Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
18-04-2012
De eerste 100 kilometer met de Trek Domane
Een introductie is natuurlijk heel mooi, zelf fietsen nog beter. En waar trek je dan heen als de introductie van de Trek Domane in Kortrijk wordt gehouden? Juist, je zoekt de heuvelzone op. OK, een rondje Kwaremont, Patersberg en Koppenberg is nooit een echt feest voor lijf en leden, maar de Domane maakt het een stuk aangenamer. Met name de Iso Speed decoupler zorgt voor een prettig rijgedrag. Je voelt echt de flex als je op de fiets zit. Je ziet het ook als je naar beneden kijkt. Het is wel even wennen; het lijkt er bijna op dat je een leegloper hebt. Maar dat is absoluut niet zo. Is de fiets dan ook minder stabiel? Is het te comfortabel? Nee, want de front end is gewoon stijf en het BB 90 bottom bracket is prima in staat om de geleverde kracht door te geven aan het achterwiel. Wat helpt ook mee? De geometrie met de iets langere wielbasis, de 25 mm banden en het nieuwe Bontrager stuur met extra padding. Kort samengevat: een heerlijke fiets voor als the going gets rough. En op glad asfalt? Dan is het bijna net de Madone. Hop, gewoon demarreren maar! In FIETS 5 een uitgebreid verslag van de Domane. Kijk ook op www.trekbikes.com
Nu de 29-er wereldwijd is doorgebroken, zijn het niet alleen de wielenbouwers die, bijna letterlijk, het wiel opnieuw moesten uitvinden. Natuurlijk betekende het ook werk aan de winkel voor frame- en vorkbouwers om die grotere wielen een plek te geven.
Dat er nu ook een speciaal 29-er stuur te koop is, dat klinkt een stuk minder logisch. Toch heeft Controltech er een verhaal bij. Op een 29-er zit je nét even anders, en om de zwaardere wielen snel de bocht om te krijgen is iets meer kracht nodig. Vandaar dat de meeste overstappers op hun nieuwe 29-er al een íets breder stuur gemonteerd hebben. En een breder stuur houdt prettig vast als het wat meer gebogen is dan de standaard 6 graden. Controltech geeft het nieuwe TNA 29-er stuur een buiging van 9 graden, en een standaard breedte van 70cm. Das erg breed, maar gelukkig kan je het eenvoudig inkorten. Ons advies: eerst wennen en dan met een paar centimeter per keer afzagen, langer maken gaat niet Voordeel van héél kort afzagen is een lekker laag gewicht, met de volle 70cm weegt het TNA stuur bijna 250 gram. Bij een stuur hoort een pen, in dit geval met TNA logo. Wat er bijzonder 29′ aan is, we hebben geen idee maar het staat natuurlijk wel mooi.
Of de bijpassende zadelpen in je 29-er past, moet nog maar blijken. De TNA zadelpen is er alleen in uitvoering met rechte kop. Veel 29-ers hebben een geknikte zitbuis en als je lange benen hebt is zon rechte pen perfect. Maar als je juist laag zit, kan deze pen waardeloos zijn. Graag ook een setback versie! De TNA pen is leverbaar in 27,2 30,9 en 31,6mm dikte, en naar keuze in 350 en 400mm lengte. De zwaarste pen, 31,6mm dik en 40cm lang, moet zon 270 gram wegen.
De keuze is makkelijk. Of je zet zon sexy en licht dubbel crankstel op je MTB en je neemt de nadelen voor lief. Of je kiest voor een oubollig, zwaar maar ó zo praktisch triple crankstel. Duidelijk toch? Misschien niet. Voor iedereen die wél een mooi carbon cranksetje zoekt maar nog niet weet of er 2 of 3 bladen op moeten heeft Controltech dé oplossing!
One type fits all moeten ze gedacht hebben toen ze het Wild crankstel bedachten. Een hi-tech carbon crankstel met een wisselbare spider. Die spider vormt de verbinding tussen de rechter crank en de voorbladen en is er in een dubbele en drievoudige uitvoering. De triple uitvoering moet 693 gram wegen en heeft een 22-, een 32- en een 44tands blad. Een beetje ouderwets nu 10- speed cassettes en 24-, 32- en 42tanden zon beetje de norm zijn. De dubbelversie wordt aangeboden als 44-29, 42-28 en 40-27. Met welke bladen deze combinatie dan de opgegeven 613 gram moet wegen wordt helaas niet vermeld.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld FSA gebruikt Controltech de normale 4-punts afmetingen voor de bladbouten, namelijk 104 en 64mm. op de triplevariant passen zo alle gangbare tandwielen, handig! De dubbelvariant gebruikt diezelfde BCD (bolt circle diameter). Daarbij zit het grote blad niet voor maar achter de spider en is het binnenblad op de binnenste bevestigingspunten geschroefd.
Beide versies zijn gemaakt van 3k carbon en draaien in externe lagers van 116gram. Meer info op www.controltechbikes.com
Komend weekend staat de eerste editie van BikeFestival op het programma. Aanstaande zaterdag en zondag kun je op de Nedereindseberg bij Utrecht meer dan 200(!) nieuwe fietsen testen en uitproberen. Zo staat er een onder meer een hele batterij aan 29-ers voor je klaar.
Wie tijdens BikeFestival al testend een mountainbike of racefiets gaat viesmaken kan daarna kennis maken met de mobiele reinigers van Easy Washer. Zij verzorgen namelijk de bikewash op het festival.
Wil jij kans maken op zon handige gadget? Wordt dan snel liker van BikeFestival op Facebook. Heb je je nog niet opgegeven, maar wil je wel graag fietsen komen testen? Meld je dan vandaag nog aan via de website.
veelzijdige bondgenoot voor hoofd en hals. Een buff kan zelfs op meer dan 12 verschillende manieren gedragen worden. Binnen de uitgebreide collectie is de High UV Protection Buff het ideale kledingaccessoire om je zowel tegen schadelijke UV- stralen te bescherme
Buff staat voor comfortabele en multifunctionele sjaaltjes die bescherming bieden tegen zon, wind en kou. Een n als om het hoofd koel en zweet vrij te houden.
Voordelen van de High UV Protection Buff: - Houdt meer dan 95% van de UV-stralen tegen. - Zweet druppelt niet in de ogen. - Ademend materiaal. - Coolmax materiaal droogt snel en houdt lichaamstemperatuur op peil.
Aanbevolen verkoopsprijs 17,95 en in vele verschillende prints verkrijgbaar. Meer informatie: www.buff.eu
Met de lancering van de nieuwe Jet introduceert Tifosi een nieuwe sportbril. Met het open montuur en gestroomlijnde design is de nieuwe Jet een ideaal montuur voor fietsers, hardlopers en duursporters. Daarnaast moet de bril voldoende sterkte bieden bij een aantrekkelijke prijs.
De uitvoeringen met de polycarbonate lenzen zijn uitgerust met met een Glare Guard coating welke vermoeidheid van uw ogen tegen gaan volgens de fabrikant. De monturen met de fotochromatische NXT lenzen moeten ook nog eens onbreekbaar (bullet proof), krasvast en super licht zijn. De NXT lenzen zijn nu ook lichter waardoor deze 20 % sneller moeten reageren op de verandering van lichtomstandigheden!
Anti-slip hydrofiele neus- en oorrubbers zijn gekozen voor het nodige draagcomfort. hierdoor moet de sportbril onder alle omstandigheden stevig op je gezicht blijft zitten. De Tifosi Jet is verkrijgbaar in 7 verschillende montuur-lens combinaties. Prijs vanaf 39,95!
Laat mij eerst beginnen met
een paar stevige vloeken want ik heb zaterdag moeten werken en dit was al 10
jaar geleden niet het werk op zich maar
wel het weer nu was er eens een stralende zon te zien en ik zat ergens binnen
mijn job te doen : dus dit werd stevig vloeken
Dan maar van de zondag een
leuke rit maken
De startplaats was café de Edemolen
en de rit was 70km lang: over het weer gaan we vandaag maar zwijgen want dit
viel dik tegen: zeer veel wind en koud en kil
Vandaag konden we opnieuw
rekenen op een grote groep van Isorex en dat scheelt toch bij zo veel wind
Het parcours was voor geen
meter plat want als men naar de streek van Roborst en Sint Maria Oudenhove
moet dan weet je het wel maar niet getreurd we hadden toch frisse benen
Deze prima uitgepijlde rit
bracht ons na 35 km in Steenhuize waar er gescand werd en we even konden
uitblazen bij een zeer goede bevoorrading
Voor het tweede deel kozen we
ervoor om allen te fietsen en ons eigen tempo te rijden
Nu begon het ook een heel
klein beetje te regenen en het zou toch niet waar zijn zeker dat we nog nat
gaan toekomen: gelukkig het bleef bij een beetje druppelen
Maar het parcours werd er
niet gemakkelijker op en dat voor een zondag
Gelukkig kregen we een beetje
steun van de wind die er voor zorgde dat we toch nog snel en vooral droog terug
aan de startplaats waren
Nog even napraten en we
konden terug thuis een beetje gaan verder werken