Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
02-02-2010
BLANKENBERGE
MTB Kustcriterium meert aan in Blankenberge
Zondag vindt in Blankenberge de voorlaatste manche van het MTB Kustcriterium plaats. Het strand, de golfbrekers en de duinen liggen vol ongeduld te wachten op zowel de topmountainbikers als de recreatievelingen.
De Blankenbergse Strand- en Duinenrace is de vierde manche van het Mountainbike Kustcriterium. (foto gert van horebeek)
De bikers krijgen een prachtig parcours onder de wielen geschoven, met start ter hoogte van de beroemde Pier. Na de start zet het parcours haar weg verder richting Zeebrugge waar via het evenementenplatform naar de Zeedijk wordt gereden.
Via een nieuwe stuk parcours in de duinen wordt vervolgens opnieuw het Blankenbergse strand opgezocht. Via doortochten op en onder de Pier gaat het op het strand naar het keerpunt aan de haven en het staketsel.
Afhankelijk van de gekozen afstand kunnen meegereisde supporters de deelnemers 3 of 5 keer zien voorbijstuiven. Van op de Pier kan men de renners zelfs in 4 verschillende richtingen zien rijden.
Het Pierplein vormt dan weer het kloppende hart van de wedstrijd waarvan de nieuwe finishlijn zal getrokken worden onder die Pier in de 'Autodroom'. Onmiddellijk na de aankomst worden de winnaars er gehuldigd op het podium.
Onder de reeds meer dan 500 vooringeschreven deelnemers bevinden zich - naast een pak recreatievelingen - Belgische toprenners zoals Bjorn 'King of the Beach' Rondelez (menig strandrace op zijn palmares en ex-winnaar van het Mountainbike Kustcriterium), Nico Berckmans (huidig leider in het Kustcriterium en tweevoudig eindwinnaar), Kevin Van Hoovels (winnaar editie 2009 en eindwinnaar in datzelfde jaar), Kris Hertsens (BK masters 2 in XC en MX), Kris Henderieckx en tal van andere Belgische top-20 renners en strandspecialisten.
VIERDE MANCHE MOUNTAINBIKE KUSTCRITERIUM
Met nog slechts twee wedstrijden op het programma (Blankenberge en Knokke) belooft het ongemeen spannend te worden. Nico Berckmans, telkens tweede in de drie voorbije wedstrijden, zal in Blankenberge opnieuw aantreden in de gele leiderstrui van het Kustcriterium en gaat ongetwijfeld op zoek naar zijn eerste zege in deze editie van het Kustcriterium.
Davy Commeye, kersvers prof bij Landbouwkrediet en winnaar van de openingsmanche in De Panne, volgt als tweede en telt 65 punten achterstand op Berckmans. Kevin Van Hoovels, die in Bredene minder sterk voor de dag kwam dan we van hem gewend zijn, staat momenteel derde maar ligt ongetwijfeld gebrand op een tweede opéénvolgende zege op het Blankenbergse strand. Zonder pech gaat zeker één iemand van dit trio met de eindzege aan de haal.
Bij de dames voert Grace Verbeke met ruime voorsprong de ranking aan. De wegrenster van Lotto-Bodysol tekende voor een zuivere hattrick en won op overtuigende wijze in De Panne, De Haan en Bredene. In de strijd om de roze trui zijn Belgische kampioene Kristien Nelen en Fien Lammertyn de eerste achtervolgers.
De derde editie van de Blankenbergse Strand- en Duinenrace is een organsiatie van de Zandbikers samen met de stadsbesturen van Blankenberge en Brugge en portaalsite Mountainbike.be.
Wanneer: zondag 7 februari 2010 Start: strand ten westen van de Pier om 12u. Afstanden: 26 km (2 en ½ ronden) en 48 km (3 en ½ ronden) Finish: Autodroom t.h.v Pierplein Daginschrijving: sportcomplex Sportdoze van 8.00 tot 11.00u Kleedkamers, douches, fietsreininging: sportcomplex Sportdoze Huldiging: +/- 16.00 u in sportcomplex Sportdoze Categoriën: heren, dames, masters en juniores (voor beide afstanden)
Ludo NV, de groep rond Granville en Scott Benelux is voornemens om in tien winkels in België een eigen verkoopconcept uit te rollen. Recentelijk is dat gebeurd bij een winkel in Kampenhout, andere winkels zullen vlot volgen.
Het Cyclepassion verkoopconcept is een initiatief van Ludo NV, de groep rond Granville, GuruSport en sinds 1989 ook de Benelux-importeur van het Amerikaanse merk Scott. Het Cyclepassion concept zal de verkoop van deze merken moeten stimuleren.
"Het is zeker niet zo dat we met eigen winkels gaan beginnen," zegt Dirk van den Berk, productmanager bij Granville op Tweewieler.nl. "In het verkoopconcept in de winkel in Kampenhout hebben we overigens geparticipeerd, omdat dit voor ons een testcase is. Het is de bedoeling dat ondernemers ermee aan de slag gaan, maar dit wel in eigen beheer doen."
De winkel in Antwerpen (opening 25 februari) is volledig in beheer van de fietshandelaar. "Bij deze winkel hebben wij geen enkele financiële participatie, maar zijn wij een ondersteunend partner op het gebied van management, productbeheer en merkuitstraling op een manier die uitgestippeld is een 'management' contract," aldus Van den Berk.
GEEN EIGEN WINKELS
Volgens algemeen directeur Johan Huygens wil Scott geen eigen winkels openen zoals Giant en Specialized. "Daarom hebben wij zelf een eigen verkoopconcept ontwikkeld, dat ons veel feed-back uit de markt gaan geven."
"We verwachten niet dat huidige dealers ons als concurrent gaan zien, maar wel als partner." Van den Berk zegt het daarom ook zeer omzichtig aan te pakken. "Wij zijn heel transparant in wat we doen en reeds vele dealers hebben hun interesse laten merken. Sommige regio's vragen om een financiële participatie of ondersteuning."
Op de lange termijn willen Ludo NV het concept breder gaan toepassen en dan zou dat best tot bepaalde evoluties kunnen leiden, maar vooralsnog is er geen sprake van 'eigen winkels'. "Wij zien onszelf eerder als ondersteunend partner die dealer een hoger rendement schenkt. We willen in de eerste plaats een goede leverancier zijn en streven naar een tevreden consument," licht Van den Berk toe.
Een dag na machtsvertoon blikte wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar zijn in Mechelen terug op zijn knalprestatie in Tabor.
Zdenek Stybar. (foto belga)
"Het was niet zo makkelijk als iedereen denkt. Ik had krampen in de laatste twee ronden, is pijn maar 'tijdelijk. Victory is forever', parafraseerde Stybar Lance Armstrong. "Ik had kippenvel in de laatste ronde, en het was echt speciaal in de laatste meters op het asfalt Toen kon ik mijn supporters bedanken.
Stybar heeft ook al de eindzege in de Wereldbeker op zak, maar wil meer. "Ik zou willen eindigen in schoonheid met een eindzege in de Superprestige, maar op Lange Termijn moet ik nog nadenken. Zeker is dat de concurrentie binnenkort groter zal zijn met veel nieuwe talenten die klaar zijn om te ontluiken".
'Hallo fietser! Laat je voet hier maar even rusten...'
Qua fietsvriendelijkheid kunnen heel wat steden een voorbeeld nemen aan Kopenhagen. Daar doken onlangs handige leuningen en voetsteunen voor fietsers op in het straatbeeld.
(foto copenhagenize)
Aan de railing kunnen ze zich vasthouden en afzetten en op de steun kunnen ze hun voet zetten. Deze fietsvriendelijke constructies werden op verschillende kruispunten in Kopenhagen geplaatst waar fietsers vaak moeten wachten voor de verkeerslichten.
Op de voetsteun staat geschreven "Hallo fietser! Laat je voet hier maar even rusten... en bedankt om te fietsen in de stad!" Als boodschap kan dat tellen!
Het is misschien een detail, maar voor de fietsers betekent het toch een beetje luxe. Misschien ook een ideetje voor onze ministers?
Heb je graag een muziekje op tijdens het fietsen, maar vind je die oortjes maar niks? Dan is de Shake Sound Generator voor fietshelmen van Tunebug misschien iets voor jou!
De Shake Sound Generator. (foto tunebug)
De Shake Sound Generator gebruikt de gepatenteerde SurfaceSound Technology om geluidsgolven door eender welk oppervlak waarop het steunt te sturen. Zo vormt het je helm om tot een mini-speaker. Volgens producent Tunebug heel wat veiliger dan de oortjes die het omgevingsgeluid volledig dempen.
Je kan de Shake Sound Generator eenvoudig op je helm monteren. Het geheel weegt 68 gram. De ingebouwde LiPoly batterij gaat 5 uur mee en is via USB te herladen. De verbinding met je mp3-speler gebeurt via Bluetooth of een traditionele hoofdtelefoonkabel.
De Google Streetview-wagens duiken op steeds meer plaatsen op in het straatbeeld. Op zo'n moment kan je bijvoorbeeld maar beter niet vallen met de fiets. Bekijk de fotospecial!
De Google Streetview-wagen fotografeerde deze valpartij vast in Denemarken. (foto google)
In Denemarken legde Google een fietser, die nota bene net zelf een foto wou maken van de Streetview-wagen, op de gevoelige plaat vast. Google Denemarken gebruikte deze foto zelfs om de lancering in het land te hypen.
In het Nederlandse Amersfoort kwam een fietsster ten val toen een brandweerwagen passeerde. Opvallend: de beelden zijn enkel nog te bekijken dankzij printscreens van enkele snuggere surfers omdat Google ze ondertussen offline heeft gehaald.
Google Streetview maakt het mogelijk om 360°-panorama-foto's te bekijken van straten. In België wordt er sinds vorig jaar gefilmd, maar de beelden staan momenteel nog niet online. In Nederland is dit voor heel wat steden en dorpen wel al het geval.
Wie wereldkampioen veldrijden wil worden, moet niet enkel over goeie benen beschikken. Ook de bandenkeuze is cruciaal. Sven Vanthourenhout geeft tips voor de sneeuw- en ijsvlakte van Tabor.
Sven Vanthourenhout, specialist op sneeuw en ijs. (foto belga)
Bondscoach Rudy De Bie had geen plaats voor Sven Vanthourenhout in de Belgische WK-selectie. Nochtans staat de West-Vlaming bekend als een specialist voor omlopen op sneeuw en ijs, zoals die van Tabor. Wij doen wel een beroep op Vanthourenhout en vroegen hem voor welke keuzes de WK-deelnemers zondag op materiaalvlak staan.
"Er zijn drie belangrijke bandenfabrikanten in het crossmilieu: Dugast, Tufo en Challenge. 90 procent van de renners kiest voor Dugast, zeker de toppers", aldus Vanthourenhout, die zelf ook met Dugast rijdt. "Vervolgens komt het erop aan het gepaste bandenprofiel, de gewenste bandbreedte en de ideale bandenspanning te bepalen. Maar hét ideale bandentype, de ideale combinatie voor sneeuw en ijs bestaat niet. Dat hangt af van het gevoel van de renner."
HET PROFIEL
"Dugast heeft drie profielen: pipistrello (Italiaans voor vleermuis, nvdr), grifo(griffioen) en rhino (neushoorn). De pipistrello's hebben quasi geen profiel. Je kan het vergelijken met de slicks in de Formule 1. Het profiel bestaat uit heel kleine diamantvormpjes. Grifo is een allroundprofiel. In 80 procent van de crossen wordt daarop gereden. Rhino is een heel grof, zwaar profiel. Ideaal voor in de modder en voor technische parcoursen waar je veel schuift."
Sven Vanthourenhout: 'De sneeuw en het ijs van Tabor hebben weinig invloed op de profielkeuze.'
"De sneeuw en het ijs van Tabor hebben weinig invloed op de profielkeuze", verrast Vanthourenhout. "Als het schuift, dan schuift het. Op hard bevroren ondergronden heb je sowieso weinig grip. Vele renners voelen zich goed bij een bepaalde tube en hebben de profielkeuze nu al in hun hoofd, ook al hebben ze het parcours nog niet verkend. Die parcoursverkenning zal doorgaans weinig veranderen aan de profielkeuze."
"Zondag zullen we dan ook de drie verschillende profielen zien opduiken. Ik ben er zo goed als zeker van dat Albert voor rhino's kiest. Daar voelt hij zich het best mee. Nys en Stybar kiezen waarschijnlijk voor pipistrello, nog anderen voor grifo."
DE BREEDTE
De bandbreedte dan. "35 millimeter is de maximumbreedte volgens het UCI-reglement", weet Vanthourenhout. "Ook hier zijn er drie courante opties voor de renners: 30 millimeter, 32 millimeter of 34 millimeter. De keuze van de breedte is belangrijker dan dat van het profiel. Zondag wordt het 32 of 34 millimeter. Ik denk dat Nys voor 34 zal kiezen en Albert en Stybar voor 32."
"Bij 34 heb je een - vind ik - comfortabeler gevoel. Keerzijde van de medaille is dat je meer weerstand ondervindt op het asfalt dan bij 32 millimeter. Dat kan uiteraard een nadeel zijn in de sprint. Stybar is snel aan de meet en speculeert dus mogelijk op een sprint en daarom denk ik dat hij voor 32 millimeter zal opteren. Nadeel van de 32 is dat je in het veld de schokken minder goed kan opvangen."
DE SPANNING
Sven Vanthourenhout: 'De allerbelangrijkste keuze die gemaakt moet worden is die van de bandenspanning.'
"De allerbelangrijkste keuze die gemaakt moet worden is die van de bandenspanning. Via de bandenspanning moet je proberen een beetje weerstand te creëren op het ijs. Hoe lager de spanning, hoe minder kans op schuiven. Het hangt ook af van je gewicht. De banden van iemand die meer dan 70 kilogram weegt, zullen harder staan dan die van iemand van 65 kilogram."
"De bandenspanning zal zondag tussen de 1,6 en 2 kilogram (bar) liggen. Nys kiest waarschijnlijk voor de laagste spanning. Ik durf gokken op 1,6 à 1,7 kilogram. Albert rijdt waarschijnlijk met de hardst opgepompte banden - 1,9 mogelijk - en Stybar ergens tussenin. 1,8 laat ons zeggen."
VERANDEREN?
"Al die keuzes zijn niet onherroepelijk. Als het vlak voor de cross plots begint te dooien, kan er meteen een band met een ander profiel of een andere breedte gemonteerd worden of kan de bandenspanning aangepast worden. Ook tijdens de cross kan er gewisseld worden. De renners roepen dan naar hun mecaniciens wat er moet veranderen. Alle materiaal is voorhanden in de materiaalposten."
"Maar ik denk niet dat het zondag een materiaalslag zal worden. Uiteindelijk zal blijken dat de wereldkampioen niet gewisseld heeft tijdens de cross", voorspelt Vanthourenhout.
Lino Gastaldello, de sterke man achter het Italiaanse koersfietsenmerk Wilier, is vorige week omgekomen nadat hij op een fietstochtje frontaal geraakt werd door een auto.
Gastaldello was ondanks zijn leftijd nog een fanatiek fietser. (foto wilier)
Het ongeluk gebeurde op een kruispunt in San Zenone degli Ezzelini in de buurt van Treviso. De 71-jarige Gastaldello werd 30 meter verder geslingerd en overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Gastaldello, ondanks zijn leeftijd zelf nog een fanatiek fietser, blies samen met zijn broer Antonio nieuw leven in Wilier na een bankroet in de jaren zeventig.
De Franse ontwerpers Julien Bergignat en Patrice Mouille kregen als opdracht een helm te ontwikkelen die bescherming biedt en makkelijk op te bergen en te recycleren is. Et voilà: le Tatoo!
(foto tatoo)
De Tatoo is gemaakt van poplypropyleen en poplypropyleen schuim in verschillene buigbare secties, die samen een helm kunnen vormen. In de originele vorm is de Tatoo dun en vlak, zodat hij bijvoorbeeld gemakkelijk in een tas gestopt kan worden. Zodra je op je fiets springt, kan je het in een vingerknip tot een helm omvormen.
Afgezien van het feit of dit ontwerp stevig genoeg is om de klap van een valpartij op te vangen, werpt de Tatoo ongetwijfeld een nieuw licht op het design van een helm.
Nicolas Vermeulen heeft de Cycling.be Mountainbike Classic Bredene op zijn naam geschreven. Hij haalde het nipt voor Nico Berckmans, die wel zijn leidersplaats in het MTB Kustcriterium verstevigt.
Nicolas Vermeulen wint voor Nico Berckmans. (foto alain buyck)
Een 400-tal bikers kwam aan de start van de derde manche van het Mountainbike Kustcriterium. Voor een keer geen wind of regen in Bredene, maar het parcours alleen al maakte er weer een loodzware race van.
Leider Nico Berckmans wond er al van bij de start geen doekjes om en trok het peloton meteen op een lint. Samen met Belgisch kampioen Marathon Nicolas Vermeulen sloeg hij een gat van 50 meter.
De voorsprong van het duo groeide gestaag uit tot een beslissende kloof van een dikke minuut. In de slotfase van de 43 km lange race slaagde Vermeulen er eerst niet in zijn medevluchter te verschansen, maar bij de tweede poging was het wel raak. De Oost-Vlaming haalde het na 1u14:23 met acht seconden voorsprong op Berckmans, die zijn leidersplaats in het scratchklassement en bij de masters verstevigt.
In een eerste achtervolgende groepje won Sven Vandouselaere de sprint om de derde plaats, op anderhalve minuut van de winnaar. Kevin Van Hoovels legde beslag op de vierde plaats. Davy Commeyne, de winnaar van de openingsmanche in De Panne, werd vijfde.
DRIE OP DRIE VOOR VERBEKE
Grace Verbeke ondervindt weinig hinder van de combinatie van het Kustcriterium en de voorbereiding op het wegseizoen. Ze behaalde in Bredene al haar derde Kustcriterium-overwinning op rij. Nummer twee Fien Lammertyn kwam maar liefst een kwartier na Verbeke over de meet. Kristien Nelen vervolledigde het podium. Kim Saenen finishte niet.
Bij de junioren was Ruben Scheire de snelste. Matthias Boetens werd tweede en blijft in het klassement een hardnekkige tweestrijd voeren met Valentijn Van De Velde, die in Bredene als vierde junior over de meet kwam.
Naast de derde manche van het Mountanbike Kustcriterium was er in Bredene ook nog een wedstrijd over 18 km. Rado Declerk was de snelste van de bijna 100 deelnemers in 35:09. Kristof Moyaert, Esther De Greef en Robin Dehandschutter behaalden de zege bij respectievelijk de masters, dames en junioren.
Nog maar pas bekomen van de vorige rit en daar was de volgende al
Heusden bij Gent was de startplaats voor deze druiligere zondagmorgen: de wagen stallen op de grote parking van de ex danstempel Bocassio was ook al geen probleem
In de sporthall die dienst deed als startlokaal was plaats zat: de vaste kern was terug op de afspraak zoals gewoonlijk
Onmiddellijk vanaf de start werden de groepen gesplist: voor mij was deze ochtend 35 km meer dan genoeg
Na de eerste kilometers in groep te hadden doorgebracht werd de tijd om het gas nog eens open te draaien en aan te pikken bij een voor rijdend groepje
Terug waren we vertrokken voor een 20 tal helse kilometers gelukkig kregen we een prima parcours voorgeschoteld die zich leende voor snelheid
In de gemeente Heusden en Destelbergen werden de meeste kilometers afgelegd langs soms meer dan bekende paden en wegen en dat zo zijn voordelen
22 km ver en we konden ons bedienen in de bevoorrading tent waar meer dan genoeg was voor iedereen hier kon de hartslag terug naar beneden: de hartslagmeter was al een tijdje lawaai aan het maken
Nog 13 te gaan en terug kon ik rekenen op goede gangmakers wat altijd meegenomen is
De streek was nu meer dan bekent want hier rijden we onze eigen organisatie en kennen we bijna elk hoekje of obstakel
Met dit voordeel kon ik het jonge geweld toch een beetje de baas blijven en lekker doorknallen
32 km op het metertje en we waren terug aan de startplaats en dit was maar goed ook :2dagen gas geven 2dagen op het limiet rijden laat zijn sporen na
Vandaag stond onze verste verplaatsing op het menu het voor ons verre Stekene
In de refter van de gemeente school was de samenkomst en terug was de sfeer optimaal
De bijna volledige ploeg was terug present om elk op zijn manier zijn sport te beoefenen
Vanaf de eerste kilometers splitsen al alle groepjes: met drie werd de lange aangesneden
Vandaag geen modder: dus werd het snelheid en we hebben het geweten
Een moordend tempo werd er op na gehouden zodat de hartslag en de ademhaling bijna niet onder de overslagzone ging
Het parcours was een pareltje met een ideale mix van baan en veld en de kilometers vlogen dan ook voorbij
20 kilometers ver en daar was de bevoorrading en ook deze was prima: hier kon de hartslag terug enkele beetje dalen en de suikers terug op pijl gebracht worden
Maar nu kwam de kers op de taart: de Clingse bossen een droom voor de mtb er
Kilometers lang werd het laverend tussen de bomen over de zeer goed berijdbare paden werden soms risicos genomen en dit door de snelheid
Rust werd ons niet gegund
Maar hier kwam ook een eind aan en via nog een paar gemene boswegels zat deze schitterende rit er op
Terug uitgeput maar voldaan kon er na de rit nog duchtig nagepraat worden
De Eneco 24 Hours Cycling @ Zolder is dit jaar alweer aan zijn derde editie toe. Op zaterdag 28 en zondag 29 augustus zijn fietsers opnieuw baas op het circuit van Zolder. De inschrijvingen zijn geopend.
De 24 Hours Cycling gaat eind augustus op zoek naar een opvolger voor het Bollini Cycling Team. (foto eneco 24 hours cycling @ zolder)
De Eneco 24 Hours Cycling @ Zolder bewees vorig jaar een topsport evenement te zijn. Het Bollini Cyling Team legde tijdens de 24 uren niet minder dan 984km af, goed voor een gemiddelde van 40 km/h.
Maar de Eneco 24 Hours Cycling is vooral bedoeld voor teams die erbij willen zijn voor de ambiance, voor de gezelligheid, de echte amateurploegen dus. Daarom worden dit jaar de Elite met contract of beroepsrenners uitgesloten van deelname. Iedere ploeg mag verder maximum voor 50% bestaan uit renners met een vergunning Elite zonder contract en/of Belofte -23j.
Ook in 2010 wordt er gefietst voor een goed doel. De organisatoren hebben ditmaal de handen in elkaar geslagen met het project Fietsen voor Congo van Memisa. Een project dat gesteund wordt door het St. Franciscusziekenhuis van Heusden-Zolder.
350 TEAMS
De Eneco 24 Hours Cycling @ Zolder staat open voor alle wielerliefhebbers, waarbij enkel echte wegwedstrijdfietsen toegelaten zullen worden. De organisatoren verwachten niet minder dan 350 teams, allemaal onder hun eigen naam, met maximum 8 teamleden, die minimum 15 jaar oud moeten zijn.
Zelfs ultrasportievelingen die de wedstrijd alleen willen afwerken zijn welkom en zullen zonder twijfel extra in de schijnwerpers staan. De inschrijvingen worden afgesloten op 16 augustus 2010.
Aantal wielertoeristen blijft spectaculair groeien
De recreatieve wielersport is in Vlaanderen meer dan ooit de meest populaire sportbeoefening. Volgens de Vlaamse Wielrijdersbond (VWB) steeg het aantal reguliere wielertoeristen vorig jaar met bijna de helft.
Ook steeds meer toppolitici kiezen voor het wielertoerisme, zoals hier Kris Peeters, André Denys en Geert Bourgeois. (foto alain buyck)
Het wielertoerisme kent al langer een forse groei, maar de laatste jaren gebeurt dat zelfs exponentieel. Vorig jaar steeg het aantal reguliere wielertoeristen met liefst 48% en ook op de evenementen kwamen tot 30% meer deelnemers opdagen, becijferde de VWB.
Recent steeg het aantal wielertoeristen van de VWB van 28.485 in 2007 via 40.508 in 2008 tot maar liefst 60.132 in 2009. Goed voor een jaarlijkse groei van respectievelijk 35%, 42% en 48%. De oorzaak van dit succes is onder andere bij de gezondheidstrend te vinden.
"Fietsen is de laatste jaren een lifestyle-fenomeen geworden. Iedereen wil gezond en slank blijven en meet zich graag een jong, sportief imago aan. Daarvoor is fietsen een bij uitstek geschikte sport", aldus Werner van Ingelgem, manager van de VWB.
"Ook sociologisch is de basis breed: de volksklasse is gebleven maar tegenwoordig kiezen ook tal van BV's, toppolitici en zakenlui voor het wielertoerisme. Het woord 'Flandrien' is dan ook van scheldwoord tot eretitel geëvolueerd."
VROUWEN, JONGEREN EN SENIOREN
Werner van Ingelgem: 'Bij vrouwen en senioren primeren de sociale contacten, bij jongeren de flexibiliteit.'
Het traditionele beeld van de wielertoerist als man van middelbare leeftijd behoort inmiddels voorgoed tot het verleden. Steeds meer dames, jongeren en senioren vinden immers de weg naar de fiets.
"Vrouwen en senioren vinden de sociale contacten tijdens en na de fietstocht belangrijk terwijl jonge mannen flexibiliteit wensen en zich goed kunnen vinden in het feit dat men kan fietsen waar, wanneer en met wie men wil", verklaart van Ingelgem.
Wielertoerisme doet het trouwens over heel Europa goed. Ook in Wallonië en de buurlanden kent men groei, maar qua participatie staat Vlaanderen toch absoluut aan de top: er zijn hier per hoofd van de bevolking maar liefst driemaal zoveel reguliere wielertoeristen als in Nederland en zelfs achtmaal zoveel als in Frankrijk, beiden toch ook traditionele wielerlanden.
Van 12 tot 14 maart is Lommel the place to be voor fietsend Vlaanderen. De eerste editie van het Winter Bike Festival omvat twee MTB-tochten, verscheidene wegritten en een interessante Bike Expo.
Zowel bikers als wegrenners komen aan hun trekken in Lommel. (foto fietspromo)
Zowel voor wegfietsers als voor mountainbikers werden er door het Lommelse Bike Action Team aantrekkelijke routes uitgestippeld. En wie zowel zaterdag als zondag van de partij is, krijgt op beide dagen telkens een ander parcours voor de wielen geschoven.
Daarnaast staan er met 'MTB-techniek' en 'Voedingssupplementen' twee opleidingen gepland en kan men proefdraaien op een testparcours MTB of een heuse BMX-piste. Op de Bike Expo kan je fietsen en andere materiaal uit de nieuwe productgamma's 2010 bekijken en testen.
Ook de niet-fietsers komen aan hun trekken op het Winter Bike Festival: het nabijgelegen Center Parcs domein zorgt er met z'n wildwaterzwembaden, kinderanimatie, sauna en wellness voor dat het meteen een evenement voor het hele gezin wordt. Deelnemers krijgen er meteen ook 30% korting op alle boekingen.
Onder de noemer 'Elite for Haïti' gaat Elite speciale drinkbidons op de markt brengen. De opbrengst gaat naar het Haïtiaanse volk dat vorige week getroffen werd door een zware aardbeving.
De drinkbus is bedrukt in de kleuren van de Haïtiaanse vlag en toont twee handen die naar elkaar reiken, een universeel symbool voor hulp. "De productiekosten neemt ons bedrijf volledig op zich", aldus Alessio Sartore, Marketing Director van Elite. "De opbrengst gaat volledig naar dokters van Artsen Zonder Grenzen die in het rampgebied actief zijn."
"Drinkwater is momenteel één van de grootste behoeften in Haïti. Met deze drinkbussen willen we dus niet alleen atleten van water voorzien, maar ook het Haïtiaanse volk. De bidons zouden begin februari in de fietsenwinkels moeten liggen."
Op zondag 6 juni organiseren de vrienden en familie van Frank Vandenbroucke een hommagetocht. De VDB Forever Classic leidt van Steenhuize naar Ploegsteert over ongeveer 100 kilometer.
(foto belga)
Op de tocht worden heel wat profrenners, ex-collega's, amateurs, wielertoeristen, supporters en sympathisanten verwacht. Vanuit het landelijke Steenhuize, waar Frank bij de familie Vandenberghe een nieuwe thuis vond in zijn laatste levensjaar, trekt de tocht door de Vlaamse Ardennen richting Oudenaarde.
Dwars door de Scheldestreek met zijn grote wielergeschiedenis gaat de tocht naar Sint-Eloois-Winkel vanwaar Nico Mattan en Frank honderden keren het traject tot Ploegsteert samen aflegden. Nico Mattan koos ervoor naar aanleiding van deze VDB Forever Classic hun gezamenlijke trainingswegen over 35 km op te nemen in het parcours van deze hommagetocht.
Bij de passage in Wulvergem wordt door zijn ex-collega's samen andere deelnemers die op dat ogenblik willen mee aansluiten in gesloten peleton en onder begeleiding gefietst met een witte roos om bij de aankomst in Ploegsteert een stille hulde te brengen aan Frank op de begraafplaats.
JONG OF OUD HET WAS GEVAARLIJK PIJN OF GEEN PIJN WE ZULLEN DOORGAAN EEN KLEIN BEETJE MODDER EEN LEKKER SAPPIG PAPJE ZOU HET DAN TOCH WAAR ZIJN OPLETTEN EN NIET VALLEN
Al vroeg stonden we in kluisbergen om toch maar een mooi plaatsje te vinden voor de wagen: en deze morgen hadden we echt geluk amper 100meters van de startplaats
De grote sporthal raakte maar stilletjes bezet en daar zal de regen van het afgelopen wel voor iets tussen zitten
De die hards waren wel op post en de tactiek voor deze dag werd uitgestippeld of wat er voor moet doorgaan
8u30 en weg waren we voor bijna 50 km: van het A- team(grapje) bleef er niet veel over (1 man) en deze mocht de kleuren van de club verdedigen
Samen met iemand van het super A-team zouden we deze klus klaren en het zou geen pretje worden
Voor de eerste modder konden we kiezen tussen hard of soft: en wat kozen we hard en dat hadden we beter niet gedaan
Al in de verte konden we de eerste afstappers waarnemen dus beloofde niet veel goeds: modder, slijk alles was veranderd in een dikke brij blubber en het parcours ging dan nog in stijgende lijn wat het nog meer lastiger maken
En dit was nog maar het begin: steeds ging het maar in stijgende lijn richting kluisbos toren
Van stijl ging het naar steiler van klimmen ging het naar kruipen en krimpen
Waren we dan eindelijk boven dan begon de afdaling en de eerste was meteen een gevaarlijke onderneming: remmen vergeet het daar was de ondergrond te glibberig voor dan maar ogen dicht en er voor gaan
Tot aan de eerste bevoorrading bleven de a- teams nog redelijk in elkaars buurt: de bevoorrading was ok maar ook niets meer
Deel 2 was meteen van een gans ander kaliber het ging van zwaar naar zwaarder en van stijl naar steiler en van afzien naar nog meer afzien
Van modder was nu geen spraken meer want het parcours was herschapen in één dikke blubber en deze blubber zuigt alle krachten uit de benen
Kilometers lang blubber en hellingen steeds maar weer en weer: na 10 tal hellingen mochten we dan nog de oude Kwaremont over waar we onze tweede bevoorrading kregen en deze was niet veel soeps
Nog 8 kilometers te gaan en terug konden we de modder in duiken en deze maal letterlijk op een smal beton pad ontbrak een tegel en we hadden prijs
Bijna was de marteling achter de rug nog 2 hellingen lagen op ons te wachten: maar opgeven nooit en met de laatste krachten kropen we naar boven
Voor velen was dit er te veel aan en zat er maar één ding op te voet: en dit gaf me net dat laatste stukje kracht die ik nodig had om boven te geraken deze oude strijder zou niet plooien
Eindelijk was het achter de rug deze rit maakte klein mannen groot en grote mannen klein
De slijtage slag van mens en machine was achter de rug: douche en nog even nagenieten maar meer moest men mij ook niet meer vragen: zo moe was ik