Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
29-03-2012
Nieuwe SRAM X.0 remmen, extra licht of extra sterk
Is het warm dan loop je in je zwembroek, vriest het dan trek je je jas aan. Rijd je een XC wedstrijd dan ga je voor licht, en voor heftige bergpaden neem je iets sterks mee. Logisch dus, dat er verschillende types remmen te koop zijn.
Shimano doet dat al langer: van topversie XTR is een lichte XC versie te koop, en een All Mountainversie. Die laatste is zwaarder door een vernuftig mechanisch systeem in de hendel dat je knijpkracht heel efficient omzet in extra remkracht. Fijn, vooral in lange afdalingen wanneer je lang en hard in de hendels moet knijpen. Dankzij vernuftige schijven met een koelende aluminium tussenlaag lopen ook de standaard Shimano remschijven nauwelijks heet.
SRAM loste dat altijd anders op, eenvoudige hendels gecombineerd met grotere schijven. Dat werkt even goed en weegt practisch even veel. Toch heeft SRAM iets anders bedacht, (we zeggen nadrukkelijk niet nieuws!) namelijk grotere remklauwen. In die klauw zitten geen 2 maar liefst 4 zuigers, dat moet zorgen voor meer remkracht maar ook nog een betere doseerbaarheid. Ondanks de extra zuigers weegt de X.O Trail slechts 25 gram meer dan de XC versie. Die grammen zitten zelfs niet allemaal in de klauw, ook de Trail hendel is zwaarder, dankzij een stelknop voor de vrije slag.
4-zuiger remklauwen bestonden al lang, SRAM gebruikt ze zelf al jaren voor de Downhillremmen. Het bijzondere is dat SRAM de gewichtspenalty zo klein heeft kunnen maken. Wel helemaal nieuw is de nieuwe schijfdiameter: 170mm. We hadden al 160- en 180mm, deze tussenmaat moet het vooral goed doen in het voorwiel van 29-ers.
De XC voorrem wordt opgegeven voor 315 gram, inclusief 160mm. schijf, de 4-zuiger rem komt op 340 gram. Verwachte eerste levering: midden juli.
Specialized lanceert een e-bike in het segment performance. Een sportief model voor mensen die zich snel een weg willen banen door het verkeer. De e-bike is voorzien van een geïntegreerde elektrische motor en accu die een topsnelheid van 45 kilometer per uur haalt. De fiets draagt de naam Turbo. Met de huidige wetgeving valt het vermogen (250 watt) dat de motor levert binnen de wetgeving. De maximale snelheid waarbij de fiets je mag ondersteunen is echter vastgesteld op 25 kilometer per uur. Door de e-bike als snorfiets te laten registreren en met de goedkeuring van de RDW mag de fiets toch de weg op.
Als berijder van een snorfiets heb je wel een geldig bromfietscertificaat of rijbewijs nodig. Ook moet je minimaal 16 jaar zijn. Wettelijk mag een snorfiets echter ook niet harder dan 25 kilometer per uur. Zoals elke e-bike stopt de Turbo ook met de ondersteuning wanneer je zelf stopt met trappen. Wanneer je remt gebeurt dit ook. Door dit mechanisme is de fiets toch goedgekeurd als snorfiets. Ga je harder dan 25 kilometer dan kun je natuurlijk wel bekeurd worden, het blijft een snorfiets! Je kunt de e-bike ook softwarematig laten begrenzen, zodat de ondersteuning bij 25 kilometer per uur stopt. Ga je dan nog op eigen kracht versnellen, dan ben je wel weer in overtreding Even opletten dus!
Om zich met de Turbo te onderscheiden van de concurrentie, focusten de Specialized ingenieurs zich op de integratie van de drie kritieke zones: de accu, de motor en de elektronische integratie als onderdeel van de complete fiets. De ingenieurs namen een in de achternaaf verwerkte motor als basis en pasten deze aan de specifieke eisen van de Turbo aan. De batterij werd helemaal vanaf de basis opnieuw ontwikkeld om de motor op een efficiënte en directe manier van stroom te voorzien. Uiteindelijk werd de elektronica ontwikkeld om er zeker van te zijn dat alles vlekkeloos op elkaar aansloot.
Opvallende zaken: - De accu is uit de onderbuis te klikken en in twee uur op te laden. Ook kan de accu vanaf de fiets opgeladen worden. - De energie die bij remmen opgewekt wordt, gaat terug in de accu .- De wielen zitten met steekassen in het frame. Zo moet de nodige stijfheid behaald worden. Ook kan het wiel eenvoudig uit de fiets worden gehaald bij een lekke band. - De aansturing van alle elektrische componenten gebeurt vanuit de accu - Voldoende stopkracht moet je halen uit de hydraulische Magura schijfremmen met 180 millimeter rotors - De ondersteuning heeft twee standen, de maximale stand moet goed zijn voor 1 uur ondersteuning.
Duidelijk is te zien dat door de aanpak van alle onderdelen als geheel er een erg clean ontwerp is ontstaan. Mooi werk! Voor meer informatie zie de speciale website turbo.specialized.com. In april is de Turbo bij een beperkt aantal dealers als testfiets. Eind mei is de uitlevering bij 10 dealers. In 2013 zullen alle Specialized dealers de fiets kunnen uitleveren. De adviesprijs is met 5499,- aan de hoge
Als Sponsor van Vacansoleil DCM ProTour Teams heeft Lizard Skins sinds kort het comfortabele DSP stuurlint in de kleuren van de team fietsen gemaakt: Celeste. Het van DuraSoft Polymer is 56g licht en 208cm lang. En 2, 5 mm dik. Helemaal klaar voor de kasseien in Vlaanderen en Noord-Frankrijk. 29,90 euro.