Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
09-05-2011
Fietstocht der Scheldeen Zwalmstreek
Zaterdag 7 mei 2011 werd afgesproken
in Merelbeke voor een tocht van 105 km opnieuw was de vaste kern aanwezig en
deze breid zich gestaag uit: eerst 4 en 7
Het konden er meer geweest
zijn deze morgen maar ja na een avondje stappen vielen er een paar af
Om 8uur waren we op pad voor
een stevig tochtje fietsen: de eerst kilometer vielen nog dik mee niet te veel
wind en bijna zo goed als vlak
Tot we ons wagonnetje aanpikten
bij de mannen van de Davitamon club
En dan waren we vertrokken
voor een hels ritje, Lemberg, Landskouter, Oosterzele stormden we voorbij want
we zaten goed verscholen in de groep
Het vlakke parcours die we
tot nog toe gekregen hadden leende zich daar prima voor maar dit zou zo niet
blijven
Want eens voorbij Ooike was
het gedaan met het vlakke en begon het glooiende gedeelte maar de snelheid
bleef nog steeds hoog en dit begon krachten te kosten
In Wortegem kon onze groep
het ritme niet meer aanhouden en we lieten de snelle mannen gaan om op ons
eigen ritme verder te gaan
De wind begon nu duidelijk in
kracht toe te nemen en dit deed de snelheid nog een beetje minderen
Eens voorbij Anzegem en Ingooien
konden we even op adem komen in café de Watermolen in Vichte en dit kwam geen
minuut te vroeg
Met 55km op het metertje
konden we het tweede gedeelte aanvatten: nu was het gedaan met spelen
Geen meter vlak en daar was
hij terug de wind altijd maar die wind en in Heerweg kregen we dan nog een
heuveltje te verwerken in de Gotstraat
De kleine gemeenten
Wannegem,Mullem,Heurne en Zingem lieten we links liggen want de parcours bouwer
had voor rustige landelijke wegen gezorgd
En eens over de Scheldebrug
in Zingem konden we terug beginnen uitkijken naar onze volgen de stop met
bevoorrading
En in Meilegem in de
Kaaihoeve konden we stevig bijtanken: de sportdrank vloeide rijkelijk en even
de schaduw op zoeken op een bankje werd ook niet afgeslagen
Nog 20km hadden we voor de
boeg en het zouden nog lastige kilometers worden
De helling onmiddellijk na de
stop kwam onverwacht en vooral ongelegen de kilometers de wind en de snelheid
begonnen hun tol te eisen en na nog een tochtje rond en door Dikkelvenne begon
er voor een paar het licht uitgegaan
De laatste 10 tal km konden
we terug afleggen met een groep uit Massemen maar dit lukte niet voor iedereen
en ons groepje viel in twee stukken
De Bergbosstraat als laatste
in Merelbeke was de druppel die de emmer deed overlopen want daar vielen er
velen stil en was het ieder voor zich om met zijn laatste krachten de eindmeet
te halen
Naar jaarlijkse gewoonte
stond de sport awards terug geprogrammeerd in het imposante stadhuis van de
Stad Gent
En terug waren we massaal
aanwezig op deze zwoele avond: de wijn en andere dranken vloeiden terug
rijkelijk want het was warm
Opnieuw konden de laureaten
hun medaille in ontvangst nemen na een jaar van zwoegen en zweten op de fiets
Niet iedereen vind zo een medaille
de moeite waard om aftehalen of ziet het nut er van in maar voor ons Myriam en
ik is dit de bekroning van het afgelopen jaar en we hebben er nog geen enkele
van gemist
Maar hoe later op de avond
hoe mooier het volk werd en de dames hadden hun oog latenvallen op de marathon
man en de hardloper Van Branteghem en dit werd vereeuwigd met een foto
De mannen konden dan
natuurlijk niet achterblijven en namen de snelle dame Catharina Segers voor hun
rekening
Maar ook de foto in de
raadszaal ontbrak niet al ging dit niet van een leiedakje want de drank was
duidelijk in de man of vrouw
Om de volgende dag een beetje
voor de dag te kunnen komen hielden we het rustig en vooral niet te laat wat
van andere leden niet kon gezegd worden: maar de boog kan niet altijd gespannen
staan
Op 22 mei heeft er in het centrum van Berlare voor het eerst een MTB toertocht plaats. Er is keuze tussen 30, 50 of 80 kilometer.
Doe mee aan de MTB van de Schelde (foto De Duizendpoot)
Vertrekkende vanuit de Vrije basisschool De Duizendpoot in het Oost-Vlaamse Berlare, is er een mooi en gevarieerd parcours uitgestippeld over 30, 50 of 80 km. De marathon (80 km) bevat een extra lus op rechteroever van de Schelde en is meer dan 90% off-road. Bovendien is er ook een kidstocht over 20 km, toegankelijk voor iedereen vanaf 6 jaar. Deze tocht is gratis voor alle leerlingen van de Vrije basisschool Berlare. Anderen betalen 1 euro!
Het inschrijvingsgeld voor de tocht van 30 en 50 km bedraagt 4 euro, wie de marathon voor zijn rekening neemt, moet 5 euro betalen. Hierin zitten bevoorradingen en een extra Malheur en versnapering bij aankomst.
Voor de tweede keer op rij heeft de FOCUS Izalco één van de belangrijkste brancheonderscheidingen binnen de Amerikaanse markt in de wacht gesleept: de Bicycling Magazine Editors Choice Award.
Focus Izalco is fiets van het jaar (foto focus)
De Focus Izalco wist de jury te overtuigen en liet de gerenommeerde concurrentie achter zich. "De onderscheiding met de Editors' Choice Award is een grote eer! De redacteuren van Bicycling zijn onafhankelijke journalisten die de kans krijgen om de beste fietsen ter wereld te testen. Het resultaat is een bewijs voor de hoogstaande kwaliteit en de uitstekende rij-eigenschappen van de FOCUS Izalco-reeks", zegt Scott Rittschof, CEO van Focus Bicycles USA.
Een week lang testten de redacteuren van Bicycling de finalisten in Austin (Texas) en gaven hierna anoniem hun beoordeling voor meerdere categorieën af. Na de telling van alle stemmen lag het FOCUS-model voorop en stond daarmee vast als winnaar binnen de categorie "Best Enthusiast Road Bike". De acceleratie, het rijcomfort, de balans en de specificaties wisten de jury te overtuigen.
Met de alles-in-1 van Deda: stuur, stuurpen, zadelpen.
Om
de fiets tot in de puntjes af te kunnen werken, heeft Deda Elementi twee
splinternieuwe en betaalbare kits ontwikkeld. Beide pakketten bestaan uit een
stuur, een stuurpen en een zadelpen en zijn afgewerkt in hoogwaardig aluminium.
Van beide kits is bovendien zowel een zwarte als een witte versie beschikbaar.
Isabelle jaagt haar droom na in de Antwerp Ironman.
(foto Alain Buyck)
Isabelle Beckers is (nog) geen grote naam in de sportwereld, maar de 28-jarige Limburgse wil daar snel verandering in brengen. Met een ongekende motivatie stoomt ze zich klaar voor de Antwerp Ironman, samen met Isostar en Energy Lab. Cyclo Sprint had bij de Paalse Plas een afspraakje met haar, voor een babbel en een fotoshoot onder een stralend zonnetje!
In het dagelijkse leven is Isabelle actief als medisch afgevaardigde. Die job stelt haar in staat haar grootste droom na te jagen: topsportster worden. Al sinds haar elfde is de Limburgse niet weg te slaan van de atletiekpiste. Ook de koersfiets heeft voor haar geen geheimen meer.
"Al van kleins af aan doe ik aan atletiek. In de wintermaanden trek ik mijn spikes aan en vind je mij in het veld. Sinds enkele jaren combineer ik atletiek met fietsen, wegens last van mijn enkel. Stiekem begon ik te dromen van een deelname aan een triatlon. Toen ik zag dat VT4 kandidaten zocht om zich klaar te stomen voor de Antwerp Ironman, twijfelde ik geen minuut. Ik schreef mij meteen in, maar rekende er niet echt op dat ik geselecteerd zou worden. Dankzij mijn sportverleden heb ik natuurlijk wel een streepje voor. Toch blijft het een enorme verrassing om een van de drie finalisten van de Isostar Challenge te zijn. Ik word professioneel begeleid door Energy Lab, en dat is een enorme luxe! Een hele stap vooruit in mijn ontwikkeling als atleet, al zijn die trainingsschema's echt niet van de poes. Een einddoel heb ik niet voor ogen, maar ik wil er het maximum uithalen. Half werk is niet mijn ding."
Elke maand gaat Cyclo Sprint dieper in op typische vragen van fietsers en wielrenners. Zowel voeding, training als materiaal komen aan bod. Deze keer bekijken we welke sportdrank je helpt overleven en waarom je je buik- en rugspieren zou moeten trainen!
(foto Belga)
DRINKEN, OOK ZONDER DORST!
Wie veel traint, moet ervoor zorgen tijdig en voldoende te drinken. Veel renners drinken te weinig en beginnen uitgedroogd aan hun volgende trainingen of wedstrijden. 3 tot 5% vochtverlies kan je prestatievermogen echter met 10 tot 30% doen dalen! Dat is heel wat! Meer zelfs: dat is veel te veel om zomaar te grabbel te gooien. Voldoende drinken is de boodschap!
Zorg er zeker voor dat je voldoende drinkt vóór de training, de hele dag door. Een uitstekende waardemeter is de kleur en het uiterlijk van je urine: die zou waterig en bleekkleurig moeten ogen. Ziet ze er 'dik' en geel uit, dan heb je duidelijk te weinig gedronken. Let erop dat je elke dag ongeveer 1,5 liter water drinkt, ook op een rustdag.
(foto Energy Lab)
VOOR JOU OOK ZO'N SIXPACK?
Wanneer je tijdens lange duurtrainingen, wedstrijden of het beklimmen van een steile helling al gauw last krijgt van de rug en de nood voelt om van positie te wisselen, kan dit een teken zijn van een te zwakke krachtuithouding van de rompspieren. Te zwakke en vermoeide rompspieren zorgen er immers voor dat de rug zijn neutrale 'gezonde' houding niet meer kan aanhouden, waardoor die rug en dan vooral de tussenwervelschijven onder spanning komen te staan. Dit kan al heel snel leiden tot acute en chronische rugklachten. Onderzoek met 15 eliterenners heeft bovendien uitgewezen dat bij vermoeidheid van de spieren die de romp stabiliseren, ook de kniegewrichten een zwaardere belasting ondergaan, waardoor de kans op knieblessures stijgt.
Een goede rompstabiliteit draagt trouwens ook bij tot een stabiele zithouding tijdens het fietsen, waardoor minder energie verloren gaat aan de op- en neerwaartse bewegingen van de heupen, en meer kracht kan worden overgedragen op de pedalen. Dat is dus een win-winsituatie.
Cyclosprint sprak met de winnaar van de Ronde van Vlaanderen én met die van Parijs-Roubaix. Met de Bom van Bevel en de Lange van Lommel. Nick Nuyens en Johan Vansummeren. Over koersen in buitenlandse loondienst, stress, strijkijzers, Sweet Paradise en... anderen pijn doen.
(foto Kristof Ramon)
Jullie grootste overwinning valt pas op je 30e. Is dat toeval? Of pluk je nu meer de vruchten van je doorzicht en ervaring?
NN: "Ik was er in het verleden al een paar keer dicht bij. Ik heb altijd geloofd dat het zou kunnen. Maar 'zou' is nog iets anders dan dat het ook effectief lukt. Alle puzzelstukjes moeten passen. Het zelfvertrouwen heb ik nooit verloren. Eerst denk je nog van 'Ik ben nog maar in de 20, dus ik heb nog wat tijd?' Nu ben ik er 30, maar dat is tegenwoordig in de koers niet meer oud. Er liggen nog wel wat jaren voor ons. Trouwens, het mooie aan de koers is dat ze elke keer anders is. Cancellara was vorig jaar heel goed en dit jaar ook, maar de topfavoriet wint niet altijd."
JV: "Als de favoriet per se moet winnen, kan je even goed zeggen: 'Cancellara, vertrek maar alleen; wij zullen aan de kant wat staan applaudisseren.' Koers is een verhaal van 'had' en 'als'. En als de as breekt, valt de kar! (lacht) Elk jaar hebben ze wel iemand? Neem nu een paar jaar terug, toen stonden de gazetten alle dagen vol met Tom (Boonen)."
NN: "Inderdaad, elk jaar is er wel één 'de beste'. Toch kan je moeilijk zeggen dat mijn Rondewinst volledig uit de lucht komt vallen. Dat ik niet de verwachte winnaar ben, dat geef ik grif toe, maar als je mijn carrière bekijkt, is die overwinning niet zo eigenaardig. Cancellara stond op 1 en daaronder de mannen die hem al hadden gewonnen. Zo gaat dat, maar iedereen moet ooit zijn eerste winnen, niet?"
Creëert deze overwinning rust? Nu moet niks meer en kan alles?
NN: "Ik ga er niet met mijn klak naar gooien, maar het is wel zo dat de stress van 'ik moet, ik moet, ik moet' wel wat weg is. Ik heb twee schone koersen gewonnen dit jaar. Dat geeft rust en tegelijkertijd motiveert dat weer om verder te kijken. Dit jaar ga ik proberen geselecteerd te raken voor het WK. Daar ga ik me volledig op toewerken."
JV: "Mijn overwinning is misschien een grotere verrassing dan die van Nick, hoewel ik toch al enkele jaren goed ben in Parijs-Roubaix. Maar in de voorbereiding naar de Amstel Gold Race heb ik ook heel hard getraind. Je bent immers toch maar zo goed als je laatste koers." NN: "Een mens wil profiteren van zijn goede conditie."
JV: "De desillusie zal minder groot zijn als het eens niet lukt, maar aan de start verschijn ik wel met evenveel goesting en wil."
Tacx wil op 14 mei minstens 150 personen tegelijkertijd een half uur laten fietsen op een cycletrainer. Het zou niet alleen goed zijn voor een plaatsje in het Guinness Book of Records, het is ook ten voordele van het goede doel.
foto tacx
De recordpoging wordt gehouden op zaterdag 14 mei vanaf 14u30 op het Plein in het Nederlandse Den Haag. De eerste vijftig ingeschrevenen krijgen een Tacx fietstrainer ter beschikking. De overige deelnemers kunnen hun eigen cycletrainer meebrengen of een Tacx Satori bestellen tegen een speciale Tacx-recordprijs.
Als deelnemer maak je kans op de status van 'wereldrecordhouder'; de recordpoging is inmiddels officieel aangevraagd bij het Guinness Book of Records. Bovendien lever je een belangrijke bijdrage aan het goede doel. Het inschrijfgeld komt namelijk volledig ten goede aan KWF Kankerbestrijding.
De recordpoging is een initiatief van Tacx en Team Hardleers. Dit is een groep vrienden en familie die met acht personen deelneemt aan de Alpe d'HuZes. Op donderdag 9 juni gaan zij, samen met vele anderen, proberen de legendarische Alpe D'Huez zes keer achtereen te beklimmen. Met maar één doel: zo veel mogelijk geld inzamelen voor KWF Kankerbestrijding.
Op zaterdag 14 mei slaan Tacx en Team Hardleers de handen ineen. Naast de recordpoging zijn er tal van leuke acties op het Plein in Den Haag. Zo krijgt iedereen de kans om met een Tacx Virtual Reality-trainer een persoonlijke toptijd neer te zetten op de Alpe d'Huez. Wie meedoet aan de recordpoging neemt ook automatisch deel aan de loterij, waarbij mooie Tacx-producten zijn te winnen.
Performance heeft een gel ontwikkeld die zeer snel energie aflevert. Het product zorgt eveneens voor een alerte geest en bevordert bovendien de ademhaling.
De Performance Power Shot voor supersnelle energie (foto Performance)
De Power Shot gel bevat een uitgebalanceerde combinatie van koolhydraten en cafeïne en is verpakt in een handig mee te nemen stickpack met scheurstrip. Vooral de koolhydraten glucose, maltodextrine en palatinose zorgen voor een snelle en stabiele afgifte van energie.
Wanneer de glucose door het menselijk lichaam tot glycogeen wordt omgezet en in de spieren zit opgeslagen, kan die energievoorraad op het gepaste moment worden benut. Maltodextrine is een ander koolhydraat die iets beter maar daardoor ook langzamer in het bloed wordt opgenomen en bijgevolg op langere termijn energie levert. Palatinose is een zeer trage suiker die in combinatie met de andere twee koolhydraten een betere spreiding van de energievoorraad voor zijn rekening neemt.
Door deze koolhydraat blijft het bloedglucose tekort, en blijven de symptomen honger, vermoeidheid en beven langer uit. Zijn lage insuline-index draagt ook bij tot het op peil houden van het insulineniveau van het lichaam. Deze is van zeer groot belang bij de opname van de voedingsstoffen door de spieren.
De 9,6 gram cafeïne die in elke Power Shot gel aanwezig is verhoogt de waakzaamheid en het reactievermogen. Zo zorgt dit nieuwste Performance product eveneens voor een alerte geest en bevordert het de ademhaling.
Beschikbaar in woudvruchtensmaak per 10 sticks van elk 30 gram aan de prijs van 15 euro perpack.
De juiste remblokjes vinden, vormt dankzij Marwi niet langer een probleem. De fabrikant van fietsonderdelen ontwikkelde een simpele oplossing met een assortimentsdoos met 1 op 1 afbeeldingen.
De assortimentsdoos met remblokjes van Marwi
De assortimentsdoos is gevuld met 3 sets van de 15 meest voorkomende schijfremblokjes. Elke set is verpakt op een kleine kaart met artikelnummer, complete beschrijving, barcode en euroslot.
De assortimentsdoos wordt geleverd met een extra stickervel zodat de doos naar eigen inzicht aangevuld kan worden. De sets worden geleverd inclusief benodigde toebehoren als veertjes en pinnen. De adviesverkoopprijs
Naar jaarlijkse gewoonte organiseert wielertoeristenclub WSC Merelbeke vzw zijn Omlopen der Schelde- en Zwalmstreek. Op ons uitgebreid programma staan er recreatieve fietstochten voor alle fietsliefhebbers, zowel in het veld (VTT) als op de weg (cyclo). Iedere fietsliefhebber zal er zijn gading vinden, er is voor elk wat wils, voor de jeugd en voor de volwassenen, zowel voor de geoefende als voor de minder geoefende fietser. Er is gezocht naar een ruim aanbod voor elke deelnemer. Er zijn uitgebreide bevoorradingen onderweg alsook ruime douchemogelijkheden en een bikewash mogelijkheid achteraf. Bij aankomst verwelkomen we elke deelnemer met een pannenkoek.
7 MEI 2011 WORDTEENFIETSHOOGDAGVOORIEDEREEN!
Laten we die dag met zijn allen op de fiets springen en genieten van het ruime aanbod aan fietstochten dat WSC Merelbeke jullie te bieden heeft. Onze fietsliefhebbers krijgen op 7 mei 2011 de kans om de vele mooie plekjes van de Schelde- en Zwalmstreek te ontdekken. 7 mei 2011, een dag om nu al aan te stippen in uw agenda!
Waar? KTA-GITO, Potaardeberg 59, Merelbeke
Wat? Cyclo: 150-105-50-25 km. Kids: 25 km. 150km. I&S: 07h00-10h00 (selectierit voor het Oost-Vlaams klimbrevet) 105km. I&S: 07h00-13h00 50&25km. I&S: 08h00-14h00 Kids: 25km. I: 13h00-13h30 S:13h30 Info: Suy Hugo, telef. 0477/499.268, hugo.suy@telenet.be
Na het een rit in het West-Vlaamse
landsgedeelte was het nu terug een thuis rit met startplaats Wondelgem
Op deze winderige maar
zonnige zaterdag stond de 84 km lange tocht op het menu en de vele leden van de
club dachten er net zo over
Na de inscanning van de
laatste konden we op pad gaan: deze rit was terug een kopie van hun permanente
route dus veel verrassingen zaten er niet in
Wondelgem, Evergem en dan
richting Ertvelde en dit onder leiding van een kloeke beer die bijna het
volledige eerste deel van deze rit voor zijn rekening nam
De snelheid ondanks de tegen
wind was toch behoorlijk aan de hoge kant en er werd meerdere malen een waaier
gevormd om toch een beetje beschut te zitten tegen de strakke wind
Assenede en na 40km Boekhoute
waar we onze stop kregen in café de Gouden Appel die op deze zonnige een prima
zaak zou doen want de wielertoeristen waren op het eerste gezicht toch massaal
van de partij
Na deze korte maar weldoende
stop konden we terug op pad voor deel twee van deze rit
Met de wind nu toch een
beetje in het voordeel ging de snelheid nog een beetje meer de hoogte in en
voor een paar was op momenten toch een beetje harken om niet te moeten lossen
Maar dit werd snel opgelost
met het tempo een tandje lager te zetten want het voor iedereen toch een beetje
plezant blijven
De kilometers vlogen toch nog
altijd snel voorbij zodat we snel terug in Wondelgem belanden en met 29 als
gemiddelde mochten we echt niet klagen ondanks de verdomde wind
Op naar nummer twee
Haasrode Hoei Haasrode
Deze classic in Vlaams Brabant
was voor ons een onbekende: dus een rit met vele vraagtekens
Herberg Den Deugniet was aan
de kerk de startplaats: een schitterende oude zaak waar de nostalgie niet ver
te zoeken was
De inschrijving verliep nog
redelijk vlot ondanks de vele paperrassen die moesten afgestempeld worden
Eens op pad werd al vlug
duidelijk dat het hier geen cadeau zou worden en terug was de strakke tegen
wind de boosdoener
Bierbeek en dan naar Opveld en nog geen meter vlak parcours hadden we
gekregen in Beauvechain waarde 1ste wing ligt kregen we het pas echt
lastig hier geen enkele beschutting tegen de weerelementen en dan nog stijgende
parcours erbij deed ons even naar adem happen
Voor zij die de rit in
Oud-Heverlee hebben gefiets weten ook dat de wegen hier erbarmelijk zijn: deze
rit verloop op een deel van de nationale bijeenkomst
In Jodoinge kregen we achter
de kerk onze eerste echte helling te verwerken en ook dit viel dik tegen want
boven was het toch even uitpuffen
Het ene na het andere kleine
dorpje kruisten we in deze toch mooie streek want wie heeft al gehoord van
Huppaye ,Autre Eglise of van Folx Les Caves allen schitterende dorpjes die ons
deden denken aan de Ardennen
Eens hier voorbij waren we in
provincie Luik beland en werd het parcours nog een beetje zwaarder maar de
wegen waren nu ook een beetje beter en dat schild ook al
In het voor ons onbekende
Wasseiges kregen we onze bevoorrading want daarom hadden we 3 moeten betalen
in plaats van 1.5 En voor dit beetje meer kregen we toch een prima snack tafel
voorgeschoteld
Deze rustplaats kwam geen
minuut te vroeg want 41km tegen de wind beuken en heuvel na heuvel te hebben
moeten overwinnen kruipt niet in de kleren
Heuvel is misschien niet het
juiste woord want steeds was het steiler dan vals plat maar minder steil dan
een echte heuvel: dit even ter informatie
De drinkbussen goed volgedaan
en de innerlijke mens een beetje te hebben versterk konden we aan het terug weg
beginnen
Met de gedachte dat we de
wind nu toch zouden mee hebben hadden we er terug zin in
In Merdorp konden we terug
beginnen klimmen en van meewind was nog steeds geen sprake om terug elke 3 km
een dorpje doorkruisen en het laatste Waalse dorpje was St Remy Geest
Eens in Vlaams Brabant
begonnen de fietspaden en wegen terug te verslechteren
Hoegaarden en dan naar Meldert
nu konden we beginnen aftellen nog 11loodzware kilometers hadden we nog voor de
boeg
De zon en de streek maakten
het toch een beetje minder zwaar en een mooie afdaling (eindelijk) was de kers
op de taart
De Bremberg als laatste
hindernis kon er ook nog bij voor we eindelijk terug in Haasrode waren
Van de 90km hadden we 80km
tegen wind en 800 hoogte meters te verwerken gekregen en voor een zonnige
zondag moest dit echt niet meer zijn
De eerste indruk is oei. Da's een druk fietsje. In ieder geval betreft het
hier geen 13 in een dozijn fiets. Deze ZanZara ZÓRO komt uit de stal van
WielaanWiel, eigendom van een enthousiast duo uit Alkmaar. Dit duo bestaat uit
Marc Faas en Ward Koster, geen onbekenden in het Noord-Hollandse
wielercircuit.
Samen zijn zij vorig jaar begonnen met een fietsenwinkel waarin zij ondermeer
hun eigen merk ZanZara verkopen. Deze muggen (ZanZara is mug in het
Italiaans) laten zij volledig naar wens bouwen in Italië. Zo ook dit model en
als het uit Italië komt is het, bijna per definitie, nooit saai. Mooi of
niet? Een tussenweg lijkt er niet te zijn. Dit modelletje roept heftige emoties
op, uiteenlopend van bah tot gaaf zeg!
Goudkleurige lak
De
fiets zit netjes in de goudkleurige! lak. Vertelden we al dat dit geen 13 in een
dozijn fiets is? De witte velgen passen daar eigenlijk niet zo mooi bij en om
het totaalplaatje af te maken vloeken de rode naven er ook nog eens bij.
Wansmaak? Dat is natuurlijk persoonlijk.
Niet voor grijze muizen
Feit
is in ieder geval dat niemand dit karretje voorbij loopt zonder haar een tweede
blik te gunnen. Duidelijk geen fiets voor grijze muizen. Op de voor- en
achtervork laten kleine Italiaanse vlaggetjes de thuisbasis van deze fiets zien,
alsof de naam en het uiterlijk niet genoeg hints zijn. En als je er dan nog eens
rustig naar kijkt vallen je steeds meer kleine details op. Zo is het stuurlint
links zwart en rechts wit, precies als op het San Marco teamzadel.
Oog voor detail
Oog
voor detail dus, zelfs de buitenkabels zijn zo gelegd dat het Campa logo aan
beide kanten netjes naar de berijder toewijst. Vlak voor ze in het frame
verdwijnen, de kabels lopen namelijk door het frame dat is uitgevoerd met een
intgrated seat post. Onze testfiets is afgemonteerd met een 11speed Campagnolo
Chorus groep, maar net als bij alle andere onderdelen ben je ook hier vrij te
kiezen hoe je de fiets afgeleverd wilt krijgen. Je kunt zelfs kiezen of je BSA
of BB30 bracketpot wilt. De 24-spaaks Comp 2000 superlight wielen kom je niet
iedere dag tegen en ze passen leuk bij de bijzondere Modolo Kaly stuurpen en het
KX Curvissima stuur, ook van Modolo. Die wielen wegen 1549gram, dat is ruim
60 gram meer dan de geanodiseerd zwarte versie. Allemaal vanwege wat witte verf.
Wij zouden wel weten welke we er liever in zouden zetten.
4444
De
fiets zoals hij er op de foto bij staat komt op 4444. Bestel je alleen een
losse framekit, dan ben je 2222 lichter. Over lichter gesproken, 6,9 kilo stond
er op onze weegschaal. Dan moet er nog wel een bidonhouder op.
De
top bij Specialized wordt gevormd door de S-Works modellen. Zeg maar, de
fietsjes waarmee mannen als Cavendish, Goss en Contador koersen. Mooi, licht,
heel licht - en ook toch wel wat begrotelijk... Wil je echt De Absolute
Specialized hebben dan is dit de eerste keuze. Maar heb je ook met het
thuisfront te maken en heb je zelfkennis, dan heeft Specialized ook toppers
-voor een mooie prijs. Deze Tarmac SL3 Expert Compact bijvoorbeeld.
'We
proberen van elke Tarmac een fiets te maken die per bestede euro een zo laag
mogelijk gewicht en zo hoog mogelijke prestaties biedt'. Zo stelt Specialized
het zelf. Om maar met de deur in huis te vallen: volgens ons is dit gelukt bij
de SL 3. Het frame is een Fact IS 10R SL HM carbon model. De voorste driehoek is
uit een stuk, evenals de achtertrein, inclusief het bracket. Uiteraard lekker
oversized en geovaliseerde buizen, taps toelopende balhoofdbuis, twee maten
lagers. Slanke staande achtervork, iets 'bol' lopende bovenbuis, full carbon
voorvork. De voorderailleur zit op een geschroefde nok. De derailleur -en
achterremkabels lopen gewoon langs de framebuizen. Ouderwets? Tja, zal wel. Maar
dit garandeert nog steeds de best mogelijke schakelwerking!
Zesenvijftigeneenhalf
Het
SL 3 frame in een maat 56 is licht: 1050 gram, de voorvork slechts 400 gram.
De belangrijkste meetwaarde is die van de torsie: 105 N/m. Prima waarde! Ook de
geometrie is helemaal allround. Zithoek 73.5°, balhoofdhoek 73° , sprong 43,
naloop 56 mm en een wielbasis van 988mm. De lengte van de staande en de
bovenbuis staat keurig op een decal vermeld.
Shimano Ultegra
Shimano
Ultegra 6700 10-speed, compact crankstel, en heel veel Specialized onderdelen...
Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel, banden en speciaal voor Specialized
geproduceerde Fulcrum Racing 4 wielsetje. Compleet 7,40 kilo voor een 56cm.
Zevenentwintigkommatwee
In
de praktijk rijdt de fiets behoorlijk comfortabel. Het Specialized zadel, de
27,2 zadelpen werken duidelijk mee om de schokken van de niet altijd even gladde
fietspaden op te vangen. Het Romin zadel met in het midden een gleuf beviel ons
direct, deze geeft een goede ondersteuning. De stijheid van het stuur met de
stuurnok is goed in orde. Doordat het stuur iets plat gevormd is aan de
bovenkant ligt deze prettig in je handen. Onder in de beugel heeft het stuur een
lichte knik voor een prettige greep. Versnellen met de fiets voelt goed aan,
door het vrij stijve frame voelt elke trap raak.
Een setje snellere
wielen (lichter en wat strakker) zal de fiets zeker goed doen! Gebruik je de
fiets alleen in Nederland dan is een 39-53 vertanding prettiger in plaats van
het gemonteerde compact exemplaar. Je kunt eventueel ook alleen de tandwielen
verwisselen, zo kun je in de bergen ook nog goed uit de voeten met het kleinere
gemonteerde verzet!
Adviesprijs 3299, losse frameset 1899, Zie voor
meer informatie www.specialized.com
AMSTERDAM Omega
Pharma-Lotto, de ploeg van onder meer Philippe Gilbert, lijkt een
gedaantewisseling te ondergaan. De twee sponsoren willen een andere koers varen
en achter de schermen wordt gewerkt aan een nieuwe wielerploeg, waarbij de
Belgische overheid een vinger in de pap heeft.
Omega Pharma en Lotto zitten niet langer op dezelfde golflengte. Omega Pharma
ziet meer heil in een toekomst met Europese renners, terwijl de Nationale
Loterij op Belgische coureurs wil inzetten.
Volgens de Belgische krant De Morgen zou Lotto praten met Belgacom en Adecco om samen een
team uit de grond te stampen. De federale regering zou zich volledig achter het
project scharen. De overheid is immers meerderheidsaandeelhouder van Belgacom en
volledig eigenaar van Lotto.
Gilbert
De nieuwe ploeg zou enkele Belgische toppers moeten herbergen waaronder
Gilbert. De winnaar van onder meer de Amstel Gold Race en de Waalse Pijl is
echter nauwelijks op de hoogte van de ontwikkelingen. ''Ik weet ook maar wat ik
in de pers lees", zegt hij in diverse Belgische media.
''Persoonlijk heb
ik zoiets nog nooit meegemaakt. Ik vind het allemaal zeer bizar. Het team
beleeft het beste jaar uit zijn bestaan en toch bestaat de kans dat de
samenwerking stopt. Maar blijkbaar botert het niet meer tussen de twee sponsors.
Ik zie wel hoe het afloopt.''
Crossen op je mountainbike in ruw terrein of op je trekkingbike van de natuur genieten... De Shimano MT53 sportschoen is geschikt voor beide disciplines!
De Shimano MT53 multisportschoen (foto Shimano)
Met deze multisportschoen kun je naast fietsend ook lopend uit de voeten. Het middelhoge ontwerp biedt namelijk een enkelstabiliteit en een goede ondersteuning bij het lopen. De EVA tussenzool en de rubberen buitenzool, welke is versterkt met glasvezel, zijn geschikt om zowel mee te fietsen als te lopen. Uitgevoerd met veters en klittenbandsluiting.
De multisportschoen is verkrijgbaar in de maten 36 tot en met 48. De adviesprijs van de Shimano MT53 bedraagt 129,95 euro.