Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Heb je graag een muziekje op tijdens het fietsen, maar vind je die oortjes maar niks? Dan is de Shake Sound Generator voor fietshelmen van Tunebug misschien iets voor jou!
De Shake Sound Generator. (foto tunebug)
De Shake Sound Generator gebruikt de gepatenteerde SurfaceSound Technology om geluidsgolven door eender welk oppervlak waarop het steunt te sturen. Zo vormt het je helm om tot een mini-speaker. Volgens producent Tunebug heel wat veiliger dan de oortjes die het omgevingsgeluid volledig dempen.
Je kan de Shake Sound Generator eenvoudig op je helm monteren. Het geheel weegt 68 gram. De ingebouwde LiPoly batterij gaat 5 uur mee en is via USB te herladen. De verbinding met je mp3-speler gebeurt via Bluetooth of een traditionele hoofdtelefoonkabel.
De Google Streetview-wagens duiken op steeds meer plaatsen op in het straatbeeld. Op zo'n moment kan je bijvoorbeeld maar beter niet vallen met de fiets. Bekijk de fotospecial!
De Google Streetview-wagen fotografeerde deze valpartij vast in Denemarken. (foto google)
In Denemarken legde Google een fietser, die nota bene net zelf een foto wou maken van de Streetview-wagen, op de gevoelige plaat vast. Google Denemarken gebruikte deze foto zelfs om de lancering in het land te hypen.
In het Nederlandse Amersfoort kwam een fietsster ten val toen een brandweerwagen passeerde. Opvallend: de beelden zijn enkel nog te bekijken dankzij printscreens van enkele snuggere surfers omdat Google ze ondertussen offline heeft gehaald.
Google Streetview maakt het mogelijk om 360°-panorama-foto's te bekijken van straten. In België wordt er sinds vorig jaar gefilmd, maar de beelden staan momenteel nog niet online. In Nederland is dit voor heel wat steden en dorpen wel al het geval.
Wie wereldkampioen veldrijden wil worden, moet niet enkel over goeie benen beschikken. Ook de bandenkeuze is cruciaal. Sven Vanthourenhout geeft tips voor de sneeuw- en ijsvlakte van Tabor.
Sven Vanthourenhout, specialist op sneeuw en ijs. (foto belga)
Bondscoach Rudy De Bie had geen plaats voor Sven Vanthourenhout in de Belgische WK-selectie. Nochtans staat de West-Vlaming bekend als een specialist voor omlopen op sneeuw en ijs, zoals die van Tabor. Wij doen wel een beroep op Vanthourenhout en vroegen hem voor welke keuzes de WK-deelnemers zondag op materiaalvlak staan.
"Er zijn drie belangrijke bandenfabrikanten in het crossmilieu: Dugast, Tufo en Challenge. 90 procent van de renners kiest voor Dugast, zeker de toppers", aldus Vanthourenhout, die zelf ook met Dugast rijdt. "Vervolgens komt het erop aan het gepaste bandenprofiel, de gewenste bandbreedte en de ideale bandenspanning te bepalen. Maar hét ideale bandentype, de ideale combinatie voor sneeuw en ijs bestaat niet. Dat hangt af van het gevoel van de renner."
HET PROFIEL
"Dugast heeft drie profielen: pipistrello (Italiaans voor vleermuis, nvdr), grifo(griffioen) en rhino (neushoorn). De pipistrello's hebben quasi geen profiel. Je kan het vergelijken met de slicks in de Formule 1. Het profiel bestaat uit heel kleine diamantvormpjes. Grifo is een allroundprofiel. In 80 procent van de crossen wordt daarop gereden. Rhino is een heel grof, zwaar profiel. Ideaal voor in de modder en voor technische parcoursen waar je veel schuift."
Sven Vanthourenhout: 'De sneeuw en het ijs van Tabor hebben weinig invloed op de profielkeuze.'
"De sneeuw en het ijs van Tabor hebben weinig invloed op de profielkeuze", verrast Vanthourenhout. "Als het schuift, dan schuift het. Op hard bevroren ondergronden heb je sowieso weinig grip. Vele renners voelen zich goed bij een bepaalde tube en hebben de profielkeuze nu al in hun hoofd, ook al hebben ze het parcours nog niet verkend. Die parcoursverkenning zal doorgaans weinig veranderen aan de profielkeuze."
"Zondag zullen we dan ook de drie verschillende profielen zien opduiken. Ik ben er zo goed als zeker van dat Albert voor rhino's kiest. Daar voelt hij zich het best mee. Nys en Stybar kiezen waarschijnlijk voor pipistrello, nog anderen voor grifo."
DE BREEDTE
De bandbreedte dan. "35 millimeter is de maximumbreedte volgens het UCI-reglement", weet Vanthourenhout. "Ook hier zijn er drie courante opties voor de renners: 30 millimeter, 32 millimeter of 34 millimeter. De keuze van de breedte is belangrijker dan dat van het profiel. Zondag wordt het 32 of 34 millimeter. Ik denk dat Nys voor 34 zal kiezen en Albert en Stybar voor 32."
"Bij 34 heb je een - vind ik - comfortabeler gevoel. Keerzijde van de medaille is dat je meer weerstand ondervindt op het asfalt dan bij 32 millimeter. Dat kan uiteraard een nadeel zijn in de sprint. Stybar is snel aan de meet en speculeert dus mogelijk op een sprint en daarom denk ik dat hij voor 32 millimeter zal opteren. Nadeel van de 32 is dat je in het veld de schokken minder goed kan opvangen."
DE SPANNING
Sven Vanthourenhout: 'De allerbelangrijkste keuze die gemaakt moet worden is die van de bandenspanning.'
"De allerbelangrijkste keuze die gemaakt moet worden is die van de bandenspanning. Via de bandenspanning moet je proberen een beetje weerstand te creëren op het ijs. Hoe lager de spanning, hoe minder kans op schuiven. Het hangt ook af van je gewicht. De banden van iemand die meer dan 70 kilogram weegt, zullen harder staan dan die van iemand van 65 kilogram."
"De bandenspanning zal zondag tussen de 1,6 en 2 kilogram (bar) liggen. Nys kiest waarschijnlijk voor de laagste spanning. Ik durf gokken op 1,6 à 1,7 kilogram. Albert rijdt waarschijnlijk met de hardst opgepompte banden - 1,9 mogelijk - en Stybar ergens tussenin. 1,8 laat ons zeggen."
VERANDEREN?
"Al die keuzes zijn niet onherroepelijk. Als het vlak voor de cross plots begint te dooien, kan er meteen een band met een ander profiel of een andere breedte gemonteerd worden of kan de bandenspanning aangepast worden. Ook tijdens de cross kan er gewisseld worden. De renners roepen dan naar hun mecaniciens wat er moet veranderen. Alle materiaal is voorhanden in de materiaalposten."
"Maar ik denk niet dat het zondag een materiaalslag zal worden. Uiteindelijk zal blijken dat de wereldkampioen niet gewisseld heeft tijdens de cross", voorspelt Vanthourenhout.
Lino Gastaldello, de sterke man achter het Italiaanse koersfietsenmerk Wilier, is vorige week omgekomen nadat hij op een fietstochtje frontaal geraakt werd door een auto.
Gastaldello was ondanks zijn leftijd nog een fanatiek fietser. (foto wilier)
Het ongeluk gebeurde op een kruispunt in San Zenone degli Ezzelini in de buurt van Treviso. De 71-jarige Gastaldello werd 30 meter verder geslingerd en overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Gastaldello, ondanks zijn leeftijd zelf nog een fanatiek fietser, blies samen met zijn broer Antonio nieuw leven in Wilier na een bankroet in de jaren zeventig.
De Franse ontwerpers Julien Bergignat en Patrice Mouille kregen als opdracht een helm te ontwikkelen die bescherming biedt en makkelijk op te bergen en te recycleren is. Et voilà: le Tatoo!
(foto tatoo)
De Tatoo is gemaakt van poplypropyleen en poplypropyleen schuim in verschillene buigbare secties, die samen een helm kunnen vormen. In de originele vorm is de Tatoo dun en vlak, zodat hij bijvoorbeeld gemakkelijk in een tas gestopt kan worden. Zodra je op je fiets springt, kan je het in een vingerknip tot een helm omvormen.
Afgezien van het feit of dit ontwerp stevig genoeg is om de klap van een valpartij op te vangen, werpt de Tatoo ongetwijfeld een nieuw licht op het design van een helm.
Nicolas Vermeulen heeft de Cycling.be Mountainbike Classic Bredene op zijn naam geschreven. Hij haalde het nipt voor Nico Berckmans, die wel zijn leidersplaats in het MTB Kustcriterium verstevigt.
Nicolas Vermeulen wint voor Nico Berckmans. (foto alain buyck)
Een 400-tal bikers kwam aan de start van de derde manche van het Mountainbike Kustcriterium. Voor een keer geen wind of regen in Bredene, maar het parcours alleen al maakte er weer een loodzware race van.
Leider Nico Berckmans wond er al van bij de start geen doekjes om en trok het peloton meteen op een lint. Samen met Belgisch kampioen Marathon Nicolas Vermeulen sloeg hij een gat van 50 meter.
De voorsprong van het duo groeide gestaag uit tot een beslissende kloof van een dikke minuut. In de slotfase van de 43 km lange race slaagde Vermeulen er eerst niet in zijn medevluchter te verschansen, maar bij de tweede poging was het wel raak. De Oost-Vlaming haalde het na 1u14:23 met acht seconden voorsprong op Berckmans, die zijn leidersplaats in het scratchklassement en bij de masters verstevigt.
In een eerste achtervolgende groepje won Sven Vandouselaere de sprint om de derde plaats, op anderhalve minuut van de winnaar. Kevin Van Hoovels legde beslag op de vierde plaats. Davy Commeyne, de winnaar van de openingsmanche in De Panne, werd vijfde.
DRIE OP DRIE VOOR VERBEKE
Grace Verbeke ondervindt weinig hinder van de combinatie van het Kustcriterium en de voorbereiding op het wegseizoen. Ze behaalde in Bredene al haar derde Kustcriterium-overwinning op rij. Nummer twee Fien Lammertyn kwam maar liefst een kwartier na Verbeke over de meet. Kristien Nelen vervolledigde het podium. Kim Saenen finishte niet.
Bij de junioren was Ruben Scheire de snelste. Matthias Boetens werd tweede en blijft in het klassement een hardnekkige tweestrijd voeren met Valentijn Van De Velde, die in Bredene als vierde junior over de meet kwam.
Naast de derde manche van het Mountanbike Kustcriterium was er in Bredene ook nog een wedstrijd over 18 km. Rado Declerk was de snelste van de bijna 100 deelnemers in 35:09. Kristof Moyaert, Esther De Greef en Robin Dehandschutter behaalden de zege bij respectievelijk de masters, dames en junioren.