Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Terwijl Movistar in de Tour Down Under op de nieuwe Pinarello Dogma 2 rijdt, de Dogma 65.1 Think2, moet Geraint Thomas het bij Team Sky met een ouder model doen. De Brit rijdt net als zijn ploeggenoten op de fiets van vorig jaar. Thomas rijdt op een standaard 56 frame in de kleuren van zijn ploeg. Het asymetrische ontwerp van de fiets is kenmerkend voor de Dogma. Volgens Pinarello zorgt de aparte vorm van het frame voor bijzondere rijeigenschappen: stijfheid en scherp kunnen sturen.
Thomas heeft wat betreft afmontage de beschikking over dure spulletjes. Toch heeft hij niet het nieuwste van het nieuwste op zijn fiets zitten. De electronische schakelgroep van Shimano is de 7970 groep en niet de nieuwe 11 speeld Di2 9070. De wielen zijn ook van Shimano en zaken als stuurpen en stuur zijn van PRO, een zustermerk van de Japanse onderdelenfabrikant. Thomas rijdt bijvoorbeeld met een anatomisch gevormd stuur: de PRO Vibe 7s Anatomic.
Nog niet in de winkel, maar wel gezien in de Tour Down Under: een aero helm van Lazer, de Chrome Aeroshell. Deze helm heeft een reflecterende buitenkant. Volgens Lazer wordt het daardoor in de helm minder heet. We zagen de helm op het hoofd van Andre Greipel.
De helm borduurt verder op het ontwerp van de bestaande Helium helm. Om de helm aerodynamischer te maken zijn de luchtgaten dichtgemaakt. Volgens Chris Smith van Lazer heeft het aero ontwerp een bijkomend voordeel. De dichte buitenkant zorgt voor meer stevigheid waardoor er minder schuim nodig is om aan de veiligheidseisen te voldoen. Dit zorgt ervoor dat de Chrome 56 gram lichter is. De Helium weegt 260 gram, volgens Lazer weegt de Chrome Aeroshell 204 gram.
Volgens Lazer weerkaatst de buitenkant van de Chrome 55 procent van het zonlicht, terwijl dat bij een standaard helm slechts 20 procent zou zijn.
Een consumentenversie wordt naar verwachting rond de Tour de France gepresenteerd.
Lichter dan de pedalen van de grote merken, claimt producent TriRig. De Mercury pedalen, die in maart op de markt komen, zouden slechts 71 gram per paar wegen. Het ontwerp is gebaseerd op een oud ontwerp: de Aerolite pedalen uit 1986.
Het Mercury pedaal bestaat uit drie delen. Een nylon omhulsel rondom een titanium as, en een schroef om het omhulsel aan de as vast te draaien. De trapper maakt geen gebruik van lagers. Om vast te klikken, druk je de schoen met het schoenplaatje op de trapper. Losmaken kan door de schoen via de buitenkant van het pedaal van de as af te schuiven.
Inclusief plaatjes en schroeven weegt het prtotype van deTriRig Mercury ongeveer 120 gram per set. Daarmee zouden de pedalen tot de lichtste ter wereld behoren. Eind 2012 mochten we al eens de Ultralite Cirrus Ti pedalen bekijken. Dit setje woog 124 gram.
TriRig zegt de pedalen aan te gaan bieden met een niet goed geld terug garantie. Mochten de pedalen binnen een half jaar niet naar voldoening blijken te werken, dan kunnen de pedalen terug worden gestuurd. Een setje pedalen gaat iets meer dan 180 euro kosten. TriRig heeft zijn wortels in de triathlon.
LOOK heeft een nieuw mountainbike pedaal uitgebracht: De S-Track. Het pedaal is de opvolger van de Quartz. Volgens de fabrikant is de S-Track lichter, duurzamer en raakt het makkelijker modder kwijt.
Wat opvalt aan de S-Track is dat het pedaal smaller is dan zijn voorganger. De nieuwe veerdraad heeft de vorm van een S, en werkt als een torsieveer. Dit zou niet alleen de schoen vast zetten, maar ook zorgen voor een langere levensduur. De oppervlakte van het pedaal is 46o vierkante mm. Volgens Look zorgt dit grote oppervlak voor een beter overdracht van de kracht die op het pedaal wordt uitgeoefend.
Er zijn drie versies van van de S-Track uitgebracht. Het instapmodel heeft een verchroomde as en kunsttof trapper, het midden model heeft een carbontrapper met aluminium plaatjes aan de onder en bovenkant. Het topmodel, de Carnon Ti, is volledig van carbon en heeft een titanium as. Dit model is met 280 gram, inclusief schoenplaatjes, ook het lichtste van de drie.De Carbon Ti heeft een adviesprijs van 199,95 euro. Het instapmodel heeft een adviesprijs van 64,95 euro.