Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
De politie van Dendermonde is best tevreden over het gedrag van de wielertoeristen. Die rijden sinds de invoering van het strenge politiereglement niet meer in grote pelotons over de dijken en wegen van de stad.
Politie Dendermonde: 'De wielertoeristen komen nog wel, maar in kleinere groepen en beter gespreid'
De gemeenteraad van Dendermonde keurde vorige maand een voor de wielertoeristen streng politiereglement goed. Wie nog met meer dan tien op de dijken durft koersen, riskeert een boete van 120 euro en loopt het risico dat zijn fiets in beslag genomen wordt.
Maar het reglement lijkt effect te hebben. "Wij voeren wekelijks controles uit en wij merken duidelijk een positieve tendens", zegt Katleen Bombeke, woordvoerder van de Dendermondse politie, in Het Nieuwsblad. "De wielertoeristen komen nog wel - en dat mag ook - maar in kleinere groepen en beter gespreid dan vroeger. Dat heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid."
Binnenkort worden er ook communicatieborden geplaatst om wielertoeristen aan de reglementering te herinneren.
Naast Celeste stuurlint, bidonhouders, bidons, kabeleindjes,
zadels is er nu wederom een band verkrijgbaar in de zo typische Bianchi kleur.
We schrijven wederom omdat een paar jaar terug Continental Celeste
bandjes voerde. Nu is het via Frankrijk dat de Michelin Pro3 TS in celeste
aanbied. Maat 700x23C, kleur zwart/celeste. Prijs rond de 39 euro per stuk.
Check www.bianchi.nl
Op zaterdag 4 juni nemen opnieuw 1.600 Vlaamse wielerliefhebbers deel aan Ventourist/Ventousiast. Het evenement op de Mont Ventoux is de apotheose van de Sporta-beweegcampagne.
De Ventoux is op 4 juni weer even een Vlaamse berg. (foto belga)
Ook Vlaams minister van Sport Philippe Muyters zal de top van de legendarische Franse col proberen te bereiken, zo vertelde hij op een persconferentie in Tongerlo. "Ze zeggen altijd dat fietsen een ploegsport is, maar dat het solo gaat vanaf een bepaald stijgingspercentage. Toch is het beklimmen van de Mont Ventoux een sociaal gebeuren", aldus Muyters.
"Je voelt een sfeer van verbondenheid en voelt je gesteund door de vele andere Vlamingen." De minister voegde eraan toe dat hij zijn trainingskilometers al achter de kiezen had.
Sporta maakte nog wat cijfers bekend over de deelnemers dit jaar. Zo is de gemiddelde leeftijd 46 jaar, waarbij de oudste 80 en de jongste 18 is. Naast minister Muyters nemen ook onder meer Stan Van Samang, Saartje Vandendriessche en enkele acteurs van FC De Kampioenen dit jaar deel aan Ventourist/Ventousiast.
Nieuw dit jaar is de tussentijdse tijdregistratie. Door te werken met tussentijden, kunnen deelnemers die de top niet bereiken toch een idee krijgen van het tempo dat ze haalden. Bovendien is het door de grillige weersomstandigheden op de deels kale berg altijd afwachten of het wel verantwoord is de tocht tot helemaal bovenaan te laten doorgaan. Indien de rit moet worden ingekort, kan er dit jaar dus alsnog een klassement worden opgemaakt.
Ondanks de thuisrit in
zwijnaarde (de Eric van de Wiele classic)kozen we toch voor de verre trip naar
Heist-op-deBerg in de provincie Antwerpen
Ook hier deed de plaatselijke
parochiezaal dienst als startlokaal en op de ruime parking konden we de auto
stallen
Vandaag kregen we toch een
betere en uitgebreid parcours beschrijving mee zodat we toch een beetje zicht
kregen over de zwaarte van deze rit
En het zou een verdomd een
stevig ritje worden
Geen wind of toch bijna geen
wind en een stralende zon als mede compagnon konden we rond 8 uur op pad
Van Heist-op-de-Berg tot in
Begijnendijk waren we vertrokken voor straatje in en straatje uit dit is wel
rustig rijden maar we waren gekomen om te fietsen
En in Baal konden we
eindelijk beginnen: hier terug lange wegen en leuke vergezichten ja zelf de
vliegtuigen vlogen hier laag en dit is ook eens leuk om naar te kijken
Met Balenberg kregen we ook
onze eerste hellinkje voorgeschoteld en het was er eentje die de benen afsneed
we waren dus gewaarschuwd
Betekom, Nieuwrode en dan
Houwaart waar de tweede kuitenbijter lag de Roeselberg opnieuw een onbekende en
opnieuw te snel naar boven gefietst met als resultaat een te hoge hartslag: we
zullen het nooit leren
Na Vissenaken lag het lastig
te bereiken Kumtich waar we onze welverdiende stop kregen en een grote banaan
in plaats van een suikerwafel
Na de controle was het terug
klimmen geblazen in de Kumtichsestraat voor we koers konden zetten naar
Roosbeek om zo Lubbeek te bereiken en hier hadden we terug prijs, Kalenberg en
Bollenberg
Eens hier voorbij kregen we
terug vlakke wegen voorgeschoteld en goede fietspaden wat altijd prettig
fietsen is
Plots dachten we verkeerd te
zitten want we waren beland in Kortrijk-Dutsel en Kortrijk ligt toch in West Vlaanderen
en dat is toch een eindje van hier
Rotselaar, Werchter en dan
Tremelo voor we in Keerbergen konden beginnen aftellen met 80 km op de teller de
laatste de we kruisten was Schriek voor we terug op het grondgebied van Heist
waren
Opnieuw was het hier rondjes
draaien voor we de eindmeet bereikten
Onze 6de classic
was binnen en we hadden terug genoten van de streek en zij omgeving benieuwd
wat nummer 7 ons zal brengen
Grobbendonk was de
startplaats en in de parochiezaal konden we ons inschrijven: en alles ging zeer
vlotjes ook voor de stempel werd geen drama gemaakt dus tip top in orde
Eens op weg voor deze 80km
lange tocht werd voor richting Herentals gekozen langs een 6 km lang fietspad
naast een militair domain
Na deze rustige opwarming doken
we een industrie park in maar eens over het Albert kanaal begon de rit pas echt
Voor zij die denken dat het
hier vlak zou zijn niets is minder waar maar met de wind mee viel het glooiende
landschap dik mee
Westerlo en nog een paar
kleinere gemeenten verder stond er 40km op het metertje en waren we aan de
controle bevoorrading: één auto één tafeltje met een ton sportdrank en
suikerswafels op daar moesten we het meedoen (wc of ander sanitair was ver te
zoeken te midden van de velden jammer)
Maar de drank was goed en de
koeken smaakten het was dus nog niet zo slecht
Nu werd richting Diest
gekozen en werd het parcours nog een beetje lastiger
Eens Diest voorbij en richting
Scherpen heuvel hadden we terug prijs want de wind was nu niet meer in het
voordeel en langs de kilometers lange spoorweg kregen we de volle laag
10km verder (eindelijk) kruisten
we de spoorweg in zichem en konden we een beetje op adem komen
In Averbode kregen we terug
wind en een stijgend parcours voorgeschoteld
60km op de teller dus we
konden beginnen aftellen in Westerlo: maar hier liep het één en ander mis
Want we sloten aan bij plaatselijke
rijders dus die mannen weten hier nu baan (dachten we)
Kilometers verder kregen die
mannen pech en waren we terug op ons zelf aangewezen
En we zaten compleet verkeerd
hadden die mannen toch wel de verkeerde pijlen gevolgd (gele in plaats van
witte)niets aan te doen want we waren toch gekomen om te fietsen en een
kilometer meer of minder zou het verschil niet maken
In Herenhout zaten we terug
op het juiste pad (eindelijk)maar er moesten nog 15km afgelegd te worden;
vechtend en beukend tegen de nu toch wel zeer strakke wind begon zo stilaan
zijn tol te eisen
Maar aan alles komt een eind
dus ook aan deze winderige maar mooi rit
80km was er uit eindelijk
96km geworden
Op deze misser na kunnen we
iedereen aanraden om ook eens op verplaatsing te fietsen want er gaat soms een
heel andere wereld open in ons toch wel schitterend klein maar mooie Vlaanderen
Wouter Weylandt is niet meer, maar hij zal op de een of andere manier nog altijd meefietsen. Sportkledingfabrikant Decca maakte een wielershirt ter nagedachtenis van de Gentenaar.
foto decca
Decca koos voor een zwart shirt met '108 presente' op de borst en rug, naar het rugnummer dat Weylandt droeg in de Ronde van Italië. Het shirt kost 50 euro en is verkrijgbaar in vier maten.
De opbrengst van de verkoop wordt integraal overgemaakt aan het steunfonds voor de familie Weylandt van het Team Leopard Trek.
Zin om een dag in het spoor van een prof te leven en te trainen? Lampre-renner Danilo Hondo gaat zijn ervaring delen met recreanten. Een dagje Hondo kost je wel 500 euro.
Danilo Hondo. (foto belga)
Voor die 500 euro krijg je een maaltijd, wordt je fietspositie geoptimaliseerd, mag je meetrainen met en krijg je de nodige tips en tricks van Danilo Hondo. Wie dat wil, kan ook nog een vriend meenemen.
De trainingstochten vinden plaats in de buurt van het Duitse Frankfurt of het Zwitserse Ascona. Elders kan ook, maar dan komen er verplaatsingskosten bij. Op zijn officiële website kan je een kalender raadplegen met Hondo's vrije dagen.
Het één-programma Volt mengde zich woensdagavond in het debat over het wielertoerisme. Te gast waren de Voerense burgemeester Huub Broers en professor-wielertoerist Hendrik Vos.
Huub Broers en Hendrik Vos gingen in debat over het wielertoerisme. (foto vrt)
Huub Broers mocht uitleggen waarom hij onlangs de doortocht van de Nederlandse toertochtklassieker Limburgs Mooiste door zijn gemeente verbood. Hendrik Vos nam het op voor de wielertoeristen.
Volt ging verder te rade bij enkele buurtbewoners van de drukbefietste Scheldedijk in het Oost-Vlaamse Hamme. Ook enkele wielertoeristen werd naar hun mening gevraagd op een toertocht in Tielt-Winge.
Ook de wielertoeristen brengen deze dagen volop eerbetoon aan Wouter Weylandt via één van de vele rouwregisters. Woensdagavond hield het Scheldepeloton van de Gentenaar een stille fietstocht.
Heel wat wielertoeristen drukten hun medeleven uit in een van de rouwregisters, zoals hier in het centrum Ronde van Vlaanderen. (foto belga)
Weylandt reed al sinds zijn 16de mee met het Scheldepeloton, een groep recreatieve renners die hun trainingsritten afwerken op het jaagpad van de Schelde in Oost-Vlaanderen. Ook andere profs zoals Kurt Hovelynck en Iljo Keisse maken geregeld deel uit van het peloton.
Om hun trainingsmakker te eren verzamelde het Scheldepeloton woensdagavond voor een stille fietstocht, voorafgegaan door een beklijvende minuut stilte. Bijna 100 fietsers kwamen opdagen voor het eerbetoon.
Weylandt was erg geliefd bij de renners. "Wouter was een man zonder capsones, altijd in voor een praatje. We zijn er kapot van", zo klonk het bij één van hen. Yves Claes hoopt langs de fietsroute een gedenksteen te mogen oprichten. Hij gaat op het asfalt alvast 'WW Special 4 ever 1984-2011' schilderen.
De Gentse burgemeester Daniël Termont laat overigens onderzoeken of de Scheldedijk in Zwijnaarde de naam kan krijgen van Wouter Weylandt. Het idee komt van Gentenaar Patrick Cosyn. "Weylandt had talloze vrienden onder de wielrenners langs de Scheldedijk. Vandaar het idee om juist die route, waar hij zelf ook zo graag reed, naar hem te vernoemen", zegt hij in Het Nieuwsblad.
De stad Gent opende net als het Wielermuseum van Roeselare en het centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde een rouwregister. Tienduizenden mensen hebben hun medeleven ook al betuigd via de officiële website van Weylandt of op een van de vele Facebook-pagina's die ter zijn nagedachtenis zijn opgericht.
Op diverse internetfora worden wielertoeristen ondertussen opgeroepen om komende zondag om 10u even af te stappen en een minuut stilte te houden ter nagedachtenis van Weylandt
Drama in de Giro. Wouter Weylandt kwam tijdens de derde etappe zeer zwaar ten val en overleed aan de gevolgen van een schedelbreuk. Artsen probeerden de 26-jarige renner nog tevergeefs te reanimeren.
De verslagenheid is groot na het overlijden van Wouter Weylandt. (foto belga)
De val gebeurde op een 25-tal kilometer van de aankomst in de afzink van de Passo del Bocco. De 26-jarige Gentenaar lag bloedend op het asfalt. Op de vreselijke televisiebeelden leek het dat de renner gereanimeerd werd. Na de reanimatie werd de renner met de helikopter overgebracht naar het ziekenhuis.
De Italiaanse zender RAI meldde dat zijn hart weer op gang was gebracht, maar later kwam het bericht dat Wouter Weylandt overleden was. Volgens de ploegdokter van Team Leopard was Weylandt op slag dood. Pogingen om hem nog tot leven te wekken, waren allemaal tevergeefs.
"Weylandt was al buiten bewustzijn toe we bij hem kwamen. We hebben 40 minuten lang geprobeerd hem te reanimeren, maar tevergeefs. Hij had een schedelbreuk en verschillende wonden aan het aangezicht", vertelde wedstrijdarts Giovani Tredici.
Wouter Weylandt werd op 27 september 1984 geboren in Gent. Hij ontwikkelde zich in de jeugd als één van de grootste Belgische wielertalenten en werd prof bij Quick Step in 2005. Een jaar later leverde hij met de Grote Prijs Briek Schotte al een mooi visitekaartje af. Na een lastige periode met klierkoorts kon hij pas aan het einde van het seizoen 2005-2006 opnieuw zijn opwachting maken in het peloton. Twee jaar later boekte hij opnieuw succes met ritwinst in de Vuelta.
Vorig jaar won hij de pelotonsspurt in de derde etappe van de Ronde van Italië, in het Nederlandse Middelburg, precies dezelfde rit die hem één jaar later fataal zou worden. De ordediensten hebben het tragische ongeval al gereconstrueerd. De 26-jarige Belg zou met zijn linkerpedaal een muurtje langs de weg hebben geraakt, waardoor hij ten val kwam en een twintigtal meter over het asfalt schoof.
Goed een uur na de noodlottige valpartij, kwam het tragische nieuws over de dood van Weylandt, die samen met zijn vriendin An Sophie een kindje verwachtte in september.
Cyclo Sprint had in maart een uitvoerig gesprek met Wouter Weylandt. Het was een sympathieke babbel met een vlotte gast. "Sommigen denken dat ik bewust een 'glamourboy' ben, maar dat is niet zo. Ze noemen me een 'bon vivant'. Tja, geraak daar maar vanaf hè. Dat lukt niet, hoe graag ik het ook zou willen. Ik ben nochtans iemand die om kwart voor negen 's morgens gaat trainen, terwijl ze denken dat ik om elf uur nog in mijn bed lig."
"De echte Wouter Weylandt is iemand die voor alles heeft geknokt. Ik was nooit te lui om de handen uit de mouwen te steken. De dag dat ik gestopt ben met studeren aan de sportschool, ben ik allerhande jobs beginnen te doen. Ik heb bijvoorbeeld in een pizzakraam gewerkt, een die elke dag op een andere plek stond. Ik heb ook op de post gewerkt: 's nachts brieven sorteren en treinen laden. In de Brico heb ik rekken gevuld en was ik 'verfman': ik mengde de verf. Ik heb zelfs ooit in de kantine van het zwembad gestaan. Elke dag met een chloorgeur naar huis."
Naam: Weylandt Voornaam: Wouter Geboorteplaats: Gent Geboortedatum: 27 september 1984 Sport/discipline: wielrennen/weg (sprinter) Prof sinds 2005 Teams: Quick.Step-Davitamon (2005-2006), Quick.Step-Innergetic (2007-2008), Quick.Step (2009-2010), Team Leopard-Trek (2011) Palmares: 2005: 1 zege - GP Briek Schotte 2006: 1 zege - GP Vichte (+ Puntenklassement Ronde van Polen) 2007: 6 zeges - 3e rit Driedaagse West-Vlaanderen, Ronde van het Groene Hart, 1e rit Ronde van België, 2e rit Ster Elektrotoer (+ puntenklassement), Heusden Koers, 4e rit Eneco Tour 2008: 4 zeges - 1e rit Ronde van Qatar (ploegentijdrit), Nokere Koerse, 17e rit Ronde van Spanje, Omloop van de Vlaamse Scheldeboorden 2009: 3 zeges - GP Samyn, 3e rit Driedaagse West-Vlaanderen, Gullegem Koerse 2010: 6 zeges - 3e rit Ronde van Italië, Gullegem Koerse, 4e rit Circuit Franco-Belge, Kermiskoers Sint-Niklaas, Kermiskoers Temse, Heusden Koers Grote rondes: Ronde van Italië: 1 rit in 2010 (opgave) Ronde van Spanje: 1 rit in 2008 (118e in eindstand), opgave in 2009, 146e in 2010 Ronde van Frankrijk: geen deelnames
Zaterdag 7 mei 2011 werd afgesproken
in Merelbeke voor een tocht van 105 km opnieuw was de vaste kern aanwezig en
deze breid zich gestaag uit: eerst 4 en 7
Het konden er meer geweest
zijn deze morgen maar ja na een avondje stappen vielen er een paar af
Om 8uur waren we op pad voor
een stevig tochtje fietsen: de eerst kilometer vielen nog dik mee niet te veel
wind en bijna zo goed als vlak
Tot we ons wagonnetje aanpikten
bij de mannen van de Davitamon club
En dan waren we vertrokken
voor een hels ritje, Lemberg, Landskouter, Oosterzele stormden we voorbij want
we zaten goed verscholen in de groep
Het vlakke parcours die we
tot nog toe gekregen hadden leende zich daar prima voor maar dit zou zo niet
blijven
Want eens voorbij Ooike was
het gedaan met het vlakke en begon het glooiende gedeelte maar de snelheid
bleef nog steeds hoog en dit begon krachten te kosten
In Wortegem kon onze groep
het ritme niet meer aanhouden en we lieten de snelle mannen gaan om op ons
eigen ritme verder te gaan
De wind begon nu duidelijk in
kracht toe te nemen en dit deed de snelheid nog een beetje minderen
Eens voorbij Anzegem en Ingooien
konden we even op adem komen in café de Watermolen in Vichte en dit kwam geen
minuut te vroeg
Met 55km op het metertje
konden we het tweede gedeelte aanvatten: nu was het gedaan met spelen
Geen meter vlak en daar was
hij terug de wind altijd maar die wind en in Heerweg kregen we dan nog een
heuveltje te verwerken in de Gotstraat
De kleine gemeenten
Wannegem,Mullem,Heurne en Zingem lieten we links liggen want de parcours bouwer
had voor rustige landelijke wegen gezorgd
En eens over de Scheldebrug
in Zingem konden we terug beginnen uitkijken naar onze volgen de stop met
bevoorrading
En in Meilegem in de
Kaaihoeve konden we stevig bijtanken: de sportdrank vloeide rijkelijk en even
de schaduw op zoeken op een bankje werd ook niet afgeslagen
Nog 20km hadden we voor de
boeg en het zouden nog lastige kilometers worden
De helling onmiddellijk na de
stop kwam onverwacht en vooral ongelegen de kilometers de wind en de snelheid
begonnen hun tol te eisen en na nog een tochtje rond en door Dikkelvenne begon
er voor een paar het licht uitgegaan
De laatste 10 tal km konden
we terug afleggen met een groep uit Massemen maar dit lukte niet voor iedereen
en ons groepje viel in twee stukken
De Bergbosstraat als laatste
in Merelbeke was de druppel die de emmer deed overlopen want daar vielen er
velen stil en was het ieder voor zich om met zijn laatste krachten de eindmeet
te halen
Naar jaarlijkse gewoonte
stond de sport awards terug geprogrammeerd in het imposante stadhuis van de
Stad Gent
En terug waren we massaal
aanwezig op deze zwoele avond: de wijn en andere dranken vloeiden terug
rijkelijk want het was warm
Opnieuw konden de laureaten
hun medaille in ontvangst nemen na een jaar van zwoegen en zweten op de fiets
Niet iedereen vind zo een medaille
de moeite waard om aftehalen of ziet het nut er van in maar voor ons Myriam en
ik is dit de bekroning van het afgelopen jaar en we hebben er nog geen enkele
van gemist
Maar hoe later op de avond
hoe mooier het volk werd en de dames hadden hun oog latenvallen op de marathon
man en de hardloper Van Branteghem en dit werd vereeuwigd met een foto
De mannen konden dan
natuurlijk niet achterblijven en namen de snelle dame Catharina Segers voor hun
rekening
Maar ook de foto in de
raadszaal ontbrak niet al ging dit niet van een leiedakje want de drank was
duidelijk in de man of vrouw
Om de volgende dag een beetje
voor de dag te kunnen komen hielden we het rustig en vooral niet te laat wat
van andere leden niet kon gezegd worden: maar de boog kan niet altijd gespannen
staan
Op 22 mei heeft er in het centrum van Berlare voor het eerst een MTB toertocht plaats. Er is keuze tussen 30, 50 of 80 kilometer.
Doe mee aan de MTB van de Schelde (foto De Duizendpoot)
Vertrekkende vanuit de Vrije basisschool De Duizendpoot in het Oost-Vlaamse Berlare, is er een mooi en gevarieerd parcours uitgestippeld over 30, 50 of 80 km. De marathon (80 km) bevat een extra lus op rechteroever van de Schelde en is meer dan 90% off-road. Bovendien is er ook een kidstocht over 20 km, toegankelijk voor iedereen vanaf 6 jaar. Deze tocht is gratis voor alle leerlingen van de Vrije basisschool Berlare. Anderen betalen 1 euro!
Het inschrijvingsgeld voor de tocht van 30 en 50 km bedraagt 4 euro, wie de marathon voor zijn rekening neemt, moet 5 euro betalen. Hierin zitten bevoorradingen en een extra Malheur en versnapering bij aankomst.
Voor de tweede keer op rij heeft de FOCUS Izalco één van de belangrijkste brancheonderscheidingen binnen de Amerikaanse markt in de wacht gesleept: de Bicycling Magazine Editors Choice Award.
Focus Izalco is fiets van het jaar (foto focus)
De Focus Izalco wist de jury te overtuigen en liet de gerenommeerde concurrentie achter zich. "De onderscheiding met de Editors' Choice Award is een grote eer! De redacteuren van Bicycling zijn onafhankelijke journalisten die de kans krijgen om de beste fietsen ter wereld te testen. Het resultaat is een bewijs voor de hoogstaande kwaliteit en de uitstekende rij-eigenschappen van de FOCUS Izalco-reeks", zegt Scott Rittschof, CEO van Focus Bicycles USA.
Een week lang testten de redacteuren van Bicycling de finalisten in Austin (Texas) en gaven hierna anoniem hun beoordeling voor meerdere categorieën af. Na de telling van alle stemmen lag het FOCUS-model voorop en stond daarmee vast als winnaar binnen de categorie "Best Enthusiast Road Bike". De acceleratie, het rijcomfort, de balans en de specificaties wisten de jury te overtuigen.