Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
29-05-2011
VLAAMSE LABEL RIT JULES DE BIE
Vlaamse Label rit Jules De Bie
Deze morgen voor ons vertrek
naar het Antwerpse Westmalle nog eerst eens naar de Frank de weerman gekeken
het zag niet goed uit: kans op buien en een zeer strakke wind verdorie het
zouden terug 70 zware kilometers kunnen worden
Op de nog verlaten E17 ging
het vlot vooruit en op de Antwerpse ring ging het zelfs nog vlotter
In Westmalle was het een
klein beetje zoeken naar het startlokaal dat verdomd goed verscholen lag
In een piep klein zaaltje van
het culturele centrum konden we rustig Inscannen en onze broodnodige stempel
kregen we ook onmiddellijk: en zo als steeds waren ze hier vriendelijk
Eens op pad op deze koude en
kille ochtend(we zijn te veel verwend met mooie weer)hadden we prijs een
pijltje gemist ondanks de prima uitpijling maar als iemand zijn caravan voor
het bordje parkeert: tja
Heerlijke wegen en vooral de
dikke vette villas die we de eerste kilometers te verwerken kregen deden ons
terug watertanden
Maar eens voorbij Zoersel had
de wind vrij spel en was het terug werken geblazen want met twee kun je niet
veel wegsteken: zalig nog eens goed afzien en voor sommige alle drank uit het
lichaam fietsen want het was al terug druk geweest
Na een zeer geslaagde
vrijdagavond met goede vrienden en te veel wijn
En een druk school feest van
15uur tot 20uur konden we deze rit goed gebruiken
In Halle terug een villawijk
in en konden we even op adem komen want in Zandhoven hadden we terug prijs ook
al kregen we rustige mooie wegen te verwerken de wind wilde maar niet meewerken
Maar in VIERSEL over het
kanaal was het even goed beuken dachten we tot we op dijk van het Netekanaal opgestuurd
werden
Één rechte weg zonder bescherming
of wat dan ook en zo ver of we konden kijken hier moesten we alle krachten
aanspreken
10km afzien zoals de
flandriens en stilletjes doodgaan dat was ons noodlot ook hier kwam gelukkig
een eind aan want veel langer konden we dit niet aan houden
In Lier werden we op de dijk
van de kleine Nete opgestuurd en op deze slalom weg kregen we telkens meewind
en tegenwind te verwerken en onder tussen konden we beginnen uitkijken naar de
kerk van Berlaar
In café Ballaer in Berlaar
konden we eindelijk genieten van een zalige koffie want na 38 km hadden we deze
verdiend
Met nog 32 km voor de boeg
kon er niet lang getalmd worden en met vooruit dat we de wind nu toch een
beetje zouden meekrijgen startende we met volle moed
Terug waren de eerste
kilometers niet van de poes maar we hadden op het parcours plan gezien dat we
terug lang het Netekanaal zouden fietsen dus was het nog even doorduwen
Eindelijk het NETEKANAAL en
nu met de wind in de rug nu was het onze beurt om te lachen met onze
tegenliggers
Nu ging het pas goed voorruit
en vlogen de kilometers voorbij en dit mocht ook wel eens
Aan de sluis van Viersel nog
even stoempen tegen die verdomde wind en dan terug de wind in de poep tot aan
de eind meet
Eens voorbij Pulderbos doken
we terug ZOERSEL binnen en waren we terug vertrokken voor een toertje villas
kijken en dit tot in Westmalle
Zalige rit met prima wegen en
fietspaden jammer dat er iets te weinig sfeer was: een ritje zonder uitstraling
maar voor een zondag is een prima afsluiter van een toch wel druk weekend waar
er nog een beetje zal nagelachen worden
Vandaag begint Consument en Veiligheid de campagne Gebruik je
kop, helm op. Doel van de campagne is wielrenners en mountainbikers bewust te
maken van de risico's van fietsen zonder helm. Fiets ondersteunt de
campagne.
Draag jij altijd een helm als je op de fiets stapt? Ook als je in je eentje
traint of met een groep een recreatieve tocht rijdt? Hoe ervaren je ook bent,
zelfs op dat soort momenten kan het misgaan. Want een beetje grind, een
loslopende hond of een onverwachte manoeuvre zijn vaak al voldoende voor een
vervelende schuiver. Loop geen onnodig risico en draag altijd je
helm!
Meer
informatie vind je onder 'achtergrond' op deze site of in nummer 6 van Fiets,
pagina 72. Ook www.gebruikjekop.nl
levert alle informatie die je nodig hebt.
De politie van Dendermonde is best tevreden over het gedrag van de wielertoeristen. Die rijden sinds de invoering van het strenge politiereglement niet meer in grote pelotons over de dijken en wegen van de stad.
Politie Dendermonde: 'De wielertoeristen komen nog wel, maar in kleinere groepen en beter gespreid'
De gemeenteraad van Dendermonde keurde vorige maand een voor de wielertoeristen streng politiereglement goed. Wie nog met meer dan tien op de dijken durft koersen, riskeert een boete van 120 euro en loopt het risico dat zijn fiets in beslag genomen wordt.
Maar het reglement lijkt effect te hebben. "Wij voeren wekelijks controles uit en wij merken duidelijk een positieve tendens", zegt Katleen Bombeke, woordvoerder van de Dendermondse politie, in Het Nieuwsblad. "De wielertoeristen komen nog wel - en dat mag ook - maar in kleinere groepen en beter gespreid dan vroeger. Dat heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid."
Binnenkort worden er ook communicatieborden geplaatst om wielertoeristen aan de reglementering te herinneren.
Naast Celeste stuurlint, bidonhouders, bidons, kabeleindjes,
zadels is er nu wederom een band verkrijgbaar in de zo typische Bianchi kleur.
We schrijven wederom omdat een paar jaar terug Continental Celeste
bandjes voerde. Nu is het via Frankrijk dat de Michelin Pro3 TS in celeste
aanbied. Maat 700x23C, kleur zwart/celeste. Prijs rond de 39 euro per stuk.
Check www.bianchi.nl
Op zaterdag 4 juni nemen opnieuw 1.600 Vlaamse wielerliefhebbers deel aan Ventourist/Ventousiast. Het evenement op de Mont Ventoux is de apotheose van de Sporta-beweegcampagne.
De Ventoux is op 4 juni weer even een Vlaamse berg. (foto belga)
Ook Vlaams minister van Sport Philippe Muyters zal de top van de legendarische Franse col proberen te bereiken, zo vertelde hij op een persconferentie in Tongerlo. "Ze zeggen altijd dat fietsen een ploegsport is, maar dat het solo gaat vanaf een bepaald stijgingspercentage. Toch is het beklimmen van de Mont Ventoux een sociaal gebeuren", aldus Muyters.
"Je voelt een sfeer van verbondenheid en voelt je gesteund door de vele andere Vlamingen." De minister voegde eraan toe dat hij zijn trainingskilometers al achter de kiezen had.
Sporta maakte nog wat cijfers bekend over de deelnemers dit jaar. Zo is de gemiddelde leeftijd 46 jaar, waarbij de oudste 80 en de jongste 18 is. Naast minister Muyters nemen ook onder meer Stan Van Samang, Saartje Vandendriessche en enkele acteurs van FC De Kampioenen dit jaar deel aan Ventourist/Ventousiast.
Nieuw dit jaar is de tussentijdse tijdregistratie. Door te werken met tussentijden, kunnen deelnemers die de top niet bereiken toch een idee krijgen van het tempo dat ze haalden. Bovendien is het door de grillige weersomstandigheden op de deels kale berg altijd afwachten of het wel verantwoord is de tocht tot helemaal bovenaan te laten doorgaan. Indien de rit moet worden ingekort, kan er dit jaar dus alsnog een klassement worden opgemaakt.
Ondanks de thuisrit in
zwijnaarde (de Eric van de Wiele classic)kozen we toch voor de verre trip naar
Heist-op-deBerg in de provincie Antwerpen
Ook hier deed de plaatselijke
parochiezaal dienst als startlokaal en op de ruime parking konden we de auto
stallen
Vandaag kregen we toch een
betere en uitgebreid parcours beschrijving mee zodat we toch een beetje zicht
kregen over de zwaarte van deze rit
En het zou een verdomd een
stevig ritje worden
Geen wind of toch bijna geen
wind en een stralende zon als mede compagnon konden we rond 8 uur op pad
Van Heist-op-de-Berg tot in
Begijnendijk waren we vertrokken voor straatje in en straatje uit dit is wel
rustig rijden maar we waren gekomen om te fietsen
En in Baal konden we
eindelijk beginnen: hier terug lange wegen en leuke vergezichten ja zelf de
vliegtuigen vlogen hier laag en dit is ook eens leuk om naar te kijken
Met Balenberg kregen we ook
onze eerste hellinkje voorgeschoteld en het was er eentje die de benen afsneed
we waren dus gewaarschuwd
Betekom, Nieuwrode en dan
Houwaart waar de tweede kuitenbijter lag de Roeselberg opnieuw een onbekende en
opnieuw te snel naar boven gefietst met als resultaat een te hoge hartslag: we
zullen het nooit leren
Na Vissenaken lag het lastig
te bereiken Kumtich waar we onze welverdiende stop kregen en een grote banaan
in plaats van een suikerwafel
Na de controle was het terug
klimmen geblazen in de Kumtichsestraat voor we koers konden zetten naar
Roosbeek om zo Lubbeek te bereiken en hier hadden we terug prijs, Kalenberg en
Bollenberg
Eens hier voorbij kregen we
terug vlakke wegen voorgeschoteld en goede fietspaden wat altijd prettig
fietsen is
Plots dachten we verkeerd te
zitten want we waren beland in Kortrijk-Dutsel en Kortrijk ligt toch in West Vlaanderen
en dat is toch een eindje van hier
Rotselaar, Werchter en dan
Tremelo voor we in Keerbergen konden beginnen aftellen met 80 km op de teller de
laatste de we kruisten was Schriek voor we terug op het grondgebied van Heist
waren
Opnieuw was het hier rondjes
draaien voor we de eindmeet bereikten
Onze 6de classic
was binnen en we hadden terug genoten van de streek en zij omgeving benieuwd
wat nummer 7 ons zal brengen