Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
21-12-2011
De teamfiets van Rabobank
De Giant fietsen waar de renners en voor 2012 ook de rensters van Rabobank mee gaan rijden is het model dat tijdens de laatste Tour is gebruikt. En in juni 2011 hebben wij de introductie van de TCR Advanced SL al meegemaakt op Mallorca en daarvan bericht op de website. Voor de 2012 teamfietsen is er alleen een kleine aanpassing gemaakt aan de uitvalpadden. Deze zijn niet langer van carbon maar van aluminium.. En heel duidelijk zichtbaar: de kleuren van de Bank!
Doordat de wielen bij het team erg vaak worden gemonteerd en gedemonteerd raakten de carbonpadden beschadigd. Vandaar de keuze voor duurzamer aluminium. In de consumentenversie zal echter wel carbon gebruikt worden om het frame net iets lichter te maken.
Dubbelganger Het frame is zowel geschikt voor mechanische en elektrische schakelgroepen. Aan de balhoofdbuis kunnne de zwarte dopjes eruit om hier de mechanische kabels door het frame te laten voeren. De elektronische kabel loopt net voor de remkabel in de bovenbuis. Bij de voorderailleur zorgt een klemmetje die aan het boutje van de bidonhouder gemonteerd wordt ervoor dat de Di2 kabel netjes uitgelijnd is. De accu zit mooi verstopt onder de liggende achtervork. Op deze buis vinden we tevens de draadloze snelheidsmeter terug. Met het ATP+ signaal kan de fietscomputer draadloos de snelheid aangeven. Een nieuwtje van de Rabobank- mekanieker; voor 2012 zullen de PRO computertjes ook het ATP+ signaal kunnen opvangen.
Overdrive 2 Het balhoofd is voorzien van een 1,5 onderlager en boven een 1 1/4″ bovenlager. Dus net zoals Canyon bij veel modellen heeft. Door de dikkere vorkbuis past een standaard stuurnok niet. PRO ontwikkelde voor het team hier alvast passende modellen voor. Op de reserve fiets van Sanchez was het afdekplaatje van PRO nog niet gereed die ook voor de grotere diameter aangepast moest worden. Vandaar de no- name versie.
ISP Giant is nog 1 van de weinige fabrikanten die nog werken met een geïntegreerde zadelpen. In de praktijk bij de consument wellicht niet altijd even praktisch maar het ziet er wel mooi uit! De adapter voor de zadelpen is er in 2 lengtes. De langere versie heeft meer afstel mogelijkheid en is wat sterker door het grotere klem oppervlak. Vandaar dat het team in bijvoorbeeld Parijs- Roubaix dit model gebruikt. Door de dubbele boutbevestiging van het zadel is deze simpel en nauwkeurig af te stellen.
Afmontage De Shimano Dura Ace Di2 groep vinden we terug voor de aandrijving en de remmen. Ook komen de tube- wielen van de Japanners af. De C-35 zijn bij veel rijders favoriet. Theo Bos heeft graag de C-50 wielen gemonteerd. Voor de tube- banden worden er Vittoria`s op de velgen gelijmd. Standaard in 23mm breedte maar voor volgend jaar zullen de 25mm varianten ook ingezet worden. Tacx levert de bidonhouders en de drinkbussen. Terwijl Fi:zi`k de zadels voor hun rekening nemen.
Het Rabobank- team- editie frame zal in gelimiteerde oplage als losse frameset verkrijgbaar zijn voor de consument.
In 2012 komt CUBE op de markt met tien 29- ers: ANALOG 29, ACID 29, twee modellen in de LTD-series: LTD PRO 29 en LTD SL 29, REACTION GTC Pro 29, REACTION GTC SL 29, AMS 29, AMS 29 Race, ELITE 29 Super HPC, EPO 29 completeert de 29er range.
Cube 29 Voor de 29er modellen heeft Cube de Agile Ride Geometry ontwikkeld dit houdt in:
1. De bottom bracket hoogte van een 29″ is het zelfde als bij een 26″ model. 2. De speciale (patent pending) positie van de voorderailleur levert perfecte prestaties en biedt meer tyre clearance. Daardoor waren we in staat om de chainstays korter te maken en zo de wendbaarheid te vergroten. De derailleurbevestiging is zo dat het niet nodig is om de zadelbuis een bocht te geven, of de positie naar de bottombracketbuis te wijzigen, zodat de zadelbuishoek bij elke maat hetzelfde is. 3. De verende voorvorken hebben een custom offset. De balhoofdhoeken zijn exact hetzelfde als op de Cube 26 fietsen, in combinatie met de custom offset zou dit identieke rijeigenschappen, wendbaarheid en besturing moeten geven.
ELITE SUPER HPC 29 REACTION GTC 29″ De ELITE SUPER HPC 29 en REACTION GTC 29 betreden de markt in het hogere segment van 29 hardtails. Beide frames komen met een conische balhoofdbuis, press-fit BB, internal cable routing en post mount remaansluiting, alle specificaties die op dit moment worden aangetroffen in moderne fietsen. Het carbon frame wordt opgetrokken uit drie onderdelen: de voordriehoek, rechter- en linkerachterdriehoek. Dit minimaliseert het aantal verbindingen in het frame. De verbindingen zelf maken onderdeel uit van een speciaal proces van Cube. Daarnaast is er het gebruik van aluminium in het balhoofd en achterpadden verminderd, ook hier om het aantal verbindingen in het frame zoveel mogelijk te minimaliseren. Het geoptimaliseerde productieproces en de Advanced Twin Mould procedure die wordt gebruikt op de lichtere en stijvere ELITE SUPER HPC 29 reduceert gewicht in vergelijking met de REACTION GTC 29 en dat bespaart energie bij het sprinten of klimmen.
AMS 120 29 De AMS 120 29 is de toevoeging aan het all mountain full-suspension segment. Bij de ontwikkeling is er gewerkt aan dezelfde criteria als bij de 26 modellen: neutrale rijeigenschappen bij het klimmen (dus geen invloed van de pedaalslag) en stabiel bij de downhill. STK (Size-Tuned Kinematics) en ERC moeten hiervoor zorgen. Door aangepaste verende voorvorken, korte chainstays, een korte balhoofdbuis en een laag bottom bracket toe te passen is geprobeerd om een gelijkwaardig rijgevoel te bereiken als bij de 26 modellen.
LTD en Competition Series 29 Ook komen er nieuwe modellen in de Limited en Competition series. Hier vindt je dezelfde features zoals korte chainstays, laag bottom bracket, laag zwaartepunt en speciale voorderailleurbevestiging. In de Competition series, die wordt opgetrokken uit Aluminum Lite, vinden we de ATTENTION en ACID modellen. In de Limited series bestaande uit de LTD PRO en SL , wordt gebruikt gemaakt van Aluminum Superlite buizensets. Deze modellen verschillen in gewicht door de verschillende buizensets en de componenten die worden toegepast voor de verschillende doelgroepen.
In 2012 is de volledig vernieuwde Litening Super HPC het topmodel van Cube. Vergeleken met het vorige model heeft Cube een geclaimde gewichtsreductie van 150 gram. Hiermee moet het frame op 860 gram komen.
Het lagere gewicht is mede mogelijk gemaakt door alle details nogmaals onder de loep te nemen. Er worden geen aluminium onderdelen meer gebruikt, zelfs het bottom bracket gedeelte is geheel van carbon, net als de nieuw ontwikkelde carbon dropouts. Met behulp van de Advanced Twin Mold technologie is er een minimum aan materiaal gebruikt zonder compromis ten koste van stabiliteit en stijfheid. De afgeplatte bovenbuis en staande achtervorken zijn dunner gemaakt om het Super HPC frame nog comfortabler te maken. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van een kleinere diameter Syntace Flexpost. Alle kleine vibraties en hobbeltjes van het asfalt moeten hierdoor tot een minimum beperkt worden.
Andere innovatieve oplossingen zijn Hybrid Cable Routing in combinatie met de Multi Purpose Hanger. Klassieke versnellingsystemen of de nieuwe electronische Shimano DI2 kunnen gemonteerd worden. Een special plaatje voor de openingen in het frame helpen bij eenvoudige installatie van de kabels. De DI2 batterij wordt netjes vlakbij het BB opgehangen.
Geheel nieuw is de Cube CSL EVO carbon voorvork die slechts een geclaimd gewicht van 320 gram heeft. Het gebruik van ceramische lagers zorgt voor het soepele draaien. Beschikbare varianten in 2012: Litening Pro, Litening Race, Litening SL en Litening SLT
De nieuwe Agree GTC is een directe afstammeling van de nieuwe Cube Lightning. Afgemonteerd met de nieuwe Shimano Ultegra DI2 groep is de Agree GTC SL DI2 de top van de nieuwe Agree GTC range. Een conische balhoofdbuis in combinatie met de nieuwe CUBE CSL EVO volledig carbon voorvork (320 gram geclaimd) op de Agree GTC SL DI2 en SL en de nieuwe Cube CSL voorvork met conische aluminium stuurbuis (485 gram geclaimd) bieden uitzonderlijke stijfheid aan de voorkant waardoor de rijder een vertrouwd veilig gevoel in elke situatie moet krijgen. Het gebruik van de Twin Mold technologie voor de monocoque constructie van de Agree GTC garandeert een gelijkmatige structuur van het carbon.
Voor het eerst te zien geweest op Eurobike 2010: de aerodynamische Reacto van Merida. En in 2012 licht aangepast.
In zijn tweede jaar valt de Reacto naast een complete integratie met het elektronische Di2-schakelsysteem vooral op door een radicaal inzetstuk in de zadelpen dat de meestal als hard en onbuigzaam gekarakteriseerde aero-racefietsen toch een modern comfort moet meegeven.
S-Flex Comfort luidt het toverwoord dat verborgen zit in de volledig vernieuwde zadelpen die overigens, net als zijn voorganger, volledig verstelbaar blijft en past in het aerodynamische uiterlijk van het frame. De gepatenteerde S-Flex-zadelpen heeft een vensterconstructie waarin zich aan de achterzijde een elastomeer bevindt die samen met de geïntegreerde carbon bladveer veel comfort geeft, vergelijkbaar met een slanke 27,2 mm zadelpennen. En dat met een eigen gewicht van slechts 210 gram en geen beperkingen voor het gewicht van de rijder.
Nieuwe carbon en alu frames, nieuwe benamingen: de lijn die de Belgische fabrikant in 2011 heeft ingezet wordt grotendeels voortgezet. Maar wel met herkenbare aanpassingen. De AMX-3 en AFX-1 zijn de twee alu kaders. De 3is een klassiek ogend EMS 7000 alu frame met full carbon voorvork met twee maten lagers. De AF(emale)X is een damesmodel met onder meer sloping bovenbuis en alu/carbon voorvork. Beide modellen worden compleet met Shimano groep aangeboden.
De EMX-1, EFX-1 en de EMX-3 en EF(emale)X-3 zijn de carbon modellen met respectievelijk Carbon CL+ 240-UDM en Carbon CL+300-3K frames. Sloping bovenbuis, tapered carbon voorvork met twee maten lagers en de bracketlagers geschroefd. De EMX-3 heeft voor komend seizoen de derailleurkabels door het frame. Opbouwdelen komen van FSA, Prologo, Fulcrum, Vittoria en de EMX-1 is er met Shimano 105 en Ultegra, de EMX-3 ook met Shimano en als los frame te verkrijgen. Merckx heeft voor komend seizoen ook eigen wielsets.
De EMX-5 en de EMX-7 zijn de meest gekende Merckx modellen, vooral omdat de profs er mee rijden. Ook in 2012 is Merckx in het professionele peloton te zien in ieder geval met Topsport Vlaanderen. Kabels binnendoor, lichte en stijve asymmetrisch gebouwde frames, speciale lay up van het composiet, nieuwe voorvorken en een hoogwaardige afmontage. Frames zijn uiteraard ook los te verkrijgen. Meer over de 5en de 7 in een later stadium.
Ook nieuw zijn de UMX-R en de S. Urban Legend fietsen gebaseerd op de fixies en gestoken in een kenmerkend oranje van weleer. Heel opvallend is de R met Rohloff naaf. www.eddymerckx.com
De Trentino is een model wat al een paar jaar bestaat. En al eerder in een webtest is behandeld; de eerste keer in 2009 en ook nog begin 2011. Er is en Trentino Special Deal en een Trentino Custom. Special wil bij Sensa zeggen dat zij een aantrekkelijk model hebben samengesteld. De Special deal op basis van een Ultegra groep is er vanaf 1329,- een Custom Trentino is er vanaf 969,- maar dan met Tiagra. En er is nu de Trentino SL.
Ultralite Y-9 Alloy
Nog even over de gewone Trentino. Het frame is gemaakt van Ultralite Y-9 Alloy. Uiteraard zijn de framebuizen oversized en geovaliseerd: de schuine buis is maximaal 55 mm doorsnede en bij het bracket horizontaal plat en bij de balhoofdbuis verticaal geovaliseerd. De staande buis is 35 mm van doorsnede, de bovenbuis 40 mm. De bovenbuis loopt naar achteren af. De achtervork: zowel liggende als staande zijn S-Bended. En deze Trentino SL? Ook van Ultralite Y-9 Alloy. En ook oversized. Maar wel heel anders. Waardoor het frame van een afstandje op een carbon frame lijkt. Driehoekig, vier- en vijfhoekig maximaal bijna 5 centimeter doorsnede, rond, S-Bended en alle overgangen zijn mooi glad. Tel daarbij de mat zwarte met grijze kleur en de streep op de bovenbuis van voor naar achteren en inderdaad: het lijkt carbon. De voorderailleur zit met een losse klem vast, de achterderailleur aan een verwisselbare pat. Precies 1500 gram weegt een 58 centimeter model dat is net zo zwaar als de gewone Trentino. Maar waar komt de toevoeging SL dan vandaan?
410 gram
Die zit in de voorvork. De gewone vork weegt 550 gram, heeft een alu balhoofdbuis. De SL is een full carbon model en heeft een 1 1/8 inch aan de bovenkant en een 1,5 inch aan de onderzijde. Daartoe is natuurlijk de onderkant van de balhoofdbuis aangepast. Keurig geïntegreerd trouwens! 410 gram weegt de vork. Ook de staande buis is nu meer oversized; er gaat nu een 31.6 mm zadelpen in plaats van de 27.2 mm bij de Trentino. Resumerend: van 2050 gram naar 1910 gram. De lengte van de bovenbuis bij een 58 cm is 56,5 cm en de balhoofdbuis is dan 16,5 cm.
Supra
Deze SL is afgemonteerd met SRAM Force en veel eigen -dat wil zeggen: ontwikkeld bij Sensa- Supra onderdeken. We noemen het even op! Supra Speed Line stem/bar/seatpost nieuwe matt finish, optioneel leverbaar op de Trentino SL voor 49,-. Los leverbaar voor 34,50 (stuurpen, 130 gram) + 39,50 (stuur, 290 gram ) + 29,50 zadelpen van 310 gram = 103,50, Supra Carbon bidonhouders optioneel leverbaar op de Trentino SL voor 19,- los leverbaar voor 23,50 per stuk en de Supra wielset RA27: en lichtgewicht (+- 1500 gram) multiperformance medium profile wielset. Sapim CX-sprint straight-pull spaken, CNC-naafhulzen, cardridge bearings en holle cromo-as snelspanners (campa of shimano) optioneel leverbaar op de Trentino SL voor 139,- los leverbaar voor 399,-
127 Nm
De stijfheidswaarden: de gewone Trentino respectievelijk torsiestijfheid 99 Nm/°, bracket 40 en Supra voorvork 75. De SL: torsiestijfheid 127 Nm/°, bracket 48 en Supra voorvork 84. Helemaal goed en beter dan de Trentino. : niet mega Duits stijf, prima voor alle soorten rijders! Dat bleek ook tijdens de testritjes. Balhoofdhoek en zithoek rond de 73 graden, wielbasis van ruim 99 centimeter, een vorksprong van 43 geen verassingen! Het is wel een echte koersfiets natuurlijk. 8,0 kilo. OK, je zult op basis van de 1500 gram nooit een mega licht fietsje van minder dan 7 kilo kunnen bouwen -tenminste als je doorsnee onderdelen gebruikt- maar daarvoor is de Trentino ondanks de toevoeging SL- ook niet bedoeld. Wel om een goed rijdende, strakke racer neer te zetten.
Meer 2012
De Trentino was en is het lichtste aluminium frame binnen de Sensa reeks. Oversized aluminium frames zijn allang gemeengoed geworden en deze Sensa SL is een waardige vertegenwoordiger. De nieuwe, lichtere voorvork doet de Trentino veel goeds. De fiets is net wat prettiger, lichter in het gebruik dan de versie met gewone vork. De SL is gewoon meer 2012. De SL volgt ook de lijn die fabrikanten als Cannondale, Cube en Canyon in geslagen zijn: licht en oversized alu, stijf en packed met de nieuwe technieken. Alleen lopen bij de SL de kabels nog gewoon buitenlangs; bij veel nieuwe alu frames zijn de kabels intern. Samengevat: het is een lekker aanvoelende racer, robuust en snel reagerend. Een prima keuze voor als je een goed betaalbare aluminium fiets zoekt die ook nog eens helemaal up to date is. Daarnaast zijn de eigen onderdelen van Supra steeds doordachter. De Trentino SL is er in maat 52, 54, 56, 58, 60 en 62 centimeter. De SL is er vanaf 1069,-, deze met Force gaat rond de 2000,- kosten. www.sensabikes.com
Voor onze 5de telenet ging
het naar Hertsbergen en dit ligt tussen Beernem en Oostkamp op de grens van
oost en west Vlaanderen
De kleine gemeente was voor
deze organisatie bijna volledig afgesloten dit kunnen we ons niet voorstellen
in onze streken
De lokale dorpszaal deed
dienst als startlokaal en de inscanning ging terug zeer vlot: hier starten ze
meer verspreid
Met 3 van de club gingen we
van start voor de 40km lange trip en na een paar honderd meters ver doken we
reeds het veld in en we zouden er niet meer uitkomen
Boswegel na boswegel volgden
elkaar op soms onderbroken door een veldwegel maar steeds was het stoempen
geblazen
Na een 15 tal schitterende
kilometers kregen we onze eerste bevoorrading en deze was dik in orde: prima
Na deze tussen stop gingen we
terug op pad en terug doken we de bossen in wat de ademhaling terug de hoogte
injoeg van de hartslag nog maar te zwijgen
Maar 10 km verder kregen we
terug een bevoorrading (jawadde) en deze was terug prima verzorgd met een aquarius
er boven op
Nog 14 km te gaan en we
zullen het geweten hebben: begon te tocht echt
Nu doken we terug de bossen
in maar nu met hindernissen: volledige bossen werden met linten afgespannen
zodat er enkele hindernissen parcours gekrieerd werd en door de mulle
ondergrond vreet dit krachten
Sommige passages waren er
toch iets over maar we zijn ondertussen wel wat gewoon op dit gebied
40km ver en deze tocht zat er
op: mensen dit is een aanrader want 35km bosparcours op een rit van 40 km dit
is super
Ook de afspuitplaats was meer
dan behoorlijk wat terug een pluspunt is ook de drinkbus en de gratis hotdog
werd als positief beoordeeld en dit allemaal voor 2.5
Is er hier dan niets mis? Ja,
er waren geen douches en dit vonden we toch wel jammer
KALKEN
Voor de zondag stond Kalken
op het menu voor een ritje door het Schelde land
Het begint een beetje een
gewoonte te worden om op zondag een kleintje te rijden met de clubbroeders en
ons eens lekker los te rijden maar vooral ons eens goed te amuseren het word misschien
wel een traditie: wie weet
Over de rit kunnen we kort zijn:
vlak, plat en iets te veel baan maar je hoort ons niet klagen
We kregen een leuke controle
en dat maakt al veel goed
Over de afspuitplaats kunnen
we ook heel kort zijn want deze was zelfs de naam afspuitplaats niet waardig want
er kwam met moeite water uit
Als bikers vragen we niet
veel en zijn we vlug tevreden maar een deftige afspuitplaats daar staan we op
want ons matriaal moet toch een beetje proper zijn waar betelen we anders 3
voor toch niet voor de boterham achter de rit
Maar nog een geluk dat de
douches wel naar behoren werkten en dit maakte het een beetje draaglijker
Iedereen weet het: TItanium is licht, duurzaam en mooi. Hoewel een niche vanwege de hoge prijs en het beperkte aanbod blijft Titanium tot de verbeelding spreken. Vandaar dat steeds meer onderdelen fabrikanten, naars aluminium en carbon, ook een titanium variant van hun sturen en zadelpennen aanbieden.
Dat is moeilijker dan het lijkt, titanium is een moeilijk materiaal. Waar tegenwoordig hoogwaardige aluminium sturen bijna één pot nat zijn, en zelfs de verschillen tussen de carbon exemplaren met een loep gezocht moeten worden vraagt Titanium om écht specialisme. In tegenstelling tot aluminium is het namelijk extreem moeilijk te butten, te voorzien van varierende wanddiktes. En dat is echt noodzakelijk om het gewicht binnen de perken te houden en toch voldoende sterkte te halen.
Gelukkig laat Titanium zich wel uitstekend hydroformen zodat het Controltech TiMania stuur voor 195 gram de boeken in kan.
Verspanen, frezen, draaien en vijlen, gaat ook extreem moeilijk. Vandaar dat de TiMania stuur- en zadelpennen een eenvoudig ontwerp hebben. Dat de zadelpennen vanaf 190 gram wegen (voor een 27.2mm variant) is keurig.
Het gaafst vinden wij de bijbehorende TiMania stuurpen. Prachtig uitgewerkt, hier zit zichtbaar véél werk in! verkrijgbaar in de lengtes 90, 100, 110 en 120mm, waarbij de langste 138 gram weegt. Gaaf toch!
Voor liefhebbersvan het indoor fietsen op een virutal reality trainer van Tacx is er een aantal nieuwe video`s gelanceerd. Zo kun je nu ook de Mont Ventoux beklimmen. Ook zijn er nieuwe films gemaakt van de Noorse fjorden en het Italiaanse Elba.
Mont Ventoux Speciaal voor alle toerfietsers die de Reus van de Provence willen bedwingen, heeft Tacx een nieuwe film gemaakt van de Mont Ventoux. De film begint in Malaucène en neemt de weg naar Bédoin voor de klim naar de top op 1912 meter. Na de afdaling terug naar Malaucène volgt een rit langs de Dentelles de Montmirail naar de finish in Sault.
Noorse fjorden Bergen-Voss is niet alleen de grootste en bekendste cyclosportieve tocht van Noorwegen, maar ook een van de meest schilderachtige routes ter wereld. Deze 90 kilometer lange rit, gefilmd tijdens het evenement in juni 2011, gaat over golvende wegen langs de beroemde fjorden tussen de kuststad Bergen en het skistation Voss. Adembenemend mooi en puur avontuur.
Elba Tour in Italië Ontvlucht de herfst en ga met Tacx mee naar Elba. De cycletour over dit eiland in de Middellandse Zee is zwaar en uitdagend, maar de inspanningen worden beloond met een prachtige tocht langs stranden, dorpjes, groene en rotsachtige heuvels en de azuurblauwe zee, glinsterend in de zon.
2 boa- sluitingen en 1 klittenband maken het dat je een goede afstelling kunt maken
De schoen De S-Works schoen is uit de top range van het assortiment en dat is te voelen én te zien. Een goede afwerking van het stikwerk, geen vervelende randen aan de binnenzijde van de schoen, een stijve carbon zool en licht van gewicht. Een paar schoenen in maat 45 weegt slechts 740 gram. Bekijken we de inlegzool, dan is hier al meer over nagedacht dan we bij andere schoenen tegenkomen. Een voorgevormde zool met op de goede plekken ondersteuning en vrij stevig van vorm zorgt voor een behoorlijke ondersteuning. Wat Specialized-schoenen uniek maakt, is het varus-correctie principe. Onderzoek door Specialized heeft aangetoond dat bij veel fietsers de knie naar binnen valt, wat een minder effectieve trapbeweging kan opleveren. Nu kun je dit corrigeren met een inlegzooltje, maar door het varus-principe doe je dit direct in de zool van de schoen en in combinatie met een inlegzool. De schoen heeft een klittenband sluiting en aan de voorkant een boa-sluiting die de bovenzijde bij elkaar houdt.
Pasvorm Of een schoen goed zit en prettig aanvoelt, is natuurlijk persoonlijk. Zelf heb ik smalle voeten, maar door de voorste klittenband wat steviger aan te trekken en door de prettige boa-sluitingen zit de voet comfortabel én stevig. De vorm van de schoen is dus heel gemiddeld. Koop je een schoen bij een Specialized-dealer, dan kan een voetanalyse door middel van de Arch-O-meter uitsluitsel geven over welke inlegzool je nodig hebt. Er zijn drie modellen, waarbij de +++ zool de meeste ondersteuning geeft.
Het stevige materiaal rondom de neus voorkomt beschadigingen en vangt ook enigszins de klap op bij het raken van een steen
De stijve carbon zool geeft de mogelijkheid om twee extra noppen te plaatsen
De praktijk De schoenen zitten comfortabel aan de voet en met aanzetten voelen ze erg stijf. Met de juiste inlegzooltjes merk je dat je knie minder naar binnen valt, mocht je dit probleem hebben. Of dit direct meer vermogen oplevert, is lastig te zeggen. Het voelt in ieder geval prettig. Door de stijve zool voel je de schoenplaatjes niet als drukpunt onder je schoen. Dit maakt de schoen wel minder geschikt om mee te lopen. Wil je wel alle eigenschappen hebben van de S-Works en toch een zool hebben waarmee je makkelijker kunt lopen, dan is er de S-Works EVO MTB. Bij de neus is stevig materiaal toegepast zodat dit niet snel beschadigt bij rotsig terrein. Na een half jaar intensief gebruik is te zien dat dit functioneel is. De schoen is behoorlijk ventilerend door het materiaalgebruik. Af en toe de boa-sluitingen insprayen met siliconenspray zorgt ervoor dat de werking soepel blijft. Een witte offroad schoen lijkt wellicht niet het meest praktische, maar door het gladde afwasbare materiaal heb je de schoenen snel weer schoon. De schoen is er ook in een zwarte uitvoering.
Conclusie Zoek je schoenen die tegen een stootje kunnen, comfortabel zitten (al is dit persoonlijk) stijf en licht van gewicht zijn, dan zijn de S-Works een goede keuze. Wil je met schoenen ook behoorlijk kunnen lopen en vind je een knalharde zool minder prettig, dan is een andere schoen een betere optie! (MW)
De jongens van Vacansoleil zullen zich niet beklagen over het materiaal waarmee ze volgend jaar op zoek moeten naar victorie. De Bianchi Oltre is op en top een hardcore racemachine.
De Oltre was al top-of-the-bill als je het had over Bianchi's koersfietsen, maar de uitvoering die ze voor World Tour team Vacansoleil hebben bedacht, doet zelfs bij de meest koudbloedige criticaster het bloed warmer stromen.
Het kenmerkende Bianchi-groen (celeste) wordt gecombineerd met de witte en blauwe accenten van de Vacansoleil teamoutfit. Op de onderbuis is de adelaar uit het Bianchi-logo te zien, terwijl de kleur celeste dan weer terugkomt op de hoge velgen van FFWD, in het Concor zadel van San Marco en in de stuurtape van Bike Ribbon.
Het monocoque frame uit de HoC categorie (Hors Catégorie) racefietsen van Bianchi is van X-Tex carbon en de trapas heeft een BB30 systeem. Efficiënte krachtoverbrenging gegarandeerd.
Verder zullen Johnny Hoogerland en consorten een hele hoop FSA onderdelen terugvinden op de Oltre, alsmede Vredestein Fortezza banden, een ketting van KMC, pedalen van Look en kunnen ze ook beschikken over een CycleOps Power Tap vermogensmeetsysteem.
Op de eerste echte vtt dag
stonden er nog andere programmas op het menu en daarom werd gekozen om de
korte afstand te fietsen want volledig leeg op een klaasfeest zitten is ook
niet leuk
Eindelijk was de herfst in
het land en was het meteen gedaan met koersen nu was het de beurt aan de modder
mannen
De elite liet ik gaan en
kozen we voor een iets rustiger tempo en dit samen met de kolonel en zijn
troepen
Op deze slibberige dag was
het even opletten om niet onderuit te gaan want het was een tijdje geleden dat
we dit nog gedaan hadden maar het gevoel was er vlug terug
Regen en vooral veel wind zouden
deze rit kleuren maar vooral het aangelegde parcours in het bos kon ons bekoren
Het stuk aan de windmolens was
ook niet voor iedereen weggelegd want de nijdige klimmetjes bleken voor sommige
iets te stijl met het nodige gevloek erbij
Ook de twee bevoorradingen
konden op veel meeval rekenen maar vooral de stop in de brouwerij was een
pareltje want hier lag zelfs te veel lekkers
Ondanks de korte rit hadden
we ons terug goed vermaakt en konden we ook eens proeven van de vriendschap van
deze vaste groep en dit is een aanrader voor zij die nog niet super getraind
zijn
BRUSSEL De Belg Leif Hoste fietst volgend jaar in het shirt van Accent Jobs, het huidige Verandas Willems. Dat heeft de Belgische ploeg woensdag bekendgemaakt.
Hoste (34) had nog een doorlopend contract bij het Russische Katoesja.
Bij die ploeg waren ze me liever kwijt dan rijk en ik was er ook klaar mee, vertelde Hoste bij de presentatie.
Onder anderen de Nederlanders Stefan van Dijk en Arnoud van Groen worden ploeggenoot van de renner die drie keer tweede werd in de Ronde van Vlaanderen.
Het mountainbiketeam van Bart Brentjens gaat in 2012 rijden op frames van Superior. De officiele teamnaam gaat luiden Milka-Superior MTB Racing team . Bart Brentjens startte zijn eigen mountainbiketeam na de Olympische Spelen van Beijing in 2008. De eerste drie jaren reed het team op Trek frames. Milka, werelds bekendste chocolademerk, werd na 1 jaar hoofdsponsor van zijn team.
Brentjens : Na 2 jaar op Trek te hebben gereden bij het Dolphin team, werd Trek hoofd en materiaalsponsor van mijn eigen team in 2009. We hebben drie jaar fijn samen gewerkt en mooie resultaten neergezet. Ik vond het erg jammer te horen dat Trek de sponsoring niet meer wilde voortzetten. Maar ik ben hun erg dankbaar voor de fijne samenwerking de afgelopen 3 jaar.
Het merk Superior is opgericht in 1993. In 2001 werd het merk opgekocht door BikeFun International Sro. (onder andere bekend van de kinderfietsjes) Superior is een voornamelijk Tjechisch merk met verkoop naar landen in Oost-Europa. Sinds een aantal jaren sponsort Superior enkele teams op nationaal niveau (waaronder het S&H-Superior MTB team). De laatste twee jaar is het merk Superior gestart met verkoop naar meer landen. Bike Fun International Sro bestaat inmiddels 10 jaar en zij hebben veel geinvesteerd om de productie naar een hoger kwaliteitsniveau fietsen te brengen. In 2003 was Superior het eerste europese merk met de productie van een 29er. Superior is er nu klaar voor om meer bekendheid aan het merk te geven en actief te gaan promoten. Superior is een merk met europese ontwikkeling en productie.
Petr Lavicka, Bike Fun International : Wij zijn super trots om met het team van Bart Brentjens samen te kunnen gaan werken. De feedback van het team zal bijdragen aan de produktontwikkeling van Superior en de promotie van het team zal Superior internationaal op de kaart zetten. Milka, de hoofdsponsor van het team, heeft gelijke doelen natuur, vrijetijd en sport in de bergen. Wij hopen op een lange en succesvolle samenwerking.
Brentjens : Ik ben erg blij dat wij het allereerste factoryteam van Superior gaan zijn. Het is een hele leuke uitdaging om samen met Superior de fietsen technischer naar een nog hoger niveau te brengen en het merk meer bekendheid te geven. Zowel ik, als Superior, zijn in 1993 met mountainbiken begonnen en ik hoop dat we samen iets moois kunnen opbouwen in de mountainbike sport.
Het merk Superior heeft in België een distributeur, voor Nederland is dit nog niet het geval.
Fietskoeriers zijn een duurzaam en snel alternatief voor de klassieke bestelwagens van de koerierdiensten. Nick Nuyens volgde voor het één-programma Volt het wiel van een beroeps.
Nick Nuyens kroop in de huid van een fietskoerier. (foto vrt)
In grote buitenlandse steden zijn de fietskoeriers niet meer weg te denken uit het straatbeeld, maar bij ons blijven ze voorlopig zeldzaam. In Vlaanderen zijn er bijvoorbeeld maar 14 fietskoerierdiensten actief.
Uit een onderzoek dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft laten uitvoeren, blijkt dat er een mooie toekomst voor fietskoeriers is weggelegd. "Ze zijn een goede, duurzame oplossing voor de verdeling van kleine, lichte documenten en pakketten in de stad", aldus de minister in Het Belang van Limburg.
"Uit Nederlands onderzoek blijkt dat we het aantal bestelwagenkilometers met één miljoen kunnen verminderen met de meer algemene inzet van fietskoeriers in ons land. Komt bij dat het Witboek transport van de Europese commissie stelt dat tegen 2050 voertuigen op fossiele brandstoffen geen plaats meer zullen hebben in steden. In combinatie met de markt van pakjesdiensten die jaar na jaar met tien procent toeneemt, kan dat een markt opleveren voor 10.000 jobs."
Om het aantal fietskoerierdiensten op te krikken, wil Crevits in twee richtingen werken. "Enerzijds moet de Vlaamse bedrijfswereld overtuigd worden dat het echt wel zinvol is om in grootsteden een beroep te doen op fietskoeriers. Anderzijds geloof ik ook dat de fietskoeriers nood hebben aan een meer professionele aanpak. UNIZO heeft zichzelf al bereid verklaard om de fietskoeriers daarin bij te staan."
Crevits heeft ondertussen een informatiecampagne opgestart en om het goede voorbeeld te geven gaat ze na hoe fietskoeriers tussen de Vlaamse diensten en in de Vlaamse steden kunnen worden ingezet.
Het één-programma Volt liet Ronde van Vlaanderen-winnaar Nick Nuyens een dag meefietsen in het spoor van een professionele fietskoerier. Het resultaat daarvan kan je nu woensdag 23 november zien tussen 20u40 en 21u35.
Three Legs Cycling heeft in samenwerking met onder andere Mark Cavendish vijf trainingsdvd's op de markt gebracht.
De trainingen op de dvd's omhelzen alle aspecten van het wielrennen: van gewoon op de weg fietsen, over klimmen en sprinten, tot tijdrijden. Alles wat je nodig hebt is een fiets, een rollensysteem en een dvd speler.
Alle trainingsessies zijn eenvoudig uit te voeren op basis van cadans en hartslag. De moeilijkheidsgraad bepaal je zelf aan de hand van het gekozen verzet.
De dvd's werden gemaakt in samenwerking met onder andere profrenners Mark Cavendish en Pete Kennaugh en ex-prof Steve Joughin, allemaal afkomstig van het eiland Man, waar ook producent Three Legs Cycling gevestigd is.
Voor onze vierde rit van de
Telenet mtb tours ging het richting Baasrode dat even voorbij Dendermonde ligt
Op de mistige snelweg
richting startplaats was het toch even opletten want er waren terug een paar
roekeloze chauffeurs op de baan
Eens aangekomen konden we
vlug een parkeerplaats vinden op de grote marktplaats
En er waren vandaag verbazend
veel wbv leden aanwezig het leek zelf soms op een rit van deze bond
Inscannen wat terug vlot
ging(hier geen gedrum of lange file)en dan de baan op of beter gezegd het veld
in
De eerst kilometers waren
draaien en keren en geen honderd meter was recht dit zou terug een technische
rit worden
Eens buiten de bewoonde
wereld kregen we het echte veldwerk te verwerken en waren we vertrokken voor 18
km veldwegels zonder echte obstakels
Maar dit veranderde na de
eerst bevoorrading die in een voetbalkantine gelegen was: lekker warm
Na deze deugddoende stop
begon het echte vtt werk want we gingen de boorden van de Dender en de Schelde
opzoeken en daar liggen de paden er altijd sompig bij
Ook de aangelegde parkoersen
in de plaatselijke bossen ontbraken niet en hier de fiets onder controle was
niet altijd evident want sommige heuveltjes waren hier op het randje af
Het was een tijdje gelden dat
ik nog eens met mijn echtgenote op de baan was en het deed eens deugd om nog
eens samen te biken ook al was het niet altijd even gemakkelijk voor haar
De tweede controle na 35 km
kwam dan ook niet ongelegen want de sompige ondergrond begon krachten te kosten
zodat we de suikers goed konden gebruiken
Nog 15 km lag op ons te
wachten en natuurlijk zat het venijn inde staart van deze rit
Nu was het echt beuken en
stoempen door bossen en paden langs de Schelde maar de zon scheen het was droog
en we kregen een mooie streek aangeboden dus dit maakte alles goed
De kilometers begonnen nu
toch te wegen voor mijn vrouwtje maar het einde was nabij en dan kan men altijd
een beetje meer
Terug hadden we deze tocht
tot een goed einde gebracht en onze clubkleuren verdedigd tot het einde
De apres vtt met soep en escargots
kon niet ontbreken en natuurlijk onze zuur verdiende drinkbus op de koop toe
Waren er hier minpuntjes;
niet echt al konden de douches deze massa niet aan maar voor de rest dik in
orde (al mag het hier niet geregend hebben)
In de winter aan kracht bijwinnen kan de basis leggen voor een succesvol seizoen. Om doeltreffend aan zuivere spiermassa bij te winnen ontwikkelde Performance de Superior Proteïn Complex.
Deze mengeling van vier superieure eiwitten zorgt tijdens de spieropbouw voor een constant spierherstel. Calcium caseïnaat is een langzaam verterend eiwit en geeft het lichaam ongeveer zes uur de tijd om voedingsstoffen op te nemen. Het zorgt er ook voor dat er een constante aminozuurafgifte in de bloedstroom aanwezig is. Ideaal is om dit eiwit net voor het slapengaan te nuttigen zodat de spieren tijdens de rust optimaal kunnen herstellen.
Naast dit langzaam en langdurig werkend eiwit bevat de Superior Proteïn Complex ook nog snel werkende eiwitten. De andere aanwezige eiwitproducten, Whey, Hydrolisaat en Isolaat, beginnen al meteen na de inname met hun herstelwerk. Om dat herstel te stimuleren bevorderen ze quasi onmiddellijk de aminozuuropname in het lichaam. Isolaat is by the way de beste eiwitbron voor de opbouw van een vetvrije spiermassa.
Om de Superior Proteïn Complex nog te verrijken werd het product met L-Glutamine peptide en maltodextrine koolhydraten aangevuld. Deze extra ingrediënten ondersteunen respectievelijk de spiergroei, het spierherstel, en de celopbouw en bezorgt het lichaam nieuwe energie.
Door de complementaire eiwitten met elkaar te combineren verkrijgt men een uitgebalanceerd geheel dat de afzonderlijke kwaliteiten van elk van de vier aanwezige ingrediënten overtreft.
Performance Superior Proteïn Complex is te verkrijgen in vanille- en chocolade smaak. De adviesverkoopprijs voor een pot van 750 gram bedraagt 37,5 euro, die voor een pot van 2.000 gram 84,90 euro.