Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
23-12-2010
Vijfde Velofollies
Heb je Bike MOTION gemist of kun je gewoon niet genoeg krijgen van alle nieuwe spulletjes op fietsgebied? Dan kun je op 21 t/m 23 januari terecht op de jubileumeditie van de fietsbeurs Velofollies in Kortrijk.
In 4 hallen presenteren ruim 120 bedrijven en dubbel zoveel merken stellen hun nieuwe collectie voor 2011. Dat Velofollies een niet te missen fietsevent is bewijst de beslissing van QuickStep om Tom Boonen niet te laten aantreden in de Tour Down Under in Australië (die plaatsvindt op hetzelfde ogenblik als Velofollies) om zo hun ploeg voor 2011 voor de vijfde maal op rij voor te kunnen stellen op Velofollies in Kortrijk Xpo. Naast de ploegvoorstelling van QuickStep vindt ook de voorstelling van het Dunkerque-Close2 Test team van Nico Mattan plaats en tal van andere ploegenvoorstellingen. Op zaterdag 22 november wordt het nieuwe boek rond ex-wereldkampioen Marcel Kint ten doop gehoudene. In de praatsessies met Rik Vanwalleghem mogen we o.a. verslaggever, entertainer en all round fietsliefhebber Karl Vannieuwkerke verwachten als ook topfotograaf Stephan Vanfleteren (o.a. bekend van het nieuwe boek Flandrien).
Daarnaast is er een Europese wedstrijd BMX Indoor. Op zaterdag wordt een heuse Europese competitiewedstrijd opgezet en op zondag wordt traditioneel het Open BK BMX gereden. Renners uit niet minder dan 10 verschillende landen maken er hun opwachting. Verder is er op zondag opnieuw een jeugd cyclocross voor de jeugd en aspiranten die voor de tweedede maal op rij volledig indoor wordt gereden.
Velofollies 2011 vindt plaats van 21 t/m 23 januari in Kortrijk Xpo (België). Meer info: www.velofollies.be
De Ronde van Vlaanderen trekt op 3 april 2011 over 17 hellingen. De Tiegemberg, Nokereberg, de Rekelberg, de Kruisberg en de Valkenberg zijn nieuw ten opzichte van vorig jaar. Bekijk ze allemaal in detail!
De Kapelmuur wordt net zoals vorige jaar de voorlaatste helling van de Ronde. (foto belga)
Vier van de vijf wijzigingen situeren zich in de aanloop naar de Oude Kwaremont, traditioneel het punt waar de wedstrijd opengebroken wordt. Den Ast en de Kluisberg worden vervangen door de Tiegemberg, Nokerberg, Rekelberg en de Kruisberg. Verderop in de finale wordt de Berendries vervangen door de Valkenberg.
Daarna wurmen de renners zich naar goede gewoonte over de Tenbossestraat naar Geraardsbergen, waar Fabian Cancellara vorig jaar tijdens de beklimming van de Kapelmuur de beslissende tik uitdeelde aan Tom Boonen.
De 17de en laatste helling van de dag is de Bosberg, daarna zijn het voor de renners nog twaalf lange kilometers richting de finish in Meerbeke. De start wordt net zoals de voorbije jaren in Brugge gegeven en de koers is 257,7 kilometer lang.
"De Ronde blijft de Ronde", zegt organisator Wim Van Herreweghe in Het Nieuwsblad. "We benadrukken het vaak, maar daar gaat het tenslotte ook om. Je kan niet anders dan hier en daar een wijziging aan te brengen in het traject van de wedstrijd. Wanneer je het geheel overschouwt, moet het echter hoe dan ook de Ronde van Vlaanderen blijven."
Tom Boonen heeft afgelopen weekend tijdens een exclusieve sneak peek het nieuwe shirt van Team Quick Step voor het seizoen 2011 getoond.
(foto tim de waele)
De kledij van Team Quick Step is opnieuw ontworpen door Vermarc, dat al een tijdlang als partner aan het team verbonden is.
De nieuwe outfit heeft een witte baan op de borst en drie rode vlekken lager op het shirt, die verwijzen naar het merk Quick Step. De koersbroeken ondergingen ook een verandering. Die zijn opnieuw blauw, terwijl ze in 2010 nog zwart gekleurd waren.
"Het is een prachtige outfit, technisch en modern. Onze race outfit past prachtig bij onze de kleuren van onze Eddy Merckx-fietsen. Iedereen is helemaal tevreden met dit tenue", aldus Boonen.
Met nog een beetje meer sneeuw dan de dag er voor ging het richting Leupegem
Op de parking bleef de lange tijd akelig stil of waren wij zo veel te vroeg? Neen, de grote massa zou deze rit links laten liggen
De grote sporthal was op deze dag ook al een maatje te groot want de leden van onze club kwamen maar niet opdagen en tegenwoordig is dat dan een pak minder volk
Met 3 nee met 4 waren we om te starten op deze koude ochtend maar met 2 doken we het veld in
Samen met mijn echtgenote zou ik de koude trotseren: de eerste kilometers langs de spoorweg gingen al in stijgende lijn en onmiddellijk waren we opgewarmd
De ondergrond was hier duidelijk een pak harder dan in Wachtebeke daar had de nachtvorst voor gezorgd
In Etikhove kregen we eerste klim te verwerken om daarna het pad langs de spoorweg te volgen en dit ging niet van een leiendak door de bevroren spoorvorming waar dan nog een laagje sneeuw op lag
Eens dit achter de rug lag er terug een klim op ons te wachten: het eerste deel was met zijn gladde kasseien ook al geen pretje het tweede deel ging terug een beetje vlotter maar steeds was het opletten op de gladde wegen
Steeds ging het parcours op en neer en steeds afwisselend van baan en veld
Plots dook daar de Taaienberg voor ons op en het zou toch niet waar zijn zeker: gelukkig lieten we deze liggen en kregen we de minder steile maar veel langere kleistraat voor geschoteld
De bevoorrading was ook hier in orde en tevens lekker warm maar deze lag wel in een put
Om aan het tweede deel te beginnen diende onmiddellijk geklommen te worden en opnieuw waren vlug opgewarmd voor we terug het veld indoken
Hier kregen we terug een onder gesneeuwde kassei baan onder de wielen geschoven:en dit zou niet de laatste zijn
Klim na klim kregen we nu te verwerken en steeds was het opletten om niet onder uit te gaan
De afdaling naar Etikhove deed de billen nog een beetje dichter samen knijpen de diepe bevroren groeven en de onder gesneeuwde ijs plassen deed ons dubbel opletten
Nog een paar kilometer diende afgelegd te worden maar om geen verdere risicos te vermijden lieten we één stuk veld links liggen en werd richting eindmeet gefietst
Zonder kleerscheuren of breuken bereikten we veilig het einde
Opnieuw hadden de thuisblijvers ongelijk want ondanks het toch wel zware en soms gevaarlijke parcours hadden we terug genoten van deze toch wel schitterende ondergesneeuwde streek
Weer of geen weer sneeuw of geen sneeuw vandaag ging het richting Wachtebeke al ging het niet altijd vlotjes
Hoe dichter we bij onze eind bestemming kwamen hoe dikker de sneeuw werd
Op de ruime parking was een plaatsje snel gevonden want vandaag zou terug geen mega event worden daar lagen de wegen te gevaarlijk voor
De vele leden van club stuurden ook hun kat maar zij die toch opdaagden hadden er duidelijk zin in
Zelfs een vastgelopen wiel of een defecte ketting kon dit selecte groepje stuiten: voor alles was er een oplossing
Na de winterse foto shoot doken we het veld in en voor de ene ging het al wat vlotter dan voor de andere
Lang spierwitte paden en door centimeters dikke sneeuw werden de kilometers afgewerkt
Van modder was er vandaag geen sprake daar hadden we dus al geen last van maar van koude handen en voeten des te meer
Veel stuurman kunst en vooral geconcentreerd blijven dat was de kunst want het minste foutje werd onmiddellijk afgestraft met een duik in het veld
Na amper 8 kilometer konden we ons een beetje opwarmen in de bevoorrading post deze was in een koeienstal gelegen maar wel dik in orde
Het tweede deel ging richting Mendonk via het zeer lange pad langs het Mendonk kanaal en voor sommige ging dit al vlotter dan bij andere want hier werd echt stuurmanskunst gevergd
En nu op naar de eindstreep maar stond daar geen paaltje in de baan ergens te velde: paaltje bocht en sneeuw gaan niet samen met een duik tot gevolg
De laatste kilometers werden in het provinciaal domain afgemaald en terug was het genieten geblazen van deze prachtige bospaden maar terug konden sommige zich niet recht of staande houden
De fiets afspuitplaats lieten we deze maal links liggen zodat we snel konden bij praten in toch wel gezellige cafetaria
Spijt hadden we niet maar zij die afwezig waren hadden ongelijk wij hebben ons dik geamuseerd ondanks de koude en de sneeuw
Wolvenberg stuurt ook dit jaar geen kerstkaartjes. De distributeur van verschillende grote merken fietsen, fietskleding en fietsaccessoires reserveert het budget voor een goed doel.
Wolvenberg maakt haar kerstkaartjesbudget dit jaar over aan UNICEF. Concreet sponsort het fietsen waarmee hulpverleners ook in moeilijk bereikbare gebieden hun werk kunnen uitvoeren
Vanaf zaterdag is het weer al Music For Life wat de klok slaat op radiozender Studio Brussel. In heel wat acties voor het goede doel staat de fiets opnieuw centraal. Bekijk het overzicht!
Op heel wat plaatsen in Vlaanderen wordt gefietst ten voordele van Music For Life. (foto alain buyck)
Enkele acties zijn al achter de rug en hebben dus al aardig wat centen in het laatje gebracht ten voordele van weeskinderen die hun ouders verloren ten gevolge van aids. Zo kon je vorige zondag al baantjes rijden op de Blaarmeersen in Gent en konden de medewerkers van CM Limburg hun in het hoofdgebouw afgelegde kilometers op de hometrainer laten sponsoren door hun directie.
Vanaf dit weekend worden er nog veel meer acties op touw gezet. Leden van Racing Cycling Club Mechelen zullen vanaf vrijdag in vier dagen tijd op een tiental fietsen op rollen 8.000 km proberen af te leggen. Per kilometer worden ze 1 euro gesponsord door sympathisanten.
Na het succes van de voorbije jaren koerst Lokeren vrijdag voor het derde jaar op rij geld bijeen ten voordele van Music For Life. Twintig ploegjes van telkens vier renners strijden dan voor de overwinning in allerlei verschillende disciplines, zoals sprintwedstrijden, afvallingswedstrijden, een ploegkoers tegen de tijd en een finale ploegkoers.
Op zaterdag is er in de rand van Brugge een fietstocht ten voordele van Music For Life. Iedereen die meefietst, kan zich laten sponsoren per kilometer. Ook in Oostham wordt er zaterdag gefietst, met het glazen huis in Antwerpen als eindbestemming.
Zondag staan er in Overmere en Meulebeke mountainbiketochten voor het goede doel op het programma.
Na 30 jaar zijn de Flandria-fietsen terug in België. Uitgerekend in Zedelgem, waar het roemruchte merk meer dan 100 jaar geleden ontstond, worden ze dit weekend opnieuw gelanceerd.
Na meer dan 100 jaar keren de Flandria-fietsen terug naar de oude stal. (foto flandria bikes)
In 1894 knutselde Leon Claeys zijn eerste fiets in elkaar in de familiesmidse in Zedelgem. In 1927 waren er al 250.000 fietsen van de band gerold onder de merknaam Flandria.
In 1959 stampte Flandria een eigen wielerploeg uit de grond met Leon Vandaele als kopman en Briek Schotte in de rol van ploegleider. Een legendarisch team was geboren.
Jaren bleef het stil rond het eens zo roemrijke merk. Tot de wielergekke Brit Adam Longworth Flandria per toeval nieuw leven inblies. Adam was, samen met zijn broer, al een tijdje op een eigen fietsmerk aan het broeden. Alleen een naam vinden bleek niet evident.
Maar toen het duo tijdens een etentje in Leuven een onderlegger met daarop reclame voor Flandria tomaten onder ogen kreeg, loste dat probleem zichzelf op, weet Het Nieuwsblad. Zich niet bewust van het wielerverleden dat aan hun nieuwe naam kleefde, lanceerden ze hun Flandria fietsen op de Britse markt.
Pas toen een aantal wielerkenners hen op de voorgeschiedenis van Flandria wezen, besloten de broers in 2002 het legendarische merk in ere te herstellen. Deze fietsen zijn nu ook klaar voor de Belgische markt.
Uitgerekend in Zedelgem zullen de Flandria-fietsen nieuwe stijl gelanceerd worden, namelijk in de toonzaal van fietsspeciaalzaak De Fietsenmaker van Bram Misseeuw. Die trommelde voor de gelegenheid met Michel Pollentier, Walter Godefroot, Marcel Ongenae en Patrick Verplancke een aantal Flandriahelden van weleer op om de fietsen waar zij ooit furore mee maakten welkom thuis te heten.
Het Flandria-event start donderdagavond met de officiële voorstelling voor pers en genodigden. Vrijdag 17, zaterdag 18 en zondag 19 december is er een opendeurweekend en kan iedereen de fietsen gaan bewonderen.
Na de rampzalige organisatie in zandbergen kon het vandaag alleen maar beter zijn
En zo dachten er velen want de opkomst van de vele leden sprak boek delen: al kon over de rit van zandbergen toch nog eens goed gelachen worden
Na de traditionele foto shoot(al begint het cameraatje te klein te worden)konden we op pad gaan
En zoals het er in elk vrij land aan toe gaat kon iedereen kiezen welke afstand hij of zij zou rijden
Vandaag koos ik voor 35 km tocht samen met mijn echtgenoten wat toch al een poosje geleden was
De eerste kilometers werd toch min of meer in groep afgelegd tot aan de eerste splitsing
Eens op het juiste parcours konden we ons ding doen: al lag het er niet altijd bij
De benen wilden vandaag niet echt goed mee na de slopende rit van de dag ervoor maar moeilijk gaat ook: anders kunnen we beter gaan pingpong spelen
Eindelijk konden we nog eens proeven van het echte veldwerk en dit afwisselend met een stukje asfaltweg
Ook de bevoorrading mocht er best wezen en tot aan dit punt konden we nog niets slechts noteren: dik in orde
Het tweede deel zou toch nog een stuk lastiger worden want de ondergrond wilde niet echt mee: hoe we dit zouden moeten omschrijven misschien als trekzand of zuigzand in ieder geval het werd een uitputtingsslag
Tot aan bossen rond het donkmeer bleven we gespaard van modder en slijk: van af dit punt werd het een paar kilometers vroeten en ploeteren door de Vlaamse modderbrij en dit tot aan het donkmeer zelf
Met nu nog maar een paar lichten veldpaden voor de boeg zat deze schitterende veldtoertocht er bijna op
Ondanks de drukte aan de afspuitplaats ging het toch nog vlot en ook de douche werd door menig wielertoerist gesmaakt
En ook na de rit konden we rustig bij praten over de rit en de gratis aangeboden boterham kon ook op veel bijval rekenen
Als de mensen van de wielerclub uit zandbergen zich de moeite zouden getroosten om hier eens te komen kijken hoe een echte vtt rit er uit ziet dan konden ze zelfs zien hoe beschamend hun organisatie was
Terwijl andere sporters kiezen om lekker warm binnen te sporten of om eens goed uit te slapen kozen de echte sporters om naar Zandbergen af te zakken
Na een paar weken van vrieskoude en sneeuwbuien konden we terug aan de slag op normale ondergrond
Wat zich aankondigde als een nieuwe en spannende rit zou voor velen een koude douche worden
Om te beginnen: van de ruime parking was in de verste verte geen spraken maar dit kon de pret niet drukken
Op naar het inschrijvingslokaal een taverne?:Amper plaats voor 50 man en dit mochten geen te breden zijn maar dit kon de pret ook niet drukken
De koffie was lekker maar voor deze prijs mocht het ook wel: dus werd er zuinig met omgesprongen
Eens de groep compleet konden we ons een weg naar buiten wurmen om op volle sterkte de strijd aan te gaan
Al vlug bleek dat het geen makkie zou worden: de eerst klim viel nog mee maar toch vielen hier de eerste slachtoffers(het waren de slimste)
Met ons uitgedund groepje ploeterden verder door: maar het parcours ging van kwaad naar erger
Het waren niet de vele hellingen die de rit zwaar maakten maar wel de vele modder stroken
Al vlug bleek deze rit te zwaar voor een paar sterke rijders en dit samen met technische mankementen kozen deze ook wijselijk voor de iets korter afstand
Met 2 waren we nog over en terug konden we ons beginnen leegrijden aan de snel op elkaar volgende modderstroken
De gevaarlijke passages langs de prikkeldraden bleek ook niet van de poes en de voetjes moesten meer dan ons lief is aan de grond
Even konden we op adem komen aan de bevoorrading post: veel werd er echter niet te bevoorraden want deze was pover en dan zijn we nog beleefd maar ook dit kon de pret niet drukken
Het tweede deel begon al goed: terug modder en slijk
Steeds ging het maar van kwaad naar erger tot er bijna geen doorkomen meer aan was: maar opgeven vergeet het
Na terug te hebben aangesloten bij de kortere afstand rijders konden we aan de klim naar de bosberg beginnen niet langs de gevreesde kasseien maar langs een minder lastig stuk: gelukkig
De afdaling van de bosberg bleek een verdomde en gevaarlijke klus te worden: met de nodige valpartijen tot gevolg
Eens deze klus geklaard konden we konden we kilometers beginnen aftellen maar eerst nog het lange en volle plassen en putten naar het Gavers stuk te hebben doorsparteld
De laatste kilometers werd terug in groep afgelegd en dit met de nodige grappen en grollen
Op naar de afspuitstand en deze was prima: maar om ons zelf te reinigen zou terug een ander affaire worden
In een triestig zaaltje kregen we een emmertje water (na 10 minuten wachten)en was het behelpen geblazen en dit in 2010 ja bijna 2011
Dit kon de pret wel drukken want dit hadden we niet verdiend na bijna 40 kilometers modder ploeteren
Om aan een welverdiend drankje te geraken werd er terug een inspanning van ons verwacht(aan schuiven)en daar had ik echt geen zin in
Gelukkig konden we terug tijdens de rit nog eens lachen en elkaar enkele beetje plagen zodat deze dag al bij al toch nog een beetje meeviel
Nu zondag 12 december gaat in de velodroom van het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx in Gent de tweede editie van de benefiethappening Cycling For Life door.
Ook VDB tekende het Cycling for Life-truitje. (foto grinta!)
De opbrengst van Cycling For Life gaat integraal naar Music for Life, de jaarlijkse actie van radiozender Studio Brussel. Het is de bedoeling dat er nu zondag zoveel mogelijk rondjes gereden worden tussen 8u en 20u. Voor minstens 10 euro kan je een uur lang rondjes draaien.
Cycling for Life wordt georganiseerd door Grinta!, in samenwerking met Bloso en Wielerbond Vlaanderen. In het kader van de actie zal ook een uniek wielershirt geveild worden op E-Bay. Het truitje werd al getekend door Eddy Merckx, Jurgen Van den Broeck en Fabian Cancellara.
Nu zondag worden alle mountainbikers verwacht in Averbode voor de DVV Santa Mountainbike. Maak kennis met de prachtige natuur van Averbode, Scherpenheuvel-Zichem en omstreken via mooie singletracks en brede boswegen.
In en rondom het recreatiedomein De Vijvers staan er twee tochten van 30 en 45 km op het programma. Inschrijven en vertrekken kan tussen 8.00u en 10.30u.
Achteraf kan je genieten van een lekker glaasje Glühwein of een warm kopje soep in een gezellige kerstsfeer. Bovendien wordt iedere deelnemer getrakteerd op een ludieke verrassing!
Duursporters die een sportdrank met snelle koolhydraten door hun mond laten gaan en dan uitspugen, zetten betere tijden neer dan sporters die de sportdrank doorslikken. Gentse wetenschappers hebben deze theorie bevestigd.
Sportwetenschappers breken hun hoofd over dit pas ontdekte onverklaarbare fenomeen waarmee duursporters hun prestaties kunnen verbeteren. Bewegingswetenschappers van de Universiteit Gent hebben nu een nieuw stukje van de puzzel gepubliceerd, staat te lezen op Ergogenics.org.
Dat sporters beter presteren door sportdrank als ze 2 à 3 uur actief zijn, dat is logisch. Hun glycogeenvoorraden raken op en hun glucosespiegel daalt. Maar hoe sportdranken de prestaties verbeteren als sporters een uur of korter actief zijn, dat is nog steeds niet duidelijk. Het lichaam van een duuratleet zou over voldoende reserves moeten beschikken.
Een mogelijkheid is dat het prestatieverbeterende effect ontstaat in de mond. In recente studies presteren sporters beter als ze hun mond spoelen met sportdrank en die daarna uitspugen.
TRIATLETEN OP DE TESTBANK
De Gentse onderzoekers lieten 12 getrainde triatleten een hoeveelheid arbeid verzetten op een fiets. Als de sporters continu op 75 procent van hun maximale vermogen zouden fietsen, dan zouden ze 1 uur over de inspanningsproef doen.
De ene keer kregen de triatleten 14 ml Gatorade per kg lichaamsgewicht, de andere keer een met aspartaam gezoete placebo zonder joules. Gatorade is een isotone sportdrank die voor 6 procent bestaat uit snel opneembare koolhydraten. De sporters verdeelden de drank over de periode dat de rit duurde. Ze moesten per keer de vloeistof 5 seconden door hun mond spoelen en uitspugen of meteen doorslikken.
De tijd die de triatleten nodig hadden voor hun rit was 3,7 procent korter als ze hun mond alleen maar spoelden. Het spoelen verhoogde de hoeveelheid arbeid die de sporters per tijdseenheid konden verzetten.
RECEPTOREN IN DE MOND?
Het spoelen verhoogde de concentratie melkzuur in het bloed. Melkzuur komt vrij als spieren koolhydraten verbranden. Kennelijk stimuleert het spoelen de oxidatie van glucose.
Dat de sportdrank niet werkt als je die alleen maar doorslikt komt waarschijnlijk doordat inslikken kort duurt, vermoeden de onderzoekers. Kennelijk zitten er in de mond receptoren voor koolhydraten die de verbranding van glucose door het lichaam stimuleren.
EEN UNIEK ZADEL MET JE EIGEN NAAM ALLEEN TE BESTELLEN BIJ FIETS
Geef je eigen fiets een persoonlijk en professioneel tintje met een zadel met je eigen naam. Speciaal voor Fiets maakt Selle San Marco het mogelijk een van de drie racing team-zadels te bedrukken met je eigen naam, bijnaam of andere tekst die je zelf kunt kiezen. De topteams van onder andere Katusha, Vacansoleil en Lampre-Farnese Vini rijden in 2010 ook met de zadels uit de racing team-collectie en deze topwielrenners kunnen net als jou kiezen voor een zadel met hun eigen naam.
Je naam wordt met een hoogwaardige techniek op het zadel geborduurd, zoals je kan zien op het voorbeeld van Marcello Velo.
> Aspide Racing Team xsilite rail - 164 gram - 280 x 130 mm - 125,- / 115,- Fiets-abonnees
> Regale Racing Team xsilite rail - 220 gram - 278 x 148 mm - 155,- / 145,- Fiets-abonnees
>Zoncolan Racing Team xsilite rail - 192 gram - 288*127 mm 132,-/ 122,- Fiets-abonnees
MAAK JE KEUZE:
> Aspide Racing Team xsilite rail - 164 gram - 280 x 130 mm - 125,- / 115,- Fiets-abonnees
<< KIES Aspide Racing Team xsilite rail
> Regale Racing Team xsilite rail - 220 gram - 278 x 148 mm - 155,- / 145,- Fiets-abonnees
<< KIES Regale Racing Team xsilite rail
>Zoncolan Racing Team xsilite rail - 192 gram - 288*127 mm 132,-/ 122,- Fiets-abonnees
<< KIES Zoncolan Racing Team xsilite rail
Ik kies voor de volgende tekst op het zadel*: Max. 20 tekens
Naam:*
Adres + huisnummer:*
Postcode (zonder spatie):*
(1234CC)
Woonplaats:*
Land:
Nederland België
Telefoonnummer:*
Rekening:*
E-mail:*
Ja, ik ben abonnee van Fiets
Ik machtig Sanoma Uitgevers te Hoofddorp om automatisch het verschuldigde bedrag af te schrijven van mijn giro- of bankrekening.
Ja, ik meld mij aan voor de Gratis Fiets Nieuwsbrief (Privacy Beleid).
* Verplicht veld
De maximale bedrukking van het zadel bedraagt 20 tekens (incl. eventuele spaties). Je kunt een zadel alleen bestellen via www.fiets.nl/zadel. Bestel kan tot 1 maart 2011. Levering van de zadels is uiterlijk 1 mei 2011. Prijzen zijn incl. verzendkosten naar Nederland of België, je krijgt het zadel zonder extra kosten thuisgestuurd. Betaling geschiedt via een eenmalige incasso door Sanoma Uitgevers, uitgeverij van Fiets. Belgische klanten ontvangen na hun bestelling bericht over hoe zij hun betaling kunnen voldoen. De zadels worden met de grootst mogelijke zorg vervaardigd en bedrukt bij Selle San Marco in Italië. Wil je meer kenmerken van deze zadels of meer informatie over Selle San Marco, kijk dan op www.sellesanmarco.com. Vragen of opmerkingen over deze actie kun je stellen via club@fiets.nl welke wij proberen binnen uiterlijk 2 werkdagen te beantwoorden.
Zondag 12 december wordt de Vlaamse Schobbejaks mountainbike route feestelijk geopend. Een prachtig, nieuw, volledig uitgepeild parcours in de buurt van Brugge. Voor de opening komen dan ook tal van hoogwaardigheidsbekleders opdraven.
De provinciegouverneur, de gedeputeerden en de provinciegriffier van West-Vlaanderen, de burgemeester, schepenen en gemeentesecretaris van Brugge, Beernem en Damme en Bloso, allemaal zullen ze aanwezig zijn om de deelnemers te verwelkomen.
De Schobbejaksroute start in het Bloso sportcentrum Julien Saelens, door enkele wijken gaat het richting Assebroekse Meersen. Daarna gaat het door de Loweide, je ontdekt een prachtig landschap met door knotwilgen en populieren omzoomde akkers en weiden, bossen, riante kasteeldomeinen en stemmige hoeven. Na een stukje bosweg onder het domein Ryckevelde door, fiets je richting Oedelemberg via het kasteeldomein Ten Torre. Je proeft even van de Oedelemberg via de flank en langs landelijke wegen en paadjes bereik je de Gentse Steenweg.(gevaarlijke oversteek). Daarna gaan we de Antwerpse Heirweg op en via de oude spoorwegbedding naar de Bolakkerstraat en terug naar de Antwerpse heirweg, alweer een prachtig stukje bos. Via een lus keren we terug op de oude spoorwegbedding en zetten koers op richting Sijsele Dorp. In de verte zien we de kerktoren van Sijsele-dorp verschijnen. Via de Minneweg rijden we richting de Spermaliehoeve. Het kasteel van Male en de Abdij St-Trudo passeren we na een tocht door het Maleveld en Male en dan gaat het terug richting Ryckevelde. Over de oude spoorwegbedding rijden we richting Brugge. Je komt voorbij het natuurreservaat De Schobbejakshoogte waar destijds dieven en struikrovers hun schuiloord hadden. Vooraleer je terug in de bewoonde wereld komt, rijden we nog door het Paalbos en het Veltembos. Aangekomen in het Bloso centrum kan je nog genieten van een verfrissing in de cafetaria Extratime.
Het team van Formule 1-rijder Mark Webber heeft liever niet dat hij nog gaat mountainbiken. De Australiër reed de laatste 4 GP's immers met een breukje in de schouder na een val op de fiets.
Webber en mountainbikes, het lijkt geen goede combinatie. (foto life.com)
Webber maakte het nieuws over zijn breukje pas gisteren bekend in zijn boek 'Mark Webber, Up Front. 2010 - A Season to Remember'. Ook voor zijn team Red Bull kwam dat het bericht én het boek als een verrassing.
"Ik wist niet dat hij een boek zou uitbrengen en ik wist helemaal niets van zijn blessure", zegt teammanager Christian Horner. "Blijkbaar leden zijn prestaties er niet onder, maar ik had het wel graag geweten."
In het boek staat de volgende passage: "Op de zondagochtend voor het Japanse raceweekend zat ik voor het eerst sinds mijn ongeluk in 2008 weer op een mountainbike. Ik was met een goede vriend van me een stukje aan het fietsen, toen hij plotseling onderuit ging. Ik kon hem niet meer ontwijken en vloog vol over hem heen. Ik liep hierbij een haarscheur in mijn rechterschouder op."
Het ongeluk in 2008 waarvan sprake, is een ander mountainbike-incident op Tasmanië waarbij Webber zijn been brak. "Mark en mountainbikes lijken niet goed samen te gaan. Misschien is het beter als hij hiermee stopt", besluit manager Horner.
Aan de andere kant van de grote plas zijn ze al helemaal overtuigd van het nut van een 'grote' 29er mountainbike. Op het oude continent hinkt de doorbraak iets achterop. Is de 29er een hype of een blijver?
Met een 29er lijk je hindernissen en oneffenheden makkelijker te kunnen nemen. (foto scott)
De typische trendsetters staan echter niet meer alleen: de trendvolgers zijn op de kar gesprongen en dus zie je nu stilaan meer en meer 29ers in de etalage van de lokale fietsenwinkel staan.
Ook de toppers rijden ermee, en dat helpt immers altijd. De marketingafdelingen van de verschillende merken kunnen er enkel blij mee zijn. Maar is een 29er ook echt nuttig voor de gewone toerder?
Een tiental jaren geleden werden de eerste echte 29ers ontwikkeld. Tot dan had je alleen de traditionele mountainbike met wielmaat 26". Maar er was oorspronkelijk eigenlijk geen speciale technische reden om precies díé wielmaat te kiezen, behalve dat er gewoon geen dikke banden bestonden in andere maten.
De MTB maakte echter een volledige evolutie door. Alles werd geleidelijk gemoderniseerd, uitgezonderd die wielmaat. Totdat iemand bedacht dat grotere wielen gemakkelijker over obstakels zouden rollen...