Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Van 6600 naar 6700 en van 2350 gram naar 2290 gram: de nieuwe Shimano Ultegra werd in 2009 geïntroduceerd. En de 6700 heeft onlangs een nieuwe kleur als optie gekregen: de Glossy Grey.
De eerste cijfers -6700- geven de codering van de groep aan, de tweede en dat moge duidelijk zijn- het gewicht. In vergelijking met een 2008 Ultegra SL groep -waar de kabels nog gewoon buitenom lopen- weegt de 6700 circa 60 gram minder. Nog een vergelijking: de Dura-Ace 7900 groep weegt 2100 gram. De grootste vernieuwingen in de Ultegra 6700 groep waren uiteraard de shifters. De kabels zijn weggewerkt en lopen langs het stuur. De Dual Controls horen bij het 6700 crankstel en zijn niet compatible met DA.
Er zijn twee types achterderailleurs: SS (korte kooi) en GS ( medium kooi). De eerste is te gebruiken met een 50/34 Compact Hollowtech II crankstel en met een gewone dubbel, de tweede met een triple crankstel. En er zijn twee type voorderailleurs -voor dubbel/compact en triple. De 10-speed cassette is er in vijf combis waaronder 11-28: 34/50 voor met 11/28 achter geeft 2,60 meter en dat is bijna hetzelfde als 30/25 (2,55 meter ) bij een triple.
De Dura-Ace 7900 diende natuurlijk als voorbeeld van de 6700: shifters met weggewerkte versnelling kabels, crankstel met hol buitenblad, dual-pivot remmen en een nieuwe ketting. En zelfs de finish komt in de buurt van de 7900 en de XTR groep: iets minder glanzend wellicht, maar met een zeer sterk high tech uiterlijk. Veel delen zijn geanodiseerd. De eerste uitvoering was een licht-glanzend metalen kleur, de onlangs geïntroduceerde Glossy Grey is duidelijk donkerder. Alle delen zijn zo gekleurd crankstel met bladen, derailleurs en remhoeven. De Dual Control remhendels zijn onveranderd gebleven.
Het monteren is niet veel anders dan bij de 7900 groep: de losse lagers in het frame schroeven, crankstel er doorheen steken, vastdraaien en borgen enz. Of natuurlijk het crankstel in de bracket geïntegreerde lagers steken Even opletten bij het monteren van de de Dual Control hendels. Bij de 6700 hendels worden twee opvulstukjes bijgeleverd waardoor de afstand van je handen naar de grepen verkleind kan worden. Opvallend: bij de 7900 groep zijn de kabelhoedjes van aluminium, bij de 6700 van kunststof. De reden: de voorderailleur kent een trim stand waardoor de krachtoverbrenging kleiner is dan bij de 7900 waar in een zwiep de ketting van binnen naar buiten en vv beweegt. Wat betreft de ketting: deze kreeg opengewerkte binnenschakels en heeft een binnen- en buitenzijde. Bij de montage wordt aangeraden de connecting pin te gebruiken.
We trapten zon 1000 kilometer weg in Nederland en Frankrijk. Op een Jan Janssen Quadra niet de 2011 uitvoering, maar een 2009 model. Over deze Quadra later wellicht meer. In 2009 concludeerden we al: Ultegra SL was al goed, de 6700 is gewoon weg beter. Vooral het schakelen staat op een hoger niveau dan bij de oude groep. En helemaal omdat in de Ultegra de opmerkingen van de eerste series Dura-Ace zijn verwerkt. Bijvoorbeeld: achter schakel je drie tandjes in een keer op ( DA twee tandjes), een voor een keer af. je voelt en hoor je de werking beter; het wat vage, zachte Shimano gevoel lijkt compleet verdwenen te zijn door de nieuwe constructie.
Maar vooral het schakelen vóór gebeurt nu razendsnel ; de speciale vertanding in combinatie met de nieuwe voorderailleur en de ketting staan hier garant voor. Dat gaat uiteraard ook allemaal op voor de nieuwe Glossy Grey; technisch is er niks veranderd. De kleur past overigens naadloos bij de Di2 onderdelen ook de nieuwe shifters en derailleurs zijn behoorlijk donker. Hoe houdt het grijs? Goed, net als bij de eerste 6700 delen.
Wat zorgt voor slijtage? Schurende wielerschoenen op een crankstel uiteraard, troep aan de onderzijde van de remmen onder het grijs zit gewoon blank aluminium. We hebben een aanrijding met een verkeershek gehad wat een paar krasjes - zie foto- op het crankstel opleverde. Niet fijn, maar geen echt probleem. Is ook niet veel aan te doen; wellicht wat grijze lak zoeken en aanbrengen mochten de krassen (te) groot zijn. Op donker aluminium zie je wel eerder een kras dan op blank alu en daar kun je die eventueel nog weg polijsten. We hebben de onderdelen al op een aantal complete racefietsen gespot. En door de donkere kleur krijgt een racer net wat meer uitstraling. Dat wil zeggen: zolang het frame maar niet te licht dan wel te donker is. Uiteraard is dit een kwestie van smaak.
Kort en goed: de 6700 Ultegra is een uitstekende onderdelengroep zonder echte minpunten. Als je voor Ultegra kiest, kies je voor gewoon goed, betrouwbaar spul -en ook nog eens betaalbaar. En met betaalbaar bedoelen we dan in vergelijking met Dura-Ace. De groep is te vinden op fietsen vanaf pakweg 1200,- tot een meervoud hiervan. Mooi: de 6700 onderdelen zijn goed te gebruiken in combinatie met onderdelen uit de 105-groep -dan wel de 5700 delen. Adviesprijs: Shimano Ultegra 6700 ( acht delen) 795,-, compact 30,- meer. Voor extra informatie kijk bij Test en Techniek. Daar staat een doordruk uit 2010 van een duurtest van de 6700 groep.
Marktonderzoeksbureau Gallup heeft een onderzoek gehouden onder de inwoners van de 27 Europese lidstaten over hun dagelijks vervoer. Daaruit blijkt dat de fiets het primaire vervoermiddel is voor meer dan 35 miljoen Europeanen, wat neer komt op meer dan 7% van de totale bevolking.
Fietsen is erg populair (foto molentersleepe.wordpress.com)
Het onderzoek bekeek het dagelijks vervoer van Europeanen om van A naar B te komen. De mogelijkheden daarvoor varieerden van auto, motor, openbaar vervoer, fietsen en lopen. Zo is in Hongarije de verhouding fietsen-lopen 19% tegen 12%, in Zweden 17% tegen 11%, in Denemarken 19% tegen 4%, in Duitsland 13% tegen 7% en in België 13% fietsen tegen 5% lopen.
Het idee dat fietsen voor de armen is, is achterhaald, stellen conclusies uit het onderzoek. Op Cyprus, dat het laagste gemiddelde inkomen kent per hoofd van de bevolking van de EU, maakt 89% van de mensen gebruik van de auto voor het dagelijks vervoer, terwijl het aandeel fietsen verwaarloosbaar klein is. In het onderzoek zijn helaas geen vragen opgenomen over omgevingsfactoren. Het feit dat op Cyprus zo weinig wordt gefietst en de inwoners (noodgedwongen) de auto pakken, kan immers makkelijk worden verklaard door de bergachtige omgeving, wat fietsen voor het dagelijks vervoer minder aantrekkelijk maakt. In vlakke landen (Nederland, Denemarken) is het fietsaandeel daardoor veel groter.
Het Italiaanse Fi'zi:k introduceert dit najaar een nieuw zadel, de Kurve genaamd. In plaats van het statische ontwerp dat een zadel tot nu toe was, heeft de Kurve dynamische eigenschappen die de fietsbeweging volgen.
Kurve van Fi'zi:k
Het geheim van de Kurve is een schaal die uit 3 lagen flexibel carbon bestaat, die elk een andere dikte, uitsnijding en vezeloriëntatie hebben. Fi'zi:k noemt dat Re:flex, naar analogie van het bekende TwinFlex (de soepele zijkanten die sommige van hun modellen hebben). Re:flex geeft flexibiliteit over de gehele oppervlakte van het zadel. Het zadeldek beweegt dus mee met de op en neer gaande beweging van de benen. Drie jaar heeft men over de ontwikkeling van dit nieuwe concept gedaan en 7 patenten werden er al op verleend of zijn aangevraagd.
Wat het uiterlijk betreft: geen Fizi:k logo dit keer, maar een black-on-black silhouet van een slang, kameleon of stier in aansluiting op het Spine-concept dat Fi'zi:k twee jaar geleden introduceerde. Een slang staat daarbij voor lenig in de rug, een stier voor minder flexibiliteit. De kameleon is de gulden tussenweg. Het zadel weegt rond de 220 gram en heeft een consumentenadviesprijs van 220 euro.
Telenet-installateur Timothy Mattijssens uit Broechem werd op weg naar een klant afgeranseld door twee agressieve wielertoeristen die zijn wagen niet wilden doorlaten. Dat schrijft de krant Gazet van Antwerpen.
(foto hln.be)
Het incident greep plaats op de baan tussen Berlaar en Berlaar Heikant. "Drie renners gebruikten het voorziene brede fietspad terwijl twee wielertoeristen voor mijn wagen op de rijweg bleven fietsen", vertelt Mattijssens. Hij probeerde de twee sporters in te halen, maar door het aankomende verkeer lukte dat niet. "Ik claxonneerde even om aan te tonen dat ik wilde voorbijsteken, maar dat stond hen blijkbaar niet aan." Een van de renners stapte van zijn fiets en sloeg een autospiegel kapot.
Wanneer Mattijssens zich aan de kant zette om verzekeringspapieren te laten invullen, sloegen bij de renners alle stoppen door. Ze grepen hem beet en klopten er tot bloedens toe op los. Het slachtoffer vocht niet terug en denkt dat dat de wielertoeristen tot inkeer heeft gebracht. Een van de twee zei dat het nu wel genoeg was. De twee fietsten daarna gewoon verder.
De man reed naar zijn eerste klant waar hij de politie belde. Er werd een proces-verbaal opgesteld tegen onbekenden. De installateur is er zeker van dat op het moment van de afranseling auto's zijn gepasseerd. Hij hoopt dan ook dat die chauffeurs zich zullen melden zodat de daders opgespoord kunnen worden.
Na een verzopen zaterdag waar
het water tot in de schoenen stond en de woorden van de voorzitter niet veel
gehoor vonden en hadden we zondag niet veel zin om nog eens doornat naar huis
te moeten fietsen en daarom hadden we onze hoop op maandag gezet
En de weervoorspellers hadden
het bij het juiste eind dit zou een fietsdag worden
Met de fiets reden we richting
Gavere waar we een 10tal minuten te laat waren
Eens ingescand konden we aan
de 70 km tocht beginnen: het eerste deel was er eentje van veel vals plat
De tocht ging terug richting West-Vlaanderen
zonder echte hindernissen en na een 10tal konden we ons karretje aansluiten bij
een 5tal snelle mannen
En dan ging het plots een pak
sneller dit was leuk meegenomen op deze zonnige dag
Met nog een tiental kilometer
te gaan tot aan de controle werden we ingehaald en voorbij gestoken door een
groep van nog snellere fietsers en was het harken om hier bij aan te sluiten
maar het lukte mij toch mijn echtgenote lukte dit niet: deze was in goed
gezelschap in het achtervolgende groepje
Goed in het zweet bereikte we
na 35 km de stopplaats en dit kwam geen minuut te vroeg ook mijn eega bereikte deze
rustplaat een paar minuten later
Het tweede deel konden we
rustiger afwerken met de leden van onze club en ook dit deel was bekend van
vorige jaren alleen een lang stuk fietspad van Nazareth naar Gavere was een
nieuw stuk en een leuk stuk
Na 72 km waren we terug aan
de startplaats: goed weer bijna geen wind en redelijk goed uitgepijld meer moet
dit niet zijn voor een feestdag
Lang konden we niet blijven want
er lagen nog 13 km Scheldedijk op ons te wachten
Dat de Shimano Ultegra Di2 er aan zou komen was zo klaar als een klontje, maar wanneer dat was de vraag. Nu dus. Met ingang van modeljaar 2012 zal de middenklasse groep verkrijgbaar zijn. Los, maar zeker ook als aandrijving op compleet geleverde fietsen. We reden 4, 5 en 6 augustus met de groep in en rond Aigle, Zwitserland. Uitvalbasis was het trainingscentrum van de UCI. In FIETS 9 volgt een test van de groep, hier alvast een aantal opmerkingen.
De Di2 groep bestaat uit een voorderailleur, achterderailleur, accu, twee shifters en een aantal stroomdraden. Een volle accu is goed voor tenminste 1000 kilometer en een accu kun je 500 maal opladen. 500 X 1000 = 500.000 km. Begin maar te trappen. De Dura-Ace Di2 7970 groep is het voorbeeld voor de Ultegra; de accu is hetzelfde, de toegepaste techniek ook. Alleen zijn de gebruikte materialen iets zwaarder, is de motor in de achterderailleur net wat anders uitgevoerd en zijn de stroomdraden anders ( tweepolig in plaats van vierpolig). Een achterderailleur weegt 270 gram, shifter 158 gram per stuk en de voorderailleur 135 gram. Het gewicht van de Ultegra onderdelen in vergelijking met die Dura-Ace is zon 200 gram meer; in FIETS 9 de specifieke cijfers!
De Di2 onderdelen zijn te combineren met de Ultegra Glossy Grey onderdelen zoals crankstel, remmen en ketting en cassette. Schakelen doe je hetzelfde als met de mechanische 6700 groep. Op en afschakelen gebeurt met twee afzonderlijke units: bij de mechanische schakel je rechts met de remhendel op, bij de 6770 met de voorste, losse geribbelde hendel zie foto. Afschakelen gaat met de binnenste hendel. Meteen maar: je merkt niet dat je met een elektronische groep te maken hebt. De sensatie, het gevoel dat je op een racefiets hebt is nog altijd aanwezig. Je voelt de wind, je moet je inspannen en je bent echt nog wel bezig met wielrennen. Alleen het schakelen is net wat makkelijker. Geen kracht zetten, slechts de hendel intoetsen. Zwiterse precisie vanuit Japan!
Vergelijk het met het indrukken van een computermuis. Klik dus! Je hoort het motortje licht zoemen vooral bij de bediening van de voorderailleur. Logisch, daar is ook de meeste power voor nodig! Daarnaast hoor je nog steeds de ketting en het derailleren van de ketting op de kransjes. Als je mega-lomp trapt en je schakelt tegelijkertijd dan heb je nog steeds kans dat je geknars hoort Het schakelen kan een voor een: voor elke wisseling dien je te klikken. Je kunt dus niet drie in een keer schakelen zoals bij de 6700 groep.
Tot zo ver. De prijs zal rond die van de mechanische 7900 Dura-Ace groep zweven. Dat wil zeggen: de Di2 componenten in combinatie met de Glossy Grey delen. Complete fietsen zullen waarschijnlijk vanaf circa 2750,- aangeboden worden. Op de Eurobike weten we meer.
De meeste fietsfabrikanten wachten tot de beurs Eurobike in september om met de laatste nieuwtjes naar buiten te komen. Ritchey gooit het dit jaar duidelijk over een andere boeg!
Ritchey 2012
De nieuwe Ritchey WCS stuurnok, C260, moet je fiets weer iets lichter maken en tegelijkertijd ook meer stijfheid bieden voor je cockpit. Door een C-omklemming te maken met het stuur omsluit de stuurnok het stuur. Hierdoor zijn de spanningen lager in de constructie, waardoor er minder materiaal nodig is. Het lijkt dus wel op de constructie die je vroeger had bij de stuurnokken die met één bout voor de klemming zorgde. Nadeel: als je het stuur wilt wisselen, moet je aan één zijde de onderdelen moet demonteren. Het kapje aan de voorzijde wordt met vier M4 boutjes vastgedraaid. De klemming met de vork is met drie boutjes in plaats van de gebruikelijke twee.
Voor een 100mm stuurnok moet de weegschaal niet meer dan 100 gram aangeven. Dit is twintig gram lichter dan de WCs 4 Axis uitvoering.
De stuurnok zal verkrijgbaar zijn in het mat en glanzend zwart, wit, rood en met een carbon laagje. Prijzen vanaf 95 euro.
De eerst werkweek is al
achter de rug na een deugddoende vakantie en we hebben de routine al terug beet
De eerste spinning les na
vier weken waren terug verdomd lastig ook al kregen we les van Igor de
vervanger van sponsor Paul en ook al doet deze vervanger zijn best we smeken
toch dat Paul zo spoedig mogelijk terug te keren
Op donderdag terug spinning
les maar dan van een gans ander kaliber want donderdag is show avond en we
hebben het geweten het bijna volledige showteam was aanwezig: maar nu genoeg
daar over
Het weekend kondigde zich
terug nat aan en het zou toch niet waar zijn dat we terug in de regen moesten
rijden
Op de heenrit kregen we in
Drongen al een pak regen te verwerken en de ruitenwissers konden deze amper verwerken:
dit voorspelde niet veel goeds
Maar meer richting West-Vlaanderen
klaarde de hemel open en kregen we toch een beetje meer moet
De startplaats in Ichtegem
lag er zelfs droog bij en zelfs de zon piepte even door het wolkendek
Café St-Cecilia was de inscanning
plaats en eens dit achter de rug konden we de baan op
De eerst rustige kilometers
gingen al vlug over in race tempo toen we aansloten bij een grote groep en op
deze lange rechte wegen is dit een droom
Even werd het drummen toen we
door de smalle straten van Koekelare reden
En dan terug het gas open man
wat rijden ze hier snel dit zouden we in onze streek niet lang volhouden met zijn
draaien en keren maar hier is dit geen enkel probleem
Zo vlak als een biljart en
bijna geen enkel kruispunt die we dienden te kruisen en geen wind want daar
hadden we nog het meeste schrik van
Na het IJzer monument in
Diksmuide mochten we kilometers het IJzerkanaal volgen en opnieuw ging het gas
open en nu was het aanklampen of lossen
St-Jacobskapelle, Alveringen,
Gyverinckhove, Roesbrugge en dan eindelijk controle en even goed op adem komen
in café St-Jozef in Haringe want dit ging toch iets te snel voor ons
Na de koffie zouden we het
tweede deel alleen fietsen om toch nog een beetje te kunnen genieten van deze streek
Proven, Oostvleteren en dan
terug richting Diksmuide langs steeds stille en verlaten binnenwegen hier valt
echt niet veel over te vertellen al is het ook eens fijn om een onspannend te
fietsen langs piep kleine dorpjes en weidse velden
Maar toch konden ze het niet
laten er ligt hier maar één stuk vals plat en dat moesten we over maar het is
hun vergeven
Esen, Vladslo, Koekelare en
dan terug Ichtegem binnen en deze 105km waren achter de rug
Deze classic zat er op en
terug en het was met gemengde gevoelens dat we aan de eindmeet stonden
Prima uitgepijld dat wel maar
geen uitstraling geen ambiance en geen sfeer dit was een dood normale rit met
een bekende naam: op de 50km kregen ze zelfs geen bevoorrading dit zouden ze in
Oost-Vlaanderen niet moeten mee afkomen
Veldrijder Tom Vannoppen werd betrapt op het gebruik van doping en werd met onmiddellijke ingang voor twee jaar geschorst.
De carrière van Tom Vannoppen is nu helemaal afgelopen. (foto belga)
Daarmee lijkt de veldritcarrière van Vannoppen, die al vier jaar enkel op B-niveau nog wat voorstelde, definitief afgelopen. Vannoppen is 32 jaar. Vannoppen liep tegen de dopinglamp na afloop van de Belgacom GP in Averbode op 2 juni. Geruchten geven aan dat het over cocaïne gaat, maar dat werd niet officieel bevestigd.
De carrière van Vannoppen kende twee uitschieters: zijn tweede plaats op het WK 2002 in Zolder achter Mario De Clercq en zijn zege in de Druivencross in Overijse in 2001. Hij was ook twee keer vice-wereldkampioen bij de beloften: in 1999 in Poprad en in 2000 in Sint-Michielsgestel. De rest van zijn carrière werd gehypothekeerd door een hardnekkige voetkwetsuur, deels ook door drankgebruik. In 2008 kwam Vannoppen bijkomend in opspraak toen bij hem privé cocaïne werd gevonden. Vannoppen pleit onschuldig en was niet voor commentaar bereikbaar
Zou je graag in de schoenen van Eddy Merckx staan? Dat kan! Binnenkort brengt USG Brands een exclusieve schoenenlijn voor mannen uit als eerbetoon aan de Kannibaal.
Het stiksel van de sneakers verwijst naar de originele kleuren van het Molteni-team.
De Eddy Merckx footwear collectie bestaat uit een reeks sneakers. Met een combinatie van elementen uit de fietssport en een elegant modegevoel zoekt het schoeisel de grens op tussen casual en dressed.
De collectie heeft ook inspiratie geput uit de rijke archieven van Merckx en zijn wieleroutfits. Zo komt het getal 525 (het totale aantal gewonnen wedstrijden van de Kannibaal) bijvoorbeeld terug in het borduursel op de schoenen en de stiksels verwijzen naar de originele logokleuren van het Molteni-team.
Volgens Dimitri Van Leuven, countrymanager België van USG Brands, is het enthousiasme groot: "We zijn pas begonnen met de verkoop en België loopt er al volledig storm voor."
Voor de consument is het evenwel nog wachten tot december, wanneer de Eddy Merckx footwear verkrijgbaar zal zijn bij geselecteerde verkooppunten in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland.
Volgende week voert de Eneco Tour het peloton een week lang door België en Nederland. De Lage Landen hebben een pittig programma in petto. Verken alvast het parcours en rij zelf de profs achterna!
In de koninginnenrit op Belgisch grondgebied moet het peloton over de Muur van Hoei. (foto alain buyck)
De Eneco Tour wordt gereden van 8 tot en met 14 augustus. Traditiegetrouw is er voor elke renner wat wils: een proloog en een tijdrit, een vlakke aanloop en om af te sluiten: wat Belgische en Nederlandse heuvels. Cyclo Sprint verkende alvast het parcours.
Na de proloog in Amersfoort en de eerste vlakke rit van het Nederlandse Oosterhout naar Sint Willebrord, krijgen de renners op woensdag de eerste heuveltjes voorgeschoteld in de rit van Aalter naar Ardooie. Het gaat hierbij om de Edelareberg, de Berg ter Stene en de Tiegemberg.
Het is slechts een bescheiden aperitiefje voor wat sanderendaags op het programma staat in de koninginnenrit op Belgisch grondgebied van Heers naar Andenne.
Na een lusje van 40 kilometer door Haspengouw passeren de renners de startlijn een tweede keer. Dan gaat het via lange rechte wegen naar Amay, waar met de Mur d'Amay de eerste helling van de dag wacht. Even later volgt in Hoei al de tweede - en meer bekende - Mur.
In Strée dalen de renners af naar de vallei van de Hoyoux, waar ze aan de grote plaatselijke ronde beginnen. Wanneer de renners de finishlijn in Andenne een eerste keer passeren, moet er nog een lus van 60 kilometer gereden worden met achtereenvolgens de Côte de Bonneville, de Chemin des Gueuses, de Côte de Saint-Roch, de Côte de Bohisseau en om af te sluiten de Côte des Aguesses.
KONINGINNENRIT IN AMSTEL GOLD RACE-STIJL
De Cauberg komt tweemaal voor in de laatste etappe. (foto alain buyck)
Op vrijdag is er een tijdrit in Roermond. Zaterdag is Genk start- en aankomstplaats voor een etappe met onder andere de Wonckerberg, Hallembaye (noord- en zuidkant) en Slingerberg. Op zondag staat het slotakkoord gepland met de koninginnenrit in Nederlands-Limburg.
Na de tweede passage over de Cauberg volgen er nog 60 km met minder bekende hellingen. De zwaarste kuitenbijters zijn achter de rug maar de wegen blijven veelal smal, bochtig en golvend.
OOK VOOR RECREANTEN...
Je hoeft geen topper te zijn om je op het parcours van de Eneco Tour 2011 te mogen uitleven. Op 12 augustus mogen teams het tijdritparcours in Roermond onveilig maken en een dag later is er op initiatief van de 'Stad Genk' en de 'Vereniging Industriëlen Genk' een ploegentijdrit voor bedrijven in Genk. Bij die laatste is het niet de bedoeling om de snelste tijd neer te zetten, maar wel een tijd die zoveel mogelijk de gemiddelde snelheid van 25 km/u of 32 km/u benadert. Daarbij moeten de teams twee ronden van 4,9 km afleggen met start en aankomst op de officiële aankomstlijn van de rit in Genk.
... EN KIDS
Elke dag mogen ook kinderen tussen 7 en 12 jaar zich op het parcours van de etappes wagen, onder begeleiding van echte wielersterren. Meervoudig Olympisch en wereldkampioen Leontien Zijlaard - Van Moorsel, Michael Boogerd en Johan Museeuw zullen hen immers tips geven en begeleiden over de omloop.
Ook bij warm weer kan je soms verrast worden door een fikse regenbui. Fietskledingfabrikant Bio-Racer ontwikkelde daarom een licht regenjasje, het Cristallon Clear Jack.
Dit light water en windproof regenjasje met lange rits is zeer klein op te vouwen en zo compact in de achterzak van een trui mee te nemen. Het materiaal van het jasje is transparant waardoor de kleur, het design en de teksten op de fietstrui steeds zichtbaar blijven.
Voor een optimale interne verluchting zijn de zijkanten van het Cristallon jasje van ventilation inserts voorzien. Voor meer veiligheid lichten de reflecterende Bio-Racer logo's op in het duister.
Naast het jack bestaat dit Bio-Racer product ook in een body versie. Zowel het jasje als de body kunnen bij plots opkomende koude of wind ook snel als extra bovenkleding aangedaan worden.
Het Cristallon Clear Jack is in de maten S t/m XXL voor de prijs van 55 euro beschikbaar. De Cristallon bodyversie kost 49,95 euro.
Lap
zijn we terug in ons thuisland begint het toch te regenen zeker :en nog niet
een klein beetje ook
Maar
eerst de start: de grote sporthall van Oosterzele was de vertrekplaats voor
onze eerste rit na een deugddoende vakantie
De
leden waren niet massaal maar er was wel een mooie groep en dat is altijd
meegenomen
De
eerste kilometers waren relatief vlak en er werd dan ook een leuk tempo op
nagehouden
Eens
voorbij de eerste splitsing ging het minder vlot want we waren in de streek van
Velzeke beland en voor een paar ging het iets te vlug in deze heuvelzone
Maar
er werd gewacht maar de groep viel toch in twee stukken uit één
Voor
de splitsing van de50-75km sloeg de pech toe in het eerste groepje lekke band
en dit is nooit prettig en dan nog in zo een miezerig weer
Wijn
reden rustig verder en zouden wel zien wie er terug aanpikten voor de 75 km
lange rit want het niet heel duidelijk wie wat zou rijden met dit weer
Na
een paar kilometer sloten er terug drie aan en konden we verder fietsen richting
Houppe
De
ene na de andere heuvels kregen we te verwerken de Heyveld dan de Fayte de
Motte om er een paar te noemen
Maar
de finale van het eerste gedeelte was toch de klim van de Houppe deze mooie klim ging toch niet zo
vlotjes als anders maar daar zat de lange reisweg van Spanje naar België voor
een stuk tussen :maar moeilijk gaat ook
Eens
boven konden we uitgebreide bevoorrading genieten en dit was nodig ook
Lang
kon er niet getreuzeld worden met onze natte kleding :de eerste meters gingen
terug in stijgende lijn voor het tweede gedeelte van de la Houppe
Na
deze inspanning konden we een beetje uitblazen voor de we terug aan het
zwaardere werk moesten beginnen
Opnieuw
ging het op en af in deze streek rond Sint Maria Horebeke en het ene stuk ging
al wat beter dan het andere :de benen wilden maar niet loskomen
Ook
het tweede deel had zijn finale en dan nog eentje om u tegen te zeggen want de
Varent moest overwonnen worden en dit is altijd een lastige klim
Maar
ook dit brachten we tot een goed einde al was het met horten en stoten
Nu
konden we eindelijk rustig verder rijden naar onze tweede controlein Nederzwalm aan de spoorweg en deze was
terug in orde
Nog
13km te gaan en de rit begon zo stilaan zijn sporen achter te laten want voor
een paar ging het toch zo vlot niet meer maar het einde was in zicht en dan kan
men altijd iets meer
Eens
terug konden we onze drinkbus gaan afhalen en even op adem komen van de
geleverde inspanningen
Terug
hadden we kunnen genieten van een prima uitgepijld en goed verzorgde rit zo zou
het toch altijd moeten zijn
De
dag er na hebben we deze rit nog eens dunnetjes overgedaan maar dan met de
fiets naar de inschrijvings plaats en opnieuw was alles dik in orde zodat we op
een geslaagd weekend konden terug kijken
We konden terug van een geslaagde vakantie spreken ,ook
al was het weder niet super maar gewoon goed en daar zijn we ook al dik
tevreden mee
Opnieuw zagen we oude bekenden en nieuwe buren zelfs de
lokale Spanjaarden beginnen ons te kennen en we worden een beetje meer aanvaard
wat niet altijd vanzelfsprekend is
Op de vele terrasjes die we aandeden konden we de wereld
zien voorbij wandelen en we hebben wat gezien
Om te beginnen :er lopen hier veel bloed mooi dames rond
maar hoe mooier dat ze denken ze zijn hoe meer tuttebellen/ ijskonijnen(hoge
hakken slaphandje en reuze grote zonnebril) dat het zijn in ons kleine België
kennen we ook zo een paar ijskonijnen en we dachten dat dit zelfs de koninginen
zouden zijn maar hier zouden ze zelfs maar een prinsesje zijn
Bij de mannen dito hier lopen er een paar van Aa rond
(mannen van rond de 40 à 50) die denken dat ze nog 20 jaar zijn en zich soms
nog zo kleden jongens wat een gezicht is dat
Wat ook opvalt dit jaar zijn de vele oost blokkers(Polen,Estlanders,Litouwers)
die hier op vakantie komen en dat zijn pas rare vogels :deze hebben bijna
steeds de verkeerde kleding aan zodat je ze van ver ziet komen en zelfs de
Spanjaarden lachen daarmee
Maar terug waren de Nederlanders in de meerderheid en dit
jaar waren ze massaal naar hier afgezakt
Velen waren oude getrouwen maar er waren zeer veel nieuwe
gezichten bij en de crisis laat zich daar ook goed voelen
En er was een nieuwe trend bij :je plaats je camper of
mobilhome op zijn plaats dan haal je twee zetels buiten een tafeltje in het
midden een asbak op het tafeltje en dan blijven ze 2 weken elk zijn kant van
het tafeltje zitten zonder ook maar één ding te doen gelukkig dat ze een
sanitaire stop hadden of ander waren ze wortel aan het schieten
Wat ook opvalt zijn de vele mobilhomes en daar begrijp ik
soms iets niet: men betaald vele duizenden eurosvoor zo een wagen en dan rijd je naar Spanje
om daar 14 dagen op een camping te staan waarom dan een mobilhome aanschaffen
om ergens te gaan staan en nog voor te moeten betalen ook(een mobilhome dient
om te reizen en te rijden en niet om ergens lang stil te staan)
Voor de rest was het een normale reis met zijn gezellige
drukte in Calella en zijn veel te luidruchtige toeristen (toch de jeugd ) die
soms de boel een klein beetje verzieken maar dit zijn we ondertussen al gewend
geworden
Ook de campings sfeer is dit jaar een beetje laat op gang
gekomen het was alsof de kampeerders dit jaar niet zouden afkomen maar op amper
1week stond de camping zo goed als vol
Franse Spaanse Engelse Nederlanders en Belgen elk met hun
gewoontes en zeden elk met hun geuren en kleuren
Want de geuren die je avonds opsnuift zijn niet te
beschrijven je moet op een camping staan om dit te ervaren
Ook zijn talen heeft men hier nodig maar ondanks de vele
verschillen die er zijn gaat dit bijzonder vlot
En we zouden het
voor geen geld willen missen tot volgend jaar zouden we zeggen
Laatste
week laatste dagen maar voor ons vertrek eerst nog eens een stevig ritje maken
Voor
deze rustige maandag ging het richting Mataró om dan in Sant Pol de kustweg te
verlaten en het binnenland in te trekken
De
stevige klim van Cebria De La Vallata konden we natuurlijk niet laten liggen en
met dit zalige weer was het terug een pareltje
Na
deze kozen we een nieuw parcours en ging het nu naar Sant Vincentç De Montalt
Eerst
kregen we een leuke afdaling te verwerken tot in het centrum van Arenys De Munt
om dan terug omhoog te gaan
We
dachten dat dit een gemakkelijk klim was maar hier zijn geen gemakkelijke
klimmen :toch niet voor ons
De
benen voelden goed aan en het tempo ging een beetje de hoogte wat niet lang
duurde
Want
van een redelijke en geleidelijke klim(5%) kregen we nu andere koek te verwerken
Hoe
steiler hoe mooier het werd het landschap toch van 5% ging het in stijgende
lijn naar 10% maar nogmaals het landschap maakte veel goed ondanks ons velen
zweet
Steile
rots wanden uitgestrekte bossen en super vergezichten maakten deze klim minder
zwaar
12km
ver en eindelijk daar lag goed verscholen het kleine dorpje Sant Vincentç De
Montalt voor dit alleen al zouden we deze zware klim nog eens doen
Dit
is pas Spanje geen hoogbouw geen verkeersdrukte en geen toeristen die toch maar
alles besmeuren en bekladden hier enkel rust stilte en vriendelijke inwoners
wat een wereld van verschil met de kuststrook
Hier
wil ik direct komen wonen of toch zeker mijn vakantie doorbrengen in
hooggelegen dorp
Na
een flinke afdaling bereikten we terug de kust met al zijn drukte en zijn
vakantiegangers maar dit geeft ook zijn charmes en nu terug genieten van zon
zee en strand want het zijn de laatste dagen
Onze
laatste dagen werden een paar slenterdagen en lekker niets doen
Voor
we onze reis naar het kleine België konden aanvatten
Gedaan
met niets doen en genieten de dagelijkse sleur komt er terug aan en is het terug
aftellen tot de volgende reis
Omdat het zondag geen stranddag was hebben we nog in de
namiddag een kilometer of 8 gejogd om het toch maar niet afteleren voor we aan
week 3 begonnen
Week 3 gedaan met de stilte hebben geburen gekregen
(eindelijk)zo komt de camping sfeer er een beetje in al hoefde het niet echt
Week 3 begint zo als de vorige met een kwakkel start toch
wat het weer betreft we, krijgen geen echt vast weer: nu eens snikheet dan
bewolkt dan regen het weer is hier echt de kluts kwijt
Maar het vrouwtje wil nog steeds niet naar huis dus
blijven we ook maar want de weerberichten uit het vaderland zijn nu ook niet
echt schitterend: zag een foto op facebook van de voorzitter zijn vrouwtje en
het leek niet echt te zomeren aan de Belgische kust
Maar goed we zijn er aan begonnen aan dag 1 van week 3 en
omdat we ons een paar uitdagingen voor doel gesteld hebben(stadslopen) waren we
terug vertrokken voor een loop training van een 6 tal kilometers met als slot
87 trappen op lopen :amai wat deden de benen pijn en boven werd er flink naar
lucht gehapt of we dit nog eens zouden ??????
Na een verkwikkende douche en een heerlijk Spaans
middagmaal konden we er tegen aan om in de namiddag nog kilometer of 8 te gaan joggen
voor we de boeken konden dicht doen voor deze dag
Voor dinsdag werd rust ingelast want het is niets voor
niets vakantie en eens lekker slenteren door de binnen stad en dit afgerond met
een stevig ijsje is ook eens leuk
Woensdag fietsdag en terug kozen we richting Mataró voor
een snelle tocht: de wind zat juist
En dan kan fietsen echt genieten zijn: langs deze wegen
zonder putten of andere obstakels kan er echt gevlamd worden
Ondanks dat de N2 een drukke weg is viel het zeer goed
mee deze morgen: enkel de lichte hellingen vielen soms een beetje tegen
Eens Mataró bereikt doken we de binnen stad in en dit
bleek niet van een leien dakje te lopen: zeer druk en zeer smal
De vele winkels lieten we dus aan ons voorbij gaan anders
waren we misschien nog niet terug geweest: schitterende stad met zijn oude
binnenstad
De terugweg met terug de wind mee ging zelfs nog vlotter
dan de heen tocht: en steeds werden we door de Spaanse wielertoeristen begroet
met hoofd knik of met een handgebaar
Mijn echtgenote zegt dat er hier veel beeze rondfietsen
want bij ons zijn het bijna allemaal oude bok (zelf in te vullen)zegt mijn
echtgenote niet ik
Donderdag is familiedag maar eerst een kilometer of gaan
lopen op deze nu we schitterende ochtend : geen wolkje te bespeuren
Na deze run kwam het kleinkind op visite en we zouden er
een leuke dag van maken met ons drietjes aan het strand op deze met zon
overgoten dag:en hij heeft er van genoten de kleinste
Vrijdag is marktdag al is een groot deel van de markt
bestemd voor de toeristen maar dit deel laten we dikwijls links liggen want het
is er veel te druk en veel te duur
Wij kiezen het gedeelte waar de lokale bevolking zijn boodschappen
doet daar kan je nog de echte Spaanse sfeer ruiken en proeven :fruit ,groeten
en vlees maar ja dit laten de meeste toeristen aan zich voorbij gaan
Voor het weekend stond terug richting Blanes op het menu
maar nu langs de vlakke kuststrook voor we de stad bereikten
Eens de binnenstad voorbij kozen we vandaag richting
uitkijktoren om dan na dit stuk slopend klimwerk even op adem te komen aan de
botanische tuin :prachtig aangelegde tuin
Even dachten we dat het ergste voorbij was niets was
minder waar :hier hadden we niet opgerekend
We waren op het kleine strandje beland van st Cristóbal
en dit ligt heel diep verscholen langs de kust en de enige weg er uit is een
zeer zeer zeer zware klim:de weg er naar toe is een eenrichtingsweg
Moet u zich eens voorstellen De Muur ,De patersberg, De Koppenberg,
De oude Kwaremont dit allemaal na elkaar wellings waar zonder kasseienen dan nog zou u niet boven zijn
Dit was afzien van het ergste kaliber dit was doodgaan
maal drie en ook al waren de villas en het uitzicht nog zo mooi het bleef maar
duren
Eens dit achter de rug werd er boven flink naar lucht
gehapt om nog maar te zwijgen van de hartslag;en ja het werd me even zwart voor
de ogen
Nu snel een mooi terrasje opzoeken om even alles rustig
te laten afkoelen
Zondag rustdag zoals bij de vele Spanjaarden want zo
voelen we ons stilaan ook en eens lekker lang uitslapen het kan eens goed doen
En natuurlijk kon een ontbijt in de stad niet achter
blijven op deze plaats konden we de wereld zien voorbij slenteren :en er loopt
hier wat raar volk rond maar later hier meer over
En nu beginnen aftellen want de laatste week komt er aan