Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
09-08-2011
Shimano Ultegra 6770 Di2
Dat de Shimano Ultegra Di2 er aan zou komen was zo klaar als een klontje, maar wanneer dat was de vraag. Nu dus. Met ingang van modeljaar 2012 zal de middenklasse groep verkrijgbaar zijn. Los, maar zeker ook als aandrijving op compleet geleverde fietsen. We reden 4, 5 en 6 augustus met de groep in en rond Aigle, Zwitserland. Uitvalbasis was het trainingscentrum van de UCI. In FIETS 9 volgt een test van de groep, hier alvast een aantal opmerkingen.
De Di2 groep bestaat uit een voorderailleur, achterderailleur, accu, twee shifters en een aantal stroomdraden. Een volle accu is goed voor tenminste 1000 kilometer en een accu kun je 500 maal opladen. 500 X 1000 = 500.000 km. Begin maar te trappen. De Dura-Ace Di2 7970 groep is het voorbeeld voor de Ultegra; de accu is hetzelfde, de toegepaste techniek ook. Alleen zijn de gebruikte materialen iets zwaarder, is de motor in de achterderailleur net wat anders uitgevoerd en zijn de stroomdraden anders ( tweepolig in plaats van vierpolig). Een achterderailleur weegt 270 gram, shifter 158 gram per stuk en de voorderailleur 135 gram. Het gewicht van de Ultegra onderdelen in vergelijking met die Dura-Ace is zon 200 gram meer; in FIETS 9 de specifieke cijfers!
De Di2 onderdelen zijn te combineren met de Ultegra Glossy Grey onderdelen zoals crankstel, remmen en ketting en cassette. Schakelen doe je hetzelfde als met de mechanische 6700 groep. Op en afschakelen gebeurt met twee afzonderlijke units: bij de mechanische schakel je rechts met de remhendel op, bij de 6770 met de voorste, losse geribbelde hendel zie foto. Afschakelen gaat met de binnenste hendel. Meteen maar: je merkt niet dat je met een elektronische groep te maken hebt. De sensatie, het gevoel dat je op een racefiets hebt is nog altijd aanwezig. Je voelt de wind, je moet je inspannen en je bent echt nog wel bezig met wielrennen. Alleen het schakelen is net wat makkelijker. Geen kracht zetten, slechts de hendel intoetsen. Zwiterse precisie vanuit Japan!
Vergelijk het met het indrukken van een computermuis. Klik dus! Je hoort het motortje licht zoemen vooral bij de bediening van de voorderailleur. Logisch, daar is ook de meeste power voor nodig! Daarnaast hoor je nog steeds de ketting en het derailleren van de ketting op de kransjes. Als je mega-lomp trapt en je schakelt tegelijkertijd dan heb je nog steeds kans dat je geknars hoort Het schakelen kan een voor een: voor elke wisseling dien je te klikken. Je kunt dus niet drie in een keer schakelen zoals bij de 6700 groep.
Tot zo ver. De prijs zal rond die van de mechanische 7900 Dura-Ace groep zweven. Dat wil zeggen: de Di2 componenten in combinatie met de Glossy Grey delen. Complete fietsen zullen waarschijnlijk vanaf circa 2750,- aangeboden worden. Op de Eurobike weten we meer.
De meeste fietsfabrikanten wachten tot de beurs Eurobike in september om met de laatste nieuwtjes naar buiten te komen. Ritchey gooit het dit jaar duidelijk over een andere boeg!
Ritchey 2012
De nieuwe Ritchey WCS stuurnok, C260, moet je fiets weer iets lichter maken en tegelijkertijd ook meer stijfheid bieden voor je cockpit. Door een C-omklemming te maken met het stuur omsluit de stuurnok het stuur. Hierdoor zijn de spanningen lager in de constructie, waardoor er minder materiaal nodig is. Het lijkt dus wel op de constructie die je vroeger had bij de stuurnokken die met één bout voor de klemming zorgde. Nadeel: als je het stuur wilt wisselen, moet je aan één zijde de onderdelen moet demonteren. Het kapje aan de voorzijde wordt met vier M4 boutjes vastgedraaid. De klemming met de vork is met drie boutjes in plaats van de gebruikelijke twee.
Voor een 100mm stuurnok moet de weegschaal niet meer dan 100 gram aangeven. Dit is twintig gram lichter dan de WCs 4 Axis uitvoering.
De stuurnok zal verkrijgbaar zijn in het mat en glanzend zwart, wit, rood en met een carbon laagje. Prijzen vanaf 95 euro.