Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
13-06-2011
DE VLAAMSE PIJL
DeVlaamse Pijl
Het leuke aan een lang
weekend is dat we een dagje meer kunnen fietsen
En op deze derde dag van het lange
pinksterweekend stond de Vlaamse Pijl in Zwalm op het menu
Deze terug Vlaamse labelrit
doet ons afstempelformulier al aardig vollopen en we kunnen zo stilaan beginnen
aftellen
Op deze niet zomerse dag
kozen we voor de 55km toertocht en met drie zouden we deze klus klaren
De tocht bracht ons naar de Scheldebrug
aan de Nederzwalmsesteenweg waar we aansloten bij de groep uit Kalken
Samen met deze mannen zouden
we het eerste deel afwerken en ondanks de stevige tegen wind zat de vaart er
goed in
Zingem, Asper en dan een hele
toer Nazareth waar het niet altijd even vlak was maar echt klimmen was er niet
bij
Enkel de laatste kilometers
van het eerste deel deed de hartslag een flink stuk de hoogte ingaan wan de
bevoorrading was in Huise gelegen
Café de Vaderlander was na 28
km de stopplaats en kon er even bijgetankt worden
Eens opnieuw in het zadel kon
er eerste een stukje gedaald worden voor we terug konden beginnen beuken tegen
de wind die hier vrijspel had en dit in combinatie met een stevige klim deed de
zweetdruppels naar boven komen
Van Huise naar Mullem en dan
naar Welden wat terug een gemakkelijk stukje was maar eens richting Horebeke
hadden we terug prijs
De mannen uit Kalken ook al
waren het geen berggeiten die lieten het tempo geen seconde zakken en soms was
het harken om bij te blijven
Eens we het juiste het
klimritme hadden gevonden konden we terug prima volgen en zelfs het kopwerk
overnemen
46km stond er op de meter en
daar was de bevoorrading in de Ommegangstraat in Horebeke
Hier was merkelijk meer volk
aanwezig en deze dank zij de mtb ers op deze stopplaats was alles voorhanden om
terug op krachten te komen
Nog 8km te gaan en we kregen
voor de verandering eerst een afdaling voorgeschoteld voor we koers naar Boekel
zetten om dan naar de kers op de taart te fietsen
Ook al stond de Molenberg
niet op het parcours blad we dit toch niet laten voorbij gaan: en het eens
deugt om dit kleine smeerlapje nog eens te bedwingen
Eens boven ging het snel
richting eindmeet waar een lekkere mattentaart op ons lag te wachten
Opnieuw stond er een classic op het programma: de Mesen classic
Mesen ligt in West-Vlaanderen en is het kleinste stadje van België amper 1900 inwoners dus dat beloofde
In de plenzende regen reden we richting startplaats en dank zij de vele wegenwerken bleek dit nog een moeilijke onderneming te worden
Maar met Tom Tom als mede reiziger bereikten we toch nog vlotjes onze eindbestemming
Een parkeerplaats vinden ging ook verbazend vlot ondanks dat er ook een mtb rit was: dit zou geen massa toerisme worden
Inscannen en wegwezen want koffie was ook nog niet te verkrijgen wegens gebrek aan een waterkoker dan maar zonder bakje troost de baan op
Het regende niet dus dat viel ook al goed mee voor de eerste kilometers rond Mesen want we hebben de kerktoren langs alle kanten kunnen bezichtigen
De wind viel in dit vlakke landschap ook al dik mee en dit maakte deze uitstap dubbel zo mooi
Maar we waren in Belgen land dus na een 20 tal kilometers gingen de hemelsluizen open en nog niet een klein beetje ook en als of dit nog niet genoeg was waren we in het bekende Heuvelland terecht gekomen en van mooi was helemaal geen sprake meer
Op het voor ons onbekende parcours lagen er toch een paar verdomde verrassingen en met een paar bedoel ik 11 want zo veel hellingen kregen we voorgeschoteld op de 90 neen 108km lange rit :op de scanning was het 90km op het routeplan 108 en dar scheelt toch een helling of twee
Langs de ontelbare oorlogsgraven slingerde deze rit zich door de West-Vlaamse polders van kerk naar kerk van gehucht naar gehucht ze waren niet te tellen sommigen waren amper een paar huizen groot
Houtem, Hollebeke en terhand om er een paar te noemen
Na een kilometer of 40 bereikten we de controle plaats en deze was gelegen in een manege die door de inrichters nog niet bemand was zo dat de eigenares van de manege ons maar bediende met alles wat voor handen was al moest het eerst nog uit de verpakking gedaan worden
Lang konden we niet blijven keuvelen want er stonden nog een aantal stevige kilometers op ons te wachten
Gelukkig was de regen ook vertrokken en konden we ons door de schutigere zon ons een beetje laten drogen
Het tweede deel viel een stuk beter mee dan het vorige want met amper 2 heuvels er in was het zelfs een makkie
Dadizele, Bezelare, Zandvoorde en als laatste van het tweede deel Dikkebus om er terug maar een paar te noemen maar het venijn zat in de staart met als eerste de helling Zavelaar en daarna de zwaarste van allemaal de Scherpenberg
80km op het metertje en daar was de volgende controle deze was wel bemand en naar onze normen dik in orde zodat we de suikers terug konden aanvullende suikerwafels waren van een superklasse want bij ons krijgen we wafels uit den .. ik geen namen noemen maar hier waren ze dubbel zo groot en meer dan dubbel zo lekker voor deze allen zouden we terug keren
Even op het routeplan gekeken en we hadden nog maar 5hellingen achter de boeg: het voelde als of we er veel meer hadden gedaan want van vlakke wegen was al lang geen spraken meer
En als toemaatje had ik me misteld in de hellingen het waren er geen 11 maar 13 dit zou een zwaar derde deel worden
Via Dranouter doken we terug he befaamde Heuvelland in en waren we vertrokken voor 28 helse kilometers zonder één enkele rustpauze en met de wind als met gezel maar meer als tegenstander
De heuvels klinken hier in naam anders maar het blijven heuvels: Korte Mooiaard, Westhove, Busschmers, Kraaiberg en Mesenberg om terug een paar namen te noemen
De Mesenberg als voorlaatste was terug eentje die kon tellen hier kwam maar geen einde aan maar met vooruitzicht dat de eindmeet binnen bereik was werd er nog een tandje bij gestoken
Eens boven aan het oorlogskerkhof konden we de kerktoren van deze kleinste stad nogmaals goegbekijken want we waren terug vetrokken voor een rondje Mesen
Eind goed al goed we hadden het terug gehaald en eerlijk het is een mooie streek jammer van de hellingen en de wind: grapje he
Met 7 stempels op ons formulier kunnen we beginnen aftellen en het waren bijna allemaal mooie ritten en het is eens fietsen in een andere streek
Een beschieting in de Douvevallei, Mesen, juni 1917. [AWM H12264]
Halverwege 1917 verliep de oorlog niet zo goed voor de Geallieerden. Het grote Franse offensief in mei onder generaal Robert Nivelle had weinig opgebracht en opstanden in het Franse leger leidden tot de vervanging van Nivelle. Er heerste wanorde in Rusland; in maart werd de imperiale regering ten val gebracht en er ontplooiden zich gebeurtenissen die uiteindelijk in november tot de overname van de macht door Lenin en de Bolsjewieken en de terugtrekking uit de oorlog zouden leiden. April 1917 was de ergste maand van de oorlog geweest, toen Duitse onderzeeërs koopvaardijschepen deden zinken, die noodzakelijk oorlogsmateriaal naar Groot-Brittannië brachten. Het leek erop dat de onbeperkte Duitse oorlogvoering met onderzeeërs inderdaad werkte. (Dit Duitse beleid was er de oorzaak van dat de Verenigde Staten aan de Geallieerde kant aan de oorlog deel gingen nemen, maar het zou meer dan een jaar duren voordat het Amerikaanse leger met enige kracht in Frankrijk zou arriveren.)
In deze situatie namen de Britten het initiatief aan het Westelijk Front. Sir Douglas Haig, de bevelhebber van het Britse expeditieleger, waarin de Australische Imperiale Strijdkrachten dienden, plande een grote campagne in België die bekend stond als het Offensief van Vlaanderen. Het allesomvattende doel was om ten oosten van Ieper een doorbraak te maken en de Duitsers van de Belgische kust te verdrijven. Eén voordeel dat hierbij werd verkondigd, was dat Duiste onderzeeërs van hun basissen in België zouden worden beroofd. Bovendien zou succes, zoals in die tijd gedacht werd, het Duitse leger afmatten en hopelijk zou ontmoediging zich in Duitsland zelf verspreiden.
De eerste fase in het Offensief van Vlaanderen was de geplande inname van de heuvelrug van Mesen-Wytschaete ten zuiden van Ieper, waar zich een groot vijandelijke salient, of uitstulping, in de Geallieerde linies bevond. Als de linie hier niet rechtgetrokken werd, zou een latere aanval vanaf Ieper in oostelijke richting een steeds langer wordende Duitse linie naar het zuiden veroorzaken, vanwaar artillerie in de Britse flanken zou kunnen schieten. De Britten bereidden het meest gedetailleerde plan voor dat ooit voor een Brits offensief gemaakt werd voor wat later bekend stond als de Slag om Mesen. Doelwitten voor de artillerie werden zorgvuldig in kaart gebracht en er werd een enorm groot spervuur van geschut van de artillerie en van machinegeweren ontworpen om de infanterie vooraf te gaan. Er werden enorme schaalmodellen van het gebied gebouwd en door de troepen bestudeerd, voornamelijk door diegenen in de Derde Australische Divisie onder het bevel van generaal-majoor John Monash.
Twee jaar lang hadden Britse en Duitse tunnel compagnies in het gebied van Mesen een ondergrondse oorlog gemanoeuvreerd en gestreden. De Britten slaagden erin om van de Duitsers geheim te houden dat ze 19 tunnels tot diep onder de Duitse loopgraven aan de frontlinie hadden doorgestoken. Vanaf november 1916 waren de oudste mijnen die zich drie kilometer ten zuidoosten van Ieper bij Hill 60 bevonden de verantwoordelijkheid van de Eerste Australische Tunnel Compagnie. Hun werk omvatte felle gevechten, ontploffing en tegenontploffing in het netwerk van tunnels, om de vijand uit de buurt van de diepe mijnen te houden.
De voorbereidende artilleriebeschietingen bij Mesen begonnen op 31 mei 1917. De Duitsers reageerden met zware beschietingen, onder andere met granaten met mosterdgas die op gebieden werden afgevuurd waar aanvallende troepen op weg naar de startlinies misschien doorheen zouden moeten gaan. Gedurende de nacht van 6 juni werd Ploegsteert Bos, waardoor de bataljons van de Derde Australische Divisie hun startlinies benaderden, met gasgranaten platgebombardeerd waardoor tijdelijk 500 mannen uitgeschakeld werden.
Om 3u.10 op 7 juni werd de mate van het spervuur verhevigd en vernietigden 19 grote ontploffingen de Duitse loopgraven aan de frontlinie. De infanterie van negen divisies trok daarna over niemandsland. De mijnen vernietigden Duitse stellingen en schokten het Duitse moreel in het gebied nabij het front. De infanterie stuitte bij enkele verwoeste boerderijen op sterke weerstand en voor de eerste keer troffen Australiërs betonnen bunkers aan die later pillendozen genoemd werden. Tegen 5u.30 was Mesen echter door de Nieuw-Zeelandse Divisie ingenomen en waren de voornaamste heuvels langs het hele slagveld ingenomen. Terwijl troepen de nieuw overwonnen stellingen innamen om zich op de verwachte Duitse tegenaanvallen voor te bereiden, kwamen er meer troepen naar het front voor de aanval in de namiddag.
Mannen van de Vierde Australische Divisie verzamelden in een gebied dat die morgen door de Nieuw-Zeelandse Divisie was ingenomen. Ze werden aan de zuidkant ondersteund door de Derde Australische Divisie. Het plan kende een ernstig oonthoud toen de Britten die ten noorden van de Australiërs moesten oprukken te laat bij de startlinie aankwamen. Kapitein Arthur Maxwell die het bevel had over de Australische Compagnie aan de linkerflank, beval zijn mannen om het volledige Britse doelwit in de Oosttavernelinie, die de Duitsers gelukkig hadden opgegeven, te bezetten. De verlenging van de linkerflank van de Vierde Divisie opende een bres in het midden en de Oosttavernelinie werd pas later, na een strijd van vier dagen en nachten, volledig ingenomen.
De Slag om Mesen was een mooi succes. Deze verwijderde de Duitse salient ten zuiden van Ieper en plaveide de weg voor het grote offensief dat op 31 juli 1917 zou beginnen. De twee Australische Divisies leden echter bijna 6800 slachtoffers.
Mesen (Frans: Messines) is een stad en faciliteitengemeente in de Westhoek van de provincieWest-Vlaanderen. Mesen kreeg bij Wet van 19 juli 1985 opnieuw de stadstitel, die het in de napoleontische periode verloren was. De stad telt bijna 1000 inwoners en is daarmee de kleinste stad van België. Omdat Mesen een faciliteitengemeente is, fuseerde het niet met andere gemeenten.
Het stadje was op het hoogtepunt van zijn macht in de 11e-12e eeuw. Toen was het - met zijn jaarmarkt - een knooppunt in de lakenindustrie, samen met steden als Rijsel, Ieper en Brugge. Binnen de cyclus van de jaarmarkten was Mesen de laatste jaarmarkt voor de winter en het nabijgelegen Ieper de eerste. De stad Mesen was hierdoor een belangrijke overwinteringsplaats voor de handelaren. Voor de grote stadsbrand in de 15e eeuw telde Mesen 2.000 haarden. Dit kan overeenkomen met ca. 6.000 tot 8.000 inwoners. Een bijzonderheid in het statuut van de stad en zijn abdij was, dat bij de stichting van de abdij in 1057 haar territorium onder het bestuur van de abdis werd geplaatst en deze rechtstreekse verantwoording aan de Franse koning verschuldigd was en niet aan de graaf van Vlaanderen. Dit komt ook tot uiting in het gevoerde wapen en de vlag die een Franse lelie voorstellen. De stadsrechten werden dan ook door de abdis, vereerd voor haar wereldlijke macht als prinses, verleend. Hierdoor had Mesen een wat afwijkend rechtstelsel t.a.v. het omliggende. De abdis stond tevens aan het hoofd van het mannelijke seculiere kapittel.
Afgelopen weekend zijn in de politiezone Riho (Roeselare - Izegem - Hooglede) de eerste controles op groepen wielertoeristen uitgevoerd. De actie kaderde in de campagne 'Fietstoerisme In Harmonie' van de provincie West-Vlaanderen.
Naast groepen fietsers werden ook automobilisten tegengehouden om ze te sensibiliseren. (foto belga)
De provincie wil met 'Fietstoerisme In Harmonie' dit seizoen de wielertoeristen sensibiliseren om de regels te volgen. Ze doen dat onder meer via filmpjes op de regionale zenders Focus en WTV en met informatieavonden in de lokalen van de wielertoeristen zelf.
Naast het preventieve luik worden er vanaf nu dus ook politiecontroles uitgevoerd. Deze waren al een tijdje geleden aangekondigd. De controles van de Riho-zone zijn een pilootproject, die bij een positieve evaluatie worden overgenomen door de politiezones in de rest van de provincie.
"Het is niet zo dat we een repressieve actie hebben gevoerd", aldus commissaris Rudy Cracco in Het Nieuwsblad. "We hebben groepen fietsers - en dat zijn niet alleen wielertoeristen - tegengehouden om hen te wijzen op de gevaren en hen nog wat extra info te geven bij de reglementering. Daarnaast mogen we ook de automobilisten niet vergeten, want die weten ook niet altijd hoe om te gaan met grote groepen fietsers."
Museeuw Bikes verzorgt sinds 1 juni zelf de distributie bij onze noorderburen. Het is ook van plan om het Nederlandse dealernetwerk nog verder uit te breiden.
Met de eigen distributie hoopt Museeuw Bikes het marktaandeel in Nederland te kunnen verhogen. (foto museeuw bikes)
Tot nu toe had Museeuw Bikes voor het Nederlandse dealernetwerk een samenwerking met Edco Engineering, maar dat bedrijf wil zich helemaal toeleggen op het eigen wielengamma.
"Nog te weinig dealers en consumenten in Nederland hebben kennisgemaakt met de voordelen die onze vlascarbon frames bieden en daar willen we in 2012 iets aan gaan doen", klinkt het bij Museeuw Bikes.
Bij ons heeft Museeuw Bikes het voorbije jaar de omzet behoorlijk kunnen verhogen. Een aantal testdagen bij de dealers speelden mee in dat succes. "Via eigen distributie kunnen we ook iets agressiever zijn om ons marktaandeel in Nederland te verhogen."
In 2011 werd het gamma van Museeuw uitgebreid met een mid-priced carbonframe MC-8 en een topframe de MF-XX. In 2012 brengt het voor het eerst een carbon frame voor dames (de MC-Donna) en een 29" mountainbike (de MC-29) op de markt.
De Britse student Anirudha Surabhi heeft een helm ontworpen die vier keer sterker en 100 gram lichter is dan de gemiddelde helm. Zijn geheim? Gegolfd karton...
Het ontwerp van Surabhi kreeg de naam Kranium. Heel wat helmfabrikanten hebben al interesse getoond in de licentie en het is dan ook te verwachten dat de eerste kartonnen helmen binnenkort op de markt zullen verschijnen.
Het is niet zo dat je zelf even met wat karton en een schaar aan de slag kan om je eigen helm te fabriceren. Het karton van de Kranium wordt immers behandeld met acryl om de helm zweet- en waterbestendig te maken.
"Ik heb geprobeerd om een helm te maken die een revolutie teweeg zal brengen in de fietsindustrie", aldus Surabhi. "Het gebruikte materiaal is niet alleen goedkoop en milieuvriendelijk, het laat ook toe om de veiligheid en het comfort van de gebruiker te verbeteren."
Door onze trip naar Megen is onze eerste prijs van 2011 binnen Op de Afstempel kaart van de interlandtrofee staan nu 3stempels wat ons recht heeft op een mooie bronze medaile
Vanaf 2000 voor Christus is het gebied rond de Maas bewoond geweest. De
Kelten (geen Germanen) vestigden zich op de zandkoppen en oeverwallen, in de
buurt van de vruchtbare rivierklei. Ook de Romeinen hebben een tijdje in Megen
en omliggende dorpen gehuisd. De plaatsnaam 'Megen' is waarschijnlijk
afgeleid va het Romaanse woord "Magus", wat veld, plaats of stad betekent. Het
zou echter ook van het woord Magos kunnen komen, wat 'doorwaadbare plaats'
betekent.
Megen was de 'Hoofdstad' van het Graafschap Megen en werd voor het eerst
genoemd in 721 NC ('Meginus'). Rond 800 NC bestond Megen uit 44 huizen, waarvan
2 kastelen en een klooster. Er woonden ongeveer 390 mensen. Bij het
Graafschap hoorden Haren, Macharen en Teeffelen. Het Graafschap werd voor het
eerst vermeld in 1145 in een geschrift over de eerste Graaf van Megen, Graaf
Allardus. Megen kreeg rond 1357 stadsrechten en er werd een stevige burcht
gebouwd. In 1810 besliste Napoleon dat Megen, Haren en Macharen één gemeente
moest worden. De gemeente Megen c.a. (cum annexis; 'wat er bij hoort') was
geboren. In 1814 werd Frankrijk verdreven. Het graafschap Megen hield op met
zelfstandig te bestaan en werd een deel van het Koninkrijk der Nederlanden.
Met mijn nieuw speeltje(laptop)zal ik proberen om een leuk verslagje te typen
Op donderdag begon al het lang hemelvaartweekend met een ritje in Uitbergen een ritje van 60km naar Stekenen en terug
Met het nog steeds prachtige zomerweer waren de leden van de club terug massaal aanwezig om er een leuke tocht van te maken
De mix van snelle en minder snelle renners bleek de juiste mix te zijn
Ondanks het pittige tempo bleef de groep uitzonderlijk mooi samen en dit mag ook eens geschreven worden
Over de rit kunnen we zeer kort zijn: niks bijzonders en idem als voorgaande jaren
Jammer maar terug een gemiste kans
OOSTAKKER
De 48ste Azaleafietstocht 70 km
Voor de 2de rit van het weekend waren we uitgenodigd bij wsc Oostakker
Opnieuw konden we uitkijken naar een toffe rit met zwoele temperaturen en een toffe groep
Met een volledige bus waren de wtc heirnis rijders naar deze rit afgezakt en de voorzitter was meteen in zijn nopjes
De snelle groep had een tijdje nodig om zich te groeperen voor we echt aan de rit konden beginnen
Van oostakker ging het richting Destelbergen om dan door te stomen naar Heusden langs meer dan bekende wegen
Van Melle ging het nu naar Gontrode waar de gevreesde kasseien van de Proefhoevestraat liggen
En zoals gewoonlijk ging het er stevig tegenaan en werd er een stukje gevlamd: aan het einde van deze strook werd terug op iedereen gewacht en werd ik er op attent gemaakt dat het deksel van mijn matriaalbus ergens op de kasseien lag
Dus kon ik opnieuw de kasseien op fietsen en als of de duivels er mee te maken hadden het deksel lag aan het begin van de straat
Een klein groepje stond te wachten (super) en we konden aan de lange en snelle achtervolging beginnen: en soms ging het te snel
Vele kilometers en zweetdruppels verder konden we aansluiten bij de rest van de groep
Dankzij een lekke band(niet ik) konden we een beetje op adem komen: maar niet iedereen was blijven wachten
Zonder verdere obstakels of hindernissen waren we aanbeland aan café Rosanne in Hundelgem na 37km opnieuw was er maar één groep die men hoorde en ja het waren de heirnissers
Deel twee was amper 23 km lang en deze ging richting Dikkele, Velzeke en Balegem en ondanks de lichte tegen wind en het vele vals plat werd er terug een stevig tempo gefietst
Van de slechte uitpijling hadden we nog het meeste last; de veel te klein geschilderde en veel te laat staande pijltjes zorgden voor enkele op houdingen
Juist voor de laatste controle in Heusden(60km) kreeg de groep opnieuw af te rekenen met een lekke band(en wie eerst niet wacht op de groep)maar omdat we bijna aan de controle waren zouden we daar wachten op de onfortuinlijke
Na deze verkwikkende stop werden de laatste 10km verdomd terug snel afgelegd en viel de groep de laatste kilometer uiteen; moet eens kunnen
Met meer last van de warmte dan van het parcours bereikten we allen de eindmeet en konden we genieten van de frisse dranken
Leuke rit door een leuke groep meer moet dat niet zijn
Megen
Tour d Harense Smid 2011
Voor onze derde rit stond een Interland rit op het menu met startplaats Megen: ook nog nooit gehoord van deze stad/dorp wij ook niet
Megen ligt aan de maas ergens in het midden van Noord-Brabant het is een klein pittoresk dorpje met een oer gezellige dorpskern
Ja, het is eindje rijden maar het is echt de moeite waard: we kunnen geen enkel maar dan ook geen enkel minpuntje opnoemen over deze organisatie
Hier kunnen fietsers nog hun hartje ophalen
We kozen voor de 60km tocht op deze druilerige ochtend: wat was dit lang geleden dat we starten met regen
Maar na enkele kilometers kon de regenvest terug verwijderd worden en begon de zon zich schuchter te vertonen
Deze streek ligt bezaaid met bosrijke gebieden en is nog niet te druk bewoond wat voor rustige wegen zorgt
De ideale fietspaden en de vlakke wegen waren terug een verademing want daar kunnen we in ons drukke Oost-Vlaanderen alleen maar van dromen
Na 20km kregen we een bevoorrading in Menzel:appels en bananen en nu een geen suikerwafels
Na deze korte stop ging het richting Oventje(rare namen he) waar er een gigantische rommel markt was maar daar hadden we geen tijd voor want de volgende rustplaats kwam er stilaan aan
De tweede controle na 40km was in een camping en nog geen kleintje ook deze stop plaats was tevens de tweede startplaats
En zoals het Nederlanders beaamt ze wilden alles weten van deze twee vreemde Belgen: van waar we kwamen, of we veel fietsten en waarom we nog geen regering hadden want dat vinden buitenlanders vreemd
Na deze lange en gezellige babbel waren we terug op pad voor de laatste 20km
En het kon niet op want daar was de zon terug en de wegen bleven mooi: plots werden we zelfs een klooster ingestuurd voor een stukje geschiedenis
Eens hier voorbij konden we beginnen uitkijken naar de kerk van Megen want de laatste 5km kwamen er aan
Op de Harensedijk zagen we plots een kerk of vijf en was het even gokken welke de juiste zou zijn maar na 60km waren we veilig en wel terug en konden we nagenieten van deze rit
En opnieuw wilden de inrichters weten wat we van deze tocht dachten :zeer goed uitgepijld ,2stops en voor ons luxe wegen met als uitschieter de doortocht door het bosrijke natuurgebied een minpuntje hu . De prijzige koffies
De wielertoeristen bevinden zich momenteel in het oog van de storm. Onwetendheid bij zowel de fietsers als de andere weggebruikers liggen vaak aan de basis van misverstanden en wrevel. Cyclo Sprint brengt licht in de duisternis.
Lang niet elke automobilist weet dat groepen van meer dan 15 fietsers ook op de gewone rijweg mogen rijden. (foto golazo)
Vooral groepjes renners die tegen hoge snelheid op gewone wegen of jaagpaden trainen, worden geviseerd. Die slechte reputatie straalt echter ook af op de gewone wielertoerist. Met wat gezond verstand en wederzijds begrip en respect is nochtans veel te verhelpen.
Ook hier ligt onwetendheid vaak aan de basis van misverstanden en wrevel. Lang niet elke automobilist weet bijvoorbeeld dat groepen van meer dan 15 fietsers niet alleen op het fietspad maar ook op de gewone rijweg mogen rijden.
Voor racefietsen en mountainbikes gelden inderdaad uitzonderingen in de wegcode. Net zoals alle fietsen moeten ze uitgerust zijn met een bel, maar bij gebruik overdag hebben ze geen reflectoren of lichten nodig, tenzij er een spatbord is aangebracht. Dat betekent echter niet dat ze zich niet aan de andere regels moeten houden.
Hieronder vind je een korte opsomming, de uitgebreide uitleg vind je in de Cyclo Sprintvan juni:
Op het fietspad rijden is verplicht wanneer het fietspad aan de rechterkant ligt
Een fietspad aan de linkerkant dat enkel door onderbroken witte lijnen gemarkeerd is, is verboden terrein. Ligt het fietspad aan de linkerkant en is er aangegeven dat het bedoeld is voor fietsers uit beide richtingen, dan moet je er wél op, tenzij het 'door bijzondere omstandigheden' beter is rechts op de gewone rijweg te fietsen
Bij hindernissen en het einde van een fietspad mag je wel de rijweg op en heb je de facto voorrang
Als er een fietspad op een rotonde is, moet dat worden gevolgd. In dat geval hebben fietsers hier altijd voorrang, tenzij een omgekeerde driehoek duidelijk maakt dat ze géén voorrang hebben.
Is er géén fietspad op de rotonde, dan moeten de fietsers op de rotonde gewoon rechts houden en hebben ze net als andere voertuigen voorrang wanneer ze zich op de rotonde bevinden
Op de weg mag je met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het daardoor niet meer mogelijk is een tegenligger te kruisen. Buiten de bebouwde kom moet je achter elkaar rijden als er achter je een voertuig nadert.
Jaagpaden en landbouwwegen zijn meestal voorzien van een bord dat duidelijk maakt dat de weg voorbehouden is voor fietsers en voetgangers. Maar? "De gebruikers van deze wegen mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen."
Tijdens fietsevenementen moet je de aanwijzingen van de gemachtigde signaalgevers volgen, als die er zijn. Voor de rest blijft op een toertocht het gewone verkeersreglement van kracht.
Groepjes van minder dan 15 personen moeten de gewone verkeersregels volgen en dus sowieso op het fietspad rijden
Groepen van 15 tot 150 personen mogen met twee naast elkaar op de gewone rijweg fietsen, op voorwaarde dat de groep samenblijft en dat de renners enkel de rechterrijstrook of minder dan de helft van de rijbaan innemen
15 tot 50 fietsers mógen, en meer dan 50 mensen móéten begeleid worden door ten minste twee wegkapiteins en twee volgauto's.
KLIMMEN KUN JE LEREN...
De tijd van de fietsvakanties komt er weer aan, en wat is er leuker dan eens een nieuwe col op het palmares te schrijven? Of nog beter: om een superzware bergrit te overleven?
Elk jaar opnieuw maken vele fietsers voor het eerst kennis met 'het serieuzere werk'. En elk jaar opnieuw duiken dan dezelfde vragen op: welk verzet moet ik monteren? Zijn er speciale technieken om te klimmen? Moet ik nog snel wat lichtere onderdelen monteren, of lukt het zo ook wel? Wij geven je alvast een zetje in de juiste richting.
Op 3 september zullen 2.500 landgenoten tijdens Climbing for Life de Col du Galibier langs zijn legendarische noordelijke zijde beklimmen. Maar deze Alpenreus heeft meer dan één befietsbare flank.
foto gunter hauspie
Met twee beklimmingen tijdens de Tour de France en één tijdens Climbing for Life is de Col du Galibier dé bergpas waar het voor wielerliefhebbers deze zomer allemaal rond draait. De 100ste verjaardag van de eerste beklimming van deze col in de Tour zal niet onopgemerkt voorbijgaan.
Geen enkele Alpenpas werd in de Tour vaker beklommen dan de Galibier. Wie vandaag vanuit de vallei van de Maurienne naar de eenzame pashoogte klimt, doet dat nog altijd via hetzelfde traject als de renners in 1911. Op het geasfalteerde wegdek na is er, eens voorbij Valloire, weinig veranderd aan de weg en de omgeving. Op de Galibier heb je als wielertoerist afspraak met de geschiedenis.
De klassieke beklimming van de Galibier is die via de noordelijke flank. De voet ligt dan in het vakantiestadje Valloire. In de praktijk nemen wielertoeristen - en zeker de renners in de Tour - langs deze zijde bijna altijd eerst de Col du Télégraphe mee. Meestal vertrekken ze immers vanuit Saint-Michel-de-Maurienne. Kies je daar de D902 naar Valloire en de Galibier, dan begint die weg meteen flink te klimmen naar de Col du Télégraphe, goed elf kilometer verder.
Vooral de eerste kilometers zijn heftig, met lange stroken van meer dan 8%. In het tweede deel wordt hij iets minder steil, maar ook onregelmatiger. Dat stokt het ritme. De top op 1.566 meter, met zijn bos van telecommunicatiemasten, komt dan al in zicht. Deze klim moet je zonder kleerscheuren overleven, zeker als je de ambitie hebt om nog een krachtmeting met de Galibier aan te gaan.
Vanaf de top van de Télégraphe daalt de weg eerst vier kilometer, tot je Valloire binnenrijdt. Even de Valloirette oversteken en dan begint de eindeloze klim naar de Col du Galibier, achttien kilometer verder...
Fietsen is gezond. Dat is een feit. Het is niet alleen leuk, maar ook goed voor je lichaam en het milieu. Cycling.be somt vijf redenen op om met de fiets naar het werk te gaan.
Wie fietst, wordt een beter persoon. Je leeft langer, voelt je fitter en energieker, spaart geld uit en hebt plezier. Daarom is de fiets ook het ideale vervoermiddel naar het werk.
LANGER LEVEN
Sportieve mensen worden ouder. Dr. Lynn Cherkas van de King's College London concludeerde dat wie regelmatig sport minder kans heeft op een cardiovasculaire ziekte, type II diabetes, alle kankertypes, een hoge bloeddruk en obesitas. Uit haar onderzoek 2400 identieke tweelingen bleek dat degenen de 45 minuten per week fietsen biologisch negen jaar jonger waren.
Volgens de Britse Heart Foundation kunnen jaarlijks 10.000 hartaanvallen vermeden worden als de mensen meer zouden bewegen. Regelmatig fietsen vermindert de kans op een aanval met vijftig procent! Ook het verteren van voedsel gaat sneller als je traint.
VOEL JE BETER
Niet alleen gaat je zelfvertrouwen groeien als je veel fietst, rondrijden in de natuur maakt je ook gelukkiger. Door het zonlicht wordt serotonine aangemaakt, een hormoon dat je een goed gevoel geeft. Wie zich depressief voelt, kan dus best wat gaan fietsen in de natuur.
Wie meer aan zonlicht wordt blootgesteld, kan ook langer en beter slapen. Een studie van de Stanford University of Medecine bracht aan het licht dat mensen met slaapproblemen sneller in slaap vielen en langer sliepen wanneer ze een halfuurtje per dag fietsten.
"Blootgesteld worden aan zonlicht helpt je lichaam van cortisol, het stresshormoon dat een diepe slaap voorkomt, bevrijden", zegt professor Jim Horne van het Loughborough University's Sleep Research Centre.
LENIGER WORDEN
Niet alleen zal je je beter voelen, je wordt ook leniger door veel te fietsen. De stofwisseling van je lichaam wordt niet alleen verhoogd meteen na het rijden, maar ook enkele uren later. Recent onderzoek toonde ook aan dat je lichaam meer vet verbrandt als je regelmatig op de fiets zit.
Daarom is het beter om te gaan fietsen in plaats van te joggen als je vet wil verliezen. Je lichaam wordt namelijk ondersteund door je zadel, wat de inspanning vergemakkelijkt. Wie naar zijn werk fietst, zal zich nadien frisser voelen. Volgens Amerikaanse onderzoekers is iemand die regelmatig fietst fysiek tien jaar jonger.
GOED VOOR HET MILIEU
Niet alleen voor je lichaam is fietsen goed, maar ook het milieu wordt ermee geholpen. Wie voor de fiets kiest, stoot geen uitlaatsgassen uit. Daarnaast is het ook een pak sneller dan wandelen. Wie de planeet wil redden, gaat al fietsend naar het werk. GELD UITSPAREN
Maar de beste reden om met de fiets naar het werk te gaan, is uiteraard omdat het goedkoop is. Wie zijn wagen in de garage laat staan, spaart een pak euro's uit aan brandstofkosten. Het openbaar vervoer is ook een mogelijkheid, maar kost ook geld. Hoe dan ook, fietsen is het goedkoopste alternatief voor de auto. Dus laat de auto eens aan de kant staan.
Deze morgen voor ons vertrek
naar het Antwerpse Westmalle nog eerst eens naar de Frank de weerman gekeken
het zag niet goed uit: kans op buien en een zeer strakke wind verdorie het
zouden terug 70 zware kilometers kunnen worden
Op de nog verlaten E17 ging
het vlot vooruit en op de Antwerpse ring ging het zelfs nog vlotter
In Westmalle was het een
klein beetje zoeken naar het startlokaal dat verdomd goed verscholen lag
In een piep klein zaaltje van
het culturele centrum konden we rustig Inscannen en onze broodnodige stempel
kregen we ook onmiddellijk: en zo als steeds waren ze hier vriendelijk
Eens op pad op deze koude en
kille ochtend(we zijn te veel verwend met mooie weer)hadden we prijs een
pijltje gemist ondanks de prima uitpijling maar als iemand zijn caravan voor
het bordje parkeert: tja
Heerlijke wegen en vooral de
dikke vette villas die we de eerste kilometers te verwerken kregen deden ons
terug watertanden
Maar eens voorbij Zoersel had
de wind vrij spel en was het terug werken geblazen want met twee kun je niet
veel wegsteken: zalig nog eens goed afzien en voor sommige alle drank uit het
lichaam fietsen want het was al terug druk geweest
Na een zeer geslaagde
vrijdagavond met goede vrienden en te veel wijn
En een druk school feest van
15uur tot 20uur konden we deze rit goed gebruiken
In Halle terug een villawijk
in en konden we even op adem komen want in Zandhoven hadden we terug prijs ook
al kregen we rustige mooie wegen te verwerken de wind wilde maar niet meewerken
Maar in VIERSEL over het
kanaal was het even goed beuken dachten we tot we op dijk van het Netekanaal opgestuurd
werden
Één rechte weg zonder bescherming
of wat dan ook en zo ver of we konden kijken hier moesten we alle krachten
aanspreken
10km afzien zoals de
flandriens en stilletjes doodgaan dat was ons noodlot ook hier kwam gelukkig
een eind aan want veel langer konden we dit niet aan houden
In Lier werden we op de dijk
van de kleine Nete opgestuurd en op deze slalom weg kregen we telkens meewind
en tegenwind te verwerken en onder tussen konden we beginnen uitkijken naar de
kerk van Berlaar
In café Ballaer in Berlaar
konden we eindelijk genieten van een zalige koffie want na 38 km hadden we deze
verdiend
Met nog 32 km voor de boeg
kon er niet lang getalmd worden en met vooruit dat we de wind nu toch een
beetje zouden meekrijgen startende we met volle moed
Terug waren de eerste
kilometers niet van de poes maar we hadden op het parcours plan gezien dat we
terug lang het Netekanaal zouden fietsen dus was het nog even doorduwen
Eindelijk het NETEKANAAL en
nu met de wind in de rug nu was het onze beurt om te lachen met onze
tegenliggers
Nu ging het pas goed voorruit
en vlogen de kilometers voorbij en dit mocht ook wel eens
Aan de sluis van Viersel nog
even stoempen tegen die verdomde wind en dan terug de wind in de poep tot aan
de eind meet
Eens voorbij Pulderbos doken
we terug ZOERSEL binnen en waren we terug vertrokken voor een toertje villas
kijken en dit tot in Westmalle
Zalige rit met prima wegen en
fietspaden jammer dat er iets te weinig sfeer was: een ritje zonder uitstraling
maar voor een zondag is een prima afsluiter van een toch wel druk weekend waar
er nog een beetje zal nagelachen worden
Vandaag begint Consument en Veiligheid de campagne Gebruik je
kop, helm op. Doel van de campagne is wielrenners en mountainbikers bewust te
maken van de risico's van fietsen zonder helm. Fiets ondersteunt de
campagne.
Draag jij altijd een helm als je op de fiets stapt? Ook als je in je eentje
traint of met een groep een recreatieve tocht rijdt? Hoe ervaren je ook bent,
zelfs op dat soort momenten kan het misgaan. Want een beetje grind, een
loslopende hond of een onverwachte manoeuvre zijn vaak al voldoende voor een
vervelende schuiver. Loop geen onnodig risico en draag altijd je
helm!
Meer
informatie vind je onder 'achtergrond' op deze site of in nummer 6 van Fiets,
pagina 72. Ook www.gebruikjekop.nl
levert alle informatie die je nodig hebt.
De politie van Dendermonde is best tevreden over het gedrag van de wielertoeristen. Die rijden sinds de invoering van het strenge politiereglement niet meer in grote pelotons over de dijken en wegen van de stad.
Politie Dendermonde: 'De wielertoeristen komen nog wel, maar in kleinere groepen en beter gespreid'
De gemeenteraad van Dendermonde keurde vorige maand een voor de wielertoeristen streng politiereglement goed. Wie nog met meer dan tien op de dijken durft koersen, riskeert een boete van 120 euro en loopt het risico dat zijn fiets in beslag genomen wordt.
Maar het reglement lijkt effect te hebben. "Wij voeren wekelijks controles uit en wij merken duidelijk een positieve tendens", zegt Katleen Bombeke, woordvoerder van de Dendermondse politie, in Het Nieuwsblad. "De wielertoeristen komen nog wel - en dat mag ook - maar in kleinere groepen en beter gespreid dan vroeger. Dat heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid."
Binnenkort worden er ook communicatieborden geplaatst om wielertoeristen aan de reglementering te herinneren.
Naast Celeste stuurlint, bidonhouders, bidons, kabeleindjes,
zadels is er nu wederom een band verkrijgbaar in de zo typische Bianchi kleur.
We schrijven wederom omdat een paar jaar terug Continental Celeste
bandjes voerde. Nu is het via Frankrijk dat de Michelin Pro3 TS in celeste
aanbied. Maat 700x23C, kleur zwart/celeste. Prijs rond de 39 euro per stuk.
Check www.bianchi.nl