Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
29-07-2011
Spanje
olé olé
We konden terug van een geslaagde vakantie spreken ,ook
al was het weder niet super maar gewoon goed en daar zijn we ook al dik
tevreden mee
Opnieuw zagen we oude bekenden en nieuwe buren zelfs de
lokale Spanjaarden beginnen ons te kennen en we worden een beetje meer aanvaard
wat niet altijd vanzelfsprekend is
Op de vele terrasjes die we aandeden konden we de wereld
zien voorbij wandelen en we hebben wat gezien
Om te beginnen :er lopen hier veel bloed mooi dames rond
maar hoe mooier dat ze denken ze zijn hoe meer tuttebellen/ ijskonijnen(hoge
hakken slaphandje en reuze grote zonnebril) dat het zijn in ons kleine België
kennen we ook zo een paar ijskonijnen en we dachten dat dit zelfs de koninginen
zouden zijn maar hier zouden ze zelfs maar een prinsesje zijn
Bij de mannen dito hier lopen er een paar van Aa rond
(mannen van rond de 40 à 50) die denken dat ze nog 20 jaar zijn en zich soms
nog zo kleden jongens wat een gezicht is dat
Wat ook opvalt dit jaar zijn de vele oost blokkers(Polen,Estlanders,Litouwers)
die hier op vakantie komen en dat zijn pas rare vogels :deze hebben bijna
steeds de verkeerde kleding aan zodat je ze van ver ziet komen en zelfs de
Spanjaarden lachen daarmee
Maar terug waren de Nederlanders in de meerderheid en dit
jaar waren ze massaal naar hier afgezakt
Velen waren oude getrouwen maar er waren zeer veel nieuwe
gezichten bij en de crisis laat zich daar ook goed voelen
En er was een nieuwe trend bij :je plaats je camper of
mobilhome op zijn plaats dan haal je twee zetels buiten een tafeltje in het
midden een asbak op het tafeltje en dan blijven ze 2 weken elk zijn kant van
het tafeltje zitten zonder ook maar één ding te doen gelukkig dat ze een
sanitaire stop hadden of ander waren ze wortel aan het schieten
Wat ook opvalt zijn de vele mobilhomes en daar begrijp ik
soms iets niet: men betaald vele duizenden eurosvoor zo een wagen en dan rijd je naar Spanje
om daar 14 dagen op een camping te staan waarom dan een mobilhome aanschaffen
om ergens te gaan staan en nog voor te moeten betalen ook(een mobilhome dient
om te reizen en te rijden en niet om ergens lang stil te staan)
Voor de rest was het een normale reis met zijn gezellige
drukte in Calella en zijn veel te luidruchtige toeristen (toch de jeugd ) die
soms de boel een klein beetje verzieken maar dit zijn we ondertussen al gewend
geworden
Ook de campings sfeer is dit jaar een beetje laat op gang
gekomen het was alsof de kampeerders dit jaar niet zouden afkomen maar op amper
1week stond de camping zo goed als vol
Franse Spaanse Engelse Nederlanders en Belgen elk met hun
gewoontes en zeden elk met hun geuren en kleuren
Want de geuren die je avonds opsnuift zijn niet te
beschrijven je moet op een camping staan om dit te ervaren
Ook zijn talen heeft men hier nodig maar ondanks de vele
verschillen die er zijn gaat dit bijzonder vlot
En we zouden het
voor geen geld willen missen tot volgend jaar zouden we zeggen
Laatste
week laatste dagen maar voor ons vertrek eerst nog eens een stevig ritje maken
Voor
deze rustige maandag ging het richting Mataró om dan in Sant Pol de kustweg te
verlaten en het binnenland in te trekken
De
stevige klim van Cebria De La Vallata konden we natuurlijk niet laten liggen en
met dit zalige weer was het terug een pareltje
Na
deze kozen we een nieuw parcours en ging het nu naar Sant Vincentç De Montalt
Eerst
kregen we een leuke afdaling te verwerken tot in het centrum van Arenys De Munt
om dan terug omhoog te gaan
We
dachten dat dit een gemakkelijk klim was maar hier zijn geen gemakkelijke
klimmen :toch niet voor ons
De
benen voelden goed aan en het tempo ging een beetje de hoogte wat niet lang
duurde
Want
van een redelijke en geleidelijke klim(5%) kregen we nu andere koek te verwerken
Hoe
steiler hoe mooier het werd het landschap toch van 5% ging het in stijgende
lijn naar 10% maar nogmaals het landschap maakte veel goed ondanks ons velen
zweet
Steile
rots wanden uitgestrekte bossen en super vergezichten maakten deze klim minder
zwaar
12km
ver en eindelijk daar lag goed verscholen het kleine dorpje Sant Vincentç De
Montalt voor dit alleen al zouden we deze zware klim nog eens doen
Dit
is pas Spanje geen hoogbouw geen verkeersdrukte en geen toeristen die toch maar
alles besmeuren en bekladden hier enkel rust stilte en vriendelijke inwoners
wat een wereld van verschil met de kuststrook
Hier
wil ik direct komen wonen of toch zeker mijn vakantie doorbrengen in
hooggelegen dorp
Na
een flinke afdaling bereikten we terug de kust met al zijn drukte en zijn
vakantiegangers maar dit geeft ook zijn charmes en nu terug genieten van zon
zee en strand want het zijn de laatste dagen
Onze
laatste dagen werden een paar slenterdagen en lekker niets doen
Voor
we onze reis naar het kleine België konden aanvatten
Gedaan
met niets doen en genieten de dagelijkse sleur komt er terug aan en is het terug
aftellen tot de volgende reis
Omdat het zondag geen stranddag was hebben we nog in de
namiddag een kilometer of 8 gejogd om het toch maar niet afteleren voor we aan
week 3 begonnen
Week 3 gedaan met de stilte hebben geburen gekregen
(eindelijk)zo komt de camping sfeer er een beetje in al hoefde het niet echt
Week 3 begint zo als de vorige met een kwakkel start toch
wat het weer betreft we, krijgen geen echt vast weer: nu eens snikheet dan
bewolkt dan regen het weer is hier echt de kluts kwijt
Maar het vrouwtje wil nog steeds niet naar huis dus
blijven we ook maar want de weerberichten uit het vaderland zijn nu ook niet
echt schitterend: zag een foto op facebook van de voorzitter zijn vrouwtje en
het leek niet echt te zomeren aan de Belgische kust
Maar goed we zijn er aan begonnen aan dag 1 van week 3 en
omdat we ons een paar uitdagingen voor doel gesteld hebben(stadslopen) waren we
terug vertrokken voor een loop training van een 6 tal kilometers met als slot
87 trappen op lopen :amai wat deden de benen pijn en boven werd er flink naar
lucht gehapt of we dit nog eens zouden ??????
Na een verkwikkende douche en een heerlijk Spaans
middagmaal konden we er tegen aan om in de namiddag nog kilometer of 8 te gaan joggen
voor we de boeken konden dicht doen voor deze dag
Voor dinsdag werd rust ingelast want het is niets voor
niets vakantie en eens lekker slenteren door de binnen stad en dit afgerond met
een stevig ijsje is ook eens leuk
Woensdag fietsdag en terug kozen we richting Mataró voor
een snelle tocht: de wind zat juist
En dan kan fietsen echt genieten zijn: langs deze wegen
zonder putten of andere obstakels kan er echt gevlamd worden
Ondanks dat de N2 een drukke weg is viel het zeer goed
mee deze morgen: enkel de lichte hellingen vielen soms een beetje tegen
Eens Mataró bereikt doken we de binnen stad in en dit
bleek niet van een leien dakje te lopen: zeer druk en zeer smal
De vele winkels lieten we dus aan ons voorbij gaan anders
waren we misschien nog niet terug geweest: schitterende stad met zijn oude
binnenstad
De terugweg met terug de wind mee ging zelfs nog vlotter
dan de heen tocht: en steeds werden we door de Spaanse wielertoeristen begroet
met hoofd knik of met een handgebaar
Mijn echtgenote zegt dat er hier veel beeze rondfietsen
want bij ons zijn het bijna allemaal oude bok (zelf in te vullen)zegt mijn
echtgenote niet ik
Donderdag is familiedag maar eerst een kilometer of gaan
lopen op deze nu we schitterende ochtend : geen wolkje te bespeuren
Na deze run kwam het kleinkind op visite en we zouden er
een leuke dag van maken met ons drietjes aan het strand op deze met zon
overgoten dag:en hij heeft er van genoten de kleinste
Vrijdag is marktdag al is een groot deel van de markt
bestemd voor de toeristen maar dit deel laten we dikwijls links liggen want het
is er veel te druk en veel te duur
Wij kiezen het gedeelte waar de lokale bevolking zijn boodschappen
doet daar kan je nog de echte Spaanse sfeer ruiken en proeven :fruit ,groeten
en vlees maar ja dit laten de meeste toeristen aan zich voorbij gaan
Voor het weekend stond terug richting Blanes op het menu
maar nu langs de vlakke kuststrook voor we de stad bereikten
Eens de binnenstad voorbij kozen we vandaag richting
uitkijktoren om dan na dit stuk slopend klimwerk even op adem te komen aan de
botanische tuin :prachtig aangelegde tuin
Even dachten we dat het ergste voorbij was niets was
minder waar :hier hadden we niet opgerekend
We waren op het kleine strandje beland van st Cristóbal
en dit ligt heel diep verscholen langs de kust en de enige weg er uit is een
zeer zeer zeer zware klim:de weg er naar toe is een eenrichtingsweg
Moet u zich eens voorstellen De Muur ,De patersberg, De Koppenberg,
De oude Kwaremont dit allemaal na elkaar wellings waar zonder kasseienen dan nog zou u niet boven zijn
Dit was afzien van het ergste kaliber dit was doodgaan
maal drie en ook al waren de villas en het uitzicht nog zo mooi het bleef maar
duren
Eens dit achter de rug werd er boven flink naar lucht
gehapt om nog maar te zwijgen van de hartslag;en ja het werd me even zwart voor
de ogen
Nu snel een mooi terrasje opzoeken om even alles rustig
te laten afkoelen
Zondag rustdag zoals bij de vele Spanjaarden want zo
voelen we ons stilaan ook en eens lekker lang uitslapen het kan eens goed doen
En natuurlijk kon een ontbijt in de stad niet achter
blijven op deze plaats konden we de wereld zien voorbij slenteren :en er loopt
hier wat raar volk rond maar later hier meer over
En nu beginnen aftellen want de laatste week komt er aan
Lap dat begint al goed na 1km te hebben gelopen op
maandag een spierscheurtje in de kuit nog een beetje geprobeerd om verder te
lopen maar dat ging voor geen meter meer door de pijn, even dook het spookbeeld
op van de lokale spoeddienst maar dank zij de meegebrachte huisapotheek konden
we ons goed behelpen
Van sporten was nu even geen sprake meer jammer dus
dinsdag werd een shopping dag en vrouwtje lief heeft haar best gedaan: een duur
grapje deze blessure
Op woensdag werd de kuit goed ingepakt en kon er terug
een kilometer of 5 gejogd worden en dit aan een zeer rustig ritme de pijn viel
reuze mee en dit was al een pak mijn hart
De nacht van woensdag op donderdag werden we getrakteerd
op een deftig Spaans onweder de regen viel met bakken uit de hemel maar onze
tent hield zich staande en vooral droog geen druppel nattigheid viel in de tent:
dik in orde
Donderdag viel de regen nog steeds met liters naar
beneden en we vreesden voor een verzopen dag te staan: maar niets bleek minder
waar
Rond de middag stopte de regen en uit het niets was de
zon daar van het ene moment op het andere en de zonnekloppers trokken terug
massaal richting strand en ook wij konden niet achter blijven
We hebben de indruk dat we geen vast weer zullen hebben
deze vakantie het is iets te wisselvallig maar we laten het niet aan ons hart
komen 28graden is meer dan genoeg
Vrijdag eindelijk terug fietsdag: na het ontbijt waren we
de baan op richting Lloret voor een stevig tochtje
Even voorbij Blanes konden we kiezen Lloret of de heuvels
in we kozen voor de heuvels: aan het kabouterland verlieten we N2 om
onmiddellijk op het kleine verzet te schakelen want uit het niets lag daar
300meters aan 20% de hartslag en ademhaling schoten pijlsnel de hoogte in van
een opwarmertje gesproken
Nu waren we in een andere wereld beland en die wereld
noemt st-Christina wat een poep chique buurt was is dat
Zwembaden tot in de woonkamer, zwembaden met verdiepingen
de ene al groter dan de andere en ook de villas waren om ter grootst er waren
er zelf die in de rotsen bebouwd waren en bijna allemaal met cameras bewaakt
van een andere wereld gesproken
Maar we waren gekomen om te fietsen: en ondanks al dat
pracht en praal is het er heerlijk fietsen in deze heuvels jammer dat het er
geen meter vlak is
Wat op gaat moet ook terug naar omlaag gaan en we hebben
het geweten hier geen slingerende weg naar beneden maar recht aan recht toe en
door de vele zij straten werd bijna steeds met remmen dicht geknepen gedaald
worden en tot overmaat van ramp werden de straten steegjes waar amper plaats
was voor twee fietsers naast elkaar
Plots zaten we in het oude gedeelte van Blanes en werd
het toch nog even spannend want het ging nog steeds stijl naar beneden maar de
straten werden nu wel echt heel smal amper een voetpad breedte
En plots stonden we midden in Blanes van een rare wereld
gesproken: op ons vast terras in deze stad konden we terug even bijkomen van de
geleverde inspanningen voor we de laatste 15km langs de kustlijn aanvatten
Voor de zaterdag kozen we opnieuw richting Cebria de la Vallata
om er terug de prachtige klim van bijna 10km aan te snijden: maar het liep van
geen kanten deze met zon overgoten ochtend
De wind zat de eerste kilometers al dik tegen en de benen
draaiden vierkant dit zou een lastige dag worden
Deze anders zo mooi klim werd nu een Calvarie tocht
puffend en sleurend gingen de kilometers tergend traag voorbij we zouden niet
veel meer klimmen deze dag want eens boven werd beslist om er een punt achter
te zetten en aan de afdaling te beginnen richting kustlijn
Ook een stop in Sant pol konden we vergeten wat een dooi
stad/dorp is dit hier is echt niets te beleven enkel maar smalle éénrichtings
steegjes die allemaal stijl de hoogte ingaan om het dorp te verlaten en het
liep al van geen meter
Dan maar een terras opgezocht in Calella wat hier geen
probleem is want er zijn er meer dan genoeg: kozen we toch wel het verkeerde
terras 1garcon voor een toch wel groot terras dus de koffie liet even op zich
wachten gelukkig was hij wel goeden bijna het lange wachten waard
Zondag is hier echt fietsdag dan komen de Spanjaarden
massaal tevoorschijn met hun racefietsen dus wij ook
Na een mindere dag kozen we vandaan om de kustlijn te
volgen en de heuvels even te vergeten maar de kustlijn is hier niet zoals in België:
zo vlak als een biljart
Maar meer zoals de Zwalmstreek licht hellend met vlakke
tussen stukken en natuurlijk de wind die kon ook niet achter blijven
We volgden de N2 tot bijna voorbij Mataró met dik tegen
wind maar aangezien dat we dezelfde kustlijn terug namen bleek de terugtocht
eindelijk eens mee te vallen: de wind zat eindelijk mee
Het was een tijdje geleden dat we nog eens het buitenblad
konden nemen en eens lekker snel vlammen en het deed deugd
Jammer dat we vandaag niet verder dan Mataró konden fietsen
want opnieuw begon de hemel terug dicht te trekken met regen wolken en hier
waren we niet op voor zien met ons zomer pakje aan maar 50 km voor een
zondagmorgen is ook niet slecht: en van de regen is uiteindelijk niets van
gekomen
Na een vlotte doortocht door Frankrijk, ja zelfs het
anders zo drukke Parijs ging deze maal verbazend vlot we hebben het al anders
meegemaakt
En na een rustige rit bereikten we onze stopplaats in
Béziers al was het hotel vinden toch nog niet van het gemakkelijkste want ook
hier kennen ze wegenwerken met de nodige omleidingen tot gevolg
Maar eens het hotel bereikt was dit alles vlug vergeten
en konden we genieten van de Franse gastvrijheid maar vooral van de Franse
keuken die terug bijzonder in de smaak viel
Het bed was goed en de kamer was netjes en zo konden we
een deugddoende nacht tegemoet zien
Het ontbijt was terug heerlijk en vooral uitgebreid: eens
dit achter de rug lag nog een 300km op ons te wachten
Eens in Spanje kregen we terug wegenwerken te verduren en
nog geen klein beetje ook 60km lang waren ze aan de a7 aan het werken van een
beetje asfalt gesproken
Maar het einde was nabij en de laatste kilometers waren
we van alle werken verlost en lag plots de middellandse zee te weerspiegelen in
de zon
Camping Bell Sol in Pineda De Mar was bereikt zelfs onze
vaste stek was nog vrij zodat de tent opzetten kon beginnen: ook dit ging van
een vlot en snel zodat de vakantie echt kon beginnen
Na een eerste nacht onder de Spaanse sterren lag het
strand boulevard al op ons te wachten niet om te zonnen maar om de spieren een
beetje los te lopen(joggen)en eens de drie kilometers achter de rug dan was de
pas tijd om het strand en de zee op te zoeken
Op dag twee werd de afstand een beetje vergroot tot 5km
want het lopen viel toch een beetje tegen onder een loden zon ook al was het
nog vroeg in de morgen(10uur)
Om het fietsen niet af te leren werd voor donderdag een
klein ritje ingelast 30km een tochtje Blanes en terug en een terrasje kon of
mocht ook niet ontbreken
Voor vrijdag werd rust ingelast want er moeten ook nog
boodschappen en een markt gedaan worden: zalig eens niets doen maar van het
slenteren word je toch moe
De eerste echte rit op zaterdag want dan is er minder
verkeer (fietspaden kennen ze hier niet of nauwelijks) ging naar het kleine
maar zeer gezellige Tossa De Mar met zijn imposante burcht en met een wirwar
van kleine straatjes
Jammer dat we steeds door het zeer drukke Lloret De Mar
moeten voor we dit strand stadje konden bereiken
Maar goed dit wisten we op voorhand: in deze 60km lange
tocht zit er toch één stevige klim in 4km lang dus heen en terug 8km klim werk
Heerlijk, truitje open een licht briesje en een
schitterend landschap en in Tossa terug een terrasje en ja de brandende zon
nemen we er bij: na deze rit terug het strand op te zoeken
Zondag: goed uitgerust en goed uitgeslapen waren we toe
voor het stevigere werk amper 50km lang
Van Calella naar Sant Pol De Mar en dan het binnenland in
naar Sant Cebria De Vallata en hier begon het klim werk echt 7 a 8 % en dit
niet een paar kilometers maar 15 km aan één stuk gelukkig waren de meesten van
deze kilometers door een boslandschap zodat de warmte nog best meeviel
Het piepkleine Sant Cebria De Vallata lieten we achter
ons ondanks het uitnodigde terrasje want er lagen nog een pak kilometers op ons
te wachten
Eens uit het bos draaiden we de C61 op en toen was het
gedaan met de beschutting en het stijging percentage ging nog een procentje
meer de hoogte in 7km klim werk en 7km goed afzien dit kregen we te verwerken
Boven konden we even uitblazen en genieten van het
uitzicht en konden we ook kiezen verder fietsen of terug keren: we kozen voor
verder te fietsen met alle gevolgen van dien
De afdaling naar Vallgorguina is er eentje om te
onthouden 5km lang met alles er op en er aan, haardspeldbochten lange rechte
stukken en een slingerend parcours
Eens in het dorpje waar er verschillende fietsclubs
moeten zijn want elk terras had zijn eigen fietsers en werd er door de fietsers
een stevig ontbijtje genomen
Voor ons was het nu genoeg geweest en besloten om terug
te keren met alle gevolgen van dien wat een schitterende afdaling was nu een
stevige klim
5km sleuren en stoempen om boven te geraken met als
toemaatje gelovend of niet springt er ree uit de bossen op een paar meters van
onze wielen het dier schrikt en duikt de bossen terug in en laat twee
verschrikte toeristen achter (lijkbleek)
Boven werden de laatste druppels drank uit de drinkbussen
genepen om dan aan de lange afdaling te beginnen: tot in het kuststadje Arenys
De Mar waar we eindelijk van een weldoend terras konden genieten dit hadden we
dubbel en dik verdiend
Nog 10 km lagen na deze rust pauze op ons te wachten en
natuurlijk hadden we pech want eens we de kustbaan op draaiden kregen we af te
rekenen met een tegen wind om u tegen te zeggen en daar hadden we echt niet
meer op gerekend dit zouden nog zware kilometers worden
Eindelijk terug aan de tent waar we het truitje konden
uitwringen van het zweet want deze rit heeft ons een paar liters zweet gekost
Na een paar zalige rustdagen en een beetje jogging zaten we vandaag terug op de fiets:zalig Fietsen en daarna zon zee en strand MEER moet dat hier niet zijn Groetjes Myriam & Dirk
Al vele jaren is dit onze
laatste rit voor de vakantie en ook dit jaar was het niet anders
Na 4 weken van antibiotica en
pijnstillers kon ik deze rit pijn vrij rijden en dit was een hele verademing en
terug een plezier van fietsen
Rond de klok van 8uur waren we
op de baan en dit in het zog van wtc Zomergem die met een groot peloton op baan
waren
Deze rit had terug geen geheimen
voor ons en uit voor gaan de jaren wisten we dat we het eerste deel moesten doseren
en ons goed wegsteken: andere hadden dit niet zo begrepen en stormden ons
voorbij
Bellem, Lotenhule, Meigem
waar de groep een beetje stilviel zodat we in Deinze al een voorsmaakje kregen voor
wat nog komen zou
Langs het kanaal in Deinze
begon de wind de verkeerde kant te blazen en moest er een tandje extra
bijgestoken worden voor we na 31 km de controle plaats bereikten
Hier geen Café of taverne
maar een feest tent met de nodige koekjes en drank
Na even te hebben gesnoept
van al dat lekkers konden we aan de volgende 29 km beginnen
Wontergem, Aarsele en dan
Kanegem waar we het centrum links lieten liggen om richting Ruislede te rijden
Het snelle eerste deel begon
voor sommige zijn tol te eisen want de wind en het open terrein maakte deze
vlakke rit plots een flink stuk lastiger
In Kruiskerke draaiden we
kanaal van Aalter op en werd het plots even naar lucht happen
Met ons beiden konden we ons
ritme goed aanhouden ondank de felle tegen wind: gelukkig hadden we het eerste
deel rustig aangevat
Van Aalter tot in Knesselare
was het zwaarste van deze rit hier had de wind echt geen genade en was het nog
stevig door trappen om de snelheid niet te veel te laten zakken
Maar ook aan deze laatste rit
voor het verlof kwam een eind en ja het was een pittig ritje en dit dank zij
onze zo vertrouwde maar gehate wind
Een col beklimmen is een vak apart, maar ook afdalen vraagt de nodige behendigheid. Een goede zonnebril is daarbij geen overbodige luxe. Beide topics komen aan bod in Cyclo Sprint.
(foto belga)
DE WEG NAAR BENEDEN
Veel fietsers trekken in de zomermaanden de bergen in. Het klimmen is vooral een kwestie van kracht, maar dalen vergt voornamelijk techniek en durf.
Durf, daar valt niet zo veel rond te adviseren. Durf kan alleen maar groeien door iets veel te doen en de techniek bij te schaven, zodat je je veiliger en zekerder voelt. Op technisch vlak kunnen we wél meehelpen.
Lees deze tips grondig door en pas ze toe, eerst in korte afdalingen dicht bij huis, en later in het hooggebergte. Alle tips die je hier leest, test je sowieso beter eerst uit tegen lagere snelheden voordat je topsnelheden gaat opzoeken. En bovenal: denk tijdens het dalen niet te veel na over deze richtlijnen, maar zorg ervoor dat je ze zo snel mogelijk als natuurlijk aanvoelt.
Uiteraard moet je materiaal in orde zijn om veilig te kunnen dalen. Check voor de afdaling je banden of tubes op onregelmatigheden, onder andere steentjes die in het bandenprofiel zitten. Rij je met tubes, zorg er dan voor dat ze zeer zorgvuldig aan je velg zijn gelijmd. Je remkabels heb je natuurlijk al vóór je vakantie nagekeken of vervangen, en ook je remblokjes zijn zeker nog niet aan vervanging toe. Hoe rechter je wiel loopt, hoe minder bewegingen je remmen moeten opvangen en hoe effectiever je remblokken dus vastgrijpen op de velg.
Een fietsbril is een modeartikel bij uitstek. Renners willen er zo 'cool' mogelijk uitzien. Maar wat belangrijker is: een bril beschermt je ogen tegen zon, wind en stof. En insecten. Maar waar moet je nu op letten bij aanschaf? Cyclo Sprint zet het op een rij.
Een fietsbril is voor velen een basisonderdeel van de uitrusting. Profs lijken zelfs niet meer zonder te kunnen. Probeer op tv maar eens een renner zonder bril te ontdekken. Om dat nu te imiteren, dat gaat ons te ver: op zeker moment kún je dan zelfs niet meer zonder donkere bril.
Je ogen kunnen heus wel tegen een beetje zon, hebben daar zelfs baat bij, maar je moet ze wel de kans geven om eraan te wennen. Door de schuld van het befaamde gat in de ozonlaag is de roep om bescherming tegen uv-straling natuurlijk luider geworden. Brillen moeten daarbij helpen. Alle testbrillen hebben een CE-logo, wat erop wijst dat ze licht met een golflengte tot 400 nm blokkeren (UV-A, UV-B en UV-C). Met die bescherming zit het dus wel goed.
Vlak voor de Tour de France stelde Selle Italia in thuisbasis Asolo hun nieuwste vinding aan de pers voor. Monolink is een nieuw zadelconcept dat wrijvingsloos fietsen mogelijk moet maken, en dus prestatieverbetering.
foto selle italia
Selle Italia vindt al sinds 1984 manieren om zadels beter te maken en de constante drang om innovatief voorop te staan leverde al heel wat sprongen voorwaarts op, als je de historie van het bedrijf bekijkt. Het maakt van Selle Italia ook wereldmarktleider op het gebied van high-end zadels, een positie die men graag wil behouden in Asolo.
De introductie van het Monolink systeem vond vorig jaar op Eurobike al plaats, maar tot gisteren bleef het verder eigenlijk vrij stil rond het nieuwe supersmalle zadel dat bevestigd moet worden op een zadelpen met een speciale monorail. Reden: professor Luca Bartoli had meer tijd en onderzoek nodig om het concept beter te onderbouwen.
Een twintigtal journalisten kreeg een uitvoerige uitleg over het hoe en wat van friction free (wrijvingsloos) fietsen met Monolink, en kon aansluitend natuurlijk zelf ervaren of en hoe de theorie in de praktijk tot uiting kwam. Ook Cycling.be maakte het ritje mee, in de heuvelzone parallel aan de uitlopers van de Alpen/Dolomieten, waar het klimaat fantastisch is en de omgeving paradijselijk.
Het Monolink zadel ? nu nog enkel in een SLR-versie met carbon rail en zadelpen ? zal in meerdere modellen op de markt komen en ook in aluminium uitvoering, zodat het voor een breed publiek betaalbaar wordt. Selle Italia wil dan ook vooral het concept van wrijvingsloos fietsen promoten. Dat concept is gebaseerd op een zeer smalle voorste zadelhelft waardoor de binnenkant van de dijen geen (of nauwelijks nog) contact meer maakt tijdens de trapbeweging. Omdat de gebruikelijke, traditionele rails van een race- of mountainbikezadel die vrije trapbeweging alsnog zouden hinderen, ontwikkelden de ingenieurs uit Asolo een monorail-systeem, zodat er niets meer onder het zadel uitsteekt.
Bijkomende voordelen van de monorail zijn een grotere voor/achter-instelbaarheid (respectievelijk 10 en 25 mm) en een supereenvoudige en snelle montage. Selle Italia wil middels Monolink zijn voortrekkersrol als zadelfabrikant verder uitbouwen en liet weten ook al verder te denken richting het systeem zadel-fietszeem, want een goed zadel met een slechte broek (of vice versa) geeft alsnog een slecht resultaat. Er valt dus nog het een en ander te ontwikkelen, zo bleek in Asolo. We houden het voor u allemaal in de gaten en komen terug op Monolink in Cyclo Sprint.
Opnieuw classic weekend en
die was gelegen in West-Vlaanderen meer specifiek in Hooglede Gits waar de
grote jongens de zondag zouden strijden voor de Belgische driekleur
Maar vandaag was het de beurt
aan de veel mindere goden: de startplaats hadden we ons ook anders voorgesteld
voor een rit met deze naam
Voor zij die jaarlijks in
hooglede fietsen met startplaats aan de vis vijver wel onze startplaats lag er
vlak naast
We kozen wijselijk maar voor
de 80 km lange tocht in plaats van de 120 km en daar zat het weer er voorveen
zeer groot stuk tussen
Eens ingescand in het kleine
donkere startlokaal waren we rond 8 uur op pad
De regen vest konden we goed
gebruiken want het giete pijpenstelen en dit bijna 80km lang: van een verzopen
rit gesproken
Handzame, Staden en West
Rozebeke schoven rustig voorbij in dit terug niet vlakke landschap
Zonnebeke met zijn vele
draaien en keren om dan Beselare te doorkruisen en dit samen met de regen en
natuurlijk de wind als kersje op de taart
In Slyps (geen
schrijffout)kregen we de eerste bevoorrading en ja het was in orde en geen
moment te vroeg want we waren door en door nat
Lang konden we niet blijven
want we koelden te vlug af en op deze dag zou dit geen goed doen
Van Moorslede ging het
richting Roeselare en hier was het toch een stuk leuker fietsen de wind zat
eindelijk mee en het was gestopt met regenen
Na een toertje Hooglede waren
we terug in Gits beland en kregen we tevens onze 2de controle
Eens goed volgetankt konden
we eindelijk op het Belgische kampioenschap parcours fietsen: en het is niet
van de poes
Draaien en keren langs soms
kleien smalle straten: boven op de klim in Hooglede is het slechtste
Ook het stukje, dat zij 18
maal oprijden is niet van het gemakkelijkste
Maar als het tot een sprint
moest komen: super één rechte lange baan echt enkele sprinters baan
En ook wij konden eens
proeven om over het eind meet te rijden
77km en we waren binnen:
bijna verzopen en bijna weggewaaid maar toch genoten van deze toch wel lastige
klus
We zijn de 29er mountainbike nog niet helemaal gewoon of daar is de volgende stap in de ontwikkeling al: de 29er met achtervering!
foto niner
Het merk Niner brengt met de JET 9 RDO is de eerste dubbelgeveerde mountainbike met 29 inch wielen op de markt. Het gepatenteerde veersysteem heet Niner CVA (Constantly Varying Arc).
De fiets is helemaal van koolstofcomposiet, met 100 mm veerweg voor en achter. De balhoofdbuis is conisch en de (versnellings)kabels lopen binnendoor. De nieuwe Fox Float RP23 demper met Kashima coating doet de vering soepeler aanspreken.
De JET 9 RDO komt in twee uitvoeringen (XT en SLX). Het is nog niet bekend hoeveel dit nieuwe speeltje gaat kosten.
België en Nederland mochten in 2009 en 2010 het liefst elf Giro-, Tour en Vuelta-etappes verwelkomen. Het Fietsrouteboek Voor De Wielertoerist heeft deze officiële ritten uitgewerkt in routes van ongeveer 70 km.
Het Fietsrouteboek Voor De Wielertoerist heeft dus de Belgische en Nederlandse etappes van de drie grootste wielerevenementen ter wereld op praktische wijze in kaart gebracht voor de recreatieve fietser. Profs en ex-profs als Eddy Merckx, Tom Boonen en Erik Breukink voorzien de ritten van commentaar en de foto's van Cor Vos zorgen voor een extra dimensie.
Naast de routes vind je in het boek ook een grafische weergave van de hellingen in de Ardennen en Nederlands-Limburg. Bovendien kun je gratis alle beschreven etappes downloaden en in je GPS laden om ze zelf te fietsen.
Het Fietsrouteboek Voor De Wielertoerist is geschreven door wielertoerist en liefhebber Peter Tetteroo. Eerder maakte hij De fiets scheurkalender 2010 en 2011, het jubileumboek 100 jaar Pedaalridders en het Tour de France Quizboek.
Bij gelegenheid van de ploegvoorstelling voor de Tour de France van Vacansoleil-DCM, stelde fietsensponsor Ridley gisteren de geheel nieuwe Noah voor. Een bike die een grote indruk maakt.
De F-Brake: een volledig geïntegreerde rem. (foto ridley)
Met op de achtergrond het geluid van razende motoren, onthulde Joachim Aerts, CEO van Ridley, op Circuit Zolder de nieuwste telg van de Ridley-familie, de Noah FAST. De locatie was met opzet gekozen om het gevoel van snelheid te benadrukken dat deze superaerodynamische fiets teweeg moet brengen.
Cycling.be staat niet meer zo vaak met open mond naar een fiets te kijken (een mens wordt alles gewoon), maar bij de Noah FAST krijg je niet alleen visueel gezien vochtige mondhoeken, maar ook wat 'naakte' techniek betreft is het kwijlen geblazen.
De Future Aero Speed Technology (FAST) rust op drie peilers. De F-Splitfork is de eerste. Voor- en achtervork hebben een gleuf over de volle lengte. Al eerder gezien op Ridley's tijdritbike Dean, maar nu verder doorontwikkeld. Turbulentie van de spaken wordt beter afgevoerd, wat resulteert in 10% minder luchtweerstand, aldus Ridley.
Punt 2 is de F-Surface. Bij een golfbal blijft de lucht 'aanliggen' door de vele putjes die erin zijn gemaakt. De luchtstroom op een fiets echter laat al vrij snel op het frame los, wat turbulentie creëert, en daarmee weerstand. Ridley gebruikte al strips met een ruw oppervlak op zijn aerofietsen, maar ging voor dit FAST project nog veel verder. Tien maanden lang werkte een promovendus uitsluitend aan het zoeken naar de optimale vorm en afmeting van een turbulentiestrip: een doorzichtige sticker die opzettelijk turbulentie creëert, maar wel met het gunstige effect dat de wind daarná aan het frame blijft aanliggen. De resultante is 4% winst in luchtweerstand.
Last but not least is er de gepatenteerde F-Brake, een nog niet vertoonde integratie van de remhoeven, die Ridley in één klap bij de meest innovatieve fietsenmerken ter wereld plaatst.
De remhoeven zijn niet weggeborgen zoals bij tijdritframes al twee jaar te zien was (Specialized, Museeuw), maar echt geïntegreerd in het frame. De remmen genereren minder turbulentie vooraan (er zit geen remhoef meer voor de balhoofdbuis), het opengewerkte profiel is ook gunstig voor de luchtweerstand, en bovendien is het ook nog een esthetisch schitterende oplossing.
Cycling.be reed tussen de regenbuien door al een uurtje met de Noah FAST, en de bike hoort inderdaad op een circuit thuis. Licht, stijf, comfortabel en reactief zoals een topbike moet zijn. Dat is niet nieuw, het remvermogen is dat wel. Gedoseerd remmen wordt gemakkelijker. De winst door aërodynamica konden we niet meten, maar als het gevoel niet bedriegt, dan is de FAST echt wel bijzonder fast.
300 fietsliefhebbers, vrienden en familieleden van de overleden jonge wielrenners Wouter Weylandt, Frederiek Nolf en Dimitri De Fauw hebben een herdenkingsmonument onthuld langs de Schelde in Zwijnaarde.
De groep fietste uit eerbetoon vanuit het Gentse Sint-Pietersplein naar Zwijnaarde, waar ter hoogte van café De Meersbloem langs de Schelde een herdenkingsmonument werd opgericht. Op deze plaats trok Wouter Weylandt vaak nog een laatste sprintje op training en ook het Scheldepeloton verzamelt er dagelijks voor een trainingstocht langs de rivier.
Op de gedenksteen prijkt een foto van de drie renners met daaronder de tekst 'eeuwige kracht der vriendschap is verbonden in het oneindige'. Initiatiefnemer Patrick Cosyn toonde zich achteraf zeer tevreden met de opkomst.
Woensdagavond onthulden driehonderd (amateur)wielrenners, vrienden en familieleden van de overleden jonge wielrenners Wouter Weylandt, Frederiek Nolf en Dimitri De Fauw een herdenkingsmonument langs de Schelde in Zwijnaarde. De groep fietste uit eerbetoon tien kilometer heen en terug vanop het Gentse Sint-Pietersplein.
Langs de Schelde, aan de Zonneputtragel in Zwijnaarde werd ter hoogte van café De Meersbloem een herdenkingsmonument gebouwd ter nagedachtenis van Wouter Weylandt, maar ook voor de in 2009 op jonge leeftijd overleden wielrenners Dimitri De Fauw en Frederiek Nolf.
Op de gedenksteen, vlakbij de plek waar Weylandt tijdens trainingen een laatste sprintje startte, prijkt een foto van elke wielrenner met daaronder de tekst 'eeuwige kracht der vriendschap is verbonden in het oneindige'. De plaats is symbolisch gekozen, omdat het zogenaamde 'Scheldepeloton' er dagelijks verzamelde voor een trainingstocht langs de rivier.
Aan het monument sprak de Gentse sportschepen Christophe Peeters de aanwezigen toe, enkelen legden bloemen neer. Onder de aanwezigen waren familieleden van de overleden renners, waaronder hun ouders, maar ook veel amateurwielrenners en enkele competitierenners zoals de Gentse Amerikaan Tyler Farrar. Initiatiefnemer fotograaf Patrick Cosyn toonde zich achteraf zeer tevreden met de opkomst.
De 26-jarige Wouter Weylandt overleed op 9 mei van dit jaar na een val tijdens de derde Giro-rit. Op 21-jarige leeftijd overleed Frederik Nolf in zijn slaap tijdens de ronde van Qatar in 2009. Dat jaar in november stapte de 28-jarige Dimitri De Fauw uit het leven.
Tijdens de Tour zal onder andere Tom Boonen de nieuwe BBB Select aan een laatste test onderwerpen. Eind dit jaar moet deze sportbril, die je naar eigen smaak kunt samenstellen, in de winkel liggen.
Je kan de BBB Select naar eigen smaak samenstellen. (foto bbb)
BBB wordt in de Ronde van Frankrijk voor het eerst vertegenwoordigd door drie ploegen. Twee van hen, Quick Step en Vacansoleil-DCM, zullen niet alleen met de BBB Falcon helm maar ook met de nieuwe BBB Select sportbril rijden.
Met de feedback gegeven door onder andere Tom Boonen, Sylvain Chavanel en Johnny Hoogerland, zal de BBB Select het laatste gedeelte van het ontwikkelingstraject ingaan. Tegen het einde van het jaar zou hij dan in de winkel moeten liggen.
Het bijzondere aan de BBB Select is dat je als gebruiker zelf kunt kiezen hoe je bril eruit komt te zien. Je begint met een complete basis Select sportbril in een standaard kleur frame (wit, zwart of fluor geel) voorzien van een smoke MLC of PH lens en brilpootrubbers.
Met los verkrijgbare brilpootrubbers en lenzen in verschillende kleuren kun je daarna zelf je bril samenstellen. Zo kun je een wit frame voorzien van groene rubbers en een rode MLC lens of het een zwart frame met witte rubbers en een blauwe MLC lens. Aan jou de keuze!
Een complete basis Select gaat waarschijnlijk 79,95 euro kosten, losse lenzen ongeveer 25 euro en brilpootrubbers rond de 5 euro.
Dat Pippa Middleton kan lopen, wisten we al. Dat de schoonzus van Prins William ook haar mannetje kan staan op de fiets bewees ze nu ook op de Highland Cross Challenge. Bekijk de fotospecial!
Pippa Middleton liet zich niet afschrikken door het slechte weer. (foto zimbio)
De Highland Cross Challenge is een duatlonwedstrijd in het Schotse Highlands waarin de deelnemers zo snel mogelijk van kust tot kust moeten fietsen (48 km) en lopen (32 km).
Pippa Middleton nam met een paar vrienden deel in een team dat luisterde naar de naam 'Affric Brats'. Dat het weer niet echt meezat, kon de 27-jarige zus van Kate duidelijk niet deren.
Na de wedstrijd was Pippa naar eigen zeggen doodop. "Ik denk dat dit één van de zwaarste dingen is die ik ooit heb gedaan", pufte ze. Een privéhelikopter had haar nochtans netjes aan de start afgezet...
Bij Cyling.be wisten we het al een tijdje, maar tot vandaag moesten we erover zwijgen: Shimano brengt zijn elektronische schakelgroep Di2 vanaf september ook in een Ultegra-versie op de markt.
foto shimano
Bij profrenners zie je elektronisch schakelen al enkele jaren, maar voor gewone consumenten was (en is) Shimano Dura Ace Di2 een zeer kostbare investering. Binnenkort komt daar verandering in, nu Shimano ? naar goede gewoonte overigens ? zijn toptechniek laat doorsijpelen 'naar beneden toe', naar de lager geprijsde onderdelencategorieën.
Na Dura Ace Di2 volgt nu dus Ultegra Di2 (Digital Integrated Intelligence). De prijs ervan zal volgens onze info liggen rond het niveau van een standaard Dura Ace groep, wat elektronisch schakelen ineens voor een veel breder publiek bereikbaar maakt.
Wie eens met Di2 geschakeld heeft, wil niet meer anders, is onze ondervinding. Schakelen gaat sneller, kost minder moeite en is preciezer. Vooral van het kleine naar het grote voorblad schakelen gaat aanmerkelijk gemakkelijker, maar ook achteraan is de tiptoetswerking van de shifter een groot voordeel. Zeker in bergachtig terrein waar schakelen vaak nodig is, komt het voordeel van Di2 naar voren. Waar je met een mechanisch systeem nog maar even tot de top doorduwt op het te grote verzet, raak je bij Di2 de knop aan en fiets je het laatste stukje efficiënter.
Een automatische bijstelling van de voorderailleur zorgt bij alle verzetten voor de optimale kettinglijn. Een schurende ketting behoort dus tot het verleden.
Di2 is uitvoerig getest onder alle terrein- en weersomstandigheden en overal houdt het stand. De batterij gaat volgens Shimano zeker 1500 km mee, afhankelijk natuurlijk van je schakelpatroon, maar wij deden er veel langer mee.
Shimano Ultegra 6770 (Di2) bestaat uit Dual Control shifters, elektronische derailleurs, een batterij en elektrische kabels. De overige onderdelen zijn van het betrouwbare niveau van de Ultegra 6700 groep. Shimano verbeterde deze nieuwe versie zelfs door een 2-aderige kabel (ipv 4-aderig bij Dura Ace Di2) toe te passen en ook de connectoren werden kleiner uitgevoerd, voor gemakkelijker monteren.
De shifters wegen 313 gram/paar, de achterderailleur 270 gram, voorderailleur 162 gram en de batterij 71 gram.