Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
03-06-2012
AZALEAFIETSTOCHT 2012
40ste Azaleafietstocht
Het zag er weer niet goed uit
deze ochtend: kil en troosteloos dit zou weer één van die fietsdagen worden
Maar goed we hadden niet veel
keus of het was fietsen of indoor fietsen en na een les op donderdag met spik
& span was alles beter dan binnen fietsen
Er werd vandaag gekozen om
met de fiets naar de startplaats te rijden 14km dus we waren goed opgewarmd toen
we in Oostakker waren
We kozen voor de 75km tocht
en met de 2x14 km erbij kwamen we toch terug aan een 100km zelfs iets meer
De eerste kilometers door dit
havendorp verliepen rustig tot we aansloten bij een groepje van zo alles en nog
wat: jong, oud, man en vrouw
We lieten het kopwerk aan
andere over en lieten ons gewillig meevoeren door Heusden en Melle
En dit tot aan de kasseien in
Melle want daar kregen we de eerste schifting en van het toch aanzienlijke
groepje waren er al paar gesneuveld
Plots zaten we vooraan en was
de tijd om de mouwen op te stropen
Het parcours was nu niet zo
vlak meer en het koste meer krachten dan gedacht om het ritme te houden maar we
deden ons best
Eerst door Gijzenzele en
Landskouter om via Moortsele in Scheldewindeke te belanden
Hier kregen we onze volgende
kassei strook te verduren en wat voor een
De voor mij totaal onbekende
Schaperstraat amper een paar honderd meters maar wat voor meters: ligt oplopend
en zeer zeer slecht
Maar eens hier voor bij
konden we stilaan aan rusten denken want in Meilegem na 39km kregen we onze
eerste bevoorrading in de kaaihoeve
Na deze waren we snel weer op
pad voor het tweede deel: Dikkelvenne en dan flink pak kilometers in Baaigem en
met hier en daar een hellinkje tussen door
Tot in Munte met zijn
afdaling van de Prinsenmolenstraat opnieuw kregen we kasseien ter verwerken al
was deze maal in dalende lijn: eindelijk waren we er nu van af
De laatste 20 km was bijna
allen vlak al lag er af en toe een verdwaalde molshoop nog op het parcours
In Heusden met nog een 10 tal
kilometers te gaan kregen we onze tweede en laatste stop en konden we even
bijtanken om daarna de laatste kilometers rustig aan te vatten
We kregen een leuke tocht voorgeschoteld
die bijna perfect was uitgepijld en met twee stops er boven op: en het weer
viel toch nog goed mee
Om alvast in de stemming te komen van het WK in Valkenburg later dit jaar: er is voor het wereldkampioenschap een speciale kledingset ontworpen.. Het wielershirt is wit, met daarom een verticale baan in de WK-kleuren. De broeken zijn verkrijgbaar in meerdere kleurstellingen. Van geheel wit, tot wit in combinatie met één van de kleuren uit de regenboog-trui.
Het shirt is geheel open te ritsen en kost 55 euro. Een broek is verkrijgbaar voor 75 euro en de complete set van trui en broek kan voor 110 euro worden aangeschaft. Bijpassende sokken kosten een tientje. De serie WK kleding is waarschijnlijk vanaf begin juli verkrijgbaar.
In Fiets vind je weinig keiharde gegevens over kettingen. Wat makkelijk te meten is, breukkracht en gewicht bijvoorbeeld, is niet of nauwelijks van invloed op de prestaties van een ketting. Waar het om gaat is het schakelen en de duurzaamheid, maar de levensduur van één enkele ketting zegt te weinig voor een hard oordeel. Daarom hebben afgelopen jaar vijftien testers met negentien kettingtypen van vijf merken bijna 80.000 kilometers gemaakt. Schakelprestaties lieten we buiten beschouwing. Het ging om duurzaamheid, hoe snel slijt een ketting. Die duurzaamheid kunnen we niet uitdrukken in kilometers of uren, daarvoor is de invloed van de omstandigheden en de rijder te groot. Wat we gedaan hebben, is de onderlinge slijtage vergelijken. De complete test lees je in Fiets nr.6, los te bestellen zonder verzendkosten.
In het juninummer van Fiets hadden we nét te weinig paginas om alles over deze grote kettingtest kwijt te kunnen. Vandaar dat je hier meer vindt. Meer over hoe we gemeten hebben en over wat de fabrikanten van de kettingen van onze test én de uitkomsten vinden.
Zelf je ketting meten Om de slijtage van je ketting in de gaten te houden, gebruik je het makkelijkst speciaal gereedschap. Het oudst en bekendst is de Rohloff Caliber, maar er zijn meer merken die een kettingmeter aanbieden. Zakt de kettingmeter door de ketting, dan is hij versleten en aan vervanging toe.
Nieuwe ketting? Als je op tijd je ketting vervangt, gaan in ieder geval je voorbladen en in gunstige gevallen zelfs je cassette langer mee. Om het moment van vervangen te bepalen gebruik je een kettingmeter. Er zijn verschillende tactieken. Je kunt een heel duurzame ketting monteren, hem helemaal verslijten en dan ketting en cassette vervangen. Of je neemt een ketting die sneller slijt en vervangt hem vóór hij versleten is, dan kan je vaak je cassette behouden. Er zijn zelfs fietsers die meerdere kettingen om de beurt gebruiken om zo de cassette langzaam maar wel helemaal te verslijten. Hoe dan ook, als je op tijd je ketting vervangt gaan je voorbladen vier of vijf kettingen mee, en dat maakt het de moeite waard.
Schuifmaat Voor ons experiment was dat niet nauwkeurig genoeg. De speling in een ketting wordt gemaskeerd door inwendig vet en vuil, iedere ketting werd grondig ontvet voor het meten. Om zeker te zijn dat we alle speling maten belastten we de ketting lichtjes door er 20 kilo aan te hangen. Het meten deden we met een goede oude schuifmaat, nauwkeurig tot 0,05 millimeter. Ieder stukje ketting maten we op drie plekken en daarvan namen we het gemiddelde.
Zes kettingen aan elkaar? Natuurlijk ga je niet met zes stukken ketting fietsen, wij deden het puur voor dit experiment. We regen ze aaneen met KMC sluitschakels, die zijn geschikt voor alle types ketting. Omdat zon sluitschakel misschien invloed heeft op de slijtage van de schakel waar hij in zit hebben we deze schakels niet gemeten.
Wat is nieuw? Niet iedere nieuwe ketting is even nieuw. Op de meeste nieuwe voorbladen past een ketting van 81,60millimeter het best, maar veel kettingen zijn net even langer of korter. Langer betekent dat de ketting in nieuwstaat eigenlijk al een beetje versleten is, een kortere ketting moet na montage even inlopen voor hij echt mooi past. Het voordeel is dan een iets langere levensduur, de eerste kilometers zijn gratis.
Onze test belastte alle kettingen op dezelfde manier, en de uitkomsten zijn een goede indicatie voor de slijtvastheid. Toch is er het één en ander op onze testmethode af te dingen. We hebben onze samengestelde kettingen eerlijk verdeeld over Shimano, Sram en Campagnolo aandrijvingen, maar nog steeds kan de éne ketting veel meer last hebben gehad van die combinaties dan de andere. Bovendien hebben we louter en alleen de slijtage van de ketting bekeken. Slijtage aan de tandwielen lieten we buiten beschouwing terwijl dat in werkelijkheid ook belangrijk is, en misschien is de ene ketting veel vriendelijker voor tandwielen dan de andere. Vandaar dat we de leveranciers van de verschillende kettingen hierbij aan het woord laten:
Arjan Hoogesteger namens ICC Agent Campagnolo Benelux De aandrijving en de slijtage hiervan zit hem niet enkel in de duurzaamheid van een ketting. Het gaat om de combinatie van de tandwielen, ketting en cassette. De afstemming van de losse componenten op elkaar is bepalend voor de levensduur van de gehele aandrijflijn.
Campagnolo doet veel onderzoek naar de optimalisatie van de aandrijving. Uiteraard richten zij zich hierbij enkel op de samenwerking tussen de door hun ontworpen cassettes, kettingen en tandwielbladen. Uit deze test blijkt helaas niet welke cassettes en welke tandwielen gebruikt zijn. Dit is natuurlijk medebepalend voor de resultaten van het onderzoek.
Om op een juiste manier de duurzaamheid van een ketting te bepalen, zijn wij namens ICC van mening dat men dat moet doen met de voor elkaar ontworpen onderdelen.
Wanneer ketting A meer slijtage toebrengt aan de cassette dan ketting B, heeft dit ook invloed op de prestaties van ketting B. Hiermee vervuilt men als het ware de eindresultaten omdat alles afhankelijk is van de slijtage van de overige kettingen in de test. Zeker bij het gebruik van een 6-tal verschillende kettingdelen binnen één ketting, is het naar ons idee niet goed meetbaar wat de invloed is van de verschillende kettingen op de prestaties van elkaar.
Uit de test blijkt tevens niet wat de slijtage is van de kettingen op de cassettes en tandwielen. Om een vergelijking te maken met een remblokken test: Wanneer blijkt dat bepaalde remblokken enorm goed scoren maar in verhouding de velg enorme slijtage toebrengen aan het remoppervlak, is het dan nog interessant om voor deze remblokken te kiezen? Uiteindelijk is het goedkoper een set remblokken te vervangen dan een velg.
Zo ook met een aandrijving. Wij zijn van mening dat het beter is om naar de levensduur van de gehele aandrijving te kijken dan enkel naar de duurzaamheid van de ketting. De ketting vervangen is simpelweg vele malen goedkoper dan een cassette en tandwielen tezamen.
Ook is het gebruik van kettingen op aandrijflijnen waarvoor deze niet zijn ontwikkeld, niet iets wat wij adviseren. Zoals het gebruik van een raceketting op een mountainbike aandrijflijn.
Christ Bakker namens KMC: Eindelijk heeft een blad de moed gehad (en de mogelijkheden geschapen) om kettingen op de juiste manier te testen; no labtest but fieldtest!. Zelfde omstandigheden, over deze uitslag valt niet te twisten.
Voor KMC is de uitslag gunstig uitgevallen, iets wat wij binnen KMC allang wisten, aangezien wij onze producten al jaren op deze manier met onze collegas vergelijken. Allen jammer (maar wel logisch) dat loop-en schakeleigenschappen niet getest werden, echter KMCs principe is hier simpel: één ketting voor alle systemen: X10 voor alle 10-speed, MTB, Race, SRAM of Shimano functioneren doet onze ketting altijd, daarvan zijn we zo overtuigd dat we zelfs een tevredenheidsgarantie afgeven voor de meeste X-modellen.
Let wel! Deze test is uitgevoerd met kettingen die KMC vorig jaar produceerde, inmiddels is de volgende generatie X-Kettingen al in productie, met een aantal technische innovaties, die de kettingen nog eens 15% duurzamer maken.
Om onze X kettingen op een verantwoorde manier te kunnen produceren (dat wil zeggen: Voldoen aan ISO normen voor trekkracht, stabiele loop- en schakel eigenschappen garanderen voor ELKE geproduceerde ketting en bovendien een maximale duurzaamheid te bereiken voor alle kettingen) wisselen wij zeer vroeg onze gereeedschappen, teneinde toleranties te reduceren.
Ook investeert KMC een groot deel van haar opbrengsten terug in verbeteringen/innovaties van het fabricageproces teneinde onze producten op het hoogst mogelijke nivo te kunnen aanbieden, overigens zal KMC nooit stoppen met innoveren en verbeteren.
Daarnaast is KMC bijvoorbeeld de eerste kettingfabrikant die zich bezig houdt met carbon footprint, welke voor onze X-series al is vastgesteld.
Marcel Kruithof namens BBB: Een duidelijke kettingentest om de duurzaamheid van kettingen. Uiteraard zijn wij erg blij met het resultaat van onze BCH-112L. Hieruit blijkt dat het dat de selflubricating eigenschap van deze ketting duidelijk hun voordeel hebben, zoals ook blijkt uit de ketting in Doorgetest op pagina XX van deze uitgave van Fiets. We willen nog wel even aangeven dat selflubricating niet betekent, dat deze ketting helemaal geen onderhoud vraagt. De coating zorgt er alleen voor dat er minder smering nodig is. Bij gebruik op de weg in droge omstandigheden kun je dan zeker tot 1500 km zonder onderhoud rijden. Bij het mountainbiken is dat uiteraard een ander verhaal. Tijdens het rijden komt er door de wrijving smeermiddel vrij. Maar als je na afloop van een tocht je fiets schoonspuit, dan zal ook die vrijgekomen smering van de ketting verdwijnen. Dan is het dus wel degelijk nodig om je ketting te smeren. Dat zou dan kunnen door een stukje te fietsen (wrijving creëren, waardoor smeermiddel vrij komt) of door de ketting zelf te smeren.
Het grote voordeel van de Self Lubricating ketting is volgens ons dan ook, dat je tijdens een rit geen last meer hebt van een piepende ketting. Dan wordt de ketting namelijk zelf gesmeerd. Bovendien verlengd de zelfsmering de levensduur van de ketting, omdat de ketting veel minder snel droogloopt. Onderhoud blijft (helaas) nog wel noodzakelijk.
Natuurlijk betreuren we het dat de twee andere kettingen minder presteren. BBB is echter continu bezig met het verbeteren van de kwaliteit van zijn kettingen. Mede daarom komen de BCH-91 en BCH-103 inmiddels uit dezelfde fabriek, als de BCH-112L. De door Fiets geteste kettingen zijn in januari 2011 verzonden naar de redactie. Op dat moment kwamen deze type kettingen nog van een andere fabriek. De BCH-91 en BCH-103 zijn nu van dezelfde kwaliteit als de BCH-112L, buiten het zelfsmerende gedeelte. BBB heeft echter ook voor 9-speed en 10-speed selflubricating varianten, met uiteraard dezelfde kwaliteit als de top tip! uitgeroepen BCH-112L uit deze test.
Mike Smink namens Shimano Benelux: De wijze waarop deze kettingtest is uitgevoerd wordt door Fiets een experiment genoemd. Hierbij is gekozen om slechts één onderdeel van de performance van de ketting, namelijk de duurzaamheid, aan een test onderhevig te maken.
Door op basis van de factor duurzaamheid één specifieke ketting aan te bevelen zonder enig recht te doen aan het belang van, of het effect op de schakelprestaties, is een eenzijdige en in de optiek van Shimano een incompleet advies. Vermeldenswaardig hierbij is dat Fiets in November 2010 de Shimano Dura Ace ketting (dezelfde als in deze test) als overtuigende winnaar uitriep van een vergelijkende kettingtest onder 21 kettingen. Hierbij is het opvallend dat de Dura Ace ketting, naast de eveneens van Shimano afkomstige 105 ketting, als enige met de score 10 worden beoordeeld op de factor Levensduur. Fiets schrijft in hetzelfde artikel over Shimanos Dura Ace ketting: De grote winnaar. Schakelt top, gaat extreem lang mee en ziet er fraai uit.
Technische noot: Shimano adviseert alleen gebruik te maken van originele Shimano onderdelen. Alle Shimano componenten worden ontwikkeld volgens de systeemfilosofie van Shimano. Ze worden geconstrueerd, ontworpen en gefabriceerd om perfect met elkaar samen te werken. Om tot de beste prestaties te komen, moeten de onderdelengroepen van Shimano altijd in hun geheel worden gemonteerd. Alle afzonderlijke componenten binnen een groep zijn er namelijk nauwkeurig op afgestemd om als een systeem te functioneren.
Door het integraal koppelen van 6 verschillende kettingen en deze aan een test te onderwerpen wordt niet enkel de schakelprestatie beïnvloed, maar ook de slijtage. Shimano hanteert bewust andere toleranties met betrekking tot speling dan andere producenten, waarmee ook de 0-meting als uitgangspunt (de lengte van de schakel) afwijkende metingen zal opleveren tussen de verschillende kettingproducenten. Hierdoor is de juistheid van de conclusies arbitrair.
In de test wordt aangegeven dat de Shimano Dura Ace/XTR ketting in nieuwstaat al ruimer is, wat uiteraard niks zegt over de slijtage van de ketting. Door deze te meten via de Rohloff manier, overschrijdt de ketting eerder de slijtage limiet, terwijl een meting met een Shimano kettingmeter een ander resultaat op zou leveren. Om de slijtage van een Shimano ketting te meten, moet er gebruik worden gemaakt van een speciale tool, de Shimano kettingmeter.
Dit was de eerste startplaats
van het pinksterweekend en eens een normaal café als inschrijving lokaal
Met 4 waren we rond 8uur de
baan op voor 60km West-Vlaamse wegen
De eerste 8km konden tellen
als opwarming want we kregen de ene na andere kleine heuvels te verwerken: en
ook de wind wilde natuurlijk niet mee
Maar de zon en vergezichten
die we kregen maakte van deze tocht een pareltje
En we waren hier niet alleen want
meerdere inrichters hadden ook voor deze streek gekozen zoals Maldegem-Kemmel en
ook nog de fietsers die gestart waren in Jabbeke gestart waren en zo was het
toch even opletten om niet in een verkeerd groepje te belanden
Maar dank zij de goede
uitpijling konden we rustig ons parcours afwerken
We vonden het alleen jammer
dat er geen stopplaats of rustplaats was voorzien en in deze streek een café of
terrasje te vinden is een hele opgave
Want ondanks dat we steeds
kleine dorpskernen naderden fietsen we altijd rond de dorpjes zodat de extra
drinkbus goed van pas kwam
Ondanks dit kleine minpunt
kregen we toch een leuk parcours te verwerken en ook de kleine omleiding door
een vinken zetting kon de pret niet drukken
Eind goed al goed al was de
laatste helling er misschien te veel aan voor iemand
Even goed nagenieten op het
zonnige terras en we konden terug huiswaarts keren
Gent
Als tweede rit werd gekozen
voor Knesselare-Gent-Knesselare en wij kozen Gent als startplaats
De wielerpiste Eddy Merckx
deed dienst als inschrijving lokaal en met zijn ijzeren trappen was dit niet
evident om met race schoenen deze te beklimmen
Met een mooie groep gingen we
op pad en we hadden geluk deze morgen want in dit eerste deel kregen we meewind
en dit mocht wel eens
De tocht die al jaren
dezelfde is had dus voor ons geen geheimen en dit is altijd spijtig: maar niets
aan te doen
Maar met de juiste mensen en
goed gehang maakt door mede fietsers was het eerste gedeelte in een mum van
tijd afgelegd ook vroegere starters pikten aan of werden ingehaald
Wat niet altijd op gejuich
werd onthaald ook de ra...n werden ingehaald en de ene broer begon tegen de
andere :niets slechts hoor
Eindelijk de stopplaats en
konden we even rusten en de innerlijke mens verfrissen
Het tweede deel werd een stuk
rustiger aan gepakt want één van onze ouderdomsdeken fietste mee: samen uit
samen thuis en niemand er af rijden want daar staat onze club voor
In Hansbeke hadden we pech
iemand had een lekke band en natuurlijk werd er gewacht en geholpen voor we rit
verder aflegden
Zonder verdere brokken waren
terug aan onze startplaats: prima gedaan JEAN
Nu nog naar huis met de fiets
en deze geslaagde rit zat er op
Zwalm
Dag drie van het verlengde
bracht ons naar de Zwalmstreek opnieuw kozen we er voor om met de fiets naar de
startplaats te rijden
Opnieuw waren we vergezeld
door een schitterende zon dus deze dag kon al niet meer stuk
Na een kleine 20km waren we
ter bestemming en konden we ons laten Inscannen voor de 55km lange tocht
Maar opnieuw kozen we er voor
om ons eigen ding te doen en af te wijken van het parcours
We kozen er voor om terug te
keren via Oudenaarde zodat deze rit een pak kilometers meer op de teller zouden
brengen
Via de N46 ging het snel naar
deze stad om daar dan onze stop in te lassen
Bij de zeer bekende bakker
aan de ophaalbrug konden we op het terras genieten van de lekkere koffie en voor
het vrouwtje een bijpassende koek
De zon begon feller en feller
te schijnen dus was het tijd om de laatste 28km aan te vatten
De eerste 12km reden we ons
eigen tempo om daarna aan het sluizen complex aan te sluiten bij andere
fietsers
Nu ging het plots een stuk
sneller want er zaten snelle mannen tussen en zoals u weet als er een vrouw
aansluiten willen de meeste tonen hoe snel ze wel zijn: waar hebben we dit nog
gezien?
Drie dagen zon drie dagen
fietsen en drie dagen genieten meer kun je echt niet verlangen als wielertoerist
En met 250km voor de drie
dagen meer dan geslaagd
PS
Nu de zon schijnt en de
natuur ontluikt word het voor sommige ook eens tijd om de fiets eens goed te
kuisen
Want niets is zo vies als een
slecht onderhouden racefiets: een wit stuurlint moet wit zijn en niet grauw of
bijna zwart van de viezigheid of plaats dan meteen een zwart stuurlint
Over de kledij dan: een
beetje fietser zit netjes in het zadel en niet met een allerhaartje van fietskledij
van vervlogen tijden of van verschillende clubs of ploegen
De fiets dan: fietsers met
een beetje respect voor hun matriaal zorgen er voor dat deze prima verzorgd is
want vuiligheid van 3 weken oud is echt geen zicht voor een racefiets