Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Crossen op je mountainbike in ruw terrein of op je trekkingbike van de natuur genieten... De Shimano MT53 sportschoen is geschikt voor beide disciplines!
De Shimano MT53 multisportschoen (foto Shimano)
Met deze multisportschoen kun je naast fietsend ook lopend uit de voeten. Het middelhoge ontwerp biedt namelijk een enkelstabiliteit en een goede ondersteuning bij het lopen. De EVA tussenzool en de rubberen buitenzool, welke is versterkt met glasvezel, zijn geschikt om zowel mee te fietsen als te lopen. Uitgevoerd met veters en klittenbandsluiting.
De multisportschoen is verkrijgbaar in de maten 36 tot en met 48. De adviesprijs van de Shimano MT53 bedraagt 129,95 euro.
Dendermonde heeft een uiterst streng politiereglement tegen de wielertoeristen in de stad goedgekeurd. Koersen in grote pelotons op de Schelde- en Denderdijk mag voortaan niet meer.
Koersen in grote pelotons op de Schelde- en Denderdijk mag voortaan niet meer (foto Alain Buyck)
Groepen van meer dan tien renners riskeren voortaan boetes van 120 euro per persoon. Wie ondanks die boete rustig blijft doorvlammen, mag zelfs te voet naar huis. Bovendien moet er tussen twee groepen van tien minstens 1000 meter afstand zijn. Burgemeester van Dendermonde Piet Buyse verklaart in Het Laatste Nieuws: "Op de Schelde- en Denderdijk in deelgemeente Appels razen de wielrenners in rondjes. Niet met drie of tien man, maar wel in groepen van honderd en meer. Het werd te erg."
De stad heeft daarom beslist een strenger politieregelement goed te keuren. Weet wel: het regelement geldt enkel voor de wielertoeristen die steeds dezelfde rondjes rijden. Niet voor de grote groepen die van punt A naar punt B rijden en daarbij ook Dendermonde aandoen.
Wie het koersen echt niet kan laten, kan zich naar het Circuit van Zolder begeven. Op dinsdag, woensdag en donderdag krijg je daar exclusief de kans om te trainen. In groep...
Na een jaartje wachten stond
terug de Davitamon classic op het programma en deze konden we echt niet laten
voorbij gaan
Met 6 leden van de club
zouden we voor de honderd kilometer lange tocht gaan
Na een zeer vlotte
inschrijving konden we om 7u30 op pad gaan :via Nazareth belanden we al zeer
vlug op de Scheldedijk waar we kilte uit het lichaam fietsten het was misschien
nog wat vroeg maar eens lekker knallen kan toch eens goed doen :maar niet
iedereen vond dit een goed idee
Nu kregen we een paar
kilometers om de hartslag terug naar normale waarden te laten zakken: voor we
de Duisbeke Tissenhove klim zouden aanvatten
Deze eerste klim in St-Denijs
Boekel zou meteen de toon zetten voor wat komen zou: met zijn 2500m en 4% was
dit voor ons klein groepje geen enkel probleem
De eerste bevoorrading in
St-Kornelius na amper 18 km was meteen het goede moment om de overbodige
kleding stukken uittrekken: de bevoorrading zelf was zoals gewoonlijk op deze
organisatie dik in orde
Met de zon en het
schitterende landschap als mede gezel konden we het tweede deel aanvatten
Van Horebeke ging het
richting Schorisse waar de tweede klim lag: de Vijverbeek-Biesstraat terug een
klim van 5% en 1600m lang opnieuw geen enkel probleem
In Ronse na een zeer snelle
afdaling lag al de tweede controle van de dag en nog hadden we maar 40km op de
teller staan
De drinkbussen konden deze
stop goed gebruiken en ook wij konden onze suikers terug op pijl brengen
De fiets van Martin werd even
bij de technische bijstand aangeboden om de kopserie te laten aanspannen: maar
versleten is versleten dit worden terug kosten
Deel 3 beloofde zwaar te worden:
op de hoofdbaan in Louise Marie kregen we al een voorsmaakje voor wat komen
zou deze klim stond nergens vermeld zoals ze er nog een paar vergeten waren
Aan de splitsing van de100 en
80 km koos er één voor de kortere afstand en misschien was dat nog de slimste
Want de rest draaide de Kafhoek
op en opnieuw konden we beginnen afschakelen voor deze steile klim
De Spichtenberg nog ééntje
die de inrichters vergeten waren begon voor mij rampzalig want vergeten te
schakelen en dus op het buitenblad naar boven wat verdom zeer veel krachten
koste
Op 51km lag de schrik van
velen de gevreesde Hotondberg 2100m lang en 19% hier kraakte alles: ketting,
knieën en bijna wij zelf maar opgeven of afstappen nooit maar veel langer zou
het toch niet mogen zijn
Amper uitgerust lag daar de
Cote de Russignies al te schitteren in de blakende zon en opnieuw kon het
klimmen beginnen: lastig
Nog ééntje te gaan maar eerst
een kilometer of acht vlakke ? Wegen en in Kerhove terug een flink stuk Schelde
dijk voor we in Gijzelbrechtegem opnieuw het kleine verzet moesten aanspreken
om ook deze laatste tot een goed einde te brengen
En nu op naar Huize voor onze
laatste stop en bevoorrading en hier werd alles nog eens goed volgetankt want
alles was leeg
Nog 10 te gaan en we zouden
het geweten hebben: vlammen, koersen en de laatste krachten aanspreken en ja
voor sommige ging het iets te snel maar met de meet in zicht kon dit echt geen
kwaad
Na deze inspanning konden we
genieten van al het lekkers dat ons toe gestopt werd en ook het nagenieten op
het zonnige terras was een schot in de roos
Moe, voldaan en met een goed
gevoel konden we huiswaarts keren
Van een super organisatie
gesproken wel dit was er een
Wilier komt binnenkort met een nieuw paradepaardje. Uitgerust met de nieuwe bottom bracket, de BB386EVO, moet de Zero 7 nog meer energie sparen.
foto wilier
Wilier ontwikkelde de BB386EVO samen met onderdelenfabrikant Full Speed Ahead (FSA). De bottom bracket heeft een diameter van 46mm en een breedte van 86,5mm.
Meer stijfheid betekent minder energieverlies. De naam Zero verwijst zelfs naar nul procent energieverlies.
De Zero 7 was voor het eerst te zien op de Taipei Cycle Show. Het frame zou slechts 790 gram wegen. De fiets is uitgerust met een Campagnolo Super Record groep en Campagnolo Bora Ultra 2 wielen.
Binnenkort hoef je als fietser zelf niet meer te schakelen. De nieuwe SRAM Automatix schakelt vanzelf door of terug van zodra er een bepaalde snelheid is bereikt.
foto sram
Met de SRAM Automatix heb je dus geen schakelaar meer op je stuur staan. Het concept zit verpakt in een versnellingsnaaf van 980 gram, die wordt geleverd met terugtraprem.
Met zijn twee versnellingen in de verhouding 1:1 en 1:1.37 is de SRAM Automatix het best geschikt voor stads-, kinder- en vouwfietsen. Het schakelmoment kan vooraf worden ingesteld door SRAM bij een snelheid van 12, 14 of 18 kilometer per uur.
De SRAM Automatix zal beschikbaar zijn vanaf augustus 2011.
Door de gunstige weersomstandigheden is de top van Mont Ventoux dit jaar extra vroeg geopend. Je kan de Reus van de Provence nu al temmen vanuit Bédoin en Sault.
De flanken vanuit Bédoin en Sault zijn al terug open. (foto belga)
Terwijl de zuidelijke en de oostelijke kant nu al open zijn, blijft de noordelijke flank nog even dicht. Verschillende bronnen spreken elkaar tegen over de opening van de weg vanuit Malaucène. Volgens het Office de Tourisme in Bédoin zou dat het komende Paasweekend al zijn, volgens dat van Malaucène is het nog wachten tot 20 mei.
Met de Waalse Pijl duikt het peloton woensdag voor het eerst de Ardennen in. Wil je net als de profs de benen testen op de Mur de Huy? Verken deze klim en rijd hem zelf tijdens de Gran Fondo Eddy Merckx!
De gevreesde chicane, met een binnenbocht van 21%. (foto belga)
De Mur de Huyis met zijn 1300 meter lengte en gemiddelde stijgingspercentage van bijna 10 % voer voor sterke, explosieve renners. Types die in het heetst van de strijd nog in staat zijn om de nodige portie reserves aan te spreken.
Aan het begin van de klim op de brede Avenue du Condroz is het nog plezant. Via de Place Saint-Denis gaat het rechtsaf de smalle Chemin des Chapelles in en daar begint de Mur pas echt. De eerste 200 meter is het nog even profiteren van stukken van 5 à 6 %, maar daarna vergaat het lachen je wel met een stijgingspercentage dat niet meer onder de 10 % gaat tot net voor de meet.
Als je al 400 meter echt zit te zwoegen, kan je maar beter een tandje bijsteken - of beter gezegd terugschakelen - in de fameuze chicane. Die bevindt zich tussen het derde en vierde van de zeven kapelletjes langs de kant, die de weeën van Maria uitbeelden. Wie slim is neemt hier de buitenkant tegen 19%, de krachtpatsers kunnen dan weer het verschil maken in de binnenbocht tegen 25%.
Wie dacht dat na de dubbele haarspeldbocht het ergste wel achter de rug zal zijn, komt bedrogen uit. Er volgen immers nog 500 meter met gemiddelden van over de 15 %. Alleen de laatste 100 meter wordt het even terug wat minder steil. Aan de kerk is de lijdensweg ten einde en kan er een welgemeende hallelujah wel vanaf.
Maar de Waalse Pijl is uiteraard méér dan de Mur alleen. Na de start in Charleroi trekt de karavaan in één ruk oostwaarts richting aankomstplaats Huy. Na de eerste beklimming van de Mur na 70 km gaat het richting zuidwesten waar in de buurt van Andenne kort achter elkaar de Peu d'Eau en de Côte de Haut-Bois wachten. Na een lusje is de omgeving van Andenne opnieuw het strijdtoneel voor drie klimmen kort achter elkaar: De Côte de Groynne, Bohisseau en Bousalle.
Via de Côte de Ben-Ahin gaat het dan voor de tweede keer langs Huy, waarna nog een ommetje langs de Côte d'Ereffe wacht om de derde en laatste keer de tanden stuk te bijten op de Mur.
VERZUUR ZELF OP DE MUR
Ook recreanten kunnen op 18 juni hun benen testen op de Mur tijdens de Gran Fondo Eddy Merckx. (foto alain buyck)
Wie zelf de belangrijkste passages van de Waalse Pijl wil verkennen, kan daarvoor terecht op de Gran Fondo Eddy Merckx op 18 juni, met start aan de voet en aankomst op de top van de Mur van Huy. Je hebt de keuze uit toertochten van 80 en 124 km én een cyclosportieve van 175 km. Deze cyclo is overigens de Belgische kwalificatiemanche voor de UCI World Cycling Tour, zeg maar het WK voor recreanten, waarvan de finale op 11 september in Stavelot wordt gereden.
Wie voor de 80 km kiest, rijdt nagenoeg het parcours van de Waalse Pijl tussen de eerste en de tweede passage op de Mur, inclusief de belangrijkste hellingen: de Côte de Haut-Bois, Bohisseau, Bousalle, Ben-Ahin en uiteraard de finish op de Mur de Huy. De twee langere tochten breien er nog heel wat oostelijker gelegen kilometers en interessante hellingen aan vast.
Een spijtig werk ongeval belette
ons om te fietsen het vorige weekend dit weekend zouden we ons door niets laten
afschrikken: pijn of geen pijn
Naar de pvp keken we al weken
naar uit want dit is één van de mooiere ritten ondanks de hoge inschrijving
prijs
Met 5 stonden we te popelen
om op deze stralende morgen van start te gaan: en eens op pad kon de pret
beginnen
Eerst kregen we de Schelde
dijk voorgeschoteld en dit voor een kilometer of 8 van Nederename tot Zingem
Om dan richting Meilegem te
rijden waar we de benen eens konden testen op het eerste stijgende gedeelte van
de rit
In de Zwalm streek lag de
Makkegemse klim en dit was de nummer één van deze tourtocht er volgden er nog
13
Op naar nummer twee en lang
moesten we niet wachten want in Horebeke lag de Pottenberg en met zijn 8% nog
steeds een niet te zware klus en met nog maar 26 km in de benen bleek dit voor
onze kleine groep nog best mee te vallen
3km verder kregen we de
Dorrebeekstraat voor de wielen geschoven en deze was met zijn 1200m op een
kuiten bijter te lijken en onmiddellijk kregen we de Elverenberg te verwerken
1400m lang en met zijn 9% een taaie klant
Op 34km konden we terug op
krachten komen in onze eerste bevoorrading terug was deze zoals gewoonlijk op
deze tochten dik in orde
Het tweede deel 50 km lang en
9 heuvels beloofde een taaie brok te worden
Lang moesten we niet wachten
om terug te klimmen want daar lag de Veldeman niet echt een heuvel maar wel 1km
ligt stijgende weg met op het einde een stuk van 13% en dit laatste stuk maakt
deze klim zo lastig
Nu kregen we toch een paar
kilometers relatief vlakke wegen te verwerken: wat men vlak kan noemen in deze
streek
De korte Steenbeek is steeds
een ware marteling met zijn 17% maar moeilijk gaat ook
Nummer 7 lag 5km verder en
eens door de streek van Maarkedal konden we terug beginnen klimmen met Berg Ten
Houte enkele toch wel stevige kuiten bijter 21% en met zijn 1100 toch juist
niet te lang: gelukkig maar
Via de snelle afdaling van
Kanarieberg konden we terug de benen opspannen met voor mij één van zwaarste
klimmen van deze dag: de Fortuinberg terug een klim met een maximum stijging percentage
van 21%
Op de top in het Muziekbos
werd even halt gehouden om het stof door te spoelen maar ook om even op adem te
komen
Tenabele na 61km was maar een
tussendoortje voor wat nog komen zou
Voor de Taaienberg kregen we nog
een tussen stop voor een Red Bull te nuttigen dit sterke drankje viel niet in
ieders smaak
De klim van de Taaienberg
viel dik mee ondanks het vele volk en de 70km al in de benen
Ook de bovenstraat in
Hokelbeke was maar een heuveltje als je naar de andere kijkt amper 9% en maar
1100meter lang: maar het begon toch te wegen
76km ver en we konden
beginnen aftellen nog 25 km te gaan en nog 3 hellingen te overwinnen
Eerste klim: de voor vele
onbekende Kapelleberg amper 800m maar met zijn 14% terug een zware klus tweede
klim de Varent opnieuw 800m en terug 13% maar met het vooruitzicht dat boven
onze tweede stop lag werd toch nog even op de tanden gebeten
Eindelijk rust en eens goed
bijtanken in de brouwerij van Roman hier terug veel bekende gezichten die voor
de bediening zorgden en dit doet altijd eens goed
Nog één te gaan maar de Caildenberg
was gelukkig de lichtste van de 14 klimmen
En in snelvaart naar de
Scheldedijk om de laatste 8km aan te vatten en dan in schoonheid te eindigen
Moe voldaan en niet moeten
afstappen konden we alle vijf op een meer dan geslaagde rit terug kijken
Om de overlast voor de lokale bevolking te beperken gaat Voeren de deelnemers aan de Amstel Gold Race Toerversie zaterdag door een kooi leiden. Elders op het parcours werden door onbekenden al punaises gestrooid.
Deelnemers aan de AGR Toerversie die zich misdragen in Voeren worden op de bon geslingerd. (foto nu.nl)
Dat wielertoeristen niet meer overal welkom zijn, wordt in de marge van de Amstel Gold Race Toerversie nu zaterdag nog maar eens pijnlijk duidelijk. De gemeente Voeren wil de deelnemers door een aparte trechter leiden als ze door Teuven fietsen.
"We voeren de renners door een kooi van 600 meter, zodat we de overlast voor onze eigen bewoners beperken", aldus hoofdcommissaris Rik Vanderhoven. "De organisatie zal ook zeker meer verkeersregelaars moeten inzetten in Voeren."
De maatregelen volgen op problemen die de gemeente ondervindt met de vele toertochten. Eerder verbood de burgemeester al de doortocht van Limburgs Mooiste. Volgens Vanderhoven ontbreekt bij sommige fietsers het respect voor verkeersregels en de politie.
"Als een politieman een middelvinger krijgt als hij aanwijzingen geeft, houdt alles op. Vorig jaar werden weidedraden doorgeknipt door deelnemers. Blijkbaar hebben ze ook een tang bij zich", zo constateert de politiecommissaris.
De gemeente Voeren zal tijdens deze editie streng opletten. "Wielrenners die zich niet aan de regels houden, worden op de bon geslingerd. En als het weer mis gaat, komt het scenario Limburgs Mooiste in beeld en laten we ook de Amstel Gold Race niet meer toe."
PUNAISES OP PARCOURS
Ook elders langs het parcours is niet iedereen tevreden met de komst van de massa wielertoeristen zaterdag. In het gebied rond de Fromberg en Eyserbosweg werden de laatste tijd punaises gestrooid. Deze zijn vooral bedoeld voor de banden van de recreanten, maar ook de profs krijgen er mee te maken tijdens hun parcoursverkenning.
Volgens assistent-koersdirecteur Emile Frambach is het lastig de reden ervan te achterhalen, want er woont bijna niemand in het gebied om verhaal te halen: "Als iemand me zegt bij wie ik moet zijn ga ik er graag mee in gesprek. Er zijn al vaker incidenten tijdens wielerevenementen in dit gebied geweest. Blijkbaar is er iemand heel actief." De politie is het gebied in ieder geval strenger aan het controleren.
Shimano introduceert een nieuwe achterderailleur voor op de Shimano XTR Dyna-Sys schakelgroep. De Japanners hebben eveneens hun Deore XT groepset aangepast voor 2012.
De Deore XT 2012 neemt heel wat zaken over van de 2011 serie van de XTR groep. (foto shimano)
De nieuwe RD-M985 Shadow Plus achterderailleur heeft een schakelaar bij het derailleurwieltje, die een zwaardere spanning op de veer kan zetten. Dit dempt de bewegingen van de achterderailleur en geeft zo een gelijkmatiger loop van de ketting, die niet alleen geen irritant geluid meer zal maken, maar ook minder aan slijtage onderhevig zal zijn.
Daarnaast heeft Shimano voor 2012 ook haar Deore XT groepset aangepast. Veel zaken zijn overgenomen van de 2011 serie van het duurdere broertje, de XTR groep.
In 2012 zal er ook een crankset met slechts 2 kettingbladen verkrijgbaar zijn in XT uitvoering. De remmen krijgen voor een deel de functies van de 2011 XTR serie mee, hetgeen resulteert in een verbetering van de remkracht met maar liefst 25%. Daarnaast zorgen speciale koelribben voor een betere koeling van de remmen.
De nieuwe Shimano Deore XT serie wordt geleverd in grijs of zwart en is naar verwachting rond juli te verkrijgen. De prijs zal naar verwachting ongeveer 10% lager liggen dan bij de huidige Deore XT groep.
Zaterdag kruipen de wielertoeristen opnieuw massaal in het wiel van de Zwarte van Brakel op de AVS Peter van Petegem Classic. Ze kunnen er kennismaken met de landelijke wegen en de mooiste hellingen van de Zwalmstreek en de Vlaamse Ardennen.
foto alain buyck.
De AVS Peter van Petegem Classic is de laatste kans om nog eens van de Vlaamse Ardennen te proeven in de Bank van De Post Cycling Tour dit seizoen. Net als de profs wordt de focus vanaf dan over de taalgrens gelegd.
Door een manifestatie in Ellezelles en een passageverbod in Flobecq-Vloesberg wordt het Pays Des Collines niet aangedaan dit jaar. In plaats daarvan komt er een nieuw en aantrekkelijk alternatief parcours.
De langste tocht van 142 km telt liefst 17 hellingen, met onder meer de Taaienberg. Het parcours van 100 km heeft 14 hellingen op het menu en dat van de 68 km schotelt 7 hellingen voor.
Er wordt alvast mooi weer voorspeld: 16 graden en lichtbewolkt, ideaal fietsweer dus. Inschrijven kan ter plekke nog in evenementenhal 'De Qubus' in Oudenaarde vanaf 7u30.
Wil Grace Verbeke straks naar een tweede winst op rij in de Ronde van Vlaanderen voor vrouwen, dan moet ze onder meer voorbij Emma Johansson. In Zingem zal niemand met een pruillip rondlopen als onze landgenote het op de legendarische streep in Meerbeke moet afleggen tegen de Zweedse schone. Het Oost-Vlaamse dorp in de Scheldevallei sloot Emma enkele jaren geleden in de armen. "Vlaanderen ademt wielrennen", zegt Johansson, zelf een beetje verliefd op haar derde moederland.
Flitst een wielerpeloton met honderd enthousiaste vrouwen voorbij, dan zal de blik van meer dan één toeschouwer aan de kant zich op Zweeds kampioene Emma Johansson vastpinnen. Niet alleen omdat ze zich steevast vooraan in het peloton ophoudt, ook wegens haar elegante looks. Dat wielrensters al lang niet meer de manwijven zijn waarvoor ze vroeger al eens werden versleten, wordt door la Emma wel erg nadrukkelijk in de verf gezet. "Je moet er als vrouw knap uitzien, zowel op als naast de fiets", biecht de Zweedse op, de naam van deze rubriek indachtig. "Ook als wielrenster wil ik vrouwelijk ogen. Gelukkig heb ik daar geen make-up voor nodig, vind ik. Maar goed ook, want ik heb echt geen zin om op een wedstrijddag een uur vroeger uit bed te stappen om me helemaal op te maken. Trouwens, veel zin heeft dat vaak toch niet. (Fijne glimlach) Als je stront op je kop hebt en blauwe lippen van de koude, zoals na de Omloop Het Nieuwsblad, dan haalt make-up niet veel uit!"
Elke maand gaat Cyclo Sprint dieper in op typische vragen van fietsers en wielrenners. Zowel voeding, training als materiaal komen aan bod. Deze keer overlopen we de beste energieleveranciers en leren we je van kasseien houden met dank aan Sven Nys en topcoach Paul Van Den Bosch!
(foto: golazo)
MANNEN WETEN WAAROM (ZE FIETSEN)
Waarom doen ze het toch? Die lange trainingen, door weer en wind, in hun vrije tijd, geen geld te verdienen? Een echte wielertoerist geniet van zijn training, al dan niet in groep, vaak op zondagochtend. Vroeg opstaan, goed trainen en een beloning achteraf... of niet soms?
Veel wielertoeristen trainen om een bepaald doel te bereiken of gewoon om de conditie op peil te houden. Prima zo! Een gezonde gewoonte! Ware het niet dat het hoge energieverbruik vaak wordt gecompenseerd met minder gezonde energieleveranciers. Na een zware training is het 'schuldgevoel' toch beduidend minder bij het eten of drinken van een lekker, misschien wel meer dan één, hapje of drankje.
(foto: Tim De Waele)
VAN KASSEIEN KUN JE LEREN HOUDEN
Zowel de profs als de wielertoeristen zitten intussen volop in het kasseiseizoen. Velen willen rijden op dezelfde wegen als de grote mannen, maar zijn wel bevreesd voor het dokkeren over die vermaledijde stenen. Hoe kun je je erop voorbereiden? Topcoach Paul Van Den Bosch zocht het samen met Sven Nys uit. Je fiets ziet tijdens een rit over de Vlaamse kasseien echt wel af. Controleer daarom de dag vóór de rit of alle bouten voldoende vast staan. Niets is zo vervelend als een zadel of een stuur dat zakt als je over de kasseien dokkert. Stevige bidonhouders zijn ook een vereiste, tenzij je graag omkeert om je drankvoorraad op te rapen.
Houd er rekening mee dat je fietsketting het veel zwaarder te verduren krijgt dan gewoonlijk. Een mogelijke kettingbreuk zelf repareren is vaak onmogelijk, zodat de dichtst bijzijnde fietsenmaker opzoeken de enige oplossing is. Geld bij de hand houden dus!
Een binnenband vervangen is veiliger dan een tube vervangen, omdat een vervangen tube niet kan gelijmd worden en dus onvoldoende vast op de velg ligt. Dat kan levensgevaarlijk zijn op de oneffen Vlaamse wegen, vooral dan in bochten en afdalingen. Draadbandjes zijn dus aan te raden. Het risico op lekrijden kan je sterk verminderen door vóór de rit je banden aan een nauwkeurige controle te onderwerpen. Let erop dat er geen kleine steentjes in de toplaag van je band zitten. Die kun je er het best voorzichtig uithalen met behulp van een naald.
Het Australische Thrones maakt zadels met een uniek design. Gemaakt om de mannelijke fietsfanaten koning te wanen op een zadel...zo zacht als zijde.
George Hincapie is helemaal gek van zijn Daredevil (foto Thrones)
De zadels worden in Taiwan met de hand ontworpen. Er is een ruim assortiment waaronder de King of the cobbles met de Vlaamse Leeuw, Beer Bike en The Daredevil. Die laatste is trouwens in het bezit van BMC'er George Hincapie!
De verkoopadviesprijs van deze kroonjuweeltjes bedraagt 110 euro.
Audi Amerika heeft een nieuwe fietslijn geïntroduceerd. Het bijzondere aan de fietsen is het houten frame.
De Audi Duo Road (foto Audi)
Tegenwoordig is het erg hip om als autofabrikant ook fietsen te produceren. Zo zijn er al Range Rovers, BMW's en McLarens op de markt. Nu is het de beurt aan Audi met de Duocollectie. Er is keuze tussen een espresso bruine en een serrano rode versie.
Voor dit project werkt de autofabrikant samen met Renovo, die al jaar en dag houten fietsen maakt. Duo Roads zijn geen "echte" racefietsen, maar dienen eerder voor een leuke, aangename fietsrit. Er is keuze tussen de City-, Sport of Roadbike.
Deze Audifietsen zijn vanaf 4500 euro verkrijgbaar.
De Canadese uitvinder Lou Tortola presenteerde op de San Diego Bicycle Show zijn Roundtail. Een fiets met twee 'hoepels'.
De Roundtail met fietshoepel (foto bikeandtrekking)
Roundtail, de naam spreekt voor zich. In plaats van een gewone liggende en staande achtervork, bestaat de achterkant van deze fiets uit twee hoepels. Deze hoepls zouden de trillingen en klappen beter opvangen dan de traditionele driehoeksconstructie. Er zouden geen nadelen aan verbonden zijn op vlak van stijfheid van de fiets.
Naast deze exclusieve racefietsen zijn er ook plannen voor toekomstige mountainbikes.
Gilbert reed dit jaar sneller de Muur op dan Cancellara vorig jaar tijdens de Ronde van Vlaanderen. Dat blijkt uit berekingen van de Franse sportkrant L'Equipe.
Gilbert reed dit jaar sneller de Muur op dan de 'onklopbare' Cancellara vorig jaar (foto belga)
Cancellara had dan wel krampen op de Muur tijdens de Ronde van Vlaanderen, zoveel trager dan vorig jaar reed hij niet. L'Equipe chronometreerde en klokte bij de Zwitser af op 1min52, goed voor een gemiddelde van 15,2 km/u en 'amper' 5 seconden trager dan in 2010 (1min47) toen hij Boonen los uit het wiel reed.
Zondag was Philippe Gilbert de koning van de Muur in een tijd van 1min43 en een gemiddelde van 16,6 km/u. Vier seconden sneller dan Cancellara vorig jaar!
De Helleklassieker is met zijn kasseistroken en modderige wegen een van de zwaarste en mooiste koersen op de wieleragenda. Alle ploegen investeren dan ook in het beste materiaal...
Boonen rijdt Parijs-Roubaix met een aangepaste fiets en deze speciaal voor hem ontworpen Sidi schoenen (foto sidi)
Voor het tweede seizoen op rij rijdt Tom Boonen met Sidi schoenen. Genius 6.6 Carbon Lite zijn in full carbon om de schoenen nog lichter en steviger te maken. Het gebruik van lorica en nylon en het sluitingsmechanisme met gespsluiting en velcro plakkers, vormen een unieke combinatie. De wegschoen werd speciaal ontworpen in de kleuren van Boonen zijn Quick-Step teamoutfit. Het hele seizoen rijdt Tornado Tom met 'zijn' Sidi schoenen, en dus ook tijdens Parijs-Roubaix op 10 april.
Ook de fietsen van de Quick-Stepmannen worden onder handen genomen. Zo worden ze voorzien van een langere kader, tubes van 27 millimeter en platte velgen.
OMEGA PHARMA-LOTTO
Jürgen Roelandts, Sebastian Lang, Marcel Sieberg en André Greipel, zullen de tocht tussen Compiègne en Roubaix afwerken met een geheel nieuwe fiets met aluminiumkader. Om een 'schlekske' te voorkomen, zullen de mecaniciens een 46 in plaats van een 39 als binnenblad monteren, waardoor de ketting veel strakker komt te liggen. Net als bij Quick-Step verkiest Lotto tubes van 27 millimeter.
Leukemans is de enige van zijn ploeg die met een volledig nieuwe fiets aan de start van de Helleklassieker zal staan (foto HLN)
VACANSOLEIL-DMC
Bij Vacansoleil-DMC is Björn Leukemans de enige die met een nieuwe fiets zal starten in Parijs-Roubaix. Voor de Helleklassieker verkiest hij een kader dat vervaardigd is uit aluminium. Dat loopt beter op de kasseien en maakt de fiets iets 'stijver'. Bovendien worden er ook remmen aan de bovenkant van Leukemans' stuur gemonteerd. De rest van de ploeg doet het met enkele kleine aanpassingen, zoals bredere tubes van 24 millimeter
Het aantal wielertoeristen dat bij ongevallen betrokken raakt, is de laatste jaren spectaculair gedaald. Dat blijkt uit cijfers van de grootste Vlaamse wielertoeristenfederatie VWB.
Aan het huidige risico moet een fietser al achtmaal de wereld rondrijden vooraleer hij betrokken raakt bij een ongeval. (foto belga)
Daar waar in 2006 nog 26,1 ongevalsdossiers per 1.000 wielertoeristen geopend werden, bleken er dat in 2010 nog slechts 13,1 te zijn, goed voor een halvering. Aan het huidige risico moet een fietser al achtmaal de wereld rond fietsen vooraleer hij een ongeval krijgt.
Opmerkelijk is het feit dat gedurende diezelfde periode het aantal wielertoeristen bijna verviervoudigde van 20.000 naar 75.000 en ook in de toekomst lijkt er geen einde te komen aan deze groei. Steeds meer dames, jongeren en senioren vinden de weg naar de fiets zodat het traditionele beeld van de wielertoerist als man van middelbare leeftijd voorgoed tot het verleden behoort. Vooral dames zijn aan een sterke remonte bezig en maken nu al één derde van het peloton uit.
Uit de cijfers van de VWB blijkt dat deze nieuwe en soms minder ervaren wielertoeristen de sport dus zeker niet onveiliger maken, wel integendeel. Interessant is dat vele nieuwe fietsers net wegens sportongevallen en blessures de overstap van andere sporten naar het wielertoerisme maken.
De dalende trend bij ongevallen kan wellicht ook naar de toekomst toe worden aangehouden. Wielertoeristen zijn zich immers steeds meer bewust van de veiligheidsaspecten. Enkel de slechte staat van de weg, het onbegrip van bepaalde automobilisten en het ontbreken van voldoende veilige fietspaden kan nog roet in het eten gooien.
'EERSTE ONGEVAL NA AARDE-MAAN'
VWB-manager Werner van Ingelgem: 'Wielertoerisme is niet onveilig, het redt zelfs levens'
"Fietsen is de laatste jaren een lifestyle-fenomeen geworden. Iedereen wil gezond en slank blijven en meet zich graag een jong, sportief imago aan. Daarvoor is fietsen een bij uitstek geschikte sport waardoor er tal van nieuwe doelgroepen aansluiting zoeken bij het wielertoerisme", aldus VWB-manager Werner van Ingelgem.
"Toch leidt dit niet tot een veiligheidsrisico want je kan als wielertoerist in Vlaanderen al de afstand Aarde-Maan fietsen vooraleer je een eerste ongeval overkomt. Bovendien zijn de letsels vaak minder ernstig. Op jaarbasis tellen we één dodelijk ongeval; wanneer we dat vergelijken met de vele gezondheidsvoordelen waaronder het aantal gevallen van hartfalen die daardoor vermeden of uitgesteld worden, kan men gerust stellen dat wielertoerisme levens redt."
ALS CLUB MOGEN WE FIER ZIJN DAT WE DEZE MEGA ORGANISATIE IN GOEDE BANEN HEBBEN GELEID AL WAREN WE MAAR EEN SCHAKEL IN EEN LANGE KETTING VAN MEDEWERKERS