Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
31-03-2010
André Denys: 'Hou het sportief!'
De organisatoren en het Oost-Vlaamse provinciebestuur slaan de handen in elkaar voor een veilige Ronde van Vlaanderen voor Wielertoeristen. Gouverneur André Denys roept alvast op tot sportiviteit.
Gouverneur André Denys roept op tot sportiviteit. (foto sport.be tv)
De Ronde van Vlaanderen voor Wielertoeristen wordt steeds populairder. Nu zaterdag worden er 20.000 deelnemers verwacht, onder wie ongeveer 5.000 buitenlanders en 30 verschillende nationaliteiten.
Meer deelnemers betekent jammer genoeg ook meer overlast. Er was nood aan concrete afspraken voor meer veiligheid en een propere omgeving en daarom ondertekenden alle Oost-Vlaamse gemeenten die tijdens de Ronde worden aangedaan onder impuls van gouverneur André Denys een convenant.
Er zal dit jaar geverbaliseerd worden door de politie. Overtreders zullen van de organisatie een brief ontvangen en als ze tijdens een volgende editie opnieuw in de fout gaan, kunnen ze uitgesloten worden van een volgende deelname.
Organisator Golazo roept de deelnemers dan ook op om zich te houden aan de wegcode en de bepalingen van het intern reglement. Ook de Wielerbond Vlaanderen ondersteunt deze oproep naar haar leden toe en pleit voor een wielertoerisme met stijl.
Gouverneur André Denys, zelf een fervent wielertoerist, dringt er vooral op aan om sportief te rijden en afval te deponeren op de daartoe bestemde plekken. "We hebben een totaalpakket aan maatregelen uitgewerkt: meer toiletten, afvalcontainers, signaalgevers, stewards en ambulances. Dat moet allemaal ten goede komen aan de wielertoerist!"
Na een rustige zaterdag waar we jammerlijk de club niet konden of mochten vervoegen ging het deze zondag richting Harelbeke voor onze 1st klassieker van het seizoen en we waren terug niet alleen met duizenden waren de wielertoeristen massaal naar Harelbeke gekomen.
Alsof het een Vlaamse kermis was zo was de sfeer deze morgen met volle teugen konden we genieten van het gefriemel en het zenuwachtig inschuiven van de wielerfanaten
De eerste 30km lieten we ons gewillig meevoeren met het peloton al was het soms bijten om het tempo te volgen langs de vlakke Oost-Vlaamse wegen
Met de zeelstraat begon het zware werk deze 2.5 km lange bult die op papier geen bult is maar voor ons toch een stevige kuitenbijter is en blijft
Op deze 83km lange rit was de eerste helling de Kapelberg na 41km samen met copain Martin en mijn echtgenote werd deze klus snel geklaard
De Patersberg was de tweede kuitenbijter en de vijand van mijn echtgenote waarom weten we nog steeds niet want deze heuvel is al meermaals beklommen
En nu de Oude Kwaremont die op sommige plaatsen glad en gevaarlijk was en hier begonnen de minder getrainde het lastig te krijgen met als resultaat stilvallen en te voet naar boven gaan.
Eens deze beklommen begon de tocht naar de bevoorrading en terug was het werken geblazen
De bevoorrading na 53 km was een welgekomen rustplaats om terug de hartslag en de ademhaling naar een deftig ritme te laten zakken Het tweede deel ging nu richting Kluisbergen en met de wind tegen ook al geen rustig stukje voor we aan klim van de Mont Encluse of Kluisberg konden beginnen: deze niet zo zware heuvel is een pareltje om te fietsen
De afdaling is nog leuker hier en konden we ons nog eens laten gaan voor we richting laatste heuvel reden
Samen met nog een paar wielertoeristen werd koers gezet richting Tiegem voor de laatste klim van de dag maar de wind nu begon nu stilaan zijn tol te eisen maar ook deze klim werd nog redelijk vlot verteerd
Met de heuvels achter ons dachten we het ergste ook achter de rug zou zijn
Maar 20km lang werd het nog beuken tegen de wind en moesten de laatste reserves aangesproken worden
Ook in de laatste rechte lijn die toch een paar kilometers lang was kregen we niet cadeau tot de laatste meters was het werken geblazen
Eindelijk zat de eerste echte rit van het seizoen er op: moe en voldaan maar vooral blij dat we het toch maar terug gedaan hebben
Philippe Gilbert zal de Ronde van Vlaanderen op een wel heel unieke fiets rijden. Een kunstenaar nam het stalen ros van onze landgenoot onder handen.
Het nieuwe kader van Gilbert. (foto Omega Pharma-Lotto)
Ter gelegenheid van het zilveren jubileum van de Nationale Loterij in de wielersport, ontwerp artiest Jacques Charlier voor Philippe Gilbert een 'Balls & Glory' fiets. Na afloop van de wedstrijd wordt de bijzondere fiets geveild voor het goede doel.
Niet alleen bij de profs, maar ook bij de wielertoeristen begint het stilaan te kriebelen voor de Ronde. De hellingen van de E3 Prijs of Gent-Wevelgem zijn dan ook ideaal om de benen nog eens te testen.
Deze Kwaremont staat zowel in de E3 Prijs als in de RVV voor profs én wielertoeristen op het programma. (foto belga)
Wie wil vlammen op de Ronde van Vlaanderen voor Wielertoeristen kan komend weekend nog eens een laatste keer voluit gaan om vervolgens te taperen richting D-Day. Niet alleen voor de profs, maar ook voor de recreanten is de E3 Prijs Harelbeke een ideale test. Heel wat hellingen van de E3 Prijs komen een week later immers terug op de Ronde.
De eerste 116 kilometer langs Oudenaarde, Zottegem en Geraardsbergen zijn een goede opwarming voor een pittige slotfase richting Harelbeke, waar ook van start wordt gegaan. Het begint allemaal met La Houppe in Flobecq. Vanaf dan volgen de heuvels elkaar in ijltempo op, met de Berg ter Stene, Boigneberg, Eikenberg, Stationsberg en Taaienberg.
Met nog een 50-tal kilometer voor de boeg gaat het via de Kruisberg(Oude Kruiskens) richting Kluisbergen. Daar moeten kort achter elkaar de Kapelberg, Paterbergen Kwaremont bedwongen worden, met als toetje een passage over de Knokteberg.
De Tiegemberg vormt de laatste hindernis van de dag. Nog even opletten geblazen in de gevaarlijke afdaling en dan gaat het richting meet in Harelbeke.
Naast de Ronde van Vlaanderen voor Wielertoeristen komen er heel wat van deze hellingen terug in de ritten van de Bank van De Post Cycling Tour. Liefhebbers kunnen een dag na de profs overigens het parcours afhaspelen op de E3 Prijs Vlaanderen voor Wielertoeristen.
WAAIEN OVER DE KEMMELBERG
Wie de E3 Prijs niet ziet zitten, kan nog altijd zijn heil zoeken op de hellingen van Gent-Wevelgem. Deze 219 km lange tocht begint in Deinze en trekt in één ruk westwaarts langs Tielt en Diksmuide.
In Veurne aangekomen wordt de blik op het zuidelijker gelegen Poperinge gericht. Op dit stuk van het parcours kan de wind genadeloos hard kan beuken, zo bewijzen de jaarlijks wederkerende waaiers bij de profs.
De Kemmelberg staat tweemaal op het programma in Gent-Wevelgem. (foto belga)
Even voorbij Poperinge wachten er twee lussen van elk ongeveer 40 kilometer met telkens acht hellingen. De eerste hindernis is de Scherpenberg. Vervolgens gaat het over de Franse grens over de Mont de Cats, Berthen en Mont Noir. Terug op Belgisch grondgebied vormen de Baneberg en de Rodeberg als het ware het aperitief voor de beklimming van de Monteberg en even later de Kemmelberg.
Bij de profs wordt sinds vorig jaar het risico op valpartijen in de gevaarlijke afdalingen over de kasseien van de Kemmel ingeperkt. Daarom gaat het na de top linksaf om via de smalle Klokhofweg en de Kleine Kemmelberg terug op de Kemmelbergweg uit te komen.
BMW is niet alleen een belangrijke speler op de automarkt, het Duitse bedrijf staat ook garant voor de bouw van prachtcreaties op het gebied van fietsen.
De BMW M-Bike. (foto BMW)
BMW brengt twee nieuwe modellen op de markt. Namelijk de BMW M Bike en de BMW Cruise Bike. De M Bike is gemaakt voor de fanatieke fietser. Het frame is matgrijs en valt bijzonder op in combinatie met rode accenten die verwerkt zijn in het lederen zadel. Voor het schakelen is is er een Shimano-systeem voorzien.
De BMW Cruise Bike is dan weer meer een citybike. Ontworpen om snel door het drukke verkeer te glippen. Dit op een trendy fiets in fel oranje. Een subitiele verwijzing naar de BMW 1802 uit de seventies. De fiets is ook te verkrijgen in zilver/wit en blauw/zwart.
De Kemmelberg is de lastigste hellingen in Vlaanderen. Dat concludeert althans Luc Verdoodt in zijn Vlaams Toppenboek. De Muur van Geraardsbergen en de Hotond vervolledigen de top drie.
Verdoodt fietste alle kuitenbijters in Vlaanderen omhoog en beschreef daarbij wat hij voelde in de kuiten en wat daarbij door zijn hoofd ging. Het resultaat is een top 100 van heuvels, hellingen, toppen en bergen.
De auteur gebruikte voor zijn rangschikking niet alleen de gekende standaardparameters lengte, gemiddelde en maximale stijgingsgraad, maar ook de staat van het wegdek, het koershistorisch belang en de zogenaamde Mont Ventoux-factor.
Naast de bekende heuvels uit de wielerklassiekers staan ook een pak minder bekende hellingen uit het Hageland, het Pajottenland of de Voerstreek uitvoerig beschreven.
Met de profielen en kaartjes is dit een onmisbaar naslagwerk voor wie al klimmend de borst nat wil maken.
Vlaams Toppenboek wordt uitgegeven door Uitgeverij Vrijdag, telt 224 bladzijden en kost 24,90 euro.
De Cube Reaction GTC SL heeft de red dot design award gewonnen. Deze award wordt wereldwijd gezien als een van de meest prestigieuze ontwerpprijzen.
De Cube Reaction GTC SL zit vol met de nieuwste technologie zonder dat het ontwerp er overvol uit ziet. (foto cube)
"De Cube Reaction GTC SL zit vol met de nieuwste technologie zonder dat het ontwerp er overvol uit ziet. De massieve verbindingen tussen de buizen zien er delicaat uit, benadrukt door het gebruik van dynamische, licht gebogen lijnen. De uitgesproken contourlijnen geven de fiets een krachtige uitstraling", aldus Product Designer Gregor Dauth, lid van het Cube Innovation Center.
De Red Dot Design Award is sinds de start in 1955 uitgegroeid tot de grootste en meest bekende designwedstrijd ter wereld. De discipline 'product design' telde dit jaar 4.252 inzendingen uit 57 landen. De internationale jury bestaat uit 30 vooraanstaande design experts.
Alle ontwerpen die zijn bekroond met een red dot moesten deze internationale jury overtuigen en zich onderscheiden door innovatief design van uitzonderlijk niveau. "Deze producten zijn bekroond voor buitengewone prestaties op het gebied van innovatie en ontwerpkwaliteit", zegt design expert Professor Dr. Peter Zec, voorzitter van Icsid, initiator van de Red Dot Award.
Op 31 maart willen onze noorderburen op hetzelfde tijdstip één miljoen mensen op de fiets krijgen. Fietsfabrikant Vanmoof prijst het tweewielergebruik in een commercial alvast op een originele manier aan.
Als er op 31 maart één miljoen Nederlanders op hetzelfde moment op de fiets zitten, zou dat meteen goed zijn voor een nieuw wereldrecord. Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen en de Fietsersbond willen op deze ludieke manier laten zien dat fietsen een gemakkelijke manier is om aan je dagelijkse portie bewegen te komen.
Drie keer per week drie kilometer heen en weer fietsen verbetert de conditie van mensen met een slechte conditie al met 10%. En fietsen draagt ook nog eens bij aan de aanpak van het fileprobleem en de vermindering van CO2-uitstoot.
Op de website van het organiserende comité kan je trouwens met behulp van de fietscalculator eenvoudig uitrekenen hoeveel je bespaart door de auto te laten staan en de fiets te nemen.
WHAT PLEASES A DUTCH GIRL?
Bij Vanmoof prijzen ze het gebruik van de fiets alvast op een originele manier aan. De Amsterdamse fietsfabrikant lanceerde een nieuwe viral ad met als titel "what pleases a Dutch girl most?". Bekijk het filmpje:
Vandaag stond voor ons de kbc Cycling Tour op het programma: met als startplaats café Edemolen te Nazareth
7u30 en we waren vertrokken voor een pittig en stevig ritje en de motregen kregen we er gratis bij
De klimkilometers die we nodig hadden zouden we vandaag meer dan genoeg te verwerken krijgen
Over de perfecte uitpijling niets dan lof en in één woord schitterend waren alle ritten zo maar
Maar nu terug naar het parcours: Asper en Zingem waren bijna vlak en prima als opwarming Nederzwalm en Maria-Latem waren al een beetje moeilijker vanaf hier zouden we nog weinig vlakke wegen tegenkomen
Eens hier voorbij werden de benen nog meer belast want vanaf Velzeke met zijn Paddestraat als uitschieter begon het verdomd lastig te worden
Erwetegem en Sint Lievens Essen waren de volgende hindernissen voor we in dalende lijn in Steenhuize belanden
Café Berghof was de rustplaats en de lekkere koffie hadden we echt wel verdiend
Eens ingescand konden we terug op pad:vergezeld door wind en regen ging het naar Sint-Maria-Oudenhove
Steeds ging het op en af klimmen en dalen draaien en keren :de wind maakte het nog eens zo lastig en de regen maakte ons doornat
Rozebeke en Roborstwaren de volgende voor we de Zwalm doorreden
De handen waren bijna gevoelloos als we de Scheldedijk mochten op rijden in Zingem
Terug werd ons niets van rust gehund ook hier stond de wind verkeerd en niet alleen de handen maar ook het lichaam begon nu af te koelen maar bijna waren we er van af nog even op de tanden bijten
Het naambord met Nazareth er op bracht terug een glimlach op mijn ego haar gezicht al moest ik even goed zoeken door alle modder die we meegebracht hadden
Eind goed al goed maar deze rit hadden we niet cadeau gekregen voor een zondag kon deze tellen
De auto in de was gezet de fiets opgeblonken en de benen glad geschoren
En donderdag nog eens lekker kunnen buiten fietsen op het parcours van de KBC cycling tour en op een deel van Passage Fitnes tour :zalig
Laat het weekend maar vlug komen dachten we
Zaterdag: niets lekker weer geen blauwe hemel of zon te bespeuren maar terug een dreigende en donkere hemel en een pittig windje
Maar laten we ons daar door afschrikken: bijlange niet en de vele andere leden duidelijk ook niet want terug waren we met een leuke bende om dit brevet af te werken
Deze rit zou ons naar Hamme brengen naar Café De Bierhoeve een stop die er mocht zijn dit is een naam om te onthouden
Voor we deze bereikten lagen eerst nog 50km op ons te wachten langs troosteloze velden over met modder bezaaide wegen en niet te vergeten de ontelbare putten en steenslag
Met als gevolg lekke banden en dit bijna steeds bij de zelfde het was duidelijk niet de dag van JEAN PIERRE de pechvogel van deze rit maar gelukkig konden we terug rekenen op de steun van de volgwagen
Wachtebeke, Moerbeke, Sinaai en Waasmunster kruisten we en dit zonder noemens waardige hindernissen zelfs nog geen brug moesten we over
Enkel een lange kassei baan zorgde voor enig verstrooiing
Het tweede deel met de wind op de neus zou een pak zwaarder worden maar samen uit is samen thuis en nu bleef de groep gesloten tot het einde wat als een prestatie op zich is
Enkel de laatste kilometer werd er nog eens ouderwets gespeeld maar na 99km mocht dit wel
Och ja: er reed vandaag een klein jong rennertje mee en deze heeft dit meer dan schitterend gedaan misschien kunnen we ooit zeggen met deze kampioen hebben we nog meegefietst
De lente is in het land en dat wil zeggen dat er opnieuw heel wat mensen voor de fiets kiezen als geliefkoosd transport of ontspanningsmiddel. Johan Bruyneel zorgt ervoor dat je dit kan doen in een modieuze outfit.
Foto Johan Bruyneel.com
Johan Bruyneel is niet alleen actief als ploegleider van RadioShack, hij stort zich ook op de kledingmarkt voor de recreatieve fietser. Het is vanaf nu mogelijk om je te hullen in de Johan Bruyneel Collection. Zowel mannen als vrouwen kunnen hun gading vinden.
De collectie heeft drie grote onderverdelingen: namelijk de Cobbles, Ride en Dynasty-lijn. De Cobbles collectie is wat stoerder en heeft de Vlaamse Leeuw als embleem op de zijkant van het shirt. Op de achterkant prijkt de tekst "Only the hard survive".
Ride is dan weer helemaal toegespitst op de wielertoerist die samen met het gezien een ritje wil maken. Zo zijn er petten en t-shirts met zowel korte als lange mouwen.
Mark Cavendish en Tom Boonen hebben hun huiswerk voor Milaan-San Remo vast al gemaakt. Nu jij nog! Weet wat je te wachten staat in de finale van La Primavera en beklim nu alvast de Poggio op Youtube!
Tussen de drie Capi en de Poggio moet de Cipressa beklommen worden. (foto belga)
Om Milaan-San Remo te winnen moet je geen berggeit zijn, daar leverde Mark Cavendish vorig jaar nog het bewijs van. Toch wordt deze klassieker altijd in één adem genoemd met de Cipressa en vooral de Poggio. Deze laatste kuitenbijter is dan ook het ultieme obstakel om alsnog een massaspurt te voorkomen.
In de net geen 300 vorige kilometers worden de klimmersbenen van de renners immers amper op de proef gesteld. Halfweg koers wacht het peloton met de Passo del Turchino de eerste echte hindernis. Pas in de slotkilometers van deze 25,8 km lange klim, gaat het stijgingspercentage over de 5%. Net voor de top zie je letterlijk licht door het einde van de 170 meter lange tunnel.
Vijftig kilometer verder is er Le Manie, een klim die vooral bekend staat om zijn zeer technische afdaling. De finale begint pas echt met de drie Capi. De korte maar snedige Capo Mele, Capo Cervo en Capo Berta volgen elkaar op binnen een afstand van 15 kilometer.
De Berta is de lastigste van de drie en ook steiler dan de volgende hindernis: de Cipressa. Toch is deze zes kilometer lange bult met een gemiddelde stijgingsgraad van 'slechts' 3,9% behoorlijk lastig. De 275 km in de benen zullen daar vast iets mee te maken hebben.
KNALLEN OP DE POGGIO
Het eerste gedeelte van de Poggio is het steilst. (foto belga)
En dan is er dus die befaamde Poggio di Sanremo op 6 km van de meet. Dat wordt weer vier km lang wriemelen maar ook knallen door de smalle straatjes en bochten met zicht op de Ligurische kust. Het eerste gedeelte van de Poggio is het 'steilst', met stukken van bijna 5%. De gemiddelde hellingsgraad van deze kuitenbijter bedraagt echter maar 3,7%.
Eens boven gaat het in volle vaart - wel oppassen met al die stenen muurtjes! - richting centrum van San Remo, waar de finishlijn getrokken is tussen de palmbomen op de Lungomare Italo Calvino. De renners kennen de slotkilometers al op hun duimpje. Doe zelf ook de nodige parcourskennis op met de beklimming en afdaling van de Poggio en de slotkilometers van vorig jaar op YouTube (zie onder)!
Begint het al te kriebelen om zelf de 290 km van Milaan naar San Remo te fietsen? Tenzij het profpeloton je natuurlijke biotoop is, kan je dan best je ding doen op 6 juni op de Gran Fondo Milano Sanremo, de wielertoeristenversie van de klassieker.
Met veel minder volk dan de dag ervoor stonden we zondagmorgen terug in Mariakerke voor de Tinnekensrit een ritje van 40km prima om de benen een beetje los te fietsen
7 dapperen op deze terug sombere morgen waren present om er een leuk tochtje van te maken
De eerste 20 kilometers waren idem van de dag ervoor maar nu zonder lekke band enkel de wind stond een beetje strakker
Eens voorbij de splitsing ging het nu richting Nevele waar de controle plaats gelegen was
In dit rokerige kaarters café konden we even verpozen voor we terug de baan opgingen
Met de wind nu toch een beetje in het voordeel ging het beduiden vlugger
Maar iedereen kon het tempo van rond de 30 prima aan: aan het kanaal naar Deinze konden we nog eens lekker beuken .Lekker
De laatste kilometers langs het kanaal Gent-Brugge werd het tempo nog een beetje opgedreven 35+ en terug was iedereen op het lint mee
Met nog een paar bochten in de start gemeente zat deze veel te korte rit er op maar we hadden ons prima vermaakt en dat is toch het voornaamste
Na een meer dan geslaagde inspanning test op donderdag en een druk bijgewoonde pas avond op vrijdag werd de tijd om nog eens op de fiets te zitten
De 75 km lange brevet stond vandaag op het programma met als startplaats Mariakerke, het kleine zaaltje liep op deze toch niet zo schitterende ochtend langzaam vol en daar was de club van heirnis de dader van
Na een aarzelende start werd richting Drongen gefietst waar we de eerste lekke band van de dag mochten verwelkomen na dat deze vakkundig was gerepareerd ging het nu naar St-Martens-Leerne
Het tempo als er al mocht gesproken worden van een tempo ging van hoog naar laag en omgekeerd en niet iedereen was daar gelukkig om maar dit kon de pret niet bederven
Deurle en Eke waren de volgende dorpjes die we kruisten maar eens over de drukke N60 kon de fun echt beginnen
Opnieuw sloeg het noodlot toe de tweede lekke band was een feit maar nu op een wel zeer slechtemoment :juist voor een klimmetje ook nu werd deze vakkundig gefikst
Ondertussen had een deel ervoor gekozen om de klim toch te bestormen en boven te wachten op de rest van de ploeg
Eens terug volledig ging het nu naar Dikkelvenne waar het nu licht golvend werd en niet iedereen het ritme aankon of houden
En wat ook niet kon uitblijven was verkeerd rijden en voor Meillegem hadden we prijs ,hier viel de groep in 3 stukken uitéénen elk koos zo wat zijn eigen parcours
Maar allen bereikten bijna op het zelfde moment de controle plaats waar we na een snelle koffie terug vertrokken voor het laatste deel
Meilegem, Dikkelvenne, Semmerzake, Eke en St-Martens Latem hadden we zonder brokken overleefd voor we in St-Denijs-Westrem het fietspad van de ringvaart opdraaiden
Hier konden we ons nog eens uitleven en nog eens vol gaan, en het deed deugd
laat niJonas Heyerick van P-Magazine ets aan het toeval over in zijn voorbereiding op het WK tijdrijden voor journalisten. Deze week ging hij in Monaco trainen met Boonen, Pozzato en Hushovd.
Pozzato, Boonen en Heyerick. (foto p-magazine)
Heyerick mocht aanpikken bij het elitegroepje tijdens hun verkenning van de finale van Milaan-Sanremo. Drie uur lang zat hij in het wiel van Tom Boonen, Filippo Pozzato, Thor Hushovd en Marco Bandiera.
Het resultaat: vanuit Monaco 97 kilometer langs de Franse en Italiaanse kust richting Sanremo en de legendarische Poggio. Onderweg had Boonen allerlei tips in petto voor de journalist.
"Bij deze wil ik Tom, Thor, Pippo en Marco alvast bedanken voor het medelijden en mededogen dat ze met me hadden. Ze hebben me zeker het snot niet voor ogen gereden, ze zijn zelfs braaf bij mij gebleven op de flanken van de Poggio en ze hebben me niet eens verplicht om bij hevige tegenwind mijn deel van het kopwerk te doen", blogt Heyerick.
Met de lente in aantocht komt traditioneel het wielerterrorisme aan bod in de media. Peeters & Pichal hadden het op Radio 1 over roepende wielertoeristen. Herbeluister het fragment en win een fietsbel!
Roepende wielertoeristen zijn vaak een doorn in het oog voor wandelaars en andere hobby-fietsers. (foto belga)
Wielertoeristen geven steeds meer geld uit aan een fiets. Bedragen tot 5.000 euro zijn geen uitzondering meer. Toch ontbreekt op die fietsen meestal een essentieel onderdeel: een bel! Laat dat nu net één van de fundamenten van ergernis zijn van wandelaars en andere hobby-fietsers, die wel eens "van de weg geschreeuwd worden" door voorbijrazende wielertoeristen.
Jo Cooman, Sporttechnisch Coördinator Recreatieve Sportbeoefening van de Wielerbond Vlaanderen, kwam in het Radio 1-programma Peeters & Pichal het standpunt van de wielertoeristen toelichten en stelde dat de fietsbel vaak ontbreekt wegens het gewicht en omdat het nu niet bepaald "cool" staat.
Dominique Van Den Eeckhaut, verkeerscoördinator van de Gentse politie én zelf wielertoerist, benadrukt echter dat het wettelijk voorgeschreven is in de wegcode dat een fiets te allen tijde uitgerust moet zijn met een fietsbel.
Presentatoren Annemie Peeters en Sven Pichal deden ook een rondvraag bij enkele fietsende BV's. Zowel Marianne Thyssen, Geert Noels, Nathalie Meskens, Renaat Landuyt als Karel Van Eetvelt bleken een bel te hebben én te gebruiken. Saartje Vandendriessche, Hans Bourlon en Ludo Dierckxsens hebben dan weer geen exemplaar op hun fiets.
Peeters & Pichal bieden alvast een oplossing voor één wieler(toeristen)club. Alle leden krijgen van hen een esthetisch mooie en niet te grote 'Peeters & Pichal'-fietsbel, als ze beloven die ook te monteren en te gebruiken. Bovendien worden beide presentatoren dit jaar de peter en meter van de winnende club. Geïnteresseerde clubs kunnen zich kandidaat stellen met hun motivatie via peetersenpichal@radio1.be.
Het helmengamma van Rudy Project werd uitgebreid met het model Sterling. Binnen het gamma is de Sterling het nieuwe topmodel.
Wat bij deze helm meteen opvalt zijn de vrij grote verluchtingsgaten. De 18 langwerpige openingen zijn zo geplaatst dat ze de lucht vloeiend in, door, en uit de helm laat stromen. Op die manier wordt er rond het hoofd een optimale verluchting gegarandeerd.
Bij een crashimpact verhindert het in de helmschaal geïntegreerde lichtmetalen Impact Protection Grid systeem het uit elkaar spatten van de helm. De helmstructuur is met een dubbele In-Mold technologie gemaakt en vernuftig gevormd om er makkelijk een bril op te kunnen plaatsen.
Dankzij het in drie posities af te stellen non-slip systeem heeft deze Sterling helm een perfecte pasvorm. Ook draagt de nieuwe snel en juist afstelbare helmgesp bij tot een beter draagcomfort.
De Rudy Project Sterling helm is verkrijgbaar met of zonder anti-insectennet en twee types demonteerbare non-allergenic en anti-sweat binnenmaterialen. Om ze een regelmatige wasbeurt te geven is deze binnenstof makkelijk verwijderbaar.
Een Rudy Project Sterling helm weegt slechts 230 gram en is er in de maten S/M (54/58) en L (58/61). De beschikbare matte of blinkende kleuren titanium, zilver, wit en zwart zijn er in combinatie met rode, blauwe of zilveren kleuraccenten. De adviesverkoopprijs is vanaf 139,90 euro
Nico Berckmans heeft voor de derde keer het Mountainbike Kustcriterium op zijn naam geschreven. Met winst in de laatste manche in Knokke zette hij zijn eindzege nog wat extra glans bij.
Nico Berckmans won het Mountainbike Kustcriterium al drie keer. (foto alain buyck)
Net als in Blankenberge klopte Berckmans ook in de Nissan MTB Beach ChallengeKevin Van Hoovels in de sprint. Joris Massaer vervolledigde het podium.
Op de eindzege van Berckmans in het Mountainbike Kustcriterium valt niets af te dingen. Naast zijn zeges in Knokke en Blankenberge werd Chico in de overige drie manches in De Panne, Bredene en De Haan telkens tweede.
Bij de dames ging de zege in Knokke naar Joyce Vanderbeken. Kim Saenen en Kristien Nelen mochten mee op het podium. Grace Verbeke startte niet in de Nissan MTB Beach Challenge, maar was dan ook al zeker van de eindzege in het Kustcriterium.