BLOG INHOUD
  • CLASSIC KALENDER
  • VLAAMSE LABEL KALENDER
  • WTC THE BLACK SPINNING
  • FOTOS SPONSORT BY WTC HEIRNIS
  • MTBIKER.BE
  • Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Haes Dirk
    Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
    Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
    Fietsen is mijn vrijheid en uitlaatklep
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • 34é wendelenrit
  • KEMMELBERG
  • GENT-WEVELGEM
  • om van te dromen
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Foto
    Myriam & Dirk
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • The Black Spinners
  • Dirk & Myriam
    MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be
    The BLACK SPINNERS
    10-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Shimano 6700 Ultegra ‘Glossy Grey

    Van 6600 naar 6700 en van 2350 gram naar 2290 gram: de nieuwe Shimano Ultegra werd in 2009 geïntroduceerd. En de 6700 heeft onlangs een nieuwe kleur als optie gekregen: de ‘Glossy Grey’.

    De eerste cijfers -6700- geven de codering van de groep aan, de tweede –en dat moge duidelijk zijn- het gewicht. In vergelijking met een 2008 Ultegra SL groep -waar de kabels nog ‘gewoon’ buitenom lopen- weegt de 6700 circa 60 gram minder. Nog een vergelijking: de Dura-Ace 7900 groep weegt 2100 gram. De grootste vernieuwingen in de Ultegra 6700 groep waren uiteraard de shifters. De kabels zijn weggewerkt en lopen langs het stuur. De Dual Controls horen bij het 6700 crankstel en zijn niet compatible met DA.

    Er zijn twee types achterderailleurs: SS (korte kooi) en GS ( medium kooi). De eerste is te gebruiken met een 50/34 Compact Hollowtech II crankstel en met een gewone dubbel, de tweede met een triple crankstel. En er zijn twee type voorderailleurs -voor dubbel/compact en triple. De 10-speed cassette is er in vijf combi’s waaronder 11-28: 34/50 voor met 11/28 achter geeft 2,60 meter en dat is bijna hetzelfde als 30/25 (2,55 meter ) bij een triple.

    De Dura-Ace 7900 diende natuurlijk als voorbeeld van de 6700: shifters met weggewerkte versnelling kabels, crankstel met hol buitenblad, dual-pivot remmen en een nieuwe ketting. En zelfs de ‘finish’ komt in de buurt van de 7900 –en de XTR groep: iets minder glanzend wellicht, maar met een zeer sterk ‘high tech’ uiterlijk. Veel delen zijn geanodiseerd. De eerste uitvoering was een licht-glanzend metalen kleur, de onlangs geïntroduceerde ‘Glossy Grey’ is duidelijk donkerder. Alle delen zijn zo gekleurd – crankstel met bladen, derailleurs en remhoeven. De Dual Control remhendels zijn onveranderd gebleven.

    Het monteren is niet veel anders dan bij de 7900 groep: de losse lagers in het frame schroeven, crankstel er doorheen steken, vastdraaien en borgen enz. Of natuurlijk het crankstel in de bracket geïntegreerde lagers steken… Even opletten bij het monteren van de de Dual Control hendels. Bij de 6700 hendels worden twee opvulstukjes bijgeleverd waardoor de afstand van je handen naar de grepen verkleind kan worden. Opvallend: bij de 7900 groep zijn de kabelhoedjes van aluminium, bij de 6700 van kunststof. De reden: de voorderailleur kent een ‘trim’ stand waardoor de krachtoverbrenging kleiner is dan bij de 7900 –waar in een ‘zwiep’ de ketting van binnen naar buiten en vv beweegt. Wat betreft de ketting: deze kreeg opengewerkte binnenschakels en heeft een binnen- en buitenzijde. Bij de montage wordt aangeraden de ‘connecting pin’ te gebruiken.

    We trapten zo’n 1000 kilometer weg in Nederland en Frankrijk. Op een Jan Janssen Quadra –niet de 2011 uitvoering, maar een 2009 model. Over deze Quadra later wellicht meer. In 2009 concludeerden we al: ‘Ultegra SL was al goed, de 6700 is gewoon weg beter. Vooral het schakelen staat op een hoger niveau dan bij de oude groep. En helemaal omdat in de Ultegra de opmerkingen van de eerste series Dura-Ace zijn verwerkt. Bijvoorbeeld: achter schakel je drie tandjes in een keer op ( DA twee tandjes), een voor een keer af. je voelt en hoor je de werking beter; het wat vage, zachte ‘Shimano’ gevoel lijkt compleet verdwenen te zijn door de nieuwe constructie.

    Maar vooral het schakelen vóór gebeurt nu razendsnel ; de speciale vertanding in combinatie met de nieuwe voorderailleur en de ketting staan hier garant voor.’ Dat gaat uiteraard ook allemaal op voor de nieuwe ‘Glossy Grey’; technisch is er niks veranderd. De kleur past overigens naadloos bij de Di2 onderdelen –ook de nieuwe shifters en derailleurs zijn behoorlijk donker. Hoe houdt het grijs? Goed, net als bij de eerste 6700 delen.

    Wat zorgt voor slijtage? Schurende wielerschoenen op een crankstel uiteraard, troep aan de onderzijde van de remmen – onder het grijs zit ‘gewoon’ blank aluminium. We hebben een aanrijding met een verkeershek gehad wat een paar krasjes - zie foto- op het crankstel opleverde. Niet fijn, maar geen echt probleem. Is ook niet veel aan te doen; wellicht wat grijze lak zoeken en aanbrengen mochten de krassen (te) groot zijn. Op ‘donker’ aluminium zie je wel eerder een kras dan op blank alu –en daar kun je die eventueel nog weg polijsten. We hebben de onderdelen al op een aantal complete racefietsen gespot. En door de donkere kleur krijgt een racer net wat meer uitstraling. Dat wil zeggen: zolang het frame maar niet te ‘licht’ dan wel te ‘donker’ is. Uiteraard is dit een kwestie van smaak.

    Kort en goed: de 6700 Ultegra is een uitstekende onderdelengroep zonder echte minpunten. Als je voor Ultegra kiest, kies je voor gewoon goed, betrouwbaar ‘spul’ -en ook nog eens betaalbaar. En met betaalbaar bedoelen we dan in vergelijking met Dura-Ace. De groep is te vinden op fietsen vanaf pakweg €1200,- tot een meervoud hiervan. Mooi: de 6700 onderdelen zijn goed te gebruiken in combinatie met onderdelen uit de 105-groep -dan wel de 5700 delen. Adviesprijs: Shimano Ultegra 6700 ( acht delen) € 795,-, compact € 30,- meer. Voor extra informatie kijk bij ‘Test en Techniek’. Daar staat een ‘doordruk’ uit 2010 van een duurtest van de 6700 groep.

    www.shimano-benelux.nl

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    2011: Stevens Vicenza

    Twintig jaar jong. Het Duitse Stevens is groot geworden door ‘preiswerte’ aluminium racefietsen te brengen. En dat doet ze nog steeds, als ligt de focus van de Duitse firma nu duidelijk op carbon en het sponsoren van de ploegen van Vos (V) en Albert (M). Hier staat de Vicenza centraal: Duitse degelijkheid met een Italiaans ‘jasje’.

    Tekst en foto’s Menno Grootjans

    Het hart wordt gevormd door een stevig aluminium frame van 6061 T6. Triple butted, oversized en geovaliseerd. Zo loopt de onderbuis naar het bracket horizontaal plat toe en naar de balhoofdbuis dan weer verticaal plat. Maximale doorsnede is bijna 6 centimeter. De bovenbuis is, naast dat deze licht gebogen is, ook flink geovaliseerd en de staande buis is voor een groot deel rond, al loopt de buis naar het bracket net weer wat ovaal. De liggende achtervork is S-Bended, de staande buis is rond. De nokjes zitten op de onderbuis gelast.

    Het frame weegt in een maat 58 1640 gram, de voorvork 560 gram. Is het frame compleet van aluminium, de voorvork heeft carbon vorkpoten met een aluminium vorkbuis. De maat: zowel boven als onder 1 1/8 inch lagers, keurig geïntegreerd. De meetwaardes: de torsiestijfheid is met 132 /NM heel hoog, de bracketstijfheid is met 56 ruim in orde. Lekker Stevig Duits!

    Echter, de frivole kant wordt verzorgd door de Italiaanse ‘amici’. Uit Vicenza. Campagnolo Athena 11-speed aandrijving met een 34/50 crankstel en een 12/27 Chorus cassette. Het crankstel is van het type Power Torque, zeg maar het nieuwe systeem. Twee losse cups, in het frame geschroefd. Geen deelbare as meer zoals bij de Ultra Torque, maar een ‘vaste’ as, aan de kant van de kettingbladen. Deze schuif je door het bracket en aan de andere zijde schuif je de linker crank erop en borg je het geheel. Verder de bijbehorende D-Skeleton remmen, de composiet Ergopower shifters – een klik per keer bij het afschakelen!- een stel Campagnolo Khamsin wielen met Schwalbe Durano S vouwbanden.

    Stevens heeft de Vicenza afgemonteerd met onderdelen uit eigen huis: Oxygen Scorpo stuur en stuurpen, Oxygen Cyrius zadelpen en Scorpo zadel. Mooi pakketje. Compleet gewicht 8,4 kilo. Is het nu een Opel of een Alfa? Eigenlijk toch net meer een Opel… Hij ligt rotsvast op de weg. De Vicenza is niet van de wijs te brengen… De geometrie is lekker allround en geeft ook al geen vreemde zaken prijs. Het schakelen van Campagnolo gaat lekker snel. Je bent er zo aan gewend. Ook al omdat de combi tussen Scorpo stuur en Ergopowers een geslaagde is. De Vicenza kost slechts € 1449,-. Dat is ‘bello’! OK, het is een middenklasser, maar wel een met een Italiaanse afmontage.

    O ja, zouden we nog iets verbeteren aan de Vicenza? Ja, de wielen. De Khamsin’s zijn prima, maar wel heel zwaar… Zet er een paar Zonda’s of – nog liever- Eurus en je hebt echt een top-Italiaan. Voor een Duitse ‘preis’. En je kunt het frame los kopen voor € 599,-. De Vicenza is er in 52, 54, 56, 58, 60, 62 en 64 cm. Hou je niet van Italiaans: de Aspin heeft precies hetzelfde 6061 TB Superlite frame en is dan met Shimano afgemonteerd, naar keuze met Ultegra compact of triple.

    www.stevensbikes.de

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Webtest: Ritchey WCS carbon flat 10D stuur

    Het meest gemonteerde stuur op een mountainbike is het rechte model met een licht gebogen hoek (meestal 5 graden). Ook zijn er sturen die met een knik omhoog lopen, de zogenaamde riser sturen. Deze vind je vooral op all mountain en enduro modellen. Doordat ze gebogen zijn, heb je meer controle bij het sturen. Het vlakke model met een 10 graden hoek is wellicht minder bekend. Wij testten hiervan het WCS carbon 10D model van Ritchey.

    Even voorstellen
    Het 66 centimeter brede WCS carbon 10D stuur weegt 174 gram. Niet extreem licht, maar wel netjes voor zijn breedte en constructie. Door de wat grotere knik en de vorm van het stuur staat deze zo’n centimeter verder weg in vergelijking met een traditioneel recht model. Een centimeter kortere stuurpen monteren is het advies als je in dezelfde houding wilt zitten. Rond de klemming met de stuurpen zit netjes een opgeruwd gedeelte wat verdraaien moet voorkomen. Maatstreepjes helpen je het stuur goed in het midden af te stellen. Probeer het stuur eerst uit of zet je handvaten smaller alvorens deze in te korten… inkorten kan maar één keer.

    Voor- en bovenaanzicht en een close up van het logo

    De praktijk
    Door de iets grotere hoek in het stuur is het merkbaar dat je polsen iets meer in de neutrale stand staan, wat wij als prettig ervaarden. Aan een relatief breed stuur waren we al gewend, op een 29-er heb je dan het gevoel meer controle over de fiets te hebben. Het stuur voelt erg stijf aan door zijn constructie, waardoor je met voldoende vertrouwen de bochten steeds harder en scherper in stuurt. Het carbon model is met een adviesprijs van 179 euro behoorlijk exclusief te noemen. Gelukkig is er ook een goedkopere aluminium WCS-variant die voor 59,90 (mat zwart) of 64,90 (glanzend zwart) euro van eigenaar wisselt.

    Conclusie
    Of je de iets grotere hoek in het stuur prettig vindt, is voor een groot deel persoonlijk. Ons beviel in het ieder geval wel. Ook de stijfheid van het stuur viel positief op. Let bij de montage op dat je stuurpen een centimeter korter moet zijn om dicht bij dezelfde afstelling te blijven. Wellicht door de iets duurdere productiemethode of door onbekendheid vonden we dit model nog niet terug als eerste montage. Afgelopen week maakten we al melding van een
    vergelijkbaar model van het merk Controltech.

    Ritchey WCS carbon flat 10D stuur: 174 gram / 66 centimeter breed / 10 graden hoek / 179 euro

    Distributeurs: Cosmic Sports en Tehava
    Meer informatie: www.ritcheylogic.com

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Mijn favorieten
  • bloggen.be

  • Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Black spinners
  • Lotto cycling tour
  • Go fit merelbeke
  • Spin & Bike
  • alles over fietsen

  • Foto

    WELKOM BIJ MYRIAM & DIRK
    Zoeken met Google



    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • soete-wey
  • wtc Black Spinners

  • Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    brunostuinagenda
    www.bloggen.be/brunost
    Blog als favoriet !

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    jennyenwill
    www.bloggen.be/jennyen
    Gastenboek
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • Nu binnen via mijn nieuwsblog!
  • Nog de Beste Wensen
  • lieve groetjes
  • Mooie wielerverslagen

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 19/11-25/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 04/02-10/02 2008

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs