Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
27-04-2010
STUUR
Stuur als Cavendish
Dankzij PRO kan je straks sturen als Mark Cavendish. Dan introduceert de fietsenfabrikant de Vibe Sprint Mark Cavendish Star Series high-end stuur(pen). Geniet van de perfectie van Cav.
De Vibe Sprint Mark Cavendish Star Series. (foto PRO)
Het valt te betwijfelen of je met dit stuur even snel bent als de Manx Express, maar het is wel een fantastisch stuur. PRO koos niet voor carbon, dat na een val nogal onvoorspelbaar kan zijn, maar wel voor een sterke legering met een intern gegroefde constructie.
In vergelijking met een normaal PRO Vibe 7S stuur is de stijfheid ook met negen procent toegenomen, doordat er vier wiggen in de bovenkant van het stuur werden geplaatst.
Het stuur zal verkrijgbaar zijn in drie wijdtes: 40, 42 en 44 cm. Het gewicht start vanaf 295 gram.
Op hetzelfde moment lanceert PRO ook een stuurpen gemaakt van carbon in monocoque design voor een optimale stijfheid. De stuurpen is bijna twee keer zo stijf als de PRO Vibe 7S.
De stuurpen is verkrijgbaar in 105, 120 en 135 mm lengte en weegt 170 gram. Zowel het stuur als de -pen zijn verkrijgbaar vanaf juni.
Zondagmorgen en terug stonden aan de start voor een ritje van 50km: leuk om de beentjes een beetje los te rijden
7man en één vrouw en een beetje minder zon en piepkleine geschilderde pijltjes die dan soms veel te laat stonden
Al voor de 5de maal op 2 maanden tijd reden we op deze wegen: en het begint te vervelen alsof er geen andere wegen bestaan
Alles is dus bijna al aan bod gekomen Oordegem, Bavegem en Oosterzele om er al een paar te noemen enkel in Dikkelvenne werd het leuk met de lange en licht oplopende kasseibaan De Lange Munte
4 km lang rot kasseien maar plezant
29km ver en de rustplaats werd bereikt ditmaal café Acapulco gezellig was anders
Met nog 20km te gaan werd terug de baan gekozen ja sommige moeten nu eenmaal vroeg thuis zijn
En wat niet kon uit blijven: we dachten dat we een pijltje hadden gemist wat niet zo was
Met 6kozen ze voor een ander traject te volgen ik met mijn echtgenote bleven het vooropgestelde parcours volgen om aan de lichten in Oosterzele terug samen te komen
55km en we waren terug aan taverne Parking: raar ritje vandaag
Haaltert liep deze ochtend goed vol met mtb rijders en wielertoeristen: en ze wisten allen waarom hier kregen ze waar voor hun geld
Rond het 8 uur waren we weg voor een rit van 100km en volgens de wegbeschrijving toch wel met een paar onbekende hellingen
Mere, Aaigem, Woubrechtegem en St-Lievens-Essen waren de eerste dorpen die we kruisten en veel vlakke wegen hadden we nog niet gekregen integendeel deze streek staat bekent voor zijn licht heuvelend landschap
Steenhuize en Ophasselt waren de volgende en in de laatste gemeente kregen we onze eerste helling op papier: de Gapenberg amper 700meters lang en niet echt zwaar dit smaakte naar meer
De Langemunte met zijn 800 meters was ook nog geen echt opstakel: en nu op naar Geraarsdbergen
De Guilleminlaan met zijn 1600 meters is echt een pareltje: eerst op de grote baan naar boven om dan plots met een scherpe bocht naar links terug stevig klimmen tot aan het gouden Jezus (wat een zicht heeft men hier) en direct er op volgend de Muur: deze Vlaamse trots lag er heerlijk bij en het ging verdomd vlotjes en boven werden we nog gefotografeerd op de koop toe
De zon begon nu echt de streek op te warmen: zalig maar we konden nog niet rusten want de Bosberg lag nog te wachten
Ook deze lag er prima bij maar niet voor iedereen: boven was terug iemand zeer blij dat deze klim vlot werd opgereden
Hier werden we ook getrakteerd op een meer dan behoorlijke bevoorrading
Maar door de grote toeloop werd het een beetje een overrompeling maar niet getreurd alles verliep nog redelijk vlot
En nu op naar de Congoberg terug een leuke klim van 1150meters zonder kasseien wat ook eens mag
Wat nu volgde tussen Herne en Oetingen mag best als lastig omschreven worden steeds lag er om de hoek een knikje te wachten en de ene al iets langer dan de andere
Als 7de kregen we de Kasteelstraat te verwerken als 8ste de Kroonstraat en als laatste de Woestijnberg en nu mocht het toch een beetje minder worden want de meter stond nog maar op 80 km
Via Roosdaal ging het nu richting Denderhoutem en terug geen meter vlak maar de zon maakte veel goed
Haaltert en we waren terug: jammer dat deze tocht al gedaan was dit was pure luxe
Men hoeft geen tientallen euros uit te geven om een prachtig parcours voorgeschoteld te krijgen en voor onze 1.5 Kregen we er nog een klasse bevoorrading boven op ware ritten met naam en faam nog veel konden leren
Veel drinken tijdens het fietsen is belangrijk. Sportdrankjes zorgen dat je gehydrateerd bent en voldoende energie hebt. Maar ze zijn ook duur. Cycling.be legt uit hoe je zelf sportdrankjes kan maken!
Sportdrankjes moeten niet duur zijn. (foto belga)
Door sportdranken wordt de vermoeidheid verminderd en de prestatie verbeterd. Tijdens het fietsen zal je bloedsuikerspiegel dalen. Die bloedsuikerspiegel is belangrijk omdat suiker de belangrijkste brandstof is voor je hersenen en het je hersenen beschermt. Een gebrek aan suiker doet je vertragen.
Sportdrankjes zijn dus erg belangrijk om dat tegen te gaan. Maar ze kosten ook geld. Toch kan je zelf ook een gelijkwaardig brouwsel maken.
De hoofdingrediënten zijn suiker, zout en water. De suiker voorkomt het dalen van je bloedsuikerspiegel, de vloeistof zorgt dat je gehydrateerd blijft en het zout helpt het vocht absorberen en bewaren.
Voor één liter heb je ongeveer 60 tot 80g suiker nodig. Daarbij doe je een halve theelepel zout. Wanneer je minder dan 60g zout gebruikt, kan dat de daling de bloedsuikerspiegel niet tegenhouden. Wie meer dan 80g gebruikt, krijgt achteraf last van maagproblemen, zeker als je nadien nog gaat lopen.
Je kan ook fruitsap gebruiken. Als je één liter nodig hebt, voeg dan 400-600ml fruitsap toe. Dan heb je als voordeel dat er ook andere suikers in je lichaam terecht komen, waardoor je nog beter kan presteren!
Na intens sporten is het een kwestie om het lichaam zo snel mogelijk te laten recupereren. Aan te raden is om daar al onmiddellijk na de inspanning mee te starten. Recup Fast van Performance is een optimal muscle recovery drink die je best nog voor het douchen neemt.
Zo kan de recuperatie van het lichaam in een mum van tijd beginnen. Recup Fast bevat verschillende nutriënten die de spieren snel laten recupereren en spierverzuring en spierafbraak voorkomen.
Die nutriënten zijn koolhydraten, BCAA's, vitaminen, mineralen en creatine. Voor een snelle dosis energie vullen de verschillende soorten koolhydraten het verbruikte glycogeen aan. De meeste belangrijke herstelstoffen voor de spieren worden door de BCAA's met de aminozuren L-eucine, L-isoleucine en L-valine in combinatie met L-glutamine peptide geleverd.
Door de toevoeging van specifieke vitaminen en mineralen wordt Recup Fast niet alleen makkelijk verteerd maar vult het na hevig transpireren ook het mineralenverlies aan. Creatine tenslotte helpt om de nodige kracht terug te vinden.
Gebruiksadvies: Meng 75 g Recup Fast poeder met 500 ml water. Onmiddellijk na de inspanning innemen. In de smaken citroen en tropical. Adviesverkoopprijs: 23,40 euro voor pot van 750 g.
Greg Van Avermaet neemt het op tegen wielertoeristen
Op zondag 16 mei wordt in Dikkebus de Ypra Chrono Classic georganiseerd, een tijdrit voor wielertoeristen. Ook Omega Pharma-Lotto-renner Greg Van Avermaet zal er van de partij zijn.
De Ypra Chrono Classic wordt georganiseerd door twee studenten LO aan de Hogeschool Gent in het kader van hun eindwerk. Deze tijdrit wordt gereden over een parcours van 9,2 kilometer in de omgeving van Dikkebus, een deelgemeente van Ieper.
Ook beroepsrenners Greg Van Avermaet (Omega Pharma-Lotto) en Maxime Vantomme (Katusha) zullen deelnemen aan deze rit tegen de chrono. De tijdsopmeting gebeurt elektronisch door Chrono Race. Deelname kost 5 euro, vooraf inschrijven is verplicht (beperkt aantal plaatsen!).
Cadel Evans beklom de Muur van Huy in de Waalse Pijl in 2min15. Kom jij in zijn buurt? Waag je kans tijdens de nieuwe Gran Fondo Eddy Merckx en win een topfiets!
Cadel Evans sloopt de Mur in 2min15. En jij? (foto belga)
Op 19 juni wordt tijdens de Gran Fondo Eddy Merckx ook de slotbeklimming van de Muur van Huy apart gechronometreerd. De snelste klimmer wint de 'Grand Prix Montagne Eddy Merckx' en wordt beloond met een Eddy Merckx Cycles topfiets.
Cadel Evans deed tijdens de Waalse Pijl met bijna 200km in de benen 2min15 over het traject van het begin van de Chemin des Chapelles tot op de meet. Kan jij beter?
Je gezondheid is de belangrijkste reden waarom we fietsen. Dat denkt toch 90% van vrouwelijk Amerika, dat een enquête invulde over fietsen. Ze zagen ook nog vier andere hoofdredenen om te fietsen.
'Fietsen is goed voor de lijn'
De enquête van de Association of Pedestrian and Bicycle Professionals in Winsconsin wordt afgenomen via sociale netwerksites en trok al 7.300 kandidates. Enkel vrouwen kunnen de vragenlijst invullen, die nog loopt tot 15 mei.
Buiten komen is de 2de belangrijkste reden voor de vrouwen. Ze vonden ook dat fietsen hun stress vermindert en het kostenbesparend is.
Tenslotte vinden de vrouwen ook dat het milieuvriendelijk is en dat ze zo hun deel doen. Meer dan de helft van de interviewees gebruikt de fiets voor fietstochten van één of meerdere dagen.
De van Petegem classic is voor ons een traditie geworden al van in de beginjaren staat deze op het programma
Om een goede plaats te vinden voor de wagen is vroeg op post zijn een must en om 7uur waren we dus terplaatsen en we waren hier niet alleen(6000 deelnemers)
Inscannen koffie drinken en wegwezen: richting Scheldedijk was de mist en de temperatuur(+1) toch een beetje de spelbreker maar niet getreurd de zon begon zich stilaan een weg door de nevel te bannen
Meilegem, Beerlegem en Sint-Maria-Latem waren de eerste gemeenten die we kruisten voor we richting Zwalm kozen
Makkegem en hier was de eerste helling van de dag niet te zwaar en net niet te lang dus een prima opwarmer
In Horebeke was de Pottenberg aan de beurt en deze was al een beetje lastiger en steviger en nu op naar de volgende maar eerst nog een paar bultjes zonder naam overwinnen
De Dorrebeekstraat erop en er over want deze is amper 300 lang maar de echte heuvel die nu kwam was al een ander paar mouwen de alom bekende Berendries diende overwonnen te worden
Samen met zon en honderden wielertoeristen werd deze klus geklaard maar het is en blijft een stevige brok
Veel rust werd ons niet gehund want de Elverenberg diende zich al aan en deze kon ook tellen voor we de eerste controle bereikten (38km)
De topbronnen parking al jaren de eerste stopplaats maar ditmaal zonder de gele limonade: jammer maar het bruiswater smaakte ook
En nu het echte werk:Toekapel mooi klimmetje: Fayte lang en lastig en eentje zonder naam maar weer verdomd lastig voor we het bos indoken voor de schitterende Petit Hameau
De schrik van velen was nu wel heel dicht bij maar nog even genieten van de mooie streek
Wat niet kon uitblijven kwam er nu aan Les Hauts: steil, lang en een pak kasseien meer moet dat niet zijn maar voor velen was het te veel met als resultaat te voet naar boven: wij verdomd niet
Boven konden we genieten van de tweede bevoorrading en het was nodig ook want de drinkbussen waren bijna leeg
Goed volgetankt ging het nu richting nummer 10: La Houppe of Pottelberg terug een dijk van een klim door het bos naar de top dit is toch één van de mooiste hellingen de wenkende terrasjes op de top lieten we links liggen
Nog drie te gaan en het ging nog steeds vlot: wat een beetje zon, goed gezelschap en een prachtige streek toch kan doen
Verdoemen de Steenbeekdries kwam plots uit het niet te voor schijn, een muur van een paar honderd meters diende overwonnen te worden: oef deze zat er ook op
De Varent als laatste lange klim begon na 90 km zijn tol te eisen maar werd toch samen opgefiets om op de foto te kunnen staan eens boven konden we terug genieten van een prima verzorgde stop inde brouwerij van roman
Nog 1helling te gaan: de Molenberg niet lang juist niet te steil maar hij ligt er toch zo slecht bij één slechte beweging en men staat te voet, ook hier waren de fotograven op post en dan kan je net iets meer
Nog 13 km voor de boeg, maar eerst nog eens spelen en gas geven op de Scheldedijk: het toch eens goed doen
111km op de meter en we waren terug: en zoals Eddy Wally zou zeggen GEWELDIG, FANTASTICH meer kunnen we niet zeggen
Zondag doet het peloton opnieuw de Zuid-Limburgse heuveltjes aan. Ook bij de wielertoeristen is de Amstel Gold Race enorm populair. Verken het parcours en rij de Cauberg omhoog met de plaatselijke postbode!
Politici moeten beslissen of de AGR-wegwijzers voor wielertoeristen teruggeplaatst worden. (foto miel vanstreels)
Wie de Amstel Gold Race zelf wil gaan verkennen, kan net als bij de Ronde van Vlaanderen de dag voor de profs de toerversie rijden. Wie nog niet ingeschreven heeft, is er echter aan voor de moeite. De 12.000 startbewijzen waren immers in een half uur tijd de deur uit.
Vorig jaar werd de 80 km lange finale volledig bewegwijzerd, zodat ook wielertoeristen 365 dagen per jaar hun eigen Amstel Gold Race konden rijden. De bordjes zijn ondertussen echter weer verwijderd omdat de vergunning ontbrak.
Politici moeten beslissen of de bewegwijzering nog terugkomt. De provincie Limburg is alvast voorstander. Tegenstanders zien het aantal toerfietsers in het Limburgse heuvelland echter niet graag toenemen. Het zijn nu de gemeenten die moeten beslissen over een definitieve vergunning.
31 KUITENBIJTERS
De Amstel Gold Race, dat is 257,8 km lang zenuwachtig gewriemel tussen de markt van Maastricht en de top van de Cauberg. Daartussen is het draaien, keren én afzien geblazen op de 31 korte maar krachtige Zuid-Limburgse hellingen.
De Cauberg is niet loodzwaar, maar hij is wel driemaal opgenomen in het parcours. (foto belga)
De Cauberg wordt driemaal aangedaan, de Sibbergrubbe, Wolfsberg, Loorberg en Gulperberg komen twee keer in het stuk voor. Van de overige korte maar steile klimmetjes zijn de Eyserbosweg en de Keutenberg, op respectievelijk 20 en 10 km van de meet, de bekendste.
De Eyserbosweg (gemiddeld 8,1% over 1.100 meter) lijkt in de aanloop goed te doen, maar de steile stukken met pieken tot 17% zullen je toch van mening doen veranderen. De Keutenberg wordt niet voor niets ook wel de Kuitenberg genoemd, want al direct na het nemen van de binnenbocht na 100 meter lijken je kuiten immers te ontploffen op een stuk met een stijgingspercentage van meer dan 20%. Een halve kilometer lang is het hangen en wurgen, daarna is het ergste achter de rug.
Als toetje wordt dus de Cauberg voor de derde keer omhoog gereden. Het gemiddelde stijgingspercentage van 5,6% over 1,2 km en de niet zo steile beginmeters over een soepel wegdek geven een vertekend beeld. Het venijn zit hem in het middengedeelte van de klim. Na het steilste stuk van 11% en een flauwe bocht naar links lijkt het alsof je bijna boven bent, maar schijn bedriegt.
POSTBODE KLOPT BOOGERD
In de aanloop naar de Amstel God Race van vorig jaar ging de Nederlandse omroep NOS op zoek naar de snelste man op de Cauberg. Het bleek niet Michael Boogerd te zijn, maar wel ... de plaatselijke postbode. Bekijk het filmpje en rij de Cauberg zelf omhoog!
Colnago en Ferrari hebben de handen in elkaar geslagen. Ze ontwierpen de stijlvolle Di2. In oktober kwamen ze nog op de proppen met de CF7. Aan dit juweeltje hangt wel een serieus prijskaartje aan vast
De Di2 van Colnago. (foto Colnago)
De samenwerking tussen de fietsfabrikant en Ferrari loopt goed. Eind 2009 bouwden ze de Colnago CF 7 voor de racestal. Een prachtige fiets in de kleuren van de Italiaanse F1-ploeg uitgerust met een Campagnolo Super Record groep, Fulcrum Racing Speed en carbon in de stuurpen.
Van de CF7 waren slechts 99 exemplaren beschikbaar en het prijskaartje was ook niet min: 12.000 euro!
Nog geen halfjaar later brengen ze de Di2 op de markt. Van deze fiets zijn slechts vijftig exemplaren te koop en Alonso testte de machine al. Wie 12.500 euro op overschot heeft, kan deze fiets aanschaffen en krijgt daarvoor een geweldige fiets. Colnago koos voor een Colnago Omega carbon frame, EPS carbon C-HS1 vork met Colnago headset, Dura Ace Di2 electronische groep en Racing Speed XLR wielen met carbon naven. Alles bij elkaar weegt deze fiets slechts 6kg.
Of je met deze fiets Alonso en co in hun F1-wagen kan bijhouden, valt te betwijfelen, maar deze luxe-editie is een juweeltje voor elke fan.
De Vlaamse wegen zijn zwaar beschadigd door de strenge winter. Zondag eiste dat zijn tol: een fietser kwam zwaar ten val door een put in de weg. Zijn toestand is heel ernstig.
Straks bent ook u in staat Parijs-Roubaix te winnen! (foto belga)
Vele wielertoeristen klagen over de slechte staat van de weg. De putten worden niet opgevuld en zijn levensgevaarlijk. Dat ondervonden ook de Bosbeekse Trappers uit Merchtem.
Een 20-jarige man reed in de Stuivenbergvaart in Mechelen vol in een van de vele kraters. Hij geraakte slechts lichtgewond. Gelukkig, denk je, maar in zijn zog viel een 46-jarige fietsmaat op volle snelheid over hem heen. Hij kwam met zijn gezicht op het astfalt en schoof door. De gevolgen waren serieus: tanden kwijt, neus geraakt en een stuk van zijn tong gebeten. De man werd diezelfde dag nog geopereerd en volgens zijn broer is zijn toestand ernstig.
De Fietsersbond vindt dat het ongeval vermeden had kunnen worden. "In fietslanden als Nederland of Denemarken zijn de putten al hersteld of op zijn minst aangeduid met fluo. Je moet al blind zijn als je niet wil zien dat het onderhoud te wensen overlaat. Maar hoe langer ze wachten, hoe duurder het wordt om het te herstellen", reageert Wim Depondt van de Fietsersbond in Het Nieuwsblad. "Nu krijgen de wielertoeristen ook het gevoel dat ze Parijs-Roubaix rijden."
Hij wil dan ook dat iedereen met schade de kosten terugeist van de wegbeheerder. "Dat is in het verleden al herhaaldelijk gebeurd, en met succes", zegt Depondt. De Bond staat leden alvast gratis bij.
De gemeenten zitten verveeld met de zaak. Veel burgemeesters moeten nog een hele reeks putten vullen en daar is geen geld voor. In sommige gemeenten loopt de schade op tot in de miljoenen. Om die putten te vullen, moeten er andere plannen worden uitgesteld.
Een put herstellen kan ook niet zo maar. "Een gemeente kan niet naar een aannemer bellen, ze moeten met officiële aanbestedingen werken. En dan is de vraag of er in Vlaanderen genoeg wegenwerkers zijn om die werken uit te voeren", klinkt het.
Na de pechdag van zaterdag(na 20km gebroken ketting)kon het vandaag alleen maar beter gaan
Alles wat er aan de fiets hangt of beweegt was en is gecontroleerd en wat ook maar enig slijtage vertoonde werd vervangen
En deze morgen stonden we fris geschoren klaar om er nog eens een leuk ritje van te maken
Smeerebeke Vloerzegem: waar halen ze die namen toch vandaan en zonder GPS bijna niet te vinden maar velen hadden of hebben een GPS naar de opkomst te zien
Café tbuitenbeentje was de startplaats: super gezellige en zeer goede koffie maar we waren gekomen om te fietsen en rond 8 uur waren we vetrokken voor 60 km heuvelzone
Voor geen meter plat was het vandaag ofwel was het vals plat of klimmen en dit voor een zondag: in Zandbergen kregen we de eerste klim met als naam de bovenkassei maar van kasseien was geen spoor enkel maar wel stevig klimwerk
Zelf een deel van de ronde kregen we te verwerken in Denderwindeke om in Ninove langs de startplaats te rijden
Outer was de volgende gemeente die we te verwerken kregen om na 24km in Kerksken te belanden
Café Vervoer was de controle plaats en terug een oergezellige rustplaats
Nog 35 te gaan Heldergem,Aaigem en Bambrugge waren de volgende en steeds ging het parcours op en neer
Van Herzele ging het naar Steenhuize en terug was het klimmen altijd maar klimmen
Gelukkig was de zon van de partij en dit maakte veel goed jammer dat de kille wind een beetje spelbreker was maar het lente gevoel nam toch de bovenhand
58 km en we waren terug aan de startplaats :maar nog iets drinken zat er niet in want de startplaats barste bijna uit haar voegen van de vele deelnemers
Parijs-Roubaix komt eraan en dus is het weer tijd voor nieuwe fietsen. Bij de Belgische ProTour-teams wordt momenteel alles in gereedheid gebracht zodat de renners in optimale omstandigheden kunnen fietsen.
"Greg Van Avermaet verkiest steeds een carbonkader boven die aluminiumfietsen", zegt mechanieker Steven Van Olmen. "Deze alufietsen hebben het voordeel een langere wielbasis te hebben waardoor ze een iets comfortabeler gevoel zouden geven op de kasseien."
Er is niet alleen een verschil in materiaal. Ook de grootte van de tubes verschillen. "De renners kunnen kiezen tussen tubes van 28 of 25 mm groot. Leif Hoste, Staf Scheirlinckx en wellicht Greg Van Avermaet prefereren wellicht de dikkere tubes boven die van 25 mm. Donderdag trekken we op verkenning met de ploeg en dan zullen we wel meer weten."
Parijs-Roubaix staat voor de deur waardoor alles zo snel mogelijk in gereedheid moet worden gebracht. "Het zijn drukke werkdagen. Ook onze VIP's worden niet gespaard. Zij zijn ook helper voor een dag. In de busjes die hen vervoeren steken ook een arsenaal aan fietsen en bidons. Hopelijk verloopt alles net als vorig jaar. Toen moesten wij maar een keer depanneren. Greg Van Avermaet was toen de ongelukkige", aldus Steven Van Olmen.
Ook bij de mannen van Quick Step zal er met nieuwe fietsen gereden worden. "Voor Tom Boonen en Stijn Devolder wachten er twee nieuwe fietsen waarvan het kader iets langer is dan een normale koersfiets," vertelt Quick.Step-mechanieker Kevin Desmedt.
"De rest doet het met hun gewone tuigen maar ook die worden aan de omstandigheden aangepast. Die krijgen een dubbel stuurlint aangemeten waaronder een speciale gel wordt aangebracht waardoor de schokken beter kunnen geabsorbeerd worden. De wielen krijgen tubes van 25 mm opgekleefd waarin de druk zowat 5 tot 5,5 bar zal bedragen", aldus Desmedt.
Christophe Impens, managing director van Golazo Sports en verantwoordelijk voor de organisatie van de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen, is niet te spreken over de uithaal van de Zwalmse burgemeester Bruno Tuybens in de media. Die had zaterdag al, nog tijdens de Ronde, gefoeterd over het afval langs de Zwalmse wegen.
Christophe Impens: 'Het komt altijd maar weer op de nek van de wielertoerist terecht'
Impens: "Ik begrijp de reactie van de burgemeester niet. Wij zijn onze verplichtingen van het convenant dat we vorige week met de gemeenten van de Vlaamse Ardennen ondertekenden, nagekomen. In totaal werden meer dan 155 afvalcontainers en 110 mobiele toiletten geplaatst. Dus het is niet zo dat we het aspect milieuvriendelijkheid uit het oog verloren. De Ronde voor wielertoeristen was properder dan ooit."
Dat er bidons langs de Paddestraat lagen, is de logica zelve, aldus nog Impens. "Wielertoeristen gooien die bidons niet weg, op kasseien stuiteren ze nu eenmaal uit de bidonhouder." De 'buitensporige' reactie van Tuybens vindt Impens naar eigen zeggen een kaakslag voor het wielertoerisme.
"Zowel de wielertoerist zelf als wij als organisatie worden hierdoor koud gepakt. Op paasmaandag zat ik zelf op de fiets en reed de finale van de Ronde... Weet je wat ik heb gezien? Veel troep langs de kant van de weg, ja. Maar wel frietzakken, lege bierbekertjes en blikjes frisdrank. En da's heus niet de troep die de wielertoeristen op zaterdag hebben achtergelaten. Dat is een restant van zondag. En toch komt het altijd maar weer op de nek van de wielertoerist terecht."
Op 10 april wordt in Zulte de Rit van de Gouverneur gereden. Voor wielertoeristen de ideale kans om de Vlaamse Ardennen op een andere manier te leren kennen.
Ben je de klassieke ritten in de Vlaamse Ardennen beu? Dan moet je zeker eens deelnemen aan de Rit van de Gouverneur, een wedstrijd voor wielertoeristen geregeld door André Denys. De toeristen kunnen kiezen tussen een rit van 65, 100 of 150 km. Ook voor mountainbikers is er een parcours van 45 of 65 km. Er is zelfs een familietocht van 45 km voorzien. De organisatie voorziet één of meerdere bevoorradingen tijdens de rit.
Naast een prachtig parcours voorzien de organisatoren ook onder andere kleedkamers en douches, bikeparking en een bikewash voor MTB.
Het inschrijvingsgeld bedraagt 5 euro en de opbrengst gaat integraal naar het goede doel.
Kalken op paasmaandag lag er rustig en stil bij maar in de colmanstraat was er toch enig activiteit te bespeuren de wielertoeristen waren terug op post wel niet met 19000 zoals op de ronde maar toch terug een mooi aantal denken we
7u30 en terug waren we op weg voor een honderdtal kilometers: en het begon al goed achter 2 wielertoeristen dachten we een paar kilometers warm te draaien
Waren ze toch niet aan het verkeerd rijden zeker: en nog half slapend hadden we het na 5 km door: doemen toch
Eens terug op het juiste spoor konden de nog stramme spieren los gefietst worden vlotjes ging het niet maar het ging en dat was dus al een meevallertje
Zeveneken, Eksaarde en Wachtebeke waren de eerste gemeenten die we kruisten als twee eenzame fietser zo veel volk zagen we: vandaag geen massa toeloop maar rustig bollen langs eenzame Vlaamse wegen
Moerbeke, Absdale en het Nederlandse Heikant waren de volgende die we doorreden: met hier en daar een pijltje verdwenen die al zuinig opgehangen waren begon het een beetje op een zoektocht te lijken
Koewacht: eindelijk konden we even verpozen in de voorziene stopplaats
Het tweede deel konden we toch even meefietsen met fietsers van Blan, Destelbergen en Gentse velo sport tot een lekke band het groepje uiteen deed vallen
De wind zat nu volledig verkeerd en de benen draaiden al vierkant dus afzien en nog eens afzien
Overslag, Wachtebeke, St. Kruiswinkel en het zwaarste stuk Desteldonk langs de kanaalzone warende volgende dorpjes die we eenzaam doorkruisten zelden zo weinig fietsers tegen gekomen: het zal met Pasen te maken hebben
In Lochristi zat de wind eindelijk een beetje mee en konden we toch even verpozen en de benen laten rusten en met nog 10 km te gaan konden ze de rust goed gebruiken
Beervelde en daar was de wind terug: nog even alles geven en op de tanden bijten voor we EINDELIJK terug waren
110 km met vierkant draaiende benen het is geen paasgeschenk ook al komt het van de paashaas.