Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Voor onze slotrit van het
zomerseizoen waren we uitgenodigd in Aalter zaterdag kozen we voor een wegrit
van 75 km en we waren niet alleen want het was aanschuiven aan de inschrijvingstafel
maar dit namen we er met glimlach bij
De Heirnissers hadden in de
loop van de afgelopen week hun orders gekregen: we maken er een leuke rit van
Met een toch wel mooie groep
waren we al vlug de baan op voor een rit zonder noemenswaardige obstakels of
het zou een brug moeten zijn maar ook deze waren op één hand te tellen
Het tempo was voor iedereen
haalbaar en dit zou zo de gehele rit zijn en de minder getrainde vonden dit
uistekend
Onder de leden werd duchtig
bij gepraat want het lukt niet altijd om samen te fietsen: de lange
afstandrijders hadden we al een tijdje niet meer gezien
De kilometers vlogen zo
voorbij ondanks het gezapigege tempo en de rustplaats in Beernem werd al vlug
bereikt
Om een drankje en een hapje
te verkrijgen werd een beetje geduld gevraagd want ook hier waren we niet
alleen maar alles was voldoende aanwezig en aan de dames was ook gedacht:
toilet
Het volgende deel zou nog
mooier worden want de zon was nu ook volop van de partij en ook de wind had een
snipperdag genomen en dit maak je niet veel mee
Na een kilometer of 50 had er
iemand te weinig gedoseerd in het eerste gedeelte en de man met hamer sloeg toe
maar opgeven deed hij toch niet voor sommige ging het nu te traag en er werd
wat gediscuteerd over door fietsen of niet: lag het aan het weer of aan iets
anders de groep bleef samen
De laatste 10 kilometers langs
het kanaal van Aalter waren echt een droom en moest ik mezelf een slag in het
gezicht geven want: en we waren niet aan het dromen
Nogmaals zon geen wind en een
leuk tempo wat kan fietsen toch zalig zijn
Dat er op het einde nog eens
gespeeld werd namen we er graag bij
Voor de zondag kozen we voor
het veld en dit samen met een tiental andere Heirnissers
Het was even aanpassen om
terug met de mtb fiets te rijden en de eerste kilometers in het veld waren niet
van de poes
Maar ook hier konden we op
een schitterend rekenen en was het al vlug genieten op de bike
De 25 km was in een mum
achter de rug en we vonden het zelfs een beetje jammer dat het zo vlug achter
de rug was
Nog even nagenieten in de
mooie sporthal en we konden terug kijken op een meer dan geslaagd weekend
Voor velen zou dit een einde
worden van een mooie samen werking maar zo als in zo veel sporten de ene komt
en de andere gaat het is altijd al zo geweest het is altijd jammer dat er
mensen weggaan maar zij die andere oorden gaan opzoeken: veel succes en het ga
je goed
Voor zij die er bij komen zou
ik zeggen van harte welkom en we hopen op een leuke en sportieve manier onze
hobby te kunnen uitoefenen
Voor de blijvers: we gaan er
terug een warme winter van maken
In een club van velen komt je
in het veld of op de baan wel altijd iemand tegen
Eind september trekt het crosscircus zich weer voorzichtig op gang. Paul Herygers geeft alvast zijn unieke kijk op het nieuwe veldritseizoen.
(foto belga)
Op de weg kunnen we ons nog even optrekken aan het WK en de najaarsklassiekers, maar dan breekt weer de tijd aan voor de kerels van stavast die niet terugschrikken voor modder en zand, nattigheid en slijk, sneeuw en ijzel: Albert, Nys, Stybar en de anderen. Een nieuw veldritseizoen vol spektakel, horden toeschouwers die zich traditioneel minstens één keer per seizoen echt misdragen, verguisde favorieten die net op tijd hun beste vorm vinden, materiaalpech die een koers beslist, en schoenen die in de modder blijven steken. Wij kijken er alvast naar uit! Samen met wie anders dan Paul Herygers...
Heb je van de toppers al iets gezien wat een indicatie kan zijn voor het cyclocross-seizoen? "Ik verwacht geen echt grote verschuivingen, maar ik hou wel nog meer rekening met Kevin Pauwels. Vorig jaar heeft hij al bewezen dat hij het de grote mannen moeilijk kan maken. Volgens mij wordt hij nu echt de revelatie van deze winter. Ook de andere toppers mag je niet onderwaarderen omdat ze geen dromen hebben zoals Nys en Stybar. Zij zullen er ook weer staan. Van Bart Wellens heb ik bijvoorbeeld al gehoord dat hij klaar zal zijn. Hij springt momenteel nog niet in het oog, maar dat hoeft ook niet in de zomer. Sterke prestaties tussen juni en augustus zijn nog geen garantie voor een goede wintercampagne. Kijk maar naar de podiumplaatsen op het BK die Sven Vanthourenhout al heeft behaald. Die hebben hem nog niks opgeleverd tijdens de winter. Anoniem door de zomer gaan, zonder overwinningen op de weg: dat mag ook! Toch kijk ik uit naar de prestaties van Vanthourenhout. Het is misschien zelfs gunstig dat hij zijn elleboog brak: nu zal hij eens niet met een lege batterij aan het seizoen starten. Het is natuurlijk de vraag hoe hij met die blessure is omgegaan... Misschien heeft hij toch op de rollen gereden of is hij meer gaan lopen. Hopelijk heeft hij zijn lichaam de rust gegeven die het verdient. Want een hele winter de goede vorm achterna spartelen is heel vermoeiend. Als het lichaam 'nee' zegt en de supporters en organisatoren 'ja' zeggen, kan dat heel slecht uitvallen. Dat heeft Sven al mogen ondervinden."
"Ook Niels Albert heeft weer heel goed gereden in de Tour d'Alsace, net als vorig jaar. Nu is hij wel ten onder gegaan in de slotrit, maar hij heeft wél de leiderstrui gedragen. Niels is in de eerste plaats een crosser, maar hij heeft de wegrenners toch maar weer mooi op de vingers getikt. In tegenstelling tot Stybar heeft hij weinig op de weg gekoerst, maar toch reed hij op niveau. Als het in de winter én in de zomer 'van moetens' is, dat is te lastig. Vroeger leefde een crosser bij wijze van spreken van de visvangst. In het geval van Danny De Bie was dat bijna letterlijk: die nodigde zijn collega's uit om mee te gaan hengelen in volle zee. Maar dát is voorbijgestreefd, dat besef ik ook wel. Toch blijft het belangrijk om stoom af te laten in het tussenseizoen, voor je je gaat klaarstomen op de winter. Gelukkig heeft de entourage van Sven Nys op tijd ingegrepen. Het was het juiste tijdstip om teruggefloten te worden. Het seizoen komt er al snel aan, en met al dat moois dat op komst is, zoals het WK in eigen land, is het aangewezen om fris te zitten."
Elke maand gaat Cyclo Sprint dieper in op typische vragen van fietsers en wielrenners. Zowel voeding, training als materiaal komen aan bod. Deze keer bekijken we hoe je je stuur best vasthoudt.
foto belga
Op een koersstuur kan je drie verschillende handposities innemen. Met de handen losjes op het stuur (op de 'handlebar'), de typische positie bij het klimmen; de handen bovenaan op de grepen (de 'manetten'); of de handen onderaan in de stuurboog. Tijdens het fietsen sta je er nauwelijks bij stil, maar deze handpositie bepaalt wel de fietshouding en dus de efficiëntie en de lichaamsbelasting.
TIPS
Neem je stuur op drukke of geaccidenteerde wegen vast aan de manetten, met de vingers losjes op de remmen zodat je altijd snel kan reageren.
Neem bij afdalingen je stuur vast onderaan in de stuurboog, met de vingers los op de remgrepen. Zo vermijd je dat je bij een schok je greep verliest, en ben je stuurvaster.
Let goed op signalen van je lichaam. Je fietshouding moet in iedere handpositie altijd comfortabel aanvoelen!
Een bepalende factor voor de handpositie is het soort stuur. Een compact stuur betekent minder rugbelasting maar ook minder aerodynamica door de kleinere 'drop'. Je kan het dus ook plaatsen bij een lager balhoofd.
Soms zie je renners fietsen met de voorarmen op het stuur, de handen losjes hangend. Op deze manier verhoog je de aerodynamica: het lichaam neigt naar de ideale tijdritpositie, met de armen en handen dichter tegen elkaar. Lange tijd in deze positie fietsen is echter niet aan te raden wegens de verhoogde druk op de onderarmen. En probeer deze positie nooit uit op drukke of onbekende wegen!
Neem het stuur tijdens het rijden op kasseien losjes vast en laat het dansen tussen je vingers. Je kan het stuur ook in de stuurboog vastnemen om je zwaartepunt te verlagen, wat de stabiliteit en de stuurvaardigheid ten goede komt.
Op de mountainbike is er maar één handpositie mogelijk. (Twee, als je horentjes installeert.) Er bestaan specifieke handgrepen (Ergon) en handschoentjes (Specialized BG) om tintelende vingers tegen te gaan. Bij een racestuur kan ook het aanbrengen van een stuurlint met gel soelaas brengen.
Vermarc gaat ook de komende twee seizoenen de wielerkledij van het Quick-Step Cycling Team leveren. Dat zijn eigenaar Marc Verbeeck en ploegmanager Patrick Lefevere overeengekomen.
foto belga
"De samenwerking met Vermarc duurt al vele jaren. We zijn verbonden met het bedrijf en de familie Verbeeck via een sterke professionele band en wederzijdse waardering", aldus ploegmanager Patrick Lefevere.
"Gedurende de jaren heeft Vermarc bewezen een prima partner te zijn, die in kan spelen op de behoeften van de ploeg en ook op de veranderingen in de markt tijdens de laatste jaren. De kwaliteit van de kleding, zowel op het gebied van design als ook de keuze van de materialen, is erg gewaardeerd door onze renners die zelf ook bijgedragen hebben door suggesties aan de technische ontwikkeling van de kleding. Vermarc is een ideale partner, op zowel zakelijk gebied en als ook voor de ploeg."
"We zijn blij dat met deze ploeg en Patrick Lefevere verbonden blijven", aldus Vermarc-eigenaar Marc Verbeeck. "Dankzij de fantastische resultaten vande laatste jaren is de zichtbaarheid van ons merk erg gegroeid. In 2012 starten de ploeg en ons bedrijf een nieuw hoofdstuk. Daarin hebben we dezelfde vastberadenheid die we altijd al hadden, waarbij we streven om de renners zo goed mogelijk te ondersteunen."
Voortbordurend op het succes van de S-Works + McLaren Venge, start Specialized een langdurige samenwerking met McLaren Applied Technologies. Doel: een verdere doorbraak in de fietstechnologie.
foto specialized
Toen Specialized de plannen onthulde om de snelste koersfiets ter wereld te gaan produceren, hadden de Amerikanen al meer dan een jaar geïnvesteerd in het creëren van een geheel nieuw platform. Om de structuur van de carbon layups verder en definitief te optimaliseren, werkte Specialized samen met experts die zich normaal met iets heel anders bezig houden, namelijk met Vodafone McLaren Mercedes Formule 1 race auto's
Uit deze samenwerking kwam de 'S-Works + McLaren Venge' voort. De fiets combineert aerodynamica, lichtgewicht en een extreem efficiënte krachtoverbrenging. Het prototype van deze Venge maakte dit jaar zijn debuut tijdens de langste wielerklassieker Milaan-San Remo, en won! Nog niet zo lang geleden haalde Cavendish eveneens op een prototype de groene trui binnen in de Tour.
Voortbordurend op het succes van de S-Works + McLaren Venge, start Specialized nu een langdurige samenwerking met McLaren Applied Technologies. De samenwerking zal zich volledig richten op producten die een doorbraak betekenen in de fietsbranche en technologieën die werkelijke prestatievoordelen met zich meebrengen voortkomend uit de combinatie van de expertise van beide bedrijven.
De specifieke projecten van beide bedrijven blijven gescheiden, terwijl bij gezamenlijke projecten alle kennis, informatie en beschikbare middelen worden gedeeld. Dit om te komen tot een blijvende verbetering als het gaat om de fietsbeleving - van prestaties van de fiets, tot de prestaties van accessoires en alles wat daarbij hoort.
"McLaren's computersystemen en expertise in carbontechnologie is buitengewoon te noemen", zegt Specialized Chief Product Officer, Eric Edgecumbe. "De mogelijkheid om het DNA van McLaren en Specialized samen te voegen om voor altijd veranderingen aan te brengen in de fietsbeleving, is ongekend en ontzettend enerverend."
Geoff McGrath, Managing Director McLaren Applied Technologies: "We zijn ontzettend blij dat de samenwerking met Specialized wordt uitgebreid. Dit is een goed voorbeeld van een langdurige samenwerking met een gelijkgestemd bedrijf om samen te komen tot doorbraken op het gebied van prestaties. We creëren een blijvende competitieve voorsprong".