Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Naar jaarlijkse gewoonte organiseert wielertoeristenclub WSC Merelbeke vzw zijn Omlopen der Schelde- en Zwalmstreek. Op ons uitgebreid programma staan er recreatieve fietstochten voor alle fietsliefhebbers, zowel in het veld (VTT) als op de weg (cyclo). Iedere fietsliefhebber zal er zijn gading vinden, er is voor elk wat wils, voor de jeugd en voor de volwassenen, zowel voor de geoefende als voor de minder geoefende fietser. Er is gezocht naar een ruim aanbod voor elke deelnemer. Er zijn uitgebreide bevoorradingen onderweg alsook ruime douchemogelijkheden en een bikewash mogelijkheid achteraf. Bij aankomst verwelkomen we elke deelnemer met een pannenkoek.
7 MEI 2011 WORDTEENFIETSHOOGDAGVOORIEDEREEN!
Laten we die dag met zijn allen op de fiets springen en genieten van het ruime aanbod aan fietstochten dat WSC Merelbeke jullie te bieden heeft. Onze fietsliefhebbers krijgen op 7 mei 2011 de kans om de vele mooie plekjes van de Schelde- en Zwalmstreek te ontdekken. 7 mei 2011, een dag om nu al aan te stippen in uw agenda!
Waar? KTA-GITO, Potaardeberg 59, Merelbeke
Wat? Cyclo: 150-105-50-25 km. Kids: 25 km. 150km. I&S: 07h00-10h00 (selectierit voor het Oost-Vlaams klimbrevet) 105km. I&S: 07h00-13h00 50&25km. I&S: 08h00-14h00 Kids: 25km. I: 13h00-13h30 S:13h30 Info: Suy Hugo, telef. 0477/499.268, hugo.suy@telenet.be
Na het een rit in het West-Vlaamse
landsgedeelte was het nu terug een thuis rit met startplaats Wondelgem
Op deze winderige maar
zonnige zaterdag stond de 84 km lange tocht op het menu en de vele leden van de
club dachten er net zo over
Na de inscanning van de
laatste konden we op pad gaan: deze rit was terug een kopie van hun permanente
route dus veel verrassingen zaten er niet in
Wondelgem, Evergem en dan
richting Ertvelde en dit onder leiding van een kloeke beer die bijna het
volledige eerste deel van deze rit voor zijn rekening nam
De snelheid ondanks de tegen
wind was toch behoorlijk aan de hoge kant en er werd meerdere malen een waaier
gevormd om toch een beetje beschut te zitten tegen de strakke wind
Assenede en na 40km Boekhoute
waar we onze stop kregen in café de Gouden Appel die op deze zonnige een prima
zaak zou doen want de wielertoeristen waren op het eerste gezicht toch massaal
van de partij
Na deze korte maar weldoende
stop konden we terug op pad voor deel twee van deze rit
Met de wind nu toch een
beetje in het voordeel ging de snelheid nog een beetje meer de hoogte in en
voor een paar was op momenten toch een beetje harken om niet te moeten lossen
Maar dit werd snel opgelost
met het tempo een tandje lager te zetten want het voor iedereen toch een beetje
plezant blijven
De kilometers vlogen toch nog
altijd snel voorbij zodat we snel terug in Wondelgem belanden en met 29 als
gemiddelde mochten we echt niet klagen ondanks de verdomde wind
Op naar nummer twee
Haasrode Hoei Haasrode
Deze classic in Vlaams Brabant
was voor ons een onbekende: dus een rit met vele vraagtekens
Herberg Den Deugniet was aan
de kerk de startplaats: een schitterende oude zaak waar de nostalgie niet ver
te zoeken was
De inschrijving verliep nog
redelijk vlot ondanks de vele paperrassen die moesten afgestempeld worden
Eens op pad werd al vlug
duidelijk dat het hier geen cadeau zou worden en terug was de strakke tegen
wind de boosdoener
Bierbeek en dan naar Opveld en nog geen meter vlak parcours hadden we
gekregen in Beauvechain waarde 1ste wing ligt kregen we het pas echt
lastig hier geen enkele beschutting tegen de weerelementen en dan nog stijgende
parcours erbij deed ons even naar adem happen
Voor zij die de rit in
Oud-Heverlee hebben gefiets weten ook dat de wegen hier erbarmelijk zijn: deze
rit verloop op een deel van de nationale bijeenkomst
In Jodoinge kregen we achter
de kerk onze eerste echte helling te verwerken en ook dit viel dik tegen want
boven was het toch even uitpuffen
Het ene na het andere kleine
dorpje kruisten we in deze toch mooie streek want wie heeft al gehoord van
Huppaye ,Autre Eglise of van Folx Les Caves allen schitterende dorpjes die ons
deden denken aan de Ardennen
Eens hier voorbij waren we in
provincie Luik beland en werd het parcours nog een beetje zwaarder maar de
wegen waren nu ook een beetje beter en dat schild ook al
In het voor ons onbekende
Wasseiges kregen we onze bevoorrading want daarom hadden we 3 moeten betalen
in plaats van 1.5 En voor dit beetje meer kregen we toch een prima snack tafel
voorgeschoteld
Deze rustplaats kwam geen
minuut te vroeg want 41km tegen de wind beuken en heuvel na heuvel te hebben
moeten overwinnen kruipt niet in de kleren
Heuvel is misschien niet het
juiste woord want steeds was het steiler dan vals plat maar minder steil dan
een echte heuvel: dit even ter informatie
De drinkbussen goed volgedaan
en de innerlijke mens een beetje te hebben versterk konden we aan het terug weg
beginnen
Met de gedachte dat we de
wind nu toch zouden mee hebben hadden we er terug zin in
In Merdorp konden we terug
beginnen klimmen en van meewind was nog steeds geen sprake om terug elke 3 km
een dorpje doorkruisen en het laatste Waalse dorpje was St Remy Geest
Eens in Vlaams Brabant
begonnen de fietspaden en wegen terug te verslechteren
Hoegaarden en dan naar Meldert
nu konden we beginnen aftellen nog 11loodzware kilometers hadden we nog voor de
boeg
De zon en de streek maakten
het toch een beetje minder zwaar en een mooie afdaling (eindelijk) was de kers
op de taart
De Bremberg als laatste
hindernis kon er ook nog bij voor we eindelijk terug in Haasrode waren
Van de 90km hadden we 80km
tegen wind en 800 hoogte meters te verwerken gekregen en voor een zonnige
zondag moest dit echt niet meer zijn
De eerste indruk is oei. Da's een druk fietsje. In ieder geval betreft het
hier geen 13 in een dozijn fiets. Deze ZanZara ZÓRO komt uit de stal van
WielaanWiel, eigendom van een enthousiast duo uit Alkmaar. Dit duo bestaat uit
Marc Faas en Ward Koster, geen onbekenden in het Noord-Hollandse
wielercircuit.
Samen zijn zij vorig jaar begonnen met een fietsenwinkel waarin zij ondermeer
hun eigen merk ZanZara verkopen. Deze muggen (ZanZara is mug in het
Italiaans) laten zij volledig naar wens bouwen in Italië. Zo ook dit model en
als het uit Italië komt is het, bijna per definitie, nooit saai. Mooi of
niet? Een tussenweg lijkt er niet te zijn. Dit modelletje roept heftige emoties
op, uiteenlopend van bah tot gaaf zeg!
Goudkleurige lak
De
fiets zit netjes in de goudkleurige! lak. Vertelden we al dat dit geen 13 in een
dozijn fiets is? De witte velgen passen daar eigenlijk niet zo mooi bij en om
het totaalplaatje af te maken vloeken de rode naven er ook nog eens bij.
Wansmaak? Dat is natuurlijk persoonlijk.
Niet voor grijze muizen
Feit
is in ieder geval dat niemand dit karretje voorbij loopt zonder haar een tweede
blik te gunnen. Duidelijk geen fiets voor grijze muizen. Op de voor- en
achtervork laten kleine Italiaanse vlaggetjes de thuisbasis van deze fiets zien,
alsof de naam en het uiterlijk niet genoeg hints zijn. En als je er dan nog eens
rustig naar kijkt vallen je steeds meer kleine details op. Zo is het stuurlint
links zwart en rechts wit, precies als op het San Marco teamzadel.
Oog voor detail
Oog
voor detail dus, zelfs de buitenkabels zijn zo gelegd dat het Campa logo aan
beide kanten netjes naar de berijder toewijst. Vlak voor ze in het frame
verdwijnen, de kabels lopen namelijk door het frame dat is uitgevoerd met een
intgrated seat post. Onze testfiets is afgemonteerd met een 11speed Campagnolo
Chorus groep, maar net als bij alle andere onderdelen ben je ook hier vrij te
kiezen hoe je de fiets afgeleverd wilt krijgen. Je kunt zelfs kiezen of je BSA
of BB30 bracketpot wilt. De 24-spaaks Comp 2000 superlight wielen kom je niet
iedere dag tegen en ze passen leuk bij de bijzondere Modolo Kaly stuurpen en het
KX Curvissima stuur, ook van Modolo. Die wielen wegen 1549gram, dat is ruim
60 gram meer dan de geanodiseerd zwarte versie. Allemaal vanwege wat witte verf.
Wij zouden wel weten welke we er liever in zouden zetten.
4444
De
fiets zoals hij er op de foto bij staat komt op 4444. Bestel je alleen een
losse framekit, dan ben je 2222 lichter. Over lichter gesproken, 6,9 kilo stond
er op onze weegschaal. Dan moet er nog wel een bidonhouder op.
De
top bij Specialized wordt gevormd door de S-Works modellen. Zeg maar, de
fietsjes waarmee mannen als Cavendish, Goss en Contador koersen. Mooi, licht,
heel licht - en ook toch wel wat begrotelijk... Wil je echt De Absolute
Specialized hebben dan is dit de eerste keuze. Maar heb je ook met het
thuisfront te maken en heb je zelfkennis, dan heeft Specialized ook toppers
-voor een mooie prijs. Deze Tarmac SL3 Expert Compact bijvoorbeeld.
'We
proberen van elke Tarmac een fiets te maken die per bestede euro een zo laag
mogelijk gewicht en zo hoog mogelijke prestaties biedt'. Zo stelt Specialized
het zelf. Om maar met de deur in huis te vallen: volgens ons is dit gelukt bij
de SL 3. Het frame is een Fact IS 10R SL HM carbon model. De voorste driehoek is
uit een stuk, evenals de achtertrein, inclusief het bracket. Uiteraard lekker
oversized en geovaliseerde buizen, taps toelopende balhoofdbuis, twee maten
lagers. Slanke staande achtervork, iets 'bol' lopende bovenbuis, full carbon
voorvork. De voorderailleur zit op een geschroefde nok. De derailleur -en
achterremkabels lopen gewoon langs de framebuizen. Ouderwets? Tja, zal wel. Maar
dit garandeert nog steeds de best mogelijke schakelwerking!
Zesenvijftigeneenhalf
Het
SL 3 frame in een maat 56 is licht: 1050 gram, de voorvork slechts 400 gram.
De belangrijkste meetwaarde is die van de torsie: 105 N/m. Prima waarde! Ook de
geometrie is helemaal allround. Zithoek 73.5°, balhoofdhoek 73° , sprong 43,
naloop 56 mm en een wielbasis van 988mm. De lengte van de staande en de
bovenbuis staat keurig op een decal vermeld.
Shimano Ultegra
Shimano
Ultegra 6700 10-speed, compact crankstel, en heel veel Specialized onderdelen...
Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel, banden en speciaal voor Specialized
geproduceerde Fulcrum Racing 4 wielsetje. Compleet 7,40 kilo voor een 56cm.
Zevenentwintigkommatwee
In
de praktijk rijdt de fiets behoorlijk comfortabel. Het Specialized zadel, de
27,2 zadelpen werken duidelijk mee om de schokken van de niet altijd even gladde
fietspaden op te vangen. Het Romin zadel met in het midden een gleuf beviel ons
direct, deze geeft een goede ondersteuning. De stijheid van het stuur met de
stuurnok is goed in orde. Doordat het stuur iets plat gevormd is aan de
bovenkant ligt deze prettig in je handen. Onder in de beugel heeft het stuur een
lichte knik voor een prettige greep. Versnellen met de fiets voelt goed aan,
door het vrij stijve frame voelt elke trap raak.
Een setje snellere
wielen (lichter en wat strakker) zal de fiets zeker goed doen! Gebruik je de
fiets alleen in Nederland dan is een 39-53 vertanding prettiger in plaats van
het gemonteerde compact exemplaar. Je kunt eventueel ook alleen de tandwielen
verwisselen, zo kun je in de bergen ook nog goed uit de voeten met het kleinere
gemonteerde verzet!
Adviesprijs 3299, losse frameset 1899, Zie voor
meer informatie www.specialized.com
AMSTERDAM Omega
Pharma-Lotto, de ploeg van onder meer Philippe Gilbert, lijkt een
gedaantewisseling te ondergaan. De twee sponsoren willen een andere koers varen
en achter de schermen wordt gewerkt aan een nieuwe wielerploeg, waarbij de
Belgische overheid een vinger in de pap heeft.
Omega Pharma en Lotto zitten niet langer op dezelfde golflengte. Omega Pharma
ziet meer heil in een toekomst met Europese renners, terwijl de Nationale
Loterij op Belgische coureurs wil inzetten.
Volgens de Belgische krant De Morgen zou Lotto praten met Belgacom en Adecco om samen een
team uit de grond te stampen. De federale regering zou zich volledig achter het
project scharen. De overheid is immers meerderheidsaandeelhouder van Belgacom en
volledig eigenaar van Lotto.
Gilbert
De nieuwe ploeg zou enkele Belgische toppers moeten herbergen waaronder
Gilbert. De winnaar van onder meer de Amstel Gold Race en de Waalse Pijl is
echter nauwelijks op de hoogte van de ontwikkelingen. ''Ik weet ook maar wat ik
in de pers lees", zegt hij in diverse Belgische media.
''Persoonlijk heb
ik zoiets nog nooit meegemaakt. Ik vind het allemaal zeer bizar. Het team
beleeft het beste jaar uit zijn bestaan en toch bestaat de kans dat de
samenwerking stopt. Maar blijkbaar botert het niet meer tussen de twee sponsors.
Ik zie wel hoe het afloopt.''
Crossen op je mountainbike in ruw terrein of op je trekkingbike van de natuur genieten... De Shimano MT53 sportschoen is geschikt voor beide disciplines!
De Shimano MT53 multisportschoen (foto Shimano)
Met deze multisportschoen kun je naast fietsend ook lopend uit de voeten. Het middelhoge ontwerp biedt namelijk een enkelstabiliteit en een goede ondersteuning bij het lopen. De EVA tussenzool en de rubberen buitenzool, welke is versterkt met glasvezel, zijn geschikt om zowel mee te fietsen als te lopen. Uitgevoerd met veters en klittenbandsluiting.
De multisportschoen is verkrijgbaar in de maten 36 tot en met 48. De adviesprijs van de Shimano MT53 bedraagt 129,95 euro.
Dendermonde heeft een uiterst streng politiereglement tegen de wielertoeristen in de stad goedgekeurd. Koersen in grote pelotons op de Schelde- en Denderdijk mag voortaan niet meer.
Koersen in grote pelotons op de Schelde- en Denderdijk mag voortaan niet meer (foto Alain Buyck)
Groepen van meer dan tien renners riskeren voortaan boetes van 120 euro per persoon. Wie ondanks die boete rustig blijft doorvlammen, mag zelfs te voet naar huis. Bovendien moet er tussen twee groepen van tien minstens 1000 meter afstand zijn. Burgemeester van Dendermonde Piet Buyse verklaart in Het Laatste Nieuws: "Op de Schelde- en Denderdijk in deelgemeente Appels razen de wielrenners in rondjes. Niet met drie of tien man, maar wel in groepen van honderd en meer. Het werd te erg."
De stad heeft daarom beslist een strenger politieregelement goed te keuren. Weet wel: het regelement geldt enkel voor de wielertoeristen die steeds dezelfde rondjes rijden. Niet voor de grote groepen die van punt A naar punt B rijden en daarbij ook Dendermonde aandoen.
Wie het koersen echt niet kan laten, kan zich naar het Circuit van Zolder begeven. Op dinsdag, woensdag en donderdag krijg je daar exclusief de kans om te trainen. In groep...
Na een jaartje wachten stond
terug de Davitamon classic op het programma en deze konden we echt niet laten
voorbij gaan
Met 6 leden van de club
zouden we voor de honderd kilometer lange tocht gaan
Na een zeer vlotte
inschrijving konden we om 7u30 op pad gaan :via Nazareth belanden we al zeer
vlug op de Scheldedijk waar we kilte uit het lichaam fietsten het was misschien
nog wat vroeg maar eens lekker knallen kan toch eens goed doen :maar niet
iedereen vond dit een goed idee
Nu kregen we een paar
kilometers om de hartslag terug naar normale waarden te laten zakken: voor we
de Duisbeke Tissenhove klim zouden aanvatten
Deze eerste klim in St-Denijs
Boekel zou meteen de toon zetten voor wat komen zou: met zijn 2500m en 4% was
dit voor ons klein groepje geen enkel probleem
De eerste bevoorrading in
St-Kornelius na amper 18 km was meteen het goede moment om de overbodige
kleding stukken uittrekken: de bevoorrading zelf was zoals gewoonlijk op deze
organisatie dik in orde
Met de zon en het
schitterende landschap als mede gezel konden we het tweede deel aanvatten
Van Horebeke ging het
richting Schorisse waar de tweede klim lag: de Vijverbeek-Biesstraat terug een
klim van 5% en 1600m lang opnieuw geen enkel probleem
In Ronse na een zeer snelle
afdaling lag al de tweede controle van de dag en nog hadden we maar 40km op de
teller staan
De drinkbussen konden deze
stop goed gebruiken en ook wij konden onze suikers terug op pijl brengen
De fiets van Martin werd even
bij de technische bijstand aangeboden om de kopserie te laten aanspannen: maar
versleten is versleten dit worden terug kosten
Deel 3 beloofde zwaar te worden:
op de hoofdbaan in Louise Marie kregen we al een voorsmaakje voor wat komen
zou deze klim stond nergens vermeld zoals ze er nog een paar vergeten waren
Aan de splitsing van de100 en
80 km koos er één voor de kortere afstand en misschien was dat nog de slimste
Want de rest draaide de Kafhoek
op en opnieuw konden we beginnen afschakelen voor deze steile klim
De Spichtenberg nog ééntje
die de inrichters vergeten waren begon voor mij rampzalig want vergeten te
schakelen en dus op het buitenblad naar boven wat verdom zeer veel krachten
koste
Op 51km lag de schrik van
velen de gevreesde Hotondberg 2100m lang en 19% hier kraakte alles: ketting,
knieën en bijna wij zelf maar opgeven of afstappen nooit maar veel langer zou
het toch niet mogen zijn
Amper uitgerust lag daar de
Cote de Russignies al te schitteren in de blakende zon en opnieuw kon het
klimmen beginnen: lastig
Nog ééntje te gaan maar eerst
een kilometer of acht vlakke ? Wegen en in Kerhove terug een flink stuk Schelde
dijk voor we in Gijzelbrechtegem opnieuw het kleine verzet moesten aanspreken
om ook deze laatste tot een goed einde te brengen
En nu op naar Huize voor onze
laatste stop en bevoorrading en hier werd alles nog eens goed volgetankt want
alles was leeg
Nog 10 te gaan en we zouden
het geweten hebben: vlammen, koersen en de laatste krachten aanspreken en ja
voor sommige ging het iets te snel maar met de meet in zicht kon dit echt geen
kwaad
Na deze inspanning konden we
genieten van al het lekkers dat ons toe gestopt werd en ook het nagenieten op
het zonnige terras was een schot in de roos
Moe, voldaan en met een goed
gevoel konden we huiswaarts keren
Van een super organisatie
gesproken wel dit was er een
Wilier komt binnenkort met een nieuw paradepaardje. Uitgerust met de nieuwe bottom bracket, de BB386EVO, moet de Zero 7 nog meer energie sparen.
foto wilier
Wilier ontwikkelde de BB386EVO samen met onderdelenfabrikant Full Speed Ahead (FSA). De bottom bracket heeft een diameter van 46mm en een breedte van 86,5mm.
Meer stijfheid betekent minder energieverlies. De naam Zero verwijst zelfs naar nul procent energieverlies.
De Zero 7 was voor het eerst te zien op de Taipei Cycle Show. Het frame zou slechts 790 gram wegen. De fiets is uitgerust met een Campagnolo Super Record groep en Campagnolo Bora Ultra 2 wielen.
Binnenkort hoef je als fietser zelf niet meer te schakelen. De nieuwe SRAM Automatix schakelt vanzelf door of terug van zodra er een bepaalde snelheid is bereikt.
foto sram
Met de SRAM Automatix heb je dus geen schakelaar meer op je stuur staan. Het concept zit verpakt in een versnellingsnaaf van 980 gram, die wordt geleverd met terugtraprem.
Met zijn twee versnellingen in de verhouding 1:1 en 1:1.37 is de SRAM Automatix het best geschikt voor stads-, kinder- en vouwfietsen. Het schakelmoment kan vooraf worden ingesteld door SRAM bij een snelheid van 12, 14 of 18 kilometer per uur.
De SRAM Automatix zal beschikbaar zijn vanaf augustus 2011.
Door de gunstige weersomstandigheden is de top van Mont Ventoux dit jaar extra vroeg geopend. Je kan de Reus van de Provence nu al temmen vanuit Bédoin en Sault.
De flanken vanuit Bédoin en Sault zijn al terug open. (foto belga)
Terwijl de zuidelijke en de oostelijke kant nu al open zijn, blijft de noordelijke flank nog even dicht. Verschillende bronnen spreken elkaar tegen over de opening van de weg vanuit Malaucène. Volgens het Office de Tourisme in Bédoin zou dat het komende Paasweekend al zijn, volgens dat van Malaucène is het nog wachten tot 20 mei.
Met de Waalse Pijl duikt het peloton woensdag voor het eerst de Ardennen in. Wil je net als de profs de benen testen op de Mur de Huy? Verken deze klim en rijd hem zelf tijdens de Gran Fondo Eddy Merckx!
De gevreesde chicane, met een binnenbocht van 21%. (foto belga)
De Mur de Huyis met zijn 1300 meter lengte en gemiddelde stijgingspercentage van bijna 10 % voer voor sterke, explosieve renners. Types die in het heetst van de strijd nog in staat zijn om de nodige portie reserves aan te spreken.
Aan het begin van de klim op de brede Avenue du Condroz is het nog plezant. Via de Place Saint-Denis gaat het rechtsaf de smalle Chemin des Chapelles in en daar begint de Mur pas echt. De eerste 200 meter is het nog even profiteren van stukken van 5 à 6 %, maar daarna vergaat het lachen je wel met een stijgingspercentage dat niet meer onder de 10 % gaat tot net voor de meet.
Als je al 400 meter echt zit te zwoegen, kan je maar beter een tandje bijsteken - of beter gezegd terugschakelen - in de fameuze chicane. Die bevindt zich tussen het derde en vierde van de zeven kapelletjes langs de kant, die de weeën van Maria uitbeelden. Wie slim is neemt hier de buitenkant tegen 19%, de krachtpatsers kunnen dan weer het verschil maken in de binnenbocht tegen 25%.
Wie dacht dat na de dubbele haarspeldbocht het ergste wel achter de rug zal zijn, komt bedrogen uit. Er volgen immers nog 500 meter met gemiddelden van over de 15 %. Alleen de laatste 100 meter wordt het even terug wat minder steil. Aan de kerk is de lijdensweg ten einde en kan er een welgemeende hallelujah wel vanaf.
Maar de Waalse Pijl is uiteraard méér dan de Mur alleen. Na de start in Charleroi trekt de karavaan in één ruk oostwaarts richting aankomstplaats Huy. Na de eerste beklimming van de Mur na 70 km gaat het richting zuidwesten waar in de buurt van Andenne kort achter elkaar de Peu d'Eau en de Côte de Haut-Bois wachten. Na een lusje is de omgeving van Andenne opnieuw het strijdtoneel voor drie klimmen kort achter elkaar: De Côte de Groynne, Bohisseau en Bousalle.
Via de Côte de Ben-Ahin gaat het dan voor de tweede keer langs Huy, waarna nog een ommetje langs de Côte d'Ereffe wacht om de derde en laatste keer de tanden stuk te bijten op de Mur.
VERZUUR ZELF OP DE MUR
Ook recreanten kunnen op 18 juni hun benen testen op de Mur tijdens de Gran Fondo Eddy Merckx. (foto alain buyck)
Wie zelf de belangrijkste passages van de Waalse Pijl wil verkennen, kan daarvoor terecht op de Gran Fondo Eddy Merckx op 18 juni, met start aan de voet en aankomst op de top van de Mur van Huy. Je hebt de keuze uit toertochten van 80 en 124 km én een cyclosportieve van 175 km. Deze cyclo is overigens de Belgische kwalificatiemanche voor de UCI World Cycling Tour, zeg maar het WK voor recreanten, waarvan de finale op 11 september in Stavelot wordt gereden.
Wie voor de 80 km kiest, rijdt nagenoeg het parcours van de Waalse Pijl tussen de eerste en de tweede passage op de Mur, inclusief de belangrijkste hellingen: de Côte de Haut-Bois, Bohisseau, Bousalle, Ben-Ahin en uiteraard de finish op de Mur de Huy. De twee langere tochten breien er nog heel wat oostelijker gelegen kilometers en interessante hellingen aan vast.
Een spijtig werk ongeval belette
ons om te fietsen het vorige weekend dit weekend zouden we ons door niets laten
afschrikken: pijn of geen pijn
Naar de pvp keken we al weken
naar uit want dit is één van de mooiere ritten ondanks de hoge inschrijving
prijs
Met 5 stonden we te popelen
om op deze stralende morgen van start te gaan: en eens op pad kon de pret
beginnen
Eerst kregen we de Schelde
dijk voorgeschoteld en dit voor een kilometer of 8 van Nederename tot Zingem
Om dan richting Meilegem te
rijden waar we de benen eens konden testen op het eerste stijgende gedeelte van
de rit
In de Zwalm streek lag de
Makkegemse klim en dit was de nummer één van deze tourtocht er volgden er nog
13
Op naar nummer twee en lang
moesten we niet wachten want in Horebeke lag de Pottenberg en met zijn 8% nog
steeds een niet te zware klus en met nog maar 26 km in de benen bleek dit voor
onze kleine groep nog best mee te vallen
3km verder kregen we de
Dorrebeekstraat voor de wielen geschoven en deze was met zijn 1200m op een
kuiten bijter te lijken en onmiddellijk kregen we de Elverenberg te verwerken
1400m lang en met zijn 9% een taaie klant
Op 34km konden we terug op
krachten komen in onze eerste bevoorrading terug was deze zoals gewoonlijk op
deze tochten dik in orde
Het tweede deel 50 km lang en
9 heuvels beloofde een taaie brok te worden
Lang moesten we niet wachten
om terug te klimmen want daar lag de Veldeman niet echt een heuvel maar wel 1km
ligt stijgende weg met op het einde een stuk van 13% en dit laatste stuk maakt
deze klim zo lastig
Nu kregen we toch een paar
kilometers relatief vlakke wegen te verwerken: wat men vlak kan noemen in deze
streek
De korte Steenbeek is steeds
een ware marteling met zijn 17% maar moeilijk gaat ook
Nummer 7 lag 5km verder en
eens door de streek van Maarkedal konden we terug beginnen klimmen met Berg Ten
Houte enkele toch wel stevige kuiten bijter 21% en met zijn 1100 toch juist
niet te lang: gelukkig maar
Via de snelle afdaling van
Kanarieberg konden we terug de benen opspannen met voor mij één van zwaarste
klimmen van deze dag: de Fortuinberg terug een klim met een maximum stijging percentage
van 21%
Op de top in het Muziekbos
werd even halt gehouden om het stof door te spoelen maar ook om even op adem te
komen
Tenabele na 61km was maar een
tussendoortje voor wat nog komen zou
Voor de Taaienberg kregen we nog
een tussen stop voor een Red Bull te nuttigen dit sterke drankje viel niet in
ieders smaak
De klim van de Taaienberg
viel dik mee ondanks het vele volk en de 70km al in de benen
Ook de bovenstraat in
Hokelbeke was maar een heuveltje als je naar de andere kijkt amper 9% en maar
1100meter lang: maar het begon toch te wegen
76km ver en we konden
beginnen aftellen nog 25 km te gaan en nog 3 hellingen te overwinnen
Eerste klim: de voor vele
onbekende Kapelleberg amper 800m maar met zijn 14% terug een zware klus tweede
klim de Varent opnieuw 800m en terug 13% maar met het vooruitzicht dat boven
onze tweede stop lag werd toch nog even op de tanden gebeten
Eindelijk rust en eens goed
bijtanken in de brouwerij van Roman hier terug veel bekende gezichten die voor
de bediening zorgden en dit doet altijd eens goed
Nog één te gaan maar de Caildenberg
was gelukkig de lichtste van de 14 klimmen
En in snelvaart naar de
Scheldedijk om de laatste 8km aan te vatten en dan in schoonheid te eindigen
Moe voldaan en niet moeten
afstappen konden we alle vijf op een meer dan geslaagde rit terug kijken
Om de overlast voor de lokale bevolking te beperken gaat Voeren de deelnemers aan de Amstel Gold Race Toerversie zaterdag door een kooi leiden. Elders op het parcours werden door onbekenden al punaises gestrooid.
Deelnemers aan de AGR Toerversie die zich misdragen in Voeren worden op de bon geslingerd. (foto nu.nl)
Dat wielertoeristen niet meer overal welkom zijn, wordt in de marge van de Amstel Gold Race Toerversie nu zaterdag nog maar eens pijnlijk duidelijk. De gemeente Voeren wil de deelnemers door een aparte trechter leiden als ze door Teuven fietsen.
"We voeren de renners door een kooi van 600 meter, zodat we de overlast voor onze eigen bewoners beperken", aldus hoofdcommissaris Rik Vanderhoven. "De organisatie zal ook zeker meer verkeersregelaars moeten inzetten in Voeren."
De maatregelen volgen op problemen die de gemeente ondervindt met de vele toertochten. Eerder verbood de burgemeester al de doortocht van Limburgs Mooiste. Volgens Vanderhoven ontbreekt bij sommige fietsers het respect voor verkeersregels en de politie.
"Als een politieman een middelvinger krijgt als hij aanwijzingen geeft, houdt alles op. Vorig jaar werden weidedraden doorgeknipt door deelnemers. Blijkbaar hebben ze ook een tang bij zich", zo constateert de politiecommissaris.
De gemeente Voeren zal tijdens deze editie streng opletten. "Wielrenners die zich niet aan de regels houden, worden op de bon geslingerd. En als het weer mis gaat, komt het scenario Limburgs Mooiste in beeld en laten we ook de Amstel Gold Race niet meer toe."
PUNAISES OP PARCOURS
Ook elders langs het parcours is niet iedereen tevreden met de komst van de massa wielertoeristen zaterdag. In het gebied rond de Fromberg en Eyserbosweg werden de laatste tijd punaises gestrooid. Deze zijn vooral bedoeld voor de banden van de recreanten, maar ook de profs krijgen er mee te maken tijdens hun parcoursverkenning.
Volgens assistent-koersdirecteur Emile Frambach is het lastig de reden ervan te achterhalen, want er woont bijna niemand in het gebied om verhaal te halen: "Als iemand me zegt bij wie ik moet zijn ga ik er graag mee in gesprek. Er zijn al vaker incidenten tijdens wielerevenementen in dit gebied geweest. Blijkbaar is er iemand heel actief." De politie is het gebied in ieder geval strenger aan het controleren.
Shimano introduceert een nieuwe achterderailleur voor op de Shimano XTR Dyna-Sys schakelgroep. De Japanners hebben eveneens hun Deore XT groepset aangepast voor 2012.
De Deore XT 2012 neemt heel wat zaken over van de 2011 serie van de XTR groep. (foto shimano)
De nieuwe RD-M985 Shadow Plus achterderailleur heeft een schakelaar bij het derailleurwieltje, die een zwaardere spanning op de veer kan zetten. Dit dempt de bewegingen van de achterderailleur en geeft zo een gelijkmatiger loop van de ketting, die niet alleen geen irritant geluid meer zal maken, maar ook minder aan slijtage onderhevig zal zijn.
Daarnaast heeft Shimano voor 2012 ook haar Deore XT groepset aangepast. Veel zaken zijn overgenomen van de 2011 serie van het duurdere broertje, de XTR groep.
In 2012 zal er ook een crankset met slechts 2 kettingbladen verkrijgbaar zijn in XT uitvoering. De remmen krijgen voor een deel de functies van de 2011 XTR serie mee, hetgeen resulteert in een verbetering van de remkracht met maar liefst 25%. Daarnaast zorgen speciale koelribben voor een betere koeling van de remmen.
De nieuwe Shimano Deore XT serie wordt geleverd in grijs of zwart en is naar verwachting rond juli te verkrijgen. De prijs zal naar verwachting ongeveer 10% lager liggen dan bij de huidige Deore XT groep.
Zaterdag kruipen de wielertoeristen opnieuw massaal in het wiel van de Zwarte van Brakel op de AVS Peter van Petegem Classic. Ze kunnen er kennismaken met de landelijke wegen en de mooiste hellingen van de Zwalmstreek en de Vlaamse Ardennen.
foto alain buyck.
De AVS Peter van Petegem Classic is de laatste kans om nog eens van de Vlaamse Ardennen te proeven in de Bank van De Post Cycling Tour dit seizoen. Net als de profs wordt de focus vanaf dan over de taalgrens gelegd.
Door een manifestatie in Ellezelles en een passageverbod in Flobecq-Vloesberg wordt het Pays Des Collines niet aangedaan dit jaar. In plaats daarvan komt er een nieuw en aantrekkelijk alternatief parcours.
De langste tocht van 142 km telt liefst 17 hellingen, met onder meer de Taaienberg. Het parcours van 100 km heeft 14 hellingen op het menu en dat van de 68 km schotelt 7 hellingen voor.
Er wordt alvast mooi weer voorspeld: 16 graden en lichtbewolkt, ideaal fietsweer dus. Inschrijven kan ter plekke nog in evenementenhal 'De Qubus' in Oudenaarde vanaf 7u30.
Wil Grace Verbeke straks naar een tweede winst op rij in de Ronde van Vlaanderen voor vrouwen, dan moet ze onder meer voorbij Emma Johansson. In Zingem zal niemand met een pruillip rondlopen als onze landgenote het op de legendarische streep in Meerbeke moet afleggen tegen de Zweedse schone. Het Oost-Vlaamse dorp in de Scheldevallei sloot Emma enkele jaren geleden in de armen. "Vlaanderen ademt wielrennen", zegt Johansson, zelf een beetje verliefd op haar derde moederland.
Flitst een wielerpeloton met honderd enthousiaste vrouwen voorbij, dan zal de blik van meer dan één toeschouwer aan de kant zich op Zweeds kampioene Emma Johansson vastpinnen. Niet alleen omdat ze zich steevast vooraan in het peloton ophoudt, ook wegens haar elegante looks. Dat wielrensters al lang niet meer de manwijven zijn waarvoor ze vroeger al eens werden versleten, wordt door la Emma wel erg nadrukkelijk in de verf gezet. "Je moet er als vrouw knap uitzien, zowel op als naast de fiets", biecht de Zweedse op, de naam van deze rubriek indachtig. "Ook als wielrenster wil ik vrouwelijk ogen. Gelukkig heb ik daar geen make-up voor nodig, vind ik. Maar goed ook, want ik heb echt geen zin om op een wedstrijddag een uur vroeger uit bed te stappen om me helemaal op te maken. Trouwens, veel zin heeft dat vaak toch niet. (Fijne glimlach) Als je stront op je kop hebt en blauwe lippen van de koude, zoals na de Omloop Het Nieuwsblad, dan haalt make-up niet veel uit!"
Elke maand gaat Cyclo Sprint dieper in op typische vragen van fietsers en wielrenners. Zowel voeding, training als materiaal komen aan bod. Deze keer overlopen we de beste energieleveranciers en leren we je van kasseien houden met dank aan Sven Nys en topcoach Paul Van Den Bosch!
(foto: golazo)
MANNEN WETEN WAAROM (ZE FIETSEN)
Waarom doen ze het toch? Die lange trainingen, door weer en wind, in hun vrije tijd, geen geld te verdienen? Een echte wielertoerist geniet van zijn training, al dan niet in groep, vaak op zondagochtend. Vroeg opstaan, goed trainen en een beloning achteraf... of niet soms?
Veel wielertoeristen trainen om een bepaald doel te bereiken of gewoon om de conditie op peil te houden. Prima zo! Een gezonde gewoonte! Ware het niet dat het hoge energieverbruik vaak wordt gecompenseerd met minder gezonde energieleveranciers. Na een zware training is het 'schuldgevoel' toch beduidend minder bij het eten of drinken van een lekker, misschien wel meer dan één, hapje of drankje.
(foto: Tim De Waele)
VAN KASSEIEN KUN JE LEREN HOUDEN
Zowel de profs als de wielertoeristen zitten intussen volop in het kasseiseizoen. Velen willen rijden op dezelfde wegen als de grote mannen, maar zijn wel bevreesd voor het dokkeren over die vermaledijde stenen. Hoe kun je je erop voorbereiden? Topcoach Paul Van Den Bosch zocht het samen met Sven Nys uit. Je fiets ziet tijdens een rit over de Vlaamse kasseien echt wel af. Controleer daarom de dag vóór de rit of alle bouten voldoende vast staan. Niets is zo vervelend als een zadel of een stuur dat zakt als je over de kasseien dokkert. Stevige bidonhouders zijn ook een vereiste, tenzij je graag omkeert om je drankvoorraad op te rapen.
Houd er rekening mee dat je fietsketting het veel zwaarder te verduren krijgt dan gewoonlijk. Een mogelijke kettingbreuk zelf repareren is vaak onmogelijk, zodat de dichtst bijzijnde fietsenmaker opzoeken de enige oplossing is. Geld bij de hand houden dus!
Een binnenband vervangen is veiliger dan een tube vervangen, omdat een vervangen tube niet kan gelijmd worden en dus onvoldoende vast op de velg ligt. Dat kan levensgevaarlijk zijn op de oneffen Vlaamse wegen, vooral dan in bochten en afdalingen. Draadbandjes zijn dus aan te raden. Het risico op lekrijden kan je sterk verminderen door vóór de rit je banden aan een nauwkeurige controle te onderwerpen. Let erop dat er geen kleine steentjes in de toplaag van je band zitten. Die kun je er het best voorzichtig uithalen met behulp van een naald.
Het Australische Thrones maakt zadels met een uniek design. Gemaakt om de mannelijke fietsfanaten koning te wanen op een zadel...zo zacht als zijde.
George Hincapie is helemaal gek van zijn Daredevil (foto Thrones)
De zadels worden in Taiwan met de hand ontworpen. Er is een ruim assortiment waaronder de King of the cobbles met de Vlaamse Leeuw, Beer Bike en The Daredevil. Die laatste is trouwens in het bezit van BMC'er George Hincapie!
De verkoopadviesprijs van deze kroonjuweeltjes bedraagt 110 euro.