worden in de Ronde van Vlaanderen.
In een klassieker als de Ronde van Vlaanderen is het gewicht van de fiets van ondergeschikt belang. Duurzaamheid en comfort zijn op de kasseien belangrijker. Met 1200 gram behoort de Ridley niet tot de lichtste frames die op de markt verkrijgbaar zijn. De Belgische fietsenfabrikant introduceerde de fietst eerder dit jaar met een adviesprijs van 2699 euro. De Fenix is afgemonteerd met Campagnolo Chorus en een Rotor crankset. Compleet is deze Ridley ongeveer een derde goedkoper dan alleen al het Pinarello Dogma K frame dat ploegen als Sky en Movistar gebruiken.
Kenmerken van de Ridley Fenix zijn een taps toelopend balhoofd:1 1/8-tot-1 ½, een in oversized BB30 bracket, kabels binnendoor, en schokdemping in de zitbuis. Roelandts reed de Ronde van Vlaanderen met high end onderdelen op zijn fiets: een elektronische Campagnolo EPS schakelgroep, Bora Ultra Two carbon tubewielen met 25 mm Continental Competition Pro Limited ProTection banden.
De Belg gebruikte verder een aluminium Zero 100 stuurpen, carbon fiber Superzero zadelpen, een aluminium Newton Shallow stuur (traditioneel, niet ergonomisch gebogen). Het stuur is 40 cm breed. Zonder computer weegt de fiets 7,72 kilo.
Specificaties
Frame: Ridley Fenix Classic, maat M Vork: Ridley Fenix Classic Balhoofd: FSA Orbit geïntegreerd 1 1/8-tot-1 1/2″ taps toelopend Stuurpen: Deda Zero 100, 130mm x -8° Stuur: Deda Newton Shallow, 40cm (c-c) Stuurlint: Lizard Skins DSP, (dubbel gewikkeld) Remmen: Campagnolo Record D Skeleton dual-pivot met remblokjes voor carbon-wielen Rem- en schakelgrepen: Campagnolo Ergopower Ultra-Shift Record EPS Derailleurs: Campagnolo Record EPS Cassette: Campagnolo Chorus 11 speed, 11-25T Ketting: Campagnolo Record 11 speed Cranks: Campagnolo Record Ultra-Torque 11 speed, 172.5mm, 53/39T Bracket: Campagnolo Record Ultra-Torque OS-Fit Pedalen: Look KéO 2 Max Wielen: Campagnolo Bora Ultra Two tube Banden: Continental Competition Pro Limited ProTection tube, 25mm Zadel: Selle San Marco Regale met Xsilite rails Zadelpen: Deda Superzero Bidonhouders: Tacx Tao aluminium (2) Computer: SRM PowerControl 7
Voor het verlengde paasweekend kozen we ervoor om er even
tussen uit te knijpen en het er eens goed van te nemen
We kozen voor Hengelhoef in Houthalen Helchteren een
vakantiepark in het bosrijke Limburg vrijdag konden we al genieten van het tropisch
zwembad met alles er op en er aan
Zaterdag werd een shopping dagje in Genk en dit is echt
een aanrader om in de middag terug het warme water op te zoeken: al was het
soms zoeken naar het water veel te veel volk
Goed uitgerust konden we zondag op pad gaan met de
racefiets voor een tochtje van 50km met startplaats Herk de Stad
De camper lieten we staan op de camping en met de Bike
ging het richting startplaats een 30km verder
Langs schitterende fietspaden door bossen en heiden was
het leuk fietsen al waren de temperaturen onder het vriespunt
Nog maar goed en wel opgewarmd pech lekke band: niet
mopperen en bandje wisselen en dan terug op pad
Café lokaal Sportwereld in herk de stad konden we ons
laten inscannen maar voor een stempeltje op ons Vlaams laureaat blad moesten we
wachten tot na de rit
Dan maar op pad voor 50km langs voor ons compleet
onbekende wegen maar nu wel beminde wegen
Schakkebroek, Metsteren en Duras om er een paar te noemen
en dit afwisselden door bossen heiden en schitterende vergezichten en dit aan
een gezapig tempo
Een bevoorrading of stopplaats was niet voorzien (waar
betalen we dan nog voor)en dit voor 2 maar we lieten het niet aan ons hart komen
Met nog 3km te gaan .Lekke band en een ligt scheurtje in
de buiten band de reparatie was snel gebeurd en we konden ons terug gaan
opwarmen aan een koffie en een hard gekookt ei die we kregen voor onze Pasen
Terug op pad voor de laatste 30km naar de camping en een
10tal kilometers verder terug een lekke band: buitenband nog iets meer gescheurd
en de luchtbommetjes waren nu ook op
En of dit nog niet genoeg was de fiets gps was ook plat:
nu mocht het beginnen stoppen He
Maar u raad het al nog geen 5km verder plat: geen
bommetjes meer geen fietswinkels in buurt en dit voor een zondag
Dan maar met een lekke voorband de tocht verder zetten:
want anders zat er niet op
Ergens ik weet niet waar haalde een wielertoerist ons in
en deze bood ons zijn hulp aan: er zijn nog goede zielen op de wereld
Ook wijsde hij ons de kortste weg naar hengelhoef aan:
met meer schrik dan anders om niet terug lek te rijden reden we toch iets
sneller dan normaal want elke kilometer dichter bij onze standplaats was
meegenomen
Dat we Bokrijk aan ons voorbij lieten gaan want veel
goesting om eieren te gaan rapen in het domein hadden we niet
Zonder lekke banden waren we terug aan de camper: klootte
dag
En u geloofd het nooit :de fiets was nog maar pas tegen
de camper geplaatsten terug hoorden we
pssssssss .lekke band ja genoeg was genoeg
120km op teller en dit voor een zondag maar ondanks alle
miserie hadden we toch een mooie rit achter de rug
Snel nog even in jacuzzi om dan van de ronde van Vlaanderen
te genieten: toch nog de aankomst gezien
Op deze lente dag of wat
er toch zou voor moeten doorgaan ging het richting West-Vlaanderen om terug een
classic rit te rijden in het bijzonder Gent-Wevelgem
De rit met de auto naar de
startplaats was al een uitdaging op zich: sneeuw, regen en hagel dit beloofde
niet veel goeds
Een plaats om de wagen te
stallen ging redelijk vlot al was het even zoeken
Inschrijven en inscannen
ging zeer vlot want de opkomst was ook hier niet denderend: met zo een weer is
dit niet meer dan normaal
Dan maar de baan op en dat
viel mee de wind in de rug en lichtdalende wegen dit zou een gemakkelijk ritje
worden
5km ver en nog altijd wind
mee de hartslag was nog steeds laag en de ademhaling was rustig ook al waren de
vingers bijna gevoelloos en het gezicht aan het bevriezen
Maar eens in de West-Vlaamse
open velden met zijn lange smalle wegen was het gedaan met de pret
Hier had de winter vrij
spel regen, hagel en sneeuw werd ons deel maar de wind viel nog steeds mee
Wevelgem, Moorsele,
Vijfwegen en dan Dadizele langs attractie park Bellewaarde de grote baan over
naar Geluwe
Hier kregen we een eerste
voorsmaakje van wat de terug zou worden: wind wind en nog eens wind
Zonnebeke zo richting
Passendale Langemark en Merkem waar we even konden op adem komen in de eerste
bevoorradingpost lang konden we niet blijven want we hadden nog maar 40km op de
meter staan
Via de vele kleine dorpjes
ging het naar Westouter voor de eerste klim (op papier toch) de ZWARTE en BERG
was de eerste 2000meter en Max 10% als opwarmer kon deze tellen ook de
Bellestraat en de Kleine Bergstraat kregen we te verwerken en dan onmiddellijk de
BANENBERG op amper 300meter maar met zijn 20% toch een zware dobber
Even op adem komen en dan
richting Klijte en zo naar Kemmel met bijna 80km op het metertje begonnen de
kilometers te wegen want wind en sneeuw begonnen ook hun tol te eisen
De Kemmelberg kregen we te
verwerken langs de langste kant
Van Klijte richting Kemmel
is het altijd vals plat dan de grote baan over in Kemmel dan rechts af via de
kasseien van het marktpleintje even verpozen en dan via de betonbaan naar de
top en dit steiler en steiler boven rechts afdraaien en dan begint het nog maar
kasseien en 22% STIJGING dit kon tellen
Nog was het niet gedaan
want na de afdaling en 2km veldwegen konden we er terug aanbeginnen de
Monteberg opnieuw 1300meters en 13% maar het was de laatste(op papier toch)en
we konden beginnen aftellen nog 42 km te gaan
Maar eens goed bijtanken
in de tweede bevoorrading en dan richting Ieper voor ons het mooiste van deze
rit
Via de stadswallen van
deze stad ging het richting centrum waar alle wegen voor ons werden afgezet
Langs de grote markt en
met als hoogtepunt de doortocht onder de MENENPOORT
En dan was het gedaan met
de pret
Door het heuvelland ging
het richting aankomst hier geen heuvels maar steeds vals plat en soms nog niet
een klein beetje ook en dit samen met de wind die nu pal in het gezicht blies
Afzien en nog eens afzien
om toch maar aan deftig ritme aan te houden en deze 40km lang zonder ook maar
een boom tegen te komen om even op adem te komen
Eens Menen voorbij konden
we de laatste kilometers aanvangen en daar waren we niet droevig om en eens
onder de aankomst boog waar ook de prof onder rijden zat dit lood zware rit er
eindelijk op
Omloop van Vlaanderen van zaterdag 16 maart afgelast
Belga
Op basis van een evaluatie van de huidige staat van het parcours en de weersvoorspellingen heeft de organisatie van de Omloop van Vlaanderen beslist om deze wielertoertocht te annuleren.
Bekijk hier een filmpje van het besneeuwde parcours.
In het belang van de veiligheid van de deelnemers wil de organisatie geen enkel risico nemen, zeker gezien de mogelijkheid voor aanvullende winterse neerslag en ijzel in de nacht van vrijdag op zaterdag.
Deelnemers die reeds ingeschreven waren voor het event kunnen hun inschrijving overzetten naar de volgende editie van het event of naar een andere tocht van de bpost bank Cycling Tour. Deelnemers die hun inschrijving niet willen overzetten, kunnen het betaalde inschrijvingsgeld terugkrijgen.
Ingeschreven deelnemers kunnen dit annulatieformulier gebruiken om hun voorkeursoptie aan te duiden.
Niet langer met een band om het middel hoeven fietsen. Lifebeam heeft een apparaat ontwikkeld waarmee de hartslag via de helm kan worden gemeten. Het bedrijf wil gebruik maken van crowdfunding om de hartslagmeter op de markt te kunnen brengen.
De helm met hartslagmeter meet de hartslag via het voorhoofd. In de helm is een apparaatje ingebouwd dat dit mogelijk maakt. De helm weegt hierdoor zon 50 gram extra. Via het ANT+ protocol is de hartslag af te lezen op een fietscomputer of smartphone.
Lifebeam heeft het prototype van de hartslagmeter ingebouwd in een helm van Lazer, de Genesis. Het bedrijf wil het apparaat uiteindelijk op de markt brengen met behulp van crowdfunding. Lifebeam zegt hiervoor 50.000 dollar nodig te hebben, zon 38.000 euro.
Om het maximale uit je mountainbike te halen is de juiste bandendruk essentieel. Er zijn een hoop factoren die bepalen hoe hard je een band het beste op kunt pompen.
Er zit een groot verschil tussen wegwielrennen en mountainbiken. In het wegwielrennen worden banden vaak heel hard opgepompt. In het mountainbiken is vaak het tegenovergesteld het geval. Om zo hard mogelijk te rijden is het vaak beter om weinig lucht in de banden te hebben.
Voor de duidelijkheid: het maximaal aantal bar dat op de band staat aangegeven is niet het punt waarop een band nog net niet uit elkaar ploft. En niet elke band kan je even hard oppompen. Vaak is het hard oppompen van een band een grotere belasting voor de velg, dan voor de band zelf.
Op mountainbikebanden wordt vaak ook een minimum bandendruk aangegeven. In de praktijk rijden veel fietsers met een nog lager aantal bar in de banden. Grofweg zijn er zes factoren die de ideale bandendruk bepalen.
Gewicht
Je gewicht bepaalt voor een deel hoe hard een band op de weg wordt gedrukt. Een fietser van 60 kilo kan een band met een druk van 2,4 bar (35 psi) te hard vinden. Een fietser van 113 kilo kan dezelfde druk juist weer te zacht vinden, omdat alle lucht tussen de velg en de band wordt weggedrukt. De band slijt dan sneller en een lekke band ligt op de loer.
Inhoud
Volume en druk gaan hand in hand. De inhoud van de band bepaalt hoe de druk aanvoelt. 2,4 bar in een band van 700×25 mm voelt aan als een te zacht opgepompte band, terwijl 2,4 bar in een 26×3.8 inch band voelt als een hard opgepompte band.
Ondergrond
Op welke ondergrond ga je fietsen? Is het een zanderig parcours, modderig of is het bezaaid met boomwortels en stenen? Bij mul zand pomp je zo weinig mogelijk lucht in de band, terwijl je bij een parcours met veel stenen, iets meer lucht in de band stopt om stootlekken te voorkomen.
Rijstijl
Ben je een stoemper die zoveel mogelijk rechtdoor rijdt? Of ben je een fietser die al slingerend zijn weg zoekt over het parcours? Als stoemper loop je een groter risico op lekke banden en is het dus verstandig om net ietsje meer lucht in je banden te stoppen.
Velgbreedte
Hoe breder de velg hoe minder lucht je in de band hoeft te stoppen. Een bredere velg geeft een band betere ondersteuning. Bij een dunnere velg loopt de band een groter risico tijdens het fietsen beschadigd te raken als er weinig lucht in zit.
Samenstelling
Het karkas van de band en de bijbehorende soepelheid is erg belangrijk. Bij banden wordt dat uitgedrukt in TPI (threads per inch). Banden met een hoog TPI zijn over het algemeen soepeler dan banden met een laag TPI en moeten wat harder worden opgepompt. Ook banden met versteviging aan de zijkant, kunnen over het algemeen iets midner hard worden opgepompt.
Omdat de juiste bandendruk van veel factoren afhankelijk is, is de ideale bandendruk niet te geven. Uitproberen is daarom het devies. Probeer een keer uit om met zo min mogelijk druk in en band door het mulle zand te rijden. Rij je met weinig druk nu plotseling wel in één keer zonder af te stappen door de zandduinen?
Soms is het zelfs beter om met minder druk in een band te rijden dan het minimum aantal bar dat door de fabrikant zelf wordt aanbevolen. Je zult merken dat je tijdens een tocht vaak met verschillende ondergronden te maken hebt. Het is dan zaak om wat betreft bandendruk het beste compromis te zoeken.
Een fabrikant als Geax heeft een app ontwikkeld die je advies geeft over de beste bandendruk.
De red dot award: product design 2013 is toegekend aan de KOGA X29-Runner. De 37 leden van de internationale jury van deze designprijs waren onder de indruk van de innovatieve kracht van het ontwerp van deze mountainbike. De jury ontving dit jaar maar liefst 4.662 producten ter beoordeling in 19 verschillende categorieën. De KOGA X29-Runner won in de categorie Leisure/Outdoor.
De prijsuitreiking vindt plaats op 1 juli 2013 als onderdeel van het traditionele red dot gala in Essen, Duitsland. De KOGA X29-Runner krijgt vervolgens een plaats in de speciale tentoonstelling van het red dot design museum. De KOGA X29-Runner is een lichtgewicht 29er mountainbike. Aardig detail is de gorillakop die het frame en zadel siert. Aanleiding hiervoor was de gorilla genaamd Koga die vorig jaar ontsnapte uit de dierentuin van New York.
De basis van de X29-Runner bestaat uit een handgebouwd smooth-welded frame van triple hardened en triple butted 7005 Aluminium. De fiets is voorzien van een tapered head tube, geïntegreerde headset, Press Fit BB en uitwisselbare derailleurpat. De Koga is afgemonteerd met onder meer een Deore XT achterderailleur, Shimano SLX 2013 componenten, Tektro Aurigo Pro schijfremmen en een 2 x 10 speed aandrijving.
Gedaan met kermiskoersen nu is en was het tijd voor het zwaardere werk vooral de Vlaamse klassiekers
De weergoden lieten het terug afweten deze morgen want de lente temperaturen van de afgelopen week deed ons al dromen van korte fietsbroek en truitjes met korte mouwen
Maar het werd terug langebroek en regenjas bovenhalen want met plensde regen ging het richting waregem: dit beloofde niet veel goeds
Eens in waregem was het zoeken naar de startplaats want nergens waren de borden te zien waar de inschrijving was voorzien maar na even zoeken was dit opgelost
Inschrijven en inscannen ging zeer vlot want vele wielerfans lieten het in eerste uur een beetje afweten
Op deze koude regen dag kozen we toch voor de 95 km lange tocht ook al wisten we dat het een zware dobber zou worden
Al vanaf de eerste kilometers wisten we het al hier zouden we niet veel vlakke wegen krijgen
Na een paar kilometers ver waren we al in Wortegem-Petegem om dan verder te rijden naar Anzegem waar het eerste onbekende heuveltje lag de Kwadenbulk eens hier voorbij ging het nu richting Oudenaarde en dit op het parcours van de ronde van Vlaanderen die we nog veel zouden kruisen
Eens door deze kleine stad begon de rit pas echt want in Ename hadden we prijs
Eerst de kasseien van de Beaucarnestraat dan deze van Zwijndries met als afsluiter de klim van de Katteberg met zijn kleine kasseitjes: dit was naar adem happen
Daarna de kasseien van Kerkgate om dan onze eerste bevoorrading te krijgen in Mater na 36km:even goed bijtanken was nu de bootschap want er kwam nog
Van Mater ging het richting Horebeke en dan naar Schorisse en zo naar het en bekende beruchte Maarkekerkem te fietsen
En wat ligt er in deze streek jawel de Eikenberg deze nijdige helling is een marteling voor mens en fiets maar boven even bekomen en alles was terug vergeten
En waren we echt op het parcours van de ronde beland
De Steenbeekdries dan de Holandstraat en het zwaarste moest dan nog komen want we waren in Zulzeke beland
En hier kregen we de Oude Kwaremont te verwerken en dit tot op het einde en nog was het niet gedaan want eens boven op de nieuwe Kwaremont ging het links af en daar zagen we het eerste bord staan met daar op Patersberg
En na een lange afdaling kregen we deze te verwerken en het was toch al een tijdje geleden dat we deze opreden: ook al hadden we een klein beetje schrik of deze er niet glad zou bij liggen door het vele regenwater
Maar ook deze viel al bij al nog mee al blijft het een zware dobber
Nu nog even goed bijtanken in onze tweede bevoorrading 68km voor we aan het derde en laatste konden beginnen
Van Kerkhove ging het nu naar de voorlaatste klim in Tiegem met als hoogte punt het steilste stuk van het Vossenhol nu begonnen de kilometers stilaan te wegen maar we waren nog maar Anzegem
Opnieuw ging het nu naar Wortegem-Petegem en waren we opnieuw vertrokken voor kilometers vals plat en slechte wegen voor we eindelijk aan onze laatste hindernis konden beginnen
Met name Nokereberg niet te lang en niet te steil maar met 85km in de benen was het toch nog een zeer lastige klus
Eindelijk gedaan met klimmen maar het vat moest leeg tot op de bodem want de laatste 10km kregen we wind op kop: en nog niet een klein beetje ook
Met nog een paar kilometers door Waregem en we waren er vanaf
Moe leeg maar zeer voldaan waren we terug aan de wagen en konden we de warme douche gaan opzoeken: heerlijk
Nog even napraten en nagenieten en we konden terug kijken op onze eerste geslaagde klassieker
Olympische bronzen medaillewinnaar Marco Fontana rijdt dit seizoen opnieuw op de Cannondale Factory Team F29. Hij heeft in de World Cups de beschikking over twee fietsen: eentje in de kleuren van de Italiaanse kampioen, en ééntje in de standaard teamkleuren.
De carbon hardtail F29 heeft een 2013 Cannondale Lefty XLR vork met remote lockout en 70mm veerweg.Het is er één uit de nieuwste tak van de Lefty familie, hybride genoemd aangezien hij aan de ene kant op naaldlagers glijdt en aan de andere kant op een glijbus. Dit in tegenstelling tot conventionele Lefties, die alleen naaldlagers hebben. De binnenpoot is nu rond in plaats van vierkant en de rubber sok en het luchtfilter zijn verdwenen. (Al gebruikten de teamrijders die toch al niet, aangezien hun lefties na iedere race gereviseerd worden, red.) Het voordeel van het nieuwe systeem is dat, volgens Cannondale, de nieuwe vork zo goed is afgedicht dat er minder vocht en vuil kunnen binnendringen. (en de teamvorken niet meer iedere week uit elkaar hoeven, red.) Fontana werkt met het bedrijf 88 + voor het afstellen van zijn vork.
De grootste veranderingen de fiets voor dit seizoen zijn de nieuwe SRAM aandrijving en de wielen. Dit jaar gebruiken we de XX1, het systeem met elf tandwielen achter en slechts één voorblad zegt Fontana. Ik was vorig jaar al overgestapt op een 1×10. Hij heeft 36 tandjes voor 10 tot 42 tandjes achter. De Italiaan rijdt met carbonwielen met een hoge velg: XC29 velgen met DT Swiss 240S naven (Lefty-specifieke voor) en DT Aerolite spaken. Volgens Fontanas mecanicien zijn de wielen 250 lichter dan zijn vorige set. Fontana maakt meestal gebruik van de Racing Ralph 2.1 banden van Schwalbe.
Het stuur is van FSA, de K-Force (670 mm) bar, met een hoek van negen graden naar achteren en vier graden naar boven. De stuurpen is de Cannondale OPI. Ook het balhoofd is van deze Amerikaanse fabrikant.
Fontana zegt de afstelling van zijn fiets regelmatig te veranderen. Het zadel iets naar voren, omhoog of naar achteren. Het gaat me om het gevoel, zegt de Italiaan. Ik verander ook wel eens de positie van de plaatjes op mijn schoenen.
Fontanas fiets weegt in totaal 8.45kg. Maar gewicht vindt de Italiaan niet alles zeggen. Het gaat vooral om de kwaliteit, zegt hij.
Specificaties
Frame Cannondale F29 Maat Medium Achtervork Geen Voorvork: Fork Cannondale Lefty XLR Hybrid, 70mm veerweg, remote lock-out. Balhoofd: Cannondale SI headshock Steuurpen: Cannondale OPI (geïntegreerd) Stuur: FSA K-Force 670 mm, 9 graden backsweep, 4 graden upsweep Tape / gripsL Prologo Voorrem: Avid XX World Cup, 160mm schijf Achterrem : Avid XX World Cup, 140mm schijf Remhendels: Avid XX World Cup Voorderailleur: Geen Achterderailleur: SRAM XX1 Shifters: SRAM XX1 Cassette: SRAM XX1, 10-42T Ketting: SRAM XX1 Crankstel : Cannondale SISL2 (met 36T kettingblad) Trapas: Cannondale SI, BB30 Pedalen: Shimano SPD XTR Velgen: XC29 Voornaaf: DT Swiss 240S, Lefty-specifieke Achternaaf: DT Swiss 240S Spaken: DT Aerolite Voorband: Schwalbe Racing Ralph 2.1 met Snakeskin Achterband: Schwalbe Racing Ralph 2.1 met Snakeskin Zadel: Prologo X0 CPC Zadelpen: FSA K-Force 27.2mm diameter Bidonhouders: Cannondale Alloy Computer: Mio Cyclo 105
Maten
Lengte: 1,72 m Gewicht : 68kg Zitbuis lengte, c-c 385 mm Zitbuis lengte, c-t 440 mm Zadelhoogte, BB (c-t) 710 mm Punt zadel tt stuur: 560 mm Bovenbuislengte: 590 Totaal gewicht fiets: 8.45kg
In het kader van de presentatie van het Multivan Merida team heeft Merida
de Big Seven voorgesteld, een carbon hardtail voor 27,5"-wielen. Dit model wordt
nog niet gecommercialiseerd en is op dit moment enkel beschikbaar voor het team
dat verder ook nog over de Big Nine (carbon 29er-hardtail) en de Big Ninety Nine
(volledige carbon 29er) beschikt om te schitteren in de
wereldbekerwedstrijden.
De Big Seven is voorzien voor de catalogus
van 2014 die vooral zal bestaan uit 27,5 en 29er-modellen. Het frame werd
speciaal ontwikkeld voor 27,5"-wielen en het team-model is reeds uitgerust met
de RockShox SID 27,5 die binnenkort beschikbaar zal zijn in de winkel. In onze
editie die op 2 april verschijnt zullen we een volledige reportage wijden aan de
presentatie van de fiets en van andere ontwikkelingen bij Merida.
Cannondale is met ingang van dit seizoen hoofdsponsor van een eigen World-Tour wielerploeg. De fietsenfabrikant nam het stokje over van Liquigas bij de ploeg van Peter Sagan en Ivan Basso. Het team rijdt in 2013 op de SuperSix EVO Hi-Mod.
Deze Cannondale is afgemonteerd met onderdelen van SRAM, FSA, Vision en Fizi:k.
.
Specificaties
Frame: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Vork: Cannondale SuperSix EVO
Balhoofd: Cannondale SuperSix EVO SL, 1.125″ to 1.25″ taps toelopend
Stuurpen: FSA K-Force, SL-K or OS-99 CSI
Stuur: FSA K-Force Light or Plasma
Stuurlint: fizi:k
Groep: SRAM Red
Cassette: SRAM XG-1090
Ketting: SRAM PC-1091
Cranks: Cannondale Hollowgram SISL2 w/SRAM Red chainrings (53/39T)
Het kon ook niet anders. Cannondale wedstrijdrijders zitten in een lastige positie. Kiezen voor de volgeveerde Scalpel betekent ouderwetse 26″wielen, maar in echt heftig terrein is een 29-er hardtail ook niet alles. En dat terwijl de grote concurrenten, Trek en vooral Specialized, al lang een volgeveerde wedstrijd 29-er hebben.
Zie hier, de nieuwe, ultieme Cannondale wedstrijdbike, de Scalpel 29-er!
Deze Scalpel is niet zomaar een opgerekte versie van de bestaande 26″versie. Die heeft achter zon 85mm veerweg, deze de volle 100. Om dat voor elkaar te krijgen heeft deze als eerste Scalpel een draaipunt achter het bracket in plaats van flexibele liggende achtervorken. De staande achtervorken flexen nog steeds en zijn in het midden zichtbaar afgeplat. Om de hele constructie stijf genoeg te maken voor een 29-er zijn voor de scharnierpunten steekassen toegepast, een oplossing die we kennen van de Cannondale All-Mountain fietsen.
De vering voor wordt verzorgd door een Lefty. Aangezien de huidige 29-er Lefty slechts 90mm veerweg biedt moet ook dit een nieuw type zijn maar details ontbreken nog. In combinatie met het eigen Hollowgram crankstel weegt de hele fiets 9,7 kg, in standaard afmontage, maat Large. Aangezien de meeste teamrenners een maatje kleiner zijn, en er op de standaard onderdelen nog wel wat bezuinigd kan worden, zullen er binnenkort wel lichtere en nog exotischere versies gespot worden.
In FIETS 10 van 2012 stond een test van een aantal cyclocross fietsen. Waaronder deze Cannondale SuperX. Na de test trapten we een winter door met deze Amerikaan. Vijf maanden later kijken we hoe de Cdale nog even hoe de crosser de winter heeft doorstaan.
Ruim 8 kilo
Er is een aluminium crosser bij Cannondale en de carbon SuperX. 8, 50 kilo licht. De basis: BallisTec Hi-Mod carbon -zelfde spul als bij sommige Cannondale MTBs. 1120 gram licht, 480 gram voor de voorvork. Het frame heeft een bovenbuis die lichtjes naar achteren af loopt en aan de onderzijde plat is. De onderbuis is oversized en komt uit in een bracket met mannetje. Bovenlangs
De staande buis is bij het bracket plat geovaliseerd, bij de zadelpenlug bijna rond. De SuperX is afgemonteerd met Shimano Ultegra 10-speed, aangevuld met witte Mavic Ksyrium wielen, Continental banden, Cannondale delen, Fiz:ik zadel en TRP remmen. De remkabel loopt bovenlangs de bovenbuis.
46-36
En een FSA crankstel met echte cross overbrenging. Twintig crossen en zon zestig uur tussendoor. Tel daarbij een twintigtal modderbaden, tien maal de hogedrukspuit (sorry Cdale), dertig emmers met sop en een spons (beter) en een flinke lading sneeuw in december en januari en dan heb je het wel zon beetje. Een crosser wordt kort maar hevig gebruikt. Dat overkwam de Cannondale SuperX ook deze winter. Keurig kwam hij de winter door. Remmen
Wat werd er aan gedaan? Drie stel nieuwe remblokken gewone, standaard blokken van een paar euro; ze slijten toch . We hebben een aanvaring met een afzettingspaal gehad waardoor de voorrem een tikje kreeg. Even rechtbuigen en toen remde de rem weer als vanouds. Verder af en toe een drup olie bij de ingang van de derailleur en achterremkabel en verder niet veel. Het balhoofdstel draait nog lekker rond al zouden we voor een volgend seizoen het hele spul schoonmaken en opnieuw invetten. De Ultegra ketting is nog lang niet versleten, evenals de kransjes en de FSA kettingbladen. We hebben de nogal zware Rapid Rob banden (met staaldraad) vervangen voor Challenge banden. Die zijn net een stuk soepeler en lichter (150 gram per stuk), omdat ze vouwbaar zijn.
Krasjes
De Ksyriums? Ook die draaien nog goed. Wel zijn de zwarte geplakte decals her en der weggeremd. En je voelt natuurlijk de invloed van zand en troep op de remflanken. Maar ze zijn nog lang niet dun geremd. Krasjes zie je op het crankstel en op de bovenbuis, net onder de remkabel. Logisch, omdat daar ook de bovenbuis wel eens vastgepakt werd. Ook op de onderzijde van de onderbuis is de lak iets doffer; daar klapt de modder meestal het eerst tegenaan. Maar nergens is de lak nog echt aangetast. Ook niet op de liggende achtervork bijvoorbeeld. Wassen, opdrogen en af en toe in de spuit was en klaar. Problemen? Alleen een klein probleem met de trapas lagers.
Lagers
Na drie maanden zat er speling op het FSA crankstel. Reden: de twee standaard gemonteerde lagers waren compleet op. Vol vuil en korrelig draaien. De oorzaak: de al genoemde modderbaden. Een setje standaard lagers kost 30,-. Omwisselen is een eitje; al heb je er wel speciaal gereedschap voor nodig. Bij een detaillist moet je op zon 20,- rekenen.
Conclusie
Lekker lichte crosser, strak en zeker. Mooi frame, goede voorvork. Prijs/kwaliteit verhouding? Redelijke afmontage voor een fiets van bijna 2600 euro. Minpunten zijn de te zware banden (foei ) en de standaard goedkope lagers. Wat zou mooi zijn? Hetzelfde frame, maar dan met 105 en een stel Aksium wielen met vouwbanden. Dan zou de SuperX net wat goedkoper aangeboden kunnen worden. Cannondale SuperX 2599,-, www.cannondale.com
Grappig: zodra ik een dijkje optrapte zag ik de meters stijgen: van 2 naar maar liefst 6 meter. Juist, de nieuwe Pro Scio Alti computer geeft ook de hoogte aan. Trouwens, ook de percentage v.d. helling, begin van de hoogte, gemiddelde stijging, totaal hoogmeters en de totaal hoogtemeters omlaag. Leuke functies! Zo leverde de rit van Utrecht naar Tilburg 96 hoogtemeters in de plus en 80 in de min op.
Wat zit er nog meer op? Temperatuur, de snelheid (huidig, gemiddeld, maximaal), een auto start/stop, de tijd, ritduur, afstand, totale rijtijd, ODO (totale afstand). En achtergrondverlichting, lege batterij indicator en je kunt drie wielmaten invoeren: race, 26 en 29 inch. De bediening gaat via twee knoppen. Het zijn wel knoppen: je moet wel drukken het is geen Di2 knopje! De Scio Alti is draadloos; op de voorvork zit een opnemer. Met een mini-knopje om te testen of er nog stroom genoeg in de batterij zit. Het vastmaken gaat ofwel met tie raps of met een soort elastieken. Kost allemaal ruim een kwartier als je een beetje handig bent.
De instelling kost even wat tijd en zeker ook het wisselen tussen allerlei functies. Even wennen. Wat is de Scio Alti? Vooral een uitgebreide fietscomputer. Het is geen GPS, geen Garmin, Iphone of Mio. Het aflezen is makkelijk, ook in de zon. Het schakelen tussen de functies gaat snel en betrouwbaar. Wel hebben we al een keer 99 km per uur gereden . Even op hol dus! Iets wat met een draadloos apparaatje wel vaker gebeurt. O ja, wat is een Scio eigenlijk? De Scio is een instrument dat door therapeuten wordt gebruikt om energieën in het lichaam te meten en te beoordelen. Op basis van deze uitkomsten wordt Scio toegepast voor de behandeling van kwalen. Scio analyseert, verlicht en corrigeert de stressfactoren die ziektes en stoornissen in het lichaam kunnen veroorzaken.
Ben je eenmaal gewend aan het apparaat, dan is het een prettig ding. Het is wel gewoon een fietscomputer. En een goede ook. Wil je de data opslaan, dan moet je toch gewoon pen en papier pakken. Niks geen modern gedoe als in de computer pluggen! Dat heeft ook wel zijn charme trouwens
Voor een betere controle over het fietsstuur lanceert PRO twee ergonomische grips. Het gaat om de Ergonomic Grips en de Anatomic Ergo Bar Ends. Deze onderdelen met zogeheten Dual Density rubber, zijn vormgegeven naar de vorm van de hand en geven volgens PRO daardoor meer comfort.
De grips zijn eenvoudig te monteren met een een dubbele lock-on ring. De grips wegen 170 per set en zijn 135 mm breed. De bar ends wegen 130 gram per set. De onderdelen hebben een adviesprijs van 17 euro 95.
PRO komt met een nieuwe serie zadels. De Falcon, Turnix en Griffon hebben allemaal een carbon versterkte basisconstructie. Elk zadel past volgens de fabrikant bij een specifieke rijstijl.
De Falcon is een vlak zadel voor rijders met een stabiele fietspositie. De Griffon is een gebogen zadel die rijders extra steun biedt bij het behouden van een efficiënte zitpositie. Turnix is een zadel met een geringe kromming. Speciaal voor mensen die vallen tussen de twee uitersten van de Falcon en de Griffon.
PRO stelt bij de ontwikkeling van de serie zadels gebruik te hebben gemaakt van pasform-metingen van meer dan een miljoen rijders. De zadels zijn verkrijgbaar met een carbon of een titanium rail. Het gewicht van de zadels is 155 gram met een carbon raiil en 205 gram met een titanium rail.
Campagnolo heeft een speciale Super Record groep en twee nieuwe wielsets uitgebracht ter ere van het 80 jarig bestaan. De prijs van beide producten is nog niet bekend gemaakt.
De 11 speed Super Recordgroep weegt volgens de Italiaanse onderdelenfabrikant 1.862 gram. Campagnolo zegt dat de groep anders is dan de standaard Super Record groep. Bij de limited edition ter ere van het 80 jarig bestaan zijn volgens de fabrikant vooral nieuwe afwerkingstechnieken gebruikt.
Campagnolo heeft ook twee nieuwe wielsets uitgebracht. De ene set is full carbon, de andere set is van aluminium. De carbon wielset weegt 1310 gram. De wielen zijn voorzien van Campas CULT lagers, die volgens de Italianen 9 maal minder weerstand opleveren dan bij traditionele lagers. De alu wielset weegt 1590 gram, en is eveneens van CULT lagers voorzien.