Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
26-01-2012
Mountainbiken is cool!
Ian stuur geconcentreerd zijn fiets door de modder
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met biken: Twiske MTB opent het seizoen met MTB trainingen voor de jeugd. Gegeven in natuurgebied het Twiske, tegen de noordkant van Amsterdam. Een kwartiertje rijden vanuit de binnenstad, maar ook vlakbij Purmerend bijvoorbeeld!
Daan glibbert en glijdt met zijn slick banden door de bocht
De trainingen worden gegeven door een gediplomeerde instructeur. De kids leren sturen, remmen en schakelen over kronkelende paden in de natuur. Klimmen en dalen over zandpaden of door de modder. Zon, regen of sneeuw, mountainbikers gaan altijd door!
Boris schiet in volle vaart voorbij
De meeste aanmelders zijn een jaar of 7, er is geen leeftijdsgrens en als de verschillen te groot blijken wordt de groep natuurlijk gesplitst. Natuurlijk is er plaats voor meer deelnemers: stoere jongens en meiden zijn welkom op zondag ochtend. Bekijk dan eerst even de site, www.mtb-twiske.nl voor de tijden en om je aan te melden.
ARENBERG De kans bestaat dat Parijs-Roubaix dit jaar de passage door het beruchte Bos van Wallers overslaat.
Tijdens een recente inspectietocht stelde directeur Jean-François Pescheux van het organiserende ASO dat de beroemde kasseien op heel wat plaatsen overwoekerd zijn door mos.
Zonder een grondige poetsbeurt zal de koersdirectie de doortocht schrappen, zei Pescheux woensdag in de Franse sportkrant LEquipe .
Ik heb de lokale overheid en het Office National des Forêts verwittigd dat we zonder serieuze schoonmaakbeurt de passage niet kunnen gebruiken. We zitten eigenlijk in dezelfde situatie als in 2005. Toen hebben we beslist niet door Arenberg te rijden, omdat het te gevaarlijk was voor de renners, zegt Pescheux .
De 110e editie van Parijs-Roubaix wordt gereden op 8 april. Vorig jaar won de Belg Johan Vansummeren.
Ja, het is een tijdje geleden dat er nog wat geschreven werd
maar nu zijn we terug vertrokken
Na
mijn laatste bericht is er ondertussen heel wat gebeurt, ander werk met alle
stress die daar bij komt een nieuwe kuur antibiotica en een heel geslaagde
nieuwjaarsreceptie en het jaar is nog maar begonnen
Maar
nu terug naar Heusden: het was zondag en dan is het familie dag
Met
een pak leden waren we vertrokken voor een zeer leuke tocht en er werd wat bij
gepraat want er waren nieuwe leden bij de groep
Ondanks
de regen van de afgelopen dagen konden we toch spreken van een goed berijdbaar parcours:
ja hier en daar lagen er wat grote waterplassen maar daar werd dan luchtig
doorgereden
Maar
van pech werden we niet gespaard: lekke achterband en dan nog de verkeerde
binnenband mee (klein ventiel) maar het voordeel van een vriendenclub is dat er
altijd hulp bij de hand is
Na
2 binnenbanden en 3 bommetjes waren we terug op pad en konden we onze verloren
tijd terug een beetje inhalen
Een
val ontbrak ook niet (al was dit niet mijn schuld) en op het einde van de rit
liep de voorrem vast: ja dit kon er ook nog bij
De
bevoorrading was zoals gewoonlijk bij deze club dik in orde
Na
deze stop waren terug vetrokken voor nog een pittig stukje vtt: aan de
splitsing van 35 en 25 km werd de groep in twee verdeeld en vandaag bleef ik
wijselijk bij de 25 km groep want de bommetjes en de binnenbanden waren op
Dus
in het tweede deel waren de dames in de meerderheid maar ze lieten zich niet
kennen en ze hielden er goed tempo op na
Al
was de laatste brug toch nog een kwaaie klant voor één van de meisjes maar
samen uit samen thuis
Na
afloop van deze rit was er niets dan lof want er werd gesproken van een zeer
geslaagde club uitstap en zeker voor herhaling vatbaar
De
zaterdag eens goed vlammen en de zondag een familie rit meer moet dat niet zijn
Exposanten die willen opvallen op een fietsbeurs kunnen dat op verschillende manieren doen: investeren in een luxueuze stand, gadgets uitdelen of... knappe hostessen inschakelen.
foto belga
Geïnteresseerde mannen naar de stand lokken dat is de taak die deze dames naar behoren uitvoeren op een fietsbeurs in Jakarta. Dichter bij huis is er Velofollies in Kortrijk van 20 tot 22 januari.
Wie er de knapste 'booth babe' (zoals de Amerikanen dat zo mooi uitdrukken) op de gevoelige plaat kan vastleggen, mag ons dat gerust laten weten op de Facebookpagina van Cyclo Sprint.
Zdenek Bakala heeft grootse plannen. Hij wil niet alleen Omega Pharma - Quick Step maar het hele wielrennen een nieuw tijdperk binnenloodsen. Hij vertelt er in Cyclo Sprint honderduit over.
foto belga
Hoe hij bij de ploeg van Lefevere is terechtgekomen? "Ik was met Bessel Kok op zoek naar een wielerploeg om in te investeren, en toevallig hoorden we dat Quick-Step op zoek was naar sponsors. En zo kwamen we dus bij Patrick Lefevere terecht."
"Lefevere heeft al vier keer verschillende teams verenigd tot één succesploeg. Hij is nu al een tijdje bezig met dit project en ik heb er het volste vertrouwen in: dat succes komt er! Nu, ik heb zelf ook een voorgeschiedenis met België. Ik heb als investeringsbankier samengewerkt met BBL, later ook met KBC. Ik ken het land en zijn context, als zakenman én als wielerfan, en ik heb dus niet getwijfeld toen ik deze kans kreeg bij Quick-Step."
2011 was niet meteen een succes, eerder een dipje voor Quick-Step. "Ik heb een langetermijnvisie. Ik wil niet snel scoren en dan binnen drie jaar weer vertrekken. Ik vind het een mooie uitdaging om dit team naar nieuwe hoogtes te stuwen én ook het wielrennen te helpen hervormen. We hebben Quick-Step twaalf maanden geleden overgenomen en er is intussen al meer veranderd dan in het hele bestaan van de ploeg."
Bakala heeft ook extrasportieve dromen. "De meeste sporten hebben zich in deze moderne wereld geherstructureerd. Managers hebben zich geherpositioneerd. Baseball wordt gemanaged door een professioneel team, terwijl wielrennen drijft op enthousiastelingen. Je vindt er weinig managers die van buiten de sport komen, en dat zou nochtans een verbetering zijn. Het wielrennen moet professioneler en beter gemarket worden: het zal er binnen enkele jaren helemaal anders uitzien, en wij willen daaraan meewerken. Ik zal het wielrennen echter niet op mijn eentje veranderen. De drie partners - UCI, de ploegen en de wedstrijdorganisatoren - moeten hiervoor samenwerken. Iedereen heeft baat bij een goede herverdeling, zelfs ASO. We moeten een strategische visie ontwikkelen waarin de taart groot genoeg is voor de drie partijen."
"Er moeten gewoon meer inkomsten zijn, zodat een ploeg minder afhankelijk is van het afhaken van een sponsor. Nu moet een team vaak alles doen om toch maar die ene sponsor binnen te halen, en dat is niet gezond. Sport kan meer winst maken als ze anders georganiseerd wordt. Eerst en vooral moeten de ploegen delen in uitzendrechten en andere inkomsten. En er is nog onontgonnen terrein: Azië en Afrika. Vergelijk het maar met de ontwikkelingen in de Formule 1. De koers is volgens mij nog maar halfweg in die ontwikkeling."
En óf Philippe Gilbert zin heeft in het nieuwe seizoen! Cyclo Sprint had een openhartig gesprek met hem over verleden en toekomst, zijn nieuwe ploegmaats, Jelle Vanendert, de Spelen en Franse wijnen.
foto kramon.be
Je hebt bij Lotto echt wel alles uit de kast gehaald. Waarom koos je voor BMC? Het Lottoverhaal is gestopt. De ploeg zoals ze was, bestaat niet meer. En dus boden zich nieuwe kansen aan. Ik zit aan mijn maximum wat eendagsklassiekers betreft, en ik wil dat niveau zoveel mogelijk bestendigen. Ik denk dat ik bij BMC nog beter ondersteund kan worden.
Verwacht je dat de druk bij BMC nog hoger zal liggen of net niet? Het voordeel is alleszins wel dat ik bij BMC minder persmomenten zal hebben dan bij Lotto! (lacht) Dankuwel Cadel, Thor, Alessandro... (lacht) Journalisten kunnen bij BMC uit een heel pak namen kiezen. Bij Lotto werd het me toch wel wat te veel, al die interviews.
Wat mogen we in 2012 van jou verwachten? Ga je nog iets meer focussen op koersen die je nog niet hebt gewonnen? Ik zal zeker proberen koersen te winnen die ik nog niet heb gewonnen, maar mijn eerste doel is wel 100% te blijven in de Ardennenweek. Daar ben ik altijd zeker dat ik een goede uitslag haal of kan halen. In de Ronde van Vlaanderen heb ik dat gevoel minder. Zeker met de nieuwe finale. Stel dat je pech hebt in de laatste lus, dan zou het wel eens heel lang kunnen duren eer je de nodige hulp krijgt.
Als je er nu een wedstrijd zou mogen uitkiezen, welke zou je dan echt willen winnen in 2012? Nog liever dan al de andere? Dan kies ik resoluut voor de Olympische Spelen. Omdat die zo bijzonder zijn. Bedoeling is dat ik de Tour volledig uitrijd en zo lang mogelijk bij Cadel blijf om daarna naar Londen te trekken. En pleine forme.
Hoe hard ga je je maatje Jelle Vanendert missen? En wat mogen we van hem verwachten in het nieuwe seizoen? Ik ga hem zeker missen. Ik hoop dat hij de rol van leader kan spelen. Helpen of leiden is immers iets helemaal anders. Maar Jelle weet perfect wat hij kan. Ik hoop alleen dat de Belgische pers niet al te snel al te veel van hem zal verwachten, dat ze de lat niet te hoog leggen. Geef hem een beetje de tijd en dan komt het wel.
Mocht de buikriem wat losser tijdens de rustperiode? Bwa... niet echt, nee. Ik let toch op. Ik begin altijd vroeg aan het seizoen en als je dan vijf kilootjes te veel moet meezeulen, is dat toch niet zo simpel. Ik let op, maar gelukkig is dat niet al te moeilijk. Een glaasje wijn mag ook natuurlijk. En dan liefst nog een Saint-Emilion! Daar ben ik echt een grote fan van. Ja, geef mij maar Franse wijnen!
Vorig jaar reden deze renners nog met een Merckx, afgemonteerd met Campagnolo Super Record -maar dit seizoen gaan de mannen het doen op een Specialized S-Works met SRAM Red en Zipp. Omega Pharma-Quick-Step Cycling Team heet de ploeg officieel. Naast de al genoemde Tom Boonen (BEL) en Sylvain Chavanel (FRA) is er ook Zdenek Stybar (CZE) -en die zagen we vorige week al op een roze Crux crosser. En ook Tony Martin (GER) en Levi Leipheimer (USA) maken deel uit van deze formatie. We zijn benieuwd wat de mannen klaar maken dit seizoen..
Gelukkig nieuwjaar weer zijn er 365 dagen voorbij. en nog is niet iedereen even blij. Mensen maken te veel ruzie, mensen doen elkaar zoveel pijn. Dat is een leven dat niemand wild en dat is ook niet fijn. Als het leven nu eens wat makkelijker werd en alle mensen er een beetje meer moeite voor doet. Dan is er niemand die voor een slecht jaar boet. Dit jaar gaat het gebeuren een jaar met meer vrede op aarde. Dat is het nu wel waard dat maakt de mens meerder waardig. Alle mensen een gelukkig nieuwjaar en een jaar met meer vrede toegewenst meer zon minder regen.
Op de dag van een wedstrijd volgt elke renner zo zijn eigen rituelen. Zeker voor een veldrijder is het cruciaal om in de perfecte mood aan de start te komen. Cyclo Sprint volgde Bart Wellens op weg naar die start.
Bart Wellens met vader Lucien voor de wedstrijd. (foto luc claessen)
Bart Wellens was vroeger een hyperbijgelovige, maar zijn ervaring nam met de jaren de bovenhand. Rituelen zijn aan hem niet meer besteed. Toch verloopt een wedstrijddag min of meer volgens een vast stramien. We volgden de Kempenaar van start tot finish op de Kermiscross in Ardooie.
Voor Bart Wellens begint een wedstrijd eigenlijk de dag ervoor. "Die dag verloopt heel rustig", steekt hij van wal. "Na het avondeten fiets ik een klein halfuurtje op de rollen. Dat doe ik bijna elke dag, maar zeker de dag voor de koers. Terwijl ik dan losrijd, herbekijk ik de koers die me de dag erna te wachten staat. Ik heb alle grote crossen op dvd staan. Als ik die dan opnieuw bekijk, krijg ik weer het gevoel hoe de ronde eruitziet, en hoe mijn concurrenten het daar aanpakten."
Op koersdagen gaat ten huize Wellens om acht uur de wekker af. Het eerste wat hij dan doet, is op zijn fiets springen en wat op de losse rollen rijden. Rustig, met een hartslag van maximum 120 en op een klein verzet. "Dat is traditie geworden. Mijn trainer is nochtans geen voorstander, omdat het volgens hem geen meerwaarde geeft aan mijn wedstrijd. Maar het zit er nu eenmaal ingebakken: zolang ik al koers, doe ik het."
Een renner verbrandt heel wat energie op een wedstrijddag. Zeker in de koude wintermaanden moet de tank goed gevuld zijn. Een stevig ontbijt staat dus te wachten, en een vast patroon heeft Wellens daarin niet. Hij probeert zoveel mogelijk af te wisselen om van zijn eerste maaltijd van de dag geen sleur te maken. "Soms eet ik muesli, soms eieren, soms brood of pistolets. Ik varieer ook in mijn beleg: zelfs speculaaspasta of choco belanden op de boterham."
Choco? Dat vraagt om een woordje uitleg. "Niels Albert eet elke ochtend choco", lacht Wellens de tanden bloot. "Er zit wel wat vet in, maar dat is op zich geen ramp. Op wedstrijddagen moet je er immers voor zorgen dat je genoeg calorieën naar binnen krijgt. Mijn filosofie is dat je moet eten waar je je goed bij voelt, en niet omdat je het móét eten. Want dat hou je toch niet vol. Nu, ik overdrijf niet als ik choco smeer: maximum één of twee boterhammen."
Na Tessa van Nieuwpoort vorige maand strikte Cyclo Sprint opnieuw een knappe Nederlandse verschijning uit het veldrijden: de achttienjarige Sabrina Stultiens. Bekijk de foto's!
photopress.be
De koersmicrobe kreeg Sabrina via haar familie. Haar vader haalde zijn fiets enkel ter ontspanning van stal, maar toen haar broer begon te koersen, was het hek helemaal van de dam.
"Toen ik zeven was en nog gewoon in de volleybalclub zat, ging ik mee kijken naar de wedstrijden van mijn broer. Dat wou ik ook! Ik ben beginnen fietsen op mijn zevende, en op mijn achtste reed ik al mijn eerste koers. Ik werd dat jaar meteen Nederlands kampioene op de weg. Het veldrijden kwam er even later ook bij, en daar werd ik eveneens meteen kampioen. Tot nu toe mocht ik de Nederlandse driekleur al zes keer aantrekken in het veldrijden en één keer op de weg. Mijn belangrijkste kampioenschapszege was vorig jaar, toen ik in het veld kampioen werd bij de juniores."
In haar eerste jaar bij de elite vrouwen laat ze niet over zich heen lopen. "Ik ben vooral trots op mijn zevende plek op het EK in Lucca en op mijn derde plek in de Superprestige in Zonhoven. Dat waren mijn mooiste prestaties. In Zonhoven mocht ik voor het eerst mee op zo'n groot podium en ik was best zenuwachtig. Over die twee prestaties ben ik heel tevreden. En het gaat nog steeds beter!"
Elke maand gaat Cyclo Sprint dieper in op typische vragen van fietsers en wielrenners. Zowel voeding, training als materiaal komen aan bod. Deze keer bekijken we hoe je jezelf en je mountainbike best voorbereidt op de modder.
(foto belga)
In de winter zoeken veel fietsers de velden en bossen op. De wintertoertochten komen er aan. Mountainbikes worden van stal gehaald en blootgesteld aan niet al te propere weersomstandigheden. Modderparkoersen zijn meer regel dan uitzondering, en je kunt je daar maar best op instellen. Maar hoe maak je je fiets 'modderproof'?
Het begint al met een goede voorbereiding. Je bike moet voorzien zijn op de slechte condities. Smeer je ketting met kettingolie die langer weerstand biedt aan vuil en water. Een 'wet lube' zal je ketting langer gesmeerd houden dan een 'dry lube'. Deze laatste werd immers ontwikkeld voor droge omstandigheden en wordt snel weggespoeld zodat je een piepende, krakende en slecht schakelende ketting overhoudt. Controleer of je remmen nog in goede staat zijn, want die zien sowieso meer af en slijten heel snel tijdens een moddertocht.
De eeuwige zoektocht naar de perfecte band levert altijd meerdere antwoorden op, want niet iedereen is gebaat met dezelfde band. Een echte modderband is smal - smaller dan 1,9 inch - om door de bovenste modderlaag te snijden en rechtstreeks vast te grijpen op de hardere onderlaag. Sommigen opteren wel voor een bredere band vooraan, omdat je daarmee meer grip hebt in de bochten. Achteraan is dat minder noodzakelijk.
Een modderband heeft noppen die ruim genoeg uit elkaar staan, zodat ze de modder snel afgooien. Op die manier krijg je geen ophoping van modder op je band en blijf je grip hebben op de ondergrond. Als de modder aan je banden gaat blijven kleven, dan rijd je in feite met slicks en heb je geen enkele vorm van tractie meer. Ook een lagere bandenspanning is een vereiste.
Klikpedalen zijn handig, maar als je plots stilvalt in een slechte strook, wil je wel razendsnel eruit kunnen schieten. Stel ze dus relatief los in. Zo kun je er trouwens ook makkelijker weer inklikken, zelfs als er wat modder tussen je pedalen en schoenen blijft hangen.
Na een jaartje te hebben
moeten overslaan was het terug 2de kerst vtt en nu waren de weer omstandigheden
een stuk beter al was het maar een triestige dag
Na een beetje een rare start:
de cafetaria is boven en de startplaats is beneden zo dat het een beetje zoeken
was voor iedereen klaar was om het veld in te duiken
Met 4 trokken we de baan op
want de eerste kilometers waren op de baan te doen langs het kanaal
Eens deze achter de rug begon
het echte werk al was dit nog niks met wat komen zou maar we waren blij dat
eindelijk vtt was
Maar na een kilometertje was
deze opwarmer achter de rug en konden we terug een beetje op adem komen
Nu reden we richting Leie en
daar hadden we prijs want op het glibigere pad hadden we alle stuurkunst nodig
Stoempen beuken want de
ondergrond zuigde ons vast en steeds was het zoeken om het juiste spoor te
vinden
Meter na meter kropen we naar
het einde van dit pad en na een kilometer of lag dit achter ons: het zweet en
de modder dropen van het gezicht
En nu op naar Bachte Maria
Leerne voor de gevreesde 3 dreven maar niet vandaag want de dreven lagen er
goed bij; anders is het daar altijd ploeteren
Ook de kasseien aan het
kasteel van Ooidonk lagen er nog goed bij en daar konden we even goed
doortrekken voor we aan een st Sint Martens Latem begonnen
De lanen lagen er hier ook
goed bereidbaar bij en konden we steeds goed door fietsen tot aan de
bevoorrading
Even op adem komen en eens
goed bijtanken voor we aan deel 2 konden beginnen
Nog 14km lag te wachten op ons:
maar het was gedaan met de pret
Kilometer na kilometer kregen
we baan onder de wielen geschoven want op deze 14km kregen we amper een paar
honderd veld te verwerken dit deel was een ramp voor een vtt er
Oh ja de laatste paar honderd
meters konden we nog even proeven van veldwerk:dit was niet goed
Nog een geluk dat de afspuit
plaats en de douches top waren en ook over het rijsttaartje na de rit konden we
niet mopperen
We meldden in Fiets nummer 12 en hier al over de nieuwe Sram Red groep die volgend jaar gaat komen. Nu is er ook een afbeelding beschikbaar. Echter blijft het door de donkere achtergrond en het ontbreken van de specificaties nog onduidelijk hoe de details zijn.
De Giant fietsen waar de renners en voor 2012 ook de rensters van Rabobank mee gaan rijden is het model dat tijdens de laatste Tour is gebruikt. En in juni 2011 hebben wij de introductie van de TCR Advanced SL al meegemaakt op Mallorca en daarvan bericht op de website. Voor de 2012 teamfietsen is er alleen een kleine aanpassing gemaakt aan de uitvalpadden. Deze zijn niet langer van carbon maar van aluminium.. En heel duidelijk zichtbaar: de kleuren van de Bank!
Doordat de wielen bij het team erg vaak worden gemonteerd en gedemonteerd raakten de carbonpadden beschadigd. Vandaar de keuze voor duurzamer aluminium. In de consumentenversie zal echter wel carbon gebruikt worden om het frame net iets lichter te maken.
Dubbelganger Het frame is zowel geschikt voor mechanische en elektrische schakelgroepen. Aan de balhoofdbuis kunnne de zwarte dopjes eruit om hier de mechanische kabels door het frame te laten voeren. De elektronische kabel loopt net voor de remkabel in de bovenbuis. Bij de voorderailleur zorgt een klemmetje die aan het boutje van de bidonhouder gemonteerd wordt ervoor dat de Di2 kabel netjes uitgelijnd is. De accu zit mooi verstopt onder de liggende achtervork. Op deze buis vinden we tevens de draadloze snelheidsmeter terug. Met het ATP+ signaal kan de fietscomputer draadloos de snelheid aangeven. Een nieuwtje van de Rabobank- mekanieker; voor 2012 zullen de PRO computertjes ook het ATP+ signaal kunnen opvangen.
Overdrive 2 Het balhoofd is voorzien van een 1,5 onderlager en boven een 1 1/4″ bovenlager. Dus net zoals Canyon bij veel modellen heeft. Door de dikkere vorkbuis past een standaard stuurnok niet. PRO ontwikkelde voor het team hier alvast passende modellen voor. Op de reserve fiets van Sanchez was het afdekplaatje van PRO nog niet gereed die ook voor de grotere diameter aangepast moest worden. Vandaar de no- name versie.
ISP Giant is nog 1 van de weinige fabrikanten die nog werken met een geïntegreerde zadelpen. In de praktijk bij de consument wellicht niet altijd even praktisch maar het ziet er wel mooi uit! De adapter voor de zadelpen is er in 2 lengtes. De langere versie heeft meer afstel mogelijkheid en is wat sterker door het grotere klem oppervlak. Vandaar dat het team in bijvoorbeeld Parijs- Roubaix dit model gebruikt. Door de dubbele boutbevestiging van het zadel is deze simpel en nauwkeurig af te stellen.
Afmontage De Shimano Dura Ace Di2 groep vinden we terug voor de aandrijving en de remmen. Ook komen de tube- wielen van de Japanners af. De C-35 zijn bij veel rijders favoriet. Theo Bos heeft graag de C-50 wielen gemonteerd. Voor de tube- banden worden er Vittoria`s op de velgen gelijmd. Standaard in 23mm breedte maar voor volgend jaar zullen de 25mm varianten ook ingezet worden. Tacx levert de bidonhouders en de drinkbussen. Terwijl Fi:zi`k de zadels voor hun rekening nemen.
Het Rabobank- team- editie frame zal in gelimiteerde oplage als losse frameset verkrijgbaar zijn voor de consument.
In 2012 komt CUBE op de markt met tien 29- ers: ANALOG 29, ACID 29, twee modellen in de LTD-series: LTD PRO 29 en LTD SL 29, REACTION GTC Pro 29, REACTION GTC SL 29, AMS 29, AMS 29 Race, ELITE 29 Super HPC, EPO 29 completeert de 29er range.
Cube 29 Voor de 29er modellen heeft Cube de Agile Ride Geometry ontwikkeld dit houdt in:
1. De bottom bracket hoogte van een 29″ is het zelfde als bij een 26″ model. 2. De speciale (patent pending) positie van de voorderailleur levert perfecte prestaties en biedt meer tyre clearance. Daardoor waren we in staat om de chainstays korter te maken en zo de wendbaarheid te vergroten. De derailleurbevestiging is zo dat het niet nodig is om de zadelbuis een bocht te geven, of de positie naar de bottombracketbuis te wijzigen, zodat de zadelbuishoek bij elke maat hetzelfde is. 3. De verende voorvorken hebben een custom offset. De balhoofdhoeken zijn exact hetzelfde als op de Cube 26 fietsen, in combinatie met de custom offset zou dit identieke rijeigenschappen, wendbaarheid en besturing moeten geven.
ELITE SUPER HPC 29 REACTION GTC 29″ De ELITE SUPER HPC 29 en REACTION GTC 29 betreden de markt in het hogere segment van 29 hardtails. Beide frames komen met een conische balhoofdbuis, press-fit BB, internal cable routing en post mount remaansluiting, alle specificaties die op dit moment worden aangetroffen in moderne fietsen. Het carbon frame wordt opgetrokken uit drie onderdelen: de voordriehoek, rechter- en linkerachterdriehoek. Dit minimaliseert het aantal verbindingen in het frame. De verbindingen zelf maken onderdeel uit van een speciaal proces van Cube. Daarnaast is er het gebruik van aluminium in het balhoofd en achterpadden verminderd, ook hier om het aantal verbindingen in het frame zoveel mogelijk te minimaliseren. Het geoptimaliseerde productieproces en de Advanced Twin Mould procedure die wordt gebruikt op de lichtere en stijvere ELITE SUPER HPC 29 reduceert gewicht in vergelijking met de REACTION GTC 29 en dat bespaart energie bij het sprinten of klimmen.
AMS 120 29 De AMS 120 29 is de toevoeging aan het all mountain full-suspension segment. Bij de ontwikkeling is er gewerkt aan dezelfde criteria als bij de 26 modellen: neutrale rijeigenschappen bij het klimmen (dus geen invloed van de pedaalslag) en stabiel bij de downhill. STK (Size-Tuned Kinematics) en ERC moeten hiervoor zorgen. Door aangepaste verende voorvorken, korte chainstays, een korte balhoofdbuis en een laag bottom bracket toe te passen is geprobeerd om een gelijkwaardig rijgevoel te bereiken als bij de 26 modellen.
LTD en Competition Series 29 Ook komen er nieuwe modellen in de Limited en Competition series. Hier vindt je dezelfde features zoals korte chainstays, laag bottom bracket, laag zwaartepunt en speciale voorderailleurbevestiging. In de Competition series, die wordt opgetrokken uit Aluminum Lite, vinden we de ATTENTION en ACID modellen. In de Limited series bestaande uit de LTD PRO en SL , wordt gebruikt gemaakt van Aluminum Superlite buizensets. Deze modellen verschillen in gewicht door de verschillende buizensets en de componenten die worden toegepast voor de verschillende doelgroepen.
In 2012 is de volledig vernieuwde Litening Super HPC het topmodel van Cube. Vergeleken met het vorige model heeft Cube een geclaimde gewichtsreductie van 150 gram. Hiermee moet het frame op 860 gram komen.
Het lagere gewicht is mede mogelijk gemaakt door alle details nogmaals onder de loep te nemen. Er worden geen aluminium onderdelen meer gebruikt, zelfs het bottom bracket gedeelte is geheel van carbon, net als de nieuw ontwikkelde carbon dropouts. Met behulp van de Advanced Twin Mold technologie is er een minimum aan materiaal gebruikt zonder compromis ten koste van stabiliteit en stijfheid. De afgeplatte bovenbuis en staande achtervorken zijn dunner gemaakt om het Super HPC frame nog comfortabler te maken. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van een kleinere diameter Syntace Flexpost. Alle kleine vibraties en hobbeltjes van het asfalt moeten hierdoor tot een minimum beperkt worden.
Andere innovatieve oplossingen zijn Hybrid Cable Routing in combinatie met de Multi Purpose Hanger. Klassieke versnellingsystemen of de nieuwe electronische Shimano DI2 kunnen gemonteerd worden. Een special plaatje voor de openingen in het frame helpen bij eenvoudige installatie van de kabels. De DI2 batterij wordt netjes vlakbij het BB opgehangen.
Geheel nieuw is de Cube CSL EVO carbon voorvork die slechts een geclaimd gewicht van 320 gram heeft. Het gebruik van ceramische lagers zorgt voor het soepele draaien. Beschikbare varianten in 2012: Litening Pro, Litening Race, Litening SL en Litening SLT
De nieuwe Agree GTC is een directe afstammeling van de nieuwe Cube Lightning. Afgemonteerd met de nieuwe Shimano Ultegra DI2 groep is de Agree GTC SL DI2 de top van de nieuwe Agree GTC range. Een conische balhoofdbuis in combinatie met de nieuwe CUBE CSL EVO volledig carbon voorvork (320 gram geclaimd) op de Agree GTC SL DI2 en SL en de nieuwe Cube CSL voorvork met conische aluminium stuurbuis (485 gram geclaimd) bieden uitzonderlijke stijfheid aan de voorkant waardoor de rijder een vertrouwd veilig gevoel in elke situatie moet krijgen. Het gebruik van de Twin Mold technologie voor de monocoque constructie van de Agree GTC garandeert een gelijkmatige structuur van het carbon.