Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
01-05-2012
1MEI
Hoogledeen Haasrode
Voor de laatste zaterdag van
april stond Hooglede vermeld dus trokken we met volle moed richting West-Vlaanderen
De rit naar de startplaats
beloofde niet veel goeds: er was nog eens regen voorspeld
Eens aangekomen viel het al
bij al nog mee want van een paar druppeltjes lieten we ons niet afschrikken: en
zo dachten de 4 andere leden van de club er ook over
De start verliep vlotjes al
werd er nog even getreuzeld en uitgekeken naar zij die nog zouden komen
De prima uitgepijlde rit
bracht ons naar verlaten polderwegen en stille dorpjes
En dan na een 5 tal
kilometers gingen de hemelsluizen open en dan nog niet een klein beetje ook
De wegen werden bijna kleine
riviertjes zo dat de putjes in de weg niet meer zichtbaar waren
Na 10km in dit gure en natte
weer vonden we het welletjes: het water stond in de schoenen, de kledij had geen
kleur meer en de handschoenen kon je uitwringen genoeg is genoeg
Maar dan sta je dan te midden
van de polders ergens rond de streek van Passendale
En dan word het even puzzelen
om terug naar de startplaats te rijden: zo bracht de rit ons tot tegen
Roeselare om dan de laatste rechte lijn richting Hooglede te brengen
En de tijd die we nog over
hadden brachten we door aan de warme kachel van de kantine: santé
Ik haat tegenwoordig woorden
met een R er in: Reparatie, Reorganisatie, Renovatie maar boven al haat ik REGEN
Classic-Haasrode Wasseiges-Haasrode
Voor de 1mei rit
werd richting Vlaams Brabant gekozen met een classic op het menu
Voor de tweede
maal zouden we deze fietsen(is ons vorig jaar zeer goed bevallen)dus we wisten
waar we aan begonnen
De rit naar
Haasrode maakte ons niet blij want terug kregen we een niet fietsweer voor geschoteld:
zware mist en lichte regen dit beloofde niet veel goeds
Maar goed we
hadden deze rit uitgekozen en we zouden er het beste van maken
Café de Deugniet
was de startplaats en we waren hier niet alleen: dit kon nog eens gezellig
worden ondanks het 4 inschrijving bedrag
90km daar hadden
we voor gekozen en daar gingen we voor en het begon toch wel op te klaren zeker
dit zag er steeds beter uit
Bierbeek en
Opveld waren de eerste die we kruisten en de heuveltjes lagen er hier ook nog
altijd
Eens op Waalse
bodem in Beauvechain kregen we het gezelschap van een mooie groep maar ook van
de zon en dat was toch al een poosje geleden dat we deze nog eens zagen
Dat de wegen
hier slecht zijn dat wisten we maar dat ze zoo slecht waren dat wisten we niet
hier lagen geen banen meer hier waren het putten op gevuld met een beetje baan
Uitkijken en nog
eens uitkijken want wie dit niet deed lag er maar nog een nadeel van slechte
wegen zijn lekke banden en dit hebben we vandaag veel te veel gezien: wij
bleven gespaard van de miserie
De wegen
begonnen rond de streek van Folx les Caves toch terug beter en beter te worden
al hadden we dan al 33 km op de teller staan
In Wasseiges na
42 km konden we aan de bevoorrading even op adem komen en dit was nodig want we
hadden nog geen meter vlak gekregen
Even goed
voltanken en we konden terug de baan op voor nog 48 zware kilometers
Even opsommen
waar we door moesten Merdorp, Jandrain, Orp le Grand en Noduwez om dan
Hoogaarden te bereiken eindelijk hier kregen we even vlakkere wegen en dit tot
in Meldert waar we van voor af aan terug konden beginnen: vals plat vals plat
en nog eens vals plat dit begon te wegen
De zon en nog
eens de zon maakten alles goed we kregen er maar niet genoeg van we zouden
bijna vergeten dat we aan de laatste kilometers bezig waren
Nog één
hindernis nog één laatste klim en we konden eindelijk genieten van een wel verdiende
terasje
Na de zoektocht om je lichaam sneller te doen herstellen van een inspanning ontwikkelde Bes-T een nieuw product. De basis van Aminoskin zijn -zoals de naam al doet vermoeden- aminozuren. De productie geschiedt aan de hand van een wereldwijd gepatenteerde productietechnologie ontwikkeld door de K.U. Leuven. De producten dienen worden aangebracht op de huid waarna een beschermende laag overheen de huid gevormd wordt.
Deze beschermende laag vormt het zogenaamde Liquid Patch Injection System. Dit systeem moet een goede absorptie van de aminozuren geven. En dit in die lichaamsdelen welke jij wenst te versterken voor, tijdens en na de inspanning.
Voordelen die dit systeem van Liquid Patch Injection moet opleveren zijn: - Je kunt kiezen welke lichaamsdelen je wilt voorzien met aminozuren - Efficiënte en plaatselijke werking van de aminozuren - Geen ongewenste neveneffecten voor het spijsverteringsstelsel
We zagen al verschillende racefietsen met hydraulische remmen voorbijkomen. Vaak zijn dit hydraulische schijfremmen met de systemen die we al kennen van de mountainbike. Nu is er het nieuws dat Magura met hydraulische velgremmen voor de gewone racefiets komt. We spraken met Chiel Thomsen, Sales Manager Benelux bij Magura. De tijdritremmen die we begin dit jaar lanceerden hebben we bewust gelekt om te laten zien dat we met iets gingen komen. Maar de informatie over de remmen die nu in de media komen was pas gepland tijdens de Tour op een fiets van Garmin-Barracuda.
Techniek Door met een mechanische kabel een hydraulisch systeem aan te sturen moet het product toepasbaar zijn voor de Shimano-, SRAM- en Campagnolo-remgrepen. Zo wordt een mechanische kracht in een convertor omgezet naar een hydraulische. Dat moet een hogere remkracht en een lichtere bediening opleveren. De positie van de remmontage blijft ongewijzigd, zodat de hydraulische variant ook als upgrade kan worden gemonteerd. Magura kiest er in eerste instantie niet voor om met hydraulische schijfremmen te komen. De reden hiervoor is volgens Chiem dat een hydraulisch aangestuurde velgrem beter doseerbaar is en ook een betere remvertraging geeft. Al kan het bijvoorbeeld met de combinatie van regen en carbon velgen ook juist het omgekeerde zijn. Wanneer de remmen verkrijgbaar zijn en wat ze kosten, is nog niet bekend.
Concurrenten Het nieuwe systeem van Magura is dus al gelekt. Van SRAM is bekend dat ze aan iets hydraulisch werken wat waarschijnlijk komende Tour naar buiten zal komen. Van Shimano en Campagnolo hebben we nog niets vernomen. Behalve dat Shimano mechanisch aangestuurde schijfremmen brengt voor de veldfiets. Zon model heeft SRAM ook al in haar assortiment. Wel zagen we al hydraulische schijfremsystemen voor de racefiets van onder andere Formula en TRP voorbijkomen. Wordt ongetwijfeld vervolgd
Met een doorsnede in het frame is het goed te zien hoe de bedieningskabel door het frame loopt
Onder het motto, samen ben je sterker, is er bij de ontwikkeling van de Rock Shox zadelpenverstelling een samenwerking tot stand gekomen met de merken Trek en Scott. De Reverb zadelpenverstelling is geen zadelpenvering maar een automatisch bedienbare zadelpen. Zo heb je meer controle over je fiets bij technische passages.
De Reverb, Stealt versie, wordt alleen op bepaalde modellen van Trek en Scott gemonteerd. Met de deels interne bedieningskabel ziet het er allemaal net even strakker uit. De los verkrijgbare Stealt ( 295,-) heeft een kabel aan de bovenkant. De verwachting is dat volgend jaar de Stealt versie ook los verkrijgbaar is. Al heb je dan natuurlijk wel een frame nodig die hier voor geschikt moet zijn.
De BBB Falcon is De wedstrijdhelm in de BBB helmencollectie. Ontworpen voor profs, verkrijgbaar voor iedereen. De 2012 Falcon team versie in de kleuren van Vacansoleil-DCM en Cofidis zijn vanaf mei verkrijgbaar. Deze Falcon team heeft dezelfde eigenschappen als de standaard Falcon waaronder BBBs inwendige verstevigingsstructuur, SpiderWeb, die tijdens het productieproces wordt geplaatst in het polystyreen schuim. Het SpiderWeb verhoogt de stevigheid van de helm en maakt het gebruik van minder materiaal mogelijk, waardoor we het gewicht kunnen terugdringen en de luchtstroom vergroten, zonder afbreuk te doen aan totale sterkte van de helm. In totaal 23 strategisch geplaatste luchtopeningen zorgen voor een sterke luchtstroming, die je hoofd ook bij maximale inspanning koel houdt. Het nieuwe FlexClose verstelsysteem is een draaisluiting, die versteld kan worden met één hand. De flexibele uiteinden van dit systeem vormen zich perfect naar de vorm van je hoofd, terwijl al draaiend aan de knop de helm op maat wordt gemaakt. De nieuwe Open Structure riempjes zijn licht van gewicht en zorgen ervoor dat je ze nagenoeg niet voelt zitten. De wasbare antibacteriële padding maakt de Falcon helemaal af.
Naast de nieuwe officiële team versies is de BBB Falcon ook te verkrijgen in de kleuren rood, blauw, wit en zilver. Alle uitvoeringen komen in drie maten: S (52-55 cm) M, (52-58 cm) en L (58-62 cm).
Volgend jaar keert Scott als sponsor terug in het grote peloton. En wederom met een team uit Australie. Green Edge Cycling. Heel veel is er nog niet over bekend, al hebben sommige bekende renners al (bijna) getekend. Maar dat was vorig jaar ook het geval bij Pegasus.
In ieder geval werd een tijdje terug al de nieuwe fiets gepresenteerd: de Scott Foil met Shimano Dura-Ace Di2. En er is al een zeer professionele website in de lucht. Wordt vervolgd! http://www.greenedgecycling.com/
Helemaal nieuw voor 2012: de Vanish-R van Scott. Goed te zien op televisie in een wit/groene setting. De mannen van Greenedge rijden er mee -en dus ook de winnaar van de Primavera, Gerrans! En jij ook? Dat kan: de helm is gewoon te koop in de winkel. Weliswaar niet in de Greenedge kleuren, wel in vier kleur varianten: wit, zwart/wit, wit/rood en wit/paars en deze laatste is de damesuitvoering van de R. Er is trouwens ook een gewone Vanish, maar deze wordt met vizier geleverd en is vooral voor mountainbike gebruik bedoeld. De Vanish is ook 20 gram zwaarder.
De Vanish-R is de opvolger van de Fuga. Had de Fuga nog 27 luchtgaten, de Vanish-R heeft er 24: maar dan wel hele grote. En het gewicht is naar beneden gegaan: 210 gram voor een M in plaats van de 320 gram van de Fuga. En was de Fuga er in twee maten, de Vanish is er in drie. Overeenkomsten: de bouw rond een In-mould constructie, de in de helm verwerkte straps en een Micro Rotary Adjustment System (er zit achterop een draaiknop met vijftien standen om de helm goed aan te laten sluiten). Binnenin zitten verwisselbare pads.
Wat is anders? Daarvoor zou je de helm open moeten snijden: er is een ander gebruik van het EPS foam. Er zijn twee soorten gebruikt en daarbij is de hardste soort daar geplaatst waar je het het meest nodig hebt bij een impact. Scott noemt dit Conehead technology. Leuk, maar beter is het om er voor te zorgen dat je het niet nodig hebt.
Wat zie je en wat voel je? In ieder geval twee keer vrij groot de naam Scott. En de helm oogt niet super-slank, eerder iets vierkant. Hij lijkt op de eerste modellen van Lazer en zeker ook op de typische Specialized helm, de Prevail. En wat voel je? De Vanish sluit heerlijk aan, maar zit ook behoorlijk hoog op je hoofd. We schrijven maar, omdat dit ook een kwestie van smaak is. Het mooie is dat er volop ruimte voor brillenpootjes is en een helmmuts of petje past ook prima. Het nadeel is dat de helm behoorlijk groot oogt. Voordeel van de Vanish-R is dat de helm gewoon lekker licht is. Echt, je voelt de helm bijna niet. Ventilatie? Dat kunnen we niet 1, 2, 3 beoordelen, omdat we er vooral in nat en fris voorjaar mee hebben gereden. Maar de gaten zijn zo groot en er is zoveel ruimte tussen helm en hoofd dat dit volgens ons goed zit.
Voor wie? Niet alleen voor Scott-rijders. Om maar meteen de link met Specialized te maken: velen dragen ook de Prevail terwijl ze geen Specialized rijden. Dat kun je ook prima deze Vanish-R inzetten! En de prijs van 129,- is ook een knappe prijs. Een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de duurdere modellen van Giro en de al vernoemde Specialized. Dus zeker een aanrader!
Op zondag 1 mei organiseert de Vlaamse Wielrijdersbond in samenwerking met Primo-Tvgids De Superklassieker. Een combinatie van de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. En inmiddels een echte klassieker!
Start en inschrijvingen op de markt van Oudenaarde.
Deelnemers hebben de keuze uit:
Super in Vlaanderen Oudenaarde-Oudenaarde: 55 en 120 km Super naar Roubaix Oudenaarde-Roubaix: 85, 100 en 155 km Grande Boucle Oudenaarde-Roubaix-Oudenaarde: 125, 140 en 195 km Superklassieker Light met omleidingen voor drukste en moeilijkste hellingen en kasseistroken (Koppenberg, Paterberg, Carrefour de lArbre, Gruson, )
Het duurt nog even, maar we kwamen het volgende op het spoor In modeljaar 2013 komt Campagnolo met een nieuwe triple aandrijving! Binnen de groepen Veloce, Centaur en Athena. Veloce en Centaur zijn 10-speed, Athena 11-speed. Kenmerken: de crankstellen zijn binnen alle drie groepen van aluminium, cranklengtes 170, 172,5 en 175 mm, ze zijn van het type Power Torque (in het kort: Power Torque is het systeem waarbij de kettingbladen als het ware vast geperst zijn op een as die door het bracket gestoken wordt en aan de linkerzijde geborgd wordt met een grote moer) en er zijn combinaties als 30/39/50 en 30/39/52. Het gewicht van het crankstel zit rond de 900 gram ( dat is dan inclusief de lagers). Bij de nieuwe aandrijving horen ook dan weer cassettes: bij Centaur is dit 12 27, 11 23, 11 25, 12 25 en ook een 12 30. De 11-speed Athena krijgt als cassettes 11 23, 11 25, 12 25, 12 27 en 12 29. En er zijn uiteraard verschillende achterderailleurs: de medium schakelt tot 27 tandjes, de long tot 30 of 29. Ook de voorderailleur is aangepast: de binnenste plaat is duidelijk groter geworden. De 10 X 3 en 11 X 3 delen zijn compatible met de al bestaande Ergopowers, kettingen en wielen. En: de nieuwe cassettes zijn ook compatible met een dubbel en compact crankstel. Wanneer het een en ander beschikbaar is en wat het gaat kosten is nog niet bekend. www.campagnolo.com
Een introductie is natuurlijk heel mooi, zelf fietsen nog beter. En waar trek je dan heen als de introductie van de Trek Domane in Kortrijk wordt gehouden? Juist, je zoekt de heuvelzone op. OK, een rondje Kwaremont, Patersberg en Koppenberg is nooit een echt feest voor lijf en leden, maar de Domane maakt het een stuk aangenamer. Met name de Iso Speed decoupler zorgt voor een prettig rijgedrag. Je voelt echt de flex als je op de fiets zit. Je ziet het ook als je naar beneden kijkt. Het is wel even wennen; het lijkt er bijna op dat je een leegloper hebt. Maar dat is absoluut niet zo. Is de fiets dan ook minder stabiel? Is het te comfortabel? Nee, want de front end is gewoon stijf en het BB 90 bottom bracket is prima in staat om de geleverde kracht door te geven aan het achterwiel. Wat helpt ook mee? De geometrie met de iets langere wielbasis, de 25 mm banden en het nieuwe Bontrager stuur met extra padding. Kort samengevat: een heerlijke fiets voor als the going gets rough. En op glad asfalt? Dan is het bijna net de Madone. Hop, gewoon demarreren maar! In FIETS 5 een uitgebreid verslag van de Domane. Kijk ook op www.trekbikes.com
Nu de 29-er wereldwijd is doorgebroken, zijn het niet alleen de wielenbouwers die, bijna letterlijk, het wiel opnieuw moesten uitvinden. Natuurlijk betekende het ook werk aan de winkel voor frame- en vorkbouwers om die grotere wielen een plek te geven.
Dat er nu ook een speciaal 29-er stuur te koop is, dat klinkt een stuk minder logisch. Toch heeft Controltech er een verhaal bij. Op een 29-er zit je nét even anders, en om de zwaardere wielen snel de bocht om te krijgen is iets meer kracht nodig. Vandaar dat de meeste overstappers op hun nieuwe 29-er al een íets breder stuur gemonteerd hebben. En een breder stuur houdt prettig vast als het wat meer gebogen is dan de standaard 6 graden. Controltech geeft het nieuwe TNA 29-er stuur een buiging van 9 graden, en een standaard breedte van 70cm. Das erg breed, maar gelukkig kan je het eenvoudig inkorten. Ons advies: eerst wennen en dan met een paar centimeter per keer afzagen, langer maken gaat niet Voordeel van héél kort afzagen is een lekker laag gewicht, met de volle 70cm weegt het TNA stuur bijna 250 gram. Bij een stuur hoort een pen, in dit geval met TNA logo. Wat er bijzonder 29′ aan is, we hebben geen idee maar het staat natuurlijk wel mooi.
Of de bijpassende zadelpen in je 29-er past, moet nog maar blijken. De TNA zadelpen is er alleen in uitvoering met rechte kop. Veel 29-ers hebben een geknikte zitbuis en als je lange benen hebt is zon rechte pen perfect. Maar als je juist laag zit, kan deze pen waardeloos zijn. Graag ook een setback versie! De TNA pen is leverbaar in 27,2 30,9 en 31,6mm dikte, en naar keuze in 350 en 400mm lengte. De zwaarste pen, 31,6mm dik en 40cm lang, moet zon 270 gram wegen.
De keuze is makkelijk. Of je zet zon sexy en licht dubbel crankstel op je MTB en je neemt de nadelen voor lief. Of je kiest voor een oubollig, zwaar maar ó zo praktisch triple crankstel. Duidelijk toch? Misschien niet. Voor iedereen die wél een mooi carbon cranksetje zoekt maar nog niet weet of er 2 of 3 bladen op moeten heeft Controltech dé oplossing!
One type fits all moeten ze gedacht hebben toen ze het Wild crankstel bedachten. Een hi-tech carbon crankstel met een wisselbare spider. Die spider vormt de verbinding tussen de rechter crank en de voorbladen en is er in een dubbele en drievoudige uitvoering. De triple uitvoering moet 693 gram wegen en heeft een 22-, een 32- en een 44tands blad. Een beetje ouderwets nu 10- speed cassettes en 24-, 32- en 42tanden zon beetje de norm zijn. De dubbelversie wordt aangeboden als 44-29, 42-28 en 40-27. Met welke bladen deze combinatie dan de opgegeven 613 gram moet wegen wordt helaas niet vermeld.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld FSA gebruikt Controltech de normale 4-punts afmetingen voor de bladbouten, namelijk 104 en 64mm. op de triplevariant passen zo alle gangbare tandwielen, handig! De dubbelvariant gebruikt diezelfde BCD (bolt circle diameter). Daarbij zit het grote blad niet voor maar achter de spider en is het binnenblad op de binnenste bevestigingspunten geschroefd.
Beide versies zijn gemaakt van 3k carbon en draaien in externe lagers van 116gram. Meer info op www.controltechbikes.com
Komend weekend staat de eerste editie van BikeFestival op het programma. Aanstaande zaterdag en zondag kun je op de Nedereindseberg bij Utrecht meer dan 200(!) nieuwe fietsen testen en uitproberen. Zo staat er een onder meer een hele batterij aan 29-ers voor je klaar.
Wie tijdens BikeFestival al testend een mountainbike of racefiets gaat viesmaken kan daarna kennis maken met de mobiele reinigers van Easy Washer. Zij verzorgen namelijk de bikewash op het festival.
Wil jij kans maken op zon handige gadget? Wordt dan snel liker van BikeFestival op Facebook. Heb je je nog niet opgegeven, maar wil je wel graag fietsen komen testen? Meld je dan vandaag nog aan via de website.
veelzijdige bondgenoot voor hoofd en hals. Een buff kan zelfs op meer dan 12 verschillende manieren gedragen worden. Binnen de uitgebreide collectie is de High UV Protection Buff het ideale kledingaccessoire om je zowel tegen schadelijke UV- stralen te bescherme
Buff staat voor comfortabele en multifunctionele sjaaltjes die bescherming bieden tegen zon, wind en kou. Een n als om het hoofd koel en zweet vrij te houden.
Voordelen van de High UV Protection Buff: - Houdt meer dan 95% van de UV-stralen tegen. - Zweet druppelt niet in de ogen. - Ademend materiaal. - Coolmax materiaal droogt snel en houdt lichaamstemperatuur op peil.
Aanbevolen verkoopsprijs 17,95 en in vele verschillende prints verkrijgbaar. Meer informatie: www.buff.eu
Met de lancering van de nieuwe Jet introduceert Tifosi een nieuwe sportbril. Met het open montuur en gestroomlijnde design is de nieuwe Jet een ideaal montuur voor fietsers, hardlopers en duursporters. Daarnaast moet de bril voldoende sterkte bieden bij een aantrekkelijke prijs.
De uitvoeringen met de polycarbonate lenzen zijn uitgerust met met een Glare Guard coating welke vermoeidheid van uw ogen tegen gaan volgens de fabrikant. De monturen met de fotochromatische NXT lenzen moeten ook nog eens onbreekbaar (bullet proof), krasvast en super licht zijn. De NXT lenzen zijn nu ook lichter waardoor deze 20 % sneller moeten reageren op de verandering van lichtomstandigheden!
Anti-slip hydrofiele neus- en oorrubbers zijn gekozen voor het nodige draagcomfort. hierdoor moet de sportbril onder alle omstandigheden stevig op je gezicht blijft zitten. De Tifosi Jet is verkrijgbaar in 7 verschillende montuur-lens combinaties. Prijs vanaf 39,95!
Laat mij eerst beginnen met
een paar stevige vloeken want ik heb zaterdag moeten werken en dit was al 10
jaar geleden niet het werk op zich maar
wel het weer nu was er eens een stralende zon te zien en ik zat ergens binnen
mijn job te doen : dus dit werd stevig vloeken
Dan maar van de zondag een
leuke rit maken
De startplaats was café de Edemolen
en de rit was 70km lang: over het weer gaan we vandaag maar zwijgen want dit
viel dik tegen: zeer veel wind en koud en kil
Vandaag konden we opnieuw
rekenen op een grote groep van Isorex en dat scheelt toch bij zo veel wind
Het parcours was voor geen
meter plat want als men naar de streek van Roborst en Sint Maria Oudenhove
moet dan weet je het wel maar niet getreurd we hadden toch frisse benen
Deze prima uitgepijlde rit
bracht ons na 35 km in Steenhuize waar er gescand werd en we even konden
uitblazen bij een zeer goede bevoorrading
Voor het tweede deel kozen we
ervoor om allen te fietsen en ons eigen tempo te rijden
Nu begon het ook een heel
klein beetje te regenen en het zou toch niet waar zijn zeker dat we nog nat
gaan toekomen: gelukkig het bleef bij een beetje druppelen
Maar het parcours werd er
niet gemakkelijker op en dat voor een zondag
Gelukkig kregen we een beetje
steun van de wind die er voor zorgde dat we toch nog snel en vooral droog terug
aan de startplaats waren
Nog even napraten en we
konden terug thuis een beetje gaan verder werken
Het paasweekend begon niet zo
goed want de zon was zeer ver te zoeken
Maar het fietsen zouden we
niet laten: dus werd het drie dagen ploeteren en beuken tegen de wind en regen
Voor de eerste rit zakten we
af naar Evergem voor een nieuwe rit op de kalender
We kozen voor de 75 km lange
afstand en met ons tweeën trokken we de baan op
Het zou een stevig ritje
worden en daar zorgde de weersomstandigheden voor
Want over het parcours niets
dan lof: stille wegen zonder autos en redelijk goed uitgepijld al waren de
geschilderde pijltjes aan de kleine kant
Na een paar stevige stukken
vals plat in de streek van Kleit konden we daarna even op adem komen in de
koetshoeve een zeer gezellige plaats om eens te stoppen en de madam achter de
toog mocht er best wezen dus dik in orde
Als tweede deel kregen we
eerst een toer Eeklo te verwerken; ja, ze moesten toch ergens aan hun
kilometers komen
Maar eens hier voorbij ging
het terug snel richting Evergem al kregen eerst nog een paar stevige stroken te
verwerken door die verdomde wind
Gelukkig bleven we gespaard
van de regen en dit maakte ook veel goed
Voor de tweede rit waren we
te gast in Destelbergen voor een zondag ritje van 50km met als stopplaats
Massemen en ja het was in Taverne Parking
Met drie waren we en dat
scheelt een beetje in het kopwerk want opnieuw was de wind daar
In de streek van Gontrode
kwam er toch een beetje klimwerk voor de wielen maar niets om ons zorgen over
te maken
Over de uitpijling kunnen we
zeer kort zijn: zeer goed
Ook over de stop met toch wel
een mooie bevoorrading niets dan lof
En dan nu over iets anders
want op de terug weg kregen we toch het één en ander te verwerken
Om te beginnen een bijna
ongeluk met een wagen hier werden de remmen op de proefgesteld want een auto
kruiste de baan en had ons niet gezien en wie was het bijna slachtoffer ik
De remmen werden
dichtgeknepen en met de hulp van de schoenplaatjes konden we opeen paar
centimeters na de wagen ontwijken
Na een paar vloeken en donderpreken
kregen we van de chauffeur het antwoord: sorry ik had jullie niet gezien
Maar de kers op de taart
moest nog komen: met nog een paar kilometers te gaan
Liepen er in de berm 2
paarden en deze waren in galop het eerste paard passeerden we zonder er ver
naar om te kijken
Toen we het tweede paard wilden
inhalen schoot deze uit de berm het rijvak op 2konden er nog uitwijken en de
derde ik had terug prijs
Het paard duwde me letterlijk
en figuurlijk de andere berm in met een mooie val er boven op gelukkig alles
zonder erg al heeft mijn echtgenote daar eens duchtig haar gedacht gezegd en
deze woorden ga ik hier maar best niet herhalen
Ook hier kregen we een uitleg
om u tegen te zeggen: want volgens de ruiter was de schuld van het paard en
daar konden we het meedoen
Maar toch na deze bereikten
toch veilig en wel het eind meet
Voor de paasmaandag ging het
naar het West-Vlaamse Roeselare voor terug een ritje van 50km
Na een te late voorzitter te
hebben opgehaald konden we hier gelukkig aanpikken bij een mooi groepje want
ander ging het hier niet goed komen
Het ligheuvelende
parcours(toch de eerst 10km)en de zeer strakke wind is niet iedereen zijn ding
Dadizele, Geluwe en Menen om
er maar een paar te noemen kruisten we om onze stop te krijgen in Wevelgem aan
het kanaal en deze was naar onze normen zeer pover
Het tweede deel viel dan
terug een stuk beter mee want eindelijk kregen we de wind nu toch even mee en
dat scheelt een stuk
Met hier en daar nog een stuk
stevig tegen wind waren we toch blij dat we terug binnen waren want het begon
ligt te regenen en dat konden we best missen
We konden na driedagen toch
terug kijken op een kil en soms nat paasweekend hopelijk krijgen we nu toch
iets beter weer
Nieuwe SRAM X.0 remmen, extra licht of extra sterk
Is het warm dan loop je in je zwembroek, vriest het dan trek je je jas aan. Rijd je een XC wedstrijd dan ga je voor licht, en voor heftige bergpaden neem je iets sterks mee. Logisch dus, dat er verschillende types remmen te koop zijn.
Shimano doet dat al langer: van topversie XTR is een lichte XC versie te koop, en een All Mountainversie. Die laatste is zwaarder door een vernuftig mechanisch systeem in de hendel dat je knijpkracht heel efficient omzet in extra remkracht. Fijn, vooral in lange afdalingen wanneer je lang en hard in de hendels moet knijpen. Dankzij vernuftige schijven met een koelende aluminium tussenlaag lopen ook de standaard Shimano remschijven nauwelijks heet.
SRAM loste dat altijd anders op, eenvoudige hendels gecombineerd met grotere schijven. Dat werkt even goed en weegt practisch even veel. Toch heeft SRAM iets anders bedacht, (we zeggen nadrukkelijk niet nieuws!) namelijk grotere remklauwen. In die klauw zitten geen 2 maar liefst 4 zuigers, dat moet zorgen voor meer remkracht maar ook nog een betere doseerbaarheid. Ondanks de extra zuigers weegt de X.O Trail slechts 25 gram meer dan de XC versie. Die grammen zitten zelfs niet allemaal in de klauw, ook de Trail hendel is zwaarder, dankzij een stelknop voor de vrije slag.
4-zuiger remklauwen bestonden al lang, SRAM gebruikt ze zelf al jaren voor de Downhillremmen. Het bijzondere is dat SRAM de gewichtspenalty zo klein heeft kunnen maken. Wel helemaal nieuw is de nieuwe schijfdiameter: 170mm. We hadden al 160- en 180mm, deze tussenmaat moet het vooral goed doen in het voorwiel van 29-ers.
De XC voorrem wordt opgegeven voor 315 gram, inclusief 160mm. schijf, de 4-zuiger rem komt op 340 gram. Verwachte eerste levering: midden juli.
Specialized lanceert een e-bike in het segment performance. Een sportief model voor mensen die zich snel een weg willen banen door het verkeer. De e-bike is voorzien van een geïntegreerde elektrische motor en accu die een topsnelheid van 45 kilometer per uur haalt. De fiets draagt de naam Turbo. Met de huidige wetgeving valt het vermogen (250 watt) dat de motor levert binnen de wetgeving. De maximale snelheid waarbij de fiets je mag ondersteunen is echter vastgesteld op 25 kilometer per uur. Door de e-bike als snorfiets te laten registreren en met de goedkeuring van de RDW mag de fiets toch de weg op.
Als berijder van een snorfiets heb je wel een geldig bromfietscertificaat of rijbewijs nodig. Ook moet je minimaal 16 jaar zijn. Wettelijk mag een snorfiets echter ook niet harder dan 25 kilometer per uur. Zoals elke e-bike stopt de Turbo ook met de ondersteuning wanneer je zelf stopt met trappen. Wanneer je remt gebeurt dit ook. Door dit mechanisme is de fiets toch goedgekeurd als snorfiets. Ga je harder dan 25 kilometer dan kun je natuurlijk wel bekeurd worden, het blijft een snorfiets! Je kunt de e-bike ook softwarematig laten begrenzen, zodat de ondersteuning bij 25 kilometer per uur stopt. Ga je dan nog op eigen kracht versnellen, dan ben je wel weer in overtreding Even opletten dus!
Om zich met de Turbo te onderscheiden van de concurrentie, focusten de Specialized ingenieurs zich op de integratie van de drie kritieke zones: de accu, de motor en de elektronische integratie als onderdeel van de complete fiets. De ingenieurs namen een in de achternaaf verwerkte motor als basis en pasten deze aan de specifieke eisen van de Turbo aan. De batterij werd helemaal vanaf de basis opnieuw ontwikkeld om de motor op een efficiënte en directe manier van stroom te voorzien. Uiteindelijk werd de elektronica ontwikkeld om er zeker van te zijn dat alles vlekkeloos op elkaar aansloot.
Opvallende zaken: - De accu is uit de onderbuis te klikken en in twee uur op te laden. Ook kan de accu vanaf de fiets opgeladen worden. - De energie die bij remmen opgewekt wordt, gaat terug in de accu .- De wielen zitten met steekassen in het frame. Zo moet de nodige stijfheid behaald worden. Ook kan het wiel eenvoudig uit de fiets worden gehaald bij een lekke band. - De aansturing van alle elektrische componenten gebeurt vanuit de accu - Voldoende stopkracht moet je halen uit de hydraulische Magura schijfremmen met 180 millimeter rotors - De ondersteuning heeft twee standen, de maximale stand moet goed zijn voor 1 uur ondersteuning.
Duidelijk is te zien dat door de aanpak van alle onderdelen als geheel er een erg clean ontwerp is ontstaan. Mooi werk! Voor meer informatie zie de speciale website turbo.specialized.com. In april is de Turbo bij een beperkt aantal dealers als testfiets. Eind mei is de uitlevering bij 10 dealers. In 2013 zullen alle Specialized dealers de fiets kunnen uitleveren. De adviesprijs is met 5499,- aan de hoge