Ik ben Haes Dirk
Ik ben een man en woon in Zwijnaarde (Belgie) en mijn beroep is technisch bediende bij Warringtonfire gent.
Ik ben geboren op 10/06/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fietsen -mtb -spinning -vakantie.
Fietsen is mijn vrijheid
en uitlaatklep
MYRIAM & DIRK......................... Mail : dirk.haes@pandora.be The BLACK SPINNERS
18-10-2010
KOPPENBERG VTT
Koppenberg vtt
Na een week van zon en aangename temperaturen begon het op vrijdag te regenen en dit was geen goed vooruitzicht voor de komende vtt
De kleine inschrijving zaal was terug bijna te klein voor de vele leden van de club maar dat begint een gewoonte worden
Terug splitste de club in twee en met vier begonnen we aan de 40 km lange tocht en de rest koos wijselijk voor de kortere afstand
Nog geen kilometer ver en de miserie begon al: modder slijk water alles wat we nog niet wilden op dit vroege uur
De rest laat zich al raden: slippen valpartijen en stilstaan maar we zijn meer gewoon
De inrichters hadden hun parcours dit jaar eens omgedraaid en het was er nier gemakkelijker opgeworden dit beloofde voor de rest van de rit
En nu op naar de eerste echte zware klus van de dag de Kwaremont eerst langs de steile en gladde zijkant en daarna langs de bekende kasseien en daarna de lange uitloper
Eens dit achter de rug werd ons nog steeds geen rust gehund steeds kregen we een stuk bos of een vettige wegel te verwerken en op een heuveltje meer of minder werd ook niet gekeken
20 ver en daar was de welverdiende bevoorrading en zoals gewoonlijk was deze dik in orde er was zelfs een druppelkot voorzien: wat steeds verleidelijk is
Het tweede deel was nog zwaarder dan het eerste met zelfs hellingen die we te voet moesten doen(wegens te gevaarlijk) en sommige afdalingen werden met de billendicht afgedaald
Maar het einde begon in zicht te komen maar eerst nog een echt vettig traject waar we terug de voeten aan de grond hadden en dan het gevaarlijke bos door met zijn verraderlijke afdaling: we hadden het alle vier overleefd
En de grand finale de koppenberg zelf: en het is me terug gelukt en dit kunnen er niet veel zeggen
De fietsen afspuiten bleek een hele klus te worden want een flink deel van het parcours is aan de bike blijven hangen wat ons nog uren schoonmaken heeft gekost
Na een aarzelende start in Steenhuize met op zondag voor onze eerste vtt rit kregen bakken met water over ons heen deze rit viel dus letterlijk in het water
De tweede rit was meteen onze goede start
Brakel staat er om bekend voor zijn lastige en zware parcours maar de mannen en vrouwen van heirnis lieten zich niet afschrikken en waren massaal aanwezig voor wat een schitterende rit zou worden
Ook de minder getrainde hebben deze rit tot een goed einde gebracht: proficiat
Na deze tocht stond de vlakke rit in Assenede op het menu: een echte polder rit
Deze vlakke en soms drassige toer kon terug op een massa Heirnissers rekenen het merendeel koos voor 35 km lange vtt en ze hebben er een lap opgegeven en dit samen met de zware tegenwind werd bij velen het uiterste gevraagd: maar de gratis Ename na de rit maakte veel goed
Merelbeke was de volgende en terug was de zaal bijna te klein voor wtc heirnis
Hier werd de club mooi in twee verdeeld het A team voor de lange tocht en het C team voor de kortere afstand (het blijft een grapje hoor)de leider van het K team was niet aanwezig dus voor deze afstand werd dan ook niet gekozen
Naar ik vernomen heb heeft het C team op de kortere afstand zich kostelijk geamuseerd en daar doet men het toch voor
De lange afstand rijders konden eveneens hun hartje ophalen en hun ding doen: en het mag gezegd worden we kregen een schitterend parcours voorgeschoteld
In Lokeren op zondag werd in groep gestart: wat niet altijd lukt
Het eerste deel werd aan een redelijk stevig ritme afgewerkt en de voorzitter van de vtt rijders nam het grootste deel van het kopwerk op zich
Na de stop werd de groep terug in twee verdeeld: de lange afstand kreeg nu een prachtig stuk natuur te verwerken 10 kilometer door de bossen van Wachtebeke: super
Een kleine domper op deze schitterende dag was toen we iemand vermisten toen we uit het domain kwamen (had zich misreden in het bos )
Maar eens terug aan de aankomst bleek alles terug in orde te zijn maar het was toch even schrikken
De volgende uitdaging ligt in Melden met de Koppenberg vtt en we hopen terug een prima parcours voorgeschoteld te krijgen
De zondag is de startplaats terug Lokeren en misschien kunnen we terug gezamenlijk starten en in club verband de 35 km aan een zondags tempo afwerken
Van 22 oktober 2010 tot 13 februari 2011 loopt in de inkomhal van het CRVV de tentoonstelling Van Edelare tot Koksijde België en het WK cyclocross. Zestig jaar geleden werd in Parijs het eerste wereldkampioenschap veldrijden gereden, met Jean Robic als winnaar.
Het eerste WK cyclocross in ons land werd in 1957 georganiseerd op de Edelare, met Kwaremont en Kruisberg decennialang een van de drie grote hindernissen op het parcours van de Ronde van Vlaanderen. Op de tentoonstelling zal de originele wand (180x120) met het prachtig geschilderde WK-logo van Edelare, van de hand van de bekende kunstenaar André Tahon, te zien zijn. Voorts wordt aandacht besteed aan de WK-crossen van Overboelare (1964), Zolder (1970), Lembeek (1986), Koksijde (1994), Zolder (2002) en Hooglede (2007), en aan Koksijde 2012. Ook alle Belgische wereldkampioenen, van Eric De Vlaeminck tot Niels Albert, komen aan bod. Wie nog materiaal ter beschikking wil stellen voor deze unieke tentoonstelling, kan steeds terecht bij Robert Janssens, via liliane.robert@telenet.be.
Datum en tijd Begin: vrijdag 22 oktober 2010 - 10:00u Einde: zondag 13 februari 2011 - 18:00u
In de nieuwe collectie van de Limburgse fietsenfabrikant Minerva steelt de Tourmalet de show. In de nieuwe mountainbikecollectie is de Vector het paradepaardje.
De Tourmalet. (foto minerva)
De Tourmalet werd specifiek ontworpen voor rijders die het uiterste van hun materiaal vergen. De fiets heeft een monocoque carbon frame van slechts 1.100 gram. Het frame is oversized en heeft een trapezium vorm om de stijfheid te verbeteren.
Het frame kan zowel met normale BB of BB30 gebruikt worden om stijfheid en kracht voor pedaaltred te bevorderen. De bovenbuis is ontworpen om remkabels te verbergen en een mooiere look aan het frame te geven.
De Tourmalet is uitgerust met Pathom stuurbocht, stuurpen en zadelpen, met een totaalgewicht van 558 gram. Deze lichtgewicht componenten verschaffen maximaal rijcomfort en zijn van 3K carbon gemaakt.
De fiets is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen (Shimano 105, Ultegra, Dura Ace of Campagnolo Athena, Chorus of Record) vanaf 2.399 euro (105 versie).
De Vector. (foto minerva)
VECTOR KOPPELT PLEZIER AAN PRESTATIES
De Vector is de nieuwe topper in het MTB-gamma van Minerva. Deze bike heeft een geavanceerd HM carbon MTB frame van nauwelijks 1.000 gram. De Vector combineert een aantrekkelijk design met technologie. Dankzij de HM fibers is het frame extreem stijf en licht.
De Vector is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen (Deore, SLX en XT) vanaf 2.099 euro (Deore versie).
Ook profrenners hebben nog meer hobby's dan fietsen alleen. Team Radioshack-renner Geoffroy Lequatre bijvoorbeeld houdt naast het koersen ook nog van design en van mode.
(foto g4 dimension)
En laten dat nou net drie passies zijn die zich ideaal laten combineren: in wielerkleding. Vandaar dat Lequatre een eigen merk lanceert: G4.
Natuurlijk wil G4 niet het zoveelste kledingmerk op de markt zijn. Elk kledingstuk verenigt technologie, een nauwsluitende pasvorm en een op en top modieuze uitstraling in zich. Het resultaat is een collectie met heel wat glitter en glamour en een verfijnde afwerking.
Als ervaringsdeskundige bij uitstek weet Lequatre - in 2008 winnaar van de Tour of Britain - natuurlijk wat een renner wil als het om kleding gaat: onbeperkte bewegingsvrijheid, functionaliteit onder alle weersomstandigheden en hoge duurzaamheid. Doe daar een opvallend uiterlijk bij en je hebt G4.
Pro Silver, Black, Joker en Poker zijn de namen van de verschillende kledinglijnen en ze kunnen online besteld worden op www.g4dimension.com.
Krystian Herba heeft een straffe stunt uitgehaald. Met zijn fiets sprong hij naar de top van de Millenniumtoren in Wenen, 202m hoog. Bekijk het filmpje!
Krystian Herba. (foto gazeta.pl)
Herba had slechts 18 minuten en 19 seconden nodig om 48 verdiepingen omhoog te springen.
Zijn volgend doel is de Eiffeltoren. Daarvoor moet er nog wel wat getraind worden, want die is nog eens 100 meter hoger...
Heel wat fietsers ruilen de weg weer in voor het bos. Welke banden leg je best op je crossfiets of MTB? Je kan er een boek over schrijven, maar Cyclo Sprint probeerde het toch in één artikel samen te vatten...
Sven Nys checkt eigenhandig zijn banden. (foto belga)
Als je tegenwoordig een veldrit live op tv volgt, word je om de haverklap om de oren gekletst met merken en types van tubes. Zo klinken exotische termen als grifo, rhino of slick de meeste veldritliefhebbers vertrouwd in de oren. Maar weet u ook waar ze voor staan en waar ze voor dienen?
Bij het mountainbiken wissel je meestal meer van ondergrond. Er zijn daarom banden ontwikkeld voor alle mogelijke soorten terrein en voor alle weersomstandigheden.
Als consument kun je kiezen uit meer dan 20 merken die samen meer dan 500 (!) modellen op de markt brengen. Een duidelijke categorie-indeling zoals bij het veldrijden is er niet, maar over mtb-banden valt uiteraard ook wel een en ander te vertellen.
Per 1 oktober vindt de verdeling van ROTOR Bike componenten plaats door Veltec Benelux. Veltec voegt daarmee alweer een grote naam toe aan zijn portefeuille, waar onder meer BMC, Cervélo, Wilier, Speedplay, Sidi, Easton, CycleOps, Selle SMP en Ultima al toe behoren.
De onderdelen van Rotor Bike Components worden getest door het Cervélo Test Team. (foto rotor bike components)
Rotor Bike Components is natuurlijk bekend van zijn 'ovale' tandbladen. Het bedrijf dat Madrid als thuisbasis heeft, is de laatste jaren sterk naar voren gekomen met sportieve successen met zijn hightech producten - voornamelijk crankstellen, maar ook zadel- en stuurpennen.
Carlos Sastre won de Tour van 2008 met een Rotor crankstel en afgelopen zondag nog in Melbourne was er alweer de tiende (!) UCI-wereldtitel op Rotor, met de zege van Thor Hushovd in de wegrace bij de profs. Rotor maakt functionele en revolutionaire producten die 100% in Europa ontwikkeld en geproduceerd worden.
Op BikeMotion te Utrecht (21-25 oktober) zal Rotor present zijn op de stand van Veltec (Hal 1, D060), maar daarnaast heeft Rotor ook een eigen stand (Hal 1, E121) ), waar dealers en consumenten terecht kunnen voor informatie.
Het Zweedse merk Thule is bij fietsers vooral bekend om hun mooie en functionele fietsendragers, waarmee je je fiets veilig op de auto kan vervoeren. Maar Thule is ook expert op het gebied van transportoplossingen voor sportartikelen en wil zijn positie als marktleider nog verder uitbouwen.
Daarom lanceert het bedrijf dit najaar de Thule Crossover Collectie, een serie van rugzakken, duffeltassen en trolleys die speciaal ontworpen zijn voor outdoorliefhebbers en avonturiers. Cycling.be nam een kijkje bij de productpresentatie en noteerde dat de productlijn van hoogwaardige kwaliteit is en dat er tal van innovatieve details op en aan de tassen zitten, die ook voor fietsliefhebbers van pas zullen komen.
Zo zit er in de reistassen een SafeZone voor brillen, een ingebouwd etui ('exoskeleton' frame genaamd) waar je bril een veilig plekje vindt. Afgescheiden compartimenten voor een helm, handschoenen, schoenen et cetera maken dat al je spullen vlot toegankelijk zijn. Ergonomisch gevormde hengsels bieden de mogelijkheid om de kleine trolley als rugzak te dragen en de grote aluminium wielen nemen obstakels moeiteloos.
Het zag er allemaal erg solide en doordacht uit. Bagage vervoeren wordt weer wat comfortabeler
Vrijdagmiddag, bijna weekend. Je snakt naar je fiets. Daarom een filmpje.
Het filmpje circuleerde al op diverse websites zodat het ook onder de aandacht kwam van de Fiets redactie. Bij deze, de kunst van het "fietsen zonder ergens heen te gaan". Probeer dit niet zelf thuis met je klikpedalen!
Profrenners ondergaan om de zes à acht weken een check-up van hun bloedwaarden, maar is dat ook nodig voor een recreant? Cyclo Sprint zocht het uit.
(foto belga)
Alles hangt uiteraard af van de ernst waarmee die persoon traint. Iemand die enkel op zondag een ritje van 60 kilometer maakt met zijn fietsclub, moet pas naar de dokter wanneer hij ziek is. Iemand die vijf keer per week traint met het oog op de Marmotte of de Dolomietenmarathon, heeft er baat bij om twee à drie keer per jaar zijn bloed te laten controleren.
De frequentie die de profs hiervoor aanhouden, is niet meteen nodig voor een wielertoerist. Nuttig om te weten is ook dat de ziekenfondsen je preventieve bloed- en sportcontroles niet terugbetalen! Er is trouwens een manier om zélf te weten te komen of je trainingsintensiteit niet te zwaar is, en die is helemaal gratis...
Lees meer in Cyclo Sprint
Het volledige artikel vindt u deze maand in Cyclo Sprint, die vanaf dinsdag 5 oktober in de winkel ligt.
Beweer niet dat er geen bal te zien was op het BK MTB marathon in Beringen afgelopen weekend. Nico Berckmans pakte er de titel bij de masters, maar prikkeldraad zorgde wel voor een opmerkelijke finishfoto.
Chico probeert de 'meubelen nog te redden'. (foto gert van horebeek - mountainbike.be)
Nicolas Vermeulen mag het BK marathon dan wel op zijn naam geschreven hebben, de meeste aandacht ging achteraf naar Nico Berckmans. Chico reed niet alleen een ijzersterke wedstrijd, die hem een 3de plaats in totaal en de Belgische titel bij de masters opleverde, hij zorgde ook voor een nogal 'lullige' finishfoto.
De veteraan uit Balen maakte in de slotfase kennis met prikkeldraad naast het parcours en scheurde daarbij de voorkant van zijn broek. Berckmans probeerde bij de aankomst nog wel zijn edele delen te bedekken, maar het werd toch een compromitterende finishfoto.
Reden genoeg voor het VRT-programma Man bijt hond om de kersverse Belgische kampioen bij de masters eens te gaan opzoeken. Chico, zijn vriendin Leen en mecanicien Rudi mochten tekst en uitleg geven voor de camera. De reportage is dinsdag- of woensdagavond te zien op één.
Rijd je liever niet met klikpedalen, maar wil je wel genoeg grip hebben op je pedalen? Fietsverbeteraar Ergon komt met de PC2, een ergonomisch vormgegeven plateaupedaal.
De Ergon PC2. (foto ergon)
Bij de PC2 wordt alle kracht via het grotere oppervlak van de pedaal overgebracht naar de ketting. Hierdoor wordt de druk beter verdeeld over de voetzool en hebben de benen en gewrichten meer bewegingsvrijheid, iets wat voor heel wat mensen een voordeel is ten opzichte van klikpedalen.
De Ergon PC2 is gemaakt van lichtgewicht composiet. Het platform is van 3M-SafetyWalk, een antislip materiaal. De pedaal heeft reflectoren en een ergonomische vorm die de voeten op de juiste plek houdt. Je hebt keuze uit twee maten: S en L.
De PC2-pedaal won onlangs een Eurobike Award op Eurobike in Friedrichshafen.
Nu zondag 3 oktober kan je weer binnenkijken bij heel wat ondernemingen op de Open Bedrijvendag. Ook Bio-Racer en Decca openen hun deuren voor het grote publiek.
Het Bio-Racer team heet je nu zondag van harte welkom in Tessenderlo. (foto vechtvoorjezaak)
Bio-Racer produceert sportkleding voor teams en dit volledig in eigen beheer, van design tot confectie. Je kan zondag van 10u tot 17u terecht voor een rondleiding in het confectiebedrijf in Tessenderlo.
Bij Decca kan je eveneens zelf zien en ervaren hoe een volledige wieleroutfit tot stand komt. In het atelier in Zottegem kan je kennismaken met het volledige productieproces. Bovendien staat er met de onthulling van het nieuwe bedrijfslogo nog een exclusieve primeur te wachten.
Vorig jaar werd het 25-jarig bestaan van ProCraft nog gevierd met een speciale 'gouden limited edition' bidonhouder. Voor 2011 komt ProCraft weer met een aantal high-tech onderdelen op de Benelux markt.
Naast de nieuwe kettingbladen voor de racefiets en mountainbike heeft ProCraft zich ook gefocust op het PRC (ProCraft Racing Products) label. Met het uitbrengen van diverse superlichte 'tuning'onderdelen, waaronder zadelpenklemmen, centerlockringen, welke allen in diverse fraaie kleuren verkrijgbaar zijn, werd het programma nog completer gemaakt
De 2 highligts voor 2011 zijn de nieuwe ProCraft Ahead III stuurpen en de compleet in eigen huis ontwikkelde en verbeterde versie van het populaire I-Grip handvat-systeem onder de naam: iGRIPevo.
Door de verandering van de traditionele balhoofdsystemen heeft ProCraft een Headset-configurator ontwikkeld. Deze configurator bevat diverse verschillende balhoofdlagers voor zowel de boven als onderkant van het balhoofdstel. Hierdoor zijn diverse combinaties mogelijk en is de perfecte combinatie voor Uw fiets samen te stellen.
Na de rampzalige nationale bijeenkomst op zaterdag en de uitstekende Safety Jogger op zondag van het afgelopen weekend was het nu de beurt aan de mannen en vrouwen van WTC Unitas om ons een fietsweekend aan te bieden
Iedereen met een beetje een fietshart ging dit weekend richting Steenhuize
De startplaats was naar al oude traditie de sporthal Amalrik en de leden van WTC Heirnis hadden de weg er na toe ook gevonden terug waren ze massaal aanwezig
Het merendeel koos voor de 75 km lange trip en na een redelijke snelle inschrijving konden we de weg op
Onder leiding van de voorzitter werden de eerste kilometers afgelegd: maar van een vlak parcours zou geen spraken zijn
Dus werd het tempo een beetje getemperd zo dat de volledige groep mooi samen bleef
Ophasselt en Hemelveerdegem waren de eerste om dan richting Lierde te fietsen en steeds ging het parcours op en neer
De sfeer was zo als gewoonlijk optimaal en dit maakte de rit toch minder lang en lastig
De bevoorrading na 35 km was op de Burchtweide in Herzele en we kregen duidelijk meer dan in Leuven
Met nog 35 km te gaan waren we terug snel de baan op voor nog een pittig stuk Vlaamse wegen
Voor de minder goed getrainde zat het venijn toch wel in de staart van deze rit
Maar samen uit samen thuis en zo zijn we ook binnen gekomen en konden we terug kijken op een zeer geslaagde en gesmaakt rit
Na een iets te lang uitgelopen feest werd zondag terug richting Steenhuize gekozen voor het tweede deel
Maar de weergoden hadden andere met ons in petto: vanaf de eerste meters kregen we regen te verwerken en nog niet een klein beetje ook
Soms was de weg niet te onderscheiden van de omgeving zo veel water kregen we te verwerken
Nat, natter, nats zo was de rit
Terug was de stopplaats in Herzele maar nu met duidelijk minder volk
Er zijn wel zotten die in zo een weer starten maar ze zijn niet allemaal zot :maar alles voor de club
De warme douche na de rit en de dubbele portie rijstpap maakte alles goed
Jammer voor de mensen van Unitas de weergoden niet meewilden want ze hadden echt hun best gedaan om ons zo goed mogelijk in de watten te leggen
Eén-omroepster Saartje Vandendriessche en haar fietsvriendin Kristien Laeveren gaan met 'Het vrouwelijk verzet' fietsende vrouwen een hart onder de riem steken.
De twee ontmoetten elkaar vijf jaar geleden op de fiets en hebben ondertussen al heel wat (straffe) fietsverhalen meegemaakt. Die ervaring willen ze nu in boekvorm delen met andere vrouwen, terwijl ze zelf ook geïnspireerd willen worden door andere belevingen, ideeën, tips en vragen.
Saartje en Kristien roepen daarom alle fietsende vrouwen op om via www.hetvrouwelijkverzet.be verhalen in te sturen of hun meest prangende vragen te stellen. De beste informatie wordt verwerkt in een boek dat in maart 2011 in de winkel zou moeten liggen.
Decca werkt samen met het Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Onderzoek aan een wielertruitje dat water en modder afstoot.
Het procédé zit momenteel nog in de onderzoeksfase, maar de sportkledijfabrikant zou er graag tegen het einde van het jaar mee uitpakken en er een patent op nemen.
"Het is de bedoeling om het effect van de lotusbloem na te bootsen", zegt zaakvoerder Jacques De Clercq in Het Nieuwsblad. "We willen bereiken dat het water niet meer doordringt in de stof, maar dat het zweet van de sporter toch nog direct door het textiel weg kan. Zo wordt de renner niet nat en komt hij veel properder over de aankomststreep. De elasticiteit van de stoffen is de belangrijkste hinderpaal in het ontwikkelingsproces."
Eddy Merckx Cycles heeft zijn nieuwe gamma nu ook voorgesteld aan het grote publiek. De EMX-7 is het paradepaardje van de nieuwe E-Series. Bekijk de volledige collectie op de officiële website!
De EMX-7 is het paradepaardje van de nieuwe collectie. (foto eddy merckx cycles)
Met 62 HM/HS carbon (het hoogste in de huidige fietsenmarkt), Carbon Laminate Plus (CL+) en Optimised Structural Reinforcement (OSR) en een uniek Aerofork design is de EMX-7 het beste wat Eddy Merckx Cycles te bieden heeft.
Het Quick Step Pro Cycling Team zal volgend seizoen met de EMX-7 opnieuw op zoek gaan naar mooie overwinningen. De fiets is dan ook verkrijgbaar in een Quick Step uitvoering én een Limited Anniversary Edition. Het gaat hierbij om 200 stuks die opgebouwd zijn volgens de persoonlijke wensen van Eddy Merckx ter ere van zijn 65ste verjaardag.
Naast de EMX-7 introduceert Eddy Merckx Cycles nog drie nieuwe modellen. De EMX-3 en de EMX-5 zijn compleet vernieuwd en zullen gebruik maken van hoogwaardiger carbon dan in 2010. Bovendien bevatten deze nieuwe versies, net als de EMX-7, de CL+ en OSR-technologie en wordt er gewerkt met interne kabelbegeleiding.
De EFX-3 tilt de vrouwelijke fietsenmarkt naar een hoger niveau: 30 HM carbon, 3 K Finish en CL+ technologie. Het geheim wapen van de Eddy Merckx damesfietsen is echter Female Race Geometry. FRG is een unieke geometrie, ontwikkeld met het vrouwelijke lichaam als uitgangspunt, zonder toegevingen te doen op het vlak van race eigenschappen.