Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
In het kader van de presentatie van het Multivan Merida team heeft Merida
de Big Seven voorgesteld, een carbon hardtail voor 27,5"-wielen. Dit model wordt
nog niet gecommercialiseerd en is op dit moment enkel beschikbaar voor het team
dat verder ook nog over de Big Nine (carbon 29er-hardtail) en de Big Ninety Nine
(volledige carbon 29er) beschikt om te schitteren in de
wereldbekerwedstrijden.
De Big Seven is voorzien voor de catalogus
van 2014 die vooral zal bestaan uit 27,5 en 29er-modellen. Het frame werd
speciaal ontwikkeld voor 27,5"-wielen en het team-model is reeds uitgerust met
de RockShox SID 27,5 die binnenkort beschikbaar zal zijn in de winkel. In onze
editie die op 2 april verschijnt zullen we een volledige reportage wijden aan de
presentatie van de fiets en van andere ontwikkelingen bij Merida.
Cannondale is met ingang van dit seizoen hoofdsponsor van een eigen World-Tour wielerploeg. De fietsenfabrikant nam het stokje over van Liquigas bij de ploeg van Peter Sagan en Ivan Basso. Het team rijdt in 2013 op de SuperSix EVO Hi-Mod.
Deze Cannondale is afgemonteerd met onderdelen van SRAM, FSA, Vision en Fizi:k.
.
Specificaties
Frame: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Vork: Cannondale SuperSix EVO
Balhoofd: Cannondale SuperSix EVO SL, 1.125″ to 1.25″ taps toelopend
Stuurpen: FSA K-Force, SL-K or OS-99 CSI
Stuur: FSA K-Force Light or Plasma
Stuurlint: fizi:k
Groep: SRAM Red
Cassette: SRAM XG-1090
Ketting: SRAM PC-1091
Cranks: Cannondale Hollowgram SISL2 w/SRAM Red chainrings (53/39T)
Het kon ook niet anders. Cannondale wedstrijdrijders zitten in een lastige positie. Kiezen voor de volgeveerde Scalpel betekent ouderwetse 26″wielen, maar in echt heftig terrein is een 29-er hardtail ook niet alles. En dat terwijl de grote concurrenten, Trek en vooral Specialized, al lang een volgeveerde wedstrijd 29-er hebben.
Zie hier, de nieuwe, ultieme Cannondale wedstrijdbike, de Scalpel 29-er!
Deze Scalpel is niet zomaar een opgerekte versie van de bestaande 26″versie. Die heeft achter zon 85mm veerweg, deze de volle 100. Om dat voor elkaar te krijgen heeft deze als eerste Scalpel een draaipunt achter het bracket in plaats van flexibele liggende achtervorken. De staande achtervorken flexen nog steeds en zijn in het midden zichtbaar afgeplat. Om de hele constructie stijf genoeg te maken voor een 29-er zijn voor de scharnierpunten steekassen toegepast, een oplossing die we kennen van de Cannondale All-Mountain fietsen.
De vering voor wordt verzorgd door een Lefty. Aangezien de huidige 29-er Lefty slechts 90mm veerweg biedt moet ook dit een nieuw type zijn maar details ontbreken nog. In combinatie met het eigen Hollowgram crankstel weegt de hele fiets 9,7 kg, in standaard afmontage, maat Large. Aangezien de meeste teamrenners een maatje kleiner zijn, en er op de standaard onderdelen nog wel wat bezuinigd kan worden, zullen er binnenkort wel lichtere en nog exotischere versies gespot worden.
In FIETS 10 van 2012 stond een test van een aantal cyclocross fietsen. Waaronder deze Cannondale SuperX. Na de test trapten we een winter door met deze Amerikaan. Vijf maanden later kijken we hoe de Cdale nog even hoe de crosser de winter heeft doorstaan.
Ruim 8 kilo
Er is een aluminium crosser bij Cannondale en de carbon SuperX. 8, 50 kilo licht. De basis: BallisTec Hi-Mod carbon -zelfde spul als bij sommige Cannondale MTBs. 1120 gram licht, 480 gram voor de voorvork. Het frame heeft een bovenbuis die lichtjes naar achteren af loopt en aan de onderzijde plat is. De onderbuis is oversized en komt uit in een bracket met mannetje. Bovenlangs
De staande buis is bij het bracket plat geovaliseerd, bij de zadelpenlug bijna rond. De SuperX is afgemonteerd met Shimano Ultegra 10-speed, aangevuld met witte Mavic Ksyrium wielen, Continental banden, Cannondale delen, Fiz:ik zadel en TRP remmen. De remkabel loopt bovenlangs de bovenbuis.
46-36
En een FSA crankstel met echte cross overbrenging. Twintig crossen en zon zestig uur tussendoor. Tel daarbij een twintigtal modderbaden, tien maal de hogedrukspuit (sorry Cdale), dertig emmers met sop en een spons (beter) en een flinke lading sneeuw in december en januari en dan heb je het wel zon beetje. Een crosser wordt kort maar hevig gebruikt. Dat overkwam de Cannondale SuperX ook deze winter. Keurig kwam hij de winter door. Remmen
Wat werd er aan gedaan? Drie stel nieuwe remblokken gewone, standaard blokken van een paar euro; ze slijten toch . We hebben een aanvaring met een afzettingspaal gehad waardoor de voorrem een tikje kreeg. Even rechtbuigen en toen remde de rem weer als vanouds. Verder af en toe een drup olie bij de ingang van de derailleur en achterremkabel en verder niet veel. Het balhoofdstel draait nog lekker rond al zouden we voor een volgend seizoen het hele spul schoonmaken en opnieuw invetten. De Ultegra ketting is nog lang niet versleten, evenals de kransjes en de FSA kettingbladen. We hebben de nogal zware Rapid Rob banden (met staaldraad) vervangen voor Challenge banden. Die zijn net een stuk soepeler en lichter (150 gram per stuk), omdat ze vouwbaar zijn.
Krasjes
De Ksyriums? Ook die draaien nog goed. Wel zijn de zwarte geplakte decals her en der weggeremd. En je voelt natuurlijk de invloed van zand en troep op de remflanken. Maar ze zijn nog lang niet dun geremd. Krasjes zie je op het crankstel en op de bovenbuis, net onder de remkabel. Logisch, omdat daar ook de bovenbuis wel eens vastgepakt werd. Ook op de onderzijde van de onderbuis is de lak iets doffer; daar klapt de modder meestal het eerst tegenaan. Maar nergens is de lak nog echt aangetast. Ook niet op de liggende achtervork bijvoorbeeld. Wassen, opdrogen en af en toe in de spuit was en klaar. Problemen? Alleen een klein probleem met de trapas lagers.
Lagers
Na drie maanden zat er speling op het FSA crankstel. Reden: de twee standaard gemonteerde lagers waren compleet op. Vol vuil en korrelig draaien. De oorzaak: de al genoemde modderbaden. Een setje standaard lagers kost 30,-. Omwisselen is een eitje; al heb je er wel speciaal gereedschap voor nodig. Bij een detaillist moet je op zon 20,- rekenen.
Conclusie
Lekker lichte crosser, strak en zeker. Mooi frame, goede voorvork. Prijs/kwaliteit verhouding? Redelijke afmontage voor een fiets van bijna 2600 euro. Minpunten zijn de te zware banden (foei ) en de standaard goedkope lagers. Wat zou mooi zijn? Hetzelfde frame, maar dan met 105 en een stel Aksium wielen met vouwbanden. Dan zou de SuperX net wat goedkoper aangeboden kunnen worden. Cannondale SuperX 2599,-, www.cannondale.com
Grappig: zodra ik een dijkje optrapte zag ik de meters stijgen: van 2 naar maar liefst 6 meter. Juist, de nieuwe Pro Scio Alti computer geeft ook de hoogte aan. Trouwens, ook de percentage v.d. helling, begin van de hoogte, gemiddelde stijging, totaal hoogmeters en de totaal hoogtemeters omlaag. Leuke functies! Zo leverde de rit van Utrecht naar Tilburg 96 hoogtemeters in de plus en 80 in de min op.
Wat zit er nog meer op? Temperatuur, de snelheid (huidig, gemiddeld, maximaal), een auto start/stop, de tijd, ritduur, afstand, totale rijtijd, ODO (totale afstand). En achtergrondverlichting, lege batterij indicator en je kunt drie wielmaten invoeren: race, 26 en 29 inch. De bediening gaat via twee knoppen. Het zijn wel knoppen: je moet wel drukken het is geen Di2 knopje! De Scio Alti is draadloos; op de voorvork zit een opnemer. Met een mini-knopje om te testen of er nog stroom genoeg in de batterij zit. Het vastmaken gaat ofwel met tie raps of met een soort elastieken. Kost allemaal ruim een kwartier als je een beetje handig bent.
De instelling kost even wat tijd en zeker ook het wisselen tussen allerlei functies. Even wennen. Wat is de Scio Alti? Vooral een uitgebreide fietscomputer. Het is geen GPS, geen Garmin, Iphone of Mio. Het aflezen is makkelijk, ook in de zon. Het schakelen tussen de functies gaat snel en betrouwbaar. Wel hebben we al een keer 99 km per uur gereden . Even op hol dus! Iets wat met een draadloos apparaatje wel vaker gebeurt. O ja, wat is een Scio eigenlijk? De Scio is een instrument dat door therapeuten wordt gebruikt om energieën in het lichaam te meten en te beoordelen. Op basis van deze uitkomsten wordt Scio toegepast voor de behandeling van kwalen. Scio analyseert, verlicht en corrigeert de stressfactoren die ziektes en stoornissen in het lichaam kunnen veroorzaken.
Ben je eenmaal gewend aan het apparaat, dan is het een prettig ding. Het is wel gewoon een fietscomputer. En een goede ook. Wil je de data opslaan, dan moet je toch gewoon pen en papier pakken. Niks geen modern gedoe als in de computer pluggen! Dat heeft ook wel zijn charme trouwens
Voor een betere controle over het fietsstuur lanceert PRO twee ergonomische grips. Het gaat om de Ergonomic Grips en de Anatomic Ergo Bar Ends. Deze onderdelen met zogeheten Dual Density rubber, zijn vormgegeven naar de vorm van de hand en geven volgens PRO daardoor meer comfort.
De grips zijn eenvoudig te monteren met een een dubbele lock-on ring. De grips wegen 170 per set en zijn 135 mm breed. De bar ends wegen 130 gram per set. De onderdelen hebben een adviesprijs van 17 euro 95.
PRO komt met een nieuwe serie zadels. De Falcon, Turnix en Griffon hebben allemaal een carbon versterkte basisconstructie. Elk zadel past volgens de fabrikant bij een specifieke rijstijl.
De Falcon is een vlak zadel voor rijders met een stabiele fietspositie. De Griffon is een gebogen zadel die rijders extra steun biedt bij het behouden van een efficiënte zitpositie. Turnix is een zadel met een geringe kromming. Speciaal voor mensen die vallen tussen de twee uitersten van de Falcon en de Griffon.
PRO stelt bij de ontwikkeling van de serie zadels gebruik te hebben gemaakt van pasform-metingen van meer dan een miljoen rijders. De zadels zijn verkrijgbaar met een carbon of een titanium rail. Het gewicht van de zadels is 155 gram met een carbon raiil en 205 gram met een titanium rail.
Campagnolo heeft een speciale Super Record groep en twee nieuwe wielsets uitgebracht ter ere van het 80 jarig bestaan. De prijs van beide producten is nog niet bekend gemaakt.
De 11 speed Super Recordgroep weegt volgens de Italiaanse onderdelenfabrikant 1.862 gram. Campagnolo zegt dat de groep anders is dan de standaard Super Record groep. Bij de limited edition ter ere van het 80 jarig bestaan zijn volgens de fabrikant vooral nieuwe afwerkingstechnieken gebruikt.
Campagnolo heeft ook twee nieuwe wielsets uitgebracht. De ene set is full carbon, de andere set is van aluminium. De carbon wielset weegt 1310 gram. De wielen zijn voorzien van Campas CULT lagers, die volgens de Italianen 9 maal minder weerstand opleveren dan bij traditionele lagers. De alu wielset weegt 1590 gram, en is eveneens van CULT lagers voorzien.