Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
22-03-2009
EDITORIAAL
Editoriaal
Ondanks het overlijden van mijn moeder die na een slepende ziekte de strijd heeft moeten staken hebben we toch geprobeerd om nog iets van dit prachtige weekend te maken Samen met bijna 4000 wielerfanaten die er net zo overdachten
De bijna perfecte organisatie zaterdag was er eentje om in te lijsten de zenuwachtige start en het gedrum in de pelotons hebben we er maar voor lief bijgenomen
Het enige minpunt maar een groot minpunt was de eerste bevoorrading ik wil gerust aanschuiven voor drinken en een snack maar dit was van het goede te veel en kon veel beter voor zo een organisatie
Zondag was terug een rustiger ritje de 50 km waren ideaal om de spieren los te rijden ondanks het hoge tempo die de mannen van Destelbergen er op na hielden met een 26km zaterdag en een 27 kilometer als gemiddeld kunnen we terug van een geslaagd weekend spreken en nu op naar de volgende klassieker komende zaterdag...
21 maart topdag voor de wielertoeristen met de echte start van het wielerseizoen daar hebben een ganse winter voor getraind daar hebben we liters zweet voor verloren en kan het echt beginnen
Voor de startplaats had men deze morgen het Wielercentrum Eddy Merckx
Uitgekozen een betere plaats voor de Lotto cycling tour kan men niet vinden; juist buiten het centrum ruime parking en een prachtlocatie de start kon al niet meer stuk.
Na het afhalen van de startnummers en ons te laten Inscannen bij Wielerbond Vlaanderen konden we van start en we zouden vandaag niet alleen zijn de parking en de watersportbaan stonden reeds vol met autos en op plaatsen was zelfs file rijden .
De eerste kilometers langs de Gentse ringvaart richting Zwijnaarde waren uitstekend als opwarming voor wat zou komen
In Merelbeke waren we verplicht door de werkzaamheden aan de Zwijnaardse steenweg een alternatief fietspad te nemen wat niet door iedereen gesmaakt werd maar eens daarvoor bij was het terug gas geven en genieten
Goed opgewarmd bereikten we Landskouter waar het eerste prikje werd gegeven met het kleine maar pittige hellinkje die vlotjes werd verteerd de volgende kilometers vlogen voorbij op deze prachtige lente dag
De controle en bevoorrading plaats bijna boven op een kassei helling was volgens velen niet echt de ideale stopplaats tot midden op de rijbaan stond men aan te schuiven met de fiets aan de hand; wij niet want als je het wereldje een beetje kent stelt je eerst de fiets weg en dan gaat u langs de bevoorrading zonder drummen of aanteschuiven
Na deze stop kwam het stevigere werk via de kasseien van de Haaghoek konden we goed dooreen geschud aan de Leberg beginnen die de eerste echte heuvel van de dag
De mooiste helling van deze tocht op 60km was de Pottelberg een pracht van een klim; niet te steil niet te lang en door een bos jammer dat er zo maar een is
Nummer 3 was de Taaienberg met zijn klootte kasseien die er vandaag gelukkig droog bij lag en er toch nog een beetje plezier aan te beleven viel het deelnemers veld was nu volledig uit elkaar gevallen en de eerste voetjes werden aan de grond gezet
Eikenberg als volgende helling was voor ons ook geen echte verrassing maar het is en blijft een lastige klim en zeker niet te onderschatten maar veel rust werd ons niet geschonken en de Wolvenberg kwam er al vlug aan het midden stuk van deze bult is ook geen lachertje en nu we dachten dat we een beetje konden uitrusten hadden we het ook mis de kassei strook die nu volgde kon tellen 2500 meter bonken en stompen over een helle baan
De bevoorrading na deze marteling kwam dan ook niets te vroeg en konden we ons nog eens goed voltanken om aan het laatste deel te kunnen beginnen
Met de Molenberg als laatste echte helling en kuiten bijter die ondanks de vele fietsers toch nog redelijk te bereiden viel en met enkel nog Munteberg voor de boeg waren alle hellingen achter ons en we langs Merelbeke en Zwijnaarde in volle vaart richting aankomst fietsen waar het nog steeds een drukte van je welste was. Vandaag was terug een topdag en eentje om nooit te vergeten prachtig, super en geweldig dit smaakt naar meer en met volgende zaterdag terug een klassieker voor de boeg zou dit wel eens kunnen lukken No stress no rules no worries
Van plan om zelf nog ooit Milaan-Sanremo te gaan verkennen of gewoon nieuwsgierig naar het parcours van zaterdag? Vlieg dan met ons mee over de hellingen van La Primavera!
Deze Poggio biedt een laatste kans om een massaspurt te voorkomen. (foto belga)
Milaan-Sanremo is niet alleen de eerste echte klassieker van het seizoen, maar met zijn net geen 300 kilometer meteen ook de langste. La Primavera leidt het peloton naar goede gewoonte van het binnenland zuidwaarts om vervolgens langsheen de Ligurische kust de parel van de Bloemenrivièra te bereiken.
In de afstand schuilt meteen ook de grote moeilijkheid van deze klassieker. De beklimmingen onderweg zijn immers niet altijd lastig genoeg om een massaspurt op de Via Roma, of zoals dit en vorig jaar op de Lungomare Italo Calvino, te voorkomen.
Halfweg koers wacht het peloton met de Passo del Turchino de eerste echte hindernis. Het is de lengte (25,8 km) die deze heuvel bijzonder maakt, want pas in de slotkilometers gaat de hellingsgraad over de 5%. De Turchino ligt in ieder geval te ver van de finish om een beslissende rol te spelen.
Na iets meer dan 200 km gaat het over Le Manie. Deze klim met een zeer technische afdaling werd pas vorig jaar ingevoerd nadat een aardverschuiving het traject in Noli ernstig had beschadigd.
DE STAART EN HET VENIJN
In de finale moet het peloton eerst de drie Capi bedwingen. De korte maar snedige Capo Mele, Capo Cerco en Capo Berta volgen elkaar op binnen een afstand van 15 kilometer.
Met 275 km in de benen gaat het vervolgens over de Cipressa. Als het pak na deze al wat lastigere helling nog bijeen is, biedt de Poggio di Sanremo een laatste kans om een massaspurt te vermijden.
Ook deze twee laatste bulten zijn niet aartsmoeilijk, maar de kilometers gaan in volle finale ongetwijfeld doorwegen. Niet lossen, positie kiezen en genoeg kracht overhouden voor op de Lungomare Italo Calvino is dan ook boodschap voor wie La Primavera wil binnenhalen.
Eind februari won Thor Hushovd de Omloop het Nieuwsblad. Nu zaterdag is het jouw beurt. Rij zelf op het parcours van de Belgische openingsklassieker in de Omloop Passage Fitness!
De rit verloopt voor een groot deel over het parcours van de Omloop Het Nieuwsblad. (foto belga)
De Omloop Passage Fitness is één van de nieuwe cyclotochten van de Lotto Cycling Tour. De rit verloopt voor een groot deel over het parcours van de Omloop Het Nieuwsblad, de vroegere Omloop Het Volk.
Start en aankomst bevinden zich op de wielerpiste Eddy Merckx, op het recreatiedomein Blaarmeersen aan de Zuiderlaan in Gent. Er is keuze uit een afstand van 60, 90 of 130 km.
De voorinschrijvingen zijn ondertussen afgesloten, maar late beslissers - en dat zullen er met het aangekondigde mooie weer heel wat zijn - kunnen zich zaterdag ter plekke nog inschrijven.
Voor de 130 km kan er nog ingeschreven worden van 7:30 tot 10:30, voor de 60 en 90 km kan dat tussen 7:30 en 12:00.
Een schitterend weekend hebben we gekregen een weekend waar alles nu eens meezat, weinig of geen regen op zaterdag en zon zon zon op zondag
en ideale fietstemperaturen voor de tijd van het jaar
Nu de meeste brevetten achter de rug zijn is het zo stilaan tijd om aan het echte werk te beginnen en met het drieluik die op ons staat te wachten zal er meer dan één druppel zweet verloren gaan
De eerste zware dobber is de passage fitniss deze 130km lange rit met 6 pittige hellingen en een paar lastige kassei stroken is een lust om te fietsen en als het weer een beetje mee wil werken kan het terug een spetteren weekend worden
Van de volgende ritten van het drieluik zullen we later meer over schrijven
Nu de zware ritten er zitten te komen zal er ook meer gerust moeten worden zodat we fris en monter aan deze ritten beginnen
Van 7u30 spinning gaan we afbouwen naar 6uur en als het weer het toelaat meer buiten fietsen tijdens de week
Maar nu eerst de passage fietsen samen met vrienden en strijdmakkers