Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
18-04-2012
Grote wielen, groot stuur: Controltech
Nu de 29-er wereldwijd is doorgebroken, zijn het niet alleen de wielenbouwers die, bijna letterlijk, het wiel opnieuw moesten uitvinden. Natuurlijk betekende het ook werk aan de winkel voor frame- en vorkbouwers om die grotere wielen een plek te geven.
Dat er nu ook een speciaal 29-er stuur te koop is, dat klinkt een stuk minder logisch. Toch heeft Controltech er een verhaal bij. Op een 29-er zit je nét even anders, en om de zwaardere wielen snel de bocht om te krijgen is iets meer kracht nodig. Vandaar dat de meeste overstappers op hun nieuwe 29-er al een íets breder stuur gemonteerd hebben. En een breder stuur houdt prettig vast als het wat meer gebogen is dan de standaard 6 graden. Controltech geeft het nieuwe TNA 29-er stuur een buiging van 9 graden, en een standaard breedte van 70cm. Das erg breed, maar gelukkig kan je het eenvoudig inkorten. Ons advies: eerst wennen en dan met een paar centimeter per keer afzagen, langer maken gaat niet Voordeel van héél kort afzagen is een lekker laag gewicht, met de volle 70cm weegt het TNA stuur bijna 250 gram. Bij een stuur hoort een pen, in dit geval met TNA logo. Wat er bijzonder 29′ aan is, we hebben geen idee maar het staat natuurlijk wel mooi.
Of de bijpassende zadelpen in je 29-er past, moet nog maar blijken. De TNA zadelpen is er alleen in uitvoering met rechte kop. Veel 29-ers hebben een geknikte zitbuis en als je lange benen hebt is zon rechte pen perfect. Maar als je juist laag zit, kan deze pen waardeloos zijn. Graag ook een setback versie! De TNA pen is leverbaar in 27,2 30,9 en 31,6mm dikte, en naar keuze in 350 en 400mm lengte. De zwaarste pen, 31,6mm dik en 40cm lang, moet zon 270 gram wegen.
De keuze is makkelijk. Of je zet zon sexy en licht dubbel crankstel op je MTB en je neemt de nadelen voor lief. Of je kiest voor een oubollig, zwaar maar ó zo praktisch triple crankstel. Duidelijk toch? Misschien niet. Voor iedereen die wél een mooi carbon cranksetje zoekt maar nog niet weet of er 2 of 3 bladen op moeten heeft Controltech dé oplossing!
One type fits all moeten ze gedacht hebben toen ze het Wild crankstel bedachten. Een hi-tech carbon crankstel met een wisselbare spider. Die spider vormt de verbinding tussen de rechter crank en de voorbladen en is er in een dubbele en drievoudige uitvoering. De triple uitvoering moet 693 gram wegen en heeft een 22-, een 32- en een 44tands blad. Een beetje ouderwets nu 10- speed cassettes en 24-, 32- en 42tanden zon beetje de norm zijn. De dubbelversie wordt aangeboden als 44-29, 42-28 en 40-27. Met welke bladen deze combinatie dan de opgegeven 613 gram moet wegen wordt helaas niet vermeld.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld FSA gebruikt Controltech de normale 4-punts afmetingen voor de bladbouten, namelijk 104 en 64mm. op de triplevariant passen zo alle gangbare tandwielen, handig! De dubbelvariant gebruikt diezelfde BCD (bolt circle diameter). Daarbij zit het grote blad niet voor maar achter de spider en is het binnenblad op de binnenste bevestigingspunten geschroefd.
Beide versies zijn gemaakt van 3k carbon en draaien in externe lagers van 116gram. Meer info op www.controltechbikes.com
Komend weekend staat de eerste editie van BikeFestival op het programma. Aanstaande zaterdag en zondag kun je op de Nedereindseberg bij Utrecht meer dan 200(!) nieuwe fietsen testen en uitproberen. Zo staat er een onder meer een hele batterij aan 29-ers voor je klaar.
Wie tijdens BikeFestival al testend een mountainbike of racefiets gaat viesmaken kan daarna kennis maken met de mobiele reinigers van Easy Washer. Zij verzorgen namelijk de bikewash op het festival.
Wil jij kans maken op zon handige gadget? Wordt dan snel liker van BikeFestival op Facebook. Heb je je nog niet opgegeven, maar wil je wel graag fietsen komen testen? Meld je dan vandaag nog aan via de website.
veelzijdige bondgenoot voor hoofd en hals. Een buff kan zelfs op meer dan 12 verschillende manieren gedragen worden. Binnen de uitgebreide collectie is de High UV Protection Buff het ideale kledingaccessoire om je zowel tegen schadelijke UV- stralen te bescherme
Buff staat voor comfortabele en multifunctionele sjaaltjes die bescherming bieden tegen zon, wind en kou. Een n als om het hoofd koel en zweet vrij te houden.
Voordelen van de High UV Protection Buff: - Houdt meer dan 95% van de UV-stralen tegen. - Zweet druppelt niet in de ogen. - Ademend materiaal. - Coolmax materiaal droogt snel en houdt lichaamstemperatuur op peil.
Aanbevolen verkoopsprijs 17,95 en in vele verschillende prints verkrijgbaar. Meer informatie: www.buff.eu
Met de lancering van de nieuwe Jet introduceert Tifosi een nieuwe sportbril. Met het open montuur en gestroomlijnde design is de nieuwe Jet een ideaal montuur voor fietsers, hardlopers en duursporters. Daarnaast moet de bril voldoende sterkte bieden bij een aantrekkelijke prijs.
De uitvoeringen met de polycarbonate lenzen zijn uitgerust met met een Glare Guard coating welke vermoeidheid van uw ogen tegen gaan volgens de fabrikant. De monturen met de fotochromatische NXT lenzen moeten ook nog eens onbreekbaar (bullet proof), krasvast en super licht zijn. De NXT lenzen zijn nu ook lichter waardoor deze 20 % sneller moeten reageren op de verandering van lichtomstandigheden!
Anti-slip hydrofiele neus- en oorrubbers zijn gekozen voor het nodige draagcomfort. hierdoor moet de sportbril onder alle omstandigheden stevig op je gezicht blijft zitten. De Tifosi Jet is verkrijgbaar in 7 verschillende montuur-lens combinaties. Prijs vanaf 39,95!
Laat mij eerst beginnen met
een paar stevige vloeken want ik heb zaterdag moeten werken en dit was al 10
jaar geleden niet het werk op zich maar
wel het weer nu was er eens een stralende zon te zien en ik zat ergens binnen
mijn job te doen : dus dit werd stevig vloeken
Dan maar van de zondag een
leuke rit maken
De startplaats was café de Edemolen
en de rit was 70km lang: over het weer gaan we vandaag maar zwijgen want dit
viel dik tegen: zeer veel wind en koud en kil
Vandaag konden we opnieuw
rekenen op een grote groep van Isorex en dat scheelt toch bij zo veel wind
Het parcours was voor geen
meter plat want als men naar de streek van Roborst en Sint Maria Oudenhove
moet dan weet je het wel maar niet getreurd we hadden toch frisse benen
Deze prima uitgepijlde rit
bracht ons na 35 km in Steenhuize waar er gescand werd en we even konden
uitblazen bij een zeer goede bevoorrading
Voor het tweede deel kozen we
ervoor om allen te fietsen en ons eigen tempo te rijden
Nu begon het ook een heel
klein beetje te regenen en het zou toch niet waar zijn zeker dat we nog nat
gaan toekomen: gelukkig het bleef bij een beetje druppelen
Maar het parcours werd er
niet gemakkelijker op en dat voor een zondag
Gelukkig kregen we een beetje
steun van de wind die er voor zorgde dat we toch nog snel en vooral droog terug
aan de startplaats waren
Nog even napraten en we
konden terug thuis een beetje gaan verder werken
Het paasweekend begon niet zo
goed want de zon was zeer ver te zoeken
Maar het fietsen zouden we
niet laten: dus werd het drie dagen ploeteren en beuken tegen de wind en regen
Voor de eerste rit zakten we
af naar Evergem voor een nieuwe rit op de kalender
We kozen voor de 75 km lange
afstand en met ons tweeën trokken we de baan op
Het zou een stevig ritje
worden en daar zorgde de weersomstandigheden voor
Want over het parcours niets
dan lof: stille wegen zonder autos en redelijk goed uitgepijld al waren de
geschilderde pijltjes aan de kleine kant
Na een paar stevige stukken
vals plat in de streek van Kleit konden we daarna even op adem komen in de
koetshoeve een zeer gezellige plaats om eens te stoppen en de madam achter de
toog mocht er best wezen dus dik in orde
Als tweede deel kregen we
eerst een toer Eeklo te verwerken; ja, ze moesten toch ergens aan hun
kilometers komen
Maar eens hier voorbij ging
het terug snel richting Evergem al kregen eerst nog een paar stevige stroken te
verwerken door die verdomde wind
Gelukkig bleven we gespaard
van de regen en dit maakte ook veel goed
Voor de tweede rit waren we
te gast in Destelbergen voor een zondag ritje van 50km met als stopplaats
Massemen en ja het was in Taverne Parking
Met drie waren we en dat
scheelt een beetje in het kopwerk want opnieuw was de wind daar
In de streek van Gontrode
kwam er toch een beetje klimwerk voor de wielen maar niets om ons zorgen over
te maken
Over de uitpijling kunnen we
zeer kort zijn: zeer goed
Ook over de stop met toch wel
een mooie bevoorrading niets dan lof
En dan nu over iets anders
want op de terug weg kregen we toch het één en ander te verwerken
Om te beginnen een bijna
ongeluk met een wagen hier werden de remmen op de proefgesteld want een auto
kruiste de baan en had ons niet gezien en wie was het bijna slachtoffer ik
De remmen werden
dichtgeknepen en met de hulp van de schoenplaatjes konden we opeen paar
centimeters na de wagen ontwijken
Na een paar vloeken en donderpreken
kregen we van de chauffeur het antwoord: sorry ik had jullie niet gezien
Maar de kers op de taart
moest nog komen: met nog een paar kilometers te gaan
Liepen er in de berm 2
paarden en deze waren in galop het eerste paard passeerden we zonder er ver
naar om te kijken
Toen we het tweede paard wilden
inhalen schoot deze uit de berm het rijvak op 2konden er nog uitwijken en de
derde ik had terug prijs
Het paard duwde me letterlijk
en figuurlijk de andere berm in met een mooie val er boven op gelukkig alles
zonder erg al heeft mijn echtgenote daar eens duchtig haar gedacht gezegd en
deze woorden ga ik hier maar best niet herhalen
Ook hier kregen we een uitleg
om u tegen te zeggen: want volgens de ruiter was de schuld van het paard en
daar konden we het meedoen
Maar toch na deze bereikten
toch veilig en wel het eind meet
Voor de paasmaandag ging het
naar het West-Vlaamse Roeselare voor terug een ritje van 50km
Na een te late voorzitter te
hebben opgehaald konden we hier gelukkig aanpikken bij een mooi groepje want
ander ging het hier niet goed komen
Het ligheuvelende
parcours(toch de eerst 10km)en de zeer strakke wind is niet iedereen zijn ding
Dadizele, Geluwe en Menen om
er maar een paar te noemen kruisten we om onze stop te krijgen in Wevelgem aan
het kanaal en deze was naar onze normen zeer pover
Het tweede deel viel dan
terug een stuk beter mee want eindelijk kregen we de wind nu toch even mee en
dat scheelt een stuk
Met hier en daar nog een stuk
stevig tegen wind waren we toch blij dat we terug binnen waren want het begon
ligt te regenen en dat konden we best missen
We konden na driedagen toch
terug kijken op een kil en soms nat paasweekend hopelijk krijgen we nu toch
iets beter weer
Nieuwe SRAM X.0 remmen, extra licht of extra sterk
Is het warm dan loop je in je zwembroek, vriest het dan trek je je jas aan. Rijd je een XC wedstrijd dan ga je voor licht, en voor heftige bergpaden neem je iets sterks mee. Logisch dus, dat er verschillende types remmen te koop zijn.
Shimano doet dat al langer: van topversie XTR is een lichte XC versie te koop, en een All Mountainversie. Die laatste is zwaarder door een vernuftig mechanisch systeem in de hendel dat je knijpkracht heel efficient omzet in extra remkracht. Fijn, vooral in lange afdalingen wanneer je lang en hard in de hendels moet knijpen. Dankzij vernuftige schijven met een koelende aluminium tussenlaag lopen ook de standaard Shimano remschijven nauwelijks heet.
SRAM loste dat altijd anders op, eenvoudige hendels gecombineerd met grotere schijven. Dat werkt even goed en weegt practisch even veel. Toch heeft SRAM iets anders bedacht, (we zeggen nadrukkelijk niet nieuws!) namelijk grotere remklauwen. In die klauw zitten geen 2 maar liefst 4 zuigers, dat moet zorgen voor meer remkracht maar ook nog een betere doseerbaarheid. Ondanks de extra zuigers weegt de X.O Trail slechts 25 gram meer dan de XC versie. Die grammen zitten zelfs niet allemaal in de klauw, ook de Trail hendel is zwaarder, dankzij een stelknop voor de vrije slag.
4-zuiger remklauwen bestonden al lang, SRAM gebruikt ze zelf al jaren voor de Downhillremmen. Het bijzondere is dat SRAM de gewichtspenalty zo klein heeft kunnen maken. Wel helemaal nieuw is de nieuwe schijfdiameter: 170mm. We hadden al 160- en 180mm, deze tussenmaat moet het vooral goed doen in het voorwiel van 29-ers.
De XC voorrem wordt opgegeven voor 315 gram, inclusief 160mm. schijf, de 4-zuiger rem komt op 340 gram. Verwachte eerste levering: midden juli.
Specialized lanceert een e-bike in het segment performance. Een sportief model voor mensen die zich snel een weg willen banen door het verkeer. De e-bike is voorzien van een geïntegreerde elektrische motor en accu die een topsnelheid van 45 kilometer per uur haalt. De fiets draagt de naam Turbo. Met de huidige wetgeving valt het vermogen (250 watt) dat de motor levert binnen de wetgeving. De maximale snelheid waarbij de fiets je mag ondersteunen is echter vastgesteld op 25 kilometer per uur. Door de e-bike als snorfiets te laten registreren en met de goedkeuring van de RDW mag de fiets toch de weg op.
Als berijder van een snorfiets heb je wel een geldig bromfietscertificaat of rijbewijs nodig. Ook moet je minimaal 16 jaar zijn. Wettelijk mag een snorfiets echter ook niet harder dan 25 kilometer per uur. Zoals elke e-bike stopt de Turbo ook met de ondersteuning wanneer je zelf stopt met trappen. Wanneer je remt gebeurt dit ook. Door dit mechanisme is de fiets toch goedgekeurd als snorfiets. Ga je harder dan 25 kilometer dan kun je natuurlijk wel bekeurd worden, het blijft een snorfiets! Je kunt de e-bike ook softwarematig laten begrenzen, zodat de ondersteuning bij 25 kilometer per uur stopt. Ga je dan nog op eigen kracht versnellen, dan ben je wel weer in overtreding Even opletten dus!
Om zich met de Turbo te onderscheiden van de concurrentie, focusten de Specialized ingenieurs zich op de integratie van de drie kritieke zones: de accu, de motor en de elektronische integratie als onderdeel van de complete fiets. De ingenieurs namen een in de achternaaf verwerkte motor als basis en pasten deze aan de specifieke eisen van de Turbo aan. De batterij werd helemaal vanaf de basis opnieuw ontwikkeld om de motor op een efficiënte en directe manier van stroom te voorzien. Uiteindelijk werd de elektronica ontwikkeld om er zeker van te zijn dat alles vlekkeloos op elkaar aansloot.
Opvallende zaken: - De accu is uit de onderbuis te klikken en in twee uur op te laden. Ook kan de accu vanaf de fiets opgeladen worden. - De energie die bij remmen opgewekt wordt, gaat terug in de accu .- De wielen zitten met steekassen in het frame. Zo moet de nodige stijfheid behaald worden. Ook kan het wiel eenvoudig uit de fiets worden gehaald bij een lekke band. - De aansturing van alle elektrische componenten gebeurt vanuit de accu - Voldoende stopkracht moet je halen uit de hydraulische Magura schijfremmen met 180 millimeter rotors - De ondersteuning heeft twee standen, de maximale stand moet goed zijn voor 1 uur ondersteuning.
Duidelijk is te zien dat door de aanpak van alle onderdelen als geheel er een erg clean ontwerp is ontstaan. Mooi werk! Voor meer informatie zie de speciale website turbo.specialized.com. In april is de Turbo bij een beperkt aantal dealers als testfiets. Eind mei is de uitlevering bij 10 dealers. In 2013 zullen alle Specialized dealers de fiets kunnen uitleveren. De adviesprijs is met 5499,- aan de hoge
Als Sponsor van Vacansoleil DCM ProTour Teams heeft Lizard Skins sinds kort het comfortabele DSP stuurlint in de kleuren van de team fietsen gemaakt: Celeste. Het van DuraSoft Polymer is 56g licht en 208cm lang. En 2, 5 mm dik. Helemaal klaar voor de kasseien in Vlaanderen en Noord-Frankrijk. 29,90 euro.
Met 200km trainingskilometers:
ja want met zo een weertje kan je moeilijk binnen gaan zitten dus werd er
lekker op de Scheldedijk gefietst deze week: zo we waren klaar voor dit weekend
Voor de zaterdag werd gekozen
voor onze eerste classic van 2012 met startplaats Brasschaat
De auto parkeren viel nog
vlot mee ondanks de vele mede fietsers en van de gratis fietsparking werd
duchtig gebruik gemaakt
We hadden ook een beetje
geluk want we konden nog net meefietsen met de groepsstart
Met 200 man/vrouw de baan op
is niet voor iedereen weggelegd want het is steeds opletten geblazen
Zo op de 50ste plaats
was het nog net doenbaar want hoe verder naar achter hoe meer aan de rekker je
hangde
De snelheid viel al bij al
nog mee en we bereikten al snel de splitsing van de 90/140km waar we richting
90kozen om na 39km de eerste bevoorrading te bereiken in Zonderschot
En zoals gewoonlijk was deze
terug top: de temperaturen gingen op deze schitterende lentedag al snel de
hoogte in zodat we op deze stop de overtollige kledij konden uitspelen
Deel twee met de wind
verkeerd beloofde een stevig stukje fietsen te worden met een paar lichte
hellingen in Heist op de Berg
Schriek, Beersel, Berlaar en
dan naar Nijlen langs steeds rustige wegen
Na 64km kregen we terug een
bevoorrading en terug was deze dik in orde en in de nabijgelegen Napoleonshoeve
konden we genieten van een terasje want dit konden we niet laten liggen al was
de koffie aan de prijzige kant
Nog 26 te gaan en we konden
terug bij een mooi groepje aansluiten wat mooi meegenomen was
Zandhove, Halle, Schilde,
Schoten en dan doorstomen naar de aankomst in Brasschaat waar we toch moe
toekwamen want dit was toch één van de snelste ritten die we reden en deze dank
zij de grote pelotons
Nog een lekkere pannenkoek na
de rit (en dit allemaal voor 2)en we konden met een goedgevoel naar huis toe
keren om nog een beetje te genieten van de zon maar vooral uitrusten voor morgen
De E3 Prijs
Voor de zondag ging het
richting Harelbeke voor de telenet/Vlaamse labelrit de E3 prijs
Een rit met een paar stevige
hellingen en deze zouden pijn doen want de benen waren niet goed en dit was nog
zacht uitgedrukt
Gelukkig waren de eerste
kilometers redelijk vlak maar de Oliebergstraat deed het ergste vrezen: maar we
gingen er voor
De Oude Kwaremont met zijn
vandaag rotte kasseien maar vooral met zijn mist want daar hadden we vandaag
nog het meeste last van ging maar met moeite nog goed dat we niet tot het einde
moesten maar aan het Kwaremontplein links konden afslaan om dan verder te
klimmen langs de Nieuwe Kwaremont richting bevoorrading in de Ronde van
Vlaanderen straat en ook hier was er keus te over maar dit mocht wel voor zijn
7 al kregen we voor dit geld veel veilige oversteekplaatsen
De Kluisberg ging toch al een
beetje vlotter maar de verzuring bleef in de benen zitten
De mist was toch al een
beetje aan het wijken maar het bleef toch aan de frisse kant: wat een verschil
met zaterdag
En nu op naar de laatste de
Tiegemberg en deze ging al veel vlotter al is deze klim nu ook niet van de
lastigste maar toch
Ook in de laatste 16km lagen
nog een paar lastige stukken (vals plat en tegen wind)
Maar het einde was nabij en
dan kan je altijd ietsje meer en zo konden we de laatste kilometers langs de
spoorlijn nog eens alles geven
In de gezellige kantine
konden we even bij praten want er waren nog leden van de club aanwezig: mooi
Met onze al 2 telenet ritten
,2 Vlaamse labelritten en onze eerste classiczijn we al een flink stukop de
goede baan
Wat moest doorgaan als een flinke uitstap is totaal
anders uitgedraaid en dit had niets te maken met de inrichters maar door één
van hun deelnemers
De 4 als startgeld viel goed mee de parking voor de
wagens was meer dan voldoendeen er was
een leuke atmosfeer aan de startplaats in Harelbeke
We kregen een leuk parcours voorgeschoteld met een pakje
beklimmingen zoals de Kwaremont, Kluisberg en de Tiegemberg om maar de
belangrijkste te noemen
De uitpijling was dik in orde en de bevoorrading top en
bovenal het weer viel mee dus niets om over te klagen
Maar er zijn deelnemers die zelfs na 10jaar
wielertoerisme nog steeds niet door hebben dat een goede voorbereiding het
halve werk is
Dat wil zeggen :de dag voor de rit goed eten en bovenal
het ontbijt voor de rit niet vergeten en daar vringde het schoentje
We zaten in een goede groep :een leuke babbel en een
prima ritme en we zaten lekker uit de wind
Tot in Oudenaarde na een 30 tal kilometers: na een
stuurfout (met de pedaal tegen de borduur) sloeg de rikketikeven de hoogte in door de schrik en het was
gedaan
Hoge hartslag en hongerklop gaan nooit samen en met als
gevolg compleet stilvallen
Nog even werd er geprobeerd om de schade een beetje te
herstellen maar dit was verloren moeite: dan maar rustig doorfietsen
Zelfs een stevige rustpauzedie werd gegund toen ik alleen de Kwaremont
en de Kluisberg ging op fietsen
Eens haar terug opgepikt aan de fietsenwinkel van Jowan
werd de rit terug samen aan gevat maar bij de minste tempo verhoging viel er
steeds een gaatje
Met nog 20km te gaan werd het een zwanengang en zouden
het nog 20 lange kilometers worden
Maar bon we hebben het toch gehaald al was niet mooi om
zien
Er is daar een spreekwoord voor wie zijn gat verbrand
moet op de blaren zitten :als het nu nog de eerste maal zou zijn zou ik nog
zeggen pech gehad maar dit was de eerste maal niet en ik denk dat het
jammerlijk ook niet de laatste maal zal zijn :al hoop ik dat het verstand met
de jaren komt
En dat ik er niet kon mee lachen laat dit duidelijk zijn
AMSTERDAM De Italiaan Francesco Chicchi heeft woensdag de Nokere Koerse op zijn naam geschreven. De renner van Omega Pharma-Quickstep zegevierde in de massasprint.
Het is voor Chicchi al zijn vierde zege dit seizoen.
De 196 kilometer lange rit door Vlaanderen is ondanks meerdere aardige klimmetjes doorgaans een prooi voor een sprinter.
Rabobank was afgereisd met Theo Bos en Greame Brown en deed dan ook veel kopwerk in het peloton toen er een groep vluchters vandoor was.
Die werd tijdig teruggepakt, maar in de eindsprint kon de Nederlandse ploeg zich niet serieus mengen.
Chicchi won met een ruime voorsprong op nummer twee Kris Boeckmans van Vacansoleil. De Nederlander Boy van Poppel finishte namens UnitedHealthcare als derde. Zijn landgenoot Michel Kreder kwam in dienst van Garmin-Barracuda als vijfde over de streep.
HoC OLTRE FRAME VS TEAM verkoop: 3199,- Maten: 47-50-53-55-57-59-61 HoC OLTRE ULTEGRA COMP. VS TEAM verkoop: 5799,- Maten: 47-50-53-55-57-59-61 cm HoC OLTRE ULTEGRA Di2 COMP. VS TEAM verkoop: 6499,- Maten: 47-50-53-55-57-59-61 cm HoC OLTRE DURA ACE Di2 DOUBLE VS TEAM verkoop: 10.999,- Maten: 47-50-53-55-57-59-61 cm HoC OLTRE DURA ACE 53/39 DOUBLE VS TEAM verkoop: 7999,- Maten: 47-50-53-55-57-59-61
Eddy Merckx op volle oorlogssterkte naar BikeFestival 2012
Eddy Merckx Cycles komt met een vloot van 20 fietsen naar BikeFestival. Met maar liefst zes verschillende modellen in diverse maten reist men op 21 en 22 april vanuit België af naar de Nedereindse berg. Vooral met de full- carbon racers uit de nieuwe E-serie met OSR en de speciaal voor Merckx ontwikkelde CL+ technologie. Bij Merckx zetten ze vooral in op het topmodel de EMX7 die in ruime mate beschikbaar is om aan een rijtest te onderwerpen.
Speciaal voor de dames wordt de, ook de binnen de E-serie ontwikkelde dameslijn, EFX meegenomen naar BikeFestival. Meer weten over het evenement ga naar www.bikefestival.nl
Mooie sturen en lichte stuurpennen had Ritchey al, met de Monocurve is er nu ook zon sexy one piece combinatie. Het heet WCS Monocurve carbon, en volgens Ritchey combineert het de ergonomie van zn curve modellen met het uiterlijk, de stijfheid en het gewicht van een geïntegreerd model.
In dit geval betekent dat een bovenste deel dat 4 graden gebogen is en dus enigszins naar je toe staat, dat houdt prettiger vast dan een kaarsrecht stuur. Dankzij een ondiepe beugel, 128 mm volgens opgave, kan je ook echt langere tijd onderin rijden.
Een geïntegreerde stuur-stuurpen combinatie koop je op maat, even de stuurpen wisselen zit er immers niet meer in. De hoogte is vergelijkbaar met een losse stuurpen met een hoek van -6 graden, licht naar beneden dus. Heb je een stuur van 40 cm breedte nodig dan heb je keuze uit 90, 100 en 110 mm virtuele stuurpenlengte. De 42′ is leverbaar in lengtes 110, 120 en 130, en heb je een 44′ nodig, dan moet je het doen met 120 of 130 mm.
Gewichten zijn nog niet bekend, met het uiterlijk zit het wel goed getuige de fotos. Of we even blij kunnen zijn met de prijs? 479,50 euro is een heleboel geld. Gelukkig betreft het een adviesprijs dus je mag afdingen
Het meest gemonteerde stuur op een mountainbike is het rechte model met een licht gebogen hoek (meestal 5 graden). Ook zijn er sturen die met een knik omhoog lopen, de zogenaamde riser sturen. Deze vind je vooral op all mountain en enduro modellen. Doordat ze gebogen zijn, heb je meer controle bij het sturen. Het vlakke model met een 10 graden hoek is wellicht minder bekend. Wij testten hiervan het WCS carbon 10D model van Ritchey.
Even voorstellen Het 66 centimeter brede WCS carbon 10D stuur weegt 174 gram. Niet extreem licht, maar wel netjes voor zijn breedte en constructie. Door de wat grotere knik en de vorm van het stuur staat deze zon centimeter verder weg in vergelijking met een traditioneel recht model. Een centimeter kortere stuurpen monteren is het advies als je in dezelfde houding wilt zitten. Rond de klemming met de stuurpen zit netjes een opgeruwd gedeelte wat verdraaien moet voorkomen. Maatstreepjes helpen je het stuur goed in het midden af te stellen. Probeer het stuur eerst uit of zet je handvaten smaller alvorens deze in te korten inkorten kan maar één keer.
Voor- en bovenaanzicht en een close up van het logo
De praktijk Door de iets grotere hoek in het stuur is het merkbaar dat je polsen iets meer in de neutrale stand staan, wat wij als prettig ervaarden. Aan een relatief breed stuur waren we al gewend, op een 29-er heb je dan het gevoel meer controle over de fiets te hebben. Het stuur voelt erg stijf aan door zijn constructie, waardoor je met voldoende vertrouwen de bochten steeds harder en scherper in stuurt. Het carbon model is met een adviesprijs van 179 euro behoorlijk exclusief te noemen. Gelukkig is er ook een goedkopere aluminium WCS-variant die voor 59,90 (mat zwart) of 64,90 (glanzend zwart) euro van eigenaar wisselt.
Conclusie Of je de iets grotere hoek in het stuur prettig vindt, is voor een groot deel persoonlijk. Ons beviel in het ieder geval wel. Ook de stijfheid van het stuur viel positief op. Let bij de montage op dat je stuurpen een centimeter korter moet zijn om dicht bij dezelfde afstelling te blijven. Wellicht door de iets duurdere productiemethode of door onbekendheid vonden we dit model nog niet terug als eerste montage. Afgelopen week maakten we al melding van een vergelijkbaar model van het merk Controltech.
Twintig jaar jong. Het Duitse Stevens is groot geworden door preiswerte aluminium racefietsen te brengen. En dat doet ze nog steeds, als ligt de focus van de Duitse firma nu duidelijk op carbon en het sponsoren van de ploegen van Vos (V) en Albert (M). Hier staat de Vicenza centraal: Duitse degelijkheid met een Italiaans jasje.
Tekst en fotos Menno Grootjans
Het hart wordt gevormd door een stevig aluminium frame van 6061 T6. Triple butted, oversized en geovaliseerd. Zo loopt de onderbuis naar het bracket horizontaal plat toe en naar de balhoofdbuis dan weer verticaal plat. Maximale doorsnede is bijna 6 centimeter. De bovenbuis is, naast dat deze licht gebogen is, ook flink geovaliseerd en de staande buis is voor een groot deel rond, al loopt de buis naar het bracket net weer wat ovaal. De liggende achtervork is S-Bended, de staande buis is rond. De nokjes zitten op de onderbuis gelast.
Het frame weegt in een maat 58 1640 gram, de voorvork 560 gram. Is het frame compleet van aluminium, de voorvork heeft carbon vorkpoten met een aluminium vorkbuis. De maat: zowel boven als onder 1 1/8 inch lagers, keurig geïntegreerd. De meetwaardes: de torsiestijfheid is met 132 /NM heel hoog, de bracketstijfheid is met 56 ruim in orde. Lekker Stevig Duits!
Echter, de frivole kant wordt verzorgd door de Italiaanse amici. Uit Vicenza. Campagnolo Athena 11-speed aandrijving met een 34/50 crankstel en een 12/27 Chorus cassette. Het crankstel is van het type Power Torque, zeg maar het nieuwe systeem. Twee losse cups, in het frame geschroefd. Geen deelbare as meer zoals bij de Ultra Torque, maar een vaste as, aan de kant van de kettingbladen. Deze schuif je door het bracket en aan de andere zijde schuif je de linker crank erop en borg je het geheel. Verder de bijbehorende D-Skeleton remmen, de composiet Ergopower shifters een klik per keer bij het afschakelen!- een stel Campagnolo Khamsin wielen met Schwalbe Durano S vouwbanden.
Stevens heeft de Vicenza afgemonteerd met onderdelen uit eigen huis: Oxygen Scorpo stuur en stuurpen, Oxygen Cyrius zadelpen en Scorpo zadel. Mooi pakketje. Compleet gewicht 8,4 kilo. Is het nu een Opel of een Alfa? Eigenlijk toch net meer een Opel Hij ligt rotsvast op de weg. De Vicenza is niet van de wijs te brengen De geometrie is lekker allround en geeft ook al geen vreemde zaken prijs. Het schakelen van Campagnolo gaat lekker snel. Je bent er zo aan gewend. Ook al omdat de combi tussen Scorpo stuur en Ergopowers een geslaagde is. De Vicenza kost slechts 1449,-. Dat is bello! OK, het is een middenklasser, maar wel een met een Italiaanse afmontage.
O ja, zouden we nog iets verbeteren aan de Vicenza? Ja, de wielen. De Khamsins zijn prima, maar wel heel zwaar Zet er een paar Zondas of nog liever- Eurus en je hebt echt een top-Italiaan. Voor een Duitse preis. En je kunt het frame los kopen voor 599,-. De Vicenza is er in 52, 54, 56, 58, 60, 62 en 64 cm. Hou je niet van Italiaans: de Aspin heeft precies hetzelfde 6061 TB Superlite frame en is dan met Shimano afgemonteerd, naar keuze met Ultegra compact of triple.