Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
01-05-2011
Het 1 Mei weekend
Na het een rit in het West-Vlaamse
landsgedeelte was het nu terug een thuis rit met startplaats Wondelgem
Op deze winderige maar
zonnige zaterdag stond de 84 km lange tocht op het menu en de vele leden van de
club dachten er net zo over
Na de inscanning van de
laatste konden we op pad gaan: deze rit was terug een kopie van hun permanente
route dus veel verrassingen zaten er niet in
Wondelgem, Evergem en dan
richting Ertvelde en dit onder leiding van een kloeke beer die bijna het
volledige eerste deel van deze rit voor zijn rekening nam
De snelheid ondanks de tegen
wind was toch behoorlijk aan de hoge kant en er werd meerdere malen een waaier
gevormd om toch een beetje beschut te zitten tegen de strakke wind
Assenede en na 40km Boekhoute
waar we onze stop kregen in café de Gouden Appel die op deze zonnige een prima
zaak zou doen want de wielertoeristen waren op het eerste gezicht toch massaal
van de partij
Na deze korte maar weldoende
stop konden we terug op pad voor deel twee van deze rit
Met de wind nu toch een
beetje in het voordeel ging de snelheid nog een beetje meer de hoogte in en
voor een paar was op momenten toch een beetje harken om niet te moeten lossen
Maar dit werd snel opgelost
met het tempo een tandje lager te zetten want het voor iedereen toch een beetje
plezant blijven
De kilometers vlogen toch nog
altijd snel voorbij zodat we snel terug in Wondelgem belanden en met 29 als
gemiddelde mochten we echt niet klagen ondanks de verdomde wind
Op naar nummer twee
Haasrode Hoei Haasrode
Deze classic in Vlaams Brabant
was voor ons een onbekende: dus een rit met vele vraagtekens
Herberg Den Deugniet was aan
de kerk de startplaats: een schitterende oude zaak waar de nostalgie niet ver
te zoeken was
De inschrijving verliep nog
redelijk vlot ondanks de vele paperrassen die moesten afgestempeld worden
Eens op pad werd al vlug
duidelijk dat het hier geen cadeau zou worden en terug was de strakke tegen
wind de boosdoener
Bierbeek en dan naar Opveld en nog geen meter vlak parcours hadden we
gekregen in Beauvechain waarde 1ste wing ligt kregen we het pas echt
lastig hier geen enkele beschutting tegen de weerelementen en dan nog stijgende
parcours erbij deed ons even naar adem happen
Voor zij die de rit in
Oud-Heverlee hebben gefiets weten ook dat de wegen hier erbarmelijk zijn: deze
rit verloop op een deel van de nationale bijeenkomst
In Jodoinge kregen we achter
de kerk onze eerste echte helling te verwerken en ook dit viel dik tegen want
boven was het toch even uitpuffen
Het ene na het andere kleine
dorpje kruisten we in deze toch mooie streek want wie heeft al gehoord van
Huppaye ,Autre Eglise of van Folx Les Caves allen schitterende dorpjes die ons
deden denken aan de Ardennen
Eens hier voorbij waren we in
provincie Luik beland en werd het parcours nog een beetje zwaarder maar de
wegen waren nu ook een beetje beter en dat schild ook al
In het voor ons onbekende
Wasseiges kregen we onze bevoorrading want daarom hadden we 3 moeten betalen
in plaats van 1.5 En voor dit beetje meer kregen we toch een prima snack tafel
voorgeschoteld
Deze rustplaats kwam geen
minuut te vroeg want 41km tegen de wind beuken en heuvel na heuvel te hebben
moeten overwinnen kruipt niet in de kleren
Heuvel is misschien niet het
juiste woord want steeds was het steiler dan vals plat maar minder steil dan
een echte heuvel: dit even ter informatie
De drinkbussen goed volgedaan
en de innerlijke mens een beetje te hebben versterk konden we aan het terug weg
beginnen
Met de gedachte dat we de
wind nu toch zouden mee hebben hadden we er terug zin in
In Merdorp konden we terug
beginnen klimmen en van meewind was nog steeds geen sprake om terug elke 3 km
een dorpje doorkruisen en het laatste Waalse dorpje was St Remy Geest
Eens in Vlaams Brabant
begonnen de fietspaden en wegen terug te verslechteren
Hoegaarden en dan naar Meldert
nu konden we beginnen aftellen nog 11loodzware kilometers hadden we nog voor de
boeg
De zon en de streek maakten
het toch een beetje minder zwaar en een mooie afdaling (eindelijk) was de kers
op de taart
De Bremberg als laatste
hindernis kon er ook nog bij voor we eindelijk terug in Haasrode waren
Van de 90km hadden we 80km
tegen wind en 800 hoogte meters te verwerken gekregen en voor een zonnige
zondag moest dit echt niet meer zijn
De eerste indruk is oei. Da's een druk fietsje. In ieder geval betreft het
hier geen 13 in een dozijn fiets. Deze ZanZara ZÓRO komt uit de stal van
WielaanWiel, eigendom van een enthousiast duo uit Alkmaar. Dit duo bestaat uit
Marc Faas en Ward Koster, geen onbekenden in het Noord-Hollandse
wielercircuit.
Samen zijn zij vorig jaar begonnen met een fietsenwinkel waarin zij ondermeer
hun eigen merk ZanZara verkopen. Deze muggen (ZanZara is mug in het
Italiaans) laten zij volledig naar wens bouwen in Italië. Zo ook dit model en
als het uit Italië komt is het, bijna per definitie, nooit saai. Mooi of
niet? Een tussenweg lijkt er niet te zijn. Dit modelletje roept heftige emoties
op, uiteenlopend van bah tot gaaf zeg!
Goudkleurige lak
De
fiets zit netjes in de goudkleurige! lak. Vertelden we al dat dit geen 13 in een
dozijn fiets is? De witte velgen passen daar eigenlijk niet zo mooi bij en om
het totaalplaatje af te maken vloeken de rode naven er ook nog eens bij.
Wansmaak? Dat is natuurlijk persoonlijk.
Niet voor grijze muizen
Feit
is in ieder geval dat niemand dit karretje voorbij loopt zonder haar een tweede
blik te gunnen. Duidelijk geen fiets voor grijze muizen. Op de voor- en
achtervork laten kleine Italiaanse vlaggetjes de thuisbasis van deze fiets zien,
alsof de naam en het uiterlijk niet genoeg hints zijn. En als je er dan nog eens
rustig naar kijkt vallen je steeds meer kleine details op. Zo is het stuurlint
links zwart en rechts wit, precies als op het San Marco teamzadel.
Oog voor detail
Oog
voor detail dus, zelfs de buitenkabels zijn zo gelegd dat het Campa logo aan
beide kanten netjes naar de berijder toewijst. Vlak voor ze in het frame
verdwijnen, de kabels lopen namelijk door het frame dat is uitgevoerd met een
intgrated seat post. Onze testfiets is afgemonteerd met een 11speed Campagnolo
Chorus groep, maar net als bij alle andere onderdelen ben je ook hier vrij te
kiezen hoe je de fiets afgeleverd wilt krijgen. Je kunt zelfs kiezen of je BSA
of BB30 bracketpot wilt. De 24-spaaks Comp 2000 superlight wielen kom je niet
iedere dag tegen en ze passen leuk bij de bijzondere Modolo Kaly stuurpen en het
KX Curvissima stuur, ook van Modolo. Die wielen wegen 1549gram, dat is ruim
60 gram meer dan de geanodiseerd zwarte versie. Allemaal vanwege wat witte verf.
Wij zouden wel weten welke we er liever in zouden zetten.
4444
De
fiets zoals hij er op de foto bij staat komt op 4444. Bestel je alleen een
losse framekit, dan ben je 2222 lichter. Over lichter gesproken, 6,9 kilo stond
er op onze weegschaal. Dan moet er nog wel een bidonhouder op.
De
top bij Specialized wordt gevormd door de S-Works modellen. Zeg maar, de
fietsjes waarmee mannen als Cavendish, Goss en Contador koersen. Mooi, licht,
heel licht - en ook toch wel wat begrotelijk... Wil je echt De Absolute
Specialized hebben dan is dit de eerste keuze. Maar heb je ook met het
thuisfront te maken en heb je zelfkennis, dan heeft Specialized ook toppers
-voor een mooie prijs. Deze Tarmac SL3 Expert Compact bijvoorbeeld.
'We
proberen van elke Tarmac een fiets te maken die per bestede euro een zo laag
mogelijk gewicht en zo hoog mogelijke prestaties biedt'. Zo stelt Specialized
het zelf. Om maar met de deur in huis te vallen: volgens ons is dit gelukt bij
de SL 3. Het frame is een Fact IS 10R SL HM carbon model. De voorste driehoek is
uit een stuk, evenals de achtertrein, inclusief het bracket. Uiteraard lekker
oversized en geovaliseerde buizen, taps toelopende balhoofdbuis, twee maten
lagers. Slanke staande achtervork, iets 'bol' lopende bovenbuis, full carbon
voorvork. De voorderailleur zit op een geschroefde nok. De derailleur -en
achterremkabels lopen gewoon langs de framebuizen. Ouderwets? Tja, zal wel. Maar
dit garandeert nog steeds de best mogelijke schakelwerking!
Zesenvijftigeneenhalf
Het
SL 3 frame in een maat 56 is licht: 1050 gram, de voorvork slechts 400 gram.
De belangrijkste meetwaarde is die van de torsie: 105 N/m. Prima waarde! Ook de
geometrie is helemaal allround. Zithoek 73.5°, balhoofdhoek 73° , sprong 43,
naloop 56 mm en een wielbasis van 988mm. De lengte van de staande en de
bovenbuis staat keurig op een decal vermeld.
Shimano Ultegra
Shimano
Ultegra 6700 10-speed, compact crankstel, en heel veel Specialized onderdelen...
Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel, banden en speciaal voor Specialized
geproduceerde Fulcrum Racing 4 wielsetje. Compleet 7,40 kilo voor een 56cm.
Zevenentwintigkommatwee
In
de praktijk rijdt de fiets behoorlijk comfortabel. Het Specialized zadel, de
27,2 zadelpen werken duidelijk mee om de schokken van de niet altijd even gladde
fietspaden op te vangen. Het Romin zadel met in het midden een gleuf beviel ons
direct, deze geeft een goede ondersteuning. De stijheid van het stuur met de
stuurnok is goed in orde. Doordat het stuur iets plat gevormd is aan de
bovenkant ligt deze prettig in je handen. Onder in de beugel heeft het stuur een
lichte knik voor een prettige greep. Versnellen met de fiets voelt goed aan,
door het vrij stijve frame voelt elke trap raak.
Een setje snellere
wielen (lichter en wat strakker) zal de fiets zeker goed doen! Gebruik je de
fiets alleen in Nederland dan is een 39-53 vertanding prettiger in plaats van
het gemonteerde compact exemplaar. Je kunt eventueel ook alleen de tandwielen
verwisselen, zo kun je in de bergen ook nog goed uit de voeten met het kleinere
gemonteerde verzet!
Adviesprijs 3299, losse frameset 1899, Zie voor
meer informatie www.specialized.com
AMSTERDAM Omega
Pharma-Lotto, de ploeg van onder meer Philippe Gilbert, lijkt een
gedaantewisseling te ondergaan. De twee sponsoren willen een andere koers varen
en achter de schermen wordt gewerkt aan een nieuwe wielerploeg, waarbij de
Belgische overheid een vinger in de pap heeft.
Omega Pharma en Lotto zitten niet langer op dezelfde golflengte. Omega Pharma
ziet meer heil in een toekomst met Europese renners, terwijl de Nationale
Loterij op Belgische coureurs wil inzetten.
Volgens de Belgische krant De Morgen zou Lotto praten met Belgacom en Adecco om samen een
team uit de grond te stampen. De federale regering zou zich volledig achter het
project scharen. De overheid is immers meerderheidsaandeelhouder van Belgacom en
volledig eigenaar van Lotto.
Gilbert
De nieuwe ploeg zou enkele Belgische toppers moeten herbergen waaronder
Gilbert. De winnaar van onder meer de Amstel Gold Race en de Waalse Pijl is
echter nauwelijks op de hoogte van de ontwikkelingen. ''Ik weet ook maar wat ik
in de pers lees", zegt hij in diverse Belgische media.
''Persoonlijk heb
ik zoiets nog nooit meegemaakt. Ik vind het allemaal zeer bizar. Het team
beleeft het beste jaar uit zijn bestaan en toch bestaat de kans dat de
samenwerking stopt. Maar blijkbaar botert het niet meer tussen de twee sponsors.
Ik zie wel hoe het afloopt.''
Crossen op je mountainbike in ruw terrein of op je trekkingbike van de natuur genieten... De Shimano MT53 sportschoen is geschikt voor beide disciplines!
De Shimano MT53 multisportschoen (foto Shimano)
Met deze multisportschoen kun je naast fietsend ook lopend uit de voeten. Het middelhoge ontwerp biedt namelijk een enkelstabiliteit en een goede ondersteuning bij het lopen. De EVA tussenzool en de rubberen buitenzool, welke is versterkt met glasvezel, zijn geschikt om zowel mee te fietsen als te lopen. Uitgevoerd met veters en klittenbandsluiting.
De multisportschoen is verkrijgbaar in de maten 36 tot en met 48. De adviesprijs van de Shimano MT53 bedraagt 129,95 euro.
Dendermonde heeft een uiterst streng politiereglement tegen de wielertoeristen in de stad goedgekeurd. Koersen in grote pelotons op de Schelde- en Denderdijk mag voortaan niet meer.
Koersen in grote pelotons op de Schelde- en Denderdijk mag voortaan niet meer (foto Alain Buyck)
Groepen van meer dan tien renners riskeren voortaan boetes van 120 euro per persoon. Wie ondanks die boete rustig blijft doorvlammen, mag zelfs te voet naar huis. Bovendien moet er tussen twee groepen van tien minstens 1000 meter afstand zijn. Burgemeester van Dendermonde Piet Buyse verklaart in Het Laatste Nieuws: "Op de Schelde- en Denderdijk in deelgemeente Appels razen de wielrenners in rondjes. Niet met drie of tien man, maar wel in groepen van honderd en meer. Het werd te erg."
De stad heeft daarom beslist een strenger politieregelement goed te keuren. Weet wel: het regelement geldt enkel voor de wielertoeristen die steeds dezelfde rondjes rijden. Niet voor de grote groepen die van punt A naar punt B rijden en daarbij ook Dendermonde aandoen.
Wie het koersen echt niet kan laten, kan zich naar het Circuit van Zolder begeven. Op dinsdag, woensdag en donderdag krijg je daar exclusief de kans om te trainen. In groep...
Na een jaartje wachten stond
terug de Davitamon classic op het programma en deze konden we echt niet laten
voorbij gaan
Met 6 leden van de club
zouden we voor de honderd kilometer lange tocht gaan
Na een zeer vlotte
inschrijving konden we om 7u30 op pad gaan :via Nazareth belanden we al zeer
vlug op de Scheldedijk waar we kilte uit het lichaam fietsten het was misschien
nog wat vroeg maar eens lekker knallen kan toch eens goed doen :maar niet
iedereen vond dit een goed idee
Nu kregen we een paar
kilometers om de hartslag terug naar normale waarden te laten zakken: voor we
de Duisbeke Tissenhove klim zouden aanvatten
Deze eerste klim in St-Denijs
Boekel zou meteen de toon zetten voor wat komen zou: met zijn 2500m en 4% was
dit voor ons klein groepje geen enkel probleem
De eerste bevoorrading in
St-Kornelius na amper 18 km was meteen het goede moment om de overbodige
kleding stukken uittrekken: de bevoorrading zelf was zoals gewoonlijk op deze
organisatie dik in orde
Met de zon en het
schitterende landschap als mede gezel konden we het tweede deel aanvatten
Van Horebeke ging het
richting Schorisse waar de tweede klim lag: de Vijverbeek-Biesstraat terug een
klim van 5% en 1600m lang opnieuw geen enkel probleem
In Ronse na een zeer snelle
afdaling lag al de tweede controle van de dag en nog hadden we maar 40km op de
teller staan
De drinkbussen konden deze
stop goed gebruiken en ook wij konden onze suikers terug op pijl brengen
De fiets van Martin werd even
bij de technische bijstand aangeboden om de kopserie te laten aanspannen: maar
versleten is versleten dit worden terug kosten
Deel 3 beloofde zwaar te worden:
op de hoofdbaan in Louise Marie kregen we al een voorsmaakje voor wat komen
zou deze klim stond nergens vermeld zoals ze er nog een paar vergeten waren
Aan de splitsing van de100 en
80 km koos er één voor de kortere afstand en misschien was dat nog de slimste
Want de rest draaide de Kafhoek
op en opnieuw konden we beginnen afschakelen voor deze steile klim
De Spichtenberg nog ééntje
die de inrichters vergeten waren begon voor mij rampzalig want vergeten te
schakelen en dus op het buitenblad naar boven wat verdom zeer veel krachten
koste
Op 51km lag de schrik van
velen de gevreesde Hotondberg 2100m lang en 19% hier kraakte alles: ketting,
knieën en bijna wij zelf maar opgeven of afstappen nooit maar veel langer zou
het toch niet mogen zijn
Amper uitgerust lag daar de
Cote de Russignies al te schitteren in de blakende zon en opnieuw kon het
klimmen beginnen: lastig
Nog ééntje te gaan maar eerst
een kilometer of acht vlakke ? Wegen en in Kerhove terug een flink stuk Schelde
dijk voor we in Gijzelbrechtegem opnieuw het kleine verzet moesten aanspreken
om ook deze laatste tot een goed einde te brengen
En nu op naar Huize voor onze
laatste stop en bevoorrading en hier werd alles nog eens goed volgetankt want
alles was leeg
Nog 10 te gaan en we zouden
het geweten hebben: vlammen, koersen en de laatste krachten aanspreken en ja
voor sommige ging het iets te snel maar met de meet in zicht kon dit echt geen
kwaad
Na deze inspanning konden we
genieten van al het lekkers dat ons toe gestopt werd en ook het nagenieten op
het zonnige terras was een schot in de roos
Moe, voldaan en met een goed
gevoel konden we huiswaarts keren
Van een super organisatie
gesproken wel dit was er een
Wilier komt binnenkort met een nieuw paradepaardje. Uitgerust met de nieuwe bottom bracket, de BB386EVO, moet de Zero 7 nog meer energie sparen.
foto wilier
Wilier ontwikkelde de BB386EVO samen met onderdelenfabrikant Full Speed Ahead (FSA). De bottom bracket heeft een diameter van 46mm en een breedte van 86,5mm.
Meer stijfheid betekent minder energieverlies. De naam Zero verwijst zelfs naar nul procent energieverlies.
De Zero 7 was voor het eerst te zien op de Taipei Cycle Show. Het frame zou slechts 790 gram wegen. De fiets is uitgerust met een Campagnolo Super Record groep en Campagnolo Bora Ultra 2 wielen.
Binnenkort hoef je als fietser zelf niet meer te schakelen. De nieuwe SRAM Automatix schakelt vanzelf door of terug van zodra er een bepaalde snelheid is bereikt.
foto sram
Met de SRAM Automatix heb je dus geen schakelaar meer op je stuur staan. Het concept zit verpakt in een versnellingsnaaf van 980 gram, die wordt geleverd met terugtraprem.
Met zijn twee versnellingen in de verhouding 1:1 en 1:1.37 is de SRAM Automatix het best geschikt voor stads-, kinder- en vouwfietsen. Het schakelmoment kan vooraf worden ingesteld door SRAM bij een snelheid van 12, 14 of 18 kilometer per uur.
De SRAM Automatix zal beschikbaar zijn vanaf augustus 2011.