Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
11-04-2013
Review: Wilier Izoard XP
In FIETS 4 van 2012 staat een lezerstest van een racefietsen van rond de 3500 euro. Tijdens de twee dagen durende test in zuid-Limburg lieten we een Wilier Izoard XP meelopen. Deze yellow fluo Italiaan is net wat aangenamer geprijsd. We waren benieuwd hoe de fiets zou scoren.
8500 gram
De Izoard XP is een middenmodel. Boven de Izoard vinden we de Granturismo, Cento1SR en de Zero.7. De Granturismo komt binnenkort in een test in FIETS. En de Zero.7. ook. Hopen we! Goed, de Izoard XP. Een carbon monococque frame. In de maat XS, S, M, L, XL en XXL. 1170 gram licht (M), 400 gram voor de full voorvork. Het frame heeft een aflopende bovenbuis die lichtjes gebold loopt.
Athena 11-speed
De onderbuis is oversized en komt uit in een bracket met monobox. De staande buis is bij het bracket geovaliseerd, bij de zadelpen gaat de pen over in een deels platte wishbone achterzijde. De liggende achtervork is S-bended. Het bracket heeft gewoon BSA schroefdraad, de derailleurkabels lopen buitenlangs. De Izoard XP is los te koop ( 999,-) of compleet met Veloce ( 1699,-) of Athena ( 1949,-).
Zwart/Fluo
Deze in de 2012 kleur van de Lampre ploeg uitgevoerde XP was met Athena 11-speed uitgevoerd. Aangevuld met heel veel custom delen: FSA Wilier compact crankstel, FSA Wilier remmenset, FSA Wilier zadelpen, stuurpen en compact stuur. En Miche 707 wielen, CST Wilier banden, Miche 11/27 cassette en ketting en Selle Italia Wilier zadel. Op de staande achtervork staan de sponsornamen van de ploeg!
Loorberg, Slenaken, 28 februari en 1 maart 2013.
Er waren twintig testers, tien van hen -Eli Sinteur, Paul Simons, Remco Veurink, Emil Uriot, Marloes van de Hei, Edwin van de Ven, Emil van der Wal, Johan Kruger, Björn Braun en Hendrik Uittenboogaard- vulden een formulier in. Elke fiets werd beoordeeld op vier punten zoals we dat in elke racetest doen: imago, kwaliteit, prijs/kwaliteit en praktijk. Punten werden er tussen de 0 en 10 gegeven. De punten werden opgeteld en naar rato gedeeld. Daar komt een eindcijfer uit. Bij de test in het magazine komen daar de meetwaarden nog bij; die verzorgden we zelf. Voor deze webtest hebben we alleen gekeken hoe de Izoard XP zich hield tussen de duurdere modellen.
Dikke 8
En dat viel mee! Imago gemiddeld een 8, prijs/kwaliteit verhouding 8,8, praktijk 8,2 en kwaliteit een 8.0. Als we de Izoard mee hadden laten lopen met de duurdere fietsen had deze bijna gewonnen Verrassend goed overall, zeker gezien de prijs Eli, Alles kunner Paul en ook lekker compact en wendbaar. Johan: klimt lekker. Doet niet onder voor alle andere fietsen die veel duurder zijn Emil. En: Iets betere wielen en Ultegra (!) en je hebt een super fiets. Er was inderdaad wat kritiek op de kleine knoppen van Campagnolo Athena ( o.a van Eli en Björn) , het hoge gewicht en daardoor wat zwaar volgens Hendrik en Edwin. Ook: de mismatch van het zadel en de rode naven en de rest van de Izoard XP. Maar Marloes stelt droog je bent goed zichtbaar. Hendrik vindt de Izoard XP een goede uitstraling hebben. We eindigen met eerlijk gezegd mis ik een verschil tussen de Wilier en bijvoorbeeld de Look of Janssen. Kijk, die staat.
Conclusie
We hebben de Izoard ook nog even ontleed: het L frame weegt 1250 gram. De torsiestijfheid van de Izoard XP is 90 Nm. En dat is ruim in orde. Tot slot. Het is een goede all round racer. Niet mega licht, wel betrouwbaar en lekker afgemonteerd. De vele custom delen zijn niet beter dan standaard, maar wel extra opvallend. Verbetering? Iets betere banden en een lichter wielsetje. De Izoard XP is er ook in rood/wit en mat zwart. Info www.wagenberg2-wielers.nl.
Vooral carbon bij de Friese firma. Zo lijkt het tenminste. Verrassend is dat Koga want daar praten we over- met een gloednieuw high end 6069 aluminium model komt. Niet in de reguliere serie, wel bij de speciale modellen, de Signature afdeling. We mochten een aantal weken op een eerste prototype rondrijden. Hier alvast onze eerste bevindingen.
Geanodiseerd Koga blauw: dat is de A(luminium)-Limited. Niet gespoten, wel geanodiseerd. De bovenbuis is deels geovaliseerd en licht sloping, de staande buis rond, iets doorgebouwd naar boven en de onderbuis is flink oversized. Het bracket heeft geïntegreerde bracketlagers. De achtervorken zijn vrij slank en laag aangezet achterzijde. De derailleurkabels lopen buitenlangs. De voorvork is een full carbon model met twee maten lagers. 1290 gram Er zijn zeven maten: van 50 tot en met 66 centimeter. Koga geeft 1130 gram voor een los frame op, wij kwamen aan 1290 gram voor een 58 centimeter frame. De voorvork weegt slechts 390 gram. Onze Proto was uitgevoerd met de Ultegra 10-speed, nieuwe carbon FSA K-Force stuur, stuurpen en zadelpen. Dikke FFWD F6R wielset, zwart/witte Ultremo ZXs en een Selle Italia SLR zadel. Niet te flauw dus!
7700 gram Compleet weegt deze Proto 7,7 kilo. Met een wielbasis van 1000 mm, zit en stuurhoek van 73 graden, een 408 mm lange achtervork en een sprong van 43 mm is de Koga heel standaard en gewoon heel racy gebouwd. Dat zette zich ook voort op de weg. Er is eigenlijk niks raars aan op te merken. Dat wil zeggen: deze A-Limited rijdt niet als een Proto: hij rijdt als een volbloed aluminium racer. Maar dan met een extra dimensie door met name de FFWD wielen. Je hóórt jezelf als het ware langs komen. Je hoort het trouwens ook als de ketting net niet lekker loopt.
Stevig en stoer Rustte je je vroeger je GranRacer uit met een stel Spinergys of Cosmics, nu kun je dat doen met deze A-Limited. Daarnaast is het uiteraard een frame wat helemaal up tot date is door de geïntegreerde bracketlagers en de balhoofdbuis met twee maten lagers. Aluminium hard? Nee. Deze Proto is zowel licht als stijf wij kwamen aan een torsiestijfheid van 115 Nm- en door de montage van een 27,2 mm zadelpen is de Koga ook nog goed comfortabel. Voor wie? Voor diegenen die geen carbon racer wil en bereid is om te investeren. Door het Signature programma kom je wel op forse prijzen uit. Deze fiets kost zo al 4707 euro. In het kort: de A-Limied is een hele goede racer, prima afgemonteerd en biedt je als rijder veel stabiliteit en betrouwbaarheid. Vanaf pakweg 15 april kun je terecht op de website van Koga voor meer info. Zoals er al staat: Hier alvast onze eerste bevindingen. Wij komen nog terug op de A-Limited. Tekst Menno Grootjans, fotos Remco Veurink www.koga-signature.com
Shimano heeft in de klikpedalen een rijke historie. Het SPD (Shimano Pedal System) systeem heeft zich in de loop der jaren sterk ontwikkeld. Ook fabrikanten als BBB en Ritchey gebruiken deze kliktechniek voor hun pedalen. Het PD-780 model is de tweede generatie MTB-pedalen van de Japanners, met een erg open constructie. Dit zorgt ervoor dat vuil zich minder snel kan ophopen. Het platform draait rondom een chroom-molybdeen as waaraan een aluminium huis wordt gemonteerd. Een setje pedalen brengt 339 gram op de weegschaal.
Praktijk
Monteren in je cranks gaat eenvoudig met een dikke 8mm imbus aan het uiteinde van de as. De eerste keer is het even testen hoe strak de veerspanning staat. Te strak? Dan draai je het kleine imbusboutje met goed voelbare klikjes los. Doe dit aan beide kanten van het pedaal evenveel. Voelt het vertrouwd? Dan doe je hetzelfde bij het andere pedaal. Inklikken gaat prettig en met een duidelijke klik. Je voelt dat je schoenplaat goed stabiel wordt ondersteund. Dit is wel zo prettig bij stevig aanzetten! Het lossend vermogen met vieze prut is erg goed. Alleen dikke vette klei wil het klikmechanisme nog wel eens een beetje verstoppen. Deze pedalen hebben we al een heel seizoen gebruikt. Bekijken we ze nu dan draaien ze nog als nieuw. De as is eventueel te demonteren voor onderhoud. Ook prettig, de veerspanning is niet merkbaar verandert. Wanneer je regelmatig in het terrein loopt, is het wel verstandig deze op tijd te vervangen.
Niet de lichtste pedalen op de markt, daar staat een bewezen bedrijfszekerheid tegenover. Met de prettige in- en uitklikkracht gecombineerd met een goede ondersteuning is deze set een goede investering!Conclusie
Bont heeft een nieuw topmodel in de collectie. De Vaypor+ weegt volgens de fabrikant 450 gram per paar en is vanaf maart verkrijgbaar in de winkel.
Bont heeft een nieuw topmodel in de collectie. De Vaypor+ weegt volgens de fabrikant 450 gram per paar en is waarschijnlijk vanaf maart verkrijgbaar in de winkel.
De Vaypor+ is gemaakt uit één stuk van geweven kunststof. De carbon zool gaat zo naadloos over in de van microfiber gemaakte schoen. Om gewicht te besparen is de zool slechts 4 millimeter dik. De nieuwe schoen heeft een draadsluiting van het merk Atop. Met een draaiknop kan de schoen op spanning worden gebracht. Volgens Bont is dit gedaan vanwege zowel de gewichtsbesparing als de aerodynamica.
Opvallend is ook de plattere voorkant van de schoen. De tenen krijgen hierdoor meer ruimte, wat volgens Bont zorgt voor ontspannen voeten. De Vaypor+ is verkrijgbaar van maat 36 tot 47. Voor de meest gangbare maten zijn ook halve maten verkrijgbaar. Ook zijn er speciale versies voor zowel smalle als brede voeten. De Vaypor plus zal waarschijnlijk iets minder dan 300 euro gaan kosten.
Net als in de afgelopen jaren heeft fizi:k een serie Team Editions zadels uitgebracht. In de collectie zitten negen zadels die door profploegen worden gebruikt. Ook het zadel van Blanco is in de serie opgenomen.Net als in de afgelopen jaren heeft fizi:k een serie Team Editions zadels uitgebracht. In de collectie zitten negen zadels die door profploegen worden gebruikt. Ook het zadel van Blanco is in de serie opgenomen.
De team edition zadels worden geleverd met een bijpassend stuurlint: Superlight Tacky Touch met fizi:k logo. Het is zwart of wit afhankelijk van de kleur van het teamzadel. Het stuurlint biedt volgens fizi:k extra grip en is enkel beschikbaar in de Team Edition sets van 2013.
De ploegen die in de collectie zijn opgenomen zijn: Astana, AG2R, Blanco, BMC, FDJ, Garmin, Cannondale, SKY en Androni Giocattoli. De Team Edition sets zijn vanaf april verkrijgbaar. Adviesprijs is 199.
Fabian Cancellara was afgelopen zondag niet te houden in de Ronde van Vlaanderen. Hij won de klassieker voor de tweede keer. De Zwitser won deze keer op een Trek Domane 6.
Cancellara is binnen de Radioshack-Nissan ploeg een buitenbeentje als het gaat om de keuze voor een fiets. Waar zijn ploeggenoten meestal kiezen voor de wat agressievere Madone, rijdt de Zwitser het hele jaar op een Domane. Cancellara verandert ook nauwelijks iets aan de afstelling van zijn fiets. De enige grote verandering is de 25mm brede FMB Parijs-Roubaix tube. Normaal rijdt Cancellara met smallere Schwalbes. Ook opvallend is de achterderailleur. Deze is voorzien van een oversized carbon kooi van Berner. In deze kooi zitten grotere derailleur wieltjes, wat volgens de fabrikant voor minder frictie zorgt.
Verder is de Trek Domane van Cancellara redelijk standaard: een mechanische Shimano Dura-Ace 9000. Cancellara prefereert deze groep vooral op de kasseien. Bontracer is verantwoordelijk voor veel onderdelen: 50mm-hoge Aeolus 5 D3 carbon wielen, een 140mm-lange Race XXX Lite stuurpen, Team Issue zadel, en een 44cm-breed anatomisch vormgegeven stuur.
Dat Cancellara Spartacus als bijnaam heeft wordt bij het zien van de fiets ook wel duidelijk.
Specificaties: Frame: Trek Domane 6-Series, 58cm pro fit Vork: Trek IsoSpeed full carbon Balhoofd: Cane Creek Forty, 1 1/8-to-1 1/2″ taps toelopend Stuurpen: Bontrager Race XXX Lite, 140mm x -7° Stuur: Bontrager RL Anatomic, 44cm Stuurlint: Bontrager kurk Remmen: Shimano Dura-Ace BR-9000 met SwissStop Black Prince carbon remblokjes Shifters/ remgrepen: Shimano Dura-Ace STI Dual Control ST-9000 Voorderailleur: Shimano Dura-Ace FD-9000 Achterderailleur: Shimano Dura-Ace RD-9000 met kooi en wieltjes van Berner Cassette: Shimano Dura-Ace CS-9000, 11-25T Ketting: Shimano Dura-Ace CN-9000 Crankset: Shimano Dura-Ace FC-9000, 175mm, 53/39T Bracket: Trek BB90 integrated w/ Enduro XD-15 lagers Pedalen: Speedplay Zero Titanium Wielen: Bontrager Aeolus 5 D3 tubes Banden: FMB Paris-Roubaix tubular, 25mm Zadel: Bontrager Team Issue Zadelpen: Bontrager Ride Tuned Carbon Bidonhouders: Trek BAT Cage (2) Computer: SRM PowerControl 7
Maten Cancellara
Lengte: 1.86m Gewicht: 82kg Zadelhoogte vanaf BB (c-t): 780mm Zadel setback: 90mm Zitbuislengte, c-t : 500mm Zitbuislengte, c-c: 485mm Punt Zadel tot stuur: 620mm Verval zadel/stuur: 110mm Balhoofdbuislengte: 150mm Bovenbuislengte: 567mm Gewicht fiets: 7.5kg Fabian Cancellara was afgelopen zondag niet te houden in de Ronde van Vlaanderen. Hij won de klassieker voor de tweede keer. De Zwitser won deze keer op een Trek Domane 6. Cancellara is binnen de Radioshack-Nissan ploeg een buitenbeentje als het gaat om de keuze voor een fiets. Waar zijn ploeggenoten meestal kiezen voor de wat agressievere Madone, rijdt de Zwitser het hele jaar op een Domane. Cancellara verandert ook nauwelijks iets aan de afstelling van zijn fiets. De enige grote verandering is de 25mm brede FMB Parijs-Roubaix tubes. Ook opvallend is de achterderailleur. Deze is voorzien van een oversized carbon kooi van Berner. In deze kooi zitten grotere derailleur wieltjes, wat volgens de fabrikant voor minder frictie zorgt. Verder is de Trek Domane van Cancellara redelijk standaard: een mechanische Shimano Dura-Ace 9000. Cancellara prefereert deze groep vooral op de kasseien. Bontracer is verantwoordelijk voor veel onderdelen: 50mm-hoge Aeolus 5 D3 carbon wielen, een 140mm-lange Race XXX Lite stuurpen, Team Issue zadel, en een 44cm-breed anatomisch vormgegeven stuur.
Specificaties:
Frame
Trek Domane 6-Series, 58cm pro fit
Vork
Trek IsoSpeed full carbon
Balhoofd
Cane Creek Forty, 1 1/8-to-1 1/2″ taps toelopend
Stuurpen
Bontrager Race XXX Lite, 140mm x -7°
Stuur:
Bontrager RL Anatomic, 44cm
Stuurlint
Bontrager kurk
Remmen
Shimano Dura-Ace BR-9000 met SwissStop Black Prince carbon remblokjes
Shifters/ remgrepen:
Shimano Dura-Ace STI Dual Control ST-9000
Voorderailleur
Shimano Dura-Ace FD-9000
Achterderailleur
Shimano Dura-Ace RD-9000 met kooi en wieltjes van Berner
Stijfheid, een laag gewicht en aerodynamisch voordeel zijn tegenwoordig de norm als het gaat om fietsen van profwielrenners. Op het eerste gezicht hoort de Ridley Fenix Classic niet in het profwereldje thuis. Toch weerhield het Jürgen Roelandts van Lotto-Belisol er niet van om op een Fenix Classic derde te worden in de Ronde van Vlaanderen.
In een klassieker als de Ronde van Vlaanderen is het gewicht van de fiets van ondergeschikt belang. Duurzaamheid en comfort zijn op de kasseien belangrijker. Met 1200 gram behoort de Ridley niet tot de lichtste frames die op de markt verkrijgbaar zijn. De Belgische fietsenfabrikant introduceerde de fietst eerder dit jaar met een adviesprijs van 2699 euro. De Fenix is afgemonteerd met Campagnolo Chorus en een Rotor crankset. Compleet is deze Ridley ongeveer een derde goedkoper dan alleen al het Pinarello Dogma K frame dat ploegen als Sky en Movistar gebruiken.
Kenmerken van de Ridley Fenix zijn een taps toelopend balhoofd:1 1/8-tot-1 ½, een in oversized BB30 bracket, kabels binnendoor, en schokdemping in de zitbuis. Roelandts reed de Ronde van Vlaanderen met high end onderdelen op zijn fiets: een elektronische Campagnolo EPS schakelgroep, Bora Ultra Two carbon tubewielen met 25 mm Continental Competition Pro Limited ProTection banden.
De Belg gebruikte verder een aluminium Zero 100 stuurpen, carbon fiber Superzero zadelpen, een aluminium Newton Shallow stuur (traditioneel, niet ergonomisch gebogen). Het stuur is 40 cm breed. Zonder computer weegt de fiets 7,72 kilo.
Specificaties
Frame: Ridley Fenix Classic, maat M Vork: Ridley Fenix Classic Balhoofd: FSA Orbit geïntegreerd 1 1/8-tot-1 1/2″ taps toelopend Stuurpen: Deda Zero 100, 130mm x -8° Stuur: Deda Newton Shallow, 40cm (c-c) Stuurlint: Lizard Skins DSP, (dubbel gewikkeld) Remmen: Campagnolo Record D Skeleton dual-pivot met remblokjes voor carbon-wielen Rem- en schakelgrepen: Campagnolo Ergopower Ultra-Shift Record EPS Derailleurs: Campagnolo Record EPS Cassette: Campagnolo Chorus 11 speed, 11-25T Ketting: Campagnolo Record 11 speed Cranks: Campagnolo Record Ultra-Torque 11 speed, 172.5mm, 53/39T Bracket: Campagnolo Record Ultra-Torque OS-Fit Pedalen: Look KéO 2 Max Wielen: Campagnolo Bora Ultra Two tube Banden: Continental Competition Pro Limited ProTection tube, 25mm Zadel: Selle San Marco Regale met Xsilite rails Zadelpen: Deda Superzero Bidonhouders: Tacx Tao aluminium (2) Computer: SRM PowerControl 7
Voor het verlengde paasweekend kozen we ervoor om er even
tussen uit te knijpen en het er eens goed van te nemen
We kozen voor Hengelhoef in Houthalen Helchteren een
vakantiepark in het bosrijke Limburg vrijdag konden we al genieten van het tropisch
zwembad met alles er op en er aan
Zaterdag werd een shopping dagje in Genk en dit is echt
een aanrader om in de middag terug het warme water op te zoeken: al was het
soms zoeken naar het water veel te veel volk
Goed uitgerust konden we zondag op pad gaan met de
racefiets voor een tochtje van 50km met startplaats Herk de Stad
De camper lieten we staan op de camping en met de Bike
ging het richting startplaats een 30km verder
Langs schitterende fietspaden door bossen en heiden was
het leuk fietsen al waren de temperaturen onder het vriespunt
Nog maar goed en wel opgewarmd pech lekke band: niet
mopperen en bandje wisselen en dan terug op pad
Café lokaal Sportwereld in herk de stad konden we ons
laten inscannen maar voor een stempeltje op ons Vlaams laureaat blad moesten we
wachten tot na de rit
Dan maar op pad voor 50km langs voor ons compleet
onbekende wegen maar nu wel beminde wegen
Schakkebroek, Metsteren en Duras om er een paar te noemen
en dit afwisselden door bossen heiden en schitterende vergezichten en dit aan
een gezapig tempo
Een bevoorrading of stopplaats was niet voorzien (waar
betalen we dan nog voor)en dit voor 2 maar we lieten het niet aan ons hart komen
Met nog 3km te gaan .Lekke band en een ligt scheurtje in
de buiten band de reparatie was snel gebeurd en we konden ons terug gaan
opwarmen aan een koffie en een hard gekookt ei die we kregen voor onze Pasen
Terug op pad voor de laatste 30km naar de camping en een
10tal kilometers verder terug een lekke band: buitenband nog iets meer gescheurd
en de luchtbommetjes waren nu ook op
En of dit nog niet genoeg was de fiets gps was ook plat:
nu mocht het beginnen stoppen He
Maar u raad het al nog geen 5km verder plat: geen
bommetjes meer geen fietswinkels in buurt en dit voor een zondag
Dan maar met een lekke voorband de tocht verder zetten:
want anders zat er niet op
Ergens ik weet niet waar haalde een wielertoerist ons in
en deze bood ons zijn hulp aan: er zijn nog goede zielen op de wereld
Ook wijsde hij ons de kortste weg naar hengelhoef aan:
met meer schrik dan anders om niet terug lek te rijden reden we toch iets
sneller dan normaal want elke kilometer dichter bij onze standplaats was
meegenomen
Dat we Bokrijk aan ons voorbij lieten gaan want veel
goesting om eieren te gaan rapen in het domein hadden we niet
Zonder lekke banden waren we terug aan de camper: klootte
dag
En u geloofd het nooit :de fiets was nog maar pas tegen
de camper geplaatsten terug hoorden we
pssssssss .lekke band ja genoeg was genoeg
120km op teller en dit voor een zondag maar ondanks alle
miserie hadden we toch een mooie rit achter de rug
Snel nog even in jacuzzi om dan van de ronde van Vlaanderen
te genieten: toch nog de aankomst gezien
Op deze lente dag of wat
er toch zou voor moeten doorgaan ging het richting West-Vlaanderen om terug een
classic rit te rijden in het bijzonder Gent-Wevelgem
De rit met de auto naar de
startplaats was al een uitdaging op zich: sneeuw, regen en hagel dit beloofde
niet veel goeds
Een plaats om de wagen te
stallen ging redelijk vlot al was het even zoeken
Inschrijven en inscannen
ging zeer vlot want de opkomst was ook hier niet denderend: met zo een weer is
dit niet meer dan normaal
Dan maar de baan op en dat
viel mee de wind in de rug en lichtdalende wegen dit zou een gemakkelijk ritje
worden
5km ver en nog altijd wind
mee de hartslag was nog steeds laag en de ademhaling was rustig ook al waren de
vingers bijna gevoelloos en het gezicht aan het bevriezen
Maar eens in de West-Vlaamse
open velden met zijn lange smalle wegen was het gedaan met de pret
Hier had de winter vrij
spel regen, hagel en sneeuw werd ons deel maar de wind viel nog steeds mee
Wevelgem, Moorsele,
Vijfwegen en dan Dadizele langs attractie park Bellewaarde de grote baan over
naar Geluwe
Hier kregen we een eerste
voorsmaakje van wat de terug zou worden: wind wind en nog eens wind
Zonnebeke zo richting
Passendale Langemark en Merkem waar we even konden op adem komen in de eerste
bevoorradingpost lang konden we niet blijven want we hadden nog maar 40km op de
meter staan
Via de vele kleine dorpjes
ging het naar Westouter voor de eerste klim (op papier toch) de ZWARTE en BERG
was de eerste 2000meter en Max 10% als opwarmer kon deze tellen ook de
Bellestraat en de Kleine Bergstraat kregen we te verwerken en dan onmiddellijk de
BANENBERG op amper 300meter maar met zijn 20% toch een zware dobber
Even op adem komen en dan
richting Klijte en zo naar Kemmel met bijna 80km op het metertje begonnen de
kilometers te wegen want wind en sneeuw begonnen ook hun tol te eisen
De Kemmelberg kregen we te
verwerken langs de langste kant
Van Klijte richting Kemmel
is het altijd vals plat dan de grote baan over in Kemmel dan rechts af via de
kasseien van het marktpleintje even verpozen en dan via de betonbaan naar de
top en dit steiler en steiler boven rechts afdraaien en dan begint het nog maar
kasseien en 22% STIJGING dit kon tellen
Nog was het niet gedaan
want na de afdaling en 2km veldwegen konden we er terug aanbeginnen de
Monteberg opnieuw 1300meters en 13% maar het was de laatste(op papier toch)en
we konden beginnen aftellen nog 42 km te gaan
Maar eens goed bijtanken
in de tweede bevoorrading en dan richting Ieper voor ons het mooiste van deze
rit
Via de stadswallen van
deze stad ging het richting centrum waar alle wegen voor ons werden afgezet
Langs de grote markt en
met als hoogtepunt de doortocht onder de MENENPOORT
En dan was het gedaan met
de pret
Door het heuvelland ging
het richting aankomst hier geen heuvels maar steeds vals plat en soms nog niet
een klein beetje ook en dit samen met de wind die nu pal in het gezicht blies
Afzien en nog eens afzien
om toch maar aan deftig ritme aan te houden en deze 40km lang zonder ook maar
een boom tegen te komen om even op adem te komen
Eens Menen voorbij konden
we de laatste kilometers aanvangen en daar waren we niet droevig om en eens
onder de aankomst boog waar ook de prof onder rijden zat dit lood zware rit er
eindelijk op
Omloop van Vlaanderen van zaterdag 16 maart afgelast
Belga
Op basis van een evaluatie van de huidige staat van het parcours en de weersvoorspellingen heeft de organisatie van de Omloop van Vlaanderen beslist om deze wielertoertocht te annuleren.
Bekijk hier een filmpje van het besneeuwde parcours.
In het belang van de veiligheid van de deelnemers wil de organisatie geen enkel risico nemen, zeker gezien de mogelijkheid voor aanvullende winterse neerslag en ijzel in de nacht van vrijdag op zaterdag.
Deelnemers die reeds ingeschreven waren voor het event kunnen hun inschrijving overzetten naar de volgende editie van het event of naar een andere tocht van de bpost bank Cycling Tour. Deelnemers die hun inschrijving niet willen overzetten, kunnen het betaalde inschrijvingsgeld terugkrijgen.
Ingeschreven deelnemers kunnen dit annulatieformulier gebruiken om hun voorkeursoptie aan te duiden.
Niet langer met een band om het middel hoeven fietsen. Lifebeam heeft een apparaat ontwikkeld waarmee de hartslag via de helm kan worden gemeten. Het bedrijf wil gebruik maken van crowdfunding om de hartslagmeter op de markt te kunnen brengen.
De helm met hartslagmeter meet de hartslag via het voorhoofd. In de helm is een apparaatje ingebouwd dat dit mogelijk maakt. De helm weegt hierdoor zon 50 gram extra. Via het ANT+ protocol is de hartslag af te lezen op een fietscomputer of smartphone.
Lifebeam heeft het prototype van de hartslagmeter ingebouwd in een helm van Lazer, de Genesis. Het bedrijf wil het apparaat uiteindelijk op de markt brengen met behulp van crowdfunding. Lifebeam zegt hiervoor 50.000 dollar nodig te hebben, zon 38.000 euro.
Om het maximale uit je mountainbike te halen is de juiste bandendruk essentieel. Er zijn een hoop factoren die bepalen hoe hard je een band het beste op kunt pompen.
Er zit een groot verschil tussen wegwielrennen en mountainbiken. In het wegwielrennen worden banden vaak heel hard opgepompt. In het mountainbiken is vaak het tegenovergesteld het geval. Om zo hard mogelijk te rijden is het vaak beter om weinig lucht in de banden te hebben.
Voor de duidelijkheid: het maximaal aantal bar dat op de band staat aangegeven is niet het punt waarop een band nog net niet uit elkaar ploft. En niet elke band kan je even hard oppompen. Vaak is het hard oppompen van een band een grotere belasting voor de velg, dan voor de band zelf.
Op mountainbikebanden wordt vaak ook een minimum bandendruk aangegeven. In de praktijk rijden veel fietsers met een nog lager aantal bar in de banden. Grofweg zijn er zes factoren die de ideale bandendruk bepalen.
Gewicht
Je gewicht bepaalt voor een deel hoe hard een band op de weg wordt gedrukt. Een fietser van 60 kilo kan een band met een druk van 2,4 bar (35 psi) te hard vinden. Een fietser van 113 kilo kan dezelfde druk juist weer te zacht vinden, omdat alle lucht tussen de velg en de band wordt weggedrukt. De band slijt dan sneller en een lekke band ligt op de loer.
Inhoud
Volume en druk gaan hand in hand. De inhoud van de band bepaalt hoe de druk aanvoelt. 2,4 bar in een band van 700×25 mm voelt aan als een te zacht opgepompte band, terwijl 2,4 bar in een 26×3.8 inch band voelt als een hard opgepompte band.
Ondergrond
Op welke ondergrond ga je fietsen? Is het een zanderig parcours, modderig of is het bezaaid met boomwortels en stenen? Bij mul zand pomp je zo weinig mogelijk lucht in de band, terwijl je bij een parcours met veel stenen, iets meer lucht in de band stopt om stootlekken te voorkomen.
Rijstijl
Ben je een stoemper die zoveel mogelijk rechtdoor rijdt? Of ben je een fietser die al slingerend zijn weg zoekt over het parcours? Als stoemper loop je een groter risico op lekke banden en is het dus verstandig om net ietsje meer lucht in je banden te stoppen.
Velgbreedte
Hoe breder de velg hoe minder lucht je in de band hoeft te stoppen. Een bredere velg geeft een band betere ondersteuning. Bij een dunnere velg loopt de band een groter risico tijdens het fietsen beschadigd te raken als er weinig lucht in zit.
Samenstelling
Het karkas van de band en de bijbehorende soepelheid is erg belangrijk. Bij banden wordt dat uitgedrukt in TPI (threads per inch). Banden met een hoog TPI zijn over het algemeen soepeler dan banden met een laag TPI en moeten wat harder worden opgepompt. Ook banden met versteviging aan de zijkant, kunnen over het algemeen iets midner hard worden opgepompt.
Omdat de juiste bandendruk van veel factoren afhankelijk is, is de ideale bandendruk niet te geven. Uitproberen is daarom het devies. Probeer een keer uit om met zo min mogelijk druk in en band door het mulle zand te rijden. Rij je met weinig druk nu plotseling wel in één keer zonder af te stappen door de zandduinen?
Soms is het zelfs beter om met minder druk in een band te rijden dan het minimum aantal bar dat door de fabrikant zelf wordt aanbevolen. Je zult merken dat je tijdens een tocht vaak met verschillende ondergronden te maken hebt. Het is dan zaak om wat betreft bandendruk het beste compromis te zoeken.
Een fabrikant als Geax heeft een app ontwikkeld die je advies geeft over de beste bandendruk.
De red dot award: product design 2013 is toegekend aan de KOGA X29-Runner. De 37 leden van de internationale jury van deze designprijs waren onder de indruk van de innovatieve kracht van het ontwerp van deze mountainbike. De jury ontving dit jaar maar liefst 4.662 producten ter beoordeling in 19 verschillende categorieën. De KOGA X29-Runner won in de categorie Leisure/Outdoor.
De prijsuitreiking vindt plaats op 1 juli 2013 als onderdeel van het traditionele red dot gala in Essen, Duitsland. De KOGA X29-Runner krijgt vervolgens een plaats in de speciale tentoonstelling van het red dot design museum. De KOGA X29-Runner is een lichtgewicht 29er mountainbike. Aardig detail is de gorillakop die het frame en zadel siert. Aanleiding hiervoor was de gorilla genaamd Koga die vorig jaar ontsnapte uit de dierentuin van New York.
De basis van de X29-Runner bestaat uit een handgebouwd smooth-welded frame van triple hardened en triple butted 7005 Aluminium. De fiets is voorzien van een tapered head tube, geïntegreerde headset, Press Fit BB en uitwisselbare derailleurpat. De Koga is afgemonteerd met onder meer een Deore XT achterderailleur, Shimano SLX 2013 componenten, Tektro Aurigo Pro schijfremmen en een 2 x 10 speed aandrijving.
Gedaan met kermiskoersen nu is en was het tijd voor het zwaardere werk vooral de Vlaamse klassiekers
De weergoden lieten het terug afweten deze morgen want de lente temperaturen van de afgelopen week deed ons al dromen van korte fietsbroek en truitjes met korte mouwen
Maar het werd terug langebroek en regenjas bovenhalen want met plensde regen ging het richting waregem: dit beloofde niet veel goeds
Eens in waregem was het zoeken naar de startplaats want nergens waren de borden te zien waar de inschrijving was voorzien maar na even zoeken was dit opgelost
Inschrijven en inscannen ging zeer vlot want vele wielerfans lieten het in eerste uur een beetje afweten
Op deze koude regen dag kozen we toch voor de 95 km lange tocht ook al wisten we dat het een zware dobber zou worden
Al vanaf de eerste kilometers wisten we het al hier zouden we niet veel vlakke wegen krijgen
Na een paar kilometers ver waren we al in Wortegem-Petegem om dan verder te rijden naar Anzegem waar het eerste onbekende heuveltje lag de Kwadenbulk eens hier voorbij ging het nu richting Oudenaarde en dit op het parcours van de ronde van Vlaanderen die we nog veel zouden kruisen
Eens door deze kleine stad begon de rit pas echt want in Ename hadden we prijs
Eerst de kasseien van de Beaucarnestraat dan deze van Zwijndries met als afsluiter de klim van de Katteberg met zijn kleine kasseitjes: dit was naar adem happen
Daarna de kasseien van Kerkgate om dan onze eerste bevoorrading te krijgen in Mater na 36km:even goed bijtanken was nu de bootschap want er kwam nog
Van Mater ging het richting Horebeke en dan naar Schorisse en zo naar het en bekende beruchte Maarkekerkem te fietsen
En wat ligt er in deze streek jawel de Eikenberg deze nijdige helling is een marteling voor mens en fiets maar boven even bekomen en alles was terug vergeten
En waren we echt op het parcours van de ronde beland
De Steenbeekdries dan de Holandstraat en het zwaarste moest dan nog komen want we waren in Zulzeke beland
En hier kregen we de Oude Kwaremont te verwerken en dit tot op het einde en nog was het niet gedaan want eens boven op de nieuwe Kwaremont ging het links af en daar zagen we het eerste bord staan met daar op Patersberg
En na een lange afdaling kregen we deze te verwerken en het was toch al een tijdje geleden dat we deze opreden: ook al hadden we een klein beetje schrik of deze er niet glad zou bij liggen door het vele regenwater
Maar ook deze viel al bij al nog mee al blijft het een zware dobber
Nu nog even goed bijtanken in onze tweede bevoorrading 68km voor we aan het derde en laatste konden beginnen
Van Kerkhove ging het nu naar de voorlaatste klim in Tiegem met als hoogte punt het steilste stuk van het Vossenhol nu begonnen de kilometers stilaan te wegen maar we waren nog maar Anzegem
Opnieuw ging het nu naar Wortegem-Petegem en waren we opnieuw vertrokken voor kilometers vals plat en slechte wegen voor we eindelijk aan onze laatste hindernis konden beginnen
Met name Nokereberg niet te lang en niet te steil maar met 85km in de benen was het toch nog een zeer lastige klus
Eindelijk gedaan met klimmen maar het vat moest leeg tot op de bodem want de laatste 10km kregen we wind op kop: en nog niet een klein beetje ook
Met nog een paar kilometers door Waregem en we waren er vanaf
Moe leeg maar zeer voldaan waren we terug aan de wagen en konden we de warme douche gaan opzoeken: heerlijk
Nog even napraten en nagenieten en we konden terug kijken op onze eerste geslaagde klassieker
Olympische bronzen medaillewinnaar Marco Fontana rijdt dit seizoen opnieuw op de Cannondale Factory Team F29. Hij heeft in de World Cups de beschikking over twee fietsen: eentje in de kleuren van de Italiaanse kampioen, en ééntje in de standaard teamkleuren.
De carbon hardtail F29 heeft een 2013 Cannondale Lefty XLR vork met remote lockout en 70mm veerweg.Het is er één uit de nieuwste tak van de Lefty familie, hybride genoemd aangezien hij aan de ene kant op naaldlagers glijdt en aan de andere kant op een glijbus. Dit in tegenstelling tot conventionele Lefties, die alleen naaldlagers hebben. De binnenpoot is nu rond in plaats van vierkant en de rubber sok en het luchtfilter zijn verdwenen. (Al gebruikten de teamrijders die toch al niet, aangezien hun lefties na iedere race gereviseerd worden, red.) Het voordeel van het nieuwe systeem is dat, volgens Cannondale, de nieuwe vork zo goed is afgedicht dat er minder vocht en vuil kunnen binnendringen. (en de teamvorken niet meer iedere week uit elkaar hoeven, red.) Fontana werkt met het bedrijf 88 + voor het afstellen van zijn vork.
De grootste veranderingen de fiets voor dit seizoen zijn de nieuwe SRAM aandrijving en de wielen. Dit jaar gebruiken we de XX1, het systeem met elf tandwielen achter en slechts één voorblad zegt Fontana. Ik was vorig jaar al overgestapt op een 1×10. Hij heeft 36 tandjes voor 10 tot 42 tandjes achter. De Italiaan rijdt met carbonwielen met een hoge velg: XC29 velgen met DT Swiss 240S naven (Lefty-specifieke voor) en DT Aerolite spaken. Volgens Fontanas mecanicien zijn de wielen 250 lichter dan zijn vorige set. Fontana maakt meestal gebruik van de Racing Ralph 2.1 banden van Schwalbe.
Het stuur is van FSA, de K-Force (670 mm) bar, met een hoek van negen graden naar achteren en vier graden naar boven. De stuurpen is de Cannondale OPI. Ook het balhoofd is van deze Amerikaanse fabrikant.
Fontana zegt de afstelling van zijn fiets regelmatig te veranderen. Het zadel iets naar voren, omhoog of naar achteren. Het gaat me om het gevoel, zegt de Italiaan. Ik verander ook wel eens de positie van de plaatjes op mijn schoenen.
Fontanas fiets weegt in totaal 8.45kg. Maar gewicht vindt de Italiaan niet alles zeggen. Het gaat vooral om de kwaliteit, zegt hij.
Specificaties
Frame Cannondale F29 Maat Medium Achtervork Geen Voorvork: Fork Cannondale Lefty XLR Hybrid, 70mm veerweg, remote lock-out. Balhoofd: Cannondale SI headshock Steuurpen: Cannondale OPI (geïntegreerd) Stuur: FSA K-Force 670 mm, 9 graden backsweep, 4 graden upsweep Tape / gripsL Prologo Voorrem: Avid XX World Cup, 160mm schijf Achterrem : Avid XX World Cup, 140mm schijf Remhendels: Avid XX World Cup Voorderailleur: Geen Achterderailleur: SRAM XX1 Shifters: SRAM XX1 Cassette: SRAM XX1, 10-42T Ketting: SRAM XX1 Crankstel : Cannondale SISL2 (met 36T kettingblad) Trapas: Cannondale SI, BB30 Pedalen: Shimano SPD XTR Velgen: XC29 Voornaaf: DT Swiss 240S, Lefty-specifieke Achternaaf: DT Swiss 240S Spaken: DT Aerolite Voorband: Schwalbe Racing Ralph 2.1 met Snakeskin Achterband: Schwalbe Racing Ralph 2.1 met Snakeskin Zadel: Prologo X0 CPC Zadelpen: FSA K-Force 27.2mm diameter Bidonhouders: Cannondale Alloy Computer: Mio Cyclo 105
Maten
Lengte: 1,72 m Gewicht : 68kg Zitbuis lengte, c-c 385 mm Zitbuis lengte, c-t 440 mm Zadelhoogte, BB (c-t) 710 mm Punt zadel tt stuur: 560 mm Bovenbuislengte: 590 Totaal gewicht fiets: 8.45kg
In het kader van de presentatie van het Multivan Merida team heeft Merida
de Big Seven voorgesteld, een carbon hardtail voor 27,5"-wielen. Dit model wordt
nog niet gecommercialiseerd en is op dit moment enkel beschikbaar voor het team
dat verder ook nog over de Big Nine (carbon 29er-hardtail) en de Big Ninety Nine
(volledige carbon 29er) beschikt om te schitteren in de
wereldbekerwedstrijden.
De Big Seven is voorzien voor de catalogus
van 2014 die vooral zal bestaan uit 27,5 en 29er-modellen. Het frame werd
speciaal ontwikkeld voor 27,5"-wielen en het team-model is reeds uitgerust met
de RockShox SID 27,5 die binnenkort beschikbaar zal zijn in de winkel. In onze
editie die op 2 april verschijnt zullen we een volledige reportage wijden aan de
presentatie van de fiets en van andere ontwikkelingen bij Merida.
Cannondale is met ingang van dit seizoen hoofdsponsor van een eigen World-Tour wielerploeg. De fietsenfabrikant nam het stokje over van Liquigas bij de ploeg van Peter Sagan en Ivan Basso. Het team rijdt in 2013 op de SuperSix EVO Hi-Mod.
Deze Cannondale is afgemonteerd met onderdelen van SRAM, FSA, Vision en Fizi:k.
.
Specificaties
Frame: Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Vork: Cannondale SuperSix EVO
Balhoofd: Cannondale SuperSix EVO SL, 1.125″ to 1.25″ taps toelopend
Stuurpen: FSA K-Force, SL-K or OS-99 CSI
Stuur: FSA K-Force Light or Plasma
Stuurlint: fizi:k
Groep: SRAM Red
Cassette: SRAM XG-1090
Ketting: SRAM PC-1091
Cranks: Cannondale Hollowgram SISL2 w/SRAM Red chainrings (53/39T)