Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
Bij verschillende schoenfabrikanten zien we ze al: Boa-sluitingen. Deze draaiknoppen worden nu ook toegepast bij Gaerne`s nieuwe topmodel: de G.Chrono. De Italianen kozen bij deze schoen de vernieuwde Boa L5-sluiting om gewicht te besparen en anderzijds meer ventilatie te krijgen. Door de korte klikjes van de sluiting is er ook nog eens een erg nauwkeurige afstelling te maken voor meer draagcomfort. De G.Chrono is er in drie verschillende kleuren en heeft een vernieuwde carbonzool.
De prijs is nog niet bekend, maar met het lage gewicht, de toegepaste techniek en het materiaalgebruik zijn ze zeker exclusief.
Eigenschappen op een rijtje: 1- Het volledig nieuwe BOA-systeem: Gaerne is de eerste schoenfabrikant die de licentie heeft verkregen om het allernieuwste sluitsysteem van BOA (L5 ) te mogen gebruiken. 2- De schoenen moeten per paar 200 gram lichter zijn dan het oude model 3- Volledig vernieuwde anatomisch voorgevormde carbon zool (lichter maar ook stijver) 4- Geoptimaliseerde luchtcirculatie 5- BOA geeft garantie op het sluitsysteem gedurende de levensduur van de schoen
Castelli: Shirt voor extra verkoeling in de bergen
Truitjes met de rits open, water over het hoofd: Renners doen er in de Ronde van Italië zoveel mogelijk aan om verkoeling te krijgen. De Giro rijdt door het hooggebergte van de Dolomieten. Kledingfabrikant Castelli maakt van de gelegenheid gebruik om een speciale outfit voor de bergen te presenteren.
De ploeg van Garmin heeft in de bergetappes de beschikking over speciaal op maat gemaakte truitjes en broeken. De klimmerstruitjes wegen 90 gram en zijn gemaakt van het lichte Strada Light 3D gaasweefsel. De shirtjes zijn zó gesneden dat ze minder wapperen dan standaard truitjes. Ook zijn ze de snelst drogende in de collectie van Castelli. Wel moet een renner in dit shirt, bij een snelheid van 40 kilometer per uur, 3 watt aan inspanning meer leveren dan in een aeropak.
De bijbehorende Inferno-broek is gemaakt van zeven verschillende stoffen. Castelli claimt dat de broek hun lichtste ooit is. Ook de Inferno is gemaakt van stoffen die het zweet zo snel mogelijk afvoeren. De broeken bevatten titanium dioxide, het actieve bestandsdeel in zonnebrandcrème. Toch adviseert Castelli om de benen wel extra in te smeren, want door het gebruik van gaasachtige stoffen, kan er toch zonlicht op de benen komen. De zeem in de broek is de naadloze Progetto X2.
De klimmersoutfit van Castelli is opgenomen in de collectie van 2013. Dit betekent dat ze waarschijnlijk pas volgend voorjaar verkrijgbaar zijn. Het is nog niet bekend hoeveel het shirt en de broek gaan kosten.
SizeMyBike heeft een gratis app op de markt gebracht voor het berekenen van je framemaat. De applicatie kan handig zijn bij het uitzoeken van een nieuwe fiets. De app helpt niet bij het berekenen van de maten die nodig zijn voor het afstellen van je racefiets of mountainbike.
De App werkt simpel. Na het downloaden maak je een profiel van jezelf aan. De app vraagt hierna zes maten op te geven: lengte, breedte schouders, armlengte, lengte van grond tot top schouders, lengte voeten, en lengte van de grond tot aan het kruis. Via een rekenmodel kunnen zo de framemaat en de lengte van de bovenbuis worden uitgerekend. Dit kan voor zowel wedstrijdrijders als voor recreatierijders.
Het programma biedt de mogelijkheid om voor meerdere personen de maatvoering op te slaan. De meting kan via e-mail verstuurd worden.
SizeMyBike heeft al een betaalde app op de markt voor het berekenen van je fietsmaten. Deze betaalde versie berekent de complete geometrie van een voor jou ideale fiets. Zowel de gratis als betaalde versie zijn verkrijgbaar in de Appstore.
Ondanks de thuisrit in Eke kozen
we toch voor de verre trip naar Heist-op-deBerg in de provincie Antwerpen
Ook hier deed de plaatselijke
parochiezaal dienst als startlokaal en op de ruime parking konden we de auto
stallen
Vandaag kregen we toch een
betere en uitgebreid parcours beschrijving mee zodat we toch een beetje zicht
kregen over de zwaarte van deze rit
En het zou een verdomd een
stevig ritje worden
Geen wind of toch bijna geen
wind en een stralende zon als mede compagnon konden we rond 8 uur op pad
Van Heist-op-de-Berg tot in
Begijnendijk waren we vertrokken voor straatje in en straatje uit dit is wel
rustig rijden maar we waren gekomen om te fietsen
En in Baal konden we
eindelijk beginnen: hier terug lange wegen en leuke vergezichten ja zelf de
vliegtuigen vlogen hier laag en dit is ook eens leuk om naar te kijken
Met Balenberg kregen we ook
onze eerste hellinkje voorgeschoteld en het was er eentje die de benen afsneed
we waren dus gewaarschuwd
Betekom, Nieuwrode en dan
Houwaart waar de tweede kuitenbijter lag de Roeselberg opnieuw een onbekende en
opnieuw te snel naar boven gefietst met als resultaat een te hoge hartslag: we
zullen het nooit leren
Na Vissenaken lag het lastig
te bereiken Kumtich waar we onze welverdiende stop kregen en een grote banaan
in plaats van een suikerwafel
Na de controle was het terug
klimmen geblazen in de Kumtichsestraat voor we koers konden zetten naar
Roosbeek om zo Lubbeek te bereiken en hier hadden we terug prijs, Kalenberg en
Bollenberg
Eens hier voorbij kregen we
terug vlakke wegen voorgeschoteld en goede fietspaden wat altijd prettig
fietsen is
Plots dachten we verkeerd te
zitten want we waren beland in Kortrijk-Dutsel en Kortrijk ligt toch in West
Vlaanderen en dat is toch een eindje van hier
Rotselaar, Werchter en dan
Tremelo voor we in Keerbergen konden beginnen aftellen met 90 km op de teller ,de
laatste gemeente die we kruisten was Schriek voor we terug op het grondgebied
van Heist waren
Opnieuw was het hier rondjes
draaien voor we de eindmeet bereikten
Onze 5de classic was binnen
en we hadden terug genoten van de streek en zijn omgeving ondanks het vele klimwerk
waren we toch blij dat we deze rit hadden uitgekozen
Het heuvels zijn hier niet zo
steil als de Oost-Vlaamse kuiten bijters maar de opeen volhing maakt het hier
zo lastig fietsen.
104 stonden op de meter en
dit volstondmeer dan voldoende voor
deze toch wel schitterende met zon overgotendag
Voor de feestdag van
hemelvaart werd gekozen voor de rit met startplaats Sint Maria Oudenhove
Met de fiets werd richting
Oudenhove gereden en voor we de startplaats bereikten hadden we al 30km op de
teller en ondanks de frisse temperaturen waren we toch al goed opgewarmd want
veel vlakke wegen hadden we nog niet gehad
Eens ingescand in café de
Kroon konden we aan de rit beginnen: we hadden voor de 70 km gekozen
Zowat alle kleine gemeenten
die de Zwalm rijk is werden aangedaan en het waren er veel
Ook op veel vlakke wegen
hoefden we in deze streek ook niet te hopen zodat we de eerste 30 km flink
moesten werken om een deftig tempo te onderhouden
Na een paar lichte hellingen
konden we in Oudenaarde even op adem komen in Café Stad Oudenaarde en we waren
er niet alleen want deze rit begint zo stilaan een klassieker te worden en dit
mag ook wel want deze club mag trots zijn voor zijn goede inrichting
Na deze stop kregen we nu
kilometers vlakke wegen voorgeschoteld want we werden de Scheldedijk opgestuurd
en deze richting zwijnaarde wat ons toch maar mooi uitkwam
Aan de brug van Zingem kozen
we er voor om het pacours te verlaten en de kortste weg naar huis te kiezen
Op meter stonden er al 80km
genoteerd en we hadden er nog 20 voor de boeg
De laatste 20 km konden we de
benen een beetje laten rusten en een beetje genieten van het natuur schoon die
deze streek te bieden heeft
Met bijna 101km op het
metertje zat deze tocht er op en werd het tijd om nog even verder te genieten
van het lange weekend die voor de deur stond
Van crosser tot boodschappenfiets. Kona heeft voor 2013 alvast een allrounder aangekondigd: De Rove. Of zoals de fietsenbouwer het zelf zegt: Je gaat er doordeweeks mee naar het werk en in het weekend neem je de fiets mee het bos in.
De Rove heeft geen vering. De fiets kan verder naar eigen voorkeur worden opgebouwd. Er is ruimte voor zowel dikke banden als dunne racewielen. Ook schijfremmen, spatborden of zelfs een bagagedrager behoren tot de keuzemogelijkheden.
De richtprijs van de fietsfabrikant is 1699 dollar, dat is ongeveer 1300 euro. De prijs voor Europa is nog niet bekend. Hij is bedoeld voor rijders die zoveel mogelijk uit een fiets willen halen, zegt Tom Eijssen van Kona. De Rove is opgenomen in de collectie voor 2013, maar zal waarschijnlijk al vanaf de herfst in ons land verkrijgbaar zijn. Eijssen: Het is een do it all CX, ontworpen door Mark Matson. In de zomer zet je er een drager op, en voilà, weg ben je.
Eindelijk was het zo ver een
fietsdag zonder regen we kunnen zelfs spreken van fietsweekend zonder regen
Op zaterdag kozen we voor
Ophasselt en we kozen niet voor de gemakkelijkste opdracht
De toch iets wat rare
startplaats(werkplaats) kon de pret niet bederven en iets na 8uur waren we de
baan op voor 80 km licht tot zwaar klimwerk
Ondanks de grote opkomst
bleek het toch verrassend kalm op de weg en dit hadden we graag
De eerste helling na 10km al
het vorige gaan we niet meetellen kon al meteen tellen en vanaf dit punt waren
vertrokken voor 20km heuvelzone en deze bracht ons naar de pittoreske plaatsjes
als Flobecq en Houtaing om er maar een paar te noemen
Hier en daar konden we even
aanpikken bij voorbijrijdende groepjes maar de schrik zat er een beetje in om
ons op te blazen
We hielden de hartslag goed
onder controle al was dit niet evident op dit parcours
De bevoorrading in het
kasteel van Berliere was zoals gewoonlijk in orde al moet je als vrouw daar
niet naar het toilet gaan want proper is anders
Na deze rustdoende stop konden
we aan het tweede en langste deel beginnen 47 km met terug klimwerk maar dit
viel nogal goed mee
Mainvault, Ghislenghien om
via Viane terug op Vlaams grondgebied te komen
In Overboelare kregen we de
Schillebeekstraat voorgeschoteld en deze kon tellen als klim
Maar het mooiste moest nog komen:
en dit begon in Geraarsdbergen met de pittige opwarmer vooral de welbekende
Vesten om dan rechts afslaande de Muur te beklimmen
Dagen van zenuwen en stres
bleken voor niets te zijn geweest want ook met onze compact reden we de Muur op
;dus Myriam de volgende maal geen stress of zenuwen want het ging nog vlotjes
naar boven
Even nog een fotoshoot op de
kapelberg en we konden aan de laatste 10km beginnen
Hier en daar nog even
doorbijten en we waren terug aan de startplaats
En na deze zalige rit kregen
we van Grinta een setje bandenlichters eindelijk iets wat we goed konden gebruiken
Maldex Classic
Voor de zondag stond een iets
gemakkelijkere tocht genoteerd want deze 60km lange klassieker had weinig of
geen hoogte verschil
Ook veel geheimen had deze
rit ook niet allen veel lange rechte wegen en vandaag hadden nog eens het geluk
aan onze zijde
Want de wind zorgde deze maal
niet voor spelbreker dus alle dames kregen dit toch al voor Moederdag als
geschenk
Veel meer is er over deze
goed uitgepijlde niet te vertellen
Kunnen we slechte punten
geven aan deze rit: neen
Want voor onze 3 kregen we
een prima bevoorrading een pannenkoek een gratis consumptie en een t shirt er
boven op meer konden we echt niet verlangen
Maar boven al we kregen een
blauwe hemel en een schitterende zon te zien en dit was lang zo niet zeer lang
geleden
Het zag er terug niet goed
uit deze ochtend en er stond natuurlijk een verre verplaatsing op het programma
Deze classic bracht ons naar
Begijnendijk in Vlaams Brabant en opnieuw kregen we het gezelschap van regen
en nog niet een klein beetje ook
Rond de klok van 8 uur waren
we ter plaatsen en een parkeerplaats vinden was geen probleem want met dit weer
zou de opkomst aan de magere kant zijn
Inscannen ging niet want er
geen voor handen dus alles werd met de hand ingeschreven ook de mensen van
telenet waren wat aan de late kant want alles moest nog opgezet worden
Er werd voor de 80 km rit
gekozen en dit zou met dit weer meer dan genoeg zijn
De eerste 20 km was nog
redelijk vlak tot we in de streek van Holsbeek kwamen want hier begon de rit
pas echt
De beklimming van de Meesberg
was een totale verrassing want deze was langer en vooral steiler dan we gedacht
hadden: amai wat een bult
Vanaf nu waren we vertrokken
voor een 5 tal hellingen allen voor ons onbekende maar daarom niet minder mooie
,Horenbos,chartreuzenberg om er maar een paar te noemen
30 km ver en in Pellenberg
kregen we onze bevoorrading en dit in de plensden regen; ja, 30km in de regen
fietsen is geen pleziertochtje
Niet te lang treuzelen want
kou krijgen zou nefast zijn en er stonden ons nog 50 lange kilometers te
wachten
In de Bekkevoort was het even
opletten want hier lag de splitsing van de verschillende afstanden en deze was
niet voor iedereen duidelijk met een beetje verwarring tot gevolg maar eens
terug op het goede pad konden we terug een beetje door fietsen
Ondertussen waren we zo een
beetje volledig door nat en zelfs in de schoenen stond er water al was het nu
een beetje minder hard aan het regengenen en waren we al flink bezig aan de
terug tocht
Even het kasteel van Horst
bewonderen met zijn immense vijver en dan aan de laatste 15 km beginnen
En terug konden we beginnen
klimmen al waren ze nu een beetje vlakker en minder hoog dan de 20 vorige maar
ze begonnen tocht te wegen
Nog 5 te gaan en de regen was
opgehouden eindelijk zouden we zeggen maar natuurlijk veel te laat
De fietsen hadden bij de
aankomst geen kleur meer maar de rijders waren er al niet veel beter aan toe
Even ons opfrissen en dan
genieten van een lekkere koffie en omdat het een telenet rit was kregen we elk
een binnenbandje als aandenken en dit kwam goed van pas want vandaag waren we
niet gespaard gebleven van pech: lekke band gehad
En nu op naar Merelbeke voor
nog een kleintje van 25 km
We hadden vandaag een vruchtbare dag: telenet, classic,
Vlaamse
Voor de laatste zaterdag van
april stond Hooglede vermeld dus trokken we met volle moed richting West-Vlaanderen
De rit naar de startplaats
beloofde niet veel goeds: er was nog eens regen voorspeld
Eens aangekomen viel het al
bij al nog mee want van een paar druppeltjes lieten we ons niet afschrikken: en
zo dachten de 4 andere leden van de club er ook over
De start verliep vlotjes al
werd er nog even getreuzeld en uitgekeken naar zij die nog zouden komen
De prima uitgepijlde rit
bracht ons naar verlaten polderwegen en stille dorpjes
En dan na een 5 tal
kilometers gingen de hemelsluizen open en dan nog niet een klein beetje ook
De wegen werden bijna kleine
riviertjes zo dat de putjes in de weg niet meer zichtbaar waren
Na 10km in dit gure en natte
weer vonden we het welletjes: het water stond in de schoenen, de kledij had geen
kleur meer en de handschoenen kon je uitwringen genoeg is genoeg
Maar dan sta je dan te midden
van de polders ergens rond de streek van Passendale
En dan word het even puzzelen
om terug naar de startplaats te rijden: zo bracht de rit ons tot tegen
Roeselare om dan de laatste rechte lijn richting Hooglede te brengen
En de tijd die we nog over
hadden brachten we door aan de warme kachel van de kantine: santé
Ik haat tegenwoordig woorden
met een R er in: Reparatie, Reorganisatie, Renovatie maar boven al haat ik REGEN
Classic-Haasrode Wasseiges-Haasrode
Voor de 1mei rit
werd richting Vlaams Brabant gekozen met een classic op het menu
Voor de tweede
maal zouden we deze fietsen(is ons vorig jaar zeer goed bevallen)dus we wisten
waar we aan begonnen
De rit naar
Haasrode maakte ons niet blij want terug kregen we een niet fietsweer voor geschoteld:
zware mist en lichte regen dit beloofde niet veel goeds
Maar goed we
hadden deze rit uitgekozen en we zouden er het beste van maken
Café de Deugniet
was de startplaats en we waren hier niet alleen: dit kon nog eens gezellig
worden ondanks het 4 inschrijving bedrag
90km daar hadden
we voor gekozen en daar gingen we voor en het begon toch wel op te klaren zeker
dit zag er steeds beter uit
Bierbeek en
Opveld waren de eerste die we kruisten en de heuveltjes lagen er hier ook nog
altijd
Eens op Waalse
bodem in Beauvechain kregen we het gezelschap van een mooie groep maar ook van
de zon en dat was toch al een poosje geleden dat we deze nog eens zagen
Dat de wegen
hier slecht zijn dat wisten we maar dat ze zoo slecht waren dat wisten we niet
hier lagen geen banen meer hier waren het putten op gevuld met een beetje baan
Uitkijken en nog
eens uitkijken want wie dit niet deed lag er maar nog een nadeel van slechte
wegen zijn lekke banden en dit hebben we vandaag veel te veel gezien: wij
bleven gespaard van de miserie
De wegen
begonnen rond de streek van Folx les Caves toch terug beter en beter te worden
al hadden we dan al 33 km op de teller staan
In Wasseiges na
42 km konden we aan de bevoorrading even op adem komen en dit was nodig want we
hadden nog geen meter vlak gekregen
Even goed
voltanken en we konden terug de baan op voor nog 48 zware kilometers
Even opsommen
waar we door moesten Merdorp, Jandrain, Orp le Grand en Noduwez om dan
Hoogaarden te bereiken eindelijk hier kregen we even vlakkere wegen en dit tot
in Meldert waar we van voor af aan terug konden beginnen: vals plat vals plat
en nog eens vals plat dit begon te wegen
De zon en nog
eens de zon maakten alles goed we kregen er maar niet genoeg van we zouden
bijna vergeten dat we aan de laatste kilometers bezig waren
Nog één
hindernis nog één laatste klim en we konden eindelijk genieten van een wel verdiende
terasje
Na de zoektocht om je lichaam sneller te doen herstellen van een inspanning ontwikkelde Bes-T een nieuw product. De basis van Aminoskin zijn -zoals de naam al doet vermoeden- aminozuren. De productie geschiedt aan de hand van een wereldwijd gepatenteerde productietechnologie ontwikkeld door de K.U. Leuven. De producten dienen worden aangebracht op de huid waarna een beschermende laag overheen de huid gevormd wordt.
Deze beschermende laag vormt het zogenaamde Liquid Patch Injection System. Dit systeem moet een goede absorptie van de aminozuren geven. En dit in die lichaamsdelen welke jij wenst te versterken voor, tijdens en na de inspanning.
Voordelen die dit systeem van Liquid Patch Injection moet opleveren zijn: - Je kunt kiezen welke lichaamsdelen je wilt voorzien met aminozuren - Efficiënte en plaatselijke werking van de aminozuren - Geen ongewenste neveneffecten voor het spijsverteringsstelsel
We zagen al verschillende racefietsen met hydraulische remmen voorbijkomen. Vaak zijn dit hydraulische schijfremmen met de systemen die we al kennen van de mountainbike. Nu is er het nieuws dat Magura met hydraulische velgremmen voor de gewone racefiets komt. We spraken met Chiel Thomsen, Sales Manager Benelux bij Magura. De tijdritremmen die we begin dit jaar lanceerden hebben we bewust gelekt om te laten zien dat we met iets gingen komen. Maar de informatie over de remmen die nu in de media komen was pas gepland tijdens de Tour op een fiets van Garmin-Barracuda.
Techniek Door met een mechanische kabel een hydraulisch systeem aan te sturen moet het product toepasbaar zijn voor de Shimano-, SRAM- en Campagnolo-remgrepen. Zo wordt een mechanische kracht in een convertor omgezet naar een hydraulische. Dat moet een hogere remkracht en een lichtere bediening opleveren. De positie van de remmontage blijft ongewijzigd, zodat de hydraulische variant ook als upgrade kan worden gemonteerd. Magura kiest er in eerste instantie niet voor om met hydraulische schijfremmen te komen. De reden hiervoor is volgens Chiem dat een hydraulisch aangestuurde velgrem beter doseerbaar is en ook een betere remvertraging geeft. Al kan het bijvoorbeeld met de combinatie van regen en carbon velgen ook juist het omgekeerde zijn. Wanneer de remmen verkrijgbaar zijn en wat ze kosten, is nog niet bekend.
Concurrenten Het nieuwe systeem van Magura is dus al gelekt. Van SRAM is bekend dat ze aan iets hydraulisch werken wat waarschijnlijk komende Tour naar buiten zal komen. Van Shimano en Campagnolo hebben we nog niets vernomen. Behalve dat Shimano mechanisch aangestuurde schijfremmen brengt voor de veldfiets. Zon model heeft SRAM ook al in haar assortiment. Wel zagen we al hydraulische schijfremsystemen voor de racefiets van onder andere Formula en TRP voorbijkomen. Wordt ongetwijfeld vervolgd
Met een doorsnede in het frame is het goed te zien hoe de bedieningskabel door het frame loopt
Onder het motto, samen ben je sterker, is er bij de ontwikkeling van de Rock Shox zadelpenverstelling een samenwerking tot stand gekomen met de merken Trek en Scott. De Reverb zadelpenverstelling is geen zadelpenvering maar een automatisch bedienbare zadelpen. Zo heb je meer controle over je fiets bij technische passages.
De Reverb, Stealt versie, wordt alleen op bepaalde modellen van Trek en Scott gemonteerd. Met de deels interne bedieningskabel ziet het er allemaal net even strakker uit. De los verkrijgbare Stealt ( 295,-) heeft een kabel aan de bovenkant. De verwachting is dat volgend jaar de Stealt versie ook los verkrijgbaar is. Al heb je dan natuurlijk wel een frame nodig die hier voor geschikt moet zijn.
De BBB Falcon is De wedstrijdhelm in de BBB helmencollectie. Ontworpen voor profs, verkrijgbaar voor iedereen. De 2012 Falcon team versie in de kleuren van Vacansoleil-DCM en Cofidis zijn vanaf mei verkrijgbaar. Deze Falcon team heeft dezelfde eigenschappen als de standaard Falcon waaronder BBBs inwendige verstevigingsstructuur, SpiderWeb, die tijdens het productieproces wordt geplaatst in het polystyreen schuim. Het SpiderWeb verhoogt de stevigheid van de helm en maakt het gebruik van minder materiaal mogelijk, waardoor we het gewicht kunnen terugdringen en de luchtstroom vergroten, zonder afbreuk te doen aan totale sterkte van de helm. In totaal 23 strategisch geplaatste luchtopeningen zorgen voor een sterke luchtstroming, die je hoofd ook bij maximale inspanning koel houdt. Het nieuwe FlexClose verstelsysteem is een draaisluiting, die versteld kan worden met één hand. De flexibele uiteinden van dit systeem vormen zich perfect naar de vorm van je hoofd, terwijl al draaiend aan de knop de helm op maat wordt gemaakt. De nieuwe Open Structure riempjes zijn licht van gewicht en zorgen ervoor dat je ze nagenoeg niet voelt zitten. De wasbare antibacteriële padding maakt de Falcon helemaal af.
Naast de nieuwe officiële team versies is de BBB Falcon ook te verkrijgen in de kleuren rood, blauw, wit en zilver. Alle uitvoeringen komen in drie maten: S (52-55 cm) M, (52-58 cm) en L (58-62 cm).
Volgend jaar keert Scott als sponsor terug in het grote peloton. En wederom met een team uit Australie. Green Edge Cycling. Heel veel is er nog niet over bekend, al hebben sommige bekende renners al (bijna) getekend. Maar dat was vorig jaar ook het geval bij Pegasus.
In ieder geval werd een tijdje terug al de nieuwe fiets gepresenteerd: de Scott Foil met Shimano Dura-Ace Di2. En er is al een zeer professionele website in de lucht. Wordt vervolgd! http://www.greenedgecycling.com/
Helemaal nieuw voor 2012: de Vanish-R van Scott. Goed te zien op televisie in een wit/groene setting. De mannen van Greenedge rijden er mee -en dus ook de winnaar van de Primavera, Gerrans! En jij ook? Dat kan: de helm is gewoon te koop in de winkel. Weliswaar niet in de Greenedge kleuren, wel in vier kleur varianten: wit, zwart/wit, wit/rood en wit/paars en deze laatste is de damesuitvoering van de R. Er is trouwens ook een gewone Vanish, maar deze wordt met vizier geleverd en is vooral voor mountainbike gebruik bedoeld. De Vanish is ook 20 gram zwaarder.
De Vanish-R is de opvolger van de Fuga. Had de Fuga nog 27 luchtgaten, de Vanish-R heeft er 24: maar dan wel hele grote. En het gewicht is naar beneden gegaan: 210 gram voor een M in plaats van de 320 gram van de Fuga. En was de Fuga er in twee maten, de Vanish is er in drie. Overeenkomsten: de bouw rond een In-mould constructie, de in de helm verwerkte straps en een Micro Rotary Adjustment System (er zit achterop een draaiknop met vijftien standen om de helm goed aan te laten sluiten). Binnenin zitten verwisselbare pads.
Wat is anders? Daarvoor zou je de helm open moeten snijden: er is een ander gebruik van het EPS foam. Er zijn twee soorten gebruikt en daarbij is de hardste soort daar geplaatst waar je het het meest nodig hebt bij een impact. Scott noemt dit Conehead technology. Leuk, maar beter is het om er voor te zorgen dat je het niet nodig hebt.
Wat zie je en wat voel je? In ieder geval twee keer vrij groot de naam Scott. En de helm oogt niet super-slank, eerder iets vierkant. Hij lijkt op de eerste modellen van Lazer en zeker ook op de typische Specialized helm, de Prevail. En wat voel je? De Vanish sluit heerlijk aan, maar zit ook behoorlijk hoog op je hoofd. We schrijven maar, omdat dit ook een kwestie van smaak is. Het mooie is dat er volop ruimte voor brillenpootjes is en een helmmuts of petje past ook prima. Het nadeel is dat de helm behoorlijk groot oogt. Voordeel van de Vanish-R is dat de helm gewoon lekker licht is. Echt, je voelt de helm bijna niet. Ventilatie? Dat kunnen we niet 1, 2, 3 beoordelen, omdat we er vooral in nat en fris voorjaar mee hebben gereden. Maar de gaten zijn zo groot en er is zoveel ruimte tussen helm en hoofd dat dit volgens ons goed zit.
Voor wie? Niet alleen voor Scott-rijders. Om maar meteen de link met Specialized te maken: velen dragen ook de Prevail terwijl ze geen Specialized rijden. Dat kun je ook prima deze Vanish-R inzetten! En de prijs van 129,- is ook een knappe prijs. Een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de duurdere modellen van Giro en de al vernoemde Specialized. Dus zeker een aanrader!
Op zondag 1 mei organiseert de Vlaamse Wielrijdersbond in samenwerking met Primo-Tvgids De Superklassieker. Een combinatie van de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. En inmiddels een echte klassieker!
Start en inschrijvingen op de markt van Oudenaarde.
Deelnemers hebben de keuze uit:
Super in Vlaanderen Oudenaarde-Oudenaarde: 55 en 120 km Super naar Roubaix Oudenaarde-Roubaix: 85, 100 en 155 km Grande Boucle Oudenaarde-Roubaix-Oudenaarde: 125, 140 en 195 km Superklassieker Light met omleidingen voor drukste en moeilijkste hellingen en kasseistroken (Koppenberg, Paterberg, Carrefour de lArbre, Gruson, )
Het duurt nog even, maar we kwamen het volgende op het spoor In modeljaar 2013 komt Campagnolo met een nieuwe triple aandrijving! Binnen de groepen Veloce, Centaur en Athena. Veloce en Centaur zijn 10-speed, Athena 11-speed. Kenmerken: de crankstellen zijn binnen alle drie groepen van aluminium, cranklengtes 170, 172,5 en 175 mm, ze zijn van het type Power Torque (in het kort: Power Torque is het systeem waarbij de kettingbladen als het ware vast geperst zijn op een as die door het bracket gestoken wordt en aan de linkerzijde geborgd wordt met een grote moer) en er zijn combinaties als 30/39/50 en 30/39/52. Het gewicht van het crankstel zit rond de 900 gram ( dat is dan inclusief de lagers). Bij de nieuwe aandrijving horen ook dan weer cassettes: bij Centaur is dit 12 27, 11 23, 11 25, 12 25 en ook een 12 30. De 11-speed Athena krijgt als cassettes 11 23, 11 25, 12 25, 12 27 en 12 29. En er zijn uiteraard verschillende achterderailleurs: de medium schakelt tot 27 tandjes, de long tot 30 of 29. Ook de voorderailleur is aangepast: de binnenste plaat is duidelijk groter geworden. De 10 X 3 en 11 X 3 delen zijn compatible met de al bestaande Ergopowers, kettingen en wielen. En: de nieuwe cassettes zijn ook compatible met een dubbel en compact crankstel. Wanneer het een en ander beschikbaar is en wat het gaat kosten is nog niet bekend. www.campagnolo.com
Een introductie is natuurlijk heel mooi, zelf fietsen nog beter. En waar trek je dan heen als de introductie van de Trek Domane in Kortrijk wordt gehouden? Juist, je zoekt de heuvelzone op. OK, een rondje Kwaremont, Patersberg en Koppenberg is nooit een echt feest voor lijf en leden, maar de Domane maakt het een stuk aangenamer. Met name de Iso Speed decoupler zorgt voor een prettig rijgedrag. Je voelt echt de flex als je op de fiets zit. Je ziet het ook als je naar beneden kijkt. Het is wel even wennen; het lijkt er bijna op dat je een leegloper hebt. Maar dat is absoluut niet zo. Is de fiets dan ook minder stabiel? Is het te comfortabel? Nee, want de front end is gewoon stijf en het BB 90 bottom bracket is prima in staat om de geleverde kracht door te geven aan het achterwiel. Wat helpt ook mee? De geometrie met de iets langere wielbasis, de 25 mm banden en het nieuwe Bontrager stuur met extra padding. Kort samengevat: een heerlijke fiets voor als the going gets rough. En op glad asfalt? Dan is het bijna net de Madone. Hop, gewoon demarreren maar! In FIETS 5 een uitgebreid verslag van de Domane. Kijk ook op www.trekbikes.com