Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Gilbert reed dit jaar sneller de Muur op dan Cancellara vorig jaar tijdens de Ronde van Vlaanderen. Dat blijkt uit berekingen van de Franse sportkrant L'Equipe.
Gilbert reed dit jaar sneller de Muur op dan de 'onklopbare' Cancellara vorig jaar (foto belga)
Cancellara had dan wel krampen op de Muur tijdens de Ronde van Vlaanderen, zoveel trager dan vorig jaar reed hij niet. L'Equipe chronometreerde en klokte bij de Zwitser af op 1min52, goed voor een gemiddelde van 15,2 km/u en 'amper' 5 seconden trager dan in 2010 (1min47) toen hij Boonen los uit het wiel reed.
Zondag was Philippe Gilbert de koning van de Muur in een tijd van 1min43 en een gemiddelde van 16,6 km/u. Vier seconden sneller dan Cancellara vorig jaar!
De Helleklassieker is met zijn kasseistroken en modderige wegen een van de zwaarste en mooiste koersen op de wieleragenda. Alle ploegen investeren dan ook in het beste materiaal...
Boonen rijdt Parijs-Roubaix met een aangepaste fiets en deze speciaal voor hem ontworpen Sidi schoenen (foto sidi)
Voor het tweede seizoen op rij rijdt Tom Boonen met Sidi schoenen. Genius 6.6 Carbon Lite zijn in full carbon om de schoenen nog lichter en steviger te maken. Het gebruik van lorica en nylon en het sluitingsmechanisme met gespsluiting en velcro plakkers, vormen een unieke combinatie. De wegschoen werd speciaal ontworpen in de kleuren van Boonen zijn Quick-Step teamoutfit. Het hele seizoen rijdt Tornado Tom met 'zijn' Sidi schoenen, en dus ook tijdens Parijs-Roubaix op 10 april.
Ook de fietsen van de Quick-Stepmannen worden onder handen genomen. Zo worden ze voorzien van een langere kader, tubes van 27 millimeter en platte velgen.
OMEGA PHARMA-LOTTO
Jürgen Roelandts, Sebastian Lang, Marcel Sieberg en André Greipel, zullen de tocht tussen Compiègne en Roubaix afwerken met een geheel nieuwe fiets met aluminiumkader. Om een 'schlekske' te voorkomen, zullen de mecaniciens een 46 in plaats van een 39 als binnenblad monteren, waardoor de ketting veel strakker komt te liggen. Net als bij Quick-Step verkiest Lotto tubes van 27 millimeter.
Leukemans is de enige van zijn ploeg die met een volledig nieuwe fiets aan de start van de Helleklassieker zal staan (foto HLN)
VACANSOLEIL-DMC
Bij Vacansoleil-DMC is Björn Leukemans de enige die met een nieuwe fiets zal starten in Parijs-Roubaix. Voor de Helleklassieker verkiest hij een kader dat vervaardigd is uit aluminium. Dat loopt beter op de kasseien en maakt de fiets iets 'stijver'. Bovendien worden er ook remmen aan de bovenkant van Leukemans' stuur gemonteerd. De rest van de ploeg doet het met enkele kleine aanpassingen, zoals bredere tubes van 24 millimeter
Het aantal wielertoeristen dat bij ongevallen betrokken raakt, is de laatste jaren spectaculair gedaald. Dat blijkt uit cijfers van de grootste Vlaamse wielertoeristenfederatie VWB.
Aan het huidige risico moet een fietser al achtmaal de wereld rondrijden vooraleer hij betrokken raakt bij een ongeval. (foto belga)
Daar waar in 2006 nog 26,1 ongevalsdossiers per 1.000 wielertoeristen geopend werden, bleken er dat in 2010 nog slechts 13,1 te zijn, goed voor een halvering. Aan het huidige risico moet een fietser al achtmaal de wereld rond fietsen vooraleer hij een ongeval krijgt.
Opmerkelijk is het feit dat gedurende diezelfde periode het aantal wielertoeristen bijna verviervoudigde van 20.000 naar 75.000 en ook in de toekomst lijkt er geen einde te komen aan deze groei. Steeds meer dames, jongeren en senioren vinden de weg naar de fiets zodat het traditionele beeld van de wielertoerist als man van middelbare leeftijd voorgoed tot het verleden behoort. Vooral dames zijn aan een sterke remonte bezig en maken nu al één derde van het peloton uit.
Uit de cijfers van de VWB blijkt dat deze nieuwe en soms minder ervaren wielertoeristen de sport dus zeker niet onveiliger maken, wel integendeel. Interessant is dat vele nieuwe fietsers net wegens sportongevallen en blessures de overstap van andere sporten naar het wielertoerisme maken.
De dalende trend bij ongevallen kan wellicht ook naar de toekomst toe worden aangehouden. Wielertoeristen zijn zich immers steeds meer bewust van de veiligheidsaspecten. Enkel de slechte staat van de weg, het onbegrip van bepaalde automobilisten en het ontbreken van voldoende veilige fietspaden kan nog roet in het eten gooien.
'EERSTE ONGEVAL NA AARDE-MAAN'
VWB-manager Werner van Ingelgem: 'Wielertoerisme is niet onveilig, het redt zelfs levens'
"Fietsen is de laatste jaren een lifestyle-fenomeen geworden. Iedereen wil gezond en slank blijven en meet zich graag een jong, sportief imago aan. Daarvoor is fietsen een bij uitstek geschikte sport waardoor er tal van nieuwe doelgroepen aansluiting zoeken bij het wielertoerisme", aldus VWB-manager Werner van Ingelgem.
"Toch leidt dit niet tot een veiligheidsrisico want je kan als wielertoerist in Vlaanderen al de afstand Aarde-Maan fietsen vooraleer je een eerste ongeval overkomt. Bovendien zijn de letsels vaak minder ernstig. Op jaarbasis tellen we één dodelijk ongeval; wanneer we dat vergelijken met de vele gezondheidsvoordelen waaronder het aantal gevallen van hartfalen die daardoor vermeden of uitgesteld worden, kan men gerust stellen dat wielertoerisme levens redt."