Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
09-03-2012
Nieuwe 29-er wielen van Shimano
In Volle bak van nummer 3 maakten we al melding van nieuwe producten van Shimano. Zo duiken de Japanners ook verder in de markt van de 29-er met de introductie van twee nieuwe wielsets. De WH-MT66 is eerder een allround set en de WH-MT68 meer gebouwd voor all mountain gebruik. Beide sets zijn geschikt voor UST-tubeless en zowel in zwart als wit verkrijgbaar. Exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar je moet denken aan zo`n 400 euro voor een set.
Naast een 29-er uitvoering is de WH-MT66 ook leverbaar voor de 26 inch maat. Het voorwiel is uitgevoerd in een 15 millimeter steekas en 24 rechte spaken. Achter doet het wiel het met 4 spaken meer. Ook zijn hier de spaken straight pull geplaatst, dit moet het wiel meer stijfheid en een goede gewichtsbalans geven. Het voorwiel (WH-MT66-F15-29) brengt 945 gram op de weegschaal, het achterwiel (WH-MT66-R-29) 1080 gram. De velgen hebben allemaal een 19C profiel. Het systeem haalt zijn tubeless systeem uit een speciale seal die in de binnenkant van de velg komt.
Fiets je regelmatig over uitdagende trails of ben je niet een van de lichtsten, dan is de WH-MT68 de beste keuze. De velg (21C) is iets breder, hierdoor is het wiel sterker en moet het ook stijver zijn. De claim voor het gewicht van het voorwiel met 15 millimeter steekas is 910 gram, achter 1050 gram. Voor het achterwiel kozen de Japanners voor een 12 millimeter quick release. Dit moet het wiel net wat meer stijfheid geven bij de aansluiting met het frame. Ook dit wiel is er in twee kleurencombinaties.
Het Italiaanse Colnago trapt af: in Taipeh wordt de eerste productiefiets met schijfremmen voorgesteld. Het gaat om een C59 met elektronisch schakelen en Formula-schijfremmen.
Schijfremmen, er bestaan al crossers waar ze op zitten. Een combinatie van gewone mechanische remhendels en kabelbediende schijfremklauwen of mechanische hendels die een omvormer aansturen. Daar wordt dan de kabelspanning wordt omgezet in oliedruk die hydraulische remklauwen bediend. Twee matige en omslachtige oplossingen aangezien er nog steeds een staalkabel heen en weer gaat. Volledig hydraulisch biedt een betere doseerbaarheid, en ten opzichte van de omvormer ook nog eenvoud. Dat er nog geen volledig hydraulische systemen op de markt zijn komt door de (bijna) onmogelijkheid een hydraulische cylinder samen met een schakelmechanisme in een greep te bouwen, het past gewoon niet!
Daarom zijn electronisch schakelen en hydraulisch remmen een voor de hand liggende combinatie. Sinds Shimano de Di2 groep uitvond is het schakelgedeelte in de greep gereduceerd tot 2 tiptoetsen en is er opeens alle ruimte voor een hydraulisch systeem. Dat had Shimano best zelf kunnen maken (Shimano houdt het ogenschijnlijk voorlopig bij mechanische remklauwen), maar Formula is ze voor. Aangezien iedereen ergens twee knopjes op kan plakken is Di2 van nature makkelijk te combineren met alternatieve hendels. Zo circuleerden er al fotos van een TRP prototype en speculeerden wij al over Magura hendels met ingebouwde knopjes.
Formula is nu de eerste met een definitief model. Een smalle behuizing met daarin de hydraulische hoofdcylinder. Geschakeld wordt met een hendel achter de eigenlijke remgreep maar hoe dat precies werkt is niet te zien op de fotos. Onder het rubber vermoeden we ook een expansie reservoir (Colnago heeft het op zijn website over een closed system maar een afgesloten reservoir is in racefietstermen ook al behoorlijk gesloten). De remklauw lijkt immers erg op de Formula R1 MTB remklauw en dat is een zelfstellend systeem. Die klauw bij zich volgens de website van Colnago vast in een 140mm schijf, dat lijkt ons inderdaad groot genoeg voor een wegfiets of crosser.
Die schijf zit op een eigen Colnago Artemis wielset. De carbon velgen lijken een nutteloos remvlak te hebben, misschien dat daar nog een verbeterpuntje zit. De naven zouden lijken wel heel erg op de Volo naven van Formula en gezien de ruimte tussen schijf en frame zou deze Colnago best een inbouwbreedte van 135mm te hebben. Dat is 5mm meer dan in een standaard racefiets en gelijk aan mountainbikes, handig want dan is er keuze te over aan naven!
Die 5mm bredere achtervork is niet het enige andere aan deze disc uitvoering van de C59. De framebelastingen zijn totaal anders dan bij velgremmen. Vandaar dat de achtervorken compleet nieuw ontworpen zijn. Evenals de voorvork natuurlijk. volkomen modern is de keuze voor 140mm postmount aansluitingen, dat bouwt compact en licht.
Alle informatie tot nu toe is afkomstig van Colnago, Formula heeft nog niets bekend gemaakt. Toch kunnen we ons niet voorstellen dat Formula het bij deze ene Colnago laat. De hendels passen, met een ander stekkertje, vast ook op Ultegra Di2 en misschien ook wel op de electronische Campa groep. De vaste combinatie van rem- en schakelonderdelen is dan opeens niet zo vanzelfsprekend meer. Schakelen met Shimano of Campa, remmen met Formula, Magura of TRP. Volgens ons is deze C59 nog maar het topje van de ijsberg!
Gelukkig is de Mavic Zxellium ook in andere kleuren verkrijgbaar. Anders had je als geel-hater de ultieme schoen moeten missen. Want niet voor niets stond de schoen hoog in ons lijstje tijdens de schoenentest van Fiets 6. Dit schreven we toen: DRUKMETING: GOEDE DRUKVERDELING BIJ DE GROTE TEEN. CENTRAAL ONDER SCHOENPLAAT STABIEL BEELD. OPMERKINGEN: TONGAANSLUITING HEEL GOED GEDAAN. FUNCTIONELE INLEGZOOL. VOORSTE TWEE SLUITINGEN HANDIG VERSTELBAAR. COMFORTABELE PASSING MET HALVE BINNENSOK. ERG GOEDE WAARDE IN STIJFHEID EN OOK EEN GOEDE DRUKVERDELING..
Terecht, want de Zxelliums combineren een stijve zool met een upper die doet denken aan een comfortabele pantoffel. Uren, dagen fietsplezier zonder voetenpijn.
Toch zaten er wat haken en ogen aan de schoen, vertelden we in de feedback. Zo zit het schoenplaatje iets te ver naar voren gemonteerd en hebben we kritiek op de lengte van de klittenbandsluiting, die voor smalle voeten te lang zijn. Vanuit de rangen der profs kwamen ook wat opmerkingen: vooral de upper was te slap.
Huiswerk dus voor de designers van Mavic. En ze hebben alle op- en aanmerkingen ter harte genomen en de ultieme fietsschoen gemaakt als opvolger van de Zxellium Ultimate voor 2012. Met een carbon versteviging is de upper stijver geworden. Een stuk stijver: je kunt niet zomaar het materiaal induwen. Het comfort van de schoen is gebleven, zodat een lange dag in het zadel geen pijn aan de voeten hoeft op te leveren.
Het plaatje zit niet meer vast aan drie gaten met schroefdraad, maar aan een bewegend plaatje aan de binnenkant van de zool. Dat geeft veel meer mogelijkheden, maar afstellen luistert daardoor ook nauwer. Ook de velcros zijn aangepakt, net als de kliksluiting. Wat gebleven is, is het gevoel dat dit de beste schoen op de markt is, als tenminste de pasvorm je bevalt. Al met al de naam Ultimate meer dan waard, want dit is de ultieme fietsschoen. Ook in andere kleuren dan geel!
Het was nog vroeg en het was
nog donker maar toch waren we al op pad want de eerste Vlaamse label stond
vandaag op het menu
Op deze kille ochtend ging
het richting Mortsel vlak voorbij Antwerpen en via de GPS werd dit vlot bereikt
Een plaats vinden voor de
auto was ook geen probleem en eens aangekleed konden we ons laten Inscannen en
de paperassen laten afstempelen
Maar eerst een woordje meer
over dat: bleek dat de man van de inschrijving zelfs niet wist dat het vandaag
een Vlaamse label was de man van de WBV wist het wel dat was het eerste daarna
werd ons gevraagd naar klevertjes voor op de inschrijvingskaartjes vielen ze
terug uit de lucht dat dit bij ons afgeschaft was en de prijs 1.5 En geen 2
want WBV afdeling Antwerpen vind dit bedrag meer dan genoeg kortom van
verwarring gesproken
En nu de baan op van Mortsel ging
het naar Hove langs fietspaden die soms hun beste tijd gehad hadden ook de
uitpijling was proper gezegd aan de zuinige kant
Maar goed eens uit de
stadskom ging er een gans andere wereld voor ons open geen drukke wegen maar
wel rust en stilte of was het misschien zondagochtend
Eens over de kanaalbrug van
de Nete waren we vertrokken voor kilometers kanaaldijk: jammer dat de wind niet
echt meewilde
En plots waren we in Berlaar
want de 22.5 km waren in geen tijd om: in Café Ballaer bij Nancy wisten we dat
de koffie er heerlijk is want deze stop hadden we als eens aangedaan
Voor het tweede was terug
zoeken naar de gepaste uitpijling want het is al gezegd het was zeer dunnetjes
In Koningshooikt na een paar
kilometers reden we terug langs het Nete kanaal maar dan de andere Nete want er
is de grote en de kleine Nete
Opnieuw waren we vertrokken
voor kilometers fietsplezier en we waren hier niet alleen wat een hopen wielertoeristen
rijden er hier
In Kontch werd de spoorlijn
gevolgd met een zeer goed fietspad en dit is altijd meegenomen
Nog een paar keer draaien en
rondjes draaien en ook deze rit zat er (50km)op: nog even nagenieten en een
beetje bijpraten voor we afscheid namen van deze vriendelijke en behulpzame
mensen
Op zondag
25 maart 2012 organiseren we voor het 11de jaar op rij onze E3 PRIJS Vlaanderen voor
wielertoeristen.
De E3 Prijs Vlaanderen wielertoeristen met stamnummer WBV
82007018, wordt voor de tiende maal georganiseerd op zondag 25 Maart 2012.
De internationale klassieker waar ieder wielertoerist naar
uitkijkt.
Het unieke parcours, met zijn mooie, rustige en landelijke
wegen, zorgt ervoor dat ieder wielertoerist zijn gading vindt.
Inschrijvingen starten vanaf 0715 Hr tot 1030
Hr.
Voorinschrijvingen kunnen tot en met 18 Maart 2012,
via onze website, wat betalingen betreft hebben wij het volste vertrouwen in
U!
Deelnemers die zich vooraf inschrijven en betalen, krijgen
al het nodige thuis bezorgd zodat u niet meer hoeft aan te schuiven!
Natuurlijk kan er de dag zelf nog worden
ingeschreven.
Parcours
Ter info bij de beklimming van de Oude Kwaremont worden
NIET alle kasseien genomen, we gaan in het dorp naar rechts! Dit om
schade aan de fietsen te vermijden.
133
km
Deze rit leent zich uitstekend tot hen die de grote
afstand, in het vroege seizoen al echt in de benen hebben.
En toch de sfeer van de klassieker willen proeven ter
voorbereiding op de Ronde van Vlaanderen met de 11 hellingen.
80
km
Deze rit gaat over 5 hellingen, en is uitermate geschikt
voor de wielertoeristen die niet echt de grote afstand in de benen hebben,
gezien de vroege datum op het seizoen.
60
km
Deze rit gaat over 3 hellingen, en is geschikt voor de
wielertoeristen die gezien de vroege datum op het seizoen toch een kort tochtje
op zondag willen maken.
Via onze website www.velotour.be vindt u alle nodige
informatie omtrent onze organisatie.
De eerste ritten van het
wegseizoen zijn traditie getrouw brevetten en als je op het einde van het
seizoen in de prijzen wil vallen zijn deze ritten verplicht
Het stamt misschien nog uit
een vorige eeuw maar we moeten er nu eenmaal met leven
Alles sterft uit: zoals
controle kaarten die niet meer moeten of rijden in grote groepen met vaste
starturen maar brevetten daar willen ze bij de bond nog niet van scheiden
Maar bon we gingen voor de 50
met start in Ekkergem en natuurlijk kon de foto voor de start niet ontbreken
Eens op pad werden de wegen
snel gesplits van de 35 en de 50 km zodat de startgroep in twee gedeeld werd
Met een meer dan gemiddelde
groep ging het richting St-Denijs-Westrem waar de eerste brug van de rit lag en
het zouden er een pak worden voor we terug thuis waren
De wegen rond de Pinte en Eke
lagen er verbazend stil bij alsof iedereen nog in zijn bed lag en van mij mag
dit altijd zo zijn
In Gavere mocht er eens geklommen
worden op eerste helling van dit parcours en niet iedereen verteerde dit goed
Melsen en daarna Schelderode
waar we eens richting Merelbeke draaiden het gas eens konden open zetten voor
we in de sporthall konden genieten van een goede koffie
Na dit intermezzo verlieten
we snel het grond gebied van Merelbeke en belanden we in Zwijnaarde om dan de Scheldedijk
op te zoeken tot in Zevergem
Nog één hindernis lag op ons
te wachten de Poortakkerstraat met zijn verdomde kasseien: moest dit er nu echt
in
Via de Sneppebrug was de
eindstreep vlug bereikt en met de voltallige groep reden we over de eindmeet
Het zijn misschien overblijvers
van lang vervlogen tijden maar het zijn wel lekkere ritten om het seizoen te
starten
Opmerkelijk bericht van Bianchi, fietsensponsor van
Vacansoleil-DCM: voor de voorjaarscampagne kiezen heel wat profs voor het
aluminium Impulso frame ipv het hightech carbon van de Oltre.
De renners van Vacansoleil-DCM kunnen voor het voorjaarswerk kiezen uit drie framemodellen van Bianchi: het carbon topmodel Oltre, het 'instapmodel' in carbon Infinito, of het aluminium model Impulso. Heel opmerkelijk, want in de koopgids 2012 van Cyclo Sprint testten we dit frame nog in de categorie
instapfietsen.
In de catalogus van Bianchi staat de Impulso in drie afmontages, met prijzen
van 1399-1599 euro. Ongetwijfeld koersen de profs niet met Veloce of Shimano 105
maar met hun gewoonlijke superlichte onderdelen, maar dat dit aluminium frame
het vertrouwen heeft van de heren broodrenners, zegt natuurlijk veel over zijn
kwaliteiten.
In de Omloop
Het Nieuwsblad van zaterdag
sprintte Marco
Marcato ermee naar een 6de plek. Ook
profs kunnen dus uit de voeten met de C2C geometrie (Coast to Coast) van het
Triple Hydroformed aluminium frame. C2C is een geometrie die eerder voor
wielertoeristen bedoeld is, maar die het nodige comfort geeft op het Belgische
stratennet, dat de slechtste wegen van Europa
herbergt.
Zo zie je maar, hightech carbon heeft kennelijk ook zijn beperkingen.
Tien jaar geleden won Andrea Tafi de Ronde van Vlaanderen. Om dat jubileum te vieren zal de Italiaan op 31 maart de Ronde voor wielertoeristen rijden en dankzij Canyon kan jij meefietsen!
Wat moet je doen om met deze levende legende op pad te mogen? Maak een video of foto van jezelf of schrijf een artikel waarmee je Andrea Tafi en Canyon overtuigt dat je de geknipte man/vrouw bent om met hen de Ronde te rijden.
Canyon stelt de inzendingen voor aan haar fans via verschillende kanalen. Een jury kiest uiteindelijk de drie overtuigendste bijdragen op basis van creativiteit, inzet en de respons van de Canyon community.
De winnaars mogen op een Canyon de RVV rijden aan de zijde van Tafi én 's anderendaags de wedstrijd van de profs live beleven langs het parcours. De wedstrijd loopt tot en met maandag 5 maart.
De eerste rit van het nog
prille seizoen was meteen een rit met naam en faam
Met de omloop van het
nieuwsblad werd niet voor de gemakkelijkste rit gekozen maar meteen een stevige
kuiten bijter
Met 2 vrouwen en een 7 tal
mannen ( in ons groepje) was de club goed vertegenwoorderd
Maar eerst konden we aanschuiven
want er moest nog betaald en gescand worden: en dit deed ons toch even
schrikken 8 à 10 voor deze classic rit
De prijs viel nog mee want
voor sommige ritten hadden we zelfs al meer betaald maar de return viel dik tegen:
geen extra drankje of drinkbusje kon er af dit is pure gel .
Eens op pad werd er gekozen
om aan te sluiten bij een andere groep en zo de krachten een beetje te sparen
en om over de nieuwste roddels te praten: en langs de Scheldedijk hadden we
daar tijd genoeg voor
Eens weg van de Schelde na
een kilometer of 20 kon de rit pas goed beginnen want niet lang hierna lag de
verdoemde MOLENBERG
En hier waren we voor gekomen
klimmen en stoempen langs Vlaamse wegen
De vrees van stil te vallen
op deze heuvel bleek niet gegrond want niemand heeft een voet aan de grond
moeten zetten integendeel
Zelf de 2 dames konden terug
kijken op een geslaagde klim
Dit was een voorsmaakje voor
wat komen zou: maar eerst even op adem komen
Na 35 km in Roborst kregen we
andere kost te verwerken want hier lag de Paddestraat 2400m kinderkopjes en dit
beviel de één al meer dan de andere: maar het vreet krachten
Maar na deze inspanning
konden we even rusten aan de bevoorrading en deze was in orde (mocht ook wel
voor geld)
Even een sanitaire stop en we
konden terug op pad gaan en onmiddellijk kregen we de lippenhovestraat
voorgeschoteld opnieuw 1300m kasseien al verteerden we dit beter dan de eerste strook
Nu kregen we terug een 15 tal
kilometers rust gehund voor we aan de volgende opdracht konden beginnen
De Lange Munte was terug
2500m afzien en dit waren toch wel de slechtste van de dag toch het laatste
paar honderd meters: nog één te gaan
Opnieuw konden we een beetje
rusten voor we aan het laatste konden beginnen
Via Merelbeke en Zwijnaarde
waar we ons terug thuis voelden reden we nu richting Gent voor de laatste
hindernis van de dag
De Steenakkerstraat met zijn
kasseien waren de laatste en de tevens de gemakkelijkste van allemaal en ook
hier kwamen we door zonder kleerscheuren door
En nu op naar de eindmeet al
begonnen er voor een paar de kilometers te wegen maar allemaal bereikten we de finish
en we konden terug kijken op een meer dan geslaagde rit: samen uit samen thuis
Ook zagen we bleien gezichten
want we hadden het toch maar gedaan want wat de prof op een zaterdag kunnen dat
kunnen de Heirnissers op een zondag
Het was terug
een tijdje geleden dat er nog wat geschreven werd op mijn blog
Maar dit wil
niet zeggen dat er ondertussen niets gedaan werd op sportiefgebied
Met 4 dagen
spinning in de week hielden we de conditie op pijl want met de winterse temperaturen
van de afgelopen weken vonden we buiten fietsen niet echt verantwoord
Maar bon de
winter zal nu wel niet meer terug komen en kunnen we opnieuw hopen op zon en
zalige tempraturen voor de komende maanden
Zo ook komt er
dan een eind aan de winter vtt en voor de laatste rit van deze winter tours
kozen we voor een stevige baan rit die we dan nog eens dunnetjes voor de tweede
maal overdeden zo dat we aan een kleine 70km uitkwamen
Ondanks de
stevige wind konden we ons terug eens uitleven want het was een tijdje geleden
dat we dit nog een konden doen: en we hadden er terug van genoten
Maar het
belangrijkste van deze dag was natuurlijk de slothappening zelf wan hier werden
de prijzen uitgereikt en dit jaar vielen we dik in de prijzen
Om te beginnen:
een trui van TELENET FIDEA dan nog een trui met lange mouwen van ETIXX en nog
was het niet gedaan wan we kregen ook nog een fietstrui van de CLASSICS tours
en als laatste een koersbroek van de VLAAMSE LABELS plus nog een handdoek van
de ENAME ritten maar de kers op de taart moest nog komen
Maar eerst een
woordje over de andere leden die toch ook een dik applaus verdienen
Om te beginnen
met de jongste MAAIKE die met een pak winterritten in de prijzen viel bij de
kids maar ook te niet vergeten KATRIEN, ANNELEEN, LIEZE en HANNE als ik er maar
geen vergeten ben aan allen een dik proficiat
En nu naar de
oudere klasse en ook hier viel de club in de prijzen met laureaten die alles
hadden gereden deze winter NORBERT, DIRK en MARK mannen proficiat
Eens de bloemen
waren uitgereikt werd de tijd voor de jaarlijkse tombola met de fietsen als
hoofdprijs
Na een paar
kleinere prijzen waar ook de leden van onze club in de prijzen vielen was het
de hoogste tijd voor de hoofdprijs
En waar we niet
opgehoopt hadden dit jaar gebeurde toch een schitterende mtb fiets voor MYRIAM
en zelden had ik deze zo gelukkig gezien met een prijs al had ze er wel twaalf
jaar moeten om wachten maar de aan houders winnen bijna altijd
En nu op naar de
zomerse ritten waar er terug een pak punten maar vooral prijzen en eer te
verdienen valt
BRUSSEL Sven Nys blijft dromen van deelname aan de Olympische Spelen van 2012, zijn tweede na Peking.
De Belgische veldrijder stapt na de Sluitingsprijs in Oostmalle (zondag) meteen over op de mountainbike. Dat vertelde hij dinsdag tijden de presentatie van wielerploeg Landbouwkrediet-Euphony.
Nys hoopt snel een startbewijs te bemachtigen voor Londen. Op 15 maart vertrek ik al voor een stage naar Zuid-Afrika met slechts één doel in het achterhoofd: kwalificatie voor de Spelen in het mountainbiken.
Daarvoor heb ik nog vier wereldbekerwedstrijden. Eén plaats in de top twaalf is genoeg. Mocht dat niet lukken dan heb ik in juni het EK in Moskou nog.
Het Italiaanse Sidi is al vele jaren verbonden met het eveneens Italiaanse Liquigas Team.
Dit seizoen zal Sidi de Liquigas Cannondale Ergo 3 de schoen waarmee grote renners als Yvan Basso en Vincenzo Nibali hun koersen rijden in een gelimiteerde oplage op de markt brengen. In Nederland zullen er slechts 60 paar van deze bijzondere schoenen in de maten 42 tot 47 beschikbaar zijn. Begin Mei kunt u ze vinden bij enkele geselecteerde Sidi dealers, de adviesprijs van dit collectors item bedraagt 359,-.
De Ergo 3 is de top schoen van Sidi, waarin alle Sidi technieken, zoals de Vent carbon zool, de Caliper Buckle en de versterke hielcups verwerkt zijn. Info via www.veltec.com.
Van 6600 naar 6700 en van 2350 gram naar 2290 gram: de nieuwe Shimano Ultegra werd in 2009 geïntroduceerd. En de 6700 heeft onlangs een nieuwe kleur als optie gekregen: de Glossy Grey.
De eerste cijfers -6700- geven de codering van de groep aan, de tweede en dat moge duidelijk zijn- het gewicht. In vergelijking met een 2008 Ultegra SL groep -waar de kabels nog gewoon buitenom lopen- weegt de 6700 circa 60 gram minder. Nog een vergelijking: de Dura-Ace 7900 groep weegt 2100 gram. De grootste vernieuwingen in de Ultegra 6700 groep waren uiteraard de shifters. De kabels zijn weggewerkt en lopen langs het stuur. De Dual Controls horen bij het 6700 crankstel en zijn niet compatible met DA.
Er zijn twee types achterderailleurs: SS (korte kooi) en GS ( medium kooi). De eerste is te gebruiken met een 50/34 Compact Hollowtech II crankstel en met een gewone dubbel, de tweede met een triple crankstel. En er zijn twee type voorderailleurs -voor dubbel/compact en triple. De 10-speed cassette is er in vijf combis waaronder 11-28: 34/50 voor met 11/28 achter geeft 2,60 meter en dat is bijna hetzelfde als 30/25 (2,55 meter ) bij een triple.
De Dura-Ace 7900 diende natuurlijk als voorbeeld van de 6700: shifters met weggewerkte versnelling kabels, crankstel met hol buitenblad, dual-pivot remmen en een nieuwe ketting. En zelfs de finish komt in de buurt van de 7900 en de XTR groep: iets minder glanzend wellicht, maar met een zeer sterk high tech uiterlijk. Veel delen zijn geanodiseerd. De eerste uitvoering was een licht-glanzend metalen kleur, de onlangs geïntroduceerde Glossy Grey is duidelijk donkerder. Alle delen zijn zo gekleurd crankstel met bladen, derailleurs en remhoeven. De Dual Control remhendels zijn onveranderd gebleven.
Het monteren is niet veel anders dan bij de 7900 groep: de losse lagers in het frame schroeven, crankstel er doorheen steken, vastdraaien en borgen enz. Of natuurlijk het crankstel in de bracket geïntegreerde lagers steken Even opletten bij het monteren van de de Dual Control hendels. Bij de 6700 hendels worden twee opvulstukjes bijgeleverd waardoor de afstand van je handen naar de grepen verkleind kan worden. Opvallend: bij de 7900 groep zijn de kabelhoedjes van aluminium, bij de 6700 van kunststof. De reden: de voorderailleur kent een trim stand waardoor de krachtoverbrenging kleiner is dan bij de 7900 waar in een zwiep de ketting van binnen naar buiten en vv beweegt. Wat betreft de ketting: deze kreeg opengewerkte binnenschakels en heeft een binnen- en buitenzijde. Bij de montage wordt aangeraden de connecting pin te gebruiken.
We trapten zon 1000 kilometer weg in Nederland en Frankrijk. Op een Jan Janssen Quadra niet de 2011 uitvoering, maar een 2009 model. Over deze Quadra later wellicht meer. In 2009 concludeerden we al: Ultegra SL was al goed, de 6700 is gewoon weg beter. Vooral het schakelen staat op een hoger niveau dan bij de oude groep. En helemaal omdat in de Ultegra de opmerkingen van de eerste series Dura-Ace zijn verwerkt. Bijvoorbeeld: achter schakel je drie tandjes in een keer op ( DA twee tandjes), een voor een keer af. je voelt en hoor je de werking beter; het wat vage, zachte Shimano gevoel lijkt compleet verdwenen te zijn door de nieuwe constructie.
Maar vooral het schakelen vóór gebeurt nu razendsnel ; de speciale vertanding in combinatie met de nieuwe voorderailleur en de ketting staan hier garant voor. Dat gaat uiteraard ook allemaal op voor de nieuwe Glossy Grey; technisch is er niks veranderd. De kleur past overigens naadloos bij de Di2 onderdelen ook de nieuwe shifters en derailleurs zijn behoorlijk donker. Hoe houdt het grijs? Goed, net als bij de eerste 6700 delen.
Wat zorgt voor slijtage? Schurende wielerschoenen op een crankstel uiteraard, troep aan de onderzijde van de remmen onder het grijs zit gewoon blank aluminium. We hebben een aanrijding met een verkeershek gehad wat een paar krasjes - zie foto- op het crankstel opleverde. Niet fijn, maar geen echt probleem. Is ook niet veel aan te doen; wellicht wat grijze lak zoeken en aanbrengen mochten de krassen (te) groot zijn. Op donker aluminium zie je wel eerder een kras dan op blank alu en daar kun je die eventueel nog weg polijsten. We hebben de onderdelen al op een aantal complete racefietsen gespot. En door de donkere kleur krijgt een racer net wat meer uitstraling. Dat wil zeggen: zolang het frame maar niet te licht dan wel te donker is. Uiteraard is dit een kwestie van smaak.
Kort en goed: de 6700 Ultegra is een uitstekende onderdelengroep zonder echte minpunten. Als je voor Ultegra kiest, kies je voor gewoon goed, betrouwbaar spul -en ook nog eens betaalbaar. En met betaalbaar bedoelen we dan in vergelijking met Dura-Ace. De groep is te vinden op fietsen vanaf pakweg 1200,- tot een meervoud hiervan. Mooi: de 6700 onderdelen zijn goed te gebruiken in combinatie met onderdelen uit de 105-groep -dan wel de 5700 delen. Adviesprijs: Shimano Ultegra 6700 ( acht delen) 795,-, compact 30,- meer. Voor extra informatie kijk bij Test en Techniek. Daar staat een doordruk uit 2010 van een duurtest van de 6700 groep.
Twintig jaar jong. Het Duitse Stevens is groot geworden door preiswerte aluminium racefietsen te brengen. En dat doet ze nog steeds, als ligt de focus van de Duitse firma nu duidelijk op carbon en het sponsoren van de ploegen van Vos (V) en Albert (M). Hier staat de Vicenza centraal: Duitse degelijkheid met een Italiaans jasje.
Tekst en fotos Menno Grootjans
Het hart wordt gevormd door een stevig aluminium frame van 6061 T6. Triple butted, oversized en geovaliseerd. Zo loopt de onderbuis naar het bracket horizontaal plat toe en naar de balhoofdbuis dan weer verticaal plat. Maximale doorsnede is bijna 6 centimeter. De bovenbuis is, naast dat deze licht gebogen is, ook flink geovaliseerd en de staande buis is voor een groot deel rond, al loopt de buis naar het bracket net weer wat ovaal. De liggende achtervork is S-Bended, de staande buis is rond. De nokjes zitten op de onderbuis gelast.
Het frame weegt in een maat 58 1640 gram, de voorvork 560 gram. Is het frame compleet van aluminium, de voorvork heeft carbon vorkpoten met een aluminium vorkbuis. De maat: zowel boven als onder 1 1/8 inch lagers, keurig geïntegreerd. De meetwaardes: de torsiestijfheid is met 132 /NM heel hoog, de bracketstijfheid is met 56 ruim in orde. Lekker Stevig Duits!
Echter, de frivole kant wordt verzorgd door de Italiaanse amici. Uit Vicenza. Campagnolo Athena 11-speed aandrijving met een 34/50 crankstel en een 12/27 Chorus cassette. Het crankstel is van het type Power Torque, zeg maar het nieuwe systeem. Twee losse cups, in het frame geschroefd. Geen deelbare as meer zoals bij de Ultra Torque, maar een vaste as, aan de kant van de kettingbladen. Deze schuif je door het bracket en aan de andere zijde schuif je de linker crank erop en borg je het geheel. Verder de bijbehorende D-Skeleton remmen, de composiet Ergopower shifters een klik per keer bij het afschakelen!- een stel Campagnolo Khamsin wielen met Schwalbe Durano S vouwbanden.
Stevens heeft de Vicenza afgemonteerd met onderdelen uit eigen huis: Oxygen Scorpo stuur en stuurpen, Oxygen Cyrius zadelpen en Scorpo zadel. Mooi pakketje. Compleet gewicht 8,4 kilo. Is het nu een Opel of een Alfa? Eigenlijk toch net meer een Opel Hij ligt rotsvast op de weg. De Vicenza is niet van de wijs te brengen De geometrie is lekker allround en geeft ook al geen vreemde zaken prijs. Het schakelen van Campagnolo gaat lekker snel. Je bent er zo aan gewend. Ook al omdat de combi tussen Scorpo stuur en Ergopowers een geslaagde is. De Vicenza kost slechts 1449,-. Dat is bello! OK, het is een middenklasser, maar wel een met een Italiaanse afmontage.
O ja, zouden we nog iets verbeteren aan de Vicenza? Ja, de wielen. De Khamsins zijn prima, maar wel heel zwaar Zet er een paar Zondas of nog liever- Eurus en je hebt echt een top-Italiaan. Voor een Duitse preis. En je kunt het frame los kopen voor 599,-. De Vicenza is er in 52, 54, 56, 58, 60, 62 en 64 cm. Hou je niet van Italiaans: de Aspin heeft precies hetzelfde 6061 TB Superlite frame en is dan met Shimano afgemonteerd, naar keuze met Ultegra compact of triple.
Het meest gemonteerde stuur op een mountainbike is het rechte model met een licht gebogen hoek (meestal 5 graden). Ook zijn er sturen die met een knik omhoog lopen, de zogenaamde riser sturen. Deze vind je vooral op all mountain en enduro modellen. Doordat ze gebogen zijn, heb je meer controle bij het sturen. Het vlakke model met een 10 graden hoek is wellicht minder bekend. Wij testten hiervan het WCS carbon 10D model van Ritchey.
Even voorstellen Het 66 centimeter brede WCS carbon 10D stuur weegt 174 gram. Niet extreem licht, maar wel netjes voor zijn breedte en constructie. Door de wat grotere knik en de vorm van het stuur staat deze zon centimeter verder weg in vergelijking met een traditioneel recht model. Een centimeter kortere stuurpen monteren is het advies als je in dezelfde houding wilt zitten. Rond de klemming met de stuurpen zit netjes een opgeruwd gedeelte wat verdraaien moet voorkomen. Maatstreepjes helpen je het stuur goed in het midden af te stellen. Probeer het stuur eerst uit of zet je handvaten smaller alvorens deze in te korten inkorten kan maar één keer.
Voor- en bovenaanzicht en een close up van het logo
De praktijk Door de iets grotere hoek in het stuur is het merkbaar dat je polsen iets meer in de neutrale stand staan, wat wij als prettig ervaarden. Aan een relatief breed stuur waren we al gewend, op een 29-er heb je dan het gevoel meer controle over de fiets te hebben. Het stuur voelt erg stijf aan door zijn constructie, waardoor je met voldoende vertrouwen de bochten steeds harder en scherper in stuurt. Het carbon model is met een adviesprijs van 179 euro behoorlijk exclusief te noemen. Gelukkig is er ook een goedkopere aluminium WCS-variant die voor 59,90 (mat zwart) of 64,90 (glanzend zwart) euro van eigenaar wisselt.
Conclusie Of je de iets grotere hoek in het stuur prettig vindt, is voor een groot deel persoonlijk. Ons beviel in het ieder geval wel. Ook de stijfheid van het stuur viel positief op. Let bij de montage op dat je stuurpen een centimeter korter moet zijn om dicht bij dezelfde afstelling te blijven. Wellicht door de iets duurdere productiemethode of door onbekendheid vonden we dit model nog niet terug als eerste montage. Afgelopen week maakten we al melding van een vergelijkbaar model van het merk Controltech.
We waren erbij, bij de introductie van Campagnolos eerste, electronische groep. Record EPS. Het werkte prachtig, we waren onder de indruk.
Net als bij Shimano gaat het schakelen door middel van tiptoetsen waarna de derailleurs perfect de ketting op de gevraagde tandwielen leggen. Snel, doeltreffend, foutloos en futuristisch. Samen met de electronica introduceert Campagnolo de EPS-dealers. Gespecialiseerd in de Campa electra, en met demonstratiemodellen in de winkel.
Daar waar Shimano de electronica nu pas voor de 2e groep gebruikt, Na Dura Ace nu ook Ultegra, biedt Campa komend jaar meteen al twee varianten aan.
Record EPS, de gewone versie dus, en Super Record EPS. Ohja, de prijzen. 3499,- voor Record EPS en 4249,- voor Super Record. Voor zover wij weten is ook dat een record.
AMSTERDAM Philippe Gilbert verwacht dat hij in de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik een geduchte concurrent heeft in de persoon van Alejandro Valverde.
De Spanjaard maakte begin vorige maand zijn rentree na een dopingschorsing. Zijn etappezege in de Tour Down Under maakte indruk op Gilbert.
Het verrast me dat hij zo vroeg in vorm is. Hij versloeg in die rit nota bene Simon Gerrans, die sterk rijdt, vertelt Gilbert aan Cyclingnews. Natuurlijk waren het korte etappes in Australië, maar ik weet zeker dat Valverde er zal staan in april.
Aan Gilbert de bijna onmogelijke taak om in dienst van BMC zijn topjaar 2011 te evenaren.
Het wordt een belangrijk jaar met de klassiekers, de Tour, de Olympische Spelen en het WK op de weg. Of ik druk voel? Nee. BMC investeert veel in het wielrennen, maar we worden door de teamleiding niet onder druk gezet.
Het Nederlands Fast Forward (FFWD) Wheels kent nog maar een relatief korte historie. Het bedrijf in Zwolle, dat in 2006 door Henk Schipper werd opgericht, levert inmiddels wielen over de hele wereld.
Wielen gereed voor uitlevering
Het bedrijf Fast Forward heeft zo`n acht mensen in dienst, afhankelijk van de drukte. In Zwolle is het kantoor, de opslag en assemblage van de wielen gesitueerd. Het bedrijf levert handgemaakte wielen aan zo`n 40 verschillende landen.
DT Swiss maakte een speciale mat zwarte naaf voor een special editie FFWD wiel
Onderdelen De velgen worden in het Verre Oosten geproduceerd. Voor de carbon modellen worden mallen gebruikt die FFWD in eigen beheer heeft. De transfers worden na productie op de velgen geplakt waarna een blanke lak laag voor de afwerking zorgt. Dit moet er voor zorgen dat de transfers goed op hun plaats blijven zitten. Hierna gaan de velgen op transport richting Zwolle. In het magazijn worden de velgen opgeslagen en naar de vraag uit de markt tot een compleet wiel gebouwd. De spaken die gebruikt worden komen van Sapim (CX Ray) of DT Swiss (Aerolite). Bij de naven is er voor de consument de keuze tussen een eigen FFWD-naaf en verschillende modellen van DT, die bekend staan om hun hoge kwaliteit. Voor de zwaardere rijders adviseert FFWD de Control-versie. Dit model heeft per wiel 4 extra spaken, die voor meer stijfheid en sterkte moeten zorgen.
Handwerk Het bouwen van de wielen gaat geheel handmatig. Afhankelijk van de drukte zijn er een tot vijf wielbouwers wielen in elkaar aan het vlechten. Met masseren van de spaken en het kraken van het wiel tijdens het opspannen wordt de rek er al uitgehaald. Dit moet tijdens het gebruik van de wielen problemen met de spaakspanning voorkomen. De spaakspanning wordt met de spaakspanningsmeter gecontroleerd tijdens de productie.
De dichte tijdritwielen voor het team Vacansoleil DSM staan al klaar.
In het peloton FFWD Wheels kreeg vorig jaar de nodige aandacht als wielenleverancier van team Vacansoleil DSM. Ook dit seizoen ondersteunen ze dit team. Voor het celestekleurige Bianchi-frame heeft FFWD de transfers van de wielen aangepast aan deze kleur. Er zijn wielen met 12 spaken en een gewicht van 1 kilo in ontwikkeling. Die worden waarschijnlijk ook ingezet tijdens de Tour.