Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
18-04-2012
Grote wielen, groot stuur: Controltech
Nu de 29-er wereldwijd is doorgebroken, zijn het niet alleen de wielenbouwers die, bijna letterlijk, het wiel opnieuw moesten uitvinden. Natuurlijk betekende het ook werk aan de winkel voor frame- en vorkbouwers om die grotere wielen een plek te geven.
Dat er nu ook een speciaal 29-er stuur te koop is, dat klinkt een stuk minder logisch. Toch heeft Controltech er een verhaal bij. Op een 29-er zit je nét even anders, en om de zwaardere wielen snel de bocht om te krijgen is iets meer kracht nodig. Vandaar dat de meeste overstappers op hun nieuwe 29-er al een íets breder stuur gemonteerd hebben. En een breder stuur houdt prettig vast als het wat meer gebogen is dan de standaard 6 graden. Controltech geeft het nieuwe TNA 29-er stuur een buiging van 9 graden, en een standaard breedte van 70cm. Das erg breed, maar gelukkig kan je het eenvoudig inkorten. Ons advies: eerst wennen en dan met een paar centimeter per keer afzagen, langer maken gaat niet Voordeel van héél kort afzagen is een lekker laag gewicht, met de volle 70cm weegt het TNA stuur bijna 250 gram. Bij een stuur hoort een pen, in dit geval met TNA logo. Wat er bijzonder 29′ aan is, we hebben geen idee maar het staat natuurlijk wel mooi.
Of de bijpassende zadelpen in je 29-er past, moet nog maar blijken. De TNA zadelpen is er alleen in uitvoering met rechte kop. Veel 29-ers hebben een geknikte zitbuis en als je lange benen hebt is zon rechte pen perfect. Maar als je juist laag zit, kan deze pen waardeloos zijn. Graag ook een setback versie! De TNA pen is leverbaar in 27,2 30,9 en 31,6mm dikte, en naar keuze in 350 en 400mm lengte. De zwaarste pen, 31,6mm dik en 40cm lang, moet zon 270 gram wegen.
De keuze is makkelijk. Of je zet zon sexy en licht dubbel crankstel op je MTB en je neemt de nadelen voor lief. Of je kiest voor een oubollig, zwaar maar ó zo praktisch triple crankstel. Duidelijk toch? Misschien niet. Voor iedereen die wél een mooi carbon cranksetje zoekt maar nog niet weet of er 2 of 3 bladen op moeten heeft Controltech dé oplossing!
One type fits all moeten ze gedacht hebben toen ze het Wild crankstel bedachten. Een hi-tech carbon crankstel met een wisselbare spider. Die spider vormt de verbinding tussen de rechter crank en de voorbladen en is er in een dubbele en drievoudige uitvoering. De triple uitvoering moet 693 gram wegen en heeft een 22-, een 32- en een 44tands blad. Een beetje ouderwets nu 10- speed cassettes en 24-, 32- en 42tanden zon beetje de norm zijn. De dubbelversie wordt aangeboden als 44-29, 42-28 en 40-27. Met welke bladen deze combinatie dan de opgegeven 613 gram moet wegen wordt helaas niet vermeld.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld FSA gebruikt Controltech de normale 4-punts afmetingen voor de bladbouten, namelijk 104 en 64mm. op de triplevariant passen zo alle gangbare tandwielen, handig! De dubbelvariant gebruikt diezelfde BCD (bolt circle diameter). Daarbij zit het grote blad niet voor maar achter de spider en is het binnenblad op de binnenste bevestigingspunten geschroefd.
Beide versies zijn gemaakt van 3k carbon en draaien in externe lagers van 116gram. Meer info op www.controltechbikes.com
Komend weekend staat de eerste editie van BikeFestival op het programma. Aanstaande zaterdag en zondag kun je op de Nedereindseberg bij Utrecht meer dan 200(!) nieuwe fietsen testen en uitproberen. Zo staat er een onder meer een hele batterij aan 29-ers voor je klaar.
Wie tijdens BikeFestival al testend een mountainbike of racefiets gaat viesmaken kan daarna kennis maken met de mobiele reinigers van Easy Washer. Zij verzorgen namelijk de bikewash op het festival.
Wil jij kans maken op zon handige gadget? Wordt dan snel liker van BikeFestival op Facebook. Heb je je nog niet opgegeven, maar wil je wel graag fietsen komen testen? Meld je dan vandaag nog aan via de website.
veelzijdige bondgenoot voor hoofd en hals. Een buff kan zelfs op meer dan 12 verschillende manieren gedragen worden. Binnen de uitgebreide collectie is de High UV Protection Buff het ideale kledingaccessoire om je zowel tegen schadelijke UV- stralen te bescherme
Buff staat voor comfortabele en multifunctionele sjaaltjes die bescherming bieden tegen zon, wind en kou. Een n als om het hoofd koel en zweet vrij te houden.
Voordelen van de High UV Protection Buff: - Houdt meer dan 95% van de UV-stralen tegen. - Zweet druppelt niet in de ogen. - Ademend materiaal. - Coolmax materiaal droogt snel en houdt lichaamstemperatuur op peil.
Aanbevolen verkoopsprijs 17,95 en in vele verschillende prints verkrijgbaar. Meer informatie: www.buff.eu
Met de lancering van de nieuwe Jet introduceert Tifosi een nieuwe sportbril. Met het open montuur en gestroomlijnde design is de nieuwe Jet een ideaal montuur voor fietsers, hardlopers en duursporters. Daarnaast moet de bril voldoende sterkte bieden bij een aantrekkelijke prijs.
De uitvoeringen met de polycarbonate lenzen zijn uitgerust met met een Glare Guard coating welke vermoeidheid van uw ogen tegen gaan volgens de fabrikant. De monturen met de fotochromatische NXT lenzen moeten ook nog eens onbreekbaar (bullet proof), krasvast en super licht zijn. De NXT lenzen zijn nu ook lichter waardoor deze 20 % sneller moeten reageren op de verandering van lichtomstandigheden!
Anti-slip hydrofiele neus- en oorrubbers zijn gekozen voor het nodige draagcomfort. hierdoor moet de sportbril onder alle omstandigheden stevig op je gezicht blijft zitten. De Tifosi Jet is verkrijgbaar in 7 verschillende montuur-lens combinaties. Prijs vanaf 39,95!
Laat mij eerst beginnen met
een paar stevige vloeken want ik heb zaterdag moeten werken en dit was al 10
jaar geleden niet het werk op zich maar
wel het weer nu was er eens een stralende zon te zien en ik zat ergens binnen
mijn job te doen : dus dit werd stevig vloeken
Dan maar van de zondag een
leuke rit maken
De startplaats was café de Edemolen
en de rit was 70km lang: over het weer gaan we vandaag maar zwijgen want dit
viel dik tegen: zeer veel wind en koud en kil
Vandaag konden we opnieuw
rekenen op een grote groep van Isorex en dat scheelt toch bij zo veel wind
Het parcours was voor geen
meter plat want als men naar de streek van Roborst en Sint Maria Oudenhove
moet dan weet je het wel maar niet getreurd we hadden toch frisse benen
Deze prima uitgepijlde rit
bracht ons na 35 km in Steenhuize waar er gescand werd en we even konden
uitblazen bij een zeer goede bevoorrading
Voor het tweede deel kozen we
ervoor om allen te fietsen en ons eigen tempo te rijden
Nu begon het ook een heel
klein beetje te regenen en het zou toch niet waar zijn zeker dat we nog nat
gaan toekomen: gelukkig het bleef bij een beetje druppelen
Maar het parcours werd er
niet gemakkelijker op en dat voor een zondag
Gelukkig kregen we een beetje
steun van de wind die er voor zorgde dat we toch nog snel en vooral droog terug
aan de startplaats waren
Nog even napraten en we
konden terug thuis een beetje gaan verder werken
Het paasweekend begon niet zo
goed want de zon was zeer ver te zoeken
Maar het fietsen zouden we
niet laten: dus werd het drie dagen ploeteren en beuken tegen de wind en regen
Voor de eerste rit zakten we
af naar Evergem voor een nieuwe rit op de kalender
We kozen voor de 75 km lange
afstand en met ons tweeën trokken we de baan op
Het zou een stevig ritje
worden en daar zorgde de weersomstandigheden voor
Want over het parcours niets
dan lof: stille wegen zonder autos en redelijk goed uitgepijld al waren de
geschilderde pijltjes aan de kleine kant
Na een paar stevige stukken
vals plat in de streek van Kleit konden we daarna even op adem komen in de
koetshoeve een zeer gezellige plaats om eens te stoppen en de madam achter de
toog mocht er best wezen dus dik in orde
Als tweede deel kregen we
eerst een toer Eeklo te verwerken; ja, ze moesten toch ergens aan hun
kilometers komen
Maar eens hier voorbij ging
het terug snel richting Evergem al kregen eerst nog een paar stevige stroken te
verwerken door die verdomde wind
Gelukkig bleven we gespaard
van de regen en dit maakte ook veel goed
Voor de tweede rit waren we
te gast in Destelbergen voor een zondag ritje van 50km met als stopplaats
Massemen en ja het was in Taverne Parking
Met drie waren we en dat
scheelt een beetje in het kopwerk want opnieuw was de wind daar
In de streek van Gontrode
kwam er toch een beetje klimwerk voor de wielen maar niets om ons zorgen over
te maken
Over de uitpijling kunnen we
zeer kort zijn: zeer goed
Ook over de stop met toch wel
een mooie bevoorrading niets dan lof
En dan nu over iets anders
want op de terug weg kregen we toch het één en ander te verwerken
Om te beginnen een bijna
ongeluk met een wagen hier werden de remmen op de proefgesteld want een auto
kruiste de baan en had ons niet gezien en wie was het bijna slachtoffer ik
De remmen werden
dichtgeknepen en met de hulp van de schoenplaatjes konden we opeen paar
centimeters na de wagen ontwijken
Na een paar vloeken en donderpreken
kregen we van de chauffeur het antwoord: sorry ik had jullie niet gezien
Maar de kers op de taart
moest nog komen: met nog een paar kilometers te gaan
Liepen er in de berm 2
paarden en deze waren in galop het eerste paard passeerden we zonder er ver
naar om te kijken
Toen we het tweede paard wilden
inhalen schoot deze uit de berm het rijvak op 2konden er nog uitwijken en de
derde ik had terug prijs
Het paard duwde me letterlijk
en figuurlijk de andere berm in met een mooie val er boven op gelukkig alles
zonder erg al heeft mijn echtgenote daar eens duchtig haar gedacht gezegd en
deze woorden ga ik hier maar best niet herhalen
Ook hier kregen we een uitleg
om u tegen te zeggen: want volgens de ruiter was de schuld van het paard en
daar konden we het meedoen
Maar toch na deze bereikten
toch veilig en wel het eind meet
Voor de paasmaandag ging het
naar het West-Vlaamse Roeselare voor terug een ritje van 50km
Na een te late voorzitter te
hebben opgehaald konden we hier gelukkig aanpikken bij een mooi groepje want
ander ging het hier niet goed komen
Het ligheuvelende
parcours(toch de eerst 10km)en de zeer strakke wind is niet iedereen zijn ding
Dadizele, Geluwe en Menen om
er maar een paar te noemen kruisten we om onze stop te krijgen in Wevelgem aan
het kanaal en deze was naar onze normen zeer pover
Het tweede deel viel dan
terug een stuk beter mee want eindelijk kregen we de wind nu toch even mee en
dat scheelt een stuk
Met hier en daar nog een stuk
stevig tegen wind waren we toch blij dat we terug binnen waren want het begon
ligt te regenen en dat konden we best missen
We konden na driedagen toch
terug kijken op een kil en soms nat paasweekend hopelijk krijgen we nu toch
iets beter weer
Nieuwe SRAM X.0 remmen, extra licht of extra sterk
Is het warm dan loop je in je zwembroek, vriest het dan trek je je jas aan. Rijd je een XC wedstrijd dan ga je voor licht, en voor heftige bergpaden neem je iets sterks mee. Logisch dus, dat er verschillende types remmen te koop zijn.
Shimano doet dat al langer: van topversie XTR is een lichte XC versie te koop, en een All Mountainversie. Die laatste is zwaarder door een vernuftig mechanisch systeem in de hendel dat je knijpkracht heel efficient omzet in extra remkracht. Fijn, vooral in lange afdalingen wanneer je lang en hard in de hendels moet knijpen. Dankzij vernuftige schijven met een koelende aluminium tussenlaag lopen ook de standaard Shimano remschijven nauwelijks heet.
SRAM loste dat altijd anders op, eenvoudige hendels gecombineerd met grotere schijven. Dat werkt even goed en weegt practisch even veel. Toch heeft SRAM iets anders bedacht, (we zeggen nadrukkelijk niet nieuws!) namelijk grotere remklauwen. In die klauw zitten geen 2 maar liefst 4 zuigers, dat moet zorgen voor meer remkracht maar ook nog een betere doseerbaarheid. Ondanks de extra zuigers weegt de X.O Trail slechts 25 gram meer dan de XC versie. Die grammen zitten zelfs niet allemaal in de klauw, ook de Trail hendel is zwaarder, dankzij een stelknop voor de vrije slag.
4-zuiger remklauwen bestonden al lang, SRAM gebruikt ze zelf al jaren voor de Downhillremmen. Het bijzondere is dat SRAM de gewichtspenalty zo klein heeft kunnen maken. Wel helemaal nieuw is de nieuwe schijfdiameter: 170mm. We hadden al 160- en 180mm, deze tussenmaat moet het vooral goed doen in het voorwiel van 29-ers.
De XC voorrem wordt opgegeven voor 315 gram, inclusief 160mm. schijf, de 4-zuiger rem komt op 340 gram. Verwachte eerste levering: midden juli.
Specialized lanceert een e-bike in het segment performance. Een sportief model voor mensen die zich snel een weg willen banen door het verkeer. De e-bike is voorzien van een geïntegreerde elektrische motor en accu die een topsnelheid van 45 kilometer per uur haalt. De fiets draagt de naam Turbo. Met de huidige wetgeving valt het vermogen (250 watt) dat de motor levert binnen de wetgeving. De maximale snelheid waarbij de fiets je mag ondersteunen is echter vastgesteld op 25 kilometer per uur. Door de e-bike als snorfiets te laten registreren en met de goedkeuring van de RDW mag de fiets toch de weg op.
Als berijder van een snorfiets heb je wel een geldig bromfietscertificaat of rijbewijs nodig. Ook moet je minimaal 16 jaar zijn. Wettelijk mag een snorfiets echter ook niet harder dan 25 kilometer per uur. Zoals elke e-bike stopt de Turbo ook met de ondersteuning wanneer je zelf stopt met trappen. Wanneer je remt gebeurt dit ook. Door dit mechanisme is de fiets toch goedgekeurd als snorfiets. Ga je harder dan 25 kilometer dan kun je natuurlijk wel bekeurd worden, het blijft een snorfiets! Je kunt de e-bike ook softwarematig laten begrenzen, zodat de ondersteuning bij 25 kilometer per uur stopt. Ga je dan nog op eigen kracht versnellen, dan ben je wel weer in overtreding Even opletten dus!
Om zich met de Turbo te onderscheiden van de concurrentie, focusten de Specialized ingenieurs zich op de integratie van de drie kritieke zones: de accu, de motor en de elektronische integratie als onderdeel van de complete fiets. De ingenieurs namen een in de achternaaf verwerkte motor als basis en pasten deze aan de specifieke eisen van de Turbo aan. De batterij werd helemaal vanaf de basis opnieuw ontwikkeld om de motor op een efficiënte en directe manier van stroom te voorzien. Uiteindelijk werd de elektronica ontwikkeld om er zeker van te zijn dat alles vlekkeloos op elkaar aansloot.
Opvallende zaken: - De accu is uit de onderbuis te klikken en in twee uur op te laden. Ook kan de accu vanaf de fiets opgeladen worden. - De energie die bij remmen opgewekt wordt, gaat terug in de accu .- De wielen zitten met steekassen in het frame. Zo moet de nodige stijfheid behaald worden. Ook kan het wiel eenvoudig uit de fiets worden gehaald bij een lekke band. - De aansturing van alle elektrische componenten gebeurt vanuit de accu - Voldoende stopkracht moet je halen uit de hydraulische Magura schijfremmen met 180 millimeter rotors - De ondersteuning heeft twee standen, de maximale stand moet goed zijn voor 1 uur ondersteuning.
Duidelijk is te zien dat door de aanpak van alle onderdelen als geheel er een erg clean ontwerp is ontstaan. Mooi werk! Voor meer informatie zie de speciale website turbo.specialized.com. In april is de Turbo bij een beperkt aantal dealers als testfiets. Eind mei is de uitlevering bij 10 dealers. In 2013 zullen alle Specialized dealers de fiets kunnen uitleveren. De adviesprijs is met 5499,- aan de hoge
Als Sponsor van Vacansoleil DCM ProTour Teams heeft Lizard Skins sinds kort het comfortabele DSP stuurlint in de kleuren van de team fietsen gemaakt: Celeste. Het van DuraSoft Polymer is 56g licht en 208cm lang. En 2, 5 mm dik. Helemaal klaar voor de kasseien in Vlaanderen en Noord-Frankrijk. 29,90 euro.
Met 200km trainingskilometers:
ja want met zo een weertje kan je moeilijk binnen gaan zitten dus werd er
lekker op de Scheldedijk gefietst deze week: zo we waren klaar voor dit weekend
Voor de zaterdag werd gekozen
voor onze eerste classic van 2012 met startplaats Brasschaat
De auto parkeren viel nog
vlot mee ondanks de vele mede fietsers en van de gratis fietsparking werd
duchtig gebruik gemaakt
We hadden ook een beetje
geluk want we konden nog net meefietsen met de groepsstart
Met 200 man/vrouw de baan op
is niet voor iedereen weggelegd want het is steeds opletten geblazen
Zo op de 50ste plaats
was het nog net doenbaar want hoe verder naar achter hoe meer aan de rekker je
hangde
De snelheid viel al bij al
nog mee en we bereikten al snel de splitsing van de 90/140km waar we richting
90kozen om na 39km de eerste bevoorrading te bereiken in Zonderschot
En zoals gewoonlijk was deze
terug top: de temperaturen gingen op deze schitterende lentedag al snel de
hoogte in zodat we op deze stop de overtollige kledij konden uitspelen
Deel twee met de wind
verkeerd beloofde een stevig stukje fietsen te worden met een paar lichte
hellingen in Heist op de Berg
Schriek, Beersel, Berlaar en
dan naar Nijlen langs steeds rustige wegen
Na 64km kregen we terug een
bevoorrading en terug was deze dik in orde en in de nabijgelegen Napoleonshoeve
konden we genieten van een terasje want dit konden we niet laten liggen al was
de koffie aan de prijzige kant
Nog 26 te gaan en we konden
terug bij een mooi groepje aansluiten wat mooi meegenomen was
Zandhove, Halle, Schilde,
Schoten en dan doorstomen naar de aankomst in Brasschaat waar we toch moe
toekwamen want dit was toch één van de snelste ritten die we reden en deze dank
zij de grote pelotons
Nog een lekkere pannenkoek na
de rit (en dit allemaal voor 2)en we konden met een goedgevoel naar huis toe
keren om nog een beetje te genieten van de zon maar vooral uitrusten voor morgen
De E3 Prijs
Voor de zondag ging het
richting Harelbeke voor de telenet/Vlaamse labelrit de E3 prijs
Een rit met een paar stevige
hellingen en deze zouden pijn doen want de benen waren niet goed en dit was nog
zacht uitgedrukt
Gelukkig waren de eerste
kilometers redelijk vlak maar de Oliebergstraat deed het ergste vrezen: maar we
gingen er voor
De Oude Kwaremont met zijn
vandaag rotte kasseien maar vooral met zijn mist want daar hadden we vandaag
nog het meeste last van ging maar met moeite nog goed dat we niet tot het einde
moesten maar aan het Kwaremontplein links konden afslaan om dan verder te
klimmen langs de Nieuwe Kwaremont richting bevoorrading in de Ronde van
Vlaanderen straat en ook hier was er keus te over maar dit mocht wel voor zijn
7 al kregen we voor dit geld veel veilige oversteekplaatsen
De Kluisberg ging toch al een
beetje vlotter maar de verzuring bleef in de benen zitten
De mist was toch al een
beetje aan het wijken maar het bleef toch aan de frisse kant: wat een verschil
met zaterdag
En nu op naar de laatste de
Tiegemberg en deze ging al veel vlotter al is deze klim nu ook niet van de
lastigste maar toch
Ook in de laatste 16km lagen
nog een paar lastige stukken (vals plat en tegen wind)
Maar het einde was nabij en
dan kan je altijd ietsje meer en zo konden we de laatste kilometers langs de
spoorlijn nog eens alles geven
In de gezellige kantine
konden we even bij praten want er waren nog leden van de club aanwezig: mooi
Met onze al 2 telenet ritten
,2 Vlaamse labelritten en onze eerste classiczijn we al een flink stukop de
goede baan